eitaa logo
کانال بایگانی محفل دبیران ادبیات
1.1هزار دنبال‌کننده
169 عکس
127 ویدیو
972 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🌱🌱🌱 حروف اضافه 🔹 حرف اضافه در صورتی مرکب است که نتوان برای جزء اسمی آن وابسته پیشین آورد و ان را گسترش داد . مثال در جمله : 🔅فاطمه با پدرش به سوی شهر حرکت کرد . به «این ، آن» سویِ شهر 👈 سوی هسته متمم 🔅او به سوی خانه رفت . او به( آن , این ) سویِ خانه ... 👈 سویِ متمم 🔹در جمله‌های : 👇👇 🔅او سویِ باغ رفت . او به سویِ باغ رفت . سویِ 👈 هسته متمم ( قیدی ) چون می توان گسترش داد . آن سوی ، این سوی 🔹از سویِ در جمله زیر حرف اضافه مرکب است. 🔅از سوی دیگر این موضوع پیش می آید ... از سوی 👈 حرف اضافه مرکب چون قابل گسترش نیست . 🔹از جهتِ در جمله زیر حرف اضافه مرکب است . 🔅آن ها از جهتِ ایدئولوژی باهم فرق دارند . از جهتِ 👈 حرف اضافه مرکب ایدئولوژی 👈 متمم 🔹وقتی (سو و سمت و جهت ) در جمله تنها بیایند هسته هستند . می توان به آن ها «ی» نکره و یا صفت اشاره اضافه کرد 👇👇 🔅« سو »در جمله های زیر : او نگران بود و از سویی به سویی می رفت . او نگران بود و از این سو به آن سو می‌رفت . هر دو «سو »👈 هسته و متمم 🔅« سمت» در جمله‌های زیر 👇👇 از سمتی به سمتی می‌رفت و زیر لب زمزمه می کرد. از این سمت به آن سمت می‌رفت و زیر لب زمزمه می‌کرد. سمت 👈 هسته متمم 🔹«به‌سوی» در فرهنگ لغت به معنی برایِ و به جهتِ هم آمده است . در این معنی می تواند حرف اضافه مرکب باشد بیش تر در متن های قدیمی کاربرد دارد. به معنی برای . بجهت :  🔅مثال اول 👈 قول مشتمل بر زیادت از یک قول بسوی آن گفته اند تا معلوم باشد که قیاس بیرون این قول‌ها که مقدماتست بر ترتیبی مخصوص چیزی دیگر نیست . (اساس الاقتباس چ 1 ص 187). 🔅مثال دوم👈 پس گفتند هیچ طعام داری ؟ گفت بجز این بزک هیچ ندارم . او را بکشید تا بسوی شما چیزی سازم که بخورید... مرد خشم گرفت و گفت گوسفند مرا بسوی قومی که ایشان را نمی شناسی کشتی . (ترجمه ٔ مکارم الاخلاق خواجه ). 🔅مثال سوم 👇 بسوی دنیا عمل کن بقدر مقام درو و بسوی آخرت همچنین . (ایضاً). 🔅مثال چهارم👇 - بسوی خود ؛ حرص و طمع نمودن بچیزی . (آنندراج ). و رجوع به مجموعه ٔ مترادفات ص 122 شود. 🔹من به نزدیکِ او رفتم. نزدیک متمم به نزدیکِ او انسان خلیفه الله است . «به نزدیکِ » حرف اضافه مرکب «به نزد» هم همین طوره👆👆👆 «نزد و نزدیک» هم اگه به معنی «از نظر و به عقیده »باشه حرف اضافه است. در غیر این صورت اسم هستند ✍ شهناز جعفربگلو (sh-begloo) دبیر ادبیات استان تهران ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴🌴🌴 🔴 ➖ درس ششم ، سجع و انواع آن 🔴 ➖ چند نکته در مورد سجع : 🔵 ۱ ➖ در مورد سجع باید به منبع و مأخذی که از آن استفاده می‌شود نظر داشت چون دیدگاه ادیبان و بدیع نویسان در مورد سجع و نیز در تعیین نوع سجع ، اندکی متفاوت است ☆ ➖ برای مثال : "جان " و " تن " اگر در پایان قرینه و در جایگاه سجع قرارگیرند : 👈 از نظر و دیدگاه علامه همایی دارای سجع متوازی هستند 👈 از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان دارای سجع متوازن هستند 👈 از نظر و دیدگاه دکتر هادی دارای سجع متوازن هستند ☆ ➖ نمونه‌ای دیگر : " شکَست " و " برُست " ( به ضمّ دوم ) اگر در پایان قرینه و در جایگاه سجع قرار گیرند : 👈 از نظر و دیدگاه علامه همایی