سیاست جریان #نفوذ_در_حوزه جنجال آفرینی و به حاشیه راندن هر حرکت انقلابی و حمایت کننده از نظام است. دیروز قیام فیضیه را با پلاکارد #استخر_فرح به حاشیه بردند و امروز میخواهند تجمع حوزه انقلابی را اینگونه به محاق ببرند. این اقدام پیش تر توسط #شفقنا رسانه فتنه انگیز حوزوی در جریان حرکت مطالبه گرانه حوزه و سخنرانی #رحیم_پور_ازغدی نیز دنبال شده بود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
تحلیل «بیانیهٔ گام دوم» .mp3
26.3M
🔴 سخنرانی جامع و پرنکتهٔ آیتالله میرباقری در تحلیل «بیانیهٔ گام دوم»
🔷 اهمیتِ استراتژیکِ بیانیهٔ گام دوم
🔷 تحلیل مقیاس انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم)
🔷 شاخصهای ارزیابیِ موفقیتها و آسیبهای انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم)
🔷 انقلاب اسلامی تمامیتخواه نیست.
🔷 آسیبشناسیِ فعالانه و آسیبشناسیِ منفعلانه
🔷 رابطه «رویکرد استحاله» با «نظریه نظام انقلابی»
🗓 زمان: ۹۷/۱۲/۹
🏢 مکان: مؤسسه آفاق حکمت
▫️ ۱۴۶ دقیقه (بخش ۱ و ۲)
▫️ ۲۵ مگابایت
☑️ @mirbaqeri
🔴پیشنهاد بازیگر سینما: شورای مجتهدان رسانهای تشکیل شود
✔️دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با رسا:
🔹باید شورایی از روحانیون و مجتهدان دارای سواد هنری و رسانهای تشکیل شود تا خط و مشی مناسبی برای آثار هنری ترسیم کنند.
🔹تفاوت دیدگاهها، فیلمساز و کارگردان را دچار شک و شبهه کرده و او را در تشخیص مسیر انتخاب شده به تردید میاندازد که آیا راه پیش رو درست است یا خیر؟
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴 نپرداختن به عرصه های تخصصی فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است.
✔ آیت الله صادقی رشاد در همایش حوزه و آینده:
🔸 گرایش به سمت شئون جدید در فقه تخصصی هرگز به این معنی نیست که ما از فقه سنتی جدا شویم چراکه اگر کوتاه ترین فاصله ای با آن پیدا کنیم آن فقه جدید صحیح نخواهد بود و باید با همان دقت، استواری، استحکام و عمقی که در جواهر به کار رفته وارد حوزه های جدید شویم. نیازهای نوپیدا بسیار است که شاید پیشینه ای ندارد مثل مسأله ی بانک که در چند دهه ی اخیر به وجود آمده، طبیعی است که در فقه ما پیشینه ای نداشته باشد
نظام بانکی امروز آلوده به رباست نه اینکه همه ی اعمالش ربوی است اما متأسفانه آلوده به ربا شده است چراکه ما در فقه ماهیت بانک را نفهمیده ایم. فضای مجازی نیز اینگونه است و فضای مجازی به تعبیر رایج همه ی ساعات و عرصه های حیات بشر را تحت پوشش قرار داده و فهم این مقوله لازم است و باید کسانی تخصص پیدا کنند تا فروع متناسب با اینها را به وجود بیاورند.
🔸امروز فقه رقیبی پیدا کرده است که اجازه نمی دهد کار خود را انجام دهد و آن رقیب علوم انسانی است. امروز در جهان این علوم اسلامی است که شئون را اداره می کند و نه فقه، آیا امور اقتصادی، فرهنگی و … تابع اهداف فقهی و شرعی است؟! بلکه اینگونه نیست و ارتباط فقه یک ارتباط نسبی است. امروز اقتصاد در قبضه ی اقتصاد سکولار است و اقتصاددان ها که چه بسا متدین هم هستند اما از اقتصاد دینی چیزی بلد نیستند که البته بر آنها هم نمی توان عیب گرفت چراکه ایراد از بنده ی طلبه است.
🔸اگر در دنیای غرب سخن از تعارض علم و دین باشد آنجا تعارض در حقیقت میان الهیات و علوم انسانی است اما در ایران اگر سخن از تعارض علم و دین شود این تعارض فقه و علوم انسانی است و تا زمانی که به تولید علوم انسانی-اسلامی نپردازیم و فقه را با آ ن درنیامیزیم و به همان گستردگی علوم انسانی فقه را بسط ندهیم و فقه ما حرفی برای گفتن نداشته باشد ما میدان را باخته ایم و نپرداختن به عرصه های فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است لذا لازم است فقه، تخصصی شود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴خواب عجیب آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی/ قسمت اول
✔️به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی (ره)
آیت الله ری شهری در کتاب "خاطره های آموزنده" قضیه ای را از زبان آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی این چنین نقل می کنند:
«در ایامی که مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای برای دیدار با اقشار مختلف مردم قم در این استان بودند، شبی (۲۸/۷/۱۳۸۹) به دیدار ایشان رفتم. جمعی از علما حضور داشتند، از جمله آیه الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی ـ فرزند استاد بزرگِ امام خمینی رحمه الله ـ که در کنار من نشسته بود. فرصت را غنیمت شمردم و ضمن اشاره به خاطره ای که از ایشان در کتاب عارف کامل آمده، عرض کردم: آیا آن مطلب را تأیید می کنید؟
آقای شاه آبادی ضمن تأیید اصل مطلب، برخی از آنچه را در آن کتاب از ایشان نقل شده، نادرست خواند. من از ایشان خواستم آنچه را صحیح است، بفرمایند. ایشان شروع به نقل خاطره ی خود کرد. به ذهنم رسید که مقام معظم رهبری هم بی میل نیست این خاطره را بشنود. با توجه به این که با ایشان قدری فاصله داشتیم و لازم بود سکوت در مجلس رعایت شود، من به مقام معظم رهبری عرض کردم: آقای شاه آبادی خاطره ی جالبی از امام دارند. اگر اجازه دهید، تعریف کنند.
ایشان از این پیشنهاد، استقبال کردند و جلسه را سکوت فرا گرفت و آقای شاه آبادی به تفصیل، خاطره ی خود را بازگو کرد؛ خاطره ای که برای حاضران جلسه شگفت آور بود. بعد از این که از دفتر رهبری بیرون رفتیم، من از آقای شاه آبادی تقاضا کردم که ترتیبی دهیم که خاطره یاد شده را ضبط کنیم. ایشان اجابت کرد و در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۸۹ در منزل آیه الله علی اکبر مسعودی مجدداً خاطره ی خود را بدین شرح، بازگو فرمود:
ادامه دارد...
@motaleatehawzavi
🔴خواب عجیب آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی/ قسمت دوم
✔️به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی (ره)
... زمانی که مرحوم امام ـ رضوان الله علیه ـ در ترکیه (شهر بورسا) تبعید بودند، من در نجف خوابی دیدم. خواب دیدم که آمدم ایران و در خوزستان هستم. جنگی بین ایران و دشمنانی واقع شده. معین هم نبود که چه کسانی هستند. حضرت سید الشهداء علیه السلام هم در همان میدان جنگ، منزل داشتند و این جنگ، زیر نظر ایشان بود. جنگ خیلی طولانی شد، خیلی ها کشته شدند، حتی یکی از دایی زاده های من به اسم حبیب الله هم شهید شد. همه ی درخت ها سوخت، نخل ها هم شکست و سوخت، تا بالأخره ما پیروز شدیم. ما که پیروز شدیم، من زود دویدم بروم به حضرت سید الشهداء علیه السلام تبریک بگویم.
در عالم رؤیا دیدم که حضرت، منزلی چوبی داشتند، مانند منزل ما در مازندران، و من می دانستم اینجا دو تا اتاق دارد و اتاق دست راست برای حضرت سید الشهداء علیه السلام است. من فوراً دویدم و از پله ها بالا رفتم و رفتم خدمت حضرت. دیدم حضرت چهار زانو نشسته اند، یک متّکایی هم روی دامنشان هست که به آن تکیه داده اند. حضرت، قیافه ای نورانی داشتند، اما عمامه سرشان ندیدم؛ ولی خیلی زیبا و خوشگل بودند.
به ایشان تبریک گفتم: که الحمد لله ما غالب شدیم.
ایشان تبسم و خنده ی مختصری کردند که برخلاف توقع من بود. من توقعم این بود که آقا خیلی خوشحال و شادمان می شوند.
عرض کردم: آقا! آن طوری که انتظار داشتم شاد نشدید. ناراحتی تان چیست؟
حضرت فرمود: از دست این دو.
گفتم: آن ها کجایند؟
فرمودند: در آن اتاق.
من رفتم آن اتاق، بنا کردم به آن ها تشر زدن و فحاشی کردن، و در این دعواها از خواب پریدم.
این خواب گذشت. یادم رفت تا امام رحمه الله مشرّف شدند نجف. مدتی طول کشید. بعد از دید و بازدیدها که ظاهراً یک سال از تشریف فرمایی ایشان گذشته بود، روزی همین آقا عبد العلی (اشاره به حجه الاسلام و المسلمین آقا عبد العلی قرهی که در بیت حضرت امام فعالیت میکرد و در جلسۀ آن شب هم حضور داشت) آمد منزل ما و گفت: آقا شما را کار دارند.
رفتم خدمت ایشان. در دیدارها رویه ی اولیه ی ایشان سکوت بود. حرفی نمی زدند تا دیگری شروع کند. من سلام علیک و احوال پرسی کردم و گفتم: امری داشتید؟
ایشان مطالبی گفتند و من هم جواب دادم. نمی دانم چه مناسبتی داشت که دفعتاً این خواب به ذهنم آمد. به ایشان عرض کردم: آقا شما که در بورسا بودید، من خوابی دیدم، و خواب را عیناً نقل کردم.
وقتی نقل کردم، ایشان دست هایشان را به هم مالید و گفت: «لا حول ولا قوّه الا بالله»، بعد هم گفت: جنگ می شود.
برای من خیلی اعجاب آور بود. آن موقع اصلاً صحبت این چیزها نبود، اصلاً احتمال این که ایشان به ایران برگردد نبود، چه برسد… .
من اصرار کردم که: آقا به چه مناسبتی در این موقعیت و با این وضعیت، چنین مطلبی می فرمایید؟
من خیلی کنجکاوی کردم و فشار آوردم؛ ولی ایشان از گفتن استنکاف کردند. وقتی اصرارم زیاد شد، ایشان تصمیم گرفت که بلند شود و از اتاق برود و با من صحبت نکند. بالأخره به اصرار من فرمودند: یک شرط دارد: به شرط این که تا وقتی من زنده هستم، این را به کسی نگویی!
من گفتم: خدا می داند این خواب دفعتاً یادم افتاد.
فرمودند: این، تخطیطی (نقشه؛ نقشهکشی؛ تعیین حد و مرز) است که پدرت برای ما کشیده و این برنامه، می شود و ما هم باید برویم و جنگ هم می شود و ما هم پیروز خواهیم شد.
این را فرمودند. ما هم گفتیم: چشم! و دیگر دنبال نکردیم.
این مسئله را فراموش کردم، تا این که در سال ۱۳۴۹ که به تهران آمده بودم، ممنوع الخروج شدم. بالأخره انقلاب پیروز شد و آخر شهریور جنگ شروع شد. آبادان محاصره شد. اعلام شد که به آبادان کمک کنید. ما یک کامیون ارتشی جنس بار کردیم برای آبادان و بردیم اهواز. روز آخر مهرماه ۱۳۵۹ رسیدیم آنجا. رفتیم استانداری، آقای مهندس غرضی استاندار بود…
ما هم راه اتفادیم به سمت بندر امام، اسکله ی سی و پنج یا سی و شش. وقتی می رفتیم بندر، از نخلستان ها که رد می شدیم، همین که نگاهم به نخل های شکسته افتاد، یاد آن خواب و تعبیری که امام فرمودند، افتادم… .»
منبع: خاطره های آموزنده، محمّد محمّدی ری شهری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۱ ش، ص ۱۰۹ ـ ۱۱۲
@motaleatehawzavi
آیتاللهالعظمی جوادیآملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»:🔻
🔹جامعهای که داعی عدل دارد اما موحد نیست، جامعه فرعونی است. عدل بدون توحید محقق نخواهد شد
🔹علی علیه السلام که قرآن ناطق و سخنگوی قرآن است.
فرمایش پیامبر این نیست که علی همراه حق است یا حق همراه علی است، بلکه منظور این است که علی عین حق است.
▫️ ما در گام دوم و در گامهای بعدی انقلاب، وظیفه داریم خطرهایی که متوجه نظام و انقلاب است را بررسی کنیم، مثل اینکه چگونه عدل علوی به ظلم اموی تبدیل می شود؟!
داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، رهبر ولو علی بن ابی طالب(ع) باشد، مادامی که مردم در صحنه نباشند شکست قطعی است.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
♻️ لزوم #جوان_گرایی #شورای_عالی_حوزه
☘توصیه مهم مقام معظم رهبری به شورای عالی حوزه در رابطه به جوان گرایی
🔶به جوانان اعتماد کنید؛ به این ها تکیه کنید.
🔶منظورم از جوان، انسان 18 ساله نیست؛ بلکه مرادم فضلای جوان 35 تا 45 ساله است.
🔹عقيده ى من اين است كه جناب آقاى مكارم [1] و آقايان محترم و عزيز اگر بخواهيد اين كار (تحول در حوزه) انجام گيرد، بايد به فضلاى جوان تكيه كنيد؛ بايد اينها را به كار بگيريد، به اينها اعتماد كنيد.
🔹جوان كه عرض مى كنم، مرادم جوان هجده، نوزده ساله، يا بيست ساله نيست؛ فضلاى جوان حوزه، يعنى فضلايى كه سن آنان بين سى وپنج، تا چهل، چهل وپنج است، و هفت هشت سال هم درس خارج رفته اند. اينها فضلاى جوان حوزه اند.
🔹درست كه فكر مى كنيم، میبینیم اينها خيلى هم جوان نيستند. آن روز جمعى از آقايان اينجا تشريف داشتند، گفتيم خوب؛ شما آقايانى كه حالا مثلًا هفتاد سال، شصت وپنج سال سنّتان است، آن وقتى كه اين كارها انجام مى گرفت- اشاره كرديم به اوايل نهضت- چند سالتان بود؟ فرض كنيد سى سال قبل از اين، شما چهل سال، چهل ودو سال، چهل وپنج سال داشتيد؛ حالا هم به همان چهل سال، چهل ودو سال، چهل وپنج ساله ها كه هستند- كم هم نيستند و خوب هم هستند- اعتماد كنيد؛ به اينها تكيه كنيد، به اينها مسئوليت و اختيار بدهيد و بگذاريد كار كنند.
📅 بيانات معظم له در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه ى علميه ى قم 29/ 06/ 1376
________
[1. حضرت آیت الله مکارم از اعضای شورای عالی حوزه وقت بودند.]
نقل از: 🆔 @feghahat
#جوان_گرایی_در _مدیریت_حوزه
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
🔴با جوان امروز و نسل جدید چگونه برخورد کنیم؟
✔️حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده:
🔹کار علما در آخرالزمان سخت است، برخی از افراد، تحولات فرهنگی که در عصر جدید به وجود آمده را آنقدر مهم میدانند که بیان میکنند ما با انسانهای جدیدی روبرو هستیم؛ چراکه با وجود ابزار جدید، عقل تضعیف شده و احساسات جای آن را پر کرده است.
🔹هرچه امکانات بیشتر می شود، تمرکز انسان ها پایین تر رفته و توجهات کمتر می شود؛ تلویزیون رسانه ضد تمرکز است و علاوه بر این برخی خصلت ها در رسانه های جدید وجود دارد.
🔹نوع ارتباط رسانه های جدید تصویری به نحوی است که بر روی احساسات مردم کار میکنند؛ نسل رسانه های جدید، نسل انسانهای بی حوصله و احساساتی است.
🔹 ما با پدیدههایی که امروز وجود دارد، چگونه باید برخورد کنیم؟ اگر در مدرسه دو دانش آموز پسر یا دو دانش آموز دختر نزد ما آمده و بگویند ما همجنسگرا هستیم چه باید بکنیم؟
مواجهه ما باید به نحوی باشد که او قید دین را نزند؛ همچنین نباید به نحوی مواجهه کنیم که فکر کنند کار آنان اشکال ندارد؛ موقعیت جدید برای ما یک موقعیت سخت و صعب بوده و سابقه نداشته است.
🔹دین حداکثری آرمانی است که باید بالای سر ما باشد؛ اما هنگامی که در میدان عملیات میآییم، باید ببینیم قدر مقدورمان از تدین چه مقدار است و بر روی قدر مقدورمان نسبت به متدین ساختن جامعه فعالیت کنیم.
🔹فاصله از دین شریعتی، چهل تکه بودن هویت نسل جدید، خودآیین بودن انسان مدرن از جمله ویژگیهای نسل جدید است.
🔹نسل امروز نماز میخواند؛ اما در کنار آن دوست دختر هم دارد؛ یا شخص بیحجاب است؛ اما میبینیم که زیارت عاشورای او هم ترک نمی شود؛ این وضع نسل جدید امروز ماست که با آن مواجه هستیم.
🔹نتیجه مواجهه با نسل جدید باید هدایت او باشد؛ نه گارد و موضوع بحث شما؛ ژست من و شما نباید به گونهای باشد که موضع استعلا برای آنان تداعی شود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴پخت و پز مرجعیت در نشریه خیمه
🔸ماهنامه خیمه وابسته به محمد رضا زائری اخیراً به معرفی مراجع احتمالی آینده در حوزه علمیه قم پرداخته است. این مجله در حالی از سید حسن خمینی(!!!)، علوی بروجردی، مهدی هادوی، میر سید محمد یثربی، سید هاشم حسینی بوشهری و... به عنوان گزینه های احتمالی مرجعیت در آینده نام میبرد که اسمی از آیت الله شب زنده دار به میان نیاورده است. بعید نیست که این اقدامات، تلاشی برای برجسته سازی یک طرز تفکر خاص در حوزه علمیه برای دستیابی قدرت مرجعیت در آینده باشد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
💢تشکیک در ولایت فقیه، خطری بزرگ برای حوزه است/ لازم است طلاب به مسائل روز مجهز شوند
📌آیتالله محمدمهدی شب زندهدار، در دیدار نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس:
🔹یکی از وظایف فضلای حوزه این است که در باب ولایت فقیه مطالعه عمیق و دقیق داشته و آن را برای طلاب و غیرطلاب بیان کنند؛ ما امروز این خطر را در حوزه میبینیم و اگر این تشکیک در حوزه جای بیفتد، خطر بزرگی است.
🔹نظام حوزه طلاب را بر اساس مباحث فقهی و اصولی تربیت میکند که درست بوده و فقه و اصول ستون فقرات حوزه است؛ اما طلاب احتیاج به معلومات فراتر از این مباحث در تعامل با جامعه دارند؛ جامعه امروز غیر از جامعه 40 یا 50 سال پیش است و اطلاعات گوناگونی در آن وجود دارد که روحانی نباید از این اطلاعات غافل باشد.
🔹خوب است که در جلسات طلاب و فضلا، اطلاعات روز در موضوعات مختلف به آنان ارائه شود و باید از فرصتهایی که در حوزه درس برقرار نیست، استفاده کرد تا طلاب مسلح به مباحث روز شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/iPUjyZ
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اگر انقلاب خمینی نبود در تاریکی و ظلمات بودیم
حسن دلیل در خانوادهای سنی مذهب متولد شد در دانشگاه ملک سعود شهر ریاض #عربستان تحصیل کرد اما در نهایت به مکتب #اهل_بیت علیهمالسلام گروید وی با حضور در خبرگزاری حوزه به تفصیل ماجرای زندگیاش را تعریف کرد...
▶️ @HawzahNews