حواسمان باشد!
از دیروز که یک جابجایی طبیعی در سازمان اطلاعات سپاه رخ داده است صدها روایت و تحلیل بی معنا برایم فرستاده اند
یکی از مهمترین کارهای دشمن در زمانی که نمی داند پشت صحنه چه خبر است و دقیقا ما چه آرایشی داریم، این است که اینقدر شایعه می اندازد و اینقدر ما را قلقلک می کند تا برخی از ساده لوحان هم روی دستگاه های کشور فشار بیاورند و توضیح بخواهند و آنوقت با توضیح دادن ها دست ما رو شود
اما عزیزانم مثل هر جای دیگری در دنیا یک مسئول امنیتی جابجا شده است و تمام!
این همه تحلیل آبدوغ خیاری هم نیاز ندارد
اجمالا عرض می کنم آنچه مشخص است بعد از شکست مذاکراتِ در دور جدید، ما رادیکالتر و تهاجمی تر شده ایم و این نیاز به لایه چابک تری در اجرا و با تجربه تری در ستاد دارد!
🔺با کانال #بینش_راهبردی همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
هدایت شده از تحلیل سیاسی منطقه و جهان
مموسسه امام ۱تیر.mp3
14.45M
تحلیل سیاسی_اقتصادی
شامل:
_آیا دولت می تواند سیاست خارجی را در خدمت سیاست داخلی و رشد اقتصادی بکار بگیرد؟
_راهبرد منطقه گرایی در سیاست خارجی کشور
_برنامه دشمن برای صرف نظر کردن ایران از پیش شرط های خودش در برجام چه بود؟
_دلیل ترافیک سفرهای خارجی و اقبال کشورهای منطقه به همکاری با ایران
_راه خنثی سازی تحریم
_ راهکار افزایش درامد ارزی کشور
_استفاده از ظرفیت های ژئوپلیتیکی کشور
_چالش های تحریم روسیه و فرصت های ایجاد شده برای ایران
_پاسخ به اظهارات اخیر پمپئو
حجت الاسلام علی درخشانی، موسسه امام خمینی(ره)_قم
۱۴۰۰/۰۴/۰۱
#چالش_امنیتی
#چالش_اقتصادی
#امنیت_غذایی
#تاجیکستان
#قزاقستان
#روسیه
#ازبکستان
#ونزوئلا
#برجام
@tahlilrahbordi_mantaghe
هدایت شده از بینش راهبردی
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در کدام جبهه ایستاده ایم!؟ کدام جبهه را تضعیف یا تقویت می کنیم!؟
♦️هر گردی گردو نیست
آیا اگر کسی از آزادی صحبت کرد به معنای این است که او لیبرالیستی است؟
اگر کسی از عدالت صحبت کرد به معنای این است که او سوسیالیستی است؟
اگر کسی از مبارزه صحبت کرد به معنای این است که او میلیتاریستی است؟
خیر
هرگز
به هیچ وجه اینگونه نیست
اما لیبرالیسم و سوسیالیسم و میلیتاریسم هر کدام برای خودشان پارادایم مشخصی دارند و البته در ذات پارادایمی اسلام هم آزادی و عدالت و مبارزه هست.
به این بیانات امام راحل در کتاب حکومت اسلامی عنایت کنید:
{اسلام دین افراد مجاهدی است که به دنبال حق و عدالتند.} (یعنی در ذات اسلام عدالت وجود دارد و هیچ ارتباطی به عدالت سوسیالیستی امثال شریعتی ندارد!)
{دین کسانی است که آزادی و استقلال می خواهند.} (یعنی در ذات اسلام آزادی وجود دارد و هیچ ارتباطی به آزادی خواهی لیبرالیستی که امثال بازرگان مطرح می کردند ندارد)
{مکتب مبارزان و مردم ضد استعمار است.} (یعنی در ذات اسلام مبارزه هست اما هیچ ارتباطی به عقاید میلیتاریستی و چه گوآرایی امثال رجوی و منافقین ندارد)
{اما اینها اسلام را طور دیگری معرفی کرده اند و می کنند.} (کنایه به متحجرین و انزواطلبانی که اسلام را جوری معرفی می کردند که فرصت برای جولان امثال شریعتی و بازرگان و رجوی مهیا می شد)
{ تصور نادرستی که از اسلام در اذهان عامه به وجود آورده و شکل ناقصی که در حوزه های علمیه عرضه می شود برای این منظور است که خاصیت انقلابی و حیاتی اسلامی را از آن بگیرند، و نگذارند مسلمانان در کوشش و جنبش و نهضت باشند؛ آزادیخواه باشند؛ دنبال اجرای احکام اسلام باشند؛ حکومتی به وجود بیاورند که سعادتشان را تامین کند؛ چنان زندگی داشته باشند که در شأن انسان است.} (متاسفانه هنوز هم این شکل ناقص از اسلام در حال معرفی است)
🔺با کانال #بینش_راهبردی همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
فردا لویه جرگه جدید در افغانستان شکل خواهد گرفت دعا کنید آنچه خیر مردم عزیز و مظلوم افعانستان در دوران جدید پسا اشغالگری است محقق شود.
