🔴 بيانيه گام دوم انقلاب، الهام الهي به رهبري بود / اين بيانيه بهترين راهنماي طلاب در انجام پژوهش است
✔️ آیت الله مصباح یزدی در جمع طلاب معصوميه:
🔻 حوزه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب قابل مقايسه نيست؛ دستاوردهاي حوزه در دهه اول انقلاب، از دستاوردهاي يك قرن قبل از آن، بيشتر است.
🔻 هر چند در حوزه تحول صورت گرفته و كارهاي خوبي انجام شده، اما نسبت به اهدافي كه انقلاب مشخص كرده و انجام وظايفي كه حوزه در جامعه امروز دارد، فاصله بسياري داريم.
🔻 بهترين راهنماي ما در تحقيق و پژوهش ها بيانيه مهم رهبري ( #گام_دوم_انقلاب ) است كه عليرغم حجم اندك آن، حتي كلمات آن نيز بسيار بسيار دقيق و حساب شده به كار رفته است؛ خداوند را شكر مي كنيم كه چنين رهبري به ما عطا كرده و چنين مطالبي را به وي الهام نموده است .
🔻 متأسفانه در حوزه، گاهي هدف اصلي و قله را نمي بينيم و لذا به بيراهه مي رويم.
@motaleatehawzavi
🔴فقه شیعه در آستانه تحول نوین قرار دارد
✔️حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم؛ در نشست فقه تمدنی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد:
🔹برخی فقها میگویند نیاز به فقه نظامات داریم اما عده دیگر میگویند با همان منطق موضوعات جدید میتوان پاسخ گرفت که این ادعاها نشان میدهد امروز فقه شیعه در آستانه تحول نوین قرار دارد.
🔹دین عهده دار سرپرستی فرد و جامعه بوده و اگر اسلام را سرپرست موضوعاتی همچون مصلحت و منطقه الفراغ بدانید، اسلام باید هدایت این امور را بر عهده داشته باشد و حکم آنان را نیز بگوید.
🔹وی با اشاره به مساله فقه مبتنی بر مصلحت، به احکام برگرفته از مصلحت سنجی اجتماعی اشاره و ابراز کرد: در مصلحت سنجی اجتماعی مجاز بر آن هستیم تا بر اساس مصالح تعیین تکلیف کرده و بدانید مرجع اصلی در مصلحت سنجی حاکم اسلامی است.
🔹فقه تمدنی به دنبال سرپرستی جامعه میباشد.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟:
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
.
1⃣ رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷)
☑️ @mirbaqeri
🔴 حالا که شما به میدان آمدید و راه را باز کردید، ان شاء الله اشخاص زیادی شما را تنها نگذارند.
✔ آیت الله نوری همدانی در دیدار امام جمعه کرج حجتالاسلام حسینی همدانی:
🔹روحانیت و حوزه در انقلاب دارای مسئولیت سنگینی هستند که از جمله آن مرزبانی عقیدتی است که هزاران بار از دفاع از ابدان بالاتر است.
🔹با وجود اینکه بعضی ها از این مسئولیت شانه خالی میکنند، کسانی مثل شما و عزیزان همراه شما به میدان می آیند که کارتان بسیار بسیار مهم و اثر گذار است. حالا که شما به میدان آمدید و راه را باز کردید، ان شاء الله اشخاص زیادی شما را تنها نگذارند.
🔹باید در برابر دشمنان و بدخواهان داخلی مقاوم باشیم، برخی مسؤولان به صورتی که لازم است به میدان نمی آیند و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند، این در حالی ست که باید با تبعیت از فرمایشات رهبری تمام توان خود را برای خدمت به مردم و انقلاب به کار گیرند.
🔹 نیروهای انقلابی باید با دلسوزی به میدان آمده و به مردم، اسلام و انقلاب خدمت کنند و فعالیت های تأثیرگذار انجام دهند، در ایران اسلامی ولی فقیه در رأس است و همه مسؤولان باید از ایشان تبعیت کامل کنند.
@motaleatehawzavi
🔴 گزارش خبرگزاری عربی21 از تخریب آیت الله میرباقری توسط خبرگزاری طرفدار دولت (به نقل از @antitez_enqelab)
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴بازارگرمی #شفقنا برای تصویب FATF 🔸پیشتر در چندین گزارش درباره رویکردهای عجیب شفقنا در برجسته سازی
همانطور که پیش تر وعده داده بودیم، کانال مطالعات حوزوی از روابط عمومی #شفقنا درباره حامیان مالی و معنوی آن، سؤال کرد اما پاسخ روشنی داده نشد.
ضمنا مطالعات حوزوی نسبت به انتشار عمومی پاسخ درباره مطالب اخیرا منتشر شده درباره آن رسانه اعلام آمادگی نمود، اما تا بدین لحظه پاسخی از جانب این خبرگزاری دریافت نشده است.
با توجه به تاثیر این خبرگزاری در برجسته سازی یک تفکر خاص در حوزه های علمیه، کانال مطالعات حوزوی به زودی سلسله یادداشت هایی را درباره رویکرد شفقنا به اشتراک خواهد گذاشت ان شاءالله.
🔴 جوسازیهای سایت انتخاب علیه جریانِ فکریِ و آیتالله میرباقری
✔️ سید هادی چاوشی
🔹 هر چالش فکری یک سطح رویین دارد که جنجال است و یک سطح متوسط که بین صاحب قلمان دو طرف که معمولا اهل نظریه پردازی نیستند و به فراخور احوال روز و به تقلید مینویسند و سطح زیرین که علما و خبرگان هر دانش هستند و هر بحثی را به عیار نقد و مبنا محک میزنند نه شنیده ها و اقوال.
🔹 روال اینست که ابتدا بحث در سطح میانی بین فعالان دست به قلم و صاحب تریبون مطرح میشود و پس از دعوای بی نتیجه حاصل از عدم بررسی نقادانه و علمی به سطح رویین و بدون آگاهی جامعه کشانده میشود ،جنجال به پا میکند و قضاوتهای نادرست و ناقص از اطراف قضیه به سرخوردگی،بدبینی یا هر یک از نتایج قضاوت ناصواب میانجامد.و در نهایت اگر هم مساله بین بزرگان و صاحب نظران مطرح شود بعد از این بازخوردها بوده و بازتاب چندانی بر افکار عمومی نخواهد گذاشت .حتی در سطح متوسط و کارشناسان بدنه نیز به جای تبیین نظریات بزرگان و بررسی اشکالات و نتیجه گیری صحیح یا مسکوت میماند و یا در محافل و نوشتجات خصوصی بین خودشان معمولا بدون نتیجه منحل خواهد شد.
👈 ادامه مطلب در لینک زیر:
www.598.ir/fa/news/453086
هدایت شده از روزنه
💥فوری
#لیبرال_های_معمم و #سکولارهای_معمم در حوزه علمیه قم را بشناسیم
سخنان صریح سید صمصام الدین قوامی (زید عزه) امام جمعه محترم پردیسان قم نسبت به تحرکات جریان غیرانقلابی حوزه قم در خطبه های نماز جمعه 3 اسفند 1397
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸همین الان حوزه انقلابی در تهدید است، عده ای کورس گرفته اند #مرجع بشوند، یک زمانی (علما) از مرجعیت می گریختند٬ چه خبر شده؟ فرهنگ عوض شده؟
🔹این ها می خواهند حوزه علمیه را از انقلاب تهی کنند، 19 دی خدمت امام خامنه ای بودیم، فرمودند که: «یک انگیزه های وجود دارد که حوزه انقلابی نباشد»
ولی کور خواندید؛ این دشمنان بدانند، دشمنان حوزوی بدانند، #لیبرال_های_معمم، #سکولارهای_معمم که دارند زیاد می شوند. اخیرا یک نغمه شومی از این حوزه بلند شده؛ این #مارها گویا از خواب زمستانی گویا بیدار شده اند، دوباره نیش هاشان را آماده کرده اند، گرا به دشمن می دهند.
🔸آن #انگلستانی که (شاه) می برد و می آورد، این ها را تقویت می کند قطعا، کاری ندارد تقویت این ها؛ وجوهات از کجا می آید؟ کی خبر دارد؟ کی میارود؟
این بیت تقویت بشود٬ آن بیت نشود...
🔹امام به ما هشدار داد، حوزه انقلاب را پدید آورده مبادا خودش دچار آنتی تزش بشود و بخواهد خودش را نابود کند؛ اینطور نشود.
🔹ان شاالله بزودی خواهید دید که حوزه دچار یک پالایش خواهد شد، من به این هایی که گول خوردند عرض می کنم، به عنوان طلبه ای حقیر: گول #انگلستان را نخورید، بازی نخورید، نیایند دورتان رو بگیرند، گول تان بزنند، کما اینکه خیلی ها را در تاریخ گول زدند، مواظب باشید، #ساده_لوح نباشید، استادی تان را بکنید، چرا می روید درس می دهید که «با سیاست کاری نداشته باشید»
این حرف، حرف کیست؟
🔸حالا من تا چند خطبه اسم نمی برم و الا می آیم با سند اسم می برم و آبروی تان را می بریم.
🔹چرا به طلبه های می گویید که به سیاست کاری نداشته باشند؟ چرا طلبه ها را از این نظام جدا می کنید؟
روحانیون موجه سکولار بشوند خطرناک اند، امام (خمینی) فرمود.
🔹شاگرد دارد، کرسی درس دارد، سرش شلوغ است٬ شهریه می دهد، بعد این ها را از انقلاب جدا می کند، می گوید این نظام به کجا رسیده...
🔹 اگر این نظام نبود شما ها بودید؟ اگر رضا شاه بود شما ها بودید؟ مگر او وارد نشد که شما نباشید؟ چرا نا شکرید؟ چرا #خائنید؟ به خود بیائید.
🔹حوزه هیچ وقت راضی نمی شود شماها بیایید زمامش را به دست بگیرید، شما ها بیایید مرجعش بشوید.
🔹حوزه، حوزه انقلاب است و این انقلاب هیچ وقت تمام نمی شود و تا انقلاب مهدی(عج) خروشان، جوشان، پیروز ادامه خواهد داشت.
🔸شماهایی که دارید با لطایف الحیل نسل حوزه را از انقلاب و نظام اسلامی جدا می کنید، تاریخ را نخواندید که رضاشاه با چکمه وارد حرم حضرت معصومه(س) شد و مرحوم بافقی را با لگد زد و استخوان های کمرش رو شکست، یادتان رفته؟ یادتان رفته شاه می گفت حوزوی ها مثل کرم می مانند، چه کسی به شما عزت داد؟
همانی که 67 سال بعد آن منشور (روحانیت) را نوشت، به خود بیایید، نواب ها هنوز هستند، بخارایی ها هنوز هستند.
🔸من این را از سر دلسوزی می گویم، همانطوری که رضاشاه رفت، کسانی که بخواهند او را دوباره به نوعی تقدیس اش کنند.
🔸امام بزرگوار، شهید پرور، نظام ساز٬ فرمود: همان موقع (زمان شاه) می گفتند: شاه شیعه است، می گفتند: شما مبادا جلوی شاه بایستید، خون این جوان ها ریخته بشود، کی جواب می دهد؟ حالا دوباره با یک نسل جدیدی که بیائیم تقدیس کنیم (گفته شود): قبلا بهتر بود. چی بهتر بود؟ شماها کم آوردید، شما ضعیف شدید بقول حضرت آقا و ضعیف شدن خودتان را به حساب ضعیف شدن انقلاب و انقلابیون می گذارید.
🔹حالا میگویند اسلام نظام ندارد، عجیب است!! #تنبل نمی تواند اجتهاد کند می گوید اسلام نظام ندارد؛ حرکت کن، اجتهاد کن.
🔸خدایا این حوزه مقدسه که تاریخ گرانی دارد تا به اینجا رسیده است و راه درازی دارد تا به هدف برسد، خدایا این حوزه را همچنان انقلابی، قوی، عالم، مجتهد و نظام ساز تربیت بفرما.
🔸پیاده سازی و تدوین: احمد هاشمی
نشر فقط با منبع لطفا
#نشست_اساتید
#حوزه_سکولار
#حوزه_انقلابی
🔥آخرین تحولات حوزوی را در روزنه پی بگیرید
👇
@rozaneebefarda
🔴 #شفقنا چه تفکری را برجسته میکند.
آنچه در ادامه میخوانید صرفا انتقادی به رویکرد رسانه ای شفقنا در نشر گسترده اخبار مرتبط با یک تفکر خاص است. جناب آقای #محمد_علی_ایازی یکی از روحانیونی است، که بارها و بارها در اظهارات خود به تئوریزه کردن سکولاریسم پرداخته است و در موارد مختلف نیز عقیده خود را در میدان عمل نیز نشان داده است. هدف از این نوشتار تخطئه ایشان نیست، بلکه انتقاد از رسانه خبری شیعیان است که مکررا، درباره این طیف خاص خبر منتشر میکند و آنان را همواره در صدر اخبار باقی نگه میدارد.
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴#شفقنا کدام تفکر را برجسته میکند؟
#محمد_علی_ایازی یکی از شخصیت هایی است که شفقنا به مناسبت های گوناگون با وی مصاحبه میکند و یا اخبار مرتبط با وی را منتشر مینماید. وی قرآن پژوه، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و از اعضای شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه است و از طرفداران سکولاریسم سیاسی میباشد، به گونه ای که وی در مصاحبه ای که شفقنا نیز آن را منتشر کرده است، در اظهار نظری شاذ، دلالت حدیث غدیر را صرفا بر مرجعیت دینی اهل بیت و نه مرجعیت سیاسی آنان میداند و در آن به بی ارتباط بودن شأن سیاست و حکومت پیامبر اکرم با شأن نبوت ایشان متمایل می شود. در این مصاحبه آمده است:
«در میان عالمان گذشته و امروز شیعه این مسئله مطرح بوده است که آیا منظور از مولا بودن علی(ع) چیست؟ آیا امامت و ولایتی که در خطبه غدیر مطرح شده به معنای مرجعیت دینی و مذهبی امام است و یا علاوه بر این ابعاد مرجعیت سیاسی را نیز شامل میشود که البته نظر مشهور عالمان شیعه مرجعیت دینی و سیاسی با هم است.
وی سپس با اشاره به این نظر که در این خطبه مسئله امامت و مرجعیت دینی امام علی(ع) و تداوم مقام دینی نبوت و مسئولیت هدایت مردم مطرح شده است، میگوید: شواهد و قرائنی نیز در جای خود برای این ادعا وجود دارد. پیامبر(ص) این گونه پیشبینی کردند که بعد از وفاتشان کسی وجود داشته باشد که بتواند نیاز دینی مردم را از نظر علم و تقوا در قالب امامت تداوم دهد و اگر مردم مسئلهای دینی داشتند، امام به عنوان یک مفسر و شارح قرآن مسائل را حل و احکام را تبیین کند.
وی در ادامه میافزاید: بنابراین الزاما منظور پیامبر(ص) وصایت به امامت حضرت بوده و بحث مرجعیت سیاسی نبوده است، دلیلش نیز این است که امام علی(ع) در طول ۲۵ سال و بعد از آن مسئله هیچ گاه برای اثبات صلاحیت زمامداری خود به حدیث غدیر استناد نکردند چنانکه فاطمه زهرا(س) نیز پس از فوت پیامبر(ص) به مظلومیت امام استناد میکند و نه داستان غدیر و اگر مسئله این بحث مبنای علمیت بود، روی آن تکیه میکردند. امامت و مرجعیت سیاسی امام(ع) از جهات دیگری قابل اثبات است و آن هم مسئله لیاقت و افضلیت علم امام(ع) و صلاحیتهای اخلاقی و معنوی امام(ع) بوده است و پیامبر(ص) میخواستند امامت دینی را بیان کنند که از این حدیث و احادیث دیگر قابل استفاده است.
وی میافزاید: اگر بگوییم قلمرو نبی هدایت و راهنمایی مردم است، ممکن است که البته با سیاست نیز همراه باشد و یا نباشد، اما اکثر پیامبران بزرگ با سیاست همراه نبودهاند که میتوان به حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) اشاره کرد، فقط در مورد چند پیامبر مانند حضرت داوود(ع) و حضرت سلیمان(ع) و پیامبر اسلام را داریم، خود پیامبر(ص) نیز وقتی به مدینه آمدند، چون آنها در عقبه ثانی بیعت کردند و از ایشان زمامداری را درخواست کردند آن حضرت این درخواست را قبول کردند. همه افراد اعم از مسلمان و غیر مسلمان این امامت را با شرط بیعت قبول کردند که البته مربوط به شأن نبوت ایشان نبوده است.»
این درحالی است که امیر المؤمنین در طول 25 سال به دفعات متعدد به حدیث غدیر برای اثبات سزاواری خود نسبت به حکومت استناد کرده اند و اسناد آن نیز در برخی از کتب گردآوری شده است.
yon.ir/7e9Au
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸دفاع از اختیاری بودن حجاب
ایازی در مصاحبه ای با خبرگزاری رضوی میگوید:
استدلال (طرفداران اجباری بودن حجاب) از باب امربهمعروف و نهی از منکر بود و میگفتند یکی از مصادیق نهی از منکر، این است که جلوی کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند باید گرفته شود. دلیل دیگری که داشتند این بود که بیحجابی ایجاد مفسده میکند؛ اما در مقابل این استدلال، عدهای میگفتند که موضوع امربهمعروف و نهی از منکر، در مورد حجاب صدق نمیکند. چون آنچه در قرآن آمده، معروف و منکر است. به این معنا که آنچه در قرآن و روایت در مورد امربهمعروف و نهی از منکر داریم این است که معروف، آن چیزی است که مردم آن را به خوبی بشناسند؛ ولو آن خوبی واجب هم نباشد. حرام هم همینطور است.
خیلی چیزها هست که حرام است؛ اما زشتی آن را همه جامعه میداند. مثلاً ظلم کردن، به ناموس دیگران تجاوز کردن و اموری از این قبیل، همه عقلا و مردم زشتی این اعمال را میشناسند. حتی اگر این زشتی حرام هم نباشد. مثلاً کسی در جایی سیگار میکشد و ته سیگار خود را بر روی زمین بیندازد و یا پوست میوه و اموری از این قبیل را بر روی زمین بریزد. ممکن است بگوییم این کارها حرام نیست اما در نظر مردم، این کار، کار زشتی است. درهرصورت، معیار منکر، چیزی است که عرف، آن زشتی را بشناسد.
حال در بحث حجاب میگوییم، آیا همه مردم، وجوب حجاب را باور دارند و بیحجابی را بهعنوان یک ناهنجاری میشناسند؟ به نظر من، خیلی از مردم، بیحجابی را بهعنوان یک ناهنجاری نمیشناسند.
اتفاقاً بعضی از این رسانههای ما، گاهی برای اینکه مقاصدشان را پیش ببرند از همین خانمها برای مقاصد سیاسی مثل انتخابات و شرکت در راهپیماییها و... استفاده میکنند. لذا معلوم میشود که خود صداوسیما هم بیحجابی را ناهنجاری نمیداند. پس مسئله بدحجابی جزء ناهنجاری نیست. لذا اگر در جامعهای، هنوز مردم به زشتی و منکر بودن بیحجابی، نرسیدهاند، امربهمعروف و نهی از منکر، مصداق ندارد و شامل این موضوع نمیشود.
ما چنین دلیلی نداریم که اگر کسی حجابش را رعایت نکرد، میتوانیم از طریق مجازات کردن، او را مجبور به رعایت حجاب کنیم. ما چنین چیزی را در سیره پیغمبر صلیالله علیه و آله و ائمه معصومین علیهمالسلام نداریم. بله در جانب مخالف این مسئله سیره وجود دارد ولی در جانب الزامی کردن حجاب، سیرهای نداریم.
yon.ir/E9skL
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸دفاع از پلورالیزم دینی
ایازی در نشست " تحکیم صلح و نفی افراطی گری و خشونت ورزی" می گوید:
به رسمیت شناختن مخالف فقط این نیست که حرف او را درست بدانیم بلکه باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم که افکار مختلفی در جامعه وجود دارند که حق حیات، حق شهروندی و حقوق انسانی دفاع از عقاید خود را نیز دارند...در دنیا افراد زیادی وجود دارند که بر دین ما نیستند اما در مسیر عقاید خود کارهای نیک انجام میدهند و افراد درستکاری هستند، خداوند به این افراد نیز وعده بهشت داده است.
yon.ir/dy2rf
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸ایازی هم چنین در دی ماه 91، در همایشی که برای بزرگداشت مهندس بازرگان و آیت الله منتظری در کوآلالامپور برگزار شد، شرکت کرد، و در کنار شخصیت هایی مانند عبدالعلی بازرگان به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این همایش، عملکرد آیت الله منتظری در دفاع از حقوق مخالفان خود را یک خصیصهای والاتر از مداراجویی دانست و با ذکر خاطراتی مصمم بودن ایشان برای اعتراض به اعدامهای غیر قانونی تابستان ۱۳۶۷، او را در دفاع از حق مصمم توصیف کرد. ایازی همچنین دفاع آیت الله منتظری از حقوق بهاییها را مثال زد که ایشان به خاطر رفتار غیر انسانی و اخلاقی با این قشر به آن اعتراض کرد. او این رفتار را نه فقط به خاطر خصلت مدارا جویانه که به خاطر دفاع از حقوق انسانها دانست.
yon.ir/7e9Au
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ایازی همچنین چندین بار با رسانه های ضد انقلاب مصاحبه داشته است که یکی از مهمترین آنها با شبکه من وتو بعد از فوت آقای هاشمی رفسنجانی میباشد.
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔰سخنرانی آیتالله میرباقری با عنوان «نگاهی به گذشته و آینده انقلاب اسلامی»
⏲ زمان: پنجشنبه، ۹ اسفندماه ۹۷، ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷
🏢 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۴
🎴 حضور برای عموم آزاد است.
🔴احمد رهدار در نشست «انقلاب اسلامی و استکبار»:
🔸 سه سطح تأثیرگذار برای استکبار وجود دارد:
سطح اول: سطح روح، سمفونی و هیمنه حضور استکبار؛
سطح دوم: سطح سخت حضور استکبار؛
سطح سوم: سطح نرم حضور استکبار.
🔸 انقلاب اسلامی خودش را با استکبار جهانی در این سه سطح درگیر کرده و بیشتر با این سطح اول درگیر بوده است.
🔹 سطح هیمنه حضور استکبار:
برای این سطح، دو جنبه سلبی و ایجابی وجود دارد:
الف) جنبه سلبی: مراد از استکبار، غول استکبار جهانی یعنی آمریکاست؛ هر چند بقیه کشورهای استکباری هم هستند، اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران به عنوان رأس مقابله با استکبار مطرح است و توانسته هیمنه آمریکا را به عنوان غول استکبار بشکند؛ این را می توان از اثرات انقلاب اسلامی به شمار آورد؛ چرا که ایران قبل از انقلاب اسلامی، ژاندارم منطقه بود و حضرت امام خمینی ره با ابزارهای مسالمت آمیز مثل گل در مقابل اسلحه توانست مقابل رژیم پهلوی و آمریکا بایستد و رژیم دست نشانده آنها را سرنگون کند.
🔸 ندیده گرفتن آمریکا:
در گام دوم، انقلاب اسلامی ایران توانست هیمنه آمریکا را بشکند و جریان پابرهنگان به آمریکا گفت هیچ غلطی نمی تواند بکند. اینکه انقلاب اسلامی در برابر آمریکا ایستاد و این غول استکبار جهانی را نادیده گرفت، توسطه سایر کشورهای دنیا دیده شد. ویژگی استکبار این است که با ندیده شدن، هیمنه اش فرو ریخت و این بزرگترین ضربه به آنها بود. کاری که ایران با آمریکا کرد شکستن این همینه بود. ایران باعث شد تا آنها تحت فشار قرار بگیرند.
ب) جنبه ایجابی:
🔸 انقلاب اسلامی ایران تأثیرات روحی عمیقی از خود به جای گذاشت؛ چنان که می توان آنها را در نظریات نظریه پردازانی چون فوکو در بحث از معنویت سیاسی دید. حتی حضور ایران در برخی کشورها مثل سوریه نیز توانست پیام آور اخلاقی باشد که توانست روح جدیدی را ایجاد کند.
🔹 سطح سخت حضور استکبار
🔸 در عرصه سخت نیز می توان به برخی تجربیات و تأثیرات انقلاب ایران اشاره کرد. یکی از تجربیات در این سطح می توان به جنگ ایران و عراق اشاره کرد. دفاع مقدس باعث وفاق اجتماعی در ایران و از بین رفتن تکثرات ناشی از وقوع انقلاب شد. تثبیت قدرت سیاسی ایران و اینکه آمریکا در این سه دهه بعد از جنگ جرأت حمله نظامی به ایران را نداشته است.
🔸 جنگ نیابتی با اسرائیل از دیگر تجربیات شکست استکبار در عرصه سخت است که هیمنه اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه شکست. از دیگر تجربیات در عرصه سخت می توان به حضور ایران در سوریه و مبارزه با داعش، و همچنین ایجاد شبکه مقاومت منطقه ای اشاره کرد.
🔹 سطح نرم حضور استکبار:
🔸در این سطح نیز می توان به سه وجه ساختاری، روشی و محتوایی اشاره کرد.
در وجه ساختاری باید گفت دشمن با نظام سیاسی ایران مشکل دارد و اینکه انقلاب ایران موفق شد ساختار غرب را حذف کند و نظام بدیلی را بیاورد. آن هم نظامی که نه غربی است و نه تاریخ گذشته. با توجه به اینکه ما تقسیم قوا داریم و نه تفکیک قوا و مقسم آن ولایت فقیه است، دشمن با این مشکل دارد و وجه حمله استکبار به انقلاب ایران هم همین است.
🔸در وجه روشی با توجه به روش انقلابی و قدرت تصرفی که انقلاب ایران داشت و ادبیات خودش را تولید کرد دنیای غرب و استکبار دیدند که این ساختار و روش متفاوت با روش و ساختار آنهاست مقابله خود را با این انقلاب آغاز کرده و همچنان ادامه داده و می دهند.
🔸در وجه محتوا می توان به خلق معنا از طریق از طریق دوگانه استکبار و استضعاف، همچنین مردم سالاری دینی اشاره کرد که باعث شد نگاه ها عوض شود. با مردم سالاری دینی از ادبیات دموکراسی غربی و ادبیات پیشین گذر کردیم.
🔸 از دیگر مواردی که در وجه محتوایی سطح نرم می توان بدان اشاره کرد، بحث بیداری اسلامی، دمیدن روح در امت اسلامی و همچنین تغییر موازنه قدرت به نفع دین بود. انقلاب اسلامی ایران ادبیات دین را در مقابل جریان استکبار که سال ها کوشیده بود این را محو کند احیا کرد.
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از حوزه انقلابی
خبرگزاری شیعیان ( #شفقنا) در ادامه حمایت خود از جریان غربگرا، در چند ماه گذشته به طور پیوسته به دفاع از لایحه مقابله با #کودک_همسری پرداخته است. ناگفته پیداست که مخالفت با این لایحه به معنای مخالفت با لزوم آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ مشاوره در ازدواج -خصوصا در سنین پایین نیست.
بنابر برخی گزارشات غیر رسمی، این خبرگزاری به دفتر یکی از مراجع معظم تقلید منتسب است. همچنین مسؤولیت اداره این خبرگزاری بر عهده سید مجتبی حسینی توسل، جانشین کمیته تبلیغات میرحسین موسوی می باشد. شفقنا پیش تر و در جریان سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی، با انتشار تصویر معروف استخر فرح (برای اولین بار)، زمینه سرکوب حرکت تحول خواهانه روحانیت و اختلاف افکنی در میان حوزویان را فراهم کرده بود.
انتظار می رود در صورت صحت انتساب این خبرگزاری به بیت یکی از مراجع معظم تقلید، هر چه زودتر نسبت به تغییر رویکرد و هیئت تحریریه این خبرگزاری اقدام لازم از جانب آن بیت معظم، صورت پذیرد.
📝 #ابوالفضل_فاتح ؛موسس خبرگزاری ایسنا؛ کسی که قبل از میرحسین جمله "پیروزقطعی با فاصله زیاد" را گفت و بعد از نقش آفرینی درفتنه "تقلب" انتخابات۸۸ به انگلیس گریخت، امروز از لندن محتوای لازم برای برخی رسانههای داخل کشور را تأمین میکند!
چه ارتباطی بین فاتح #شفقنا، #جماران و... وجود دارد؟!
#نفوذ_در_حوزه
#حوزه_سکولار
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸بیست و ششمین سالگرد ارتحال آیتالله گلپایگانی، پنجاه و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی، بیست و سومین سالگرد ارتحال آیت الله بهاء الدینی، دوازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی، نهمین سالگرد ارتحال آیت الله بهجت
🔸اینها مجالسی است که مسجد اعظم قم، هر ساله برای نکوداشت مقام مراجع معظم تقلید میزبان آن است. اما به راستی این قبیل مراسمات تا چه شماره ای میخواهد ادامه پیدا کند؟ و با افزوده شدن به عدد مراجع تقلید راحل -متع الله المسلمين بطول بقائهم- چه اتفاقی خواهد افتاد؟
🔸سال گذشته مسؤول برگزاری یکی از همین مراسمات به طور رسمی از برگزاری آیین نکوداشت در 3480 نقطه از کشور و 9 نقطه از جهان خبر داد. برگزاری مراسمی با این وسعت و هزینه (هزینه 3480 جلسه چقدر میشود؟) برای یک مرجع تقلید چه توجیهی دارد؟
🔸 صیانت از میراث علمی و معنوی مراجع معظم تقلید ضرورتی اجتنابناپذیر است، اما آیا این مهم، صرفا با برگزاری مثل این مراسمات است؟
🔸البته باید توجه داشت که این قبیل مراسم در موارد خاص و یا به شکل محدودتر در بیوت علمای عظام ممکن است، امری لازم و ضروری باشد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔸بیست و ششمین سالگرد ارتحال آیتالله گلپایگانی، پنجاه و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی، بیست
برخی از دوستان به مطلب قبل اعتراض کرده اند که این مراسمات غالبا مستلزم مخارج زیادی نیست.
انتقاد ما نیز از جنبه هزینه ها نبود (جز در یک مورد خاص). ما معتقدیم، همانگونه که وجوهات شرعیه پس از رحلت مرجعیت دینی باید به فقیه جامع الشرایط دیگری منتقل شود، قدرت مرجعیت نیز می بایست، در اختیار فقهای جامع الشرایط قرار گیرد. بقای بیوت مراجع معظم تقلید برای سالیان متوالی پس از رحلت آنان، آسیبی بالقوه برای حوزه های علمیه است و موجب شکل گیری خرده قدرت هایی در دل حوزه علمیه و در کنار قدرت مرجعیت یکپارچه می شود که به راحتی میتوانند صرفاً به واسطه انتساب به نهاد مرجعیت بر روند حوزه های علمیه تأثیرگذار باشند.
البته دامان بیوت غالب فقهای عظیم الشأن از این خطر پاک است، اما هیچ گاه نباید این آسیب را کوچک شمرد
@motaleatehawzavi.
🌀 دسترسی پژوهشگران به نیازسنجیهای دانشهای حوزوی فراهم شد
🔻اولويتهاي پژوهشي دانشهاي حوزوي در پايگاه اطلاعرساني نيازها و اولويتهاي پژوهشي به آدرس http://rp.ismc.ir ارايه شده است.
🔻فایل این آثار نیز در قالب pdf بارگذاری خواهد شد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
▪️علیرضا مومن فرزند آیتالله حاج شیخ محمد مومن قمی: حدود ده سال پیش بود ا یكی از دوستان هماهنگ كردیم و در زمانی كه حاجآقا برای كاری در تهران بودند یك كولر گازی تهیه كردیم كه هوای منزل كمی خنك باشد. حاجآقا از تهران برگشتند گفتند: «بابا! این را خودت باز میكنی یا من از جا بكنم؟ اگر با زبان خوش بازش میكنی كه هیچ، وگرنه خودم بازش میكنم»
ما هرچه اصرار میكردیم كه این كولر برای سلامت شما ضروری است، سریع با چند تا از همسایه ها مقایسه میكردند كه وضعیت مالی متوسط یا شاید رو به پایینی داشتند. میگفتند: هر وقت آنها كولر داشتند، من هم خواهم داشت!
@motaleatehawzavi
🔴 فقیه با شناخت سنن تاریخ میتواند برای آینده بشر برنامه بدهد/ دیگران مهدویت را آرمانی، ذوقی، وبرای دلخوشی مردم میدانند.
✔ حجت الاسلام رضا اسلامی
🔸 شاخهای از فقه مضاف ما فقه الحکومة است که دروسی در حوزه در این زمینه برای تقویت این بعد فقهی ایجاد شده است و از مباحث مهم فقه حکومتی، تشخیص مصلحت است. فقه حکومتی مبتنی بر کشف المصالح است که سنخ این مصالح هم دارای اولویتها و مراتبی است که قابل تقسیمبندی به بخشهای مختلف است، لذا خبرگان و نخبگان و حوزه باید به ولی فقیه در شناخت این اولویتها کمک کنند تا این اهداف طبقهبندی شود.
🔸 مثلاً استقلال از اهداف مبنایی است، ولی برخی اهداف ممکن است در تزاحم با مشکلات عدیده باشد. مانند امروز که در جنگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و ... هستیم که در این موارد باید میان اهداف نظام، اولویتبندی شود.
🔸 موج معنویتگرایی، مهدویت و منجیگرایی و ... موضوعات در حال رشدی است که دارای فرصت و تهدیدات است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.
🔸 عالم و فقیه دینی براساس نصوص دینی و ارزش ایمان، قابلیت فرهنگی، ایثار و اعتقادات دینی مردم سنجش دارد؛ امام ظرفیت الله اکبر، مسجد و حسینیه و توسل به ائمه را شناخت، در حالی که ما نه هوایپما و نه موشک داشتیم. در دوره جنگ سلاح نداشتیم، ولی سلاح محکمتری به نام ایمان داشتیم؛ امروز در دنیا میگویند سلاح تأثیر کمتری نسبت به فکر و اقناع و رشد مردم دارد؛ اینکه روی دینداری و رشد فکری مردم چه مقدار سرمایه حساب کنیم، نیازمند فکر فقاهتی است.
🔸 اینکه مثلاً در دهههای آینده قدرت آمریکا چه مقدار است؛ وضعیت معنویتهای نوگرا، ارتباطات جهانی و مسیحیت و ... چگونه است، سنجش این موضوعات هم صرفاً کار کارشناسان نیست، بلکه کسی را میخواهد که بداند علم و معرفت و فرهنگ از کجا شروع شده و به کجا ختم میشود و کار کسی است که بر مبنای قرآن، آینده تاریخ را بیان کند وگرنه برخی نظریه پایان تاریخ را میدهند و چون دیگران میخواهند همین پررنگ شود، برای او دست میزنند.
🔸 ما براساس نصوص دینی میگوییم وقتی امام زمان ظهور میکند که همه نظریات شکست خواهد خورد و بعد هم رجعت رخ میدهد؛ عالم دینی میتواند برای آینده بشر برنامه بدهد و اولویتگذاری کند، زیرا سنن تاریخ را میشناسد وگرنه دیگران مهدویت را آرمانی ذوقی برای دلخوشی مردم میدانند و راهکار اداره امروز جامعه را هضم و تعامل در جامعه قدرت جهانی خواهند دانست.
🔸 امروز در عرصههای مختلف مانند تقریب، تسامح و تساهل، پافشاری و مقاومت بر موضع صحیح دین و یا کوتاه آمدن و انعطاف و ... نیازمند نظریهپردازی هستیم.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5