کسی که درب های حرم امام غریب و شهیدِ مسموم شده با زهر را، لیس می زند و اندکی نمی اندیشد که چرا امام نتوانستند جلوی ورود زهر به بدنشان را بگیرد، همان میزان بی بهره از عقل و خرد و حکمت است، که عده ای فکر می کنند با پیشرفت های مادی، بی نیاز از خداوند و ماوراء و توسل به ائمه شده اند!
افراط و تفریط دو سوی یک حماقت اند!
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعوت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای پیوستن به پویش ملی «به توان ما»
🔹در این پویش، هزینههایی که قرار بود برای برنامههای مذهبی مانند «اعتکاف، نمازهای جماعت، جشنهای اهل بیت و...» خرج بشود و به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد، برای خرید بستههای سلامت و پیشگیری از کرونا و ارسال به مناطق محروم استفاده بشود.
@Farsna
♦️بلاء حسنی به نام «کرونا ویروس»
برخی از ما فکر می کنیم همینکه شهادتین بر زبان جاری کردیم و گفتیم ایمان آوردیم، دیگر نیازی به اقدام و تلاش و جهاد در برابر بلایای طبیعی و مصنوعی نیست، حال آنکه اساسا ابتلاءات، فرصت بروز و ظهور ایمان درونی در عالم خارج است.
یعنی تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم و خداوند نیز در مسیر مجاهدت و تبدیل تهدیدات به فرصت کاملا هوای مومنان را دارد. و فرصتی که در تهدیدات برای بروز توانایی ها و نشان دادن ایمان و عاقبت به خیری وجود دارد، هرگز در خود فرصت نیست!
به همین خاطر بر اساس آیه شریفه ذیل، "کرونا" را باید یک بلای حسن دانست جایی که خداوند می فرمایند:
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ذَٰلِكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكَافِرِينَ
ترجمه:(ای مؤمنان) نه شما بلکه خدا کافران را کشت و (ای رسول) چون تو تیر (یا خاک) افکندی نه تو بلکه خدا افکند (تا کافران را شکست دهد) و برای آنکه مؤمنان را به آزمونی نیکو از سوی خود بیازماید، که خدا شنوا و داناست. سرنوشت مؤمنان و کافران، همان بود که دیدید! و خداوند سستکننده نقشههای کافران است.
ان شاء الله این بلاء حسن منجر به بزرگی و مجد و عظمت ایران و ایرانی خواهد شد.
چندی پیش در مباحثه ای تلگرامی با شاگردان و مریدان سریع القلم، آنها صبحت های سریع القلم را می آوردند که به آمارهای جهانی استناد می کرد و اقتصادهای کشورهایی نظیر آمریکا، چین، کره جنوبی، آلمان، ژاپن، ایتالیا و غیره را رو به پیشرفت می دانست و اقتصاد ایران را راکد و یا با شیب ملایمی به سمت پیشرفت و بعضا پسرفت معرفی می کرد و می گفت شما ها از کجا می گویید آمریکا رو به افول است!؟
بنده هم برایشان زلزله بزرگ لیسبون را مثال می زدم که در سال 1775 زلزله ای 9 ریشتری و پشت بند آن سونامی گسترده ای امپراطوری پرتغال را که در اوچ بود و مستعمره ای بزرگ به نام برزیل داشت و کسی فکر نمی کرد از هم بپاشد، فروپاشید!
کرونا را باید بلای حسنی نامید که مثل یک سونامی اقتصاد کشورهای بزرگ را فروپاشید.
ممکن است گفته شود اقتصاد ما هم متاثر از این فضا شد، در پاسخ خواهم گفت، اقتصاد ما به خاطر تحریم های چهل ساله که در این سالها به اوج خودش رسیده است، آمادگی چنین فضاهایی را دارد و مردم آماده اند، اما آیا مردم آمریکا و ژاپن و چین و کره جنوبی و آلمان و غیره طاقت و تحمل سونامی کرونا را دارند؟
زمان مشخص خواهد کرد!