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️صبر ممدوح و صبر مذموم
به این بیانات رهبری عزیز که چند روز قبل فرمودند عنایت کنید:
"صبر یعنی ایستادگی کردن، مقاومت کردن، محاسباتِ درست خود را و محاسباتِ دقیق خود را با خدعهگریِ دشمن تغییر ندادن؛ صبر یعنی پیگیریِ اهدافی که برای خودمان ترسیم کردهایم؛ صبر یعنی با روحیه حرکت کردن و ادامه دادن؛ این معنای صبر است."
تحلیل:
متاسفانه برخی تصور درستی از صبر ندارند، فکر می کنند که صبر یعنی خود را به دست «سرنوشت» و «برنامه ها» و «پروژه های دشمن» سپردن است، اینکه لازم نیست و اساسا نمی توان کاری کرد و باید صبر نمود تا خداوند امر "فرجش" را برساند و با یک "کن فیکون" همه چیز را حل و فصل کند.
فکر می کنند اساسا خداوند ما را متحیر و حیران و سرگردان گذاشته است و نه عقلی به عنوان حجت درون و نه قرانی به عنوان حجت بیرون برای ما قرار نداده است و اصولا هر بلایی که دشمن و طبیعت و غیره سر ما آوردند، باید صبر کنیم و بگوییم راضیم به رضای الهی!
کار به جایی می رسد که اگر طواغیت علیه آنها حاکم شوند حتی کفار حربی، باز هم می گویند باید صبر کرد!
حال آنکه این صبر، «صبر مذموم»، مردود و خلاف منطق الهی است!
اما «صبر ممدوح» صبری است که در مسیر مبارزه علیه منکر و ایجاد معروف ها، در مسیر انقلاب علیه طواغیت، در مسیر نظام سازی، در مسیر دولت سازی، در مسیر جامعه سازی و در مسیر تمدن سازی، باید به آن ملتزم بود.
خداوند در قران می فرماید: اقم الصلوه، وامر بالمعروف وانه عن المنکر واصبر علی ما اصابک
یعنی در طول اقامه صلات و امر به معروف و نهی از منکر مصائبی پیش می آید که باید امیدوارانه برای دستیابی به آن اهدف بر آن مصائب صبر کرد و ناامید نشد
موانعی ایجاد می شود که باید آنها را از مسیر برداشت، چاره کرد و مدیریت نمود!
در جای دیگر می فرمایند:
ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملو الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر
یعنی در طول مسیرِ ایمان و عمل صالح و تواصی به حق (امر به معروف و نهی ) مصائبی می اید که باید تواصی به صبر هم داشت و صبر نمود
در جای دیگر خطاب به پیامبرش می فرماید:
در مسیر حرکت اجتماعی الهی خودت و همراهیانت استقامت کنید و قطعا در این مسیر استقامت مصائبی می آید که باید صبر نمایی
فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا.... واصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین
در واقع مومن باید برای دستیابی به اهداف اجتماعی اسلام برنامه ریزی کند و اگر مانعی ایجاد شد که این امر طبیعی هر جنبش و حرکت اجتماعی است، ناامید نشود و با راهکاری بهتر به سمت ان هدف حرکت کند و امیدوارانه آن مانع را بردارد!
نه اینکه هر مشکلی که فرارویش پیش آمد بلافاصله از ادامه مسیر ناامید شود و بعضا بی صبری نماید!
که این بی صبری به تقوایی می انجامد
پس از خداوند «صبر ممدوح»، «صبر توام با تلاش و کوشش»، «صبر ایستادگی بر آرمانها»،«صبر محاسباتی»، «صبر پیگیری اهداف»، «صبر مداومت بر اهداف»، «صبر در برابر خدعه گری های دشمن»، «صبر در برابر حماقت های خودی ها» و «صبر در برابر همه مصائب طول مسیر الهی» را بخواهید!
