بصير
💠 علل نباریدن باران از نگاه روایات و احادیث دربارهي علت خشکسالی و نباريدن باران، ۳ گروه روایات دار
👆👆👆👆
2️⃣ گروه دوم #حاکمان هستند که در جامعه کنونی ما روسای یک حکومت و مناصب قضاوت را می توانیم در جایگاه حاکمان قرار دهیم.
🌸 از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده است:
🔺هر گاه زمامدار ستم كند باران كم مىشود،
🔺و هر گاه اهل ذمّه را فريب دهند و نيرنگ بازى كنند دشمنانشان بر آنان آشكار شود،
🔺 و هر گاه كارهاى زشت و ناپسنديد آشكار شود زمين لرزه ايجاد شود،
🔺و هر گاه امر به معروف و نهي از منکرات و محرّمات كم شود، محرمات مباح شمرده شود همانا گناه بجاى ثواب و ثواب بجاى گناه قرار گيرد بعد انديشه كنند پس از فكر و انديشه پشيمانى و بازگشت است.
📚نهج الفصاحه، مجموعه كلمات قصار حضرت رسول (صلي الله عليه و آله وسلم) ، ص ۱۹۷.
https://eitaa.com/Basir_MN
👇👇👇👇
بصير
💠 علل نباریدن باران از نگاه روایات و احادیث دربارهي علت خشکسالی و نباريدن باران، ۳ گروه روایات دار
👇👇👇👇
3️⃣ گروه سوم کارگزاران هستند که مصداقش همین کارمندهای دستگاه های عمومی هستند.
🌹از امام رضا (عليه السلام) نقل شده است:
🔺هرگاه #مسئولین دروغ گویند، #باران منع شود،
🔺و هرگاه #پادشاه ستم كند، دولت سست شود،
🔺و هرگاه از زكات منع شود، چهار پايان بميرند.
📚بحار الانوار، ج 9 ص 31 ح 11448.
https://eitaa.com/Basir_MN
👇👇👇👇
بصير
👇👇👇👇 3️⃣ گروه سوم کارگزاران هستند که مصداقش همین کارمندهای دستگاه های عمومی هستند. 🌹از امام رضا (ع
🔴 نکتههايي درباره روايت مربوط به خشکسالي.
1️⃣ خشکسالی در زمان حاکم اسلامی به منزله فساد شخص حاکم یا فساد تمام بدنه حاکمان نیست.
چراکه در زمان حاکمیت خود پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین (عليه السلام) نيز خشکسالی پديد آمد.
🔸همچنین براي نباريدن باران لازم نیست که همه بدنه حکومت و افراد جامعه فاسد باشد.
🔺مثلاً در زمان حضرت موسی (عليه السلام) نباريدن باران تنها بهخاطر یک نفر گناهکار در ميان قوم بني اسرائيل بود. یعنی وجود یک شخص هم برای نباریدن باران کفایت می کند، لازم نیست همه گناهکار باشند.
2️⃣ خشکسالی و نباريدن باران ممکن است در ظاهر #بلا باشد؛ اما برای برخی #رحمت، نعمت، فرصت، امتحان، و عاملی جهت افزایش ظرفیتها باشد.
🔺مثلاً در زمان حضرت یوسف (عليه السلام)، خشکسالی بلا نبود؛ بلکه برای برخي نعمت و فرصت بود تا از فرو دستی خارج شوند و بالانشين شوند.
3️⃣ ممکن است علت خشکسالي، امتحان مردم باشد؛ يعني علت نباريدن باران هیچيک از گروه پيشگفته در روايات نيست؛ بلکه تنها حکمت و امتحان الاهي است.
🔸یعنی در جامعه ای ممکن است مردم ، حاکمان و کارگزارن خوب باشند؛ اما باران نبارد و حکمت خداي متعال اقتضا کند و مردم و حاکمان را بوسيلهي نباريدن باران مورد امتحان قرار دهد؛ تا بدين وسيله ظرفيتهاي موجود در افراد را در راستاي منافع مادي و منعوي ارتقا بخشد و موجبات تعالي جامعه را فراهم آورد.
