✳️پرسش: آیا همه واجبات در قرآن ذکر شده است؟
✍️پاسخ: کلیات احکام و واجبات بیان شده اما تفصیل جزئیات آن از سوی خدای سبحان، به عهده پیامبر گرامی اسلام (ص) گذاشته شده است؛ توضیح اینکه:
🔹قرآن کریم از یک سو، تبیین آیات و تفصیل احکامش را به پیامبر گرامی اسلام واگذار کرده است:
🔅وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل/44)
و ما اين ذكر [قرآن] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شايد انديشه كنند
🔸و از سوی دیگر در آیات متعدد، مردم را به تبعیت مطلق از دستورات و سخنان پیامبر دعوت نموده است:
🔅ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (حشر/7)
آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد و از (مخالفت) خدا بپرهيزيد كه خداوند كيفرش شديد است
🔹یعنی عموم مؤمنین وظیفه دارند که تفصیل دستورات و احکام اجمالی قرآن را از پیامبر فرا گیرند و بدان عمل نمایند؛ یک مثال ساده و روشن در این باب، مسأله نماز است. همانطور که می دانیم از واجبات مسلم قرآنی، نماز است:
🔅إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً مَوْقُوتاً (نساء/103)
نماز را (بصورت كامل) برپا داريد. همانا، نماز بر مؤمنان در وقت هاى معيّن واجب شده است.
🔸و از سوی دیگر در هیچ آیه قرآنی کیفیت نماز نیامده (جز در آیه 102 نساء که توضیح بسیار مختصری درباره نماز خوف می دهد). بیان تفصیل و جزئیات نماز به عهده پیامبر واگذار شده که برای مردم بیان نماید و مؤمنین هم طبق دستور صریح قرآن موظفند که از دستورات و راهنمایی های حضرت پیروی نمایند، لذا حضرت نماز را به مردم آموزش داد و فرمود:
🔅صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي (عوالي اللآلي/ج1/ص 198)
مردم! به شیوه ای که من نماز می خوانم، نماز بخوانید
🔹البته همانطور که می دانیم بنابر روایات متواتر مانند حدیث ثقلین و ... یکی از دستورات قطعی و مسلم پیامبر اکرم (ص)، معرفی عترت طاهره (علیهم السلام) به عنوان اوصیای خود و حافظان شریعت نبوی و مرجع مطمئن تبیین و تفسیر آیات قرآن است لذا سخنان و بیانات حضرات معصومین هم در این باره، همچون سخن رسول خدا (ص) حجت شرعی و واجب الاطاعة می باشد.
🌐مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
بررسی تحقق رضاع با شیردهی از بانک شیر
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
دوره 5، شماره 9/بهار و تابستان 1397/ صفحه 153-170
نویسنده
حامد میرزاخان
دانشآموختۀ سطح 4 حوزۀ علمیۀ قم. Mirzakhanhamed@gmail.com
چکیده
تحقق قرابت شرعی از طریق شیر مادران ذخیرهشده در بانکهای شیر، مسئلهای است با شکلگیری بانکهای شیر مطرح شده است و از احکام مستحدثه به شمار میآید. بانکهای شیری که شیر مادرانی را که دارای شیر مازاد هستند، برای استفاده کودکانی که به شیر مادر دسترسی ندارند، ذخیره میکند. نوشتار پیشرو با روش اجتهادی و تمسک به آیات و روایات و بررسی دو دیدگاه موجود در این موضوع به این مسئله پرداخته است. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد نمیتوان شرط بودن مکیدن از پستان را برای محرم شدن اثبات کرد و رضاع شرعی در استفاده از شیرهای موجود در بانک شیر صورت میگیرد و با لحاظ مخالفت این دیدگاه با مشهور فقها بنا بر احتیاط واجب شرایط محرم شدن ناشی از قرابت باید رعایت شود.
کلیدواژهها: رضاع شیردهی محرمیت بانک شیر احکام کودکان
لینک دانلود مقاله:
http://mags.markazfeqhi.com/article_241107_c2e0eac5745240970e4bd101b4b3c236.pdf
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
♨️رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
شخصیتهای دینی در اوج غیرت و عقلانیت قرار دارند
به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶، سخنرانی آیت الله العظمی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم، به صورت زنده و مستقیم پخش شد.
✔️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم قم، قیام تاریخی ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم را نشان دهنده «عمق اعتقاد دینی» و «غیرت دینی همراه با عقلانیت» خواندند و با اشاره به کینه عمیق امریکا به نظام برخاسته از اعتقادات ملت ایران گفتند: باید با درک وظیفه کنونی، با امید و وحدت و قدرت به سمت چشم انداز روشنِ آینده حرکت کنیم که در این مسیر مسئولان نیز باید با تقویت و تکمیل ابعاد مردمی، تلاش های مشهود خود را برای حل مشکلات گسترش دهند.
🔸رهبر انقلاب حادثه ۱۹ دی ۱۳۵۶ را منشأ ایجاد حرکتی سلسلهوار در شهرهای مختلف و در نهایت پیروزی انقلاب خواندند و افزودند: اینگونه حوادث که مضامین قوی و پیامهای بزرگی برای نسلهای آینده دارند، نباید در غبار فراموشی، کمرنگ شوند
⚜ادامه مطلب👇
https://www.balagh.ir/content/17174
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
توانمندسازی نیروی انسانی در سازمان با رویکرد دینی مقاله
نویسنده: میرزاخان، حامد؛
دانشپژوه دوره تخصصی مدیریت اسلامی
مدیریت در اسلام بهار و تابستان 1398 - شماره 38 (14 صفحه - از 53 تا 66 )
چکیده:
با توجه به جایگاه انکارناپذیر مدیریت در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، نیاز به ارایه مدلهایی که بیانگر شقوق مختلف مدیریت اسلامی باشند، اهمیت فراوانی مییابد. مدیریت به صورت کلی از دشوارترین و در عین حال از ظریف ترین کارهای انسانی است که برای خود ویژگی هایی دارد. چه بسا فقدان یکی از این خصوصیات، مایه رکود کار و نابسامانی اوضاع قلمرو مدیریت می شود. افراد ناوارد، مدیریت را کاری ساده تلقی می کنند و تصور می کنند تنها داشتن مدرک مدیریت برای مصدر کار شدن کافی است و در چشم انداز این گروه ، مدیران لایق بر سر هر کوی و برزن ، به فراوانی پیدا می شوند. در صورتی که از نظر کارشناسان مسائل مدیریت ، واقعیت به گونه ای دیگر است. مدیر شایسته و کارساز کمتر از آن است که تصور می شود و راز آن این است که بخشی از ویژگی های مدیریت، موهبتی است که باید آفرینش در نهاد انسان به ودیعت بگذارد و هرگز با آموزش و دوره دیدن و درس خواندن، قابل تحصیل نیست. ما در این مقاله بر آن شدیم تا یکی از وظایف مدیر که در سازمان خود جهت پیش برد فعالیت های سازمانی و به هدف رساندن فعالیت ها می باشد را بیان کنیم و آن توانمند سازی نیروی انسانی در سازمان می باشد.
کلیدواژه ها: فقه ، مدیریت اسلامی ، توان ، مدیریت توان ، فقه.توان
لینک دانلود:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/downloadpdf/1603533?userAccept=False
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
✳️پاگشای شبهات قومیتی در عزای فاطمیه(س)
1️⃣ این چند روزه کلیپ مداحی عربی با موضوع انکار شهادت حضرت فاطمه (س) و نبودن فرزندی برای ایشان به نام محسن (ع)، با استناد به سخن شیخ مفید (ره) دست به دست میشود که این قضیه تاریخی را، ساخته ایرانیان (با واژه تحقیرآمیز خدعه و نیرنگ مجوس) و از روی لجبازی با عمر بن خطاب میداند؟
هیئت و گروه سینهزنی ( هیئت الصرخی)، وابسته به سید محمود الحسنی الصرخی، روحانی ساختار شکن عراقی است که با وجود سواد پایین حوزوی، ادعای اعلمیت و مرجعیت و حتی ولایت سیاسی بر همه مسلمین دارد. (کتاب مسائل و ردود فی موضوعات مختلفه، ج1 مسئله56- نوشته عباس الکعبی از شاگردان او). ولی رساله عملیّه او با نام «منهاج الواضح» گواهی خوبی بر بیسوادی او است. این احتمال وجود دارد که با انکار مسلمات تاریخی شیعه به دنبال دست و پا کردن موقعیتی برای خود در بین برخی اهل سنت عرب زبان باشد.