دارای سجع متوازی هستند 👈 از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان هیچ نوع سجعی ندارند ☆ ➖ سبب این اختلاف‌ نظر‌ها ، در نوع نظر و دیدگاه این بدیع نویسان به سجع و شروط آن است ⭕️ ➖ برای مقایسه نظر و دیدگاه بدیع نویسان ، نظر چند بدیع نویس در مورد سجع متوازی بیان می‌شود : ☆ ۱ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه رشید‌الدّین وطواط ( صاحب حدائق‌السّحر ) : 👈 سجع متوازی : چنان بود که در آخر دو قرینه یا بیشتر کلماتی آورده شود که به وزن و عدد حروف و رویّ متّفق باشد   ☆ ۲ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه علامه همایی : 👈 سجع متوازی : آن است که ارکان سجع در وزن و حرف رویّ مطابق یا یکسان باشند ☆ ۳ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان : 👈 سجع متوازی : آن است که ارکان سجع علاوه بر هم قافیه بودن هم وزن نیز باشند ☆ ➖ دکتر وحیدیان  ، بر هم قافیه بودن و هم رویّ بودن کلمات سجع متوازی نظر دارند  ولی علامه همایی هم قافیه بودن را ذکر نکرده و بر یکسان بودن رویّ و وزن نظر دارند ☆ ۴➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه دکتر هادی : 👈 سجع متوازی : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن و واج یا واج‌های پایانی آنهاست 🔴 ٢ ➖ نظر و دیدگاه مؤلف یا مؤلفان کتاب علوم و فنون ادبی ( ۱ ) در مورد سجع و انواع سجع : 👈 سجع : یکسانی دو واژه پایان قرینه در واج یا واج‌های پایانی ، وزن یا هر دوی آنهاست 👈 سجع متوازی : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن و واج یا واج‌های پایانی آنهاست 👈 سجع مطرّف : یکسانی دو واژه پایان قرینه در واج یا واج‌های پایانی آنهاست 👈 سجع متوازن : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن آنهاست ☆ ➖ این تعریف‌ها بی‌کم و کاست منطبق با تعریف دکتر هادی از سجع و انواع سجع است ☆ ➖ منابع : ۱ - حدائق‌السّحر ، رشید‌الدّین وطواط ۲ - صناعات ادبی ، علامه همایی ۳ - فنون بلاغت و صناعات ادبی ، علامه همایی ۴ - بدیع از دیدگاه زیبایی‌شناسی ، دکتر وحیدیان ۵ - آرایه‌های ادبی ، دکتر هادی ۶ - علوم و فنون ادبی ( ۱ ) ☆ ➖ تدوین از : ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این یک گروه تخصصی، ادبی و فرهنگی است که مختص دبیران محترم ادبیات فارسی ، مدرسان و دانشجو-معلمان عزیز رشته ادبیات و همچنین پذیرای شاعران، نویسندگان و ویراستاران گرامی می باشد. با لینک زیر 👇👇👇در محفل دبیران ادبیات فارسی در ایتا عضو شوید و دوستان و همکاران خود را دعوت کنید ┏━━━🍃💠🌼💠🍃 ━━━┓ https://eitaa.com/joinchat/1282802482Ca9cdeba0db ┗━━━ 🍃💠🌼💠🍃 ━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جعفریان
وابسته های وابسته(1).pdf
495.8K
گروههای اسمی وانواع آن های وابسته قلم بانو لیلا زاهدی ناصر لرستان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جعفریان
دروس نهایی یازدهم ۴ درس عمومی + دو درس تخصصی، ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# بارم بندی جدید درس فارسی 👈 تغییرات مهم : در امتحان نهایی خردادماه برای شعر حفظی (شعرخوانی) فقط از ۲ شعر نیمسال دوم سوال طرح خواهد شد. ❌سال‌ گذشته در آزمون نوبت دوم، از چهار شعر، بخش شعر خوانی سوال طرح می‌شد. ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا