🌀 دسترسی پژوهشگران به نیازسنجیهای دانشهای حوزوی فراهم شد
🔻اولويتهاي پژوهشي دانشهاي حوزوي در پايگاه اطلاعرساني نيازها و اولويتهاي پژوهشي به آدرس http://rp.ismc.ir ارايه شده است.
🔻فایل این آثار نیز در قالب pdf بارگذاری خواهد شد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
▪️علیرضا مومن فرزند آیتالله حاج شیخ محمد مومن قمی: حدود ده سال پیش بود ا یكی از دوستان هماهنگ كردیم و در زمانی كه حاجآقا برای كاری در تهران بودند یك كولر گازی تهیه كردیم كه هوای منزل كمی خنك باشد. حاجآقا از تهران برگشتند گفتند: «بابا! این را خودت باز میكنی یا من از جا بكنم؟ اگر با زبان خوش بازش میكنی كه هیچ، وگرنه خودم بازش میكنم»
ما هرچه اصرار میكردیم كه این كولر برای سلامت شما ضروری است، سریع با چند تا از همسایه ها مقایسه میكردند كه وضعیت مالی متوسط یا شاید رو به پایینی داشتند. میگفتند: هر وقت آنها كولر داشتند، من هم خواهم داشت!
@motaleatehawzavi
🔴 فقیه با شناخت سنن تاریخ میتواند برای آینده بشر برنامه بدهد/ دیگران مهدویت را آرمانی، ذوقی، وبرای دلخوشی مردم میدانند.
✔ حجت الاسلام رضا اسلامی
🔸 شاخهای از فقه مضاف ما فقه الحکومة است که دروسی در حوزه در این زمینه برای تقویت این بعد فقهی ایجاد شده است و از مباحث مهم فقه حکومتی، تشخیص مصلحت است. فقه حکومتی مبتنی بر کشف المصالح است که سنخ این مصالح هم دارای اولویتها و مراتبی است که قابل تقسیمبندی به بخشهای مختلف است، لذا خبرگان و نخبگان و حوزه باید به ولی فقیه در شناخت این اولویتها کمک کنند تا این اهداف طبقهبندی شود.
🔸 مثلاً استقلال از اهداف مبنایی است، ولی برخی اهداف ممکن است در تزاحم با مشکلات عدیده باشد. مانند امروز که در جنگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و ... هستیم که در این موارد باید میان اهداف نظام، اولویتبندی شود.
🔸 موج معنویتگرایی، مهدویت و منجیگرایی و ... موضوعات در حال رشدی است که دارای فرصت و تهدیدات است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.
🔸 عالم و فقیه دینی براساس نصوص دینی و ارزش ایمان، قابلیت فرهنگی، ایثار و اعتقادات دینی مردم سنجش دارد؛ امام ظرفیت الله اکبر، مسجد و حسینیه و توسل به ائمه را شناخت، در حالی که ما نه هوایپما و نه موشک داشتیم. در دوره جنگ سلاح نداشتیم، ولی سلاح محکمتری به نام ایمان داشتیم؛ امروز در دنیا میگویند سلاح تأثیر کمتری نسبت به فکر و اقناع و رشد مردم دارد؛ اینکه روی دینداری و رشد فکری مردم چه مقدار سرمایه حساب کنیم، نیازمند فکر فقاهتی است.
🔸 اینکه مثلاً در دهههای آینده قدرت آمریکا چه مقدار است؛ وضعیت معنویتهای نوگرا، ارتباطات جهانی و مسیحیت و ... چگونه است، سنجش این موضوعات هم صرفاً کار کارشناسان نیست، بلکه کسی را میخواهد که بداند علم و معرفت و فرهنگ از کجا شروع شده و به کجا ختم میشود و کار کسی است که بر مبنای قرآن، آینده تاریخ را بیان کند وگرنه برخی نظریه پایان تاریخ را میدهند و چون دیگران میخواهند همین پررنگ شود، برای او دست میزنند.
🔸 ما براساس نصوص دینی میگوییم وقتی امام زمان ظهور میکند که همه نظریات شکست خواهد خورد و بعد هم رجعت رخ میدهد؛ عالم دینی میتواند برای آینده بشر برنامه بدهد و اولویتگذاری کند، زیرا سنن تاریخ را میشناسد وگرنه دیگران مهدویت را آرمانی ذوقی برای دلخوشی مردم میدانند و راهکار اداره امروز جامعه را هضم و تعامل در جامعه قدرت جهانی خواهند دانست.