خداوندا ما را از شر وسوسه های صبر مذموم در امان دار
✍️«محمد علی رنجبر»
اگر این مطلب را می پسندید برای سایرین ارسال کنید
با کانال #بینش_راهبردی همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
هدایت شده از بینش راهبردی
وقتی انسانی با دستگاه محاسباتی الهی بیگانه باشد و فقط محاسبات مادی را ببیند آنوقت نمی تواند رزق های لایحتسب الهی را در دستگاه محاسباتی و تحلیلی اش دخالت دهد و فهم کند
لاجرم جبهه الهی مقابل خودش را متهم به سحر و جادو و صحنه سازی و تظاهر و فریب و غیره میکند
از این رو نمیتواند بفهمد زمانی که از برخی روحانیون مثلا جامعه شناس گرفته تا بسیاری دیگر که از اوج گرفتن کاهش محبوبیت روحانیت می گویند، درست در همین زمان این حادثه و رزق لا یحتسب الهی شکل گیرد و....
الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء
درود و سلام الهی بر شهدای روحانی حادثه حرم مطهر رضوی
هفته گذشته با خبر شدم که قرار است آقای دکتر خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه را تغییر دهند. علت را از دوستان طرفدار برکناری جویا شدم. پاسخ دادند چون ایشان در دولت قبل هم سخنگو بوده و این نقطه ضعف ایشان است!
الحق و الانصاف ایشان در طول دوره مسئولیت خودش با کمترین حاشیه و با موضع گیری قاطعانه سکان هدایت سخنگویی عرصه دیپلماسی را پیش بردند و نمره قابل قبولی گرفتند.
اما متاسفانه عده ای فقط به جرم اینکه ایشان در دولت قبل هم سخنگو بوده است او را تغییر دادند.
ای کاش دست از این حب و بغض های جناحی برمیداشتیم
امروز توفیق شد دقایقی با دکتر خطیب زاده صحبت کردم و هیچ ناراحتی در وجودش نیافتم و راجع به مسائل کلان نظری و راهبردی صحبت های جالبی کردیم که قرار شد ادامه دهیم.
ان شاء الله خداوند بر توفیقات ایشان بیافزاید.
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️نکاتی پیرامون دستگاه محاسباتی الهی
غفلت از نکات ذیل باعث شده است که متوجه مبانی سیاست خارجی و دستگاه محاسباتی الهی نشویم
آنها که قائلند روابط بین الملل یک علم است
موضوع این علم را جنگ و صلح می دانند!
بسیار عالی
بخش اعظم و بهتر است بگویم بالای نود درصد آیات الهی به مساله تعاملات اجتماعی و جنگ و صلح می پردازد!
و همانهایی که روابط بین الملل را یک علم و دیسیپلین علمی می دانند و موضوعش را جنگ و صلح عنوان می کند
بزرگترین دیبِیت و مناظره در این علم را، مناظره و دیبیت بین رئالیسم و ایده آلیسم می دانند
یعنی مناظره بین واقعگرایان و آرمانگرایان
این مناظره، مناظره اصلی درون این علم است
سایر مناظرات هم تابعی است از این مناظره!
جالب است عرض کنم بخش معتنابهی از آیات قرآنی هم مناظره و چالش با کسانی است که واقع بین نیستند
در واقع گرایی می گویند جنگ ادامه سیاست و سیاست ادامه جنگ است!
میگویند باید ابتدا بجنگی و مشت محکمت را به حریف نشان دهی و حریف را خرد کنی
آنوقت باید بنشینی پای میز مذاکره و صلح را بر او که برگ برنده ای ندارد تحمیل کنی!
حال به این آیه شریفه عنایت کنید:
فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿ سوره محمد۴﴾
پس چون با كسانى كه كفر ورزيده اند برخورد كنيد گردنهایشان را بزنيد (کنایه از برخورد قهرآمیز و مقتدرانه با کفار) تا آنها در هم شکسته شوند و به حد اثخان برسند (اثخان یعنی بر دشمن سخت گرفت و بسیاری از آنها را کشت) و از پای در آمدند. پس با آنها پیمان های محکم ببندید (کنایه از تحمیل صلح به آنها) سپس يا [بر آنان] منت نهيد [و آزادشان كنيد] و يا فديه [و عوض از ايشان بگيريد] تا در جنگ اسلحه بر زمين گذاشته شود اين است [دستور خدا] و اگر خدا مى خواست از ايشان انتقام مى كشيد ولى [فرمان پيكار داد] تا برخى از شما را به وسيله برخى [ديگر] بيازمايد و كسانى كه در راه خدا كشته شده اند هرگز كارهايشان را ضايع نمى كند
ادامه دارد...