لذا امیدوار به آینده؛ حسن ظن به خداوند و نظام اسلامی را فراموش نکنید
محمد علی رنجبر
با کانال #بینش_راهبردی همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
ضمن عرض تبریک میلاد مولی الموحدین ع، مصاحبه زیر که بخش دومش مربوط به بنده است بخشی از زمانه علی ع از زبان علی ع و برگرفته از خطبه شقشقیه است
ان شاء الله دوستان مطالعه کنند نکات مهمی را عرض کرده ام
mehrnews.com/news/4871770
♦️چگونه به بازدارندگی راهبردی در سطح جهانی دست یابیم؟
برای دستیابی به هدف بازدارندگی راهبردی در سطح جهانی و قوی شدن، موارد ذیل را باید اجرایی کرد:
1-ساخت موشکها و پهپادهای قاره پیما
2-ایجاد نیروی دریایی راهبردی و ساخت شناورهای سطحی و زیرسطحی قدرتمندی که توانایی نزدیک شدن به آبهای سرزمینی دشمنان جهانی و زدن خاک آنها را داشته باشد.
3-تاسیس پایگاه های دائم و رسمی در تمام نقاط حساس و راهبردی و بر اساس اولویت بندی تهدیدات دشمن در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین و سایر نقاط
4-شبکه سازی نیروهای مردمی در سطح جهانی با هدایت سپاه قدس و در قالب «رزمندگان بدون مرز»
5-شبکه جهانی رسانه ای با ماهواره ها و پلت فرمهای سخت افزاری بومی
6-حضور فعال و تهاجمی سیاسی و دیپلماتیک برای پشتیبانی و حفظ دولت های ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی و جلوگیری از کودتاها و انقلاب های مخملین توسط سرویس های امنیتی آمریکایی و صهونیستی در آن کشورها
#قوی_شویم
♦️از «کرونای چینی» تا «نفت آمریکایی»
یکی از انواع نفتها، نفت شِیل یا Oil Shale است، نفتی که از نوعی سنگ آتش زا به دست می آید و آمریکا بیشترین منابع نفتی شِیل را دارد.
منتها استخراج این نوع نفت، هزینه زیادی دارد و کارشناسان معتقدند که اگر قیمت نفت زیر شصت دلار در هر بشکه باشد، استخراج آن صرفه اقتصادی ندارد.
گران شدن نفت در این سالها منجر به سرمایه گذاری زیاد آمریکا و شرکت های بزرگ این کشور در " نفت شِیل" شد و سهامداران زیادی در این بخش سرمایه گذاری کردند تا در آینده با فروش نفت به دست آمده، به سود کلان دست یابند.
این مساله تا جایی پیش رفت که در این اواخر آمریکا را از وارد کننده نفت به یک صادرکننده تبدیل کرد و حذف نفت ایران با تحریمهای تحمیل شده، چندان ضربه ای به بازارهای جهانی نفت وارد نکرد.
اما کرونا ویروس که منشاء آن از چین آغاز شد، منجر به کاهش تقاضای چین و با شیوع این ویروس در سراسر جهان، منجر به کاهش بی سابقه قیمت نفت شد. علاوه بر اینکه عربستان برای اینکه بتواند مشتریان خود مخصوصا از شرق آسیا که درگیر کرونا-ویروس بودند را، به خرید بیشتر تشویق کند، نفت خود را چند دلار از قیمت روز جهانی کمتر به فروش می رساند و این عامل دیگری بر کاهش مضاعف قیمت نفت شد
عامل دیگر کاهش بیشتر قیمت نفت را باید در مخالفت روسیه با کاهش عرضه نفت در اوپک دانست.
گویی همه متحدین و رقبای آمریکا دست به دست هم داده اند تا نفت شِیل آمریکا را زمین بزنند و سهامداران و سرمایه گذاران آمریکایی را به ورشکستگی کامل بکشانند.
لذا میتوان گفت کرونای چینی به شدت بر نفت آمریکایی اثرگذار بوده!
ضمنا کاهش قیمت نفت باعث می شود که ایران همان چند هزار بکشه نفتی را هم که زیر قیمت برای جذب مشتری می فروخت، نتواند به فروش برساند چون اصلا به صرفه نیست و این فرصت بسیار مناسبی است تا با تمرکز بیشتر بر اقتصاد غیرنفتی، وابستگی کشور را به نفت کمتر و کمتر کنیم.
✍️محمد علی رنجبر
با کانال #بینش_راهبردی همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️این روزها قرآن را زیاد بخوانید
لابد شما هم مثل همه انسان ها دوست داشتید سوار بر یک سیاره و ماشین زمان به گذشته های دور و دراز سفر کنید و از حوادث گذشته بدانید، حتما دلتان میخواست به دوردستها سفر کنید، شک ندارم شما هم دلتان میخواست، آینده های دور و نزدیک را بفهمید، اینکه چه خواهد شد!
