eitaa logo
بینش راهبردی
9.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
810 ویدیو
31 فایل
**بصیرت؛ بدون بینش راهبردی ممکن نخواهد بود.** ''کانال نشر سخنان و مطالب حجت الاسلام دکتر محمد علی رنجبر" عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ارتباط باادمین @AlEbadali ادمین‌ دوم @Guilemard
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: همه دستگاه‌های کشور با وزارت بهداشت که در صف مقدم مقابله با بیماری قرار دارد، همکاری کنند و امکانات مورد نیاز خود را در اختیار آن قرار دهند. @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تشکر مجدد رهبر انقلاب از کادرهای پزشکی و درمانی 🔸این عزیزان در حال جهاد فی سبیل الله هستند. @Farsna
کسی که درب های حرم امام غریب و شهیدِ مسموم شده با زهر را، لیس می زند و اندکی نمی اندیشد که چرا امام نتوانستند جلوی ورود زهر به بدنشان را بگیرد، همان میزان بی بهره از عقل و خرد و حکمت است، که عده ای فکر می کنند با پیشرفت های مادی، بی نیاز از خداوند و ماوراء و توسل به ائمه شده اند! افراط و تفریط دو سوی یک حماقت اند!
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعوت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای پیوستن به پویش ملی «به توان ما»‌ 🔹در این پویش، هزینه‌هایی که قرار بود برای برنامه‌های مذهبی مانند «اعتکاف، نمازهای جماعت، جشن‌های اهل بیت و...» خرج بشود و به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد، برای خرید بسته‌های سلامت و پیشگیری از کرونا و‌ ارسال به مناطق محروم استفاده بشود. @Farsna
♦️بلاء حسنی به نام «کرونا ویروس» برخی از ما فکر می کنیم همینکه شهادتین بر زبان جاری کردیم و گفتیم ایمان آوردیم، دیگر نیازی به اقدام و تلاش و جهاد در برابر بلایای طبیعی و مصنوعی نیست، حال آنکه اساسا ابتلاءات، فرصت بروز و ظهور ایمان درونی در عالم خارج است. یعنی تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم و خداوند نیز در مسیر مجاهدت و تبدیل تهدیدات به فرصت کاملا هوای مومنان را دارد. و فرصتی که در تهدیدات برای بروز توانایی ها و نشان دادن ایمان و عاقبت به خیری وجود دارد، هرگز در خود فرصت نیست! به همین خاطر بر اساس آیه شریفه ذیل، "کرونا" را باید یک بلای حسن دانست جایی که خداوند می فرمایند: فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ذَٰلِكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكَافِرِينَ ترجمه:(ای مؤمنان) نه شما بلکه خدا کافران را کشت و (ای رسول) چون تو تیر (یا خاک) افکندی نه تو بلکه خدا افکند (تا کافران را شکست دهد) و برای آنکه مؤمنان را به آزمونی نیکو از سوی خود بیازماید، که خدا شنوا و داناست. سرنوشت مؤمنان و کافران، همان بود که دیدید! و خداوند سست‌کننده نقشه‌های کافران است. ان شاء الله این بلاء حسن منجر به بزرگی و مجد و عظمت ایران و ایرانی خواهد شد. چندی پیش در مباحثه ای تلگرامی با شاگردان و مریدان سریع القلم، آنها صبحت های سریع القلم را می آوردند که به آمارهای جهانی استناد می کرد و اقتصادهای کشورهایی نظیر آمریکا، چین، کره جنوبی، آلمان، ژاپن، ایتالیا و غیره را رو به پیشرفت می دانست و اقتصاد ایران را راکد و یا با شیب ملایمی به سمت پیشرفت و بعضا پسرفت معرفی می کرد و می گفت شما ها از کجا می گویید آمریکا رو به افول است!؟ بنده هم برایشان زلزله بزرگ لیسبون را مثال می زدم که در سال 1775 زلزله ای 9 ریشتری و پشت بند آن سونامی گسترده ای امپراطوری پرتغال را که در اوچ بود و مستعمره ای بزرگ به نام برزیل داشت و کسی فکر نمی کرد از هم بپاشد، فروپاشید! کرونا را باید بلای حسنی نامید که مثل یک سونامی اقتصاد کشورهای بزرگ را فروپاشید. ممکن است گفته شود اقتصاد ما هم متاثر از این فضا شد، در پاسخ خواهم گفت، اقتصاد ما به خاطر تحریم های چهل ساله که در این سالها به اوج خودش رسیده است، آمادگی چنین فضاهایی را دارد و مردم آماده اند، اما آیا مردم آمریکا و ژاپن و چین و کره جنوبی و آلمان و غیره طاقت و تحمل سونامی کرونا را دارند؟ زمان مشخص خواهد کرد! لذا امیدوار به آینده؛ حسن ظن به خداوند و نظام اسلامی را فراموش نکنید محمد علی رنجبر با کانال همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
ضمن عرض تبریک میلاد مولی الموحدین ع، مصاحبه زیر که بخش دومش مربوط به بنده است بخشی از زمانه علی ع از زبان علی ع و برگرفته از خطبه شقشقیه است ان شاء الله دوستان مطالعه کنند نکات مهمی را عرض کرده ام mehrnews.com/news/4871770
سردار دلها چونان امیرش، مرد بود
♦️چگونه به بازدارندگی راهبردی در سطح جهانی دست یابیم؟ برای دستیابی به هدف بازدارندگی راهبردی در سطح جهانی و قوی شدن، موارد ذیل را باید اجرایی کرد: 1-ساخت موشکها و پهپادهای قاره پیما 2-ایجاد نیروی دریایی راهبردی و ساخت شناورهای سطحی و زیرسطحی قدرتمندی که توانایی نزدیک شدن به آبهای سرزمینی دشمنان جهانی و زدن خاک آنها را داشته باشد. 3-تاسیس پایگاه های دائم و رسمی در تمام نقاط حساس و راهبردی و بر اساس اولویت بندی تهدیدات دشمن در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین و سایر نقاط 4-شبکه سازی نیروهای مردمی در سطح جهانی با هدایت سپاه قدس و در قالب «رزمندگان بدون مرز» 5-شبکه جهانی رسانه ای با ماهواره ها و پلت فرمهای سخت افزاری بومی 6-حضور فعال و تهاجمی سیاسی و دیپلماتیک برای پشتیبانی و حفظ دولت های ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی و جلوگیری از کودتاها و انقلاب های مخملین توسط سرویس های امنیتی آمریکایی و صهونیستی در آن کشورها
درود الهی بر اسوه صبر و پایداری
‏توئیت امروز ‎: سال گذشته ۳۷ هزار آمریکائی بخاطر آنفلوانزا فوت کردند. سالانه بین ۲۷ تا ۷۰ هزار نفر بخاطر آنفلوانزا در ‎ فوت می‌کنند. بخاطر آنفلوانزا جائی تعطیل نمی‌شود و زندگی و اقتصاد مختل نمی‌شود. تا حالا فقط ۲۲ نفر بخاطر ویروس ‎ فوت کرده‌اند. کمی فکر کنید.
♦️از «کرونای چینی» تا «نفت آمریکایی» یکی از انواع نفتها، نفت شِیل یا Oil Shale است، نفتی که از نوعی سنگ آتش زا به دست می آید و آمریکا بیشترین منابع نفتی شِیل را دارد. منتها استخراج این نوع نفت، هزینه زیادی دارد و کارشناسان معتقدند که اگر قیمت نفت زیر شصت دلار در هر بشکه باشد، استخراج آن صرفه اقتصادی ندارد. گران شدن نفت در این سالها منجر به سرمایه گذاری زیاد آمریکا و شرکت های بزرگ این کشور در " نفت شِیل" شد و سهامداران زیادی در این بخش سرمایه گذاری کردند تا در آینده با فروش نفت به دست آمده، به سود کلان دست یابند. این مساله تا جایی پیش رفت که در این اواخر آمریکا را از وارد کننده نفت به یک صادرکننده تبدیل کرد و حذف نفت ایران با تحریمهای تحمیل شده، چندان ضربه ای به بازارهای جهانی نفت وارد نکرد. اما کرونا ویروس که منشاء آن از چین آغاز شد، منجر به کاهش تقاضای چین و با شیوع این ویروس در سراسر جهان، منجر به کاهش بی سابقه قیمت نفت شد. علاوه بر اینکه عربستان برای اینکه بتواند مشتریان خود مخصوصا از شرق آسیا که درگیر کرونا-ویروس بودند را، به خرید بیشتر تشویق کند، نفت خود را چند دلار از قیمت روز جهانی کمتر به فروش می رساند و این عامل دیگری بر کاهش مضاعف قیمت نفت شد عامل دیگر کاهش بیشتر قیمت نفت را باید در مخالفت روسیه با کاهش عرضه نفت در اوپک دانست. گویی همه متحدین و رقبای آمریکا دست به دست هم داده اند تا نفت شِیل آمریکا را زمین بزنند و سهامداران و سرمایه گذاران آمریکایی را به ورشکستگی کامل بکشانند. لذا میتوان گفت کرونای چینی به شدت بر نفت آمریکایی اثرگذار بوده! ضمنا کاهش قیمت نفت باعث می شود که ایران همان چند هزار بکشه نفتی را هم که زیر قیمت برای جذب مشتری می فروخت، نتواند به فروش برساند چون اصلا به صرفه نیست و این فرصت بسیار مناسبی است تا با تمرکز بیشتر بر اقتصاد غیرنفتی، وابستگی کشور را به نفت کمتر و کمتر کنیم. ✍️محمد علی رنجبر با کانال همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️این روزها قرآن را زیاد بخوانید لابد شما هم مثل همه انسان ها دوست داشتید سوار بر یک سیاره و ماشین زمان به گذشته های دور و دراز سفر کنید و از حوادث گذشته بدانید، حتما دلتان میخواست به دوردستها سفر کنید، شک ندارم شما هم دلتان میخواست، آینده های دور و نزدیک را بفهمید، اینکه چه خواهد شد! دلتان میخواست سوار بر ماشین زمان هم به گذشته سفر کنید و هم به آینده، چه قدر جالب می شد!؟ نمی شد!؟ این ماشین زمان همینجاست درست کنار ما همین نزدیک ارزان و در دسترس این قدر به آن نزدیکیم و این قدر راحت در اختیار ماست که رهایش کردیم فکر میکنیم ماشین زمان چیزی تخیلی است فکر میکنیم مگر میشود بدون هزینه گزافی چنین چیزی را به دست آورد بله میشود چرا که نه درست همین کنار ما بله کنار خود تو ماشین زمانی است که بیا و ببین منتها... منتها نمی دانم چرا رهایش کرده ایم!؟ قرآن نه تنها از گذشته های دوردست بلکه از آینده های فرازمانی و فرامکانی هم خبر می دهد! قرآن را باز کردم این آیه آمد ای رسول خدا تو در کوه طور نبودی تا ببینی ما به موسی چه گفتیم اما همه اینها را در قالب وحی به تو خواهیم گفت حال این وحی الهی در دستان ماست بدون کم و کاست بدون تحریف ماشین زمانی محکم و متقن سوره هود را آوردم خدای من چه قدر جالب فاستقم کما امرت خطاب به رسولش میگوید بایست همانطور که به تو امر کردم میگوید به یاد آور نوح و صالح و شعیب و موسی و غیره را همه سالها ایستادگی کردند کم نیاوردند فقط نوح 950 سال سر هر کوی و برزن مردم را هدایت کرد با آنها مجادله میکرد تا به سمت حق بیایند کار به جایی رسید که آن جماعت خیره سر گفتند ای نوح دست از سر ما بردار این قدر مجادله کردی و اینقدر ما را دعوت کردی اگر راست میگویی به خدایت بگو آن عذاب را بفرست و آنوقت بود که خدا عذابش را نازل کرد اما تنها یک گروه را نجات داد هم را عذاب کرد و هم را چون برای اهل نجات بودن تنها صالح بودن کافی نیست باید مصلح بود باید برای اصلاح دیگران تلاش کرد باید فاسدین را نهی از منکر کرد و در برابر اذیت هایشان استقامت کرد! در برابر ناجوانمردی و نفهمی و انکارشان ایستاد شاید متقی شوند میگوید اگر خرد مندان و صاحبان بصیرتی در بین امم بودند که مصلحانه در جهت اصلاح جامعه حرکت می کردند من آن جامعه را عذاب نمی کردم! قرآن بخوانید قرآن بخوانید تا آرامتان کند قرآن بخوانید تا بدانید صالح بودن کافی نیست مصلح باشید و استقامت کنید خطاب من شمایید بله شما شما برادر عزیزم من نگرانم شما امیدتان را از دست دهید نگران خناسانی هستیم که امید شما را ناامید کنند نگران پمپاژ حس ناامیدی هستم نگرانم که شمای عدالت خواه شمای یار و یاور علی زمانه، زبانم لال، بشوید قاتل علی که علی از یارانش ضربه خورد نه از دشمنانش! حسن ظن به خدا و تلاش و کوشش و صبر بر مصائب را فراموش نکنید! چرا که فرمود فاستقم کما امرت سوره هود فراموش نشود یا حق پ.