هدایت شده از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📢 به مناسبت سفر برخی اساتید دانشگاه در قالب هیئت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشور ازبکستان، دفتر نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ویژهنامهای علمی-پژوهشی منتشر کرد:
🔷ویژهنامه علمی-پژوهشی ازبکستان در آینه تاریخ
🔹این ویژهنامه شامل مقالات برجستهای است که در سالهای گذشته در فصلنامه علمی-پژوهشی تاریخ اسلام این دانشگاه منتشر شده و به بررسی عمیق تاریخ و فرهنگ ازبکستان و آسیای میانه میپردازد. این آثار علمی، با هدف ارتقای تعاملات فرهنگی و علمی، توسط هیئت به مقامات و اهل علم ازبکستان تقدیم خواهد شد
🔹هم اکنون این اثر در وبگاه انتشارات دانشگاه باقرالعلوم به نشانی https://pub.bou.ac.ir در دسترس علاقمندان به حوزه تاریخ اسیای میانه میباشد.
@BouNews
هدایت شده از خبرگزاری فارس
سخنگوی القسام: کُلت قهرمان اردنی کارسازتر از ارتشهای پرشمار بود
🔹عملیات امروز بیانگر وجدان امت ما و پیامدهای طوفانالاقصی و کابوسی است که رژیم صهیونیستی باید از سوی قهرمانان امت منتظرش باشد.
🔸صبح امروز یک راننده کامیون اردنی در گذرگاه مرزی اردن و فلسطین اشغالی با عبور از پل «ملک حسین» خود را به آنسوی گذرگاه رساند و ۳ صهیونیست را با شلیک گلوله از پا در آورد.
@Farsna
بینش راهبردی
سخنگوی القسام: کُلت قهرمان اردنی کارسازتر از ارتشهای پرشمار بود 🔹عملیات امروز بیانگر وجدان امت ما
کرانه باختری...
اینجا را مد نظر داشته باشید
هدایت شده از بینش راهبردی
🔻روی نقشه "التنف" را مشخص کرده ام
شهری فوق العاده استراتژیک که نقطه تلاقی خط مرزی بین عراق و سوریه و اردن است
آمریکایی ها پایگاه خودشان در سوریه را اینجا قرار داده اند
حال چرا؟!
🔻اگر نقشه را به خوبی عنایت کنید بعد از اینکه عراق و سوریه و لبنان و غزه و یمن، در جبهه مقاومت قرار گرفتند در این شرایط اگر اردن نیز به سمت جبهه مقاومت بیاید، آنوقت حلقه محاصره آل سعود و آل صهیون کامل خواهد شد. لازم به ذکر است که قبر جعفر ابن ابیطالب نیز که در جنگ موته به شهادت رسیدند، در مجاورت مرز اردن با فلسطین اشغالی است و این برای دوستداران اهل بیت می تواند انگیزه مضاعفی بر حضور و آزاد سازی اردن ایجاد کند.
🔻با درک این مساله آمریکایی ها پایگاهی در التنف زده اند و می خواهند مانع حضور جبهه مقاومت در اردن شوند
علاوه بر اینکه مانع ایجاد یک خط امن از هرات به بیروت شوند
از اینرو جبهه مقاومت حتما باید روی تعطیل کردن این پایگاه حساب ویژه ای باز کند.
ان شاء الله همزمان با اخراج آمریکا از عراق روی تعطیلی این پایگاه نیز باید متمرکز شد.
🔺با کانال #بینش_راهبردی همراه باشید.
http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شادی مردم اردن از عملیات الکرامه
🔹در پی عملیات در گذرگاه الکرامه در مرز اردن و فلسطین اشغالی که به کشتهشدن ۳ صهیونیست انجامید، صدها شهروند اردنی به شادی و خوشحالی پرداختند.
@FarsNewsInt - Link
هدایت شده از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📢 جلسه دفاع پایان نامه «نقش حلقه های میانی در جامعه سازی اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری»
🔸زمان: سه شنبه 20 شهریور 1403 ساعت 15
🔸مکان: سالن جلسات علامه طباطبائی
🌱#حکمت_برای_زندگی
@BouNews
هدایت شده از مرتضی صانعی
9.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ با سلام و احترام!
🏴 سالروز شهادت جانسوز مولایمان امام حسن عسکری علیه السلام را محضر همه ارادتمندان و محبان آن امام غریب و مظلوم تسلیت عرض می کنم.
🎞 به همین مناسبت فیلمی دیده نشده از هجوم نیروهای تروریستی ارتش آمریکا به حرمین شریفین امام هادی و امام حسن عسکری علیهماالسلام در سامرا، در ٢٣سال پیش را تقدیم می کنیم.
🤲 اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🔺وفاق ملی؛ تفاوت زاویه داشتن با انتقاد داشتن
🖊محمدعلی رنجبر
مقدمه
در جوامع سیاسی، بهویژه نظامهای جمهوری اسلامی، بحث انتقاد و زاویهداری با نظام یکی از مسائل محوری و چالشبرانگیز است. در این یادداشت، به تبیین مفاهیم مرتبط با کنشگری درون نظام و تمایز انتقاد با زاویهداری خواهیم پرداخت. استدلالهایی که مطرح میشوند بر اساس دیدگاههای موجود در ساختار نظام جمهوری اسلامی و همچنین مبانی نظری این نوع کنشگری اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
۱.جامعه را میتوان از دو حیث لحاظ کرد
1.1. عام مجموعی: جامعه بهعنوان یک کل درهمتنیده و همپیوند که بهعنوان یک مجموعه یکپارچه دیده میشود. یک کل به هم پیوسته وحدت بخش
2. 1. عام استغراقی: جامعه را متناظر به افراد ملاحظه می کند و آنرا متشکل از افراد و گروه های متکثر دارای طیف بندی مشدد و مضعف می بیند لذا نمیتوان انتظار داشت که تمامی افراد و گروهها به یک شکل فکر کنند یا عمل نمایند.
۲. طیفهای مختلف و نحوه تعامل با آنان
در نظامی که بر پایه مشارکت عمومی و مردمی استوار است، طبیعی است که درون جامعه طیفهای مختلفی وجود داشته باشند. این طیفها میتوانند از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با هم تفاوت داشته باشند. اما آنچه مهم است این است که همه این طیفها میتوانند در چارچوب کلی نظام فعالیت کنند، بهشرطی که با اصول بنیادین نظام مخالفت نداشته باشند.
۳. تمایز انتقاد از زاویهداری
یکی از مسائل کلیدی در جوامع سیاسی، بهویژه در نظامهای اسلامی، تمایز بین انتقاد سازنده و زاویهداری با کلیت نظام است. انتقاد سازنده به معنای نقد عملکردها، تصمیمها و حتی برخی نهادهای درون نظام است؛ بدون آنکه قصد خدشه وارد کردن به کلیت نظام وجود داشته باشد. به عبارتی، افرادی که در چارچوب عام مجموعی جامعه فعالیت میکنند، ممکن است به برخی از عملکردها انتقاد داشته باشند، اما این به معنای مخالفت با کلیت نظام نیست.
در مقابل، زاویهداری به معنای مخالفت با اصول و ارزشهای بنیادی نظام و تلاش برای تضعیف یا تغییر کلی آن است. اگر فرد یا گروهی به صورت عمده با اهداف کلان نظام مخالف باشد و سعی در جلوگیری از حرکت آن به سوی اهداف تعیین شده داشته باشد، میتوان آنها را زاویهدار با نظام تلقی کرد.
۴. وفاق اجتماعی و نقش افراد منتقد
حفظ وفاق اجتماعی و انسجام درون جامعه نیازمند بهرهگیری از تنوع اندیشهها و افکار است. بهویژه در نظامهایی که تنوع فرهنگی و سیاسی بالاست، بهکارگیری افکار مختلف به تقویت همبستگی کمک میکند. البته باید توجه داشت که این تعامل با طیفها و گروههای درون نظام باید با فرض این باشد که آن افراد و گروهها مخالف کلیت نظام نباشند. این به معنای باز بودن فضای نقد است، اما نقدی که در چارچوب ارزشهای کلان نظام باشد.
۵. مرز بین انتقاد سازنده و مخالفت بنیادی
تفاوت اساسی میان انتقاد سازنده و مخالفت بنیادی در نیت و هدف از نقد نهفته است. اگر کسی قصد داشته باشد که اصلاحاتی در سیستم به وجود آورد و بر عملکرد افراد و نهادها نقدی وارد کند، این امر نه تنها قابل قبول بلکه ضروری است. اما اگر فردی به طور کلی با فلسفه و اهداف نظام مخالف باشد و بخواهد آن را تضعیف کند، این شخص یا گروه در زمره کسانی قرار میگیرد که زاویهدار با نظام هستند.
6. نقش رهبری در تبیین تفاوتها
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به عنوان حکیم نظام، همواره بر این نکته تاکید داشتهاند که نقد سازنده نه تنها مضر نیست بلکه مفید است. ایشان در موارد مختلف از انتقادهای افراد نسبت به برخی نهادها و دستگاهها استقبال کردهاند. این دیدگاه نشان میدهد که انتقاد درون نظام نباید با زاویهداری با نظام اشتباه گرفته شود.
جمعبندی
در نظامهای اسلامی همچون جمهوری اسلامی ایران، نقد سازنده و زاویهداری دو مفهوم جداگانه هستند که نباید با یکدیگر خلط شوند. نقد سازنده به معنای مخالفت با بخشی از عملکردهای درون نظام است و برای اصلاح آنها بیان میشود. در مقابل، زاویهداری به معنای مخالفت با کلیت نظام و تلاش برای تضعیف آن است. تمایز این دو مقوله در حفظ انسجام و همبستگی جامعه و در عین حال حفظ فضای باز نقد و اصلاح اهمیت فراوانی دارد.
@Binesh_Rahbordi
حمله موشکی اخیر یمن به تلآویو با موشکهای مافوق صوت، نقطه عطف جدیدی در معادلات منطقهای به شمار میرود. این حمله نه تنها نشاندهنده افزایش توانمندیهای نظامی جبهه مقاومت است، بلکه زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی و متحدانش به صدا درآورده است. با فرار میلیونها صهیونیست به پناهگاهها و تهدید مراکز استراتژیک، این عملیات پیام روشنی به دشمنان مقاومت درباره عزم جدی برای مقابله با تجاوزات آنها ارسال کرد.
@Binesh_Rahbordi
هدایت شده از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📢 جلسه دفاع پایان نامه «بررسی روابط راهبردی ایران و چین و نسبت آن با اصل نه شرقی و نه غربی با تاکید بر قرارداد 25 ساله»
🔸زمان: سه شنبه 27 شهریور 1403، ساعت 7 صبح
🔸مکان: سالن جلسات علامه طباطبائی
🌱#حکمت_برای_زندگی
@BouNews
هدایت شده از مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
#نشست_علمی
#فقه_حکمرانی
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) برگزار می کند:
♻️ سلسله نشست های تخصصی فقه حکمرانی
🔹 موضوع: ماهیت فقه حکمرانی (نشست نهم)
🎙 با حضور و ارائه:
▫️حجت الاسلام دکتر سید احسان رفیعی علوی (دانشیار فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم)
▫️حجت الاسلام دکتر محمدعلی رنجبر (استادیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم)
⏰ زمان: یکشنبه 1 مهر 1403، ساعت 12
🕌 مکان:
🔹#حضوری: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، صحن شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
🔗حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh
#نشست_علمی
#فقه_حکمرانی
#مدرسه_عالی_فقاهت_عالم_آل_محمد
#مشهد
@feqhe_hokmrani
🕌 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام)
https://eitaa.com/mfaam_razavi