🔴بازخوانی گوشهای از فرمایشات روز گذشته ی مقام معظم رهبری که از انظار عموم مخفی ماند
⚡️همانطور که عرض کردم، حوصلهی انقلابی و صبر انقلابی، مثل خشم انقلابی است. وقتیکه حضرت موسیٰ بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها -خب، بنیاسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجیای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدیکه موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کنفیکون بشود؛ نشده بود- قرآن میگوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»؛ تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار میکردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم. ببینید! این آن حالت بیصبریِ بنیاسرائیلی است؛ بیصبری. حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛ تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ صبر لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴صبر انقلابی بر پایه بینش تمدنی
🔸فیلسوفان تمدن را به درستی باید صبورترین نوع بشری دانست. مقیاس کار در مطالعات تمدنی قرن است و فیلسوف تمدن برای تحقق همهجانبه چیزی برنامهریزی میکند که امکان تجربه آن را در حیات کوتاه خویش ندارد. راهبردنگاران تمدنی را باید به گردوکارانی تشبیه کرد که به محصول چند ده سال بعد تلاش خود فکر میکنند در حالی که رجال حکومتی غالباً صیفیکارانی هستند که به دنبال ارضای افکار عمومی برای دوران چند سالهی ریاست خود میباشند. شاید چهار قرن پیش، هیچ کس تصور نمیکرد که تمدن مبتنی بر محوریت انسان و نفی ربوبیت خداوند از ساحت زندگانی انسان، به نقطه تکاملی که امروز به آن دستیافته برسد به گونهای که مبانی مادی اولیه در همهی ساحات زندگانی بشر مدرن (اعم از زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، سبک زندگی و...) ریشه بدواند.
🔸سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب را باید از همین زاویه مورد دقت قرار داد. تحلیلهای ایشان از شرایط موجود و خوشبینی همیشگی نسبت به آیندهی انقلاب بیش از هر چیز مرهون صبر راهبردی و دوراندیشانهی ایشان است. کارزار دائمی حق و باطل از آلام و رنجها خالی نیست اما به تعبیر قرآن «إن تکونوا تألمون فإنهم يألمون کما تألمون». آنچه بیش از هرچیز مایهی قوت قلب رهبر انقلاب و تفاؤل ایشان نسبت به آیندهی نظام اسلامی است، سیلی محکمی است که آهنگ برپایی تمدن نوین اسلامی به عنوان تنها راه نجات بشر بر صورت تمدن منحط غربی زده است و تغییر موازنه قدرت را در آیندهی نزدیک، به نفع جبهه ایمان تضمین کرده است.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴به بهانهی دعوت "ماه عسل" از مؤمنان روزهدار برای مشارکت در طرح واکسیناسیون در برابر رفتارهای پرخطر جنسی
🔸اچ پی وی که امروزه به عنوان شایعترین بیماری جنسی در دنیا شناخته میشود، موضوع دیروز برنامه "ماه عسل" بود. بیماریهای جنسی همواره مهمترین چالش بر سر ایدهی "آزادیهای نامحدود جنسی" تمدن مدرن بودهاند و لذت کامجویی از دنیا را با اضطراب و نگرانی مقرون ساختهاند. آنگونه که در پرتالهای علمی آمده است، روابط پرخطر جنسی –بخوانید لذتجویی لجام گسیخته- مهمترین عامل انتقال این بیماری است. توصیهای که کارشناسان بهداشت در اینباره میکنند، پرهیز از داشتن شرکای جنسی متعدد، استفاده از اصول بهداشتی و واکسیناسیون است.
🔸گفتگو درباره این بیماری و خطرات آن در جایگاه مناسب خود و تلاش جامعه پزشکی برای تولید واکسن مقابله با آن ضرورتی اجتنابناپذیر است اما آنچه مایهی تأسف بود آنکه رسانهملی، در لحظات معنوی افطار آنتن خود را در اختیار برنامهای میگذارد که کمترین درکی از مخاطبان خود ندارد. مهمان برنامه که سالها در آمریکا زندگی کرده و جامعه خود را نیز از دریچهی جامعهی غربی مینگرد، نسبت به سونامی این بیماری جنسی در کشور هشدار میدهد و از ضرورت تولید ملی این واکسن و واکسینه شدن همهی مردم سخن میگوید. "ماه عسل" نیز فرصت را غنیمت میشمارد و از همه روزهداران از همه چیز بیخبر میخواهد که هر آنچه میتوانند به این طرح بزرگ کمک کنند.