ن: فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ ﴿هود/۱۱۶﴾ پس چرا از نسلهاى پيش از شما خردمندانى نبودند كه [مردم را] از فساد در زمين باز دارند جز اندكى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم و كسانى كه ستم كردند به دنبال ناز و نعمتى كه در آن بودند رفتند و آنان بزهكار بودند وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ ﴿هود/۱۱۷﴾ و پروردگار تو [هرگز] بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش به ستم هلاك کند ✍«محمد علی رنجبر» اگر این مطلب را می پسندید برای سایرین ارسال کنید https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi
طلبه جهادگر، مردانه گریه می کند، گوشه ای خلوت، دور از چشم بیماران و همرزمان جهادگرش، تا روحیه آنها خراب نشود. بدون اینکه زمین و زمان را به هم بدوزد و به این و آن فحش و ناسزا بگوید.... طلبه ای که همسر باردارش را از دست داد، خداوند به ایشان صبر جزیل و به همسر و فرزندشان رحمت واسعه عطا کند.
♦️بالاترین «خدمت اجتماعی» یک «عالِم دینی» از منظر قرآن خدمات اجتماعی را در یک دسته بندی کلی می توان به دو دسته تقسیم نمود که عبارتند از: 1-خدمات جزئی و بخشی و خرد 2-خدمات کلی و فرابخشی و کلان خدمات دسته اول خدماتی هستند که در سطح جامعه، به صورت جزئی و صنفی ارائه می شوند، از قبیل خدمات که در بخش های "فنی"، "پزشکی"، "کشاورزی"، "دامداری"، "آموزشی"، "تربیتی" و غیره انجام می دهند. طبعا این خدمات مورد نیاز هر جامعه ای است. اما دسته ای دیگر خدماتی هستند که در سطح کلی و مربوط به «کلان جامعه» می باشند. یعنی کلیت هدایت جامعه به دست این افراد است. نقش این دسته آنقدر مهم است که صالح و یا فاسد شدن کلیت جامعه با هدایت این دسته است لذا این نوع خدمات بسیار مهم و راهبردی است. قرآن نقش اجتماعی علمای دینی را چنین نقشی می داند. نقشی در تراز هدایت گر جوامع بشری، نقشی که ساخت جامعه بر عهده آنهاست. به عنوان نمونه قرآن در آیه 62 سوره مبارکه مائده می فرماید: وَتَرَى كَثِيرًا مِنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ترجمه: بسیاری از مردم را می بینی که در گناه و ستمکاری و خوردن حرام با سرعتی شتابنده عمل می کنند؛ بسیار بد کاری را پیشه خود نمودند. در این آیه شریفه خداوند به جامعه ای اشاره می کند که مسارعه در گناه و دشمنی و حرامخواری می کنند. یعنی یک جامعه ی بسیار فاسد و ناصالح اما بلافاصله در آیه بعد خداوند با یک نهیب شدید علمای ربانی و احبار را مورد خطاب قرار می دهد و می فرماید: لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ ترجمه: چرا علما و روحانیون آنها را از گفتار زشت و خوردن مال حرام باز نمی‌دارند؟ همانا بد چیزی را ساخته اند. در این آیه خداوند علما را نهیب می زند که چرا از قول گناه و حرامخواری نهی نکرده اند و جلوی آنها را نگرفته اند و بعد از آن می فرماید چه بد چیزی را ساخته اند (لبئس ما کانوا یصنعون) در واقع خداوند به این نکته بسیار حائز اهمیت اشاره و تاکید دارند که جوامع ساخته می شوند و اگر علمای جامعه وارد گود نشوند و جامعه را از بدیها دور نکنند، آنوقت جامعه ای شکل میگیرد که در بدیها از یکدیگر سرعت و سبقت می گیرند. لذا بر اساس این آیات شریفه نقش علما برای جامعه یک نقش کلان و راهبردی است که کلیت جامعه را جهت دهی و راهبری می کنند. علاوه بر این آیات، خداوند در آیه 116 سوره مبارکه هود نیز می فرماید: فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ ترجمه: چرا در قرون (و اقوام) قبل از شما، دانشمندان صاحب قدرتی نبودند که از فساد در زمین جلوگیری کنند؟! مگر اندکی از آنها، که نجاتشان دادیم! و آنان که ستم می‌کردند، از تنعّم و کامجوئی پیروی کردند؛ و گناهکار بودند (و نابود شدند) در این آیه خداوند نقش علما و دانشمندانی که باید در راس قدرت و هدایت جامعه باشند را آنقدر مهم جلوه می دهد که فقدان آنها منجر به عذاب فراگیر یک جامعه می شود. بررسی تاریخ ِسرنوشت امت های سابق نیز که در قرآن بارها بر آن تاکید شده است، بیانگر این نکته است که علما و روحانیون «آگاه به معارف دینی و الهی»، نقش بسیار مهمی دارند و خدمت آنها خدمتی کلان است و همه جامعه را در بر می گیرد. خدمتی که فقدان این خدمت «ضرر» بسیار بزرگی نصیب جامعه می کند. در مجموع می توان گفت که فقدان خدمت های مربوط به بخش خرد و جزئی، آسیب های خردی هم برای جامعه دارد. منتها فقدان خدماتی که مربوط به ساحت کلان جامعه می شود، آسیب بسیار بزرگی به کلیت و ساخت جامعه می زند. و خداوند این نقش را بر عهده علما گذاشته است. لذا از منظر قرآن علما بالاترین نقش خدماتی را دارند و اکتفا و سرگرم شدن علما به ایفای نقش جزئی در سطح جامعه خدمتِ مورد نظر دین، نخواهد بود و سرنوشت بسیار بدی برای کلیت جامعه و خود آن عالمان خواهد داشت. ✍️«محمد علی رنجبر» اگر این مطلب را می پسندید برای سایرین ارسال کنید https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi
هر عاقلی می داند که مسافرت در این ایام خطرناکترین کار ممکن است هم برای خودش که «اضرار به نفس» است هم برای خانواده و اطرافیان و کسانی که در طول سفر و بعد از رسیدن به مقصد با آنها مراوده دارد که «اضرار به دیگران» است هم برای حکومت و نظام اسلامی و مدیران بالادستی که «اضرار به حکومت» از باب سخت تر شدن مدیریت این بحران اپیدمیک است! هم برای حیوانات و طبیعت که احتمال «اضرار به طبیعت» بسیار است یعنی چند حق را ضایع می کنیم "حق النفس"، "حق الناس"، "حق الحکومه" و "حق الطبیعه!" و جمع اینها به احتمال زیاد "حق الله" را هم در بر میگیرد لذا کسی، ذره ای شعور داشته باشد در این ایام مسافرت نمی رود! و نیازی به فتوا هم نیست! ✍️«محمد علی رنجبر» اگر این مطلب را می پسندید برای سایرین ارسال کنید با کانال همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
بی تردید یکی از دلایل اصلی زندانی کردن امام کاظم ع به دست هارون الرشید ملعون، جلوگیری از قیام نیروهایی بود که امام صادق و امام باقر علیهما السلام با زمینه سازی نرمی که امام سجاد ع انجام داد، تربیت کردند و آنها را برای قیام ذیل پرچم امام کاظم ع آماده کرده بودند اما هارون ملعون با کار اطلاعاتی پیچیده ای که انجام داد و البته سادگی عده ای از شیعیان در عدم حفاظت اطلاعات، متوجه این قضیه شد و امام مظلوم ما را به سیاه چالها انداخت تا کسی از او خبر نداشته باشد. کار فرهنگی جهادی باید منتهی به کادرسازی و مبارزه برای بسط و گسترش حاکمیت اسلام شود. کار فرهنگی خنثی، جهاد نیست! اسلامی نیست! بازی کردن و سرگرم کردن نفسانیات خود است! سلام و درود الهی بر همه ائمه طاهرین شهادت امام کاظم ع را خدمت همه عزیزان و یار سفر کرده رهبری عزیز، سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی ، تسلیت عرض میکنم 🔺با کانال همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
سال نو را خدمت همه عزیزان تبریک عرض میکنم. امیدوارم به برکت دعای امام کاظم ع و خون سردار دلها سالی پر از موفقیت و پیروزی های بزرگ باشد و یک گام دیگر ما را به قویتر شدن و جهش تولیدی بزرگ نزدیک کند.
این بندهای پیام نوروزی حضرت اقا را باید بار دیگر مرور کرد: 1- خب، این یک آزمون دشوار بود. آزمونهای سال ۹۸، آزمونهای دشواری بود امّا غلبه‌ی بر دشواری‌ها و عبور از دشواری‌ها با روحیه، این خود موجب قدرتمند شدن یک ملّت است. یک ملّت با راحت‌طلبی و رفاه‌جوییِ محض نخواهد [توانست] به جایی برسد؛ مواجهه‌ی با مشکلات و حفظ روحیه‌ی خود در مقابله‌ی با مشکلات و غلبه‌ی بر مشکلات -که ان‌شاء‌الله این غلبه را ملّت ایران کرده است و بعد از این هم خواهد کرد- است که به ملّتها اقتدار و اعتبار میدهد. 2- به ملّت ایران هم عرض میکنم همان طور که در طول این سالهای متمادی -نه فقط سال ۹۸- با حوادث گوناگون شجاعانه برخورد کردند، با روحیه برخورد کردند، بعد از این هم با روحیه و با امید برخورد کنند با همه‌ی حوادث، و مطمئن باشند که تلخی‌ها خواهد گذشت، و «اِنَّ‌ مَعَ العُسرِ یُسرًا».(۳) قطعاً یُسر در انتظار ملّت ایران است؛ در این تردیدی نیست. 3- اینکه حالا بعضی تصوّر کنند که در فلان نقطه‌ی از تشکیلاتِ کشور کم‌کاری میشود، این را هم بنده تأیید نمیکنم. ما از نزدیک شاهد هستیم، می‌بینیم؛ همه مشغولند، همه مشغول کار و تلاشند، هر کس به قدر خودش؛ مجموعه‌های علمی و تحقیقی یک جور، فعّالان اجتماعی یک جور، مسئولان دولتی و قضائی یک جور، و ان‌شاء‌الله خداوند متعال به همه‌ی این تلاشها هم برکت خواهد داد و ملّت را از این گذرگاه، با عافیت و با سربلندی ان‌شاء‌الله عبور خواهد داد. 4- اگر ما بتوانیم تولید را راه بیندازیم و با توجّه به بازارِ وسیعِ خودِ کشور در داخل -اگر چه که تولید به فروش و به بازارهای خارجی احتیاج دارد، امّا ما هم ضمن اینکه میتوانیم با بازارهای خارجی ارتباط داشته باشیم، عمده‌ی بازار فروش ما داخل کشور است با این جمعیّت هشتاد میلیونی- اگر بشود تولید را ان‌شاء‌الله حرکت بدهیم و پیش ببریم، مشکلات اقتصادی قطعاً تمام خواهد شد و این تحریمهایی که کرده‌اند به نفعِ ما تمام خواهد شد؛ تا الان البتّه ضررهایی داشته لکن سودهایی هم در کنارش وجود داشته؛ یعنی ما را وادار کرده به اینکه به فکر امکانات خودمان باشیم، به فکر تهیّه‌ی لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم، که این برای ما خیلی مغتنم است و همین ان‌شاء‌الله ادامه پیدا خواهد کرد. پس بنابر‌این، ما باز به تولید نیاز داریم. 5- سال گذشته گفتیم «رونق تولید»، امسال بنده عرض میکنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. این شد شعار امسال؛ کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود بیاورد.
ضمن عرض تبریک عید مبعث، مطلبی را که سالهای قبل نوشته ام مجددا بازنشر می دهم امید که همه ما عارف به اهداف بعثت شویم و در این راستا عمل کنیم🌹🌹
♦️راز بعثت انبیاء گاهی اوقات انسانها اسیر مشهوراتی می شوند که وقتی دنباله آن کلام مشهور را بگیریم، متوجه خواهیم شد اساسا چنین کلامی از منبعی که ما فکر میکردیم صادر نشده است. یکی از این مشهورات کلامی است که به پیامبر اسلام ص نسبت می دهند اینکه ایشان فرموده اند: انما بعث لاتمم مکارم الاخلاق یعنی من مبعوث شده ام تا اینکه کرامت های اخلاقی را کامل کنم! این کلام به قدری مشهور است که برخی از متدینین هیچ شک و شبهه ای در آن ندارند اما وقتی بررسی میکنیم متوجه خواهیم شد این کلام اساسا هیچ سند معتبری در بین راویان شیعی ندارند. مهمتر اینکه این مساله مشهور به قدری اثر گذار بوده که بسیاری دین را مساوی اخلاق دانسته و دائما بر جدایی از تاکید می کنند! اما وقتی قرآن را (به عنوان منبعی قطعی السند) مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که خداوند فلسفه و راز بعثت انبیاء را به گونه ای دیگر معرفی کرده اند و در آیه 36 سوره مبارکه نحل خداوند میفرمایند: «و لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت، فمنهم من هدی الله و منهم من حقت علیه الضلالة فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبة المکذبین » . (سوره نحل، آیه 36) ترجمه: ما در میان هر امتی پیامبری را برانگیختیم که (به مردم امر کند ای مردم) خدا را بپرستید و از طاغوت و طغیانگری دوری کنید . برخی را خداوند مورد لطف قرار داده و هدایت کرد و برخی در گمراهی فرو رفتند (پس آنان را رها کرد) بنابراین در سرزمین های آنان بگردید و بنگرید سرانجام تکذیب کنندگان چه گونه بود! پس راز انبیاء بندگی و تبعیت از دستورات و قوانین الهی (به عنوان بالاترین معروف) و اجتناب و دوری از حکومت طاغوت (به عنوان بالاترین منکر) است! از این رو همه اش است. ادیان و مخصوصا دین اسلام آمده اند تا به ما بیاموزند چگونه قدرتمند شده و با عزت، اقتدار خود را علیه طواغیت به کار بندیم نه اینکه صرفا در خانه بنشینیم و با خدا راز و نیاز کنیم! بر اساس این آیه برای بصیرت دینی یا همان بصیرت سیاسی باید: شد تا بدانیم چگونه از خدا تبعیت کنیم! (ان اعبدو الله) شد تا طاغوت زمانه را بشناسیم از آن اجتناب کنیم! (واجتنبوا الطاغوت) شد تا سرگذشت اقوام گذشته را بدانیم و سرانجام کار خود را بفهمیم! (فسیروا فی الارض...) ✍️«محمد علی رنجبر» با کانال همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
بینش راهبردی
♦️راز بعثت انبیاء گاهی اوقات انسانها اسیر مشهوراتی می شوند که وقتی دنباله آن کلام مشهور را بگیریم،
چند نفر از دوستان راجع به مطلب اخیر نکاتی داشتند خدمت شریفشان عرض کنم حتی اگر بپذیریم که این حدیث سند داشته باشد باید عرض کنم که اخلاق هم همه اش سیاسی است! اینکه اخلاق همه اش سیاسی است قبلا توضیح داده ام
هدایت شده از فقه و معارف
🔰تحقق هدف بعثت در جامعه احتیاج به قدرت سیاسی دارد 💠رهبرانقلاب: اگر بخواهیم این معارف [بعثت] در فضای عقیدتی جامعه به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، بخواهیم این ارزشها در رفتار مردم خودش را نشان بدهد، بخواهیم این احکام که وسیله‌ی پیشرفت و حرکت است، تحقّق پیدا کند، احتیاج به قدرت سیاسی دارد؛ اگر قدرت سیاسی نباشد، قلدرها زیر بار نمیروند، تنبلها انجام نمیدهند، یعنی آن مقصود نبوّتها حاصل نمیشود. ١٣٩٩/٠١/٠٣ 💻 @khamenei_maaref
♦️صبر ممدوح و صبر مذموم به این بیانات رهبری عزیز که چند روز قبل فرمودند عنایت کنید: "صبر یعنی ایستادگی کردن، مقاومت کردن، محاسباتِ درست خود را و محاسباتِ دقیق خود را با خدعه‌گریِ دشمن تغییر ندادن؛ صبر یعنی پیگیریِ اهدافی که برای خودمان ترسیم کرده‌ایم؛ صبر یعنی با روحیه حرکت کردن و ادامه دادن؛ این معنای صبر است." تحلیل: متاسفانه برخی تصور درستی از صبر ندارند، فکر می کنند که صبر یعنی خود را به دست «سرنوشت» و «برنامه ها» و «پروژه های دشمن» سپردن است، اینکه لازم نیست و اساسا نمی توان کاری کرد و باید صبر نمود تا خداوند امر "فرجش" را برساند و با یک "کن فیکون" همه چیز را حل و فصل کند. فکر می کنند اساسا خداوند ما را متحیر و حیران و سرگردان گذاشته است و نه عقلی به عنوان حجت درون و نه قرانی به عنوان حجت بیرون برای ما قرار نداده است و اصولا هر بلایی که دشمن و طبیعت و غیره سر ما آوردند، باید صبر کنیم و بگوییم راضیم به رضای الهی! کار به جایی می رسد که اگر طواغیت علیه آنها حاکم شوند حتی کفار حربی، باز هم می گویند باید صبر کرد! حال آنکه این صبر، «صبر مذموم»، مردود و خلاف منطق الهی است! اما «صبر ممدوح» صبری است که در مسیر مبارزه علیه منکر و ایجاد معروف ها، در مسیر انقلاب علیه طواغیت، در مسیر نظام سازی، در مسیر دولت سازی، در مسیر جامعه سازی و در مسیر تمدن سازی، باید به آن ملتزم بود. خداوند در قران می فرماید: اقم الصلوه، وامر بالمعروف وانه عن المنکر واصبر علی ما اصابک یعنی در طول اقامه صلات و امر به معروف و نهی از منکر مصائبی پیش می آید که باید امیدوارانه برای دستیابی به آن اهدف بر آن مصائب صبر کرد و ناامید نشد موانعی ایجاد می شود که باید آنها را از مسیر برداشت، چاره کرد و مدیریت نمود! در جای دیگر می فرمایند: ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملو الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر یعنی در طول مسیرِ ایمان و عمل صالح و تواصی به حق (امر به معروف و نهی ) مصائبی می اید که باید تواصی به صبر هم داشت و صبر نمود در جای دیگر خطاب به پیامبرش می فرماید: در مسیر حرکت اجتماعی الهی خودت و همراهیانت استقامت کنید و قطعا در این مسیر استقامت مصائبی می آید که باید صبر نمایی فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا.... واصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین در جای دیگر خطاب به مومنین میفرمایید در مسیر حرکت ممکن است مصائبی بیاید که دشمن خوشحال شود اما اگر صبر و تقوی پیشه (یعنی تقوای سیاسی یا تقوای تبعیت از امام مسلمین) کنید هیچ ضرری به شما وارد نمی شود. سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۲۰ إِن تَمسَسكُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَإِن تُصِبكُم سَيِّئَةٌ يَفرَحوا بِها ۖ وَإِن تَصبِروا وَتَتَّقوا لا يَضُرُّكُم كَيدُهُم شَيئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِما يَعمَلونَ مُحيطٌ﴿۱۲۰﴾ اگر نیکی به شما برسد، آنها را ناراحت می‌کند؛ و اگر حادثه ناگواری برای شما رخ دهد، خوشحال می‌شوند. (امّا) اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگاری پیشه کنید، نقشه‌های (خائنانه) آنان، به شما زیانی نمی‌رساند؛ خداوند به آنچه انجام می‌دهند، احاطه دارد. در واقع مومن باید برای دستیابی به اهداف اجتماعی اسلام برنامه ریزی کند و اگر مانعی ایجاد شد که این امر طبیعی هر جنبش و حرکت اجتماعی است، ناامید نشود و با راهکاری بهتر به سمت ان هدف حرکت کند و امیدوارانه آن مانع را بردارد! نه اینکه هر مشکلی که فرارویش پیش آمد بلافاصله از ادامه مسیر ناامید شود و بعضا بی صبری نماید! که این بی صبری به تقوایی می انجامد پس از خداوند «صبر ممدوح»، «صبر توام با تلاش و کوشش»، «صبر ایستادگی بر آرمانها»،«صبر محاسباتی»، «صبر پیگیری اهداف»، «صبر مداومت بر اهداف»، «صبر در برابر خدعه گری های دشمن»، «صبر در برابر حماقت های خودی ها» و «صبر در برابر همه مصائب طول مسیر الهی» را بخواهید! خداوندا ما را از شر وسوسه های صبر مذموم در امان دار ✍️«محمد علی رنجبر» اگر این مطلب را می پسندید برای سایرین ارسال کنید با کانال همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
توییت: به نظرم الان بهترین زمان است که آیت الله اعرافی، نامه ای خطاب به پاپ و اسقف های اروپا بنویسند و اعلام کنند که طلاب جهادگر آماده خدمت رسانی به سالمندان در ایتالیا و اسپانیا هستند، تا این همه کشته و تلفات این کشورهای بالا نباشد!