🔻 مفروضات اشتباه؛ تحلیلهای غلط
1️⃣ تحولات افغانستان دارای واقعیت هایی است که اگر آنها در محاسبات لحاظ نشوند تحلیلها اشتباه میشوند.
🔹 واقعیت های میدانی افغانستان:
🔸 عامه مردم، احزاب، اقوام و شخصیتهای برجسته افغانی نسبت به عملکرد دولت اشرف غنی معترض بوده اند.
🔸 عامه مردم، احزاب، اقوام و شخصیتهای برجسته افغانی معتقد هستند تمام ناامنی ها و مشکلاتشان ناشی از حضور اشغالگران آمریکایی و دولت دست نشانده او در افغانستان هست.
🔸 در افغانستان نگاه قومیت اولویت بر مذهب دارد.
🔸ارتش افغانستان دارای 300 هزار نیرو با تجهیزات نظامی کامل و پیشرفته بوده است اما هم عامه نیروها از شرایط فعلی ناراضی بوده اند و هم تحت امر بزرگان قوم هستند.
🔸دولت اشرف غنی با کمتر از 1 میلیون رای و با حمایت و زورگویی آمریکا تشکیل شده بود.( میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری حدود 19 درصد بود و رای اشرف غنی حدود 960 هزار که رقبای ایشون مدعی بودند 20 درصد این میزان رای نیز تقلبی بوده است.)
🔸کل نیروی نظامی طالبان حدود 70 هزار نفر بوده که عموما دارای سلاح سبک مانند کلاشینکف هستند.
🔸 طالبان بدون هماهنگی، حمایت و اجازه شخصیتهای برجسته سیاسی و قومی افغانستان هرگز نمیتوانستند دولت مستقر را بر بین ببرد.
🔸 وقتی 9 مرکز ولایت در 24 ساعت و 26 ولایت در کمتر از یک هفته به تسلط طالبان در می آید معنایش این است که تحرکات عموما از جنس سیاسی است نه نظامی
🔸طالبان در بین مردم افغانستان جایگاه و محبوبیت ویژه ای دارد و عموم آنها به این گروه اعتماد دارند.
2️⃣ مفروضات اشتباه و تحلیلهای غلط
🔸برخی فرض را بر نبرد نظامی در افغانستان گذاشته اند و بر همین مبنا تحلیل میکنند #سپاه_قدس، #فاطمیون، #ایران میبایست در تحولات افغانستان دخالت نظامی کند. در حالی که تحرکات افغانستان از جنس سیاسی است نه نظامی.
🔸 برخی فرض را بر گذشته افراطی طالبان گذاشته اند و بر همین مبنا تحلیل میکنند #ایران باید از مردم و شیعیان افغانستان در مقابل افراط گریهای طالبان دفاع کند. در حالی که در طول سالهای اخیر هیچگونه رفتار افراط گری و داعش گونه ای از گروه طالبان گزارش نشده است.
🔸 برخی فرض را بر حمایت و پشتیبانی نظامی ایران از طالبان و افغانستان گذاشته اند و بر همین مبنا تحلیل میکنند #ایران بواسطه #سپاه_قدس به طالبان کمک تسلیحاتی کرده است. در حالی که طالبان در تحرکات و شرایط فعلی هیچگونه نیازی به #سلاح ، #نیرو و #لجستیک توسط نه ایران و نه هیچ کشور دیگری را ندارد.
🔸 برخی فرض را بر دو قطبی طالبان - مردم گذاشته اند و بر همین مبنا تحلیل میکنند که ایران باید از مردم افغانستان در مقابل طالبان حمایت کند. در حالی که اکثریت مردم، احزاب و شخصیتهای قومی-مذهبی حامی و طرفدار طالبان و در مقابل آمریکا و دولت دست نشانده هستند.
🔸 برخی فرض میکنند میدان افغانستان نیز مانند سوریه و عراق است و بر همین مبنا تحلیل میکنند که ایران نیز باید مانند سوریه و عراق در افغانستان مستشاری نظامی و اعزام نیروهایی مانند فاطمیون را داشته باشد. در حالی که میدان سوریه و عراق میدان نظامی بود اما میدان افغانستان یک میدان سیاسی بوده و ایران با همین مولفه با تمام طرفهای درگیر و موثر افغانی ارتباط گرفته است و از نظر فکری و راهبردی در حال کمک به جبهه مقابل #آمریکا و #دولت_دست_نشانده در افغانستان بوده و است.
◀️ مفروضات اگر بر اساس واقعیت های میدانی نباشد تحلیلگر را دچار خطا در محاسبات میکند و گاهی تحلیلش میشود بر #علیه_امنیت_ملی_کشور . لذا فعالین رسانه ای و تحلیلگران ایرانی که در فضای مجازی و رسانه ای مخاطب دارند باید در توئیت زدن، پست گذاشتن و خبر رساندن دقت کنند تا مبادا ناخواسته در پازل آمریکائیان و در مقابل منافع ایران بازی نکنند.
1.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسلمانان را با سه سلاح... فشنگ... موشک و سرنگ می کشیم
🏴🌹 *حاضرم کل تفسیر المیزانم را با این بیت ایرج میرزا عوض کنم!*
آیت الله محمد جواد علوی بروجردی- نوه آیتالله العظمی بروجردی- میفرمودند:
روزی در محضر علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان نشسته بودم. اتفاقاً مداح اهل بیت جناب آقای حاج محمد علامهِ مداح هم تشریف داشتند. علامۀ طباطبایی رو کردند به آقای علامۀ مداح و فرمودند:
دلم میخواهد حالا که اینجا آمدید یک روضهای برای من بخوانید!
یک صندلی آنجا بود، آقای حاج محمد علامه مداح بلند شدند و روی آن صندلی نشسته و شروع کردند به روضه خواندن!
یادم هست که روضۀ حضرت علی اکبر را خواندند. و شعری هم که ایشان در آن روضه خواندند شعر معروف ایرج میرزا راجع به حضرت علی اکبر بود که با این مطلع شروع میشود:
رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان
رأفت برند حالت آن داغدیده را
جناب حاج محمد علامه مداح این اشعار را خواندند تا که رسیدند به این بیت:
بعد از پسر، دل پدر آماج تیغ شد
آتش زدند لانۀ مرغِ پریده را
در اینجا بود که مرحوم علامۀ طباطبایی رو به آقای علامه مداح کردند و فرمودند:
اَعِد یعنی تکرار کن!
آقای مداح هم بیت مذکور را دوباره خواندند. یادم هست که علامۀ طباطبایی از مداح محترم چهار بار درخواست کردند که این بیت را بخواند. علامۀ طباطبایی گریه میکردند و اشک بر روی محاسن شان میریخت!
روضه تمام شد اما علامۀ طباطبایی همین جور که این بیت را تکرار میکردند، اشک میریختند و از شدت تأثر با دست بر روی پایشان میزدند! علامه طباطبایی در همین حال که بودند فرمودند:
ای کاش ایرج میرزا این بیت از این شعر را میداد به من و من تفسیر المیزانم را میدادم به او!!
من به علامۀ طباطبایی عرض کردم:
آقا! حضرتعالی ایرج میرزا را میشناسید؟ اشعار ایشان را مطالعه فرمودهاید؟ او شاعر هزل سرایی است!
علامه طباطبایی فرمودند:
بله، دیوان ایشان پیش من هست و آن را دارم، مع ذلک ای کاش ایرج میرزا این بیت از این شعر را به من میداد و من تفسیر المیزانم رابه او میدادم!
کسی که این بیت را راجع به علی اکبرِ امام حسین علیه السلام سروده است، من نمیتوانم باور کنم که آقا سید الشهدا فردای قیامت نسبت به او بی تفاوت باشد!
*شعر زيبای ايرج ميرزا در باره حضرت علی اکبر این است!*
🏴رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان!
رأفت برند حالتِ آن داغ دیده را
🏴یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا
و آن یک، ز چهره پاک کند اشک دیده را
🏴آن دیگری بر او بفشاند گلاب قند
تا تقویت شود دل محنت کشیده را
🏴یک چند دعوتش به گُل و بوستان کنند
تا برکننَدش از دل، خارِ خلیده را
🏴جمعی دگر برای تسلایِ او دهند
شرحِ سیاه کاریِ چرخِ خمیده را
🏴القصه هر کسی به طریقی ز روی مِهر
تسکین دهد، مصیبتِ بر وی رسیده را
🏴آیا که داد تسلیت، خاطرِ حسین؟
🏴چون دید نعشِ اکبرِ در خون تپیده را
🏴آیا که غمگُساری و اَندُه بَری نمود
🏴لیلایِ داغ دیدهِ محنت کشیده را
🏴بعد از پسر، دلِ پدر آماج تیر شد
🏴آتش زدند لانهِ مرغِ پریده را