تربیت رسانهای باران
✍️ چند کلامی از رخداد یک عصرانه تربیتی
🎥 گزارشی مختصر از نشست خانوادگی عصرانه بارانی ١ با موضوع نگاه تربیتی به پویانمایی «میچلها علیه ماشینها»
👦 نوجوانان ما قرار است در عصر رسانه رشد کنند و برای خودشان زندگی بسازند.
👨💻 پس ما ناگزیریم که از میان رسانههای پرشماری که در جهان ما را احاطه کردهاند؛ انتخاب کنیم و به آنها آموزش دهیم که انتخاب کنند. مهم این است که این انتخاب، انتخاب آگاهانه باشد. در سلسله جلسات عصرانه بارانی زوایای انتخابگری رسانه را برای شما بازنگری میکنیم. و میگوییم بعد از انتخاب نیز باید کاربری مسئولانه اتفاق بیفتد. بدین معنا که اگرچه یک پویانمایی را آگاهانه انتخاب کردیم اما نباید به هرآنچه میخواست تن بدهیم. بلکه باید نسبت به آن با رویکردی فعال، تربیتی و رشدافزا مواجه شویم و سعی کنیم پیام و محتوای رسانه را هلاجی کنیم.
💡 موضوع محوری جلسهی اول خانواده بود.
🔰 در این نشست با تحلیل پویانمایی «میچلها علیه ماشینها» به این نکته پرداخته شد که چه تصویر و سیمایی از خانواده در رسانهها بروز و ظهور پیدا میکند!
☑️ در واقع محیط رسانه بازنمایی از واقعیتی است که در بیرون وجود دارد. حال اگر فردی از درون مایهی مناسب برای حفظ خود از بازنمایی غیرواقعی رسانه برخوردار باشد میتواند خود را از آسیبهای این فضا حفظ کند. اما کودکان و نوجوانان ما که ذهن و روان آنها در حال شکل گیری و مهندسی است؛ به راحتی مجذوب زیباییهای رسانه شده و در مقابل نگاهی که کارگردانان این عرصه از دنیای واقعی به آنها میدهند تسلیم میشوند. پس به کمک و همراهی والدین و مربیان خود محتاج هستند تا اولا انتخابی آگاهانه داشته باشند و در مرحلهی بعد از نگاهی مسئولانه و رشد محور به عرصهی پر زرق و برق رسانه برخوردار شوند.
💠 آنچه در مورد یک پویانمایی باید بدانیم:
🔹 درون مایۀ داستان
پیام داستان چیزی است که ظاهر داستان از ابتدا تا انتها به دنبال اثبات آن است. اما درون مایهی آن جهانی است که بر سیر داستان از آغاز تا پایان حاکم است.
نگاه مکرر به سیمای جهانِ داستانها، منجر به تبدیل آن به کلیشههای شناختی و گرایشی میشود.
🔸 پیرنگ (نقاط کلیدی ماجرا)
هر داستانی از یکسری بحران و حوادث روایت میکند. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که چگونه این بحرانها حل شده و روابط علی و معلولی میان حوادث به چه شکل به تصویر کشیده شده است.
🔹 شخصیتپردازی
در هر داستان مهم است که بدانیم شخصیتهای اصلی و فرعی کدامند. کدام یک واقعی بوده و کدام غیر واقعی و فانتزی هستند. و ارزشهای پیرامونی هرکدام چگونه است. این حساسیت نسبت به شخصیتها برای این است که با مشاهدهی یک شخصیت در داستان، ما و خصوصا فرزندانمان با آن شخصیتها همذات پنداری میکنیم و خودمان را جای آن شخصیت میگذاریم. همین امر زمینه ساز اثر پذیری ما از انتخابهای آن شخصیت و فضای ارزشی پیرامون آن میشود.
👋 به امید دیدار شما در عصرانههای بارانی بعدی...
💡✅ یک پیشنهاد تربیتی:
🔷 به کانال موسسه تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
♨️ موضوع دومین جلسه «عصرانه بارانی»
🤺🎬 بررسی تربیتی بازنمایی ابرقهرمانی و منجی در آثار نمایشی کودک و نوجوان است.
👈 بخشی از گفتگوهای کارشناسان تربیت رسانهای در جلسه دوم درباره مستند ابرقهرمان و فراتر از آن ساخته آقای محمد حسن یادگاری خواهد بود.
🔅️ لذا اگر تا کنون این مستند را ندیدهاید پیشنهاد میکنیم قبل از جلسه، آن را از سامانه تلوبیون به اتفاق نوجوانان بالای ۱۲ ساله تان ببینید:
📌 telewebion.com/episode/0x1bcf0cb
🗓️ زمان برگزاری:
⏰ دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰
🔹 بهصورت مجازی و در اسکایروم
🔸 امکان حضور خانوادگی (والدین به همراه فرزندان)
🎙با حضور: استاد حسین حقپناه
(معاون کودک و نوجوان مؤسسه تبیان)
🎁 کد تخفیف «۷۵ درصدی» اعیاد شعبانیه ويژه مخاطبان کانال باران: asrane2
💡 اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره:
📎 asr2.bmtc.ir
🔷 مؤسسه تربیت رسانهای باران
📌 @Bmtc_ir
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☄️ نگاه کنید! اون بالا تو آسمون!
پرنده است! هواپیماست! اون سوپر منه...!
🎞️ تیزر معرفی مستند ابرقهرمان و فراتر از آن
🔰 بخشی از گفتگوهای کارشناسان تربیت رسانهای در دومین عصرانه بارانی درباره مستند ابرقهرمان و فراتر از آن ساخته آقای محمد حسن یادگاری خواهد بود.
♨️ موضوع دومین جلسه «عصرانه بارانی»
🤺🎬 بررسی تربیتی بازنمایی ابرقهرمانی و منجی در آثار نمایشی کودک و نوجوان.
🗓️ زمان برگزاری جلسه:
⏰ امروز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰
🔹 بهصورت مجازی و در اسکایروم
🔸 امکان حضور خانوادگی (والدین به همراه فرزندان)
🎙 با حضور: استاد حسین حقپناه
(معاون کودک و نوجوان مؤسسه تبیان)
🎁 کد تخفیف «۷۵ درصدی» اعیاد شعبانیه ويژه مخاطبان کانال باران:
🎁 asrane2 🎁
💡 اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره:
📎 asr2.bmtc.ir
🔷 مؤسسه تربیت رسانهای باران
📌 @Bmtc_ir
📽 میهمان باران در دومین چهارسوق هنرورسانه باشید!
🌱 چهارسوق هنر و رسانه رویدادیست برای آشنایی و همنشینی با فعالان حوزه آموزش هنر و رسانه.
🌟 دومین دوره چهارسوق هنر و رسانه، در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ با شعار «ایجاد محلی برای گردهمایی و شبکهسازی فعالان تعلیم و تربیت حوزه هنر و رسانه سراسر کشور» به صورت حضوری و با دامنهای وسیعتر، به کمک همراهان دغدغهمند و فعال این حوزه اتخاذ شده برگزار خواهد شد تا این جریان هر چه پرثمرتر پیشروی کند.
🗒 ثبت نام و اطلاعات بیشتر در : https://b2n.ir/d16275
♨️ کدتخفیف اختصاصی مخاطبان مرکز تربیت رسانهای باران baranedu
🔮 امکان ثبتنام برای ««حضور مجازی»» برای علاقمندان نیز فراهم شده است.
☎️تماس با روابط عمومی رویداد:
۰۹۳۰۱۰۲۸۱۵۶
📱شناسه صفحات اجتماعی چهارسوق:
@artmedia_chaharsoogh
استاد سعید مدرسی یکی از سخنرانان این رویداد هستند👇
معرفی سخنرانان رویداد چهارسوق هنر و رسانه:
🔴 استاد سعید مدرسی 🔴
پژوهشگر تربیت و رسانه، مدیر موسسه تربیت رسانهای باران
▪️موضوع ارائه: «تربیت رسانه محور»
در عصر دیجیتال و افزایش سطح دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت نا ایمن و همگانی شدن مالکیت درگاه های رسانه ای (از قبیل تلفن همراه و تبلت و ...) با تغییر پارادایم تربیتی گسترده ای روبرو شدهایم. گذار از آموزش و تربیت مدرسه و خانواده محور به تربیت رسانه محور!
🔍 ثبت نام و اطلاعات بیشتر در : https://b2n.ir/d16275
♨️ کدتخفیف اختصاصی مخاطبان مرکز تربیت رسانهای باران baranedu
تربیت رسانهای باران
✍️ چند کلامی از رخداد دومین عصرانه تربیتی بارانی
🎥 گزیدهای از مباحث عصرانه بارانی ٢ با موضوع «نگاهی تربیتی به پویانماییهای ابرقهرمانی»
🔹 از زمان یونان قدیم ادبیات نمایشی قهرمان و ضد قهرمان وجود داشته است. ابرقهرمان در داستانها یا انسان نیست و یا اگر انسان هست از ویژگیهای فرا انسانی برخوردار است. مانند سوپرمن که انگار زادۀ زمین نیست.
🔹 اما اخیرا قهرمانهایی را میبینیم که جنبۀ انسانی آنها بسیار پررنگ است. مانند دیگر انسانها دچار غم، شکست، دلسوزی و دیگر تلاطمها میشوند. اما این انسانها با استفاده از فناوریها و تکنولوژیهای مختلف؛ میتوانند به تواناییهایی ورای توان انسان دستیابند. معروفترین این نوع قهرمان را میتوان بتمن دانست.
👈 مهمترین ویژگی قهرمان که میتواند کارکرد تربیتی داشته باشد و البته همین ویژگی است که آن را جذاب میکند این است که بیننده با آن همذات پنداری میکند. یعنی همین که قهرمان داستان در شرایط مختلف و بحرانها و کشمکشها قرار میگیرد، ما یا فرزندمان که مشاهدهگر این اتفاقات هستیم خود را در یک سفر خیالی در جایگاه او قرار میدهیم. اما اینجا نویسندهی داستان است که به ما القا میکند از چه مسیری و با چه ابزار و نگاهی با بحرانها مقابله کنیم. لذا سیر تطوری شخصیت داستان بسیار مهم است.
➕ فرق اساسی شخصیت داستان با قهرمان این است که قهرمان ساختهی رسانه است. ما در زندگی روزمره خود با انسانهای مختلفی روبرو هستیم. انسان قوی، ضعیف، نیکوکار، بزهکاه و ... اما به هیچ کدام از آنها قهرمان نمیگویند. ساخت قهرمان در داستان فرمول خاصی دارد که ظاهرا این فرمول مبتنی بر قواعد روانشناسی نوشته شده است.
➕ برای تحقق همذات پنداری در مخاطب و جذابیت داستان برای او، کارگردانان از ١٢ کهن الگو برای ساخت قهرمانهای خود استفاده میکنند. کهن الگوهایی مثل معصوم بودن، یتیم بودن، دلقک بودن، جادوگر بودن و ... تا هر نوع مخاطب متناسب با شخصیت و شرایط زندگی خود بتواند در این سفر خیالی همراه قهرمان داستان با بالهای خیال به پرواز در بیاید و در نهایت کارگردان او را به راه حلهای مدنظر خود برای حل کش مکشها سوق دهد.
⁉️ حال سوال اینجاست که والدین در برابر آثار تربیتی این قهرمانها و ابرقهرمانها چه کنند؟
🔸 در مرحلهی اول باید تلاش کنند از غلظت مواجههی فرزندان خود با آنها بکاهند. البته این امر مستلزم دوری از برخورد شکننده و همراه با ترس و اضطراب پدر و مادر است. چراکه این نوع مواجهه فقط باعث تشدید علاقهی فرزند نسبت به این ابرقهرمانها میشود. والدین برای کاهش این غلظت باید در کنار استفادهی فرزندانشان از این آثار نمایشی، آنها را با حقایق دیگر آشنا کنند. لازم است الگوهای واقعی را به آنها بشناسانند و به نوجوان خود فرصت بدهند که در میان آنها با هویت مستقل خود انتخاب کند.
🔸 لذا در گام بعدی باید محیط تربیتی فرزندان را غنی کرد. تا دید آنها نسبت به مسائل و نوع مواجههی آنها با مسائل زندگی با نگاهها و تلقیهای مختلف اتفاق بیفتد.
🔸 البته پدر و مادر در کنار این دو امر باید مصرف رسانهای فرزند خود را نیز مدیرت کنند و از استفادهی بیش از اندازهی فرزندان از رسانه جلوگیری کنند. لازم است بدانیم صنعت رسانه اساسا ابرقهرمان را برای پولسازی خلق میکند نه چیز دیگر. لذا تا حد امکان در مواجههی با آن به صرف سرگرمی اکتفا کنیم.
💡 یک پیشنهاد تربیتی:
🔹 به کانال موسسه تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
🔰 نشستهای خانوادگی عصرانه ادامه دارد...
📣 سومین عصرانهی بارانی
✅ پیشنهادهای تربیتی برای «بازی و سرگرمی خانوادگی» در تعطیلات با محوریت بازیهای دیجیتال و بازیهای خانگی
💠 پدر و مادر محترم، سلام؛
موسسه تربیت رسانهای باران نشستهای تربیتی «عصرانه بارانی» را ویژه شما و نوجوان عزیزتان طراحی کرده است. در این نشست خانوادگی با تعدادی از جذابترین بازیهای دیجیتال و غیردیجیتال مناسب برای کودکان و نوجوانان آشنا میشوید و میآموزید که چطور فضای خانواده را برای مواجهه فعالانه و مشارکتی با فضای بازی و سرگرمی آماده کنید.
3️⃣👈 موضوع سومین جلسه: بررسی پیشنهادهای تربیتی برای «بازی و سرگرمی خانوادگی» در تعطیلات با محوریت بازیهای دیجیتال و بازیهای خانگی است. در این جلسه به معرفی تعداد زیادی بازی خانوادگی و گروهی مناسب استفاده کودکان و نوجوانان به همراه خانواده میپردازیم.
🔰 با حضور: استاد محسن رزاقی (معلم و پژوهشگر بازیهای دیجیتال، طراح دورههای سواد بازی)
🗓 زمان برگزاری:
⏰ دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۰۰
🔹 بهصورت مجازی و در اسکایروم
🔸 امکان حضور خانوادگی (والدین به همراه فرزندان)
🎁 کد تخفیف « ۷۵ درصدی » اعیاد شعبانیه ويژه مخاطبان کانال باران:
🎁 asrane3 🎁
💡 لینک اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره:
📎 asr3.bmtc.ir
💻 ارتباط با پشتیبان:
☎️ ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱
📲 @Bmtc_Admin
🔷 موسسه تربیت رسانهای باران
@Bmtc_ir
🔅 سهشنبهها، تربیت رسانهای در آفتاب شرقی
📺 امروز سهشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۰، شبکه یک سیما
🛎 موضوع جلسه هفدهم: مدیریت مکان و هزینه در کاربری رسانهها در خانواده
🔹 گزیدهی این مباحث را در کانال مرکز تربیت رسانهای باران دنبال کنید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏳ قدر لحظهها را بدانیم...
@Bmtc_ir
🗓 روزهای تعطیل آغاز سال، روزهای در کنار خانواده بودن و روزهای همراهی با بچهها است.
❗️ شما را به تجربهٔ زمانهای طلایی ارتباط توصیه میکنیم.
👇👇👇