♦️مثلاً خشکسالی باعث ميشود که انسان عقل و فکر خود را بکار اندازد و به دنبال پیدا کردن راهکارهایی براي صرفهجويي و ذخيرهسازي آب و استفاده بهينه از آن در کشور و مناطق خشک و کمبارش شود و اين باعث رونق و توليد و تمدنسازي ميشود.کما اينکه در تمدن سومر باستان و نيز در مناطق خشک ايران (مانند يزد و ...) چنين اتفاقي افتاد.
🔻روايت زیر می تواند به اين مسأله اشاره داشته باشد که سطح آگاهي مردم نسبت به درجات معنوي رسولخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) نزد خداي متعال بالاتر رفت و جلوهاي از ساحتهاي وجودي آن حضرت بر مردم آشکار شد.
▪️ وقتى پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله و سلم) به مدينه هجرت كردند، اهل مدينه در يک روز جمعه خدمت ایشان آمدند و از خشکسالی شکایت کردند كه درختها زرد شده و برگها مىريزند.
▫️ایشان دستهاي مبارک خويش را به دعا برداشتند با اينكه در آسمان لكهاى ابر ديده نمىشد به فاصلهي كمى، باران باريدن گرفت بهگونهاي كه جوانان توامند هم براى رفتن به خانه به زحمت افتادند. بارش باران يك هفته طول كشيد.
▪️عرض كردند يا رسول الله! ديوارها خراب شد و مسافران از سفر باز ماندند.
▫️رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) خنديد و فرمودند:
👈 اين سرعت ملال فرزند آدم است،
سپس فرمودند: "اللهم حوالينا لا علينا اللهم في اصول الشيح و مراتع البقع"
خدايا بر روى سر ما نبار باران را به اطراف ما ببار بر روى گياه بيابانها و چراگاههاى اطراف.
باران در اطراف مدينه مىباريد ولى يك قطره در مدينه نمىباريد، به واسطه كرامت آن جناب در نزد خدا.»
📚 احتجاجات در بحار الانوار، ج 4، ص ۲۸ بخش دوم.
https://eitaa.com/Basir_MN
👇👇👇👇
بصير
🔴 نکتههايي درباره روايت مربوط به خشکسالي. 1️⃣ خشکسالی در زمان حاکم اسلامی به منزله فساد شخص حاکم
👆👆👆👆
4️⃣ اینکه بايد دقت کرد شدت ضعف روایات به چه صورت است. به طور مثال وقتی در مورد حاکم و ظلم حاکم روایات داریم عبارتی آمده با این مضمون که باران کم می شود و نگفته باران قطع می شود.
اما در مورد کارگزاران عبارتی که بیان شده است که به معنی قطع شدن بارش باران است. ولی وقتی روایات درمورد مردم یا جامعه است و آنجایی که مردم کم فروشی می کنند خداوند عذابش خیلی گسترده تر می شود؛ یعنی خداوند هم خشکسالی می آورد و هم کمبود که نتیجه آن گرانی هم می تواند باشد.
5️⃣ از امیرالمومنین (عليه السلام) نقل شده است که فرمود: «إرْحَمْ تُرْحَمْ»
نسبت به یکدیگر رحم کنید تا خداوند به شما هم رحم کند.
يا ميفرمايد: «اَحْسِنْ یُحْسَنْ»؛
به همدیگر نیکی کنید تا خداوند به شما خیر و برکت و روزی برساند.
وقتی در جامعه مسلمین مردم به یکدیگر رحم نکنند و نیکی وجود نداشته باشد خشم و غضب الهی هم مشمول همه ی آنها می شود.
