▪️شب یلدای اهلبیت علیهمالسلام
👈 تسلا یافتن اهلبیت به مژده ظهور در شام شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔻امام باقر علیه السلام:
🔸طولانیترین (و سختترین) شب بر آل محمد، شام شهادت رسول خدا بود.
تا جایی که گمان کردند دیگر هیچ آسمانی بر آنها سایه نخواهد انداخت
و زمینی آنها را حمل نخواهد کرد
(و همگی به دست دشمنان شهید خواهند شد.)
زیرا پیامبر صلی الله علیه وآله
در جریان جهادهای اسلام علیه کفر، بیگانگان و خویشان را خونخواه خود کرده بود
(و بسیاری از سران کفار و منافقین به دست لشکر اسلام کشته شده بودند و قبیلههای آنان قصد انتقام داشتند.)
اینجا بود که کسی بر اهلبیت وارد شد که جسمش را نمیدیدند اما صدایش را میشنیدند.
صاحب آن صدا میگفت:
سلام و رحمت و برکت خدا بر شما باد ای اهل بیت...
با دلداری خدا آرام باشید
زیرا خدا رحمتش را از شما نگرفته
و نعمتش را از شما زایل نخواهد کرد.
شما خانواده خدا هستید.
و به برکت (ولایت) شما نعمت کامل گشته...
و خدا هر گاه بخواهد میتواند شما را (با ظهور قائم علیهالسلام) یاری کند و پیروز نماید
پس شما هم تا پایان کارها صبور باشید که همه کارها به سوی خدا برمیگردد (و به دست اوست) ...
📚الکافی، ج۱، ص۴۴۵.
📚مرآة العقول، ج ۵، ص ۲۲۵.
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
✡️ شهادت رسول خدا؛ توطئهٔ منافقان و سمّ یهودی
❓آیا رسول خدا (ص) با سمّ از دنیا رفتند؟
✍️ پاسخ استاد سیدجعفر مرتضى عاملی متخصّص تاریخ اسلام و سیرهنگار شیعی:
1️⃣ “ظاهر” بسیاری از روایات رسیده از طرق اهل سنت و شیعه، بلکه “صریح” برخی از آنها این است که پیامبر اکرم (ص) #مسموم شده و از دنیا رفتهاند. برخی از این روایات بیان میکنند که ایشان توسط یک #زن_یهودی که ظاهراً به اسلام روی آورده بود، مسموم شدند.
2️⃣ اما روایات دیگری بیان میکنند که این جنایت توسط افراد غیریهودی انجام شده است. ما احتمال میدهیم که آن زن یهودی صرفاً ابزاری برای اجرای طرحی بوده که توسط #دیگران طراحی شده است، و آن زن تنها به درخواست افرادی که خواستار خلاص شدن از رسول خدا (ص) بودند، پاسخ مثبت داده است. میل آن زن یهودی با درخواست این افراد همسو بوده و در نتیجه این جنایت را مرتکب شده است.
3️⃣ همچنین باید روایات معتبر دیگری را به یاد داشته باشیم که بیان میکنند: همهٔ معصومین (ع) مسموم یا [با شمشیر] کشته شدهاند. رسول خدا (ص) در رأس پاکترین افراد از اهل بیت عصمت قرار داشتند، بنابراین رسیدن ایشان به مقام شهادت در آن شرایط، به واقع نزدیکتر است.
✡️ مروری بر اَدلهٔ شهادت رسولالله (ص)
1⃣ در منابع شیعه و سنّی روایات فراوانی در زمینهٔ #شهادت رسولالله (ص) و #مسمومیت ایشان دستیاب است که تأیید آن در کلمات جمع زیادی از بزرگان فریقین دیده میشود.
2⃣ علاوه بر اخبار خاص شهادت رسولالله (ص)، همچنین اخباری نیز به نحو عموم سخن از شهادت یا مسمومیت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) دارد. که اسنادی قوی نیز در میان آنها وجود دارد، و مقبول اکثر علمای امامیه قرار گرفته است.
