🌱🌱🌱🌱
#دستور
حروف اضافه
🔹 حرف اضافه در صورتی مرکب است که نتوان برای جزء اسمی آن وابسته پیشین آورد و ان را گسترش داد .
مثال در جمله :
🔅فاطمه با پدرش به سوی شهر حرکت کرد .
به «این ، آن» سویِ شهر 👈 سوی هسته متمم
🔅او به سوی خانه رفت .
او به( آن , این ) سویِ خانه ... 👈 سویِ متمم
🔹در جملههای : 👇👇
🔅او سویِ باغ رفت .
او به سویِ باغ رفت .
سویِ 👈 هسته متمم ( قیدی )
چون می توان گسترش داد . آن سوی ، این سوی
🔹از سویِ در جمله زیر حرف اضافه مرکب است.
🔅از سوی دیگر این موضوع پیش می آید ...
از سوی 👈 حرف اضافه مرکب
چون قابل گسترش نیست .
🔹از جهتِ در جمله زیر حرف اضافه مرکب است .
🔅آن ها از جهتِ ایدئولوژی باهم فرق دارند .
از جهتِ 👈 حرف اضافه مرکب
ایدئولوژی 👈 متمم
🔹وقتی (سو و سمت و جهت ) در جمله تنها بیایند هسته هستند . می توان به آن ها «ی» نکره و یا صفت اشاره اضافه کرد 👇👇
🔅« سو »در جمله های زیر :
او نگران بود و از سویی به سویی می رفت .
او نگران بود و از این سو به آن سو میرفت .
هر دو «سو »👈 هسته و متمم
🔅« سمت» در جملههای زیر 👇👇
از سمتی به سمتی میرفت و زیر لب زمزمه می کرد.
از این سمت به آن سمت میرفت و زیر لب زمزمه میکرد.
سمت 👈 هسته متمم
🔹«بهسوی» در فرهنگ لغت به معنی برایِ و به جهتِ هم آمده است .
در این معنی می تواند حرف اضافه مرکب باشد
بیش تر در متن های قدیمی کاربرد دارد.
به معنی برای . بجهت :
🔅مثال اول 👈 قول مشتمل بر زیادت از یک قول بسوی آن گفته اند تا معلوم باشد که قیاس بیرون این قولها که مقدماتست بر ترتیبی مخصوص چیزی دیگر نیست . (اساس الاقتباس چ 1 ص 187).
🔅مثال دوم👈 پس گفتند هیچ طعام داری ؟ گفت بجز این بزک هیچ ندارم . او را بکشید تا بسوی شما چیزی سازم که بخورید... مرد خشم گرفت و گفت گوسفند مرا بسوی قومی که ایشان را نمی شناسی کشتی . (ترجمه ٔ مکارم الاخلاق خواجه ).
🔅مثال سوم 👇
بسوی دنیا عمل کن بقدر مقام درو و بسوی آخرت همچنین . (ایضاً).
🔅مثال چهارم👇
- بسوی خود ؛ حرص و طمع نمودن بچیزی . (آنندراج ). و رجوع به مجموعه ٔ مترادفات ص 122 شود.
🔹من به نزدیکِ او رفتم.
نزدیک متمم
به نزدیکِ او انسان خلیفه الله است .
«به نزدیکِ » حرف اضافه مرکب
«به نزد» هم همین طوره👆👆👆
«نزد و نزدیک» هم اگه به معنی «از نظر و به عقیده »باشه حرف اضافه است.
