🌴🌴🌴
#آرایه
#سجع
#فنون_دهم
🔴 ➖ درس ششم ، سجع و انواع آن
🔴 ➖ چند نکته در مورد سجع :
🔵 ۱ ➖ در مورد سجع باید به منبع و مأخذی که از آن استفاده میشود نظر داشت
چون دیدگاه ادیبان و بدیع نویسان در مورد سجع و نیز در تعیین نوع سجع ، اندکی متفاوت است
☆ ➖ برای مثال :
"جان " و " تن " اگر در پایان قرینه و در جایگاه سجع قرارگیرند :
👈 از نظر و دیدگاه علامه همایی دارای سجع متوازی هستند
👈 از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان دارای سجع متوازن هستند
👈 از نظر و دیدگاه دکتر هادی دارای سجع متوازن هستند
☆ ➖ نمونهای دیگر :
" شکَست " و " برُست " ( به ضمّ دوم ) اگر در پایان قرینه و در جایگاه سجع قرار گیرند :
👈 از نظر و دیدگاه علامه همایی دارای سجع متوازی هستند
👈 از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان هیچ نوع سجعی ندارند
☆ ➖ سبب این اختلاف نظرها ، در نوع نظر و دیدگاه این بدیع نویسان به سجع و شروط آن است
⭕️ ➖ برای مقایسه نظر و دیدگاه بدیع نویسان ، نظر چند بدیع نویس در مورد سجع متوازی بیان میشود :
☆ ۱ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه رشیدالدّین وطواط ( صاحب حدائقالسّحر ) :
👈 سجع متوازی : چنان بود که در آخر دو قرینه یا بیشتر کلماتی آورده شود که به وزن و عدد حروف و رویّ متّفق باشد
☆ ۲ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه علامه همایی :
👈 سجع متوازی : آن است که ارکان سجع در وزن و حرف رویّ مطابق یا یکسان باشند
☆ ۳ ➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه دکتر وحیدیان :
👈 سجع متوازی : آن است که ارکان سجع علاوه بر هم قافیه بودن هم وزن نیز باشند
☆ ➖ دکتر وحیدیان ، بر هم قافیه بودن و هم رویّ بودن کلمات سجع متوازی نظر دارند ولی علامه همایی هم قافیه بودن را ذکر نکرده و بر یکسان بودن رویّ و وزن نظر دارند
☆ ۴➖ سجع متوازی از نظر و دیدگاه دکتر هادی :
👈 سجع متوازی : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن و واج یا واجهای پایانی آنهاست
🔴 ٢ ➖ نظر و دیدگاه مؤلف یا مؤلفان کتاب علوم و فنون ادبی ( ۱ ) در مورد سجع و انواع سجع :
👈 سجع : یکسانی دو واژه پایان قرینه در واج یا واجهای پایانی ، وزن یا هر دوی آنهاست
👈 سجع متوازی : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن و واج یا واجهای پایانی آنهاست
👈 سجع مطرّف : یکسانی دو واژه پایان قرینه در واج یا واجهای پایانی آنهاست
👈 سجع متوازن : یکسانی دو واژه پایان قرینه در وزن آنهاست
☆ ➖ این تعریفها بیکم و کاست منطبق با تعریف دکتر هادی از سجع و انواع سجع است
☆ ➖ منابع :
۱ - حدائقالسّحر ، رشیدالدّین وطواط
۲ - صناعات ادبی ، علامه همایی
۳ - فنون بلاغت و صناعات ادبی ، علامه همایی
۴ - بدیع از دیدگاه زیباییشناسی ، دکتر وحیدیان
۵ - آرایههای ادبی ، دکتر هادی
۶ - علوم و فنون ادبی ( ۱ )
☆ ➖ تدوین از : #جهانگیر_عظیمی
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
این یک گروه تخصصی، ادبی و فرهنگی است که مختص دبیران محترم ادبیات فارسی ، مدرسان و دانشجو-معلمان عزیز رشته ادبیات و همچنین پذیرای شاعران، نویسندگان و ویراستاران گرامی می باشد.
با لینک زیر 👇👇👇در محفل دبیران ادبیات فارسی در ایتا عضو شوید و دوستان و همکاران خود را دعوت کنید
┏━━━🍃💠🌼💠🍃 ━━━┓
https://eitaa.com/joinchat/1282802482Ca9cdeba0db
┗━━━ 🍃💠🌼💠🍃 ━━━┛
هدایت شده از جعفریان
وابسته های وابسته(1).pdf
495.8K
هدایت شده از جعفریان
#اعلام دروس نهایی یازدهم
۴ درس عمومی + دو درس تخصصی،
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
# بارم بندی جدید درس فارسی
👈 تغییرات مهم :
در امتحان نهایی خردادماه برای شعر حفظی (شعرخوانی) فقط از ۲ شعر نیمسال دوم سوال طرح خواهد شد.
❌سال گذشته در آزمون نوبت دوم، از چهار شعر، بخش شعر خوانی سوال طرح میشد.
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
💥جزئیاتِ تأثیرِ قطعیِ سوابقِ تحصیلی در سنجش و پذیرش داوطلبان تصویب شد!
در جلسهٔ فوقالعادهٔ شورای عالیِ آموزش و پرورش که با حضورِ وزیرِ آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن برگزار شد، جزئیاتِ تأثیرِ قطعیِ سوابقِ تحصیلی در سنجش و پذیرشِ داوطلبانِ ورود به آموزش عالی به تصویب رسید.
در این جلسه مقرر شد آزمون نهایی برای پایهٔ دهم برگزار نشود و در پایهٔ یازدهم برای شش عنوان درسی امتحان نهایی برگزار شود. دروس پایهٔ دوازدهم بر اساس مصوبهٔ قبلیِ شورای عالیِ آموزش و پرورش، بدون تغییر است.
💥دروسِ نهاییِ پایهٔ یازدهم
علوم تجربی
دین و زندگی ۲
(دینی، اخلاق و قرآن)
زبان خارجه ۲
فارسی ۲
عربی و زبان قرآن ۲
زیستشناسی ۲
شیمی ۲
ریاضی
دین زندگی ۲
(دینی، اخلاق و قرآن)
زبان خارجه ۲
فارسی ۲
عربی و زبان قرآن ۲
هندسه ۲
فیزیک ۲
ادبیات و علوم انسانی
تعلیمات دینی ۲
(دینی، اخلاق و قرآن)
زبان خارجه ۲
فارسی ۲
عربی ۲ (تخصصی رشته)
تاریخ ۲
جامعهشناسی ۲
علوم و معارف اسلامی
اصول عقاید ۲
زبان خارجه ۲
فارسی ۲
عربی ۲ (تخصصی رشته)
تاریخ اسلام ۲
علوم و معارف قرآنی ۲
گفتنی است تاریخ اجرای برگزاریِ امتحاناتِ نهاییِ پایهٔ یازدهم ( ۶ درس) پس از هماهنگی با شورای عالیِ انقلابِ فرهنگی، اطلاعرسانی خواهد شد.
یادآوری میشود این مصوبه پس از تأییدِ رئیسِ جمهور و رئیس شورای عالیِ آموزش و پرورش، برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.
اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه توصیه کردند امتحانات پایهٔ #دهم و بقیهٔ دروسِ پایهٔ یازدهم بهصورت #هماهنگِ غیرنهایی برگزار شود.
#خبر
#پست_موقت
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