🔴مکتبی که نتواند فرهنگساز باشد نمیتواند تمدنسازی کند
✔️حجتالاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔸 پشت تمدنهای بزرگ تاریخی یک دین نهفته است؛ مکتبی که نتواند فرهنگساز باشد نمیتواند فرهنگ را به تمدن تبدیل کند و کالبد عینی و فیزیکی به آن بدهد.
🔹انقلاب اسلامی زمانی میتواند هویتسازی کند که تعریف جدیدی از هویت اسلامی ارائه دهد و فرهنگ را به تمدن تبدیل کند. هدف انقلاب اسلامی از استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در تفکر امام(ره) ایجاد یک تمدن نوین است که بر پایه ارزشهای انسانی و دینی شکل بگیرد و بتواند در برابر هویت سکولار تمدن غرب ایستادگی کند.
🔸الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وظیفه دارد در چارچوب مبانی و اصول اسلام و انقلاب اسلامی؛ اهداف اسلام، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و اهداف هزار و چهارصد سالهی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را تحقق بخشد و سبک زندگی را در جهت رسیدن به زندگی گوارا و حیات طیبه اصلاح کند و زمینهی تحقق جامعهای اسلامی و احکام اجتماعی قرآن را فراهم آورد.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
18.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نقل خاطره ای از شیخ عباس قوچانی درباره #انقلاب و #امام_خمینی از زبان #آیت_الله_ناصری ۹۷/۰۳/۱۳
🆔 @Iranian_Central_Cloud
🆔 @motaleatehawzavi
🔷 تمدنسازی اسلامی در عصر غیبت، آری یا خیر؟
🔻پیشرفت شیعه در عصر غیبت، مرهون امامتِ امام معصوم از پشت پردهٔ غیبت است. «غیبت امام» بهمعنیِ «تعطیل امامت» نیست.
🔻جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی میکنند.
🔻توجیهی وجود ندارد که به سمت تمدنسازی اسلامی پیشروی نکنیم. «حُجّیّت» باید ارتقا پیدا کند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🔸 مکتب انتظار، نه مکتب احتراز است فقط (البته اگر احتراز و تبری نبود اختلاط حاصل می شد)؛ نه مکتب اعتراض و درگیری است فقط؛ و نه مکتب سازندگی است فقط؛ بلکه هر سه هست. این سه رکنِ انتظار، در عصر غیبت بر محور فقها ادامه داشته است؛ هرچند جریانهای دیگر هم بودهاند. من معتقدم این پیشروی، بر محور دستگاه فقاهت است نه بر محور دیگر. همچنین انتظارات اجتماعی جامعه شیعه، هم در مرحله تبری و هم در مرحله درگیری و هم در مرحله سازندگی، در حال رشد است. این همان تدبیرِ امام معصوم در عصر غیبت است.
🔸حادثه ظهور در عین اینکه در طول شش ماه دفعتاً اتفاق میافتد معتقد نیستیم که امری دفعی است، به معنی اینکه کار، تعطیل بوده است. عالم، بر مدار معصوم، تدریجاً به سمت ظهور حرکت کرده و حرکت میکند.
امیرالمؤمنین(ع) از همان فردای سقیفه اقدامشان را برای تحقق حکومت شیعی شروع کردند، ولی این اقدام، معطوف به تاریخ است؛ دولت مستعجل نمیخواهند. نباید سیطره جریان سقیفه را بهگونهای معنا کنیم که امام، کأنه، دستشان در عالم تکلیف بسته است و نشستهاند تا ظهور واقع بشود! امام صادق(ع) کار کردهاند و واقعاً حرکت جامعه حق را پیش بردهاند. یعنی یک حرکت که میخواهد پایدار بشود قیامی مثل عاشورا میخواهد که ارتقاء وجدانی ایجاد کند؛ از طرفی، یک تثبیت فرهنگی میخواهد.
🔸عصر غیبت هم دوران تعطیل امامت نیست. حضرت در همین عالم هستند و مأموریتشان را انجام میدهند، و جامعه شیعه هم که به دستگاه فقها واگذار شده، در مقابلِ سقیفه به حال خودش رها نشده است. امام این دستگاه را از پشت صحنه هدایت میکنند. امام ظاهر نیست ولی در پشت صحنه هست و مراقبت میکند. امام کارش را در عصر غیبت تعطیل نمیکند، منتها امامتِ در غیبت میکند. من میگویم: «امامتِ در غیبت» را با «تعطیل امامت» یکی نگیریم. امامتِ در غیبت، عامل پیشرفت تاریخی شیعه است. شیعه در عصر غیبت، عقبگرد نکرده و مقتدرتر شده است. ایدئولوژی شیعه در عصر غیبت، یعنی کلامش و فقهش و رجالش و...، معین میشود و قبضوبسطهای فرهنگی پیدا میکند. پس، تدبیر حاکمیت جبهه حق در دوره بعد از حکومت سقیفه، تعطیل نیست؛ بلکه بر محور ائمه(ع) رو به پیش است. در عصر غیبت هم همینطور است. امام، امامِ در عصر غیبتاند، نه اینکه امامت، تعطیل شده است. فرق «غیبت امام» با «تعطیل امامت» باید تبیین بشود. شیعه باید همین مسیرِ پیشروی را به سمت ظهور ادامه بدهد و در این مسیر، در یک موقفی، درگیری با نظام کفر جهانی پیدا میکند؛ یعنی موضوع درگیری از درگیری با دولت عثمانی یا دولت دیگر، به سطح درگیری با حکومت جهانی، و درگیری دو جبهه کفر و نفاق، ارتقا پیدا کند. امروز شیعه در این موقف قرار دارد و مبارزه میکند. این علامتِ پیشروی شیعه است.
🔸در عصر غیبت بايد بر «حجیت» تکیه کنیم و به سمت حکومت هم برویم. حکومت دینی بر مدار حجیت است نه بر مدار واقعیت و حق مطلق. منظور از تمدنسازی در عصر غیبت هم، «تمدن بر مدار حجيت» و «به میزان میسور» است نه «تمدن بر مدار حقیقت». امروز ربا هست، ولی حکومت دینی، حجت است؛ چون اگر حکومت دینی را رها کنیم نه فقط ربا برقرار میماند، اصل توحید هم زیر سؤال میرود. البته امروز نباید به مقیاس حجیت در عصر صفویه اکتفا کنیم. حکومت دینی در عصر غیبت، هم حجیت دارد و هم میتواند حجیت را به اندازه عصر غیبت تکمیل کند، و به میزانی که حجيت را تکمیل کند، رفتارش را اصلاح کند. اما اینکه کسی تصور کند یک حکومتِ کاملاً نورانی و متناسب با عصر ظهور تشکیل میشود که در آن حکومت، هیچ ظلمتی نفوذ نکند، ممکن نیست. آن حکومتِ کاملاً نورانی، برای عصر ظهور است که ظلمت جمع میشود. باید «حکومت در مدار حجیت» را از «حکومت بر مدار حقیقت مطلق» تفکیک کنیم. باید «حکومت در دوران غلبه ظلمت» را با «حکومت در دورانی که ظلمت محو میشود»، تفکیک کنیم؛ و روبهپیش بودنِ جامعه شیعه را هم تصویر کنیم.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش اول)
🔻 اگرچه امروز، جامعه روحانیت، تحت شدیدترین حملات از سوی دشمنان قرار دارد، اما همواره روحانیون خدومی هستند که با رفتار خویش مایه دلگرمی مردم بوده و این توطئه ها را ناکام گذاشته اند. #امام_جمعه_خرمشهر از جمله این افراد است که این روزها با همراهی و همدردی خالصانه خود با مردم دردمند این شهر، چهره ای خدوم و جهادی از روحانیت در ذهن ها باقی گذاشت. در ادامه واکنش یکی از کاربران فضای مجازی که از قبل، با ایشان آشنا بوده است را میخوانید:
✔️ علی عسکری فرد
1. دانشجوی دانشگاه صنعت نفت بودم. قرار شد #امام_جمعه_خرمشهر رو به عنوان سخنران مراسمی، به دانشکده آبادان دعوت کنیم.. از اونجا که بنده خرمشهری بودم،پیشنهاد شد که بنده پیگیر دعوت ایشون بشم. شمارشون رو گیر آوردم و باهاشون تماس گرفتم. خودشون گوشی رو برداشتند.
2. بعد سلام و علیک موضوع رو بهشون گفتم و پذیرفتن که برای سخنرانی،بیان دانشکده
پرسیدن که وسیله نقلیه داری؟
گفتم که از دانشگاه میتونم جور کنم.
گفتند که اگه خودت وسیله داری که هیچ اگه نداری، نمیخواد از دانشگاه بیاری،خودم یه جوری خودمو میرسونم.
اینقد حساس به بیت المال، همینقدر خاکی
@motaleatehawzavi
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش سوم)
4. محال است،مسئولی در سطح شهر آبادان و #خرمشهر وجود داشته باشه که اینقد در دسترس باشد.. ایشان یا پی کار مردم است یا پای حرف مردم در طول هفته اگر برای پیگیری کار مردم جایی نرفته باشد،به راحتی در دفترشان قابل دسترس است. روزهای جمعه،آخرین نفر از مسجد جامع خارج میشود و پای حرف مردم
🔴 #امام_جمعه_تراز_انقلاب_اسلامی (بخش ششم )
7. #امام_جمعه_خرمشهر را همیشه بدون دم و دستگاه و محافظ میتوان در حال آمد و شد در خیابانهای خرمشهر دید... ایشان معمولا از خانه تا دفتر را پای پیاده و تنها میپیماید و از کوچه و خیابانهای شهر میگذرد... برای خرید همچو مردم عادی تنها به بازار میرود و خریدهای خود را انجام میدهد...
@motaleatehawzavi