2️⃣ نسبتی که به شیخ مفید (ره) (۳۳۶ـ۴۱۳ق) میدهد، برداشتی گزینشی است که از کتاب « المسائل السَرَوِیَه» که در یازده بخش، پاسخهایی است به پرسشهای رسیده از شهر ساری ایران به این عالم بزرگ شیعه که ساکن بغداد بوده است. شعر مداح این هیئت، اشاره دارد به پاسخی درباره امکان ازدواج عمر با ام کلثوم دختر حضرت علی(ع). نکته جالب اینکه؛ پرسشگر این سوالها ایرانیها بودهاند و این نامه اهالی شهر ساری، هم مستند انکار شهادت توسط ایرانیها است و به همین نامه متهم به ساختن خبر شهادت هم میشوند!!!
3️⃣ قبول شهادت حضرت زهرا (س) توسط شیخ مفید (ره) در کتاب مزار ص 179 با این سلام ( َايَّتُهَا الْبَتُولُ الشَّهِيدَةُ الطَّاهِرَةُ لَعَنَ اللَّهُ مَانِعَكِ إِرْثَكِ وَ دَافِعَكِ عَنْ حَقِّكِ وَ الرَّادَّ عَلَيْكِ قَوْلَكِ لَعَنَ اللَّهُ أَشْيَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ وَ أَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ...) مورد قبول قرار گرفته است. و وجود فرزندی بنام حضرت محسن(ع) در کتاب ارزشمند «الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد» (ص ۲۵۵) از عالم شیعی چنین آمده است: یَذکرُ أنّ فاطمهَ صلواتُ الله علیها أسقطَتْ بعدَ النّبی ولداً ذکَراً کانَ سَمّاه رسولُ اللّهِ وهوحملُ مُحَسِّنَاً.
4️⃣ امّا ازدواج عمر با ام کلثوم ( از مسائل اختلافی بین تاریخنگاران) که برخی وقوع این ازدواج را شاهدی بر عدم وجود اختلاف میان امام علی (ع) و عمر بن خطاب دانستهاند، مورد قبول شیخ مفید (ره) نبوده و او این نقل را ساخته زبیر بن بکار، متهم به دروغ گویی و از دشمن امیرمؤمنان(ع) میداند. (المسائل السَرَوِیَه ، صص۸۶ و ۸۷). جا دارد از گوینده این استدلال پرسید: بر فرض قبول حرف شما، واقعیت تاریخی ازدواج پیامبر(ص) با رَمله (امحبیبه) دختر ابوسفیان میتواند این نتیجه را در پی داشته باشد که هیچ اختلافی بین پیامبر(ص) و ابوسفیان نبوده و جنگ های پس از این ازدواج که به فتح مکه نیز منتهی شد، حاصل سوء تفاهم و یا تخیل تاریخ نگاران بوده است؟
#شبهات_دینی
منبع:پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
#معارف_اسلامی
🔸 عداوت با امام علی علیه السلام نشانه نفاق
🔸محبت اهل بيت علیهم السلام در اشعار فردوسی
🔸آثار محبت و بغض به آل محمد صلّی الله علیه وآله وسلّم پس از مرگ
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "محبت اهل بيت علیهم السلام":
http://mk6.ir/BnUyG
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔻رهبر معظم انقلاب:
🔺چهار سال برای دولت زمان کمی نیست، امیرکبیر آن همه کار را در سه سال صدارت انجام داد، امروز کشور به کارهایی از جنس امیرکبیر نیاز دارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
ثبت نام اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان برای دریافت بن اعتباری خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز چهارشنبه ( بیست و دوم دی ماه ۱۴۰۰) آغاز شد.
برای دریافت بن خرید کتاب می توانید به آدرس خانه کتاب و ادبیات ایران به آدرس ketab.ir مراجعه و ثبت نام کنید.
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
✳️حکمت تکرارها
❓پرسش: حکمت تکرارهایی که در قرآن هست چیست؟ مثلا چندین جا داستان ابلیس عینا تکرار میشود. یا چندین جا داستان موسی تکرار میشود.
✍️پاسخ: علما و مفسّران به این سؤال دو جواب داده اند:
1️⃣اوّل این که: تاریخ انبیا درسهای عبرت متعدّد و فراوانی دارد و قرآن مجید از زاویه های مختلف به آن نگریسته و ما را به آن درس ها رهنمون می شود. به عنوان مثال گاه از این زاویه به داستان حضرت موسی(علیه السلام) نگاه می شود که چگونه آن حضرت در دامان فرعون پرورش یافت، در حالی که او برای نابودی موسی تمام فرزندان پسر بنی اسرائیل را به قتل می رساند و تنها دختران را زنده نگه می داشت. آری! اگر خداوند اراده کند علیرغم قصد فرعون، قاتل او را در دامان خودش پرورش می دهد. و گاه از این زاویه به داستان آن حضرت نگاه می شود که با جسارت، شجاعت، با دستی خالی و بدون سپاه و لشکر در مقابل فرعونی که ادعای خدایی می کرد و همه چیز در اختیار داشت، قد علم کرد و شجاعانه دعوتش را ابلاغ نمود. و گاه از این زاویه به داستان آن حضرت نگاه می شود که با تکیه بر لطف و عنایت الهی جادوی تمام ساحران مصر را باطل کرد و آنها را وادار به تسلیم نمود.
بنابراین داستان انبیاء درس های مختلفی دارد و قرآن مجید از زوایای مختلف به آن پرداخته است، و در حقیقت این امر تکراری نیست، هر چند در ظاهر تکرار شده است.
2️⃣دوم این که: فصاحت و بلاغت اقتضا می کند که مطالب مهم تکرار گردد. این که در سوره الرحمان آیه شریفه «فَبِأَیِّ آلاَءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» تکرار شده، بدان جهت است که خداوند متعال در این سوره نعمت های مختلف مادّی و معنوی را بیان کرده و پس از ذکر هر نعمتی از انسان سؤال می کند که کدام نعمت از نعمت های الهی را می تواند انکار کند؟ نتیجه این که فلسفه تکرار، یا پرداختن به یک موضوع از زوایای مختلف است، یا اهمیّت آن موضوع سبب تکرار شده است.»
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🎬 گزارشی از یک مباحثه غیرحضوری پیرامون" موضوع شناسی"
#حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی از اساتید حوزه به اظهار نظری پیرامون عدم احتیاج مجتهد به موضوع شناسی پرداخته که حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، رئیس پژوهشگاه فقه نظام به این سخنان پاسخ داده است.
+ فیلم و صوت👇
https://hawzahnews.com/xbxn2
@HawzahNews | حوزهنیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید/ روضهخوانی تکاندهندهی و قدیمی رهبر انقلاب در مصیبت حضرت امالبنین (س)
🏴 انتشار بهمناسبت سالروز وفات حضرت امالبنین
🗓 ۱۳۵۲/۱۱/۱۲
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
💥مجموعه مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی» منتشر شد
🔹به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شورای فقهی این بانک به موجب ماده (16) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ﺍﻳﺮﺍﻥ برای حصول اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور و جهت نظارت بر عملکرد نظام بانکی و اظهارنظر نسبت به رویهها و ابزارهای رایج، شیوههای عملیاتی، دستورالعملها، بخشنامهها، چهارچوب قراردادها و نحوه اجرای آنها از جهت انطباق با موازین فقه اسلامی، طی سالیان اخیر در بانک مرکزی تشکیل شده است.
