🔸دفاع از اختیاری بودن حجاب
ایازی در مصاحبه ای با خبرگزاری رضوی میگوید:
استدلال (طرفداران اجباری بودن حجاب) از باب امربهمعروف و نهی از منکر بود و میگفتند یکی از مصادیق نهی از منکر، این است که جلوی کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند باید گرفته شود. دلیل دیگری که داشتند این بود که بیحجابی ایجاد مفسده میکند؛ اما در مقابل این استدلال، عدهای میگفتند که موضوع امربهمعروف و نهی از منکر، در مورد حجاب صدق نمیکند. چون آنچه در قرآن آمده، معروف و منکر است. به این معنا که آنچه در قرآن و روایت در مورد امربهمعروف و نهی از منکر داریم این است که معروف، آن چیزی است که مردم آن را به خوبی بشناسند؛ ولو آن خوبی واجب هم نباشد. حرام هم همینطور است.
خیلی چیزها هست که حرام است؛ اما زشتی آن را همه جامعه میداند. مثلاً ظلم کردن، به ناموس دیگران تجاوز کردن و اموری از این قبیل، همه عقلا و مردم زشتی این اعمال را میشناسند. حتی اگر این زشتی حرام هم نباشد. مثلاً کسی در جایی سیگار میکشد و ته سیگار خود را بر روی زمین بیندازد و یا پوست میوه و اموری از این قبیل را بر روی زمین بریزد. ممکن است بگوییم این کارها حرام نیست اما در نظر مردم، این کار، کار زشتی است. درهرصورت، معیار منکر، چیزی است که عرف، آن زشتی را بشناسد.
حال در بحث حجاب میگوییم، آیا همه مردم، وجوب حجاب را باور دارند و بیحجابی را بهعنوان یک ناهنجاری میشناسند؟ به نظر من، خیلی از مردم، بیحجابی را بهعنوان یک ناهنجاری نمیشناسند.
اتفاقاً بعضی از این رسانههای ما، گاهی برای اینکه مقاصدشان را پیش ببرند از همین خانمها برای مقاصد سیاسی مثل انتخابات و شرکت در راهپیماییها و... استفاده میکنند. لذا معلوم میشود که خود صداوسیما هم بیحجابی را ناهنجاری نمیداند. پس مسئله بدحجابی جزء ناهنجاری نیست. لذا اگر در جامعهای، هنوز مردم به زشتی و منکر بودن بیحجابی، نرسیدهاند، امربهمعروف و نهی از منکر، مصداق ندارد و شامل این موضوع نمیشود.
ما چنین دلیلی نداریم که اگر کسی حجابش را رعایت نکرد، میتوانیم از طریق مجازات کردن، او را مجبور به رعایت حجاب کنیم. ما چنین چیزی را در سیره پیغمبر صلیالله علیه و آله و ائمه معصومین علیهمالسلام نداریم. بله در جانب مخالف این مسئله سیره وجود دارد ولی در جانب الزامی کردن حجاب، سیرهای نداریم.
yon.ir/E9skL
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸دفاع از پلورالیزم دینی
ایازی در نشست " تحکیم صلح و نفی افراطی گری و خشونت ورزی" می گوید:
به رسمیت شناختن مخالف فقط این نیست که حرف او را درست بدانیم بلکه باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم که افکار مختلفی در جامعه وجود دارند که حق حیات، حق شهروندی و حقوق انسانی دفاع از عقاید خود را نیز دارند...در دنیا افراد زیادی وجود دارند که بر دین ما نیستند اما در مسیر عقاید خود کارهای نیک انجام میدهند و افراد درستکاری هستند، خداوند به این افراد نیز وعده بهشت داده است.
yon.ir/dy2rf
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸ایازی هم چنین در دی ماه 91، در همایشی که برای بزرگداشت مهندس بازرگان و آیت الله منتظری در کوآلالامپور برگزار شد، شرکت کرد، و در کنار شخصیت هایی مانند عبدالعلی بازرگان به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این همایش، عملکرد آیت الله منتظری در دفاع از حقوق مخالفان خود را یک خصیصهای والاتر از مداراجویی دانست و با ذکر خاطراتی مصمم بودن ایشان برای اعتراض به اعدامهای غیر قانونی تابستان ۱۳۶۷، او را در دفاع از حق مصمم توصیف کرد. ایازی همچنین دفاع آیت الله منتظری از حقوق بهاییها را مثال زد که ایشان به خاطر رفتار غیر انسانی و اخلاقی با این قشر به آن اعتراض کرد. او این رفتار را نه فقط به خاطر خصلت مدارا جویانه که به خاطر دفاع از حقوق انسانها دانست.
yon.ir/7e9Au
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ایازی همچنین چندین بار با رسانه های ضد انقلاب مصاحبه داشته است که یکی از مهمترین آنها با شبکه من وتو بعد از فوت آقای هاشمی رفسنجانی میباشد.
#شفقنا
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔰سخنرانی آیتالله میرباقری با عنوان «نگاهی به گذشته و آینده انقلاب اسلامی»
⏲ زمان: پنجشنبه، ۹ اسفندماه ۹۷، ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷
🏢 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۴
🎴 حضور برای عموم آزاد است.
🔴احمد رهدار در نشست «انقلاب اسلامی و استکبار»:
🔸 سه سطح تأثیرگذار برای استکبار وجود دارد:
سطح اول: سطح روح، سمفونی و هیمنه حضور استکبار؛
سطح دوم: سطح سخت حضور استکبار؛
سطح سوم: سطح نرم حضور استکبار.
🔸 انقلاب اسلامی خودش را با استکبار جهانی در این سه سطح درگیر کرده و بیشتر با این سطح اول درگیر بوده است.
🔹 سطح هیمنه حضور استکبار:
برای این سطح، دو جنبه سلبی و ایجابی وجود دارد:
الف) جنبه سلبی: مراد از استکبار، غول استکبار جهانی یعنی آمریکاست؛ هر چند بقیه کشورهای استکباری هم هستند، اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران به عنوان رأس مقابله با استکبار مطرح است و توانسته هیمنه آمریکا را به عنوان غول استکبار بشکند؛ این را می توان از اثرات انقلاب اسلامی به شمار آورد؛ چرا که ایران قبل از انقلاب اسلامی، ژاندارم منطقه بود و حضرت امام خمینی ره با ابزارهای مسالمت آمیز مثل گل در مقابل اسلحه توانست مقابل رژیم پهلوی و آمریکا بایستد و رژیم دست نشانده آنها را سرنگون کند.
🔸 ندیده گرفتن آمریکا:
در گام دوم، انقلاب اسلامی ایران توانست هیمنه آمریکا را بشکند و جریان پابرهنگان به آمریکا گفت هیچ غلطی نمی تواند بکند. اینکه انقلاب اسلامی در برابر آمریکا ایستاد و این غول استکبار جهانی را نادیده گرفت، توسطه سایر کشورهای دنیا دیده شد. ویژگی استکبار این است که با ندیده شدن، هیمنه اش فرو ریخت و این بزرگترین ضربه به آنها بود. کاری که ایران با آمریکا کرد شکستن این همینه بود. ایران باعث شد تا آنها تحت فشار قرار بگیرند.
ب) جنبه ایجابی:
🔸 انقلاب اسلامی ایران تأثیرات روحی عمیقی از خود به جای گذاشت؛ چنان که می توان آنها را در نظریات نظریه پردازانی چون فوکو در بحث از معنویت سیاسی دید. حتی حضور ایران در برخی کشورها مثل سوریه نیز توانست پیام آور اخلاقی باشد که توانست روح جدیدی را ایجاد کند.
🔹 سطح سخت حضور استکبار
🔸 در عرصه سخت نیز می توان به برخی تجربیات و تأثیرات انقلاب ایران اشاره کرد. یکی از تجربیات در این سطح می توان به جنگ ایران و عراق اشاره کرد. دفاع مقدس باعث وفاق اجتماعی در ایران و از بین رفتن تکثرات ناشی از وقوع انقلاب شد. تثبیت قدرت سیاسی ایران و اینکه آمریکا در این سه دهه بعد از جنگ جرأت حمله نظامی به ایران را نداشته است.
🔸 جنگ نیابتی با اسرائیل از دیگر تجربیات شکست استکبار در عرصه سخت است که هیمنه اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه شکست. از دیگر تجربیات در عرصه سخت می توان به حضور ایران در سوریه و مبارزه با داعش، و همچنین ایجاد شبکه مقاومت منطقه ای اشاره کرد.
🔹 سطح نرم حضور استکبار:
🔸در این سطح نیز می توان به سه وجه ساختاری، روشی و محتوایی اشاره کرد.
در وجه ساختاری باید گفت دشمن با نظام سیاسی ایران مشکل دارد و اینکه انقلاب ایران موفق شد ساختار غرب را حذف کند و نظام بدیلی را بیاورد. آن هم نظامی که نه غربی است و نه تاریخ گذشته. با توجه به اینکه ما تقسیم قوا داریم و نه تفکیک قوا و مقسم آن ولایت فقیه است، دشمن با این مشکل دارد و وجه حمله استکبار به انقلاب ایران هم همین است.
🔸در وجه روشی با توجه به روش انقلابی و قدرت تصرفی که انقلاب ایران داشت و ادبیات خودش را تولید کرد دنیای غرب و استکبار دیدند که این ساختار و روش متفاوت با روش و ساختار آنهاست مقابله خود را با این انقلاب آغاز کرده و همچنان ادامه داده و می دهند.
🔸در وجه محتوا می توان به خلق معنا از طریق از طریق دوگانه استکبار و استضعاف، همچنین مردم سالاری دینی اشاره کرد که باعث شد نگاه ها عوض شود. با مردم سالاری دینی از ادبیات دموکراسی غربی و ادبیات پیشین گذر کردیم.
🔸 از دیگر مواردی که در وجه محتوایی سطح نرم می توان بدان اشاره کرد، بحث بیداری اسلامی، دمیدن روح در امت اسلامی و همچنین تغییر موازنه قدرت به نفع دین بود. انقلاب اسلامی ایران ادبیات دین را در مقابل جریان استکبار که سال ها کوشیده بود این را محو کند احیا کرد.
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از حوزه انقلابی
خبرگزاری شیعیان ( #شفقنا) در ادامه حمایت خود از جریان غربگرا، در چند ماه گذشته به طور پیوسته به دفاع از لایحه مقابله با #کودک_همسری پرداخته است. ناگفته پیداست که مخالفت با این لایحه به معنای مخالفت با لزوم آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ مشاوره در ازدواج -خصوصا در سنین پایین نیست.
بنابر برخی گزارشات غیر رسمی، این خبرگزاری به دفتر یکی از مراجع معظم تقلید منتسب است. همچنین مسؤولیت اداره این خبرگزاری بر عهده سید مجتبی حسینی توسل، جانشین کمیته تبلیغات میرحسین موسوی می باشد. شفقنا پیش تر و در جریان سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی، با انتشار تصویر معروف استخر فرح (برای اولین بار)، زمینه سرکوب حرکت تحول خواهانه روحانیت و اختلاف افکنی در میان حوزویان را فراهم کرده بود.
انتظار می رود در صورت صحت انتساب این خبرگزاری به بیت یکی از مراجع معظم تقلید، هر چه زودتر نسبت به تغییر رویکرد و هیئت تحریریه این خبرگزاری اقدام لازم از جانب آن بیت معظم، صورت پذیرد.
📝 #ابوالفضل_فاتح ؛موسس خبرگزاری ایسنا؛ کسی که قبل از میرحسین جمله "پیروزقطعی با فاصله زیاد" را گفت و بعد از نقش آفرینی درفتنه "تقلب" انتخابات۸۸ به انگلیس گریخت، امروز از لندن محتوای لازم برای برخی رسانههای داخل کشور را تأمین میکند!
چه ارتباطی بین فاتح #شفقنا، #جماران و... وجود دارد؟!
#نفوذ_در_حوزه
#حوزه_سکولار
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸بیست و ششمین سالگرد ارتحال آیتالله گلپایگانی، پنجاه و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی، بیست و سومین سالگرد ارتحال آیت الله بهاء الدینی، دوازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی، نهمین سالگرد ارتحال آیت الله بهجت
🔸اینها مجالسی است که مسجد اعظم قم، هر ساله برای نکوداشت مقام مراجع معظم تقلید میزبان آن است. اما به راستی این قبیل مراسمات تا چه شماره ای میخواهد ادامه پیدا کند؟ و با افزوده شدن به عدد مراجع تقلید راحل -متع الله المسلمين بطول بقائهم- چه اتفاقی خواهد افتاد؟
🔸سال گذشته مسؤول برگزاری یکی از همین مراسمات به طور رسمی از برگزاری آیین نکوداشت در 3480 نقطه از کشور و 9 نقطه از جهان خبر داد. برگزاری مراسمی با این وسعت و هزینه (هزینه 3480 جلسه چقدر میشود؟) برای یک مرجع تقلید چه توجیهی دارد؟
🔸 صیانت از میراث علمی و معنوی مراجع معظم تقلید ضرورتی اجتنابناپذیر است، اما آیا این مهم، صرفا با برگزاری مثل این مراسمات است؟
🔸البته باید توجه داشت که این قبیل مراسم در موارد خاص و یا به شکل محدودتر در بیوت علمای عظام ممکن است، امری لازم و ضروری باشد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔸بیست و ششمین سالگرد ارتحال آیتالله گلپایگانی، پنجاه و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی، بیست
برخی از دوستان به مطلب قبل اعتراض کرده اند که این مراسمات غالبا مستلزم مخارج زیادی نیست.
انتقاد ما نیز از جنبه هزینه ها نبود (جز در یک مورد خاص). ما معتقدیم، همانگونه که وجوهات شرعیه پس از رحلت مرجعیت دینی باید به فقیه جامع الشرایط دیگری منتقل شود، قدرت مرجعیت نیز می بایست، در اختیار فقهای جامع الشرایط قرار گیرد. بقای بیوت مراجع معظم تقلید برای سالیان متوالی پس از رحلت آنان، آسیبی بالقوه برای حوزه های علمیه است و موجب شکل گیری خرده قدرت هایی در دل حوزه علمیه و در کنار قدرت مرجعیت یکپارچه می شود که به راحتی میتوانند صرفاً به واسطه انتساب به نهاد مرجعیت بر روند حوزه های علمیه تأثیرگذار باشند.
البته دامان بیوت غالب فقهای عظیم الشأن از این خطر پاک است، اما هیچ گاه نباید این آسیب را کوچک شمرد
@motaleatehawzavi.
🌀 دسترسی پژوهشگران به نیازسنجیهای دانشهای حوزوی فراهم شد
🔻اولويتهاي پژوهشي دانشهاي حوزوي در پايگاه اطلاعرساني نيازها و اولويتهاي پژوهشي به آدرس http://rp.ismc.ir ارايه شده است.
🔻فایل این آثار نیز در قالب pdf بارگذاری خواهد شد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
▪️علیرضا مومن فرزند آیتالله حاج شیخ محمد مومن قمی: حدود ده سال پیش بود ا یكی از دوستان هماهنگ كردیم و در زمانی كه حاجآقا برای كاری در تهران بودند یك كولر گازی تهیه كردیم كه هوای منزل كمی خنك باشد. حاجآقا از تهران برگشتند گفتند: «بابا! این را خودت باز میكنی یا من از جا بكنم؟ اگر با زبان خوش بازش میكنی كه هیچ، وگرنه خودم بازش میكنم»
ما هرچه اصرار میكردیم كه این كولر برای سلامت شما ضروری است، سریع با چند تا از همسایه ها مقایسه میكردند كه وضعیت مالی متوسط یا شاید رو به پایینی داشتند. میگفتند: هر وقت آنها كولر داشتند، من هم خواهم داشت!
@motaleatehawzavi
🔴 فقیه با شناخت سنن تاریخ میتواند برای آینده بشر برنامه بدهد/ دیگران مهدویت را آرمانی، ذوقی، وبرای دلخوشی مردم میدانند.
✔ حجت الاسلام رضا اسلامی
🔸 شاخهای از فقه مضاف ما فقه الحکومة است که دروسی در حوزه در این زمینه برای تقویت این بعد فقهی ایجاد شده است و از مباحث مهم فقه حکومتی، تشخیص مصلحت است. فقه حکومتی مبتنی بر کشف المصالح است که سنخ این مصالح هم دارای اولویتها و مراتبی است که قابل تقسیمبندی به بخشهای مختلف است، لذا خبرگان و نخبگان و حوزه باید به ولی فقیه در شناخت این اولویتها کمک کنند تا این اهداف طبقهبندی شود.
🔸 مثلاً استقلال از اهداف مبنایی است، ولی برخی اهداف ممکن است در تزاحم با مشکلات عدیده باشد. مانند امروز که در جنگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و ... هستیم که در این موارد باید میان اهداف نظام، اولویتبندی شود.
🔸 موج معنویتگرایی، مهدویت و منجیگرایی و ... موضوعات در حال رشدی است که دارای فرصت و تهدیدات است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.
🔸 عالم و فقیه دینی براساس نصوص دینی و ارزش ایمان، قابلیت فرهنگی، ایثار و اعتقادات دینی مردم سنجش دارد؛ امام ظرفیت الله اکبر، مسجد و حسینیه و توسل به ائمه را شناخت، در حالی که ما نه هوایپما و نه موشک داشتیم. در دوره جنگ سلاح نداشتیم، ولی سلاح محکمتری به نام ایمان داشتیم؛ امروز در دنیا میگویند سلاح تأثیر کمتری نسبت به فکر و اقناع و رشد مردم دارد؛ اینکه روی دینداری و رشد فکری مردم چه مقدار سرمایه حساب کنیم، نیازمند فکر فقاهتی است.
🔸 اینکه مثلاً در دهههای آینده قدرت آمریکا چه مقدار است؛ وضعیت معنویتهای نوگرا، ارتباطات جهانی و مسیحیت و ... چگونه است، سنجش این موضوعات هم صرفاً کار کارشناسان نیست، بلکه کسی را میخواهد که بداند علم و معرفت و فرهنگ از کجا شروع شده و به کجا ختم میشود و کار کسی است که بر مبنای قرآن، آینده تاریخ را بیان کند وگرنه برخی نظریه پایان تاریخ را میدهند و چون دیگران میخواهند همین پررنگ شود، برای او دست میزنند.
🔸 ما براساس نصوص دینی میگوییم وقتی امام زمان ظهور میکند که همه نظریات شکست خواهد خورد و بعد هم رجعت رخ میدهد؛ عالم دینی میتواند برای آینده بشر برنامه بدهد و اولویتگذاری کند، زیرا سنن تاریخ را میشناسد وگرنه دیگران مهدویت را آرمانی ذوقی برای دلخوشی مردم میدانند و راهکار اداره امروز جامعه را هضم و تعامل در جامعه قدرت جهانی خواهند دانست.
🔸 امروز در عرصههای مختلف مانند تقریب، تسامح و تساهل، پافشاری و مقاومت بر موضع صحیح دین و یا کوتاه آمدن و انعطاف و ... نیازمند نظریهپردازی هستیم.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
Fatf.ogg
1.47M
🎙توضیحات مهم در مورد کنوانسیون #پالرمو و #CFT/ آیا چنین کنوانسیونی مصداق بارز «جعل سبیل برای کافران» نیست؟/ وظیفه حوزه انقلابی در این موارد، سیر در کلیات و انتزاعیات نیست، بلکه تشخیص مصادیق است.
🔹توضیح در مورد متن این لوایح
☡اسرائیل و عربستان بازرسان #FATF هستند!
❌هدف اصلی حذف قوه قضاییه تحت بند "اعلام جرم بدون دستگاه قضایی"❗️
⛔️چرا دولت بر تصویب #FATF پافشاری میکند؟ (افزایش غیر قانونی قدرت رئیس جمهور)
☡ ایران موظف است کلیه قراردادهای بالای ۱۵۰۰۰ دلار را به تایید کشورهای عضو برساند!
❌ تحویل بدون محدودیت هر شخصی که کشورهای عضو بخواهند به پلیس بین الملل!
📛 اجازه شنود و سرقت قانونی اطلاعات به دشمنان!!
🎙امیدیان، کارشناس مسائل سیاسی
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
💥 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار دقیق و فاخری است که باید برمبنای آن، «گفتمانسازی» و «راهبردنگاری» و «نظریهپردازی» صورت گیرد.
💥 «بیانیه گام دوم»، بهیکمعنا قابلِمقایسه با کتابِ «تَنْبیهُالْاُمَّه»ی مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه»ی شیخ فضلالله نوری نیست؛ چون آنها در مقیاسِ راهبَریِ حوادث ملی بودند و این متن در مقیاسِ راهبَریِ انقلاب اسلامی بهعنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است.
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهای فوقالعاده دقیق است و إنشاءالله اثرگذار خواهد بود. بسیاری از بحرانهایی که در جامعهٔ ما وجود دارد، ناشی از «فقدان استراتژی» یا «انتخابِ استراتژیِ ضعیف» در شکاف تمدنیِ اسلام و غرب است. امیدواریم این بیانیه بتواند این خلأ را پر کند و جلوی حرکتهای زیگزاکیِ دولتها را بگیرد.
💠 در بینِ اسناد راهبُردی که روحانیتِ شیعه برای راهبَری حوادث اجتماعی فراهم آوردهاند، بیانیهٔ گام دوم جزوِ انگشتشمارهاست که بهیکمعنا، قابلِمقایسه با کتابِ «تَنْبیهُالْاُمَّه» مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه» شیخ فضلالله نوری نیست؛ چون آنها در مقیاس راهبَریِ حوادث ملی هستند و این متن در مقیاس راهبَریِ انقلاب اسلامی بهعنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است.
💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار فاخری است که به تجلیل از آن نباید اکتفا کنیم، بلکه باید فهم صحیح و تحلیل صحیح بشود و برمبنای آن، «گفتمانسازی اجتماعی» و «نظریهپردازی اجتماعی» و نیز «راهبردنگاری» صورت بگیرد و اسنادی مثل «الگوی پیشرفت» با آن هماهنگ شوند.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
سیاست جریان #نفوذ_در_حوزه جنجال آفرینی و به حاشیه راندن هر حرکت انقلابی و حمایت کننده از نظام است. دیروز قیام فیضیه را با پلاکارد #استخر_فرح به حاشیه بردند و امروز میخواهند تجمع حوزه انقلابی را اینگونه به محاق ببرند. این اقدام پیش تر توسط #شفقنا رسانه فتنه انگیز حوزوی در جریان حرکت مطالبه گرانه حوزه و سخنرانی #رحیم_پور_ازغدی نیز دنبال شده بود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
تحلیل «بیانیهٔ گام دوم» .mp3
26.3M
🔴 سخنرانی جامع و پرنکتهٔ آیتالله میرباقری در تحلیل «بیانیهٔ گام دوم»
🔷 اهمیتِ استراتژیکِ بیانیهٔ گام دوم
🔷 تحلیل مقیاس انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم)
🔷 شاخصهای ارزیابیِ موفقیتها و آسیبهای انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم)
🔷 انقلاب اسلامی تمامیتخواه نیست.
🔷 آسیبشناسیِ فعالانه و آسیبشناسیِ منفعلانه
🔷 رابطه «رویکرد استحاله» با «نظریه نظام انقلابی»
🗓 زمان: ۹۷/۱۲/۹
🏢 مکان: مؤسسه آفاق حکمت
▫️ ۱۴۶ دقیقه (بخش ۱ و ۲)
▫️ ۲۵ مگابایت
☑️ @mirbaqeri
🔴پیشنهاد بازیگر سینما: شورای مجتهدان رسانهای تشکیل شود
✔️دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با رسا:
🔹باید شورایی از روحانیون و مجتهدان دارای سواد هنری و رسانهای تشکیل شود تا خط و مشی مناسبی برای آثار هنری ترسیم کنند.
🔹تفاوت دیدگاهها، فیلمساز و کارگردان را دچار شک و شبهه کرده و او را در تشخیص مسیر انتخاب شده به تردید میاندازد که آیا راه پیش رو درست است یا خیر؟
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴 نپرداختن به عرصه های تخصصی فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است.
✔ آیت الله صادقی رشاد در همایش حوزه و آینده:
🔸 گرایش به سمت شئون جدید در فقه تخصصی هرگز به این معنی نیست که ما از فقه سنتی جدا شویم چراکه اگر کوتاه ترین فاصله ای با آن پیدا کنیم آن فقه جدید صحیح نخواهد بود و باید با همان دقت، استواری، استحکام و عمقی که در جواهر به کار رفته وارد حوزه های جدید شویم. نیازهای نوپیدا بسیار است که شاید پیشینه ای ندارد مثل مسأله ی بانک که در چند دهه ی اخیر به وجود آمده، طبیعی است که در فقه ما پیشینه ای نداشته باشد
نظام بانکی امروز آلوده به رباست نه اینکه همه ی اعمالش ربوی است اما متأسفانه آلوده به ربا شده است چراکه ما در فقه ماهیت بانک را نفهمیده ایم. فضای مجازی نیز اینگونه است و فضای مجازی به تعبیر رایج همه ی ساعات و عرصه های حیات بشر را تحت پوشش قرار داده و فهم این مقوله لازم است و باید کسانی تخصص پیدا کنند تا فروع متناسب با اینها را به وجود بیاورند.
🔸امروز فقه رقیبی پیدا کرده است که اجازه نمی دهد کار خود را انجام دهد و آن رقیب علوم انسانی است. امروز در جهان این علوم اسلامی است که شئون را اداره می کند و نه فقه، آیا امور اقتصادی، فرهنگی و … تابع اهداف فقهی و شرعی است؟! بلکه اینگونه نیست و ارتباط فقه یک ارتباط نسبی است. امروز اقتصاد در قبضه ی اقتصاد سکولار است و اقتصاددان ها که چه بسا متدین هم هستند اما از اقتصاد دینی چیزی بلد نیستند که البته بر آنها هم نمی توان عیب گرفت چراکه ایراد از بنده ی طلبه است.
