🌹دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
💐💐💐
@Basirat_135
eitaa.com/Basirat_135
دعای روز دوم ماه رمضان4_318504763102593431.mp3
زمان:
حجم:
829.6K
🌹دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
💐💐💐
@Basirat_135
eitaa.com/Basirat_135
4_237594863510487183.mp3
زمان:
حجم:
7.92M
🌹جزء دوم قرآن کریم
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
💐💐💐
@Basirat_135
eitaa.com/Basirat_135
شرح دعای روز دوم رمضان4_188828859938897997.mp3
زمان:
حجم:
3.37M
🌹شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان از زبان دلنشین عالم عامل آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
💐💐💐
@Basirat_135
eitaa.com/Basirat_135
🌹 آیت الله شاه آبادی پسر آیت الله العظمی شاه آبادی ره: از دورانی که در نجف در خدمت حضرت امام قدس سره بودم، خاطرهٔ جالبی را به یاد دارم.
قبل از تشریف فرمایی امام به نجف، شبی در خواب دیدم که در ایران، آشوب و جنگ است، مخصوصا در خوزستان. سر تمام نخلهای خرما یا قطع شده بود و یا سوخته بود، و در این جنگ یکی از نزدیکان من شهید شده بود -و البته بعدها برادرم حاج آقا مهدی در جنگ شهید شد- جنگ که خیلی طولانی شده بود، با پیروزی ایران تمام شد. در تمام مدت خواب، من چنین تصور میکردم که جنگ میان حضرت #سیدالشهداء و دشمنانش است. وقتی که جنگ تمام شد، پرسیدم « آقا #امام_حسین علیه السلام کجایند؟» طبقهٔ بالای ساختمانی را نشان دادند که دو اتاق داشت. یکی درسمت راست و دیگری در سمت چپ، من به آنجا رفتم و خدمت حضرت #سیدالشهداء مشرّف شدم و عرض ادب کردم.
♦️در همین حین از خواب بیدار شدم. پس از تشریف فرمایی امام به نجف، این خواب را برای ایشان تعریف کردم. ایشان تبسمی کردند و فرمودند: «این جریانها واقع خواهد شد.»
عرض کردم: «چطور آقا؟»
فرمودند: «بالاخره معلوم میشود این بساط.»
♦️من دوباره اصرار کردم و سرانجام ایشان فرمودند: «من یک نکته به تو میگویم ولی باید تا زمانی که من زنده هستم، جایی بیان نشود. زمانی که در قم در خدمت مرحوم والدت بودم، بسیار به ایشان علاقه داشتم، به طوری که تقریبا نزدیکترین فرد به ایشان بودم و ایشان هم مرا نامحرم نسبت به اسرار نمیدانستند. روزی برای من مسیر حرکت و کار را بیان کردند. حالا البته زود است و تا آن زمان که این مسیر شروع شد، زود است، اما میرسد.
♦️این حرف امام تا وقوع انقلاب و پس از آن و نیز جنگ ایران و عراق به یاد من نماند، یعنی اصلا آن را فراموش کرده بودم. تا اینکه زمان جنگ فرا رسید. در طول جنگ من بارها به جبهه رفتم.
در یکی از این سفرها بود که ناگهان چشمم به نخلستانهایی افتاد که سرهای نخلها یا قطع شده و یا سوخته بودند. در آن زمان به یاد همان خواب افتادم و صحبتهایی که امام در خصوص آن فرموده بودند.
♦️اوضاع تقریبا همانطور که دیده بودم، پیش رفت تا اینکه در اردیبهشت ۱۳۶۳ برادرم حاج آقا مهدی به شهادت رسید و دوباره به یادم آمد که حضرت امام فرموده بودند که تمام جریانهای خواب من اتفاق خواهند افتاد.
📚منبع: #کرامات_امام_خمینی به نقل از پا به پای آفتاب، ج۳، ص۲۶۰.
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
💐💐💐
@Basirat_135
eitaa.com/Basirat_135
🔰 سخننگاشت | برخی آیات قرآن برای تنظیم قواعد زندگی است، مانند:
👈 ثروت باید وسیله رسیدن به مقامات انسانی و معنوی باشد
🔻 رهبر انقلاب در سخنان زنده تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم:
به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیلهی رسیدن به مقامات عالیهی بشری و انسانی است، وسیلهی رسیدن به مقامات معنوی است؛ میتواند وسیله باشد. شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگیهای انسانها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید. ۹۹/۲/۶
💻 @Khamenei_ir
پیامها و نکات برخی از آیات جزء دوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 168
(168) یَأَیُّهَا الْنَّاسُ کُلُواْ مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَ تِ الْشَّیْطَنِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ
ای مردم! از آنچه در زمین، حلال و پاکیزه است بخورید و از گام های (وسوسه انگیز) شیطان، پیروی نکنید. براستی که او دشمن آشکار شماست.
پیام ها:
1- شرط اساسی در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاکیزه و دل پسند بودن. (کلوا حلالاً طیّباً)
2- اسلام با بعضی ریاضت ها مخالف است. (کلوا)
3- بهره گیری از محرّمات و چیزهای پلید و ناپاک، پیروی کردن از شیطان است. (کلوا... حلالا طیباً ولا تتبعوا خطوات الشیطان)
4- نیازهای طبیعی بشر، زمینه ای برای انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزش های آن توجّه داشت. (کلوا... ولاتتبعوا خطوات...)
5 - شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف می کند. باید از همان قدم اوّل مواظبت کرد. (خطوات الشیطان)
6- شیطان برای انحراف مردم، از راههای گوناگونی وارد می شود. (خطوات)
7- وادار نمودن مردم به استفاده از حرام ها و بازداشتن آنان از نعمت های حلال، نمودی از دشمنی آشکار شیطان است. (کلوا... حلالا طیباً... انّه لکم عدو مبین)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء دوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 172
(172) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُلُواْ مِنْ طَیِّبَتِ مَا رَزَقْنَکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید! از نعمت های پاکیزه ای که به شما روزی داده ایم بخورید و شکر خدارا به جای آورید. اگر فقط او را پرستش می کنید.
پیام ها:
1- خودسازی و زهد و تقوی، منافاتی با بهره گیری از طیّبات ندارد. (یا ایّها الّذین آمنوا کلوا من طیبات)
2- در مکتب اسلام، مادّیات مقدّمه ی معنویات است. (کلوا، واشکروا، تعبدون)
3- اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. (طیّبات ما رزقناکم)
4- قبل از تأمین زندگی مردم ومحبّت به آنان، توقّعی نداشته باشید. (کلوا... واشکروا)
5 - شکر، نشانه ی خداپرستی و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فکر اقتصادی، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، برای خداوند سهمی قایل نخواهد بود تا او را شکر کند. (واشکروا للّه ان کنتم ایّاه تعبدون)
6- شکر، نمونه روشن عبادت است. (واشکروا للّه... تعبدون)
7- شکر خداوند، واجب است. (کلوا... واشکروا لِلّه)
8 - خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمی کند. (کلوا... ان کنتم ایّاه تعبدون)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء دوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 178
(178) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمْ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَی الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثی بِالْأُنْثی فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ ءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَآءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسَنٍ ذَ لِکَ تَخْفِیفٌ مِّنْ رَّبِّکُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَی بَعْدَ ذَ لِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ای کسانی که ایمان آورده اید! (قانون) قصاص در مورد کشتگان، بر شما (چنین) مقرّر گردیده است: آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن، پس اگر کسی از ناحیه برادر (دینی) خود (یعنی صاحب خون و ولیّ مقتول) مورد عفو قرار گیرد. (یا قصاص او به خون بهاتبدیل شود) باید شیوه ای پسندیده پیش گیرد و به نیکی (دیه را به ولی مقتول) بپردازد، این حکم تخفیف و رحمتی است از ناحیه پروردگارتان، پس برای کسی که بعد از این (از حکم خدا) تجاوز کند، عذاب درناکی دارد.
پیام ها:
1- برای تحقّق احکام دینی، حکومت دینی لازم است. اجرای قانون قصاص بدون قدرت و حکومت، امکان ندارد. (یا ایّها الّذین آمنوا...)
2- در قانون قصاص، اصول تساوی و عدالت مورد توجّه است. (الحُرّ بالحُرّ و العبد بالعبد و الاُنثی بالاُنثی...)
3- قاطعیّت و عطوفت در کنار هم لازم است. (فمن عفی له من اخیه) گویا اولیای مقتول، برادر قاتل هستند و قاتل، از مرز اسلام و اخوت بیرون نمی رود.
4- حقوق اسلامی، آمیخته با اخلاق اسلامی است. (کتب علیکم القصاص... فمن عفی)
5 - اسلام، نه مانند یهود تنها راه را قصاص می داند و نه همچون مسیحیّت بهترین راه را عفو می شناسد، بلکه راههای مختلفی مثل قصاص، خون بها و عفو را مطرح می کند. (کتب علیکم القصاص... فمن عفی)
6- جواز عفو قاتل و تبدیل قصاص به گرفتن خون بها، برای تربیت شماست. (تخفیف من ربّکم)
7- تجاوز از حدود الهی و سوءاستفاده از آن ممنوع است. (فمن اعتدی علیه... فله عذاب الیم)
8 - اگر در قانونی تخفیف قرار دادید، جلو سوء استفاده ها را بگیرید. (ذلک تخفیف... فمن اعتدی)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء دوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 183
(183) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمْ الْصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرّر گردید، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد که پرهیزگار شوید.
پیام ها:
1- خطابِ زیبا، گامی برای تأثیر گذاری پیام است. (یا ایّها الّذین آمنوا)
در حدیثی از تفسیر مجمع البیان می خوانیم: لذّت خطاب (یا ایّها الّذین آمنوا) سختی روزه را آسان می کند. اگر والدین بخواهند که فرزندشان به سخنانشان گوش دهند، باید آنان را زیبا صدا زنند.
2- از شیوه های تبلیغ آن است که دستورات مشکل، آسان جلوه داده شود. این آیه می فرماید: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست، در امّت های پیشین نیز این قانون بوده است. و عمل به دستوری که برای همه امّت ها بوده، آسان تر از دستوری است که تنها برای یک گروه باشد. (کما کُتب علی الّذین من قبلکم)
3- قرآن، فلسفه بعضی احکام همچون روزه را بیان داشته است. زیرا اگر مردم نتیجه ی کاری را بدانند، در انجام آن نشاط بیشتری از خود نشان می دهند. (لعلّکم تتّقون)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء دوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 185
(185) شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدیً لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمْ الْشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیْضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَی مَا هَدَیکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
(روزه در) ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است. (و قرآن کتابی است که) هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است، پس هر کس از شما که این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و آنکس که بیمار یا در سفر باشد، روزهای دیگری را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند برای شما آسانی می خواهد و برای شما دشواری نمی خواهد (این قضای روزه) برای آن است که شماره مقرّر روزها را تکمیل کنید وخدارا بر اینکه شما را هدایت کرده، به بزرگی یاد کنید، باشد که شکرگزار گردید.
پیام ها:
1- ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسان ها نیز می تواند به مقداری باشد که قرآن در آنها نفوذ کرده باشد. (الّذی اُنزل فیه القرآن)
2- هدایت، دارای مراحلی است: یک مرحله ی عمومی است؛ (هدی للناس) و یک مرحله ی خاصّ است. (وبیّنات من الهدی)
3- وجوب روزه، بعد از یقین به حلول ماه رمضان است. (فمن شهد منکم فلیصمه)
4- قضای روزه بر مریض و مسافر واجب است. (فعدة من ایام اُخر)
5 - روزه ی قضا، مشروط به زمان خاصّی نیست. (ایّام اُخر)
6- احکام خداوند بر اساس آسانی و مطابق طاقت انسان است. (یرید بکم الیسر)
7- عسر وحرج، واجبات را از دوش انسان برمی دارد. (لایرید بکم العسر)
8 - روزه ی قضا باید به تعداد روزهایی باشد که عذر داشته است. (لتکملوا العدة)
9- هدایت و توفیق انجام عبادات، از طرف خداست. تکبیر، نشان بزرگداشت خدا و عدم توجّه به خود و دیگران است. (لتکبّروا اللَّه علی ما هداکم)
10- روزه، زمینه ساز هدایت انسان و سپاسگزاری اوست. (لتکبّروا اللَّه علی ما هداکم و لعلّکم تشکرون)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء دوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 186
(186) وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الْدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَ لْیُؤمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ
و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزدیکم؛ دعای نیایشگر را آنگاه که مرا می خواند پاسخ می گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، باشد که به رشد رسند.
پیام ها:
1- دعا در هرجا ودر هر وقت که باشد، مفید است. چون خداوند می فرماید: من نزدیک هستم. (فانّی قریب)**آنچه از اوقات مخصوصه، یا اماکن مقدّسه برای دعا مطرح شده برای فضیلت است، نه انحصار به آن ایام و یا اختصاص به آن امکنه.***
2- خداوند به ما نزدیک است، ولی ما چطور؟ اگر گاهی قهر او دامن ما رامی گیرد،
به خاطر دوری ما از خداوند است که در اثر گناهان می باشد. (فانّی قریب)
3- استجابت خداوند دائمی است، نه موسمی. «اُجیب» نشانه ی دوام است.
4- با آنکه خدا همه چیز را می داند،امّا دعا کردن وظیفه ی ماست. (فلیستجیبوا لی)
5 - دعا آنگاه به اجابت می رسد که همراه با ایمان باشد. (فلیؤمنوا بی)
6- دعا، وسیله ی رشد و هدایت است. (لعلّهم یرشدون)