در غیر این صورت اسم هستند
✍ شهناز جعفربگلو (sh-begloo)
دبیر ادبیات استان تهران
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
🌴🌴🌴
#آرایه
#سجع
#فنون_دهم
🔴 ➖ درس ششم ، سجع و انواع آن
🔴 ➖ چند نکته در مورد سجع :
🔵 ۱ ➖ در مورد سجع باید به منبع و مأخذی که از آن استفاده میشود نظر داشت
چون دیدگاه ادیبان و بدیع نویسان در مورد سجع و نیز در تعیین نوع سجع ، اندکی متفاوت است
☆ ➖ برای مثال :
"جان " و " تن " اگر در پایان قرینه و در جایگاه سجع قرارگیرند :
👈 از نظر و دیدگاه علامه همایی دارای سجع متوازی هستند
👈 از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان دارای سجع متوازن هستند
👈 از نظر و دیدگاه دکتر هادی دارای سجع متوازن هستند
☆ ➖ نمونهای دیگر :
" شکَست " و " برُست " ( به ضمّ دوم ) اگر در پایان قرینه و در جایگاه سجع قرار گیرند :
👈 از نظر و دیدگاه علامه همایی دارای سجع متوازی هستند
👈 از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان هیچ نوع سجعی ندارند
☆ ➖ سبب این اختلاف نظرها ، در نوع نظر و دیدگاه این بدیع نویسان به سجع و شروط آن است
⭕️ ➖ برای مقایسه نظر و دیدگاه بدیع نویسان ، نظر چند بدیع نویس در مورد سجع متوازی بیان میشود :
☆ ۱ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه رشیدالدّین وطواط ( صاحب حدائقالسّحر ) :
👈 سجع متوازی : چنان بود که در آخر دو قرینه یا بیشتر کلماتی آورده شود که به وزن و عدد حروف و رویّ متّفق باشد
☆ ۲ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه علامه همایی :
👈 سجع متوازی : آن است که ارکان سجع در وزن و حرف رویّ مطابق یا یکسان باشند
☆ ۳ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان :
👈 سجع متوازی : آن است که ارکان سجع علاوه بر هم قافیه بودن هم وزن نیز باشند
☆ ➖ دکتر وحیدیان ، بر هم قافیه بودن و هم رویّ بودن کلمات سجع متوازی نظر دارند ولی علامه همایی هم قافیه بودن را ذکر نکرده و بر یکسان بودن رویّ و وزن نظر دارند
☆ ۴➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه دکتر هادی :
👈 سجع متوازی : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن و واج یا واجهای پایانی آنهاست
🔴 ٢ ➖ نظر و دیدگاه مؤلف یا مؤلفان کتاب علوم و فنون ادبی ( ۱ ) در مورد سجع و انواع سجع :
👈 سجع : یکسانی دو واژه پایان قرینه در واج یا واجهای پایانی ، وزن یا هر دوی آنهاست
👈 سجع متوازی : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن و واج یا واجهای پایانی آنهاست
👈 سجع مطرّف : یکسانی دو واژه پایان قرینه در واج یا واجهای پایانی آنهاست
👈 سجع متوازن : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن آنهاست
☆ ➖ این تعریفها بیکم و کاست منطبق با تعریف دکتر هادی از سجع و انواع سجع است
☆ ➖ منابع :
۱ - حدائقالسّحر ، رشیدالدّین وطواط
۲ - صناعات ادبی ، علامه همایی
۳ - فنون بلاغت و صناعات ادبی ، علامه همایی
۴ - بدیع از دیدگاه زیباییشناسی ، دکتر وحیدیان
۵ - آرایههای ادبی ، دکتر هادی
۶ - علوم و فنون ادبی ( ۱ )
☆ ➖ تدوین از : #جهانگیر_عظیمی
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
این یک گروه تخصصی، ادبی و فرهنگی است که مختص دبیران محترم ادبیات فارسی ، مدرسان و دانشجو-معلمان عزیز رشته ادبیات و همچنین پذیرای شاعران، نویسندگان و ویراستاران گرامی می باشد.
با لینک زیر 👇👇👇در محفل دبیران ادبیات فارسی در ایتا عضو شوید و دوستان و همکاران خود را دعوت کنید
┏━━━🍃💠🌼💠🍃 ━━━┓
https://eitaa.com/joinchat/1282802482Ca9cdeba0db
┗━━━ 🍃💠🌼💠🍃 ━━━┛
هدایت شده از جعفریان
وابسته های وابسته(1).pdf
495.8K
هدایت شده از جعفریان
#اعلام دروس نهایی یازدهم
۴ درس عمومی + دو درس تخصصی،
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
# بارم بندی جدید درس فارسی
👈 تغییرات مهم :
در امتحان نهایی خردادماه برای شعر حفظی (شعرخوانی) فقط از ۲ شعر نیمسال دوم سوال طرح خواهد شد.
❌سال گذشته در آزمون نوبت دوم، از چهار شعر، بخش شعر خوانی سوال طرح میشد.
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