🔸اگر در دنیای غرب سخن از تعارض علم و دین باشد آنجا تعارض در حقیقت میان الهیات و علوم انسانی است اما در ایران اگر سخن از تعارض علم و دین شود این تعارض فقه و علوم انسانی است و تا زمانی که به تولید علوم انسانی-اسلامی نپردازیم و فقه را با آ ن درنیامیزیم و به همان گستردگی علوم انسانی فقه را بسط ندهیم و فقه ما حرفی برای گفتن نداشته باشد ما میدان را باخته ایم و نپرداختن به عرصه های فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است لذا لازم است فقه، تخصصی شود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴خواب عجیب آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی/ قسمت اول
✔️به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی (ره)
آیت الله ری شهری در کتاب "خاطره های آموزنده" قضیه ای را از زبان آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی این چنین نقل می کنند:
«در ایامی که مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای برای دیدار با اقشار مختلف مردم قم در این استان بودند، شبی (۲۸/۷/۱۳۸۹) به دیدار ایشان رفتم. جمعی از علما حضور داشتند، از جمله آیه الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی ـ فرزند استاد بزرگِ امام خمینی رحمه الله ـ که در کنار من نشسته بود. فرصت را غنیمت شمردم و ضمن اشاره به خاطره ای که از ایشان در کتاب عارف کامل آمده، عرض کردم: آیا آن مطلب را تأیید می کنید؟
آقای شاه آبادی ضمن تأیید اصل مطلب، برخی از آنچه را در آن کتاب از ایشان نقل شده، نادرست خواند. من از ایشان خواستم آنچه را صحیح است، بفرمایند. ایشان شروع به نقل خاطره ی خود کرد. به ذهنم رسید که مقام معظم رهبری هم بی میل نیست این خاطره را بشنود. با توجه به این که با ایشان قدری فاصله داشتیم و لازم بود سکوت در مجلس رعایت شود، من به مقام معظم رهبری عرض کردم: آقای شاه آبادی خاطره ی جالبی از امام دارند. اگر اجازه دهید، تعریف کنند.
ایشان از این پیشنهاد، استقبال کردند و جلسه را سکوت فرا گرفت و آقای شاه آبادی به تفصیل، خاطره ی خود را بازگو کرد؛ خاطره ای که برای حاضران جلسه شگفت آور بود. بعد از این که از دفتر رهبری بیرون رفتیم، من از آقای شاه آبادی تقاضا کردم که ترتیبی دهیم که خاطره یاد شده را ضبط کنیم. ایشان اجابت کرد و در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۸۹ در منزل آیه الله علی اکبر مسعودی مجدداً خاطره ی خود را بدین شرح، بازگو فرمود:
ادامه دارد...
@motaleatehawzavi
🔴خواب عجیب آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی/ قسمت دوم
✔️به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی (ره)
... زمانی که مرحوم امام ـ رضوان الله علیه ـ در ترکیه (شهر بورسا) تبعید بودند، من در نجف خوابی دیدم. خواب دیدم که آمدم ایران و در خوزستان هستم. جنگی بین ایران و دشمنانی واقع شده. معین هم نبود که چه کسانی هستند. حضرت سید الشهداء علیه السلام هم در همان میدان جنگ، منزل داشتند و این جنگ، زیر نظر ایشان بود. جنگ خیلی طولانی شد، خیلی ها کشته شدند، حتی یکی از دایی زاده های من به اسم حبیب الله هم شهید شد. همه ی درخت ها سوخت، نخل ها هم شکست و سوخت، تا بالأخره ما پیروز شدیم. ما که پیروز شدیم، من زود دویدم بروم به حضرت سید الشهداء علیه السلام تبریک بگویم.
در عالم رؤیا دیدم که حضرت، منزلی چوبی داشتند، مانند منزل ما در مازندران، و من می دانستم اینجا دو تا اتاق دارد و اتاق دست راست برای حضرت سید الشهداء علیه السلام است. من فوراً دویدم و از پله ها بالا رفتم و رفتم خدمت حضرت. دیدم حضرت چهار زانو نشسته اند، یک متّکایی هم روی دامنشان هست که به آن تکیه داده اند. حضرت، قیافه ای نورانی داشتند، اما عمامه سرشان ندیدم؛ ولی خیلی زیبا و خوشگل بودند.
به ایشان تبریک گفتم: که الحمد لله ما غالب شدیم.
ایشان تبسم و خنده ی مختصری کردند که برخلاف توقع من بود. من توقعم این بود که آقا خیلی خوشحال و شادمان می شوند.
عرض کردم: آقا! آن طوری که انتظار داشتم شاد نشدید. ناراحتی تان چیست؟
حضرت فرمود: از دست این دو.
گفتم: آن ها کجایند؟
فرمودند: در آن اتاق.
من رفتم آن اتاق، بنا کردم به آن ها تشر زدن و فحاشی کردن، و در این دعواها از خواب پریدم.
این خواب گذشت. یادم رفت تا امام رحمه الله مشرّف شدند نجف. مدتی طول کشید. بعد از دید و بازدیدها که ظاهراً یک سال از تشریف فرمایی ایشان گذشته بود، روزی همین آقا عبد العلی (اشاره به حجه الاسلام و المسلمین آقا عبد العلی قرهی که در بیت حضرت امام فعالیت میکرد و در جلسۀ آن شب هم حضور داشت) آمد منزل ما و گفت: آقا شما را کار دارند.
رفتم خدمت ایشان. در دیدارها رویه ی اولیه ی ایشان سکوت بود. حرفی نمی زدند تا دیگری شروع کند. من سلام علیک و احوال پرسی کردم و گفتم: امری داشتید؟
ایشان مطالبی گفتند و من هم جواب دادم. نمی دانم چه مناسبتی داشت که دفعتاً این خواب به ذهنم آمد. به ایشان عرض کردم: آقا شما که در بورسا بودید، من خوابی دیدم، و خواب را عیناً نقل کردم.
وقتی نقل کردم، ایشان دست هایشان را به هم مالید و گفت: «لا حول ولا قوّه الا بالله»، بعد هم گفت: جنگ می شود.
برای من خیلی اعجاب آور بود. آن موقع اصلاً صحبت این چیزها نبود، اصلاً احتمال این که ایشان به ایران برگردد نبود، چه برسد… .
من اصرار کردم که: آقا به چه مناسبتی در این موقعیت و با این وضعیت، چنین مطلبی می فرمایید؟
من خیلی کنجکاوی کردم و فشار آوردم؛ ولی ایشان از گفتن استنکاف کردند. وقتی اصرارم زیاد شد، ایشان تصمیم گرفت که بلند شود و از اتاق برود و با من صحبت نکند. بالأخره به اصرار من فرمودند: یک شرط دارد: به شرط این که تا وقتی من زنده هستم، این را به کسی نگویی!
من گفتم: خدا می داند این خواب دفعتاً یادم افتاد.
فرمودند: این، تخطیطی (نقشه؛ نقشهکشی؛ تعیین حد و مرز) است که پدرت برای ما کشیده و این برنامه، می شود و ما هم باید برویم و جنگ هم می شود و ما هم پیروز خواهیم شد.
این را فرمودند. ما هم گفتیم: چشم! و دیگر دنبال نکردیم.
این مسئله را فراموش کردم، تا این که در سال ۱۳۴۹ که به تهران آمده بودم، ممنوع الخروج شدم. بالأخره انقلاب پیروز شد و آخر شهریور جنگ شروع شد. آبادان محاصره شد. اعلام شد که به آبادان کمک کنید. ما یک کامیون ارتشی جنس بار کردیم برای آبادان و بردیم اهواز. روز آخر مهرماه ۱۳۵۹ رسیدیم آنجا. رفتیم استانداری، آقای مهندس غرضی استاندار بود…
ما هم راه اتفادیم به سمت بندر امام، اسکله ی سی و پنج یا سی و شش. وقتی می رفتیم بندر، از نخلستان ها که رد می شدیم، همین که نگاهم به نخل های شکسته افتاد، یاد آن خواب و تعبیری که امام فرمودند، افتادم… .»
منبع: خاطره های آموزنده، محمّد محمّدی ری شهری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۱ ش، ص ۱۰۹ ـ ۱۱۲
@motaleatehawzavi
آیتاللهالعظمی جوادیآملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»:🔻
🔹جامعهای که داعی عدل دارد اما موحد نیست، جامعه فرعونی است. عدل بدون توحید محقق نخواهد شد
🔹علی علیه السلام که قرآن ناطق و سخنگوی قرآن است.
فرمایش پیامبر این نیست که علی همراه حق است یا حق همراه علی است، بلکه منظور این است که علی عین حق است.
▫️ ما در گام دوم و در گامهای بعدی انقلاب، وظیفه داریم خطرهایی که متوجه نظام و انقلاب است را بررسی کنیم، مثل اینکه چگونه عدل علوی به ظلم اموی تبدیل می شود؟!
داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، رهبر ولو علی بن ابی طالب(ع) باشد، مادامی که مردم در صحنه نباشند شکست قطعی است.
@motaleatehawzavi