3⃣ اخبار، در اصلِ مسمومیت رسولالله (ص) اتفاق دارند، ولی در مصداقِ ماجرای آن اختلاف است:
🔸۱- سمّ #زن_یهودی
🔸۲- سمّ #دختران_سران_سقیفه
4⃣ اسناد اخبار مسمومیت حضرت بهوسیلهٔ زن یهودی قویتر از اخبار دسیسهٔ #سران_سقیفه است. و سند دستهٔ دوم در منابع ذکر نشده است. ولی از نظر متنی بر اخبار سم زن یهودی اشکالات بیشتری گرفتهاند، که برای نقدهای متنی بر هر دو دسته جوابهایی ارائه شده است.
5⃣ دلیل محکمی بر انکار اصل اخبار هیچیک از دو دسته در علت مسمومیّت حضرت (ص) وجود ندارد و نیز ممکن است جمعِ دو دسته صحیح باشد. لذا برخی مانند #علامه_مجلسی احتمال تأثیر هر دو سم را دادهاند.
منابع:
[۱] شیخ مفید، المقنعة، ص۴۵۶؛ شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، تحقیق خرسان، ج۶، ص۲؛ حلّی، منتهی المطلب، ج۲، ص۸۸۷؛ طبرسی، مجمع البیان، ص۱۵۶. از منابع عامه ابن مسعود: السیرة النبویة، ابن کثیر الدمشقی، ج۴، ص۴۴۹؛ مسند أحمد بن حنبل، ج۱، ص۴۰۸؛ المعجم الکبیر، طبرانی، ج۱۰، ص۱۰۹، یکی از انصار: انساب الأشراف، بلاذری، ج۱، ص۵۷۶؛ شعبی: المستدرک علی الصحیحین، نیشابوری، ج۳، ص۶۰، ح ۴۳۹۵/۹۹؛ قول ابن سعد: المجدی فی الانساب، محمد بن محمد العلوی، ص۶ و…
[۲] بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۰۳، ح۶؛ الکافی، ج۱، ص۵۳۳ و سلیم، ج۱، ص۱۷۸.
[۳] نمونه: بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۰۳، ح۵؛ عیون أخبار الرضا، ج۲ ص۲۰۳؛ کفایة الأثر، ص۱۶۲.
[۴] الأمالی للصدوق، ص۶۳؛ عیون أخبار الرضا ع، ج۲، ص۲۵۶ خبر اباصلت؛ طوسی، الغیبة، ص۳۸۸ خبر شیخ حسین بن روح.
[۵] ر.ک: إعتقادات الإمامیة للصدوق، ص۹۹؛ إعلام الورى بأعلام الهدی، ص۳۶۷.
[۶] تصحیح اعتقادات الإمامیة، مفید، ص۱۳۲.
[۷] «الخبر المستفیض أو المتواتر بأکل النبی صلیاللهعلیهوآله من الذراع المسموم الذی أهدته الیهودیة إلیه صلیاللهعلیهوآله، ﻭ ﺃﻛﻞ ﻣﻨﻪ ﻫﻮ ﻭ ﺑﻌﺾ ﺃﺻﺤﺎﺑﻪ، ﻓﻤﺎﺕ ﺭﻓﻴﻘﻪ ﻭ ﺑﻘﻲ ﻳﻌﺎﻭﺩﻩ ﺃﻟﻤﻪ ﻓﻲ ﻛﻞ ﺃﻭﺍﻥ ﺇﻟﻰ ﺃﻥ ﻣﺎﺕ ﻣﻨﻪ صلیاللهعلیهوآله.» مسالک الافهام، ج۱۱، ص۴۵۹.
[۸] بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۰۴.
[۹] خصوصاً خبر عبدالله بن میمون القداح (ثقه) که در آثار مختلف به همین طریق بصائر بسیار مورد توجه بوده است. و با وجود روایت بزرگانی مانند یقطینی و ابن فضال از قداح اکثراً طریق «جعفر بن محمد بن عبیدالله الاشعری» را در کتب حدیث گزیدهاند. در فهرست شیخ طوسی و نجاشی نیز همین انتخاب شده است. مواردی نیز مشترکاً از مشایخ ثقات دیگر به همراه اشعری از قداح روایت کردهاند. و با توجه به کثرت عنایت مشایخ به این طریق، اعتماد به آن موجّه است. دستکم قابل قیاس با اخبار دسته دوم که سند ندارند، نیست.
[۱۰] مختصر البصائر، ص۶۱، ح۲۷؛ بصائر الدرجات، ج۱، ص۴۸۴.
[۱۱] در اینجا مانند پردازش خاص خبر ابو جمیله در الأمالی للصدوق، ص۲۲۴.
[۱۲] صَحیحٌ لیسَ به وَجَعٌ؛ الکافی، ج۱، ص۴۰۶.
[۱۳] ر.ک: الفروق فی اللغة، ص۲۳۴؛ لسان العرب، ج۸، ص۳۸۰.
[۱۴] در مورد قاعده مخالفت با عامه در مقام تعارض باید گفت، در اخبار اهل بیت ع به وجوهی عقلایی برای استفاده از این قاعده اشاره شده است. مانند تقیه (علل الشرائع، ج۲، ص۳۹۵، ح۱۵ و ص۵۳۱، ح۳ و تهذیب الأحکام، تحقیق خرسان، ج۸، ص۹۸) که اهمیت آن در کنار تعمد مخالفت صاحبان قدرت با امیرالمؤمنین (ع) شدت مییافته است. (علل الشرائع، ج۲، ص۵۳۱، ح۱) و بر همین مبنا از روایات کاملاً روشن است که در مقام اختلاف روایات، اولاً اعتبار روایات باید ثابت شود، و ثانیاً، اجماع طائفه بر صحّت خبر و موافقت آن با کتاب الله بر مخالفت با عامه مقدم است.
[۱۵] تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۰۰.
[۱۶] تفسیر منسوب به قمی، ج۲، ص۳۷۶.
[۱۷] الصراط المستقیم، ج۳، ص۱۶۸.
[۱۸] البخاری، ج۷، ص۱۷ و ج۸، ص۴۰؛ مسلم، ج۷، ص۲۴ و ۱۹۴؛ تاریخ طبری ج۲، ص۴۳۸.
[۱۹] نهج البلاغه، خطبه ۱۵۶.
[۲۰] بحارالأنوار ط – بیروت، ج۲۲، ص۵۱۶.
جهت اطلاع بیشتر روج کنید به سایت
https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/23269/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مومن پلاستیکی شدی ⁉️
دوباره #پایان_ماه_صفر شد و پیامهای نامعتبر و غیر مستند آخر ماه در حال نشر است
که به بازنشر این پیامها و پاسخ آنها میپردازیم
#پاسخ_خرافات
#منتشر_کنید
⁉️متن شبهه 👇👇
آیا دعای آخرین #چهارشنبه ماه صفر که برای دوری از #نحوست و #بلا در بین مردم مشهور است، صحت و سندیت دارد؟
✅ پاسخ :👇👇👇
این مطلب هیچ گونه سندیتی نداشته و در منابع روایی ما وجود ندارد
#این_توصیه_ساختگی_است 👇
✅ یادتان باشد در چهارشنبه آخر ماه صفر برای گشایش کارها و رزق و روزی فراوان و حلال سوره های(انشراح،التین،نصر، اخلاص،) هرکدام ۷ مرتبه تا قبل از غروب آفتاب بخوانید و عزیزانتان را هم مطلع کنید التماس دعا امروزآخرين چهارشنبه ازماه صفراست.
✅علامه مجلسی درباره نحوست آخرین چهارشنبه ماه صفر که میان عوام مردم مشهور است
میگوید: ما به #روایتی که بر آن دلالت کند، نیافتیم. مگر روایاتی که به صورت عمومی بر نحوست آخرین چهارشنبه از هر ماه #دلالت دارند که از این جهت شامل ماه صفر میشوند.
📚مجلسی، محمد باقر، زاد المعاد، محقق ص 250،
⁉️ متن سوال 👇👇👇
آیا برای یکشنبه و #چهارشنبه آخر #ماه_صفر،اعمال خاصی توصیه شده؟
سندیت و اعتبار دارند؟ می توان این احادیث را پذیرفت؟
چون اکثر آنها منبع دارند.
آیا هر حدیثی بامنبع باشد پس صحیح می باشد؟
✅اما پاسخ:👇👇👇
نکته توضیحی اول:
خواندن قرآن ثواب دارد
اما این نوع حدیث سازی یا فضیلت سازی بدعت و خرافات هست
ما در اسلام فقط مقید به امری هستیم که از طرف قرآن یا امام معصوم بعنوان منصوص آماده باشد
اینجور مطالب باب بدعت و ترویج غیر واقعی هست
در این سالها هم دشمنان اسلام برای سست کردن عقاید مردم از این پیامها زیاد ساخته اند
وقتی مطلبی سندیت ندارد و از کلام معصوم نیست میشود بدعت.
و بدعت از هر گناه دیگری بزرگتر هست
کسی از خودش حق ندارد برای یکشنبه آخر صفر فضیلت بسازد و بعد نسخه بدهد
اگر اینجور باشد هر روز بایک چیز جدید مواجه خواهیم شد
این جنس پیامها غالبا تحت سیطره تفکر یهودی هاست که برای ترویج خرافات و بدعت ها پخش می کنند
خدا در قرآن به پیامبرش میگه اگر یک کلمه از خودت به وحی اضافی کنی
من رگ گردنت رو میزنم
هیچ کس حق اضافه کردن چیزی به دین را ندارد
چه برسد به این خرافات بی سند.
پیامبر(ص):
هنگامي كه بدعت در ميان امّت ظهور كرد بر عالمان لازم است كه عالمانه با آن مبارزه نمايند.
امام باقر می فرمان بدعت گزار ملعون هست
📌نکته توضیحی دوم:
سند این روایات؟
1_ كتاب مرقاة الجنان يكي از منابع قديمي و معتبر حديث و دعاي شيعه نيست
اگر اين اعمال در كتابهاي قديمي و معتبر آمده باشد معتبر است مثلا در كتاب مصباح المتهجد شيخ طوسي يا المزار شيخ مفيد يا كامل الزيارات ابن قولويه
در مجموع كتابهاي قرن 4 و 5 از اعتبار بيشتري برخورداند
2_ برخي از صوفيها و درويشهاي عرب اعم از شيعه و سني كه به دعا و ذكر علاقه داشتند وقت ميذاشتند و دعاهايي از خودشان ابتكار مي كردند و نتيجه اش ميشد اينها...
3_ درباره قرائت سوره هاي قرآن و نمازهاي مستحبي مي توانيد آنها را بخوانيد و حتما ثواب دارد ولي خيال نكنيد مثلا حتما بايد چهارشنبه آخر صفر باشد كه اثر كنند!!
خير اين دستورالعملهاي عجيب غالبا از معصومين ع نيست بلكه بعضيها براي خودشان ابتكار كرده اند.
4_ اتفاقا ميشود اثبات كرد كه اكثر اينها توصيه معصومين (ع) نیست
زيرا مثلا دعایي كه تا سال 900 هجري در هيچيك از كتب معتبر شيعه نبوده و يكدفعه سبز ميشود جعلي است.
5_در فضای مجازی هر حدیثی که زیرش چند منبع ذکر شده باشد به معنای صحت آن نیست
البته تكرار مي كنیم: قرائت قرآن و هر دعايي مفيد و مؤثر است
ولي آن فضايل عجيبي كه مثلا براي دعاي گنج العرش و غيره نقل شده دروغ است يعني سخن معصوم ع نيست.
⁉️ متن شایعه 👇👇👇
" دعاي آخرماه صفر:' سبحان الله يافارج الهمّ وياكاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي وأرزقني من حيث لاأحتسب يارب عالمين .
حضرت محمد(ص) فرمودند:هركس مردم راازاين دعاباخبركند، گرفتاريش گشايش ميابد.
پیامبر فرمود هر کس پایان ماه صفر را خبر دهد بهشت بر او واجب میشود "
✅ پاسخ شایعه👇👇👇
"هرکس پایان صفر را خبر دهد بهشت بر او واجب میشود !!" :
1⃣ عبارت "سبحان الله یا فارج..." دعایی با سند مشخص نیست! ادعا در مورد انتشار آن و رفع گرفتاری منتشر کننده از طرف پیامبر(ص) نیز کذب و فاقد اعتبار است!
2⃣ روایت "هر کس پایان ماه صفر را خبر دهد، بهشت بر او واجب میشود" در هیچ منبع روایی معتبر و قابل اعتنایی نیامده است.
3⃣ تنها در کتاب «عجائبالمخلوقات و غرائبالموجودات و آثارالبلاد و اخبارالعباد» به آن اشاره شده که بدون سند رجالی است و کتاب نیز در اعتبار اسنادی دچار شبهه و تردیدهای جدی است که بزرگان نیز این روایت را مجعول، دور از عقل، و بدون ماخذ معتبر دانسته اند.
4⃣ روایتی با مضمون مشابه در منابع معتبر و با سند معتبر موجود است که هدف آن تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند پیامبر(ص)، ابوذر غفاری است خلاصه آن چنین است:
5⃣ روزی پیامبر(ص) به جمعی فرمودند: اولین کسی که بر شما وارد شود، اهل بهشت است. برخی بیرون رفتند تا در بازگشت اولین نفر و بهشتی باشند! پیامبر(ص) به جماعت باقیمانده: به زودی جماعتی بر شما وارد میشوند که بر یکدیگر پیشی میگیرند، آنکه بشارت اتمام ماه آذار (ماه رومی معادل صفر) را دهد، اهل بهشت است. در افرادی که وارد شدند، ابوذر هم بود.
6⃣ پیامبر(ص): در چه ماهی از ماههای رومی هستیم؟ ابوذر: یا رسولالله! ماه آذار خارج شده است. پیامبر(ص): تو از اهل بهشتی و بعد از من، تو را به جرم محبّت به اهلبیتم، از حرم من طرد میکنند و از آن پس تنها زندگی کرده و غریب و تنها خواهی مرد و جماعتی به واسطه تو سعادتمند خواهند شد.
7⃣ چنانچه از پایان روایت مشخص است ایستادگی بر مودّت اهلبیت پیامبر(ص) عامل بهشتی بودن ابوذر است، نه خبردادن پایان یک ماه و این تنها یک نشانه بود.
8⃣ دروغ از گناهان کبیره و دروغ بستن بر خدا و پیامبر(ص)، از بدترین گناهان کبیره است. پیامهای طراحان این مطالب با دشمنی با خدا و پیامبرش ساخته می شود که لازم است همه ما با عدم انتشارشان، مانع موفقیت آنها در نشر خرافات و تحریف واقعیتها شویم.
#بازنشر
متن شبهه:👇👇👇
دعای خروج از ماه صفر فراموش نشه؛همه را دعا کنید
بسم الله الرحمن الرحیم
یا سَیّدُ یا سَیّدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَهُ الْمُسْتَنَدُ اِجْعَلْ لی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً مَمّا اَنا فیهِ وَاکْفِنی فِیهِ وَ اَعُوذُ بِکَ بِسْمِ اللهِ التّامّاتِ یا اَللهُ یا اَللهُ یا اَللهُ یا رَحْمنُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا خالِقُ یا رازِقُ یا بارِیُ یا اَوَّلُ یا آخِرُ یا ظاهِرُ یا باطِنُ یا مالِکُ یا قادِرُ یا واهِبُ یا وَهّابُ یا تَوّابُ یا حَکیمُ یا سَمیعُ یا بَصیرُ یا غَفورُ یا رَحیمُ یا غافِرُ یا شَکُورُ یا عالِمُ یا عادِلُ یا کَریمُ یا رَحیمُ یا وَدودُ یا غَفورُ یا رَؤفُ یا وِتْرُ یا مُغیثُ یا مُجیبُ یا حَبیبُ یا مُنیبُ یا رَقیبُ یا مَعیدُ یا حافِظُ یا قابِضُ یا حَیُّ یا مُعینُ یا مُبینُ یا جَلیلُ یا جَمیلُ یا کَفیلُ یا وَکیلُ یا دَلیلُ یا حَیُّ یا قَیّومُ یا جَبّارُ یا غَفّارُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا دَیّانُ یا غُفْرانُ یا بُرْهانُ یا سُبْحانُ یا مُسْتَعانُ یا سُلْطانُ یا اَمینُ یا مُؤمِنُ یا مُتَکَبِّرُ یا شَکُورُ یا عَزیزُ یا عَلیُّ یا وَفِیُّ یا قَویُّ یا غَنیُّ یا مُحِقُّ یا اَمینُ.
(آمین یا رب العالمين)
امشب این دعا را بخوانید و هرکس امشب پایان ماه صفر را به دیگران بشارت دهد خداوند بهشت را بروی واجب میکند
✅ پاسخ شبهه👇👇👇👇
📚 اولا :
دعایی که در سایتهای اینترنتی و برخی کتابچههای جیبی بهعنوان «دعای معراج» ذکر شده، سندی ـ هر چند غیر معتبر ـ برای آن نیافتیم؛ و برای این دعا ثواب هایی را نیز از پیامبر اکرم ـ صلیاللهعلیهوآله ـ نقل کردهاند که به هیچ منبع حدیثی و ادعیه آدرس داده نشده است؛ ازاینرو نمیتوان گفت کدام نسخه صحیح و کدام نسخه نادرست است؛
به علاوه، دعاهای معتبر و مؤثری داریم که دیگر نیازی به خواندن دعاهای غیر معتبر نیست.
📚 دوما:
روایت "هر کس پایان ماه صفر را خبر دهد، بهشت بر او واجب میشود" در هیچ منبع روایی معتبر و قابل اعتنایی نیامده است.
1⃣ تنها در کتاب «عجائبالمخلوقات و غرائبالموجودات و آثارالبلاد و اخبارالعباد» به آن اشاره شده که بدون سند رجالی است و کتاب نیز در اعتبار اسنادی دچار شبهه و تردیدهای جدی است که بزرگان نیز این روایت را مجعول، دور از عقل، و بدون ماخذ معتبر دانسته اند.
2⃣ روایتی با مضمون مشابه در منابع معتبر و با سند معتبر موجود است که هدف آن تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند پیامبر(ص)، ابوذر غفاری است خلاصه آن چنین است:
3⃣ روزی پیامبر(ص) به جمعی فرمودند: اولین کسی که بر شما وارد شود، اهل بهشت است. برخی بیرون رفتند تا در بازگشت اولین نفر و بهشتی باشند! پیامبر(ص) به جماعت باقیمانده: به زودی جماعتی بر شما وارد میشوند که بر یکدیگر پیشی میگیرند، آنکه بشارت اتمام ماه آذار (ماه رومی معادل صفر) را دهد، اهل بهشت است. در افرادی که وارد شدند، ابوذر هم بود.
4⃣ پیامبر(ص): در چه ماهی از ماههای رومی هستیم؟ ابوذر: یا رسولالله! ماه آذار خارج شده است. پیامبر(ص): تو از اهل بهشتی و بعد از من، تو را به جرم محبّت به اهلبیتم، از حرم من طرد میکنند و از آن پس تنها زندگی کرده و غریب و تنها خواهی مرد و جماعتی به واسطه تو سعادتمند خواهند شد.
5⃣ چنانچه از پایان روایت مشخص است ایستادگی بر مودّت اهلبیت پیامبر(ص) عامل بهشتی بودن ابوذر است، نه خبردادن پایان یک ماه و این تنها یک نشانه بود.
6⃣ دروغ از گناهان کبیره و دروغ بستن بر خدا و پیامبر(ص)، از بدترین گناهان کبیره است. پیامهای طراحان این مطالب با دشمنی با خدا و پیامبرش ساخته می شود که لازم است همه ما با عدم انتشارشان، مانع موفقیت آنها در نشر خرافات و تحریف واقعیتها شویم.