#اخلاق_قبیلگی یعنی برای تطهیر جریان سیاسی خود، از اتهام بی عفتی به مقتول هم ابایی نداشته باشی.
صدرا محقق:خبرنگار روزنامه شرق
@motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آموزش دفاع شخصی توسط آیتالله توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان.
🔸 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
✔️حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نماینده ولیفقیه در استان چهارمحالوبختیاری و امام جمعه شهرکرد در نامهای به مدیر کل صدا و سیمای استان، نسبت به استفاده از عنوان «آیت الله» برای وی واکنش نشان داد.
📜متن نامه امام جمعه شهرکرد بدین شرح است
🔹جناب آقای افشارنیا، مدیر کل محترم صدا و سیمای استان چهارمحال و بختیاری دام عزّهوتوفیقه
با سلام
مدتی است که از کلام نورانی آیت الله برای این حقیر استفاده میشود.
1️⃣ اولاً: آیت حق جلّوعلا بودن از شؤون بلندی است که این رو سیاه غرق ظلمات را نشاید.
2️⃣ ثانیاً: تاکنون دو سه نوبت در جلسات، خود و دیگران را از اینگونه امور بر حذر داشته و گفتهام بنده را جز «محمد علی نکونام» نخوانند.
3️⃣ ثالثاً: این حقیر علیرغم شرکت سالهای متمادی در دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افتخارم آن است که مسئلهگو باشم و احکام الهی را برای جامعه و عباد الرّحمن تبیین نموده و مروج الاحکام باشم.
4️⃣ رابعاً: از حضرت حق جلّ وعلا مدام مسألت داشتهام که بیادّعا و بیتوقع انجام وظیفه نموده و زینت لباس مقدس طلبگی باشم و اکنون اگر در سلک خادمی دستگاه مهدوی بعنوان یک طلبه پذیرایم باشند فخر دنیا و آخرت را خواهم داشت.
🔹علیهذا ضمن تشکر از حسن ظن آن رسانه و دیگر بزرگوارانی که از حوزههای علمیه و مراکز و شخصیتها اظهار لطف دارند عاجزانه تقاضامندم این حقیر را در انجام وظایف یاریگر بوده و در ظلمات و زرق و برق القاب گرفتارم ننمایند.
🔹از همه اعزّه مؤمنین و مومنات خواهشمندم این عبد عاصی، از قافله مانده، پای در گِل فرو رفته، روسیاه محروم و ظلمتزده مغموم را در این ماه مبارک از دعای خیرتان بهرهمند نمائید....
به نقل ازکانال العالم بزمانه(@almogaddemat)
@motaleatehawzavi
🔴نقش یهود در شهادت امیرالمؤمنین و تحولات آخر الزمانی
🔸همواره صحبت از نقش مخفیانه یهود در تاریخ اسلام و تحولات آخرالزمانی مرتبط با آنان یکی از مباحث پرچالش تاریخ بوده است و در برخی از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین نیز اشاراتی نسبت به سرنوشت یهود و فتنهانگیزیهای آنان به میان آمده است. از جمله این روایات، حدیثی است که مرحوم کلینی (ره) در کافی و ابنقولویه در کاملالزیارات و دیگران نقل کردهاند و در آن از نقش یهود در شهادت امیرالمؤمنین و حسنین علیهمالسلام پرده برداشته است و به برچیده شدن بساط آنان در آخرالزمان وعده داده است.
🔹شیخ کلینی در این حدیث از صالح بن سهل نقل میکند:
از امام صادق (علیه السلام) درباره این قول خداوند: وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ پرسیدم. فرمود: «منظور کشته شدن علی (علیهالسلام) و نیزهخوردن امام حسن (علیهالسلام) است. در مورد وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً فرمود: «منظور کشته شدن امام حسین (علیهالسلام) است». و در مورد: فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما فرمود: وقتی یاری خون حسین (علیهالسلام) فرا رسد». و در مورد: بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ؛ فرمود: «منظور گروهی هستند که خدا قبل از قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، آنان را برمیانگیزد و هیچ ظالم و جنایتکاری نسبت به آل محمّد نیست مگر آنکه او را میکشند، و این [خروج قائم] وعدهای است قطعی. (کافی، ج8، ص206)
🔸متأسفانه ما تا کنون نتوانستهایم راهبردی مشخص، دقیق و مبتنی بر نصوص دینی در رابطه با نحوه تعامل با دشمنان دین الهی ارائه دهیم و الگوی مواجهه با هر صنف از آنان را تبیین کنیم و در نتیجه اصل مبارزه با یهود در حد یک راهبرد صرفاً سیاسی باقی مانده است. به بیان دیگر ما نتوانستهایم رویکرد مقام معظم رهبری در قضایای بینالمللی را به شیوهای علمی و مستند مستدل سازیم. در نتیجه این کاستی مشاهده میشود که جریان تشیع لندنی با سوء استفاده از این نقص، و بی تفاوت نسبت به ابعاد پنهان تاریخی که تلاقی یهود و سقیفه را نشان میدهد، به طور علنی به حمایت از اسرائیل میپردازد. آنان باید به این سؤال پاسخ دهند که چگونه با وجود چنین روایاتی، هم شعار محبت اهلبیت را فریاد میزنند و هم با یهود طرح دوستی میریزند؟
🔻به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴شهید مهدویت
🔹وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
طبق آخرین بررسی های به عمل آمده و تحلیل وضعیت ضاربی که اقدام به شهادت حجت الاسلام والمسلمین خرسند امام جمعه شهید کازرون نموده است به نظر می رسد مهمترین مسئله و عامل انحراف اعتقادی ضارب از سویی و مقاومت و پایمردی مرحوم حجت الاسلام خرسند در برابر زیاده خواهی ها و تهدیدهای عقیدتی قاتل بوده است که نهایتاً پس از اصرار قاتل بر اجرای سخنرانی گسترده، همراه با ادعاهای انحراف آمیز در خصوص جریان های بدعت گذار مدعی مهدویت و ممانعت شهید خرسند، جریان مدعی مهدویت که احتمالاً در ارتباط با رویکرد انحرافی احمد بصری معروف به احمد الحسن بوده است، تصمیم به حذف فیزیکی شهید خرسند گرفته و پس از اجرای مراسم احیا، ضارب از وی تقاضای عکس یادگاری خویش انداز (سلفی) میکند و شهید خرسند که چهره ای مردمی و متواضع داشت درخواست فرد را می پذیرد و در مقابل قاتل نیز از فرصت استفاده کرده و در یک اقدام برنامه ریزی شده و حرفه ای اقدام به ترور شهید خرسند نموده و متواری میشود.
با توجه به حساب شده بودن انتخاب محل ضربات، جسم مجروح شهید خرسند تاب نیاورده و به مقام رفیع شهادت نایل می آید.
با توجه به نقش آفرینی شهید خرسند در مقابله با فتنه های قومیتی در منطقه و نیز حمایت مشهود ایشان از محرومان و طبقه مستضعف و نهایتاً دفاع مردانه او از مرزهای عقیدتی و ایستادگی در برابر انحرافات، جریان نفاق و تزویر چاره ای جز حذف این شهید والا مقام نمی یابد و در ادامه تهاجم به شخص ایشان، تهاجم به شخصیت وی و روحانیت را نیز هدف قرار داده و می کوشد تا این ترور هدفمند را نشانه نارضایتی مردم بنمایاند.
تلاش مذبوحانه ای که با توجه به چهره شاخص ایشان و مقبولیت عمومی شهید، نزد مردم، محکوم به شکست است و به زودی آثار این شکست در مراسم باشکوه تشییع پیکر پاک آن شهید نمایان تر خواهد شد.
هدایت شده از شرح حال
✍شناخت دشمن از نگاه آخرالزمانی...
✅ یک راه شناخت دشمن امروز، بررسی آیات و روایات مربوط به آخرالزمان است. چرا که هرچه زمان میگذرد صحنه نبرد آخرالزمانی جدیتر میگردد و ما باید مختصات رفتاری خود را با این فضا هماهنگ نماییم.
✅ آیات 4 تا 8 ابتدای سوره «الاسراء»، از جمله آياتی هستند که به صراحت به پیشگوییهای نبرد آخرالزمان میپردازد.
👈... لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً
🔹«ما در تورات به بنى اسرائيل حكم قطعى كرديم كه شما در زمين دو بار فساد خواهيد كرد و برترى طلبى و طغيان بزرگى خواهيد نمود » [۴/الاسراء]
👈فإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا ...
🔹« چون وقت مجازات شما بر نخستين فساد و تبهكاريتان رسيد، بندگانى كه منسوب به ما هستند به سويتان مىفرستيم، بندگانى با صلابت و سرسخت كه بر سرتان فرود آيند كه در ميان خانهها به جست وجوى [شما] بپردازند و اين وعدهاى قطعى و انجام شدنى است.» [۵]
👈ثمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ ...
🔹«پس [از چندى] دوباره شما [یهودیان] را بر آنان[مسلمانان] چيره مىكنيم و شما را با اموال و پسران يارى مىدهيم و [تعداد] نفرات شما را بيشتر مىگردانيم.» [۶]
🔹«اگر خوبى كرديد، خوبى به خود نمودهايد و اگر بدى كرديد به خود بدى كردهايد.»[۷]
👈فإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ ...
🔹«چون زمان دومین فساد ایجاد کردن فرا رسد [مؤمنین بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد [تان] چنان كه بار اول داخل شدند، درآيند و بر هر چه دست يافتند يكسره [آن را] نابود كنند.» [۸]
✅اولين فساد و كيفر آن، در صدر اسلام، به دست مسلمانان (عِباداً لَنا ) انجام گرفت، چرا كه خداوند در صدر اسلام مسلمانان را بر یهودیان مسلط ساخت و مسلمانان وارد مسجد الاقصى شدند.
با بررسى تاريخ يهود، برترى وعده داده شده یهودیان «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» و آنهم، همزمان با فسادانگيزى بار دوم آنان، در هيچ دورهاى از تاريخ يهود، جز دوره کنونی ديده نمیشود.
✅ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» يعنى هنگام پيروزى خونخواهان حسين عليه السّلام «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» فرمود: مردمى هستند كه خدا آنها را پيش از آمدن حضرت قائم عليه السّلام بفرستد پس خونى (و مسئول خونى) از آل محمد بجاى نگذارند جز آنكه او را بكشند.
✅امام صادق(ع) عوض دو مرتبه مجازات اشاره شده در آیه که یک مرتبه آن مربوط به صدر اسلام بوده است صرفا به یک مرتبه مجازات و انتقام آخرالزمانی اشاره مینمایند و صرفا به ذکر اینکه آن افراد دشمنان اهل بیت محسوب میشوند بسنده میکنند.
✅ با بررسی روایات معلوم میشود نبرد آخرالزمانی یاران حضرت حجت بر دو محور شیعیان خصوصا شیعیانی از قم و دجال با محوریت یهودیان به عنوان یاران او صورت میگیرد.
👈در مورد یاران نبرد آخرالزمانی حضرت حجت
روايت است كه وقتى امام صادق (ع) آيه « بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» را قرائت فرمودند، عرض كرديم: «فدايت گرديم آنها چه كسانى هستند؟ امام سه بار فرمودند: به خدا سوگند اهل قم هستند...»
👈در مورد یاران دجال
🔹در حديثى از امام صادق (ع) نقل شده است كه پيامبر (ص) فرمود: «هر كس بر بغض و دشمنى با ما بميرد، يهودى محشور میشود!» سؤال شد: چرا يهودى؟ در حالى كه آنها مسلمان زاده بودهاند؟! فرمود: «چون اگر دجّال خروج كند از سپاهيان او خواهند شد»
این روایت نشان میدهد اولا جريان دجّال يك جريان يهودى است، چون پیامبر(ص) بين يهودى شدن و همراهى دجّال ملازمه برقرار نمودهاند و ثانیا اینکه محور دشمنى، دجال، بغض و دشمنی با پیامبر و اهل بیت ایشان است.
🔹در حدیثی دیگر به نقل از پیامبر(ص) گفته میشود که اکثر پیروان دجال از یهودیان و زنان و اعراب هستند.
🔹همچنین بنا به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در منابع اهل سنت: «قيامت برپا نمىشود تا اين كه مسلمانان با يهود بجنگند و [در اين جنگ] مسلمانان، يهود را مىكُشند تا جايى كه يهودى پشتِ سنگ و درخت، پنهان میشود و آن سنگ و درخت میگويد: اى مسلمان، اى بنده خدا! اين يهودى در پشت من پنهان است. بيا و او را بكُش.»
◀️متن تفصیلی همراه با ارجاعات و متن عربی روایات و...👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/18
🔴معیار اجتهاد در زمینه های اجتماعی و حکومتی
🔸«و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.» .
امام خمینی(ره)، صحیفه نور، ج 21، ص 47
#امام_خمینی
#اجتهاد
🔻به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
شفقنا در حالی تیتر فوق را برگزیده است که هماکنون پروندههای #فساد_مالی دوستان مدیرمسؤول پایگاه #شفقنا (از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و مسؤولان شهرداری تهران) در دادگاه در حال بررسی است. این قبیل اقدامات یا ناشی از سواد کم رسانهای پایگاه خبری مذکور است و یا تلاشی هدفمند در جهت انداختن تقصیرات جناح سیاسی خود بر گردن رهبری، و در هر صورت از جناب آقای #شهرستانی انتظار میرود در این رابطه اقدام جدی اتخاذ نموده و دست نااهلان را از بیت آیت الله سیستانی قطع نمایند.
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴خطر امام بیخطر!
✔️محمد صادق شهبازی
🔹هنر امام، ایجاد مرزبندی با قرائت بیخطر از اسلام و آوردن اسلام به صحنه و شکلدهی انقلاب و حکومت دینی بود.
🔹با غالب شدن انقلاب، انقلاب و اسلام مدعیهای زیادی پیدا کرد. سید علی خامنهای در سال 58 و در سالگرد شهید مصطفی خمینی، با درک این خطر، برای مرزبندی انقلابیها با مدعیان اسلام و انقلاب، لغت خط امام را ساخت و شاخصهای اندیشه امام را بازخوانی کرد (کاری که بعدها در دوره ریاستجمهوری و بهویژه رهبری او و بیش از همه در 14 خردادها مکرراً تکرار شد). اما ماجرا به همینجا ختم نشد.
🔹بعد از چند سال، نسخه سیاسی خط امام تولید شد. در دهه شصت و هفتاد، جناح چپ (اصلاحطلبان امروز) و در دهه هشتاد و نود جناح راست (اصولگرایان فعلی) از خط امام برای مبارزه سیاسی با رقیب بهره جستند. ویژگی این مدل برداشت از خط امام، بزرگ کردن بخشهایی از اندیشه امام و بیتوجهی به بخشهای دیگری از آن بود
🔹تحریف مکتب امام، سکه بازار شد و روایتی خلاف واقع از اندیشه امام ارائه دادند، امامی که قدرت را گرفته و تحویل آنان داده، امامی که دولت مدرن ایجاد کرده، امامی که اندیشه ثابتی نداشته و مدام تغییر نظر داده، خمینی اولی که به سبک پادشاهان خمینی دوم و سوم و ... در خاندانش هست، امامی که صرفاً به دنبال حاکم کردن روحانیون بوده، امامی که تنها قدرت و حکومت (با ادبیات دینیتر ولایت) محور کارش بوده، اصل برای او صرفاً رشد معنوی بوده، امامی که مسئله اصلیاش حقوق شهروندی بوده، امامی که مهمترین اندیشهاش حفظ سنتها و ارزشها در حوزه فرهنگ بوده و انواع و اقسامی از اندیشه امام، آغشته به تحجر و التقاط و سرمایهداری و وابستگی و دیکتاتوری و صوفیگری و... خلاصه «امامی، مخالف امامی که بود» ایجاد کردند.
🔹امام ذیل اندیشههای دیگر مطرح شد، ذیل جنگ سنت و مدرنیته، عشق و عرفان و شوریدگی معنوی، سوسیالیسم، لیبرالیسم، سنتگرایی، تأسیس تمدن اسلامی، پستمدرنیسم و...
🔹تکنولوژی تولید امام بیخطر تولید شد. امامی که برندگی ندارد و درنهایت افراد را به قیام برای خدا و ایجاد تغییر برنمیانگیزد. تفسیر فانتزی و گرد از دغدغههای امام ارائه شد، بهگونهای که اندیشههای اجتماعی، استقلالخواهانه، عدالتخواهانه و آزادیخواهانه امام و انقلاب از برندگی افتاد و اندیشه و سیره معنوی او نیز درونگرایانه و همنتیجه عرفای سنتی شد به نام جامعیت و عقلانیت و هوشمندی، افراد به تحیر کشانده شدند و اولویتهای اندیشه و عمل امام برای آنها پوشیده ماند یا این اولویتها بزرگ و کوچک شد. مسیر با مقصد (تربیت و معنویت) جابجا شد. اینگونه افراد حتی با خواندن صحیفه امام و جدال دو اسلام به انفعال کشیده شدند.
🔹اینگونه التقاطیها و بیشتر متحجرین، غربگراها و بهویژه طرفداران سرمایهداری و وابستگی، سنتیها بهویژه محافظهکاران و... اندیشه امام را از هسته اصلیاش تهی کردند. تغییرگراترین اندیشه تاریخ را به حفظ وضع موجود کشاندند و انقلابیها را به نام انقلاب و خط امام و تفسیر امام از اسلام و... به انفعال.
🔹عنصر محوری اندیشه امام، قیام برای خدا و توحیدی کردن و حاکم کردن اراده خدا بر فرد و خانواده و جامعه و تاریخ است. این قیام، مستلزم درگیری با طواغیت درونی و بیرونی است. اسلام عارفان مبارزهجو، در مکتب امام، معنویت را همراه و در مسیر مبارزه تعریف میکند. اسلام ناب، جامعیت دارد و متوجه همه آرمانهاست؛ اما هم میان آرمانها و هم در تقابل با دشمنان (دیگریها، معارضین و رقبا) اولویتگذاری دارد. متوجه عقلانیت و معنویت هست، اما در دنیای خارج رویکرد اجتماعی و تغییر بنیادین و نپذیرفتن وضع موجود را به همراه دارد و با نابرابریها و فقر و غنا و استضعاف و استکبار و بیتوجهی به معنویت و آزادی و عقلانیت و... درگیر است.
🔹اولین گام مهم در گام دوم انقلاب، شناخت انقلاب و امام، آنچنانی است که بودند و هستند، نه آنچنانکه تفسیر و تحریف و بیخطر میشوند! و گام بعدی درگیری و مرزبندی با دیگریها و رقبا و معارضین انقلاب بهویژه متحجرین و محافظهکاران است که انقلاب بیش از همه در تقابل با آنان ساماندهی شد.
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴میتوانم بپرسم که شما به دلیل برگزاری تجمع اعتراض آمیز نسبت به حکم اعدام هاشم آغاجری پس از هتک مقام مرجعیت توسط وی، به چه چیزی محکوم شدید؟
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
برهان انقلاب
🔴میتوانم بپرسم که شما به دلیل برگزاری تجمع اعتراض آمیز نسبت به حکم اعدام هاشم آغاجری پس از هتک مقام
🔴من بعید میدانم که اگر بیت #آیت_الله_سیستانی، این تصویر #فرید_مدرسی را به همراه #عبدالکریم_سروش و #عباس_عبدی دیده بود، بدین راحتی امکان رفت و آمد در آن بیت شریف را به او میداد تا امروز به خود اجازه دهد که از بیرون حوزه در شؤون حوزه دخالت کند.
اما چه میتوان کرد؟...
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴 پس از دیدار چندی قبل ظریف با آقای علوی بروجردی، این بار وزیر علوم با ایشان دیدار کرد. متأسفانه این گونه اقدامات شائبه نوعی دخالت از جانب دولت برای تاثیرگذاری بر مرجعیت آینده را با خود دارد و به طور جدی #استقلال_حوزه را تهدید میکند.
جالب آنجاست کسانی که همواره و به بهانههای گوناگون بر #استقلال_حوزه تأکید میکنند، در چنین مواردی سکوت را ترجیح میدهند.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از مهدوی
🔴تأملی در یک جوابیه
🔸بار دیگر مجادلات لفظی میان آقایان اکبر نژاد و فاضل لنکرانی بالاگرفته است و این به هیچ وجه زیبنده حوزه علمیه قم نیست. مایه شگفتی است که وقتی میتوان با برگزاری یک نشست تخصصی در یک نهاد حوزوی –مانند مؤسسات تحت اشراف هر دو بزرگوار- این مسأله را به شکلی منطقی و به دور از طعن و رمی حل کرد، چرا باید شاهد چنین فضایی در متن حوزه باشیم.
🔸اما در همین راستا، نوشتار یکی از شاگردان جناب آقای فاضل لنکرانی در پاسخ به آقای اکبرنژاد مشتمل بر مطالبی درباره مرجعیت ایشان بود که نیازمند تأمل است:
🔸نگارنده محترم در جایی از جوابیه خود آوردهاند:
«در زمان رحلت مرحوم آيت الله العظمی فاضل لنکرانی طاب ثراه، ايشان مجتهدی مسلّم بود. هزاران تن از مقلّدان آن مرحوم به آيت الله جواد فاضل رجوع میکردند و به اصرار از ايشان میخواستند تا «با اجازه شخص ایشان» بر تقليد آن مرجع فقيد باقی بمانند. شما نيک می دانيد معنای اجازه بر بقا چيست»
🔸ای کاش نگارنده محترم به روشنی بیان میکرد که مقصود از این هزاران نفر چه کسانی هستند؟ اگر منظور از آن، هزاران نفر از اساتید حوزههای علمیه است، که چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده است و در صورت وقوع چنین اتفاقی، نگارنده باید بتواند نام چند نفر از این هزاران استاد مبرز را بیان کند. و اگر مقصود از هزاران نفر، مردمانی هستند که به کلی با فقه و علوم دینی بیگانهاند –بر فرض وقوع- و با تشخیص خود! ایشان را مجتهد جامع الشرایط تشخیص دادهاند که وضعیت به مراتب بغرنجتر است و چنین اتفاقی کمترین اعتباری ندارد. و در هر صورت بعید به نظر میرسد بر نگارنده محترم، که خود را مقرر مباحث خارج میداند این نکته پوشیده باشد که با وجود مراجع بزرگواری که بقای بر میت را جایز میدانند و استنکاف مجتهد جامع الشرایط دیگر–حتی اگر اعلم باشد- از تصدی مقام افتاء، آن هزاران نفر میتوانستند بر تقلید مرجع خود باقی بمانند و با هیچ مانعی در این رابطه مواجه نبودند.
🔸نگارنده در جایی میگوید شما که از فقر مالی طلاب اظهار نگرانی میکنید چرا از شهریه دادن یک استاد حوزه ناراحت میشوید. بطلان این استدلال بر کسی پوشیده نیست. مگر قرار بر آن است که کسانی که وجوهات شرعیه را در اختیار ایشان گذاشتهاند، با انتفای ایشان به هیچ مجتهد دیگری وجوهات ندهند و یا مگر قرار بر آن است که دیگر مجتهدان اگر آن وجوهات را دریافت کنند آن را نزد خود نگه داشته و حتی در صورت فراهم بودن منابع مالی بر شهریه طلاب نیفزایند؟
🔸در پایان نباید این نکته را از نظر دور داشت که مخالفت با تصدی مرجعیت توسط ایشان به معنای انکار نقاط مثبت ایشان نیست و بدون شک ایشان در مسند استادی نقش مهمی را در تربیت طلاب داشته و دارند، بلکه آنچه محل انتقاد گروهی از طلاب است، تمایل و اعتماد ایشان به یک رویکرد فکری و سیاسی خاص است که نمود آن را در حمایت و تمجیدهای ایشان در سالیان اخیر از آقایان هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حسن روحانی دیدهایم و میتواند خطری بالقوه برای مرجعیت شیعه در آینده تلقی شود. دوگانگی رفتاری که در سالیان اخیر در واکنش به آسیبهای فرهنگی، اقتصادی و دینی از ایشان مشاهده شده است نیز بر پایه همین حسن ظن نادرست به آن جریان خاص قابل تحلیل است و در هر صورت آسیبی برای مرجعیت شیعه تلقی میشود. امید است که در آینده به طور مفصلتر به بررسی دلایل مخالفت با مرجعیت از منظر رویکرد فکری و سیاسی ایشان بپردازیم.
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴چرا وضعیت حجاب در کشور طبیعی است؟
✔️حامد جلالی کاشانی
🔻 در بخش معرفی خبرگزاری جمهوری اسلامی آمده است این خبرگزاری بعنوان بنگاه خبری مادر و ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی فعالیت میکند
🔻 نشست «دختر ایران دیروز، امروز و فردا» توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.
🔻خانم ساعده سیما دبیر کارگروه دختران و جوانان معاونت امور زنان معاونت ریاست جمهوری دراین نشست، #انتخاب_اجباری را عامل از بین رفتن نشاط و رانده شدن دختران جامعه اعلام و اولویت دادن ازدواج در مسائل دختران را سرپوش گذاشتن بر توانایی های آنها ارزیابی کرده اند.
🔻 از دیگر مهمانان این نشست میتوان به خانم پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که مواضع متعدد ایشان علیه قانون حجاب، برای عموم مردم قابل دسترسی می باشد.
🔻 یکی از علت های ایجاد مسئله حجاب در ایران عدم شنیده شدن صدای واحد از طرف مجموعه نهاد های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب می باشد.
🔻وقتی نهاد های حاکمیتی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت زنان ریاست جمهوری و ارگان رسمی خبری دولت جمهوری اسلامی، نقش اپوزیسیون را بازی کرده و بر علیه قانون رسمی کشور فعالیت میکنند وضعیت حجاب برای مردم باید عجیب و غیرمنتظره باشد؟
به نقل از #جنس_اول
@motaleatehawzavi
🔴چالش برائت از مدیران لیبرال، پاشنه آشیل جریان همسو با #نشست_اساتید
🔸نه به دنبال نیتخوانی هستیم و نه اهل جزماندیشی! و لذا حتی اگر آنانی که این روزها به دلیل ورود بیضابطه خود به عرصه مرجعیت مورد انتقاد قرار گرفتند هم، موضعی صحیح و درست بگیرند، از آن استقبال میکنیم بی آنکه از انتقاد قبلی خویش و اصرار خود بر حفظ یکپارچگی کیان مرجعیت ذرهای عقب بنشینیم، اما این بدان معنا نیست که اظهارات خنثی و بدون بار ایدئولوژیک را پاسخی بر انتقادات گذشته خود بدانیم، اگر چه باز شدن این باب به همین مقدار نیز توفیقی بزرگ است که میتواند به هر چه شفافتر شدن فضای فکری حوزه کمک کند.
🔹به هر حال یکی از انتقادات ما به برخی از این بزرگواران، همسویی با دولت غربگرای فعلی و یا همراهی سیاسی و بعضاً فکری با لیبرالهای مسلمان کارگزاران (عنوانی که توسط یکی از اعضای این حزب بر آن اطلاق شد) و یا لااقل سکوت در برابر اقدامات آنان و سوزاندن ظرفیت حوزه برای اصلاح وضعیت کشور بوده است. بدیهی است که این انتقاد با نظریه پردازی در باب #فقه_مقاومت و محکوم کردن قرار گرفتن سپاه پاسداران و یا مقام معظم رهبری در فهرست تحریمی آمریکا پاسخ داده نمیشود. خنثی بودن این قبیل اظهارات از آن روست که خالقان برجام و FATF نیز در مجلس شورای اسلامی لباس سبز پوشیدند و به حمایت از سپاه آمدند. شفافیت ایدئولوژیک زمانی حاصل میآید که این بزرگواران از #فقه_برجام و #فقه_FATF نیز سخن بگویند که بدون شک رهبری هم امروز به نظریهپردازی حوزههای علمیه در این باره محتاجتر است.
🔸من نمیدانم که آیا آنان هنوز هم مدافع برجاماند و یا اصلاً از FATF حمایت میکنند یا نه اما میخواهم بگویم که این حق جامعه حوزوی است که بداند آنانی که به شأن اجتماعی -و نه فردی- مرجعیت ورود کردهاند، به مسائل فرهنگی و سیاسی امروز کشور چگونه مینگرند و چگونه در برابر مواضع دولت سینه سپر میکنند.
🔹متأسفانه حسنظن این بزرگواران به جریان حاکم –امتداد جریان کارگزاران- سبب شده است که شاهد موضعگیری قاطع و قوی در قبال اظهارات و اقدامات جریان مزبور نباشیم به گونهای که این مسأله، برائت از جریان غربگرا و لیبرال را به پاشنه آشیل جریان همسو با #نشست_اساتید تبدیل کرده است و انتظار میرود که این بزرگواران با زدودن ابهامات به هرچه شفافتر شدن فضا در این زمینه کمک کنند.
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴 اگر مبانی تحول و تکامل علم فقه و علم اصول به دقت و مبتنی بر تعبد دنبال نشود، ماشین امضای تمدن غرب میشود
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری در مدرسه تابستانی منهاج:
🔸 علم فقه و علم اصول موجود، مبانی کلامی دارد که قابل گسترش است. اصلیترین مسأله، تمنای ما از دین و شأن تخاطب شارع است.
🔹توقع ما از دین این است که تخاطب شارع تمامی اختیارات فردی، اجتماعی و تاریخی ارادهها را بر عهده گرفته و سامان دهد. مقیاس آن نیز تنها تأمین ثواب و عقاب نیست بلکه تکامل ارادهها و تقرب است.
🔸 اگر این مبانی رها شوند، نمیتوان تحول و تکامل #فقه را مدیریت کرد. اگر در مبانی انفعال ایجاد شود بنای #فقه_سکولار رخ میدهد. اکنون حوزه در لبه خطر است، اگر در بسط مبانی #علم_فقه و #علم_اصول دقت نکند انفعال در مبانی، تمام مسیر تحول فقهی را منفعل میکند، یعنی #حوزه در برابر تمدن غرب منفعل میشود.
🔹 اگر مبانی تحول و تکامل علم فقه و علم اصول به دقت و مبتنی بر #تعبد دنبال نشود، علم اصول و علم فقه ما به سمت علم اصول و فقهی میرود که ماشین امضای #تمدن_غرب میشود.
🔸 ما باید از منظر دین ببینیم آیا تمدن #غرب را بپذیریم یا خیر؟ تقیزادههای جدید و قدیم میگویند تمدن غرب را از صدر تا ذیل بپذیرید و قرائت دینی مردم را تغییر دهید. اگر این مبنای کلامی پذیرفته شود کل فقه بر هم میریزد.
🔹 به عقیده ما کار دین سرپرستی شهود، حس و عقل بشر است و از دل دین #عرفان، تعقل، تفکر، دانش و #سبک_زندگی خاص بیرون میآید. همه باید ذیل دین بیایند. اینها بحثهای کلامی است.
🔸 از نظر بنده تفقه دینی این است که بدانیم مسأله مستحدثه امروز ما تمدن است و مقابل تمدن باید #تمدن ساخت. فرایند تمدنسازی نیز _ همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند _ شامل «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» میشود.
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴 جاسوس آمریکایی در قم چه میکرد؟
این تصویر #جیسون_رضائیان به همراه همسرش در قم است. به راستی چه اهدافی پشت پرده این سفر وجود داشته است؟!
@motaleatehawzavi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴مرکز خرید حوزه علمیه و هضم شدن در مناسبات اقتصاد سرمایه داری
🔸امروزه هایپرمارکت ها و مراکز بزرگ خرید، با همه معایب و مزایایی که دارند به جزئی مهم از چرخه توزیع در کشور ما تبدیل شده اند. در همین راستا، #جامعه_المصطفى_العالمية نیز با ایجاد #مرکز_خرید_کوثر در این عرصه اقتصادی ورود کرده است.
🔸مدتهاست که بعد از هر بار مراجعه به مرکز خرید کوثر، از وضعیت موجود در فروشگاه تابع یک نهاد مهم حوزوی شگفت زده میشوم. آیا این همان حوزه ای است که به دنبال تدوین #نظام_اقتصاد_اسلامی است در حالی که از تطبیق فقه خرد خود، بر مرکز تحت اشراف خویش نیز درمانده است.
🔸زن به عنوان نیمه ای تاثیرگذار بر جامعه اسلامی، مسوولیت ها و حقوق مشخصی را در اسلام به خود اختصاص داده است و همانطور که اشتغال زنان، در مشاغلی همچون پزشکی، پرستاری ، آموزگاری و دیگر رشته های متناسب با هویت و شخصیت زن پسندیده و مطلوب است، - بلکه در مواردی همچون زنان سرپرست خانوار اجتناب ناپذیر است- به کارگیری او در مشاغلی مردانه و یا مواردی که مستلزم اختلاط و مواجهه مستقیم و روزانه با هزاران مرد است، ناپسند و مردود به شمار میرود. بنابراین با کدامین توجیه، مرکز خرید جامعه المصطفى به خود اجازه میدهد، زنی را که شریعت مقدس اسلام نسبت به اختلاط او با مردان حساس بوده - تا آنجا که مسجد او را خانه اش دانسته است- برای فریاد کشیدن در جمع مردان و تبلیغ فلان کالا و یا نشستن پشت صندوق و مواجهه روزانه با هزاران مرد به کار بگمارد.
🔸از سوی دیگر، در حالی که برخی از نهادها و مراکز، همچنان از ضوابط ویژه ای نسبت به پوشش مراجعین خود استفاده می کنند و از ورود افراد با ظاهر نابهنجار ممانعت به عمل می آورند، مرکز خرید کوثر هیچ قانون و ضابطه ای را در این باره اعمال نمیکند، و طلاب محترم حوزه علمیه که هنگام مراجعه به سایر مراکز، به دلیل ظاهر نابهنجار برخی مراجعین، برای رعایت وظیفه الهی، در تنگنا قرار میگیرند، در فروشگاه متعلق به خود نیز از این مشکل در امان نیستند.
🔸ضروری است که مسؤولان جامعه المصطفى هر چه زودتر به جبران این اشتباه پرداخته و مناسبات سرمایه داری را بر مرکز خرید منتسب به حوزه علمیه حاکم نسازند.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدمحمد جواد علوی بروجردی: مرجعیت در شیعه آزاد است. یعنی هر کسی خودش را دارای صلاحیت میداند ورود پیدا میکند
🔸یادداشت مطالعات حوزوی در مطلب بعدی👇
@Motaleatehawzavi
🔴انتقاد از مرجعیت در شیعه آزاد است
🔸جناب آقای علوی بروجردی در سخنانی فرمودهاند که مرجعیت در شیعه آزاد است و هرکس خودش را دارای صلاحیت میداند ورود پیدا میکند. این نکته را هم بنده میافزایم که علاوه بر این، انتقاد به مرجعیت نیز در شیعه آزاد است و هرکس حق دارد نقد خود را نسبت به شخصیتی که متصدی امر مرجعیت شده و یا در صدد آن است، ایراد نماید. البته از نظر نباید دور داشت که مرجعیت آزاد در میان شیعه هیچگاه به معنای شکستن الگوهای سنتی مرجعیت نبوده است.
🔹همانگونه که گفتیم، مرجعیت شیعه علاوه بر آزاد بودن، قابل نقد است و از شروط اولیه مرجعیت در شیعه فقاهت میباشد و هرکس که متصدی مقام مرجعیت میشود میبایست حائز این مرتبه باشد. چندی قبل یکی از عزیزان در یادداشتی با برشمردن تقریرات و آثار علمی جنابعالی نتیجه گرفته بود که شما شرایط مرجعیت را دارید. گذشته از غیر علمی بودن این روش برای اثبات فقاهت، بنده باید بگویم که نه این آثار را خواندهام و نه تخصص لازم برای اظهار نظر در اینباره را دارم، اما مطلبی را از حضرتعالی دیدهام که عقیده دارم چنین سخنی را هیچ گاه یک مجتهد مبرز و زبردست بر زبان نمیآورد. شما در سال 95 در دیدار شیخ خالد مطر التمیمی، مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف اشرف فرمودهاید: «ما امروز در حوزهها نیاز داریم که فقه حقوق انسان را تدوین و تدریس کنیم. حتی این مشکل را در خود ایران هم داریم. بهاییها مسئله ما هستند. با بهاییها چه کنیم؟ بر اساس مبانی خود اسلام هم اینها شهروند هستند و حقوقی دارند. ما حق کشتن و حبس آنان را به جرم عقیده نداریم. آنها حق زندگی دارند. حقوق انسان در فقه، موضوع مستقلی است. باید در حوزهها بحثی راجع به حقوق انسان به طور جدی راه بیندازیم»، البته یک روز بعد از انتشار این سخنان، دفتر حضرتعالی در اطلاعیهای بیان کرد که به دنبال پارهای سؤالات از این دفتر لازم است اعلام کند که بهائيت همانند وهابيت و قادياني از مذاهب ساخته و پرداخته قدرتهاي استعماري در ميان جوامع مسلمان هستند و مطالب مطرح شده در این دیدار در مقام تبيين كلام امام علی (ع) خطاب به مالك اشتر نخعي بوده است که شرح حقوق انسانها فارغ از هر عقيده است و شامل موارد ترتب عناويني چون اضلال، افساد و ارتداد نیست. دفتر ایشان همچنین در این اطلاعیه در مقام تفسیر حق شهروند گفته است: حق شهروندي از نظر حقوقي همان حق تابعيت است كه براي همه متولدين در هر كشور در قوانين اساسي در نظر گرفته شده، و در قانون اساسي ما نيز به رسميت شناخته شده است. و مراد از آن حمايت از ارباب جرم و مصونيت از حدود شرعي و قانوني نيست.
🔸بدیهی است که چنین اطلاعیهای اگرچه ناسازگاری سخنان بیانشده در آن دیدار را قدری تلطیف مینماید ولی نمیتواند مخالفت آن با مبانی فقه تشیع را برطرف کند. آنگونه که در فقه آموختهایم، کفار یا ذمی و یا معاهد و مهادن و یا حربی هستند، و طبق دیدگاه فقه اهلبیت (ع)، بهاییت نه ذیل کفار اهل ذمه (که شرط آن اهلکتاب بودن است) و نه ذیل کفار معاهد و مهادن (که شرط آن وجود مصحلت و در موضع ضعف بودن مسلمانان است) قرار میگیرد تا پیروان آن بتوانند آزادانه در جامعه اسلامی زندگی کنند و مشمول حقوق شهروندی شوند؟ بدیهی است که تفسیر حقوق شهروندی به صدور شناسنامه و حق تابعیت بدون اینکه بر آن هیچ اثر دیگری (همچون بهرهمندی از خدمات دولتی و ملی و...) مترتب شود، چیزی جز بازی با کلمات نیست. ناگفته نماند که اگر شما توضیحی درباره وجه موافقت این سخنان با مذهب تشیع دارید، با گوش جان آماده شنیدن آن و بازنشر آن هستیم.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
May 11
🔻به این سه تصویر دقت کنید:
🔹تصویر 1: فرید مدرسی، خبرنگار اصلاحطلب فعال در زمینه حوزه و روحانیت، عضو سابق دفتر تحکیم و محکوم به بازداشت در جریان اعتراض به حکم هاشم آغاجری به جرم توهین به مرجعیت در کنار جناب حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی.
🔸تصویر2: فرید مدرسی در کنار دوست قدیمی و صمیمی خود، محسن بیات زنجانی فرزند اسدالله بیات زنجانی.
🔹تصویر 3: جناب حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی در دیدار مدعی مرجعیت، اسدالله بیات زنجانی.
✔️این تصویر و شواهد متعدد دیگر این احتمال را تقویت میکند که اصلاحطلبان فعال در حوزه، با جدیت به دنبال شکستن الگوهای سنتی مرجعیت و به کرسی نشاندن طیفهای نزدیک به خود در حوزه از طریق ارتباطگیری نزدیک با شخصیتهای ذینفوذ حوزوی و مشروعیتبخشی به آنها هستند و این هوشیاری هرچه بیشتر شخصیتهای حوزوی و طلاب ارجمند را میطلبد.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
پویش نه به #وقف_خواری
اولین گام بهبود #معیشت
🌀 نحوه امضای طومار:
متن طومار اول:
https://eitaa.com/manahejj/1697
متن طومار دوم:
https://eitaa.com/manahejj/1698
امضای طومارها:
برای تأیید طومار، #نام و #نام_خانوادگی خود را برای مدیر کانال ارسال کنید تا در انتهای طومارها درج، و برای حجج اسلام خاموشی و رییسی، ارسال گردد.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
نشانی مدیر:
@Manahejj_admin
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7