🔸اچ پی وی محصول ولنگاری لجام گسیخته اخلاقی است و این خطر اگر چه کشور ما را هم تهدید میکند، اما راه مقابله با آن تأکید بر خویشتنداری در اینباره است و نه دعوت از مؤمنان روزهدار برای مشارکت در تولید واکسن ملی HPV. در شرایط حاضر که شیوع این بیماری از طریقی غیر از رفتارهای پرخطر جنسی بسیار نادر است، استفاده از بودجههای عمومی و دولتی در این راه، چیزی جز اتلاف دسترنج حلال مردم متدین و هدر دادن بیت المال جامعه در جهت رفع دغدغههای قشر فاسد جامعه در برآوردن تمنیات نفسانی نیست و بنا نیست که عموم مردم، پاسخگوی هزینهی کامجویی آنان باشند.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
#اجيب_دعوة_الداع
#الامام_الحسن_المجتبی علیه السلام: كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللَّهُ؟! وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَهُ.
#الكافي_الشريف
#ادعوني_استجب_لكم
#امام_حسن_مجتبی علیه السلام: چگونه مؤمن، مؤمن باشد، با آن كه از قسمت مقدر خود ناراضی باشد و مقام خود را كوچک كند، در صورتی كه حاكم بالای سر او خدا است؟! و من ضامنم برای كسی كه جز خدا در دلش خطور نكند، #دعا كردنش به درگاه خدا مستجاب شود.
#کافی_شریف
@motaleatehawzavi
#آرشیو_بزرگان
🔴گاهی يک عده از مقدّسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند!
این دعا ازقبیلِ گریههایِ مقدّسینِ نهروان است.
✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی
🔸«در زمان شاه، فردی بود که با یک "پاسبان" خُردهحساب پيدا کرده بود. او میخواست دقدلی خودش را بر سر پاسبان در بياورد. میگفت زنده باد شاه، و توی گوش پاسبان میزد! دادوقال میکرد و پُشتِسرِهم میگفت زنده باد شاه!
پاسبان که دستپاچه شده بود میگفت: من که به شاه جسارتی نکردم. ولی او میگفت "این پدرسوخته، احترام به شاه نگذاشت" و توی گوشِ پاسبان میزد!
🔸حالا گاهی يک عده از مقدسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند! میگویند: مظالم چقدر زياد است! آقا خودت بيا و درست کن؛ هيچ کس نمیتواند.
به نظر ما اين حرف، بهمعنای نفی آن حکومتی است که حضرت ولی عصر(عج) ايجاد فرمودهاند.
🔸ای بیانصاف! در دنيا نور اسلام درخشيده، و رئيس کفار، از [نورِ] اسلام دارد پِلک میزند. رژیم صهیونیستی که، در سالی که جنگ ششروزه اعراب و اسرائيل بود، در نزدِ يک عده بهعنوان قدرت لايزال شناخته میشد، حالا به دست بچههای حزبالله به ذلّه درآمده؛ سرمايهداران يهودی امريکا به ذلّه در آمدهاند. آمریکا تحريم اقتصادی میکند، در بوق هم میکند، ولی شکسته میشود؛ نفوذ کلمهاش از بين رفته. خدا میداند، آنهايی که اهل عبادتاند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیتالله خامنهای و دعایِ به اين پرچم بکنند.
🔸 آن [نوع] دعایِ به امام زمان(عج)، از دعاهای خطرناک است. در آن دعایِ به امام زمان(عج)، شکرانهٔ لطف امام زمان(عج) نيست. آن دعا، ازقبيلِ گريههای مقدسينِ نهروان است.» ۷۵/۵/۳۰
eitaa.com/moniroddin
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆تصحیح ترجمه نادرست مترجم درباره وحدت توسط آیت الله خامنه ای
@motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فلسفه حقیقی دین در اندیشه امام خمینی (ره)
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی
@motaleatehawzavi
🔴دفاع از فلسطین در چارچوب فقه شیعی
🔸چند سال قبل، رهبر معظم انقلاب در اظهاراتی، دفاع از مردم فلسطین را واجب شرعی برشمردند و آن را یکی از مصادیق بارز جهاد دانستند. اگرچه دفاع از سرزمین فلسطین همواره مورد تأکید علمای بزرگوار دین قرار گرفته است، اما تأکید بر این جنبه از مسأله و تبدیل آن به یک آگاهی عمومی غالباً مورد غفلت واقع شده است. اهمیت این امر زمانی دو چندان میشود که برخی از جریانات، دفاع از قدس را، به معنای دفاع از مسلمانان سنی مذهب دانسته و آن را خارج از آموزه های مکتب اهل بیت تفسیر میکنند، در حالی که مطابق با آرای فقهای بزرگ شیعه، این امر نه تنها منطبق بر آموزه های ما، بلکه مسؤولیت شرعی جامعه اسلامی تلقی میشود. به عنوان نمونه شیخ طوسی معتقد است که جهاد به همراه ائمه جور و بدون امام معصوم علیه السلام خطاست و فاعل آن گناه کار است، مگر این که جهاد دفاعی باشد، به این صورت که مجتمع اسلامی و اصل دین اسلام و یا قومی از مسلمانان در معرض تهدید و تجاوز باشد که آن وقت جهاد دفاعی با آنها واجب می شود . البته در این نوع جهاد قصد مجاهدان باید دفاع از نفس خود و حوزه اسلام و مسلمانان باشد، نه جهاد به همراه سلطان جور یا جهاد برای وارد کردن طرف مقابل به اسلام از طریق جهاد. (1) علامه حلی نیز دفع دشمنی را که خوف از بین بردن کیان اسلام توسط او وجود دارد، بر همگان واجب می شمارند و میان این که دعوت کننده به این جهاد فاجر باشد یا صالح، تفاوتی نمی گذارند.(2) از کلمات فقها چنین استفاده میشود که مراد از، تهدید کیان اسلام، غلبه کلمه کفر از طریق بنای معابد و کنائس و رواج شعائر کفر است. کاشف الغطاء نیز، دفاع از کیان اسلام، اراضی مسلمین، دماء و اعراض آنان را مصادیق جهاد برمی شمرد. (3) امام خمینی هم در کتاب تحریر الوسیله میفرمایند: اگر دشمنى كه از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمين ترس باشد، بلاد مسلمين و يا مرزهاى آن را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمانها واجب است كه از آن به هر وسيلهاى كه ممكن است با بذل مال و جان، دفاع نمايند. (4)
🔸 بنابراین قضیه دفاع از فلسطین بیش از آنکه یک مسأله سیاسی و آرمانی برای جمهوری اسلامی باشد، وظیفه ی شرعی و واجب دینی امت اسلامی در برابر نفوذ همه جانبه جبهه کفر است و تأکید بر این ویژگی و عمومی سازی آن میتواند همگرایی هر چه بیشتر جامعه اسلامی را رقم زند.
---------------------
1- نهایه/290
2- منتهی المطلب/ج2/ ص900
3- کشف الغطاء/ 381
4-تحریر الوسیله/ ج1/ ص485
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴 خطر سلطه کفار با FATF و سکوت نهاد مرجعیت
🔸 منصب حکم، یکی از مناصبی است که فقها در کنار منصب افتاء عهده دار آن هستند. ناظر بودن به حادثه خارجی و واقعیت عینی یکی از مشخصه های حکم حاکم است در حالی که افتاء همواره بیانگر رأی مجتهد پیرامون احکام کلی شریعت با چشم پوشی از تطبیقات خارجی آن است. در واقع، حکم حکومتی ابزار مجتهد برای صیانت از مصالح و منافع جامعه اسلامی است که در آن بر خلاف فتوا خود به تطبیق قواعد شریعت بر موضوعی خاص میپردازد و دیگران را ملزم به پیروی از آن میکند. حکم حکومتی مرحوم میرزای شیرازی از بارزترین نمونه های دخالت علما در مسایل سیاسی اجتماعی برای پاسداری از کیان جامعه بوده که به اشتباه از آن به فتوا تعبیر میشود.
🔸در دهه های اخیر، هجوم همه جانبه دنیای مدرن به مرزهای فرهنگی دنیای اسلام، نهاد مرجعیت را به حالت انفعال کشانده است و فیلسوفان اخلاق به پیامبران عصر مدرن بدل گشته اند. پیچیده شدن روابط فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و نبود یک منطق صحیح برای استنطاق دین در این سطح از روابط (که باید از آن به فقه حکومتی تعبیر کرد) موجبات سردرگمی نهاد مرجعیت را به دنبال آورده است و آنان را واداشته تا به بیان موعظه و توصیه بسنده کنند.
🔸در همین راستا و در حالی که بحث الحاق ایران به #FATF یکی از داغ ترین مسائل کشور است و بسیاری از کارشناسان نسبت به آثار زیانبار این توافق بر نظام اقتصادی و سیاسی کشور هشدار میدهند، هیچ موضع سلبی و یا ایجابی از جانب مراجع معظم تقلید در این باره به گوش نمیرسد. طبعاً تخصصی بودن موضوع و عدم احاطه مراجع بزرگوار بر آن نمیتواند دلیل موجهی بر این سکوت باشد چرا که همان طور که گفته شد، اتخاذ موضع مناسب در حوادث عینی که بر جامعه شیعی میگذرد از نهاد مرجعیت مورد انتظار است. به خصوص از حضرت آیت الله #مکارم_شیرازی که در انتخابات مجلس هشتم با حمایت مستقیم از نامزدی ریاست محترم مجلس از حوزه انتخابیه قم، نقطه ی اتکای مردم شریف قم در انتخاب ایشان بودند انتظار می رود که با هشدار صریح نسبت به این لایحه، اتخاذ موضع صحیح از جانب ایشان را مطالبه نموده و از وی بخواهند که همانطور که در قضیه برجام، نام ایشان را برای حمایت از برجام در صحن علنی مجلس بردند، در صورت در دستور کار قرار گرفتن مجدد این لایحه، مراتب نارضایتی ایشان را نسبت به این لایحه در صحن مجلس اعلام نمایند.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴 دین در سال 2060 چه جایگاهی در جهان خواهد داشت؟!
▪️ نگاهی به نقش تأثیرگذار جمعیت در آینده
🔹 اخیراً مرکز تحقیقات آمریکایی Pew Research Center به مطالعه ای جالب درباره ی شاخص های دین در سطح جهان پرداخته است. یکی از این مطالعات مربوط به پیش بینی وضع دین در افق 2060 بر پایه رشد جمعیت در کشورهای گوناگون جهان است. نکته جالب توجه این تحقیق آن است که با وجود افزایش نسبی موج الحاد در پاره ای از کشورها، اما با توجه به رشد پایین و منفی جمعیت در آنها، دنیا به طور کلی به سمت اعتقاد به دین حرکت می کند. در واقع، بر اساس این پژوهش، رابطه ای مستقیم میان اهمیت داشتن دین در نزد مردم و رشد جمعیت وجود دارد و در کشورهایی نیز که دین در آنها جایگاه نازلی دارد، رشد جمعیت کم هست.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴مکتبی که نتواند فرهنگساز باشد نمیتواند تمدنسازی کند
✔️حجتالاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔸 پشت تمدنهای بزرگ تاریخی یک دین نهفته است؛ مکتبی که نتواند فرهنگساز باشد نمیتواند فرهنگ را به تمدن تبدیل کند و کالبد عینی و فیزیکی به آن بدهد.
🔹انقلاب اسلامی زمانی میتواند هویتسازی کند که تعریف جدیدی از هویت اسلامی ارائه دهد و فرهنگ را به تمدن تبدیل کند. هدف انقلاب اسلامی از استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در تفکر امام(ره) ایجاد یک تمدن نوین است که بر پایه ارزشهای انسانی و دینی شکل بگیرد و بتواند در برابر هویت سکولار تمدن غرب ایستادگی کند.
🔸الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وظیفه دارد در چارچوب مبانی و اصول اسلام و انقلاب اسلامی؛ اهداف اسلام، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و اهداف هزار و چهارصد سالهی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را تحقق بخشد و سبک زندگی را در جهت رسیدن به زندگی گوارا و حیات طیبه اصلاح کند و زمینهی تحقق جامعهای اسلامی و احکام اجتماعی قرآن را فراهم آورد.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقل خاطره ای از شیخ عباس قوچانی درباره #انقلاب و #امام_خمینی از زبان #آیت_الله_ناصری ۹۷/۰۳/۱۳
🆔 @Iranian_Central_Cloud
🆔 @motaleatehawzavi
🔷 تمدنسازی اسلامی در عصر غیبت، آری یا خیر؟
🔻پیشرفت شیعه در عصر غیبت، مرهون امامتِ امام معصوم از پشت پردهٔ غیبت است. «غیبت امام» بهمعنیِ «تعطیل امامت» نیست.
🔻جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی میکنند.
🔻توجیهی وجود ندارد که به سمت تمدنسازی اسلامی پیشروی نکنیم. «حُجّیّت» باید ارتقا پیدا کند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🔸 مکتب انتظار، نه مکتب احتراز است فقط (البته اگر احتراز و تبری نبود اختلاط حاصل می شد)؛ نه مکتب اعتراض و درگیری است فقط؛ و نه مکتب سازندگی است فقط؛ بلکه هر سه هست. این سه رکنِ انتظار، در عصر غیبت بر محور فقها ادامه داشته است؛ هرچند جریانهای دیگر هم بودهاند. من معتقدم این پیشروی، بر محور دستگاه فقاهت است نه بر محور دیگر. همچنین انتظارات اجتماعی جامعه شیعه، هم در مرحله تبری و هم در مرحله درگیری و هم در مرحله سازندگی، در حال رشد است. این همان تدبیرِ امام معصوم در عصر غیبت است.
🔸حادثه ظهور در عین اینکه در طول شش ماه دفعتاً اتفاق میافتد معتقد نیستیم که امری دفعی است، به معنی اینکه کار، تعطیل بوده است. عالم، بر مدار معصوم، تدریجاً به سمت ظهور حرکت کرده و حرکت میکند.
امیرالمؤمنین(ع) از همان فردای سقیفه اقدامشان را برای تحقق حکومت شیعی شروع کردند، ولی این اقدام، معطوف به تاریخ است؛ دولت مستعجل نمیخواهند. نباید سیطره جریان سقیفه را بهگونهای معنا کنیم که امام، کأنه، دستشان در عالم تکلیف بسته است و نشستهاند تا ظهور واقع بشود! امام صادق(ع) کار کردهاند و واقعاً حرکت جامعه حق را پیش بردهاند. یعنی یک حرکت که میخواهد پایدار بشود قیامی مثل عاشورا میخواهد که ارتقاء وجدانی ایجاد کند؛ از طرفی، یک تثبیت فرهنگی میخواهد.
🔸عصر غیبت هم دوران تعطیل امامت نیست. حضرت در همین عالم هستند و مأموریتشان را انجام میدهند، و جامعه شیعه هم که به دستگاه فقها واگذار شده، در مقابلِ سقیفه به حال خودش رها نشده است. امام این دستگاه را از پشت صحنه هدایت میکنند. امام ظاهر نیست ولی در پشت صحنه هست و مراقبت میکند. امام کارش را در عصر غیبت تعطیل نمیکند، منتها امامتِ در غیبت میکند. من میگویم: «امامتِ در غیبت» را با «تعطیل امامت» یکی نگیریم. امامتِ در غیبت، عامل پیشرفت تاریخی شیعه است. شیعه در عصر غیبت، عقبگرد نکرده و مقتدرتر شده است. ایدئولوژی شیعه در عصر غیبت، یعنی کلامش و فقهش و رجالش و...، معین میشود و قبضوبسطهای فرهنگی پیدا میکند. پس، تدبیر حاکمیت جبهه حق در دوره بعد از حکومت سقیفه، تعطیل نیست؛ بلکه بر محور ائمه(ع) رو به پیش است. در عصر غیبت هم همینطور است. امام، امامِ در عصر غیبتاند، نه اینکه امامت، تعطیل شده است. فرق «غیبت امام» با «تعطیل امامت» باید تبیین بشود. شیعه باید همین مسیرِ پیشروی را به سمت ظهور ادامه بدهد و در این مسیر، در یک موقفی، درگیری با نظام کفر جهانی پیدا میکند؛ یعنی موضوع درگیری از درگیری با دولت عثمانی یا دولت دیگر، به سطح درگیری با حکومت جهانی، و درگیری دو جبهه کفر و نفاق، ارتقا پیدا کند. امروز شیعه در این موقف قرار دارد و مبارزه میکند. این علامتِ پیشروی شیعه است.
🔸در عصر غیبت بايد بر «حجیت» تکیه کنیم و به سمت حکومت هم برویم. حکومت دینی بر مدار حجیت است نه بر مدار واقعیت و حق مطلق. منظور از تمدنسازی در عصر غیبت هم، «تمدن بر مدار حجيت» و «به میزان میسور» است نه «تمدن بر مدار حقیقت». امروز ربا هست، ولی حکومت دینی، حجت است؛ چون اگر حکومت دینی را رها کنیم نه فقط ربا برقرار میماند، اصل توحید هم زیر سؤال میرود. البته امروز نباید به مقیاس حجیت در عصر صفویه اکتفا کنیم. حکومت دینی در عصر غیبت، هم حجیت دارد و هم میتواند حجیت را به اندازه عصر غیبت تکمیل کند، و به میزانی که حجيت را تکمیل کند، رفتارش را اصلاح کند. اما اینکه کسی تصور کند یک حکومتِ کاملاً نورانی و متناسب با عصر ظهور تشکیل میشود که در آن حکومت، هیچ ظلمتی نفوذ نکند، ممکن نیست. آن حکومتِ کاملاً نورانی، برای عصر ظهور است که ظلمت جمع میشود. باید «حکومت در مدار حجیت» را از «حکومت بر مدار حقیقت مطلق» تفکیک کنیم. باید «حکومت در دوران غلبه ظلمت» را با «حکومت در دورانی که ظلمت محو میشود»، تفکیک کنیم؛ و روبهپیش بودنِ جامعه شیعه را هم تصویر کنیم.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش اول)
🔻 اگرچه امروز، جامعه روحانیت، تحت شدیدترین حملات از سوی دشمنان قرار دارد، اما همواره روحانیون خدومی هستند که با رفتار خویش مایه دلگرمی مردم بوده و این توطئه ها را ناکام گذاشته اند. #امام_جمعه_خرمشهر از جمله این افراد است که این روزها با همراهی و همدردی خالصانه خود با مردم دردمند این شهر، چهره ای خدوم و جهادی از روحانیت در ذهن ها باقی گذاشت. در ادامه واکنش یکی از کاربران فضای مجازی که از قبل، با ایشان آشنا بوده است را میخوانید:
✔️ علی عسکری فرد
1. دانشجوی دانشگاه صنعت نفت بودم. قرار شد #امام_جمعه_خرمشهر رو به عنوان سخنران مراسمی، به دانشکده آبادان دعوت کنیم.. از اونجا که بنده خرمشهری بودم،پیشنهاد شد که بنده پیگیر دعوت ایشون بشم. شمارشون رو گیر آوردم و باهاشون تماس گرفتم. خودشون گوشی رو برداشتند.
2. بعد سلام و علیک موضوع رو بهشون گفتم و پذیرفتن که برای سخنرانی،بیان دانشکده
پرسیدن که وسیله نقلیه داری؟
گفتم که از دانشگاه میتونم جور کنم.
گفتند که اگه خودت وسیله داری که هیچ اگه نداری، نمیخواد از دانشگاه بیاری،خودم یه جوری خودمو میرسونم.
اینقد حساس به بیت المال، همینقدر خاکی
@motaleatehawzavi
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش سوم)
4. محال است،مسئولی در سطح شهر آبادان و #خرمشهر وجود داشته باشه که اینقد در دسترس باشد.. ایشان یا پی کار مردم است یا پای حرف مردم در طول هفته اگر برای پیگیری کار مردم جایی نرفته باشد،به راحتی در دفترشان قابل دسترس است. روزهای جمعه،آخرین نفر از مسجد جامع خارج میشود و پای حرف مردم
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش ششم )
7. #امام_جمعه_خرمشهر را همیشه بدون دم و دستگاه و محافظ میتوان در حال آمد و شد در خیابانهای خرمشهر دید... ایشان معمولا از خانه تا دفتر را پای پیاده و تنها میپیماید و از کوچه و خیابانهای شهر میگذرد... برای خرید همچو مردم عادی تنها به بازار میرود و خریدهای خود را انجام میدهد...
@motaleatehawzavi
سخنان شنیده نشده مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی درباره مقام معظم رهبری.pdf
283.3K
سخنان شنیده نشده مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی درباره آیت الله خامنه ای
@motaleatehawzavi
🔴 احترام به مرجعیت و سخنی با مدافعان آیتالله
۱-احترام به مرجعیت، همواره یکی از ارکان حوزههای علمیه بوده است و خودداری از پذیرش زعامت و مرجعیت در هنگام حیات علمای بزرگ یکی از مصادیق بارز این سنت حسنه محسوب میشده است. نقل میکنند که مرحوم آیت الله بروجردی، آن فقیه بزرگ و زبردست، تا زمان حیات آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی از انتشار رساله عملیه خودداری کرد. آخوند همدانی، از شاگردان برجسته حاج شیخ عبدالکریم حائری نیز همواره از پذیرش منصب مرجعیت سرباز میزد و مکرر میفرمود: «به هرکدام از این رسالههای عملیه موجود که منتشر شدهاند، عمل کنید، مبرء از تکلیف و مسقط ذمه است و نیازی به چاپ رساله دیگر نیست.». آیتالله سید احمد زنجانی و آیت الله سید محمد محقق داماد نیز در زمان مرجعیت آیتالله بروجردی و بعد از آن همین مشی و شیوه را در پیش گرفتند.
۲-این رفتار گذشتگان تنها از منظر احترام به بزرگان حائز اهمیت نبود، بلکه از منظر قدرت سیاسی و اجتماعی مرجعیت بسیار قابل توجه بود چرا که تمرکز مرجعیت، این نهاد را به قدرتی بی بدیل و غیر قابل چشمپوشی در مدیریت تحولات اجتماعی تبدیل میکرد. نفوذ فتاوای مراجع گذشته همچون فتوای تحریم تنباکوی مرحوم میرزای شیرازی از همین امر، نشأت میگرفت. امری که در دهههای اخیر و با تشتّت و پاره پاره شدن مرجعیت به سختی شاهد آن هستیم.
۳-ماجرای نامه اخیر آیتالله یزدی به حضرت آیتالله شبیری زنجانی (دامت برکاته)، زمینهای را ایجاد کرد تا صدق نیت مدافعان آیتالله مورد راستیآزمایی قرار گیرد، چرا که شماری از افرادی که به تفقد و دلجویی از آیتالله شتافتند و نامه رئیس جامعه مدرسین را برنتافتند و به درستی از آیتالله شبیری، به عنوان استوانهای برای حوزههای علمیه نام بردند، احترام آن بزرگوار و چندین مرجع بزرگ دیگر(از جمله آیات عظام صافی، وحید خراسانی، سیستانی، خامنهای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و...) را آنگونه که باید پاس نداشته و فتاوا و نظرات فقهی خود را برای عموم مردم ارائه و حتی در مواردی رسالهعملیه خود را نیز عرضه کردهاند. لذا از آقایان #علوی_برجردی #یثربی #هادوی_تهرانی و#جواد_فاضل_لنکرانی (اگرچه شخص اخیر درباره این نامه تاکنون اظهار نظری نکرده است) تقاضا میشود به منظور حفظ حرمت مرجعیت و به جهت جلوگیری از پراکندگی و تضعیف قدرت مرجعیت، تا زمانی که مراجع بزرگوار تقلید در قید حیات هستند و یا در میان همنسلان خود فقهای بزرگوار دیگری همچون آیتالله شبزندهدار وجود دارند که در فضل و علم وتقوا سرآمدند و با وجود مثل آنان قطعاً حاجتی به وجود دیگران نیست- از انتشار آراء و فتاوای فقهی خود در فضای مجازی و حقیقی خودداری کنند تا احترام خود به مرجعیت را عملاً ثابت کنند.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi