eitaa logo
کانال بایگانی محفل دبیران ادبیات
1.1هزار دنبال‌کننده
169 عکس
127 ویدیو
972 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
195_62527569825436.pdf
370.1K
درس علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم ✍تنظیم:لیلا زاهدی ناصر گروه زبان وادبیات فارسی متوسطه دوم استان لرستان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
175_62527557449136.pdf
466.8K
از گروه زبان وادبیات فارسی متوسطه دوم استان لرستان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
190_62527552815028.pdf
261.8K
طرح درس روزانه علوم و فنون ادبی دوازدهم کاری از گروه زبان وادبیات فارسی متوسطه دوم استان لرستان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیمین بهبهانی :فعل مجهول خوانش بانو پروین فتحی کوهی دهکردی🍃🌺 ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
🌱🌱🌱🌱 یاریِ ظالم، مصیبت آورد، هــــــــــــمراهِ خود می کُند پُشتِ کمان را، بارِ ظُلمِ تیر، خم علیرضا شیدا ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
تک بیت اسلوبی یا مفرد اسلوبی قالب "تک بیتی اسلوبی" یا "مفرد اسلوبی" یکی از قالبهای جدید شعری و ادبی است که این نام گذاری از ترکیب و تلفیق قالب شعری و الفاظ "تک بیتی" و یا "مفرد" و زیور ادبی "اسلوب معادله"شکل یافته است. این نام گذاری در ادب فارسی معاصر برای اولین بار از سوی دکترغلامرضا هاتفی اردکانی دبیر زبان و ادبیات فارسی و مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های اردکان یزد و دانشگاه فرهنگیان شهیدان پاک نژاد یزد، صورت گرفته است. از نظر ایشان این نام گذاری صرفاً به آن دسته از تک بیتی هایی گفته می شود که مصرع اول دربرگیرنده موضوع اصلی است که شاعر آن را طرح می کند و سپس به عنوان استدلال در مصرع دوم، شاعر، مصداقی عینی به صورت تمثیلی پرکاربرد و عامه پسند به شیوه ای غافل گیرنده،طرح می کند. ضمناً شاعر در این قالب شعری نوین مختار به آوردن قافیه است. یعنی شاعر می تواند قافیه را ذکر کند و هم می تواند نیاورد زیرا آنچه در "تک بیتی اسلوبی" یا "مفرد اسلوبی" اهمیت دارد، موضوع عینی است که شاعر می کوشد در مصرع دوم آن را به بهترین نحو ممکن، برای مخاطب محسوس و عینی جلوه گر کند. آنچه در سرودن تک بیتی اسلوبی مهم به نظر می رسد، آوردن استدلال تمثیلی است که شاعر با ظرافتی خاص و با شگردی غافل گیرنده آن را برای مخاطب طرح می کند. از دیگر ویژگی های تک بیتی اسلوبی یا مفرد اسلوبی به کارگیری باورها و عقاید اجتماعی و عمومی مردمانی است که در یک خطّه و سرزمین مشترک زندگی می کنند و این باورها، بیشتر ریشه در ادبیات عامه دارد. 🍀🍀🍀 متن فوق👆متعلق به دکتر غلامرضا هاتفی اردکانی است ، این شاهد مثال را👇 حقیر به متن الحاق کرده ام خوشنامی است باعثِ دردِ سرِ زیاد زخمی کُند علاقه یِ شُهرت عقیق را ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
☀️خصوصیات یک معلم موفق ۱. اسامی شاگردانتان را به سرعت یاد بگیرید. ۲.مشکلات انضباطی کلاستان را در خود کلاس حل کنید. ۳.سعی کنید ویژگی های فردی شاگردانتان را بشناسید. ۴.از شغلتان بدگویی نکنید. ۵.به موقع و سر وقت در کلاس حضور یابید. ۶.دلیل فرمان هایتان را به دانش آموزان بگویید. ۷.نشان دهید از تدریس و کار با آنها لذت می برید. ۸.خوش برخورد و با حوصله و فروتن باشید و از مقررات خشک و خسته کننده دوری کنید. ۹.آنچه را که می خواهید شاگردانتان به آن عمل کنند واضح ،روشن و با قاطعیت بیان کنید . ۱۰.از شاگردانتان انتظارهای بیجا و توقع بیش از اندازه نداشته باشید. ۱۱.دانش آموزان را به سوال کردن تشویق کنید. ۱۲.در حضور دیگران دانش آموزان را سرزنش نکنید. ۱۳.به وعده هایتان دقیقا عمل کنید. ۱۴.با برنامه ریزی دقیق به کلاس وارد شوید. ۱۵.به سوالات خصوصی دانش آموزان شکل عمومی دهید و سپس پاسخ دهید. ۱۶.مشورت و دریافت کمک از افراد متخصص یا ماهر یک مهارت است نه نشانه ضعف شخصی شما. ۱۷.دانش آموز را به عنوان یک شخص مورد حمله قرار ندهید فقط به رفتارهای بد اعتراض کنید. ۱۸.بر برنامه ریزی درستان مسلط باشید و از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید. ۱۹.هر روز بر معلومات خود اضافه کنید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید. ۲۰.بیشتر به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه خود بد رفتاری. ۲۱.صمیمی باشید ولی جریان تربیتی را واژگون نکنید. ۲۲‌.نبض کلاس را در دست داشته باشید. ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
چند توصیه کاربردی برای دبیران چند توصیه به دبیران جوان👇 💥 بهترین وضعیت یک دبیر در هنگام تدریس، قرار داشتن در پای تخته کلاس است. میزان تحرک و جابجایی،بهتر است مختصر، آرام و در محدوده تخته کلاسی باشد! اینکه مدام قدم بزنیم، و یا درعرض و طول کلاس جابجا بشویم، تمرکز شاگردان را برهم زده و به تدریج  حرکت بیش از حد ما، برای دانش آموزان خسته کننده می شود. 💥بهترین حجم صدا هنگام تدریس: حجمی متوسط،توام با آرامش و بیان شمرده کلمات است. جالب نیست دانش آموز تذکردهد: لطفا بلندتر! و نیز اشتباه است فکر کنیم با فریاد کشیدن مطالب را بهتر به شاگردان فهمانده ایم! فریاد زدن به هنگام تدریس تدریجا گوش و ذهن آنها را خسته می کند و انرژی معلم را نیز تحلیل می برد. اگر درس را با فریاد زدن شروع کنیم دیگر تا انتها باید داد بزنیم!..چون دانش آموزان عادت کرده و دیگر به صدای آهسته ما توجه نخواهند کرد!! حجم متوسط صدا بهترین است...و آنگاه می توان گاهی با بالا بردن یا پایین آوردن صدا توجه بیشتری را ایجاد نماییم... 💥 نگاه دبیر باید بر روی صورت تمام دانش آموزان حرکت کند. در هنگام تدریس فقط بعضی نفرات را نگاه کردن...و یا فقط به در و دیوار کلاس چشم دوختن...اثر منفی داشته  و عده ای از شاگردان با این احساس که در دایره توجه قرار ندارند کم کم از دنبال کردن صحبت های ما دور خواهند شد!! 💥 از یاد نبریم دانش آموز بیش از آنکه به مقدار پیشرفت درس در هر جلسه کلاس توجه کند به محتوی مطالب گفته شده دقت می کند... به عبارت دیگر قبل از آنکه از خود بپرسد در یک جلسه چند صفحه کتاب تدریس شده، از خود می پرسد چه مطالبی را خوب و عمیق یاد گرفته است! کیفیت آنچه تدریس می کنیم مهمتر از کمیت مطالب گفته شده است...سریع و تند درس دادن مطالب درسی معمولا دانش آموز را دچار اضطراب می کند. این مطلب به ویژه درجلسات اول شروع برنامه کلاس ها مهمتر است. 💥 بیش از نود درصد دانش آموزان، تخته ای باصفا و زیبا را می پسندند! از رنگ های متنوع استفاده کنیم....تا جایی که ممکن است مرتب و منظم و خوش خط بنویسیم. حتی المقدور از یک سمت تخته شروع کرده و به تدریج و منظم کل تخته را پر کنیم... 💥 اخلاق خود را برای شاگردان توضیح ندهیم! کل توضیحاتی که درباره اخلاق و کاراکتر و انتظارات خودتان می دهید نهایتا نیم ساعت به یاد شاگردان می ماند! آنها باید اخلاق و منش شما را از روی رفتارتان بفهمند و به خاطر بسپارند .. یا به عبارت دیگر آنچه را که مستقیم یا غیرمستقیم از رفتار و حرکات شما ببینند به خاطر خواهند سپرد. 💥 دو چیز باعث تمکین،نظم و با اخلاق بودن دانش آموزان در کلاس یک دبیر می شود: اول:علاقه ای که به آن دبیر دارند. دوم:میزان احترامی که برای شخصیت آن دبیر قائل هستند. هیچ یک از دو مورد بالا با زور و اجبار ایجاد نخواهد شد! دانش آموزان را دوست بدارید تا شما را دوست داشته باشند... هرچقدر دبیر رفتار موقرتری داشته  باشد، دانش آموزان نیز ناگزیر بیشتر به او احترام می گذارند. 💥 بدترین اتفاقی که می تواندبرای یک معلم بیافتد خشمگین شدن...فریاد زدن...و خدای ناکرده  کلمات نامناسب بر زبان راندن است!! از نظر دانش آموزان معلمی که نتواند خودش را کنترل کند قدرت کنترل کلاس را نیز نخواهد داشت... خشمگین شدن و فریاد زدن،شخصیت یک معلم را در نظر کلاس فرو خواهد ریخت!! 💥 با دانش آموز جروبحث نکنیم! بحث کردن با نوجوانان بیش از آنکه آنها را قانع کند از شخصیت و اعتبار دبیر می کاهد... خود را درگیر بحث نکنید...اگر نظری راجع به روش تدریس و یا روش اداره کلاس می دهند به نظرشان احترام بگذارید،با جملات منطقی اما نه خیلی طولانی،جواب هایی هوشمندانه  بدهید...اما نگذارید بحث طولانی شود. 💥 در مقابل خطاهای دانش آموزان، بیش از حد حساس نشده و عکس العمل شدید نشان ندهیم. گاهی یک نگاه معنا دار کافیست... گاهی یک تذکر دوستانه اما جدی و بصورت انفرادی،مشکل را حل می کند. گاهی جابجا کردن و تغییر دادن محل نشستن یک دانش آموز،آرامش و سکوت را به کلاس برمی گرداند. 💥 هرچقدر با مطالعه بیشتر و دست پرتر به سر کلاس برویم از احترام بیشتری برخوردار می شویم. هنر زیبا درس دادن اگر با توان علمی بالا همراه شود معجزه می کند... 💥 از مهمترین نکات مثبت شغل ما سرو کار داشتن با نوجوانان پر انرژی،با نشاط و سرشار از حس زندگی است. همراه نوجوانان بودن ما را جوان نگه می دارد....قدر این موضوع را بدانیم. 🔴 آنچه در بالا آمد چند توصیه بود به دبیران جوانی که در اولین کلاس های گروهی خود حضور پیدا می کنند مسلماً اساتید با تجربه،خودصاحب مهارت‌های ویژه می‌باشند. ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_5498709669.pdf
1.12M
💠معرفی صائب تبریزی و خصوصیات شعر صائب تبریزی سخنرانی در جلسه انجمن ادبی مطلع ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ علی مقدم موسی‌آباد ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان زندگی سعدی بازخوانی: بهروز رضوی ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
دستور_مفصل_امروز_دکتر_خسرو_فرشید_ورد.pdf
24.82M
دستور مفصل ✍دکتر خسرو فرشیدورد ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