🔸«مجموعه مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی» بر روی وب سایت بانک مرکزی و در ذیل قسمت «قوانین و مقررات» در دسترس عموم قرار گرفته است.
🔗 مجموعه مصوبات جلسات یکم تا پنجاهم شورای فقهی 👇👇
https://cbi.ir/datedlist/22637.aspx
🔗 مصوبات شورای فقهی بر اساس دسته بندی موضوعی 👇👇
https://cbi.ir/datedlist/22635.aspx
🔗 مصوبات شورای فقهی به ترتیب تاریخ جلسه 👇👇
https://cbi.ir/datedlist/22636.aspx
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🌼إنَّا أَعْطَيْنَاکَ الْكَوْثَر🌼
🌹🌹فرا رسیدن ولادت باسعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر مبارک باد
به زمین تا که رسیدی همه جا زیبا شد
هرچه گل بود شکفت و دل باران وا شد
هر فرشته به تو یک نام بهشتی میداد
آسمان دید که مجموعهی آن "زهرا" شد
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📌 مجموعه پوستر «مقام والای مادر در کلمات رهبری»
#میلاد_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#کلام_رهبری
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📚 نمایشگاه کتاب به وسعت ایران | ارسال رایگان «یار مهربان» به درب منازل
◻️ دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ۱۰بهمن، بصورت ۲۴ ساعته در دسترس عموم مردم قرار دارد.
نشانی اینترنتی: https://book.icfi.ir
◻️ در این رویداد مهم فرهنگی بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب از ۲ هزار و ۱۰۰ ناشر داخلی و خارجی در معرض دید و انتخاب علاقهمندان کتاب و کتابخوانی قرار دارد.
◻️ارسال رایگان / تلفن ۹۱۰۰۹۸۹۸ -۰۲۱ آماده راهنمایی خریداران
شرایط و ضوابط خرید از نمایشگاه مجازی کتاب:👇
https://hawzahnews.com/xbybr
@Bayanalsidq | بیان الصدق
💢شرط ورود فقیه به مسائل نوپدید
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست
🔹ورود به مسائل نوپدید از منظر فقهی بایستههایی دارد که بیتوجهی به آنها باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. فقیه باید میان موضوع و مصداق فرق قائل شود و در همه موارد وارد تعیین مصادیق نشود و اجازه دهد که موضوع نوپدید به حدی از استقرار برسد که بتوان در مورد آن موضع گرفت.
🔸اگر فقیه بخواهد وارد شود، باید شرایطی را رعایت کند؛ اولاً درحد گسترده از کارشناس فن استفاده کند، اینکه در ویکیپدیا مقالهای بخواند یا یکی از شاگردان و همکارانش مقالهای را در اختیار او قرار دهند کفایت نمیکند. حتی درسهای خارج باید مشترک با یک کارشناس فن برگزار شود.
🔹برخی موضوعات در حال شدن است و هنوز تعین و قرار ندارد. ممکن است ما تا حدی اطلاعات داشته باشیم، ولی باید صبر کنیم تا جوانب آن کاملاً روشن شود. البته ممکن است مردم سؤال کنند و نظر بخواهند، ولی باید به اندازه لازم حوصله به خرج بدهیم. بنابراین فرضیه در حال شدن است و لزومی ندارد که موضعی علیه آن بگیریم و باید اجازه دهیم موضوع قرار معینی بگیرد و بعد نظر دهیم.
🔸برخی موضوعات نیازمند گفتمان مخصوص به خود است. گاهی بنده ورود به مسائل فقهی را اتمیک و غیرنظاموار میبینم و ماحصل آن همین نظام بانکی است که نه مردم راضی هستند و نه اقتصاددانها و نه فقها و احساس میکنم خدا هم راضی نیست.
👈گفتگو با استاد علیدوست را بخوانید: https://b2n.ir/p63163
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق