eitaa logo
کانال بایگانی محفل دبیران ادبیات
1.1هزار دنبال‌کننده
168 عکس
127 ویدیو
972 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ترصیع و موازنه ✅ آرایه ترصیع خوش آهنگ تر از موازنه است، ❇️ ترصیع: آن است كه كلمات مصراعی با مصراع دیگر یا جمله ای با جمله ی دیگر ، در وزن (هجا یا بخش ) و حروف پایانی یكسان باشد( تقابل سجع های متوازی ). غیر از واژگان تكراری بقیه كلمات با هم سجع متوازی باشند. مثال اول : ای منــوّر بـه تـو نجـوم جـلال          وی مقـرّر بـه تـو رسـوم كمـال ای= وی    /  منور = مقرر / نجوم = رسوم  / جلال = كمال برای مثال👈🏻 كلمه های منوّر و مقرّر دارای وزن یكسان ( سه هجا : م+ نو+ ور  /  م+ قر + رر ) و حرف پایانی یكسان ( ر ) می باشند . پس سجع متوازی اند و قرار گرفتن سجع های متوازی در برابر هم آرایه ی👈🏻 ترصیع را ایجاد می كنند . مثال دوم :   ای كریمی كه بخشنده ی عطایی و ای حكیمی كه پوشنده ی خطایی كریمی = حكیمی  / بخشنده = پوشنده / عطایی = خطایی ❇️ موازنه: تقابل سجع های متوازن ( یكسانی كلمه های دو مصراع یا دو جمله در وزن ) یا انواع سجع در برابر هم است . مثال اول: الهی ، جان ما را صفای خود و دل ما را هوای خود ده . جان ، دل  = سجع متوازن  /  صفا ،هوا = سجع متوازی /   كاربرد دو سجع متوازن و متوازی در كنار هم آرایه ی 👈🏻موازنه ایجاد كرد . مثال دوم:      این لطایف كز لب لعل تو من گفتم كه گفت ؟      وین تطاول كز سر زلف تو من دیدم كه دید؟ پس تقابل سجع های متوازن در برابر هم  آرایه ی👈🏻 موازنه ایجاد كرده است. ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌱🌱🌱 پیدا شده است کیفِ پولی خالی بی پولیِ خود را چه کسی گم کرده؟ جعفر مقیمیان ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
درس دوازدهم درس کاوه دادخواه توضیح در مورد بیتی از شاهنامه این بیت در نسخه‌های متفاوت به اَشکال مختلف ضبط شده است: خالقی مطلق: بباید زدن داستان، آوری ضبط کرده است. در نامه باستان تصحیح دکتر کزازی به صورت: بباید زد این داستان آوری آمده است. در شاهنامه چاپ مسکو به صورت: بباید به این داستان داوری ضبط شده است. متن کتاب مطابق تصحیح دکتر خالقی است و در حال حاضر معتبر‌ترین تصحیح است. در نسخه فلورانس هم که کهن‌ترین نسخه موجود شاهنامه است بیت به همین صورت بباید زدن داستان آوری ضبط شده است. آقای  محمد حسن دوست در فرهنگ ریشه‌ شناختی فارسی، واژه آوری را از ریشه وَر به معنی گرویدن و ایمان آوردن دانسته‌اند و آن را به قطعاً و مسلماً و مومن معنی کرده‌اند و برای آن شاهد مثال‌هایی از اشعار رودکی و ابوشکور بلخی آورده‌اند: رودکی: کسی را که باشد بدل مهر حیدر شود سرخ رو در دو گیتی بآور (=قطعاً، به راستی) ابوشکور بلخی: کسی کو‌ به محشر بود آوری ندارد به کس کینه و داوری(= مومن و گرویده) به نظر می‌رسد واژه آری که در متون فارسی به عنوان قید تصدیق یا تاکید به کار می‌رود ریخت دیگری از همین واژه آوری است که در فرایند واجی با کاهش مواجه شده است. واژه باور به معنی یقین، اعتقاد و عقیده نیز از همین ریشه ورَ (var)است. در شاهنامه این بیت در قالب قید قطعیت چند‌بار به کار رفته است. از جمله در همین داستان ضحاک هنگامی که دو مرد پاکدین برای نجات یکی از دو قربانی به خوالیگری نزد ضحاک می‌روند یکی از آنها می‌گوید: یکی گفت ما را به خوالیگری بباید برِ شاه رفت، آوری(= قطعاً، حتماً) اگر ضبط نسخه فلورانس و تصحیح دکتر خالقی را بپذیریم این واژه در اینجا قید تاکید و به معنی قطعاً و یقیناً است. داستان‌ زدن به معنی مثال آوردن و حکایت کردن و رایزنی کردن و گفتگو کردن است این بیت با بیت بعدی موقوف المعانی است: کاوه به ضحاک  می‌گوید که: تو شاه هستی و یا اهریمن؟ قطعاً لازم است که در این‌باره رایزنی و گفتگو شود که اگر تو پادشاه جهان هستی چرا بهره‌ و نصیب ما از این پادشاهی تنها رنج و سختی است. منابع: شاهنامه فردوسی، تصحیح دکتر خالقی مطلق ج.۱ شاهنامه فردوسی چاپ مسکو، به کوشش کتر سعید حمیدیان. نامه باستان، گزارش و ویرایش شاهنامه، دکتر کزازی ج ۱ فرهنگ ریشه شناختی فارسی، محمد حسن‌دوست، ج ۱ ✍احمد نادری دبیر دبیرستان‌ شهید بهشتی سمیرم. ارسال کننده: آقای قاسمی محفل دبیران ادبیات🌺🍃 ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5902383755993028413.mp3
398.3K
غزلی بسیار زیبا و شنیدنی از آیت الله خامنه‌ای با صدای دلنشین ایشان سرخوش ز سبوی غم پنهانی خویشم  چون زلف تو سرگرم پریشانی خویشم  در بزم وصال تو نگویم ز كم و بیش  چون آینه خو كرده به حیرانی خویشم  لب باز نكردم به خروشی و فغانی  من محرم راز دل طوفانی خویشم  یك چند پشیمان شدم از رندی و مستی  عمریست پشیمان ز پشیمانی خویشم  از شوق شكرخند لبش جان نسپردم  شرمنده جانان ز گران جانی خویشم  بشكسته‌تر از خویش ندیدم به همه عمر  افسرده دل از خویشم و زندانی خویشم   هر چند امین، بسته دنیا نیم اما  دلبسته یاران خراسانی خویشم ✍غزل و خوانش آیت الله سید علی خامنه‌ای ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
586.2K
از قوّت مستیم ز هستیم خبر نیست/ مستم ز میِ عشق و چو من مست دگر نیست مستانِ می‌ِ عشق درین بادیه رفتند من ماندم و از ماندنِ من نیز اثر نیست زین پیش دلی بود مرا عاشق و امروز جز بی‌خبریم از دل خود هیچ خبر نیست جانا اگرم در سرِ کار تو رود جان از دادن صد جان، دگرم بیم خطر نیست در دامن تو دست، کسی می‌زند ای دوست کو در ره سودای تو با دامنِ تر نیست دانی که چه خواهم منِ دلسوخته از تو خواهم که نخواهم، دگرم هیچ نظر نیست عطار چنان غرق غمت شد که دلش را یک دم دلِ دل نیست، زمانی سرِ سر نیست غزلی از عطار نیشابوری : استاد حسین عارفی محفل دبیران ادبیات🌺🍃 ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5960552667041237411.pdf
1.4M
درس اول" مبانی تحلیل متن" علوم وفنون دهم، ✍خانم مریم برونی دبیر ادبیات اهواز ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