دلتان میخواست سوار بر ماشین زمان هم به گذشته سفر کنید و هم به آینده، چه قدر جالب می شد!؟
نمی شد!؟
این ماشین زمان همینجاست
درست کنار ما
همین نزدیک
ارزان و در دسترس
این قدر به آن نزدیکیم و این قدر راحت در اختیار ماست که رهایش کردیم
فکر میکنیم ماشین زمان چیزی تخیلی است
فکر میکنیم مگر میشود بدون هزینه گزافی چنین چیزی را به دست آورد
بله میشود
چرا که نه
درست همین کنار ما
بله کنار خود تو
ماشین زمانی است که بیا و ببین
منتها...
منتها نمی دانم چرا رهایش کرده ایم!؟
قرآن نه تنها از گذشته های دوردست بلکه از آینده های فرازمانی و فرامکانی هم خبر می دهد!
قرآن را باز کردم
این آیه آمد
ای رسول خدا تو در کوه طور نبودی تا ببینی ما به موسی چه گفتیم
اما همه اینها را در قالب وحی به تو خواهیم گفت
حال این وحی الهی در دستان ماست
بدون کم و کاست
بدون تحریف
ماشین زمانی محکم و متقن
سوره هود را آوردم
خدای من چه قدر جالب
فاستقم کما امرت
خطاب به رسولش میگوید بایست همانطور که به تو امر کردم
میگوید به یاد آور نوح و صالح و شعیب و موسی و غیره را
همه سالها ایستادگی کردند
کم نیاوردند
فقط نوح 950 سال سر هر کوی و برزن مردم را هدایت کرد
با آنها مجادله میکرد تا به سمت حق بیایند
کار به جایی رسید که آن جماعت خیره سر گفتند ای نوح دست از سر ما بردار
این قدر مجادله کردی و اینقدر ما را دعوت کردی
اگر راست میگویی به خدایت بگو آن عذاب را بفرست
و آنوقت بود که خدا عذابش را نازل کرد
اما تنها یک گروه را نجات داد
#مصلحین
هم #صالحین را عذاب کرد و هم #فاسدین را
چون برای اهل نجات بودن تنها صالح بودن کافی نیست
باید مصلح بود
باید برای اصلاح دیگران تلاش کرد
باید فاسدین را نهی از منکر کرد و در برابر اذیت هایشان استقامت کرد!
در برابر ناجوانمردی و نفهمی و انکارشان ایستاد
شاید متقی شوند
میگوید اگر خرد مندان و صاحبان بصیرتی در بین امم بودند که مصلحانه در جهت اصلاح جامعه حرکت می کردند من آن جامعه را عذاب نمی کردم!
قرآن بخوانید
قرآن بخوانید تا آرامتان کند
قرآن بخوانید تا بدانید صالح بودن کافی نیست
مصلح باشید و استقامت کنید
خطاب من شمایید
بله شما
شما برادر عزیزم
من نگرانم شما امیدتان را از دست دهید
نگران خناسانی هستیم که امید شما را ناامید کنند
نگران پمپاژ حس ناامیدی هستم
نگرانم که شمای عدالت خواه
شمای یار و یاور علی زمانه، زبانم لال، بشوید قاتل علی
که علی از یارانش ضربه خورد
نه از دشمنانش!
حسن ظن به خدا و تلاش و کوشش و صبر بر مصائب را فراموش نکنید!
چرا که فرمود فاستقم کما امرت
سوره هود فراموش نشود
یا حق
پ.ن:
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ ﴿هود/۱۱۶﴾
پس چرا از نسلهاى پيش از شما خردمندانى نبودند كه [مردم را] از فساد در زمين باز دارند جز اندكى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم و كسانى كه ستم كردند به دنبال ناز و نعمتى كه در آن بودند رفتند و آنان بزهكار بودند
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ ﴿هود/۱۱۷﴾
و پروردگار تو [هرگز] بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش #مصلحند به ستم هلاك کند
✍«محمد علی رنجبر»
اگر این مطلب را می پسندید برای سایرین ارسال کنید
https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi
♦️بالاترین «خدمت اجتماعی» یک «عالِم دینی» از منظر قرآن
خدمات اجتماعی را در یک دسته بندی کلی می توان به دو دسته تقسیم نمود که عبارتند از:
1-خدمات جزئی و بخشی و خرد
2-خدمات کلی و فرابخشی و کلان
خدمات دسته اول خدماتی هستند که در سطح جامعه، به صورت جزئی و صنفی ارائه می شوند، از قبیل خدمات که در بخش های "فنی"، "پزشکی"، "کشاورزی"، "دامداری"، "آموزشی"، "تربیتی" و غیره انجام می دهند.
طبعا این خدمات مورد نیاز هر جامعه ای است. اما دسته ای دیگر خدماتی هستند که در سطح کلی و مربوط به «کلان جامعه» می باشند. یعنی کلیت هدایت جامعه به دست این افراد است.
نقش این دسته آنقدر مهم است که صالح و یا فاسد شدن کلیت جامعه با هدایت این دسته است لذا این نوع خدمات بسیار مهم و راهبردی است.
قرآن نقش اجتماعی علمای دینی را چنین نقشی می داند. نقشی در تراز هدایت گر جوامع بشری، نقشی که ساخت جامعه بر عهده آنهاست.
به عنوان نمونه قرآن در آیه 62 سوره مبارکه مائده می فرماید:
وَتَرَى كَثِيرًا مِنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ترجمه: بسیاری از مردم را می بینی که در گناه و ستمکاری و خوردن حرام با سرعتی شتابنده عمل می کنند؛ بسیار بد کاری را پیشه خود نمودند.
در این آیه شریفه خداوند به جامعه ای اشاره می کند که مسارعه در گناه و دشمنی و حرامخواری می کنند.
یعنی یک جامعه ی بسیار فاسد و ناصالح
اما بلافاصله در آیه بعد خداوند با یک نهیب شدید علمای ربانی و احبار را مورد خطاب قرار می دهد و می فرماید:
لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ
ترجمه: چرا علما و روحانیون آنها را از گفتار زشت و خوردن مال حرام باز نمیدارند؟ همانا بد چیزی را ساخته اند.
در این آیه خداوند علما را نهیب می زند که چرا از قول گناه و حرامخواری نهی نکرده اند و جلوی آنها را نگرفته اند و بعد از آن می فرماید چه بد چیزی را ساخته اند (لبئس ما کانوا یصنعون)
در واقع خداوند به این نکته بسیار حائز اهمیت اشاره و تاکید دارند که جوامع ساخته می شوند و اگر علمای جامعه وارد گود نشوند و جامعه را از بدیها دور نکنند، آنوقت جامعه ای شکل میگیرد که در بدیها از یکدیگر سرعت و سبقت می گیرند.
لذا بر اساس این آیات شریفه نقش علما برای جامعه یک نقش کلان و راهبردی است که کلیت جامعه را جهت دهی و راهبری می کنند.
علاوه بر این آیات، خداوند در آیه 116 سوره مبارکه هود نیز می فرماید:
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ
ترجمه: چرا در قرون (و اقوام) قبل از شما، دانشمندان صاحب قدرتی نبودند که از فساد در زمین جلوگیری کنند؟! مگر اندکی از آنها، که نجاتشان دادیم! و آنان که ستم میکردند، از تنعّم و کامجوئی پیروی کردند؛ و گناهکار بودند (و نابود شدند)
در این آیه خداوند نقش علما و دانشمندانی که باید در راس قدرت و هدایت جامعه باشند را آنقدر مهم جلوه می دهد که فقدان آنها منجر به عذاب فراگیر یک جامعه می شود.
بررسی تاریخ ِسرنوشت امت های سابق نیز که در قرآن بارها بر آن تاکید شده است، بیانگر این نکته است که علما و روحانیون «آگاه به معارف دینی و الهی»، نقش بسیار مهمی دارند و خدمت آنها خدمتی کلان است و همه جامعه را در بر می گیرد. خدمتی که فقدان این خدمت «ضرر» بسیار بزرگی نصیب جامعه می کند.
در مجموع می توان گفت که فقدان خدمت های مربوط به بخش خرد و جزئی، آسیب های خردی هم برای جامعه دارد.
منتها فقدان خدماتی که مربوط به ساحت کلان جامعه می شود، آسیب بسیار بزرگی به کلیت و ساخت جامعه می زند. و خداوند این نقش را بر عهده علما گذاشته است.
لذا از منظر قرآن علما بالاترین نقش خدماتی را دارند و اکتفا و سرگرم شدن علما به ایفای نقش جزئی در سطح جامعه خدمتِ مورد نظر دین، نخواهد بود و سرنوشت بسیار بدی برای کلیت جامعه و خود آن عالمان خواهد داشت.
✍️«محمد علی رنجبر»
اگر این مطلب را می پسندید برای سایرین ارسال کنید
https://eitaa.com/Binesh_Rahbordi