۹. دیشب آمدیم الهیه تهران که محله اعیان نشین است
صبح از الهیه رفتم بیت رهبری
مجدد بازگشتم آنجا
باز از آنجا رفتم فرودگاه و در فرودگاه یک و نیم ساعت نشسته بودم
و با رصد فضا میتوانم بگویم واقعا بی حجابان اقلیت محض اند
نهایت ده درصد
اما تقریبا ۸۰ درصد از آن ۹۰ درصد که رعایت حجاب میکنند مخالف برخورد سخت اند و این در شعام هم بحث شده است
حال ما باید آن ۸۰ درصد را اقناع سازی کنیم تا با حاکمیت در برخورد سخت با آن ۱۰ درصد همراهی کنند
و این ۸۰ درصد فعلا به حاکمیت حق هر گونه برخوردی در مبارزه با مفاسد اقتصادی را میدهد که خب به این در حکمرانی و دید استراتژیک میگویند پنجره فرصت
یعنی باید از این پنجره فرصت سریع استفاده کنیم
که اگر استفاده نکنیم آنوقت حاکمیت در بد وضعیتی قرار میگیرد
هم ده درصدی که بی حجابی را دنبال میکنند ناراضی اند
هم ده درصدی که اولویت اولشان مبارزه یا بیحجابی است ناراضی اند
هم آن هشتاد درصد که اولویت شان مبارزه با مفاسد اقتصادی است
در این شرایط باید اولویت امر اقتصاد باشد و خوب این میدان را تدبیر کنیم
و در حین مبارزه اقتصادی تلاش کنیم و سوژه سازی کنیم تا آن ۸۰ درصد به درجه اقناع برای برخورد سخت با بی حجابان برسند
۱۰. با صرف تذکر و برخورد نرم نمی توان بی حجابی را جمع کرد
اینرا کسی میگوید که کارش مسائل سیاسی و حکمرانی و استراتژیکی است
و این برخورد نرم و سخت توام با هم یا برخورد هوشمندانه زمانی میتواند جواب دهد که کل حاکمیت بیاید پای این کار
لذا نمی توان بخشی را مامور این کار کرد
بلکه کل حاکمیت باید درگیر شود
چه بخش تقنینی
چه بخش قضایی
چه بخش اجرایی
چه بخش فرهنگی
چه بخش انتظامی و امنیتی و غیره
حال آنکه در این شرایط صلاح نیست کل حاکمیت وارد شود و اولویت حاکمیت به فرموده حکمران اول حکومت و نگاه کلان و عقلانیت راهبردی مسائل اقتصادی است
و صرفا کج دار و مریز پیش میرویم تا ان شاالله مقوله اقتصاد را حل کنیم و با ایجاد اقناع سازی از سوژه هایی که خود این بی حجابان می دهند کل حاکمیت را پای کار می آوریم
و اگر چند سال طول کشید تا تثبیت امنیت نظامی کردیم
این زمان برای تثبیت امنیت اقتصادی کمتر و برای فرهنگی بسیار کمتر خواهد بود
به شرطی که همهی بزرگواران مخصوصا این عزیزانی که خیلی دوستشان دارم پای کار بیایند و برای نظام هزینه درست نکنند و نگذارند مساله حجاب در حالت بحرانی باقی بماند و مانع مهندسی معکوس نظام برای خروج از حالت بحران تحمیلی شوند
هدایت شده از بینش راهبردی
پنجره فرصت در بینش راهبردی
بازۀ زمانی که مدیران می توانند بیشترین تاثیر را بر سیاست ها و تدابیر کلی جامعه، رسانه ها و مدیران ارشد داشته باشند به «پنجرۀ فرصت» معروف است.
این پنجره معمولا پس از شروع بحران باز شده و تا جلب توجه عمومی به موضوعات دیگر باز می ماند.
لذا باید بحرانهای اصلی از بحران های تحمیلی و کاذب را شناخت تا با شناخت بحران اصلی، باز و بسته کردن پنجره فرصت دست خودمان باشد وگرنه هر ماه و هر هفته و هر روز و بلکه با رشد فناوری های جدید هر ساعت یک بحران جدید را برایمان به وجود می آورند و تا شما مشغول مدیریت آن بحران و بهره گیری از پنجره فرصت آن بحران شوید و پنجره را ببندید، بحران دیگری را تحمیل و پنجره دیگری را می گشایند و افکار عمومی را به سمتی دیگر جهت می دهند.
اینجاست که رهبری عزیز روی بحران اصلی و اولویت مسائل اقتصادی و بهره گیری از پنجره فرصت و مدیریت افکار عمومی تاکید دارند.
اما چرا افکار عمومی امروزه اینقدر اهمیت پیدا کرده است؟
چون اعتماد عمومی به دولت ها که عاملی ضروری در حل بحران ها است رو به کاهش و آگاهی عمومی از محدودیت های دولتی به مدد فناوری ها رو به افزایش است. این موضوع اهمیت مشارکت مردمی در مدیریت بحران ها را بیش از گذشته نمایان می سازد.
لذا برای مدیریت بحران اقتصادی مخصوصا بحران افزایش تورم و کاهش تولید باید روی افکار عمومی و مردم حساب ویژه ای باز کرد و این افکار عمومی را باید به گونه ای مراقبت کرد که به مسائل حاشیه ای و تحمیلی نپردازند و روی مساله اصلی تمرکز کنند. تا تورم کاهش و تولید افزایش یابد.
مردم ما باید به این باور برسند نظامی که توانسته است امنیت جانی آنها را تثبیت کند و از پنجره فرصتِ بحران هایِ امنیتیِ گام اول انقلاب به خوبی بهره گیرد و آن پنجره را ببندد، در شرایط کنونی هم می تواند همانگونه عمل کند.
و آنوقت بعد از مدیریت این بحران و بستن پنجره توجه عمومی مردم را به مساله اولویت دار دیگری هدایت کنیم ان شاء الله
🆔 @Binesh_Rahbordi
بینش راهبردی
پنجره فرصت در بینش راهبردی بازۀ زمانی که مدیران می توانند بیشترین تاثیر را بر سیاست ها و تدابیر کلی
اینرا هم عنایت کنید
به والله بی حجابی حرام سیاسی است و این حرام سیاسی را نمی شود با صرف فرهنگ دانی و شریعت دانی و دغدغه انقلابی داشتن و فحش های آبدار به این و آن دادن حل و فصل کرد
بلکه باید دقیق و حساب شده پیش رفت که این کار هر کسی نیست و اگر علم سیاست و حکمرانی و تدبیر امور راهبردی ندانیم، خود عاملی می شویم برای دشمن در اشاعه این حرام سیاسی!
ارسالی از طرف مخاطبین:
سلام استاد
صبحتون بخیر باشه انشاءالله.
تو مسجد مقدس جمکران به یادتون و دعاگوتون هستم.
چند دقیقه قبل تو صف حلیم تبرکی مسجد ایستاده بودم؛ تو اون فضا برای اینکه مردم بیکار نباشن براشون کلیپهایی از علما و سخنرانها پخش میکردند؛ نکتهای که برا من تاحدودی ناراحت کننده بود این بودش که: تو کلیپ حاج آقا عالی، حاج آقا دارستانی، حاج آقا فرحزاد، آیتالله وحید و... همه در مورد امام زمان سلاماللهعلیه، محبت به ایشون، دعا برای حضرت و اینجور امور که موجب حل مشکلات خودمون به برکت دعای حضرت میشه، صحبت میکردن، اون وقت این وسطه چند تا کلیپ هم از حضرت آقا پخش کردن که همهشون درباره حجاب و دغدغهی بیحجابی بود؛ گویا ایشون هیچ دغدغهای ندارن به جز حجاب!!
اینجا بود که یاد مطالب شما تو کانال افتادم.
چند دقیقه نگذشت که یه بنده خدایی اومد با یه دل پر، بخاطر مشکلات اقتصادی، شروع کرد به انتقاد از نظام و مسئولین و از اینکه اونها دغدغهی مردم ندارن و از اینجور حرفها!
بینش راهبردی
ارسالی از طرف مخاطبین: سلام استاد صبحتون بخیر باشه انشاءالله. تو مسجد مقدس جمکران به یادتون و دعا
پنجره فرصت را دریابید و کاری نکنیم که مردم فکر کنند مسئولین و در راس آنها رهبری نظام دغدغه مردم را ندارد
رهبری را درست روایت کنیم
به میزانی که مساله ای برایشان اولویت دارد به همان میزان ایشان را روایت کنید
به نظرم نگرانی از کمیت حضور طلاب نگرانی به جایی نیست
آنچه جای نگرانی دارد کیفیت طلاب ورودی است
معتقدم کیفیت نسبت به گذشته بیشتر شده است
چون هر کس می آید واقعا با انگیزه ای فراتر از مسائل حقیر می آید
سه روز قبل در دوره میثاق طلبگی سخنرانی کردم
آنچه من دیدم کیفیت بالای وروردی های امسال بود
البته این بزرگواران دیپلم داشتند
شوق و اشتیاق شان را اگر خوب جهت دهیم حتما خروجی های خوبی به ثمر خواهد نشست
♦️نقشه مهندسی ذهن در جنگ روایت ها
🖊 محمدعلی رنجبر
1- متاسفانه جامعه مذهبی ما در یک تصور اشتباه فکر میکند فقط باید تبلیغ کند بدون طرح بدون برنامه بدون ساخت کلان روایت بدون طراحی محور و شاخه و ساخت خرده روایت و سوژه یابی و سوژه سازی دقیق!
حتما شما هم بارها از طلاب و مذهبیون شنیده اید که هر کاری از دستت بر میاد انجام بده
شنونده این سخن هم برای اینکه از قافله عقب نماند و ثوابی در جهاد تبیین و رسالت تبلیغ داشته باشد، باری به هر جهت کار می کند و حرف میزند
بدون شناخت صحنه، بدون شناخت از طراحی دقیق دشمن، بدون طراحی دقیق نقشه مهندسی ذهن و بهره گیری از سوژه ها نمی شود کار کرد!
لذا بنده اسم این کار را «فعال منفعل» قرار داده ام
مثل کسی که روی تردمیل راه می رود
او فعال است
جنب و جوش دارد
حرکت می کند
عرقش در می آید
فکر می کند چقدر کار کرده
یک خاصیتی در جهت ارضای خودش هم دارد
اما جلو نمی رود!
2- آمریکا چند کلان روایت دارد
کلان روایتی از خودش
از دشمنش که ما باشیم
از جهانی آمریکایی
از جهان پسا آمریکایی
از منطقه بدون آمریکا
از منطقه با حضور آمریکا
و هر کدام از اینها را هنرمندانه مهندسی می کند!
ادامه دارد...
🆔 @Binesh_Rahbordi
♦️نقشه مهندسی ذهن در جنگ روایت ها
🖊 محمدعلی رنجبر
3- کلان روایت آمریکا از ایران این است
ایران شیطانی واهریمنی
منتها این را هر روز در رسانه ها تکرار نمی کنند که تبدیل به کلیشه و شعار شود
مثل کاری که برخی از ما راجع به آمریکا می کنیم و هر روز می گوییم آمریکا شیطان و اهریمن است اما برای جوان خودمان، اینرا روایت سازی و مهندسی ذهن نمی کنیم
4- آمریکایی ها برای اینکه به این مهم دست یابند و کلان روایت خودشان را تثبیت کنند
ابتدا محورهایی حول این کلان روایت طراحی می کنند
یعنی کسی این کلان روایت را نمی بیند
همان طور که در تصویر نقشه مهندسی ذهن نشان داده ام
محورهایی از قبیل:
محور کارآمدی
معیشت
جوانان
قومیت
مذهب
زنان
و حول هر کدام از این محورها شاخه بندی می کند
ادامه دارد...
🆔 @Binesh_Rahbordi