6️⃣ از امام علی (عليه السلام) نقل است:
♦️اي مردم! همانا خداوند متعال عوام را به خاطر گناه پنهاني خواص كيفر نكند؛ اما اگر خواص كار منكر را آشكارا انجام دهد و عوام آن را تغيير ندهند، هر دو گروه سزاوار بلا و گرفتاری از ناحيهي خدای متعال ميشوند.
📚 علل الشرائع، ج 2، ص 522، ح 6.
🔴 نتيجه اينکه:
علت خشکسالي تنها يک مورد از موارد پيشگفته نيست؛
همچنين خشکسالي به علت گناه رهبر جامعه بلکه زيردستان (از سران قوا گرفته تا مسئولان پاييندستي) همه ممکن است در اين امر دخيل باشند؛ بعلاوه خود مردم نيز عامل ديگر نيز ميتوانند باشند.
مهمتر اينکه اگر مردم که از روي #ناآگاهي يا از سر لجبازي با فردي، کسي را به #رياست جامعه برميگزييند که بعدها با #دورغ و فريبکاري، رياکاري، ندامکاري (شما خواستي بگو خيانت)، جامعه را بهسوي هرج و مرج، تباهي، و ... بکشاند، که يکي از آثار جرائم او منع باران باشد؛ پس بايد ابتدا انگشت ملامت را بهسوي #خود گيرند و سپس #توبه کنند و در راستاي #اصلاح امور و در #انتخابات ديگر، اقدام لازم را انجام دهند تا از #خشم و غضب خداي متعال رهايي يابند.
چراکه #اميرالمؤمنين(عليه السلام) در خطبهي 143 نهج البلاغة که به خطبه «#طلب_باران» معروف است، #گناه را عامل تمام بلاها و گرفتاریهای انسان دانسته،
و #توبه و استغفار را بهعنوان تنها #عامل بازگشت برکات و رحمتهای خداوند معرفي کرده و ميفرمايند:
♦️خداوند بندگان خود را که گناه کارند با #کمبود میوهها و جلوگیرى از نزول برکات و بستن در گنجهاى خیرات، #آزمایش مىکند براى آنکه توبه کنندهاى بازگردد، و گناهکار، دل از معصیت بکند و پند گیرنده، پند گیرد و بازدارنده، راه نافرمانى را بر بندگان خدا ببندد ، و همانا خدا #استغفار و آمرزش خواستن را وسیله دائمى فرو ریختن روزى، و موجب رحمت بر آفریدگان قرار داد،
و فرمود:
♦️از پروردگار خود #آمرزش بخواهید، که آمرزنده است، #برکات خود را از آسمان بر شما فرو میبارد و با بخشش اموال فراوان و فرزندان، شما را یارى مىدهد و باغستانها و نهرهاى پر آب در اختیار شما مىگذارد.
پس #رحمت [براي نمونه باران] خدا بر آنکس که به استقبال #توبه رود و از #گناهان خود پوزش طلبد!
https://eitaa.com/Basir_MN
♨️برای چه به مجلس ميروی❓
💢آن کسی که میخواهد در #انتخابات شرکت کند و کاندیدا میشود، آن کسی که کاندیدا میکند کسی را، آن کسی را که فعالیت انتخاباتی میکند، آن کسی که تبلیغ میکند برای خودش یا برای غیر، این آزمایشاش همان جاست.
🔹اگر برای رسیدن به #مجلس است، دلت میخواهد مجلس بروی و میگویی مجلس یک مقامی است، شما تبلیغ برای خودت میکنی که همان تبلیغ برای #شیطان است. و اگر تبلیغ میکنی که بروی خدمت بکنی، من چون میتوانم خدمت بکنم چرا کنار باشم، بروم خدمت بکنم، این شخص چون لایق است چرا کنار باشد، بیاید خدمت بکند، اگر این طور باشد این برای خداست.
📅 امام خمینی(ره) | ۱۱ بهمن ۱۳۶۲.
https://eitaa.com/Basir_MN
▪️مدیرعامل اسبق بانک صادرات: تمام بانکها ورشکسته اند اما دولت جسارت اعلام آن را ندارد!
👤احمد حاتمییزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات:
🔻بانکهای کشور مرز ورشکستگی را هم رد کردهاند، اما دولت جسارت اعلام این ورشکستگی را ندارد.
🔻هیچکدام از بانکهای خصوصی و دولتی، یا بهتر بگویم بانکهای خصولتی، کفایت سرمایه لازم را ندارند و بر اساس قانون تجارت، باید اعلام ورشکستگی کنند.
🔻در حال حاضر همه بانکهای نظامی و خصوصی در کشور با بحران نقدینگی مواجه هستند؛ ادغام این بانکها بحران تازهتری به راه خواهد انداخت و این مصداق اقتصاد رفاقتی است./ اعتماد .
https://eitaa.com/Basir_MN
#خاطرات_شهید
من یک حق داشتم!
خاطره ای از یک #شهید #نماینده_مجلس . . .
وارد سلف سرویس شدم. ساعت حدود 1 و 45 بود و به کلاس نمیرسیدم و صف غذا طولانی بود.
دنبال آشنایی میگشتم در صف تا بتوانم سریعتر غذا بگیرم.
شخصی را دیدم که چهرهای آشنا داشت و قیافهای مذهبی. نزدیک شدم و ژتون را به او دادم و گفتم: برای من هم بگیر.
چند لحظه بعد نوبت او شد و ژتون مرا داد و یک ظرف غذا گرفت.
و برای من که پشت میز نشسته بودم، آورد و خودش به انتهای صف غذا برگشت و در صف ایستاد.
بلند شدم و به کنارش رفتم و گفتم: چرا این کار را کردی و برای خودت غذا نگرفتی؟
گفت: من یک حق داشتم و از آن استفاده کردم و برای شما غذا گرفتم و حالا برمیگردم و برای خودم غذا میگیرم.
این لحظهای بود که به او سخت علاقهمند شدم و مسیر زندگیام تغییر کرد.
#نماینده_مجلس
#شهید_عبدالحمید_دیالمه🌷
https://eitaa.com/Basir_MN
هدایت شده از KHAMENEI.IR
18.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | مردمی بودن به ادعا نیست
👈 باید مثل مردم زندگی کنیم و با طبقات مختلف مردم انس بگیریم
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز سهشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ضمن شرح حدیثی درباره سیرهی پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله و سلم به بیان اهمیت مردمی بودن و انس گرفتن با طبقات مختلف مردم پرداختند.
🔺 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR این شرح حدیث را منتشر میکند.
📥 سایر کیفیتها و ارسال نظر👇
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=44485
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13981003_35341_64k.mp3
2.21M
🎙 بشنوید | صوت کامل شرح حدیثی از حضرت آیت الله خامنهای درباره سیرهی مردمی بودن پیامبر(ص)
🔍 متن کامل را بخوانید:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44482
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | مردمی بودن به ادعا نیست
👈 باید مثل مردم زندگی کنیم
🔺 شرح حدیثی از رهبر انقلاب درباره سیره مردمی پیامبر اعظم(ص)
📥 نسخه چاپ + متن بیانات:
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=44487
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 #پیشنهاد_مطالعه | نگاهی به سیره مردمی پیامبر اعظم (صلّیاللهعلیهوآله)
☘️ در راه قله
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای درس خارج فقه (۱۳۹۸/۱۰/۰۳) به شرح حدیثی دربارهی سیرهی رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) پرداختند که در آن چند مورد از رفتارهای مردمی پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) بیان شده بود. رهبر انقلاب با اشاره به لزوم درس گرفتن از این ویژگی، زندگی پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) و امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) را به قلهای تشبیه کردند که همگان باید به سمت آن حرکت کنند.
🔸 با توجه به اهمیت این مسأله بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR گزیدهای از بیانات رهبرانقلاب دربارهی سیرهی مردمی رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) را مرور میکند.
🔍 ادامه مطلب و ارسال نظر👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44488