🔴 استمداد حوزه سکولار از لشکر fake
🔸 کانال فرید مدرسی در تلگرام درحالی که تا یکی دو روز پیش کمتر از 1400 عضو داشت، به یکباره اعضای آن به حدود 9000 نفر افزایش پیدا کرد. با توجه به اضافه شدن ناخواسته افراد به این کانال، تعداد اعضای آن با سرعتی بالا رو به کاهش است، به گونهای که در کمتر از 40 دقیقه (همانطور که در تصویر مشاهده میکنید)، بیش از 100 نفر از اعضای آن کاسته شده است. بدیهی است که در پایان ممکن است برخی از اکانتهای غیرفعال و یا نیمه فعال در کانال باقی مانده و موجب افزایش ظاهری اعضای کانال شوند.
🔸 این امر به خوبی نشان دهنده ناکامی این جریان در همراه کردن بدنه حوزوی با خود و نیاز آنان به این امر است، به گونهای که آنان را وادار به روی آوردن به چنین رفتارهایی کرده است. بنابراین بهترین شیوه مقابله جامعه حوزوی با این جریان نیز #مبارزه_منفی و دنبال کردن مطالب کانال های آنها بدون عضویت، و از طریق آی دی آنها است.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴لزوم تجدید نظر در روند امتحانات حوزه
✔ حجت الاسلام ابراهیم شفیعی مدیر مدرسه علمیه رشد در نشست شورای علمی گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهشهای جوان:
🔸 در مقررات آموزشی بین نمره 8 تا 12 حق اعتراض دارید و اگر کمتر از 8 و بالاتر از 12 باشید حق اعتراض ندارید.
طلبه قسم میخورد میگوید من یقین دارم 18 کمتر نمیشوم در حالی که به او 13 داده اند اما طلبه جرأت ندارد حرف بزند و اعتراضش هم جایی خریدار ندارد؛ کجای نظام آموزشی دنیا اینگونه است؟ متأسفانه اینها چیزهایی است که ما در حوزهمان حل نکردیم و خیلی ضعف است؛ یعنی طلبه سر این قضایا اینقدر سرخورده و خرد میشود.
🔸 من که درس خواندم و نمرهام را میدانم 18، 19 میشوم حالا دست مصححی افتاده است که دقت لازم را نکرده است یا پشت صفحه را هم ندیده است. حالا ما از طریقی این موارد را پیگیری میکنیم. مسئولان محبت میکنند و لطف میکنند موارد اینچنینی، برای ما پرونده را باز میکنند و نگاه میکنند، کمک میکنند، فراقانونی است یعنی روابطی است ولی باید قانون درست شود، یعنی باید تعریف بشود.
⭕به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 دستور مهم آیتالله اعرافی به مدیران حوزههای استانهای کشور:
🚨 برنامه ریزی جامع و سریع برای حضور طلاب وحوزویان در عملیات امداد و کمک رسانی به سیل زدگان
🚨 تفویض اختیار به مدیران برای تعطیلی مدارس علمیه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مدیران حوزه های علمیه استانهای کشور دستور داده که همه توان خود را برای بسیج امکانات و حضور حوزویان در کمک رسانی به سیل زدگان به کار بگیرند که متن آن به این شرح است:
حضرات مدیران محترم حوزه های استان های کشور(دامت افاضاتهم)
با سلام و ضمن تقدیر از همه مردم و دستگاهها و نهادها و گروههای تبلیغی طلاب و فضلا و روحانیت محترم، که تاکنون خدمات ارزنده ای ارائه داده اند، لازم است مدیران محترم استانی و نیز مدیران ارجمند و مراکز و نهادهای حوزه ای و فرهنگی و تبلیغی نقش موثر خود را در این وظیفه الهی و انسانی با شتاب و اتقان بیشتر وبا عنایت به نکات ذیل ایفا نمایند:
1⃣ برنامه ریزی اساسی و سریع در راستای تبلیغ و #فراخوان همه مردم شریف به ویژه جوانان ارجمند در همه نقاط کشور نسبت به امداد و هرگونه کمک رسانی به هموطنان سیل زده و بسیج مساجد و مراکز دینی در این زمینه وتبیین این وظیفه الهی توسط روحانیون سراسر کشور و دعوت عموم جامعه به نشان دادن الگوی برجسته ای از همبستگی و همیاری اسلامی و ملی و انقلابی.
2⃣ #برنامهریزی جامع و سریع برای حضور طلاب عزیز و روحانیت محترم وحوزویان ارجمند در عملیات امداد و کمک رسانی و تسهیلات لازم برای نقش آفرینی آنان در این زمینه.
3⃣بر ضرورت و هماهنگی و همکاری با نمایندگان محترم ولی فقیه و امامان محترم جمعه و مسئولان گرامی و دستگاه های مسئول و امداد رسانان و نیز نهاد ها و مراکز حوزوی و تبلیغی وگروه های مردمی تاکید می نمایم، ستادهای استانی مراکز حوزوی باید تشکیل و از آن طریق هماهنگی های لازم بعمل آید.
4⃣ به مدیران محترم در استانها در تنظیم برنامهها و #اعلام_تعطیلی و محورهای حضور غیاب و دیگر مسائل قانونی مربوط به مدارس و مراکز حوزه های علمیه تفویض اختیار می شود تا تصمیمات لازم و ضروری اتخاذ نمایند و به اطلاع بخشهای ذیربط مدیریت حوزه های علمیه برسانند.
🔹امید است حوزه های علمیه و روحانیت محترم مانند همیشه و با اخلاص و ایثار و دور از همه هیاهو و شائبه ها در کنار گروه های مردمی. بسیجی و نیروهای مسلح و دستگاه های مسئول، در خدمت به مردم و یاری رسانی به سیل زدگان عزیز و کاهش آلام و رنج آنان موفق باشند و انتظار می رود فعالیت های گسترده طلاب و اساتید و گروه های جهادی و علمای اسلام و ائمه جمعه و جماعات در شمال کشور که تاکنون مایه افتخار بوده است، استمرار و به سایر نقاط گسترش یابد.
🔹فرصت را مغتنم میشمارم و براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) همه مردم شریف و مسئولان محترم کشور و دستگاه های مسئول و روحانیت و حوزه های علمیه را به مجاهدت مستمر و تلاش جهادی برای خدمت خالصانه به مردم عزیز و حل مشکلات سیل زدگان در این شرایط دشوار و نیز زمینه سازی برای پیشگیری از خسارت ها و تلفات حوادث غیر مترقبه فرا می خوانم و حل مشکلات همه مناطق آسیب دیده را از خداوند متعال مسألت دارم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
متنکامل:↙️
http://hawzahnews.com/detail/News/487086
@HawzahNews| حوزهنیوز
🔸 حجت الاسلام و المسلمین میر احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، امروز برای عرض خدا قوت به طلاب، روحانیون و بسیجیان حمیدیه، در جمع آنها حضور یافت و کلاس درس خود را به صورت عملی اجرا کرد.
🔸 حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، امروز پا به پای طلاب جهادی برای امداد رسانی به مردم سیل زده، گونی حمل کرد و به ساخت سیل بند کمک کرد.
🔸تصاویر فوق توسط یکی از طلاب مدرسه علمیه حمیدیه، به ثبت رسیده است.
@motaleatehawzavi
حضور بدون تشریفات حجت الاسلام #رئيسی رئيس قوه قضائيه در ميان مردم در نماز جمعه تهران.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
😊 #الگوریتم واکنش برخی سلبریتی ها به حضور روحانیون😂
⁉️ آنتیتز انقلاب! پس آخوندا چیکار می کنن؟! (بی شماره تا ریا نشه)
#بترکه_چشم_حسودا
#سلبریتی_حسود
#روشنفکرنمای_بیشواد
😂😊😂
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
🔴 نفوذی ها علیه انقلاب و حوزه های علمیه کم نیستند/ فتنه ها علیه روحانیت چندین برابر شده است
✔ حجت الاسلام نجم الدین طبسی
🔸 طبق کتب تاریخی از زمان ابوحمزه ثمالی،نجف اشرف پایگاه حوزه علمیه بوده است
. ابوحمزه ثمالی پدر سه شهید و سلمان زمان خود و فقیهی وارسته بود، در ادامه ، شیخ طوسی بود که حوزه علمیه نجف اشرف را قوت بخشید. مرحوم شیخ طوسی عالمی است که شیعه وامدار آن است، این عالم پایگاه اصلی حوزه های علمیه را در نجف اشرف بنا نهاد.
🔸در گذشته سلفی ها فشار زیادی به بغداد و شیعه وارد کردند، اما با این وجود در زمان امام حسن عسکری(ع) به تعبیر رهبر معظم انقلاب شیعه از نظر جمعیت و اقتدار و قوت حوزه های علمیه از دوران قبل قوی تر بود.
🔸 در دوران مرحوم شیخ طوسی، فشار سلفی ها علیه شیعه بسیار بسیار سنگین شد تا جایی که چندین بار کتابخانه مرحوم شیخ طوسی که ۸۰ هزار کتاب خطی داشت به آتش کشیده شد که در نهایت ایشان مجبور به مهاجرت به نجف شد که همراه با او طلبه ها اعم از سنی و شیعه به نجف اشرف مهاجرت کردند و سپس کارهای بزرگ کردند.
🔸
البته امروز هم حوزه های علمیه کارهای وارسته ووالایی می کنند، ولی توقعات هم زیاد است و باید در فضای امروز بیشتر کار کرد؛ امروز وضعیت با شرایط سخت شیخ طوسی ها و دوران مستبد پیش از انقلاب فرق کرده است. در آن زمان با فشار سخت، علما اعتقادات و حوزه های علمیه را حفظ کردند، لذا وظیفه امروز ما مشخص است که چه باید بکنیم.
🔸 دشمنان به نام حوزه در حوزه ها، علیه حوزه نیرو نفوذ کرده اند ؛ نفوذی علیه نظام و انقلاب وحوزه های علمیه کم نیست.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از روزنه
محمد سروش محلاتی را بهتر بشناسیم/صفحه ۱ از ۲
در حاشیه عدم حضور آقای اعرافی در نشست مشترک با سروش محلاتی در مؤسسه فهیم
💥اختصاصی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جناب آقای سروش محلاتی٬ از زوایای گوناگون قابل بحث و بررسی است؛ حیثیت سیاسی، علمی، ارتباطات خاص و... .
در این کوتاهنوشت تنها نکاتی را از مجموعهفکری او انتخاب کردهایم و بررسی جامع و پایهای را به ظرفیتهای تفصیلیتر واگذار میکنیم:
۱. محدود کردن اختیارات معصومین(علیهمالسلام):
مطالعه آثار سروش محلاتی نشان میدهد که او با روش فقهی و استفاده از ادبیات علمی رایج در علوم انسانی سکولار٬ در قالب «نفی دیکتاتوری»٬ دایره اختیارات معصوم را محدود میکند و اراده عرف را بر آن ذوات مقدسه تحمیل میکند:
« حکومت حتی بر مبنای نصب الهی و در حق امام معصوم حقی است که به امام برای مردم تعلق گرفته و از قبیل حق ولی در نکاح باکره رشیده است...به دلیل آنکه آنان(عرف) در زندگیشان دستخوش تحول شده و گاه صعود و گاه سقوط میکند لذا آنان حق دارند که درباره شخص فرمانروا تصمیم بگیرند از این رو تا وقتی شهروندان او را به عنوان شایسته حکمرانی شناسایی نکردهاند مسؤولیت حمایت و اطاعت از او را ندارند... متفکرانی که در هیچ شرایطی استبداد را توجیهپذیر نمیدانند اساسا چنین حقی را حتی برای امام معصوم هم به رسمیت نمیشناسند و بدون آنکه جواز زور را مشروط به مصلحت کنند امام معصوم را حتی با این قید و شرط برای قهر و غلبه آزاد نمیدانند.»(دین و دیکتاتوری-مقاله دوم)
طبق این دیدگاه جامعه زمان امیرالمؤمنین(ع) نسبت به تلاش برای به حکومت رسیدن ایشان هیچ مسؤولیتی نداشتند چراکه معاذالله ایشان را به عنوان شخص شایسته حکمرانی شناسایی نکرده بودند.
البته این مبنا از او که شیفته هاشمی رفسنجانی است بعید نیست چراکه طبق نقل سروش آن شخصیت هم چنین مبنایی داشت:
«آقای هاشمی از روز اول به پدیده قدرت نگاه زمینی و واقعبینانه داشت ...و الهی بودن حکومت از نظر ایشان، با الهی بودن پدیدههای دیگر از قبیل ازدواج یا مالکیت فرقی نمیکند... زمینی بودن در این تحلیل به معنی این است که خداوند اجازه حکومت بدون خواست مردم را نداده است.
سؤال: آیا چنین نظریهای به دوران حضور پیشوایان معصوم هم قابل تسویه و تعمیم است؟
پاسخ: از نظر آقای هاشمی همینطور است.»(آیت درایت-هاشمی و نگاه زمینی به قدرت-مصاحبه با نسیم بیداری)
ناگفته پیداست که وقتی کسی حکومت را در عداد مالکیت (آن هم با نگاه فقه فردی موجود) میآورد، در اصل حکومت را به طور کامل به عرف سپرده و شارع را به صرف ممضی تقلیل داده است ممضی که البته گاهی اوقات حاشیهای هم بر نظر عرف میزند.
۲. عقبافتاده و ترسو نشان دادن فقها:
یکی از مناطق حساس شیعه، ارتباط وثیق میان مرجعیت و مقلدین است. ارتباطی حساس که همگان باید مراقب حفظ آن باشند. اما آقای سروش محلاتی با تعمیم برخی رفتارهای جزئی فقها، که چه بسا آن نیز دارای حکمتی بوده باشد، فقها را عقبافتاد و ترسو و بیتدبیر جلوه داده است. به گونهای که انگار فقها فوبیای ابزار نو دارند و هر چیز تازهای ببینند نگران میشوند و تحریمش میکنند و به همین خاطر جناب سروش به مقلدین (که از دید ایشان به خلاف فقها شخصیتهای عاقل و متعادلی هستند) توصیه میکند که نباید در این زمینهها به کلام فقها توجه کنند:
«مروری بر دیدگاههای فقها درباره ابزارهای نو و وسائل جدید حکایت دارد از نوعی برخورد محتاطانه و توأم با نگرانی... دینداران باید با تشخیص قلمرو تقلید صحیح که به حوزه «احکام» مربوط است، در قلمرو مصادیق از عقل و دانش خود استفاده کنند و به دور از تقلید باطل، آگاهانه و بر اساس تحقیق تصمیمگیری کرده و در مصادیق (مانند ماهواره) منتظر فتوای حلال یا حرام از سوی فقها نمانند؛ زیرا آنان غالبا یا با تأخیر و احتیاط، نظر میدهند و چه بسا در شرایطی که ابزارهای نو کاملا شیوع پیدا کرده و فراگیر شده و دیگر مخالفت با آنها هم فایدهای ندارد، فتوا به حلیت میدهند!»(دولت و اجرای شریعت-مقاله هفتم)
🔸تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید👇
@rozaneebefarda
ادامه در پست بعد
هدایت شده از روزنه
محمد سروش محلاتی را بهتر بشناسیم/صفحه ۲ از ۲
در حاشیه عدم حضور آقای اعرافی در نشست مشترک با سروش محلاتی در مؤسسه فهیم
💥اختصاصی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
لینک بخش نخست:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/954
۳. نسبیگرایی در احکام اجتماعی اسلام
شکی نیست که بسیاری از احکام اجتماعی اسلام اقتضائی است و در صورت عدم مانع اجرا میشود. امّا جناب سروش با نگاه غیراصولی به این قاعده، کلیه احکام اجتماعی و حتی اخلاقی را نسبی جلوه میدهد:
«در پندار بسیاری از اهل شریعت گزارههای شرعی... از جنس گزارههای ریاضی است. این تشابه از آن جهت است که در گزارههای ریاضی همین که موضوع و حکم در ذهن تصور شود برای «اثبات حکم» کافی است. مثلا وقتی عدد ۴ را در نظر میگیریم و مفهوم زوج بودن را هم درک میکنیم، بلافاصله میتوانیم حکم کنیم که «۴ زوج است» ... بر این قیاس در احکام شرعی نیز وقتی حکم بر موضوع خود قرار میگیرد و مثلا میگوییم «قمار حرام است» این نسبت میان موضوع و محمول در همه جا و در همه شرایط یکسان است...
ولی از نظر فقها این تحلیل کاملا عوامانه و جاهلانه است. نه فقط در احکام اجتماعی شرع به چنین جزمیت و تصلبی باور ندارد بلکه در احکام اخلاقی نیز چنین رویکردی را نمیپذیرد... احکام اخلاقی نیز وقتی تأثیراتش از زندگی فردی فراتر میرود و در زندگی جمعی و روابط انسانها با یکدیگر مطرح میشود تصلب خود را از دست میدهد و تحت تأثیر شرایط «تغییر» مییابد.»(دولت و اجرای شریعت-مقاله پنجم)
۴. مقابله با اجرای احکام اسلامی
جناب سروش محلاتی جواز تدریجی بودن بیان احکام شرع را به تدریجی بودن اجرای احکام شرعی توسط دولت مستقر تسری میدهد. آیا چنین تعدّی از منابع فقهی؛ استحسان نیست؟ :
« عجیب است به رغم داشتن پیشوای معصوم و داشتن رهبری با قدرت معنوی فوقالعاده و احکامی که حتی سختترین آنها مثل سنگسار و قصاص پیش از این نیز در آن جامعه اجرا میشد و از نظر عرفی پذیرفته شده بود، دولت پیامبر اسلام را «دولت دوره گذار» بدانیم که هدف خود را اجرای همه دستورات شرعی نمیدانست اما دولت اسلامی در عصر حاضر را به رغم محروم بودن از آن امتیازات، دولت «پس از دوره گذار» و دولتی مسؤول اجرای شریعت در همه زمینهها بدانیم و چنین بار سنگینی را بدون در نظر گرفتن ظرفیتها بر عهده این دولت بدانیم»(دولت و اجرای شریعت-مقاله دوم)
۵. مقابله با احکام اسلامی-دیه
آقای سروش محلاتی با بیاعتنایی به ظرفیت دین به بازتولید منطق غربی در قالب فقهی میپردازد. غرب نگاه اسلام به دیه را صحیح نمیداند پس طبق الگوی فکری او باید حکم اسلامی دیه تغییر کند. او در نشست «فقهپژوهی دیه»-تهران ۱۳۹۶ سخنانی داشت که به حدّی تحریفآمیز بود که واکنش آیتالله سبحانی را برانگیخت:
«اخيراً در نشستى پيرامون مقادير ديه در اسلام «فرضيه»اى مطرح شد و حاصل آن اين كه، اين مقادير احتمالاً حكم موقت بوده و مى توان مقدار ديه را به صورت ديگر نيز تعيين كرد. در اين مورد از حضرت آية الله العظمی سبحانى نظرخواهى شد، معظم له با نگارش اين مقاله به تحليل اين نظريه مى پردازند...»
آیتالله سبحانی با استدلالهای متقن فقهی فرضیه سروش را رد میکنند که به علت تفصیلی بودن آن پیوند را جهت مطالعه قرار میدهیم. ایشان در پایان خطاب به سروش محلاتی و همکیشان او میفرمایند:
«به علاقمندانى كه گمان مى كنند بر كرسى نوآورى نشسته اند يادآور مى شوم اجتهاد و استنباط كار آسانى نيست. مرحوم شيخ انصارى در باب انسداد باب علم مى گويد: رزقنا الله الاجتهاد فانّه أشدّ من طول الجهاد، بنابراين نبايد با يك سطحى نگرى ...يك چنين فرضيه اى را مطرح كرد و ذهن جوانان را نسبت به احكام نورانى اسلام متزلزل ساخت .»( https://b2n.ir/85857 )
بررسی شخصیت سروش محلاتی از ابعاد دیگر نیز امکانپذیر است: مثل تند و عصبی برخورد کردن او با مخالفان و فحاشی به آنان با الفاظی مثل «متحجر، خشکمغز، سادهلوح، خشن، متعصب، باغیرت بیفکر، متدین به دین دولتی ، تندو خو، فاصله گرفته از ادب و منطق و...» که در کتاب دولت و اجرای شریعت مقالات دوم و سوم و دیگر کتب او یافت میشود.
در هر صورت بررسی ابعاد دیگر را به فضاهای تفصیلیتر وامیگذاریم و همان خواسته آیتالله سبحانی را تکرار میکنیم و از او میخواهیم« با سطحینگری ذهن جوانان را نسبت به احکام نورانی اسلام متزلزل نکند.»
🔸تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید👇
@rozaneebefarda
🔴 نخبگان در حوزه بمانند/پیشرفت های سپاه و ارتش آمریکا را عصبانی کرده است/آنچه آمریکا را عصبانی کرده، قدرت علمی و پیشرفت های سپاه و ارتش است که بر کسی پوشیده نیست.
✔️ آیت الله جوادی آملی
🔸لازم است نخبگان در حوزه ها بمانند و به امر تحقیق و تالیف مشغول باشند، نهال فروشی از بزرگترین آفات حوزه ها است، شما مسئول هستید که مواظب باشید استعدادهای راقی و برتر چه در طلبه های خواهر و چه در طلبه های برادر از دست حوزه نرود، باید کار سید مرتضی در مدیریت حوزه علمیه نجف را انجام دهیم، او با زنده کردن وقف، آن را در خدمت پرورش طلبه های با استعداد قرار داد و اگر امروز همه حوزه های علمیه در سرتا سر جهان بر سر سفره حوزه علمیه نجف نشسته اند به همین علت است.
🔸ما ترجمان لازم داریم و نه ترجمه، ما جریانی لازم داریم که حرف ما را دقیق بفهمد و دقیق آن را منتقل کند و حرفهای دیگران را نیز به همین شکل به ما برساند، با تبلیغ به تنهایی مشکل حل نمی شود، تبلیغ تاثیر موضعی دارد، این سرمایه وجود دارد که یک جریان عظیم ترجمان، آموزه های جهانی اسلام را که در جای جای قرآن کریم به آنها تاکید شده است، به درستی بفهمد و به درستی به جهانیان منتقل نمایند.
🔸 قبل از انقلاب، نیروهای مسلح ما، انباردار آمریکایی ها در منطقه بودند و آنها حتی اجازه نمی دادند که قطعات سلاح ها و هواپیماها را مهندسین ما تعویض نمایند و لذا آنچه امروز آمریکا را خفه و عصبانی کرده است، این قدرت علمی و پیشرفت های بی تعارف سپاه و ارتش است که بر کسی پوشیده نیست.
@motaleatehawzavi
🔴کمپین درخواست #محاکمه_مهناز_افشار به دلیل نفرت پراکنیهای او علیه روحانیت و درخواست بررسی نقش وی در قتل طلبه همدانی
🔹صدها نفر با امضای یک کمپین خواستار رسیدگی قضائی به توئیت مهناز افشار شدند. امضاکنندگان میگویند اظهارات حاشیهساز این سلبریتی در فضای مجازی زمینهساز کشته شدن طلبه همدانی شده است. شما نیز با امضای این کمپین از خون ریخته شده طلبه مظلوم همدانی دفاع کنید.
📲مشاهده کمپین در لینک زیر:
👉 fars.me/6728