🔸 امروز در عرصههای مختلف مانند تقریب، تسامح و تساهل، پافشاری و مقاومت بر موضع صحیح دین و یا کوتاه آمدن و انعطاف و ... نیازمند نظریهپردازی هستیم.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
Fatf.ogg
1.47M
🎙توضیحات مهم در مورد کنوانسیون #پالرمو و #CFT/ آیا چنین کنوانسیونی مصداق بارز «جعل سبیل برای کافران» نیست؟/ وظیفه حوزه انقلابی در این موارد، سیر در کلیات و انتزاعیات نیست، بلکه تشخیص مصادیق است.
🔹توضیح در مورد متن این لوایح
☡اسرائیل و عربستان بازرسان #FATF هستند!
❌هدف اصلی حذف قوه قضاییه تحت بند "اعلام جرم بدون دستگاه قضایی"❗️
⛔️چرا دولت بر تصویب #FATF پافشاری میکند؟ (افزایش غیر قانونی قدرت رئیس جمهور)
☡ ایران موظف است کلیه قراردادهای بالای ۱۵۰۰۰ دلار را به تایید کشورهای عضو برساند!
❌ تحویل بدون محدودیت هر شخصی که کشورهای عضو بخواهند به پلیس بین الملل!
📛 اجازه شنود و سرقت قانونی اطلاعات به دشمنان!!
🎙امیدیان، کارشناس مسائل سیاسی
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
💥 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار دقیق و فاخری است که باید برمبنای آن، «گفتمانسازی» و «راهبردنگاری» و «نظریهپردازی» صورت گیرد.
💥 «بیانیه گام دوم»، بهیکمعنا قابلِمقایسه با کتابِ «تَنْبیهُالْاُمَّه»ی مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه»ی شیخ فضلالله نوری نیست؛ چون آنها در مقیاسِ راهبَریِ حوادث ملی بودند و این متن در مقیاسِ راهبَریِ انقلاب اسلامی بهعنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است.
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهای فوقالعاده دقیق است و إنشاءالله اثرگذار خواهد بود. بسیاری از بحرانهایی که در جامعهٔ ما وجود دارد، ناشی از «فقدان استراتژی» یا «انتخابِ استراتژیِ ضعیف» در شکاف تمدنیِ اسلام و غرب است. امیدواریم این بیانیه بتواند این خلأ را پر کند و جلوی حرکتهای زیگزاکیِ دولتها را بگیرد.
💠 در بینِ اسناد راهبُردی که روحانیتِ شیعه برای راهبَری حوادث اجتماعی فراهم آوردهاند، بیانیهٔ گام دوم جزوِ انگشتشمارهاست که بهیکمعنا، قابلِمقایسه با کتابِ «تَنْبیهُالْاُمَّه» مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه» شیخ فضلالله نوری نیست؛ چون آنها در مقیاس راهبَریِ حوادث ملی هستند و این متن در مقیاس راهبَریِ انقلاب اسلامی بهعنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است.
💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار فاخری است که به تجلیل از آن نباید اکتفا کنیم، بلکه باید فهم صحیح و تحلیل صحیح بشود و برمبنای آن، «گفتمانسازی اجتماعی» و «نظریهپردازی اجتماعی» و نیز «راهبردنگاری» صورت بگیرد و اسنادی مثل «الگوی پیشرفت» با آن هماهنگ شوند.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
سیاست جریان #نفوذ_در_حوزه جنجال آفرینی و به حاشیه راندن هر حرکت انقلابی و حمایت کننده از نظام است. دیروز قیام فیضیه را با پلاکارد #استخر_فرح به حاشیه بردند و امروز میخواهند تجمع حوزه انقلابی را اینگونه به محاق ببرند. این اقدام پیش تر توسط #شفقنا رسانه فتنه انگیز حوزوی در جریان حرکت مطالبه گرانه حوزه و سخنرانی #رحیم_پور_ازغدی نیز دنبال شده بود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
تحلیل «بیانیهٔ گام دوم» .mp3
26.3M
🔴 سخنرانی جامع و پرنکتهٔ آیتالله میرباقری در تحلیل «بیانیهٔ گام دوم»
🔷 اهمیتِ استراتژیکِ بیانیهٔ گام دوم
🔷 تحلیل مقیاس انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم)
🔷 شاخصهای ارزیابیِ موفقیتها و آسیبهای انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم)
🔷 انقلاب اسلامی تمامیتخواه نیست.
🔷 آسیبشناسیِ فعالانه و آسیبشناسیِ منفعلانه
🔷 رابطه «رویکرد استحاله» با «نظریه نظام انقلابی»
🗓 زمان: ۹۷/۱۲/۹
🏢 مکان: مؤسسه آفاق حکمت
▫️ ۱۴۶ دقیقه (بخش ۱ و ۲)
▫️ ۲۵ مگابایت
☑️ @mirbaqeri
🔴پیشنهاد بازیگر سینما: شورای مجتهدان رسانهای تشکیل شود
✔️دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با رسا:
🔹باید شورایی از روحانیون و مجتهدان دارای سواد هنری و رسانهای تشکیل شود تا خط و مشی مناسبی برای آثار هنری ترسیم کنند.
🔹تفاوت دیدگاهها، فیلمساز و کارگردان را دچار شک و شبهه کرده و او را در تشخیص مسیر انتخاب شده به تردید میاندازد که آیا راه پیش رو درست است یا خیر؟
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴 نپرداختن به عرصه های تخصصی فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است.
✔ آیت الله صادقی رشاد در همایش حوزه و آینده:
🔸 گرایش به سمت شئون جدید در فقه تخصصی هرگز به این معنی نیست که ما از فقه سنتی جدا شویم چراکه اگر کوتاه ترین فاصله ای با آن پیدا کنیم آن فقه جدید صحیح نخواهد بود و باید با همان دقت، استواری، استحکام و عمقی که در جواهر به کار رفته وارد حوزه های جدید شویم. نیازهای نوپیدا بسیار است که شاید پیشینه ای ندارد مثل مسأله ی بانک که در چند دهه ی اخیر به وجود آمده، طبیعی است که در فقه ما پیشینه ای نداشته باشد
نظام بانکی امروز آلوده به رباست نه اینکه همه ی اعمالش ربوی است اما متأسفانه آلوده به ربا شده است چراکه ما در فقه ماهیت بانک را نفهمیده ایم. فضای مجازی نیز اینگونه است و فضای مجازی به تعبیر رایج همه ی ساعات و عرصه های حیات بشر را تحت پوشش قرار داده و فهم این مقوله لازم است و باید کسانی تخصص پیدا کنند تا فروع متناسب با اینها را به وجود بیاورند.
🔸امروز فقه رقیبی پیدا کرده است که اجازه نمی دهد کار خود را انجام دهد و آن رقیب علوم انسانی است. امروز در جهان این علوم اسلامی است که شئون را اداره می کند و نه فقه، آیا امور اقتصادی، فرهنگی و … تابع اهداف فقهی و شرعی است؟! بلکه اینگونه نیست و ارتباط فقه یک ارتباط نسبی است. امروز اقتصاد در قبضه ی اقتصاد سکولار است و اقتصاددان ها که چه بسا متدین هم هستند اما از اقتصاد دینی چیزی بلد نیستند که البته بر آنها هم نمی توان عیب گرفت چراکه ایراد از بنده ی طلبه است.
🔸اگر در دنیای غرب سخن از تعارض علم و دین باشد آنجا تعارض در حقیقت میان الهیات و علوم انسانی است اما در ایران اگر سخن از تعارض علم و دین شود این تعارض فقه و علوم انسانی است و تا زمانی که به تولید علوم انسانی-اسلامی نپردازیم و فقه را با آ ن درنیامیزیم و به همان گستردگی علوم انسانی فقه را بسط ندهیم و فقه ما حرفی برای گفتن نداشته باشد ما میدان را باخته ایم و نپرداختن به عرصه های فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است لذا لازم است فقه، تخصصی شود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴خواب عجیب آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی/ قسمت اول
✔️به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی (ره)
آیت الله ری شهری در کتاب "خاطره های آموزنده" قضیه ای را از زبان آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی این چنین نقل می کنند:
«در ایامی که مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای برای دیدار با اقشار مختلف مردم قم در این استان بودند، شبی (۲۸/۷/۱۳۸۹) به دیدار ایشان رفتم. جمعی از علما حضور داشتند، از جمله آیه الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی ـ فرزند استاد بزرگِ امام خمینی رحمه الله ـ که در کنار من نشسته بود. فرصت را غنیمت شمردم و ضمن اشاره به خاطره ای که از ایشان در کتاب عارف کامل آمده، عرض کردم: آیا آن مطلب را تأیید می کنید؟
آقای شاه آبادی ضمن تأیید اصل مطلب، برخی از آنچه را در آن کتاب از ایشان نقل شده، نادرست خواند. من از ایشان خواستم آنچه را صحیح است، بفرمایند. ایشان شروع به نقل خاطره ی خود کرد. به ذهنم رسید که مقام معظم رهبری هم بی میل نیست این خاطره را بشنود. با توجه به این که با ایشان قدری فاصله داشتیم و لازم بود سکوت در مجلس رعایت شود، من به مقام معظم رهبری عرض کردم: آقای شاه آبادی خاطره ی جالبی از امام دارند. اگر اجازه دهید، تعریف کنند.
ایشان از این پیشنهاد، استقبال کردند و جلسه را سکوت فرا گرفت و آقای شاه آبادی به تفصیل، خاطره ی خود را بازگو کرد؛ خاطره ای که برای حاضران جلسه شگفت آور بود. بعد از این که از دفتر رهبری بیرون رفتیم، من از آقای شاه آبادی تقاضا کردم که ترتیبی دهیم که خاطره یاد شده را ضبط کنیم. ایشان اجابت کرد و در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۸۹ در منزل آیه الله علی اکبر مسعودی مجدداً خاطره ی خود را بدین شرح، بازگو فرمود:
ادامه دارد...
@motaleatehawzavi
🔴خواب عجیب آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی/ قسمت دوم
✔️به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی (ره)
... زمانی که مرحوم امام ـ رضوان الله علیه ـ در ترکیه (شهر بورسا) تبعید بودند، من در نجف خوابی دیدم. خواب دیدم که آمدم ایران و در خوزستان هستم. جنگی بین ایران و دشمنانی واقع شده. معین هم نبود که چه کسانی هستند. حضرت سید الشهداء علیه السلام هم در همان میدان جنگ، منزل داشتند و این جنگ، زیر نظر ایشان بود. جنگ خیلی طولانی شد، خیلی ها کشته شدند، حتی یکی از دایی زاده های من به اسم حبیب الله هم شهید شد. همه ی درخت ها سوخت، نخل ها هم شکست و سوخت، تا بالأخره ما پیروز شدیم. ما که پیروز شدیم، من زود دویدم بروم به حضرت سید الشهداء علیه السلام تبریک بگویم.
در عالم رؤیا دیدم که حضرت، منزلی چوبی داشتند، مانند منزل ما در مازندران، و من می دانستم اینجا دو تا اتاق دارد و اتاق دست راست برای حضرت سید الشهداء علیه السلام است. من فوراً دویدم و از پله ها بالا رفتم و رفتم خدمت حضرت. دیدم حضرت چهار زانو نشسته اند، یک متّکایی هم روی دامنشان هست که به آن تکیه داده اند. حضرت، قیافه ای نورانی داشتند، اما عمامه سرشان ندیدم؛ ولی خیلی زیبا و خوشگل بودند.
به ایشان تبریک گفتم: که الحمد لله ما غالب شدیم.
ایشان تبسم و خنده ی مختصری کردند که برخلاف توقع من بود. من توقعم این بود که آقا خیلی خوشحال و شادمان می شوند.
عرض کردم: آقا! آن طوری که انتظار داشتم شاد نشدید. ناراحتی تان چیست؟
حضرت فرمود: از دست این دو.
گفتم: آن ها کجایند؟
فرمودند: در آن اتاق.
من رفتم آن اتاق، بنا کردم به آن ها تشر زدن و فحاشی کردن، و در این دعواها از خواب پریدم.
این خواب گذشت. یادم رفت تا امام رحمه الله مشرّف شدند نجف. مدتی طول کشید. بعد از دید و بازدیدها که ظاهراً یک سال از تشریف فرمایی ایشان گذشته بود، روزی همین آقا عبد العلی (اشاره به حجه الاسلام و المسلمین آقا عبد العلی قرهی که در بیت حضرت امام فعالیت میکرد و در جلسۀ آن شب هم حضور داشت) آمد منزل ما و گفت: آقا شما را کار دارند.
رفتم خدمت ایشان. در دیدارها رویه ی اولیه ی ایشان سکوت بود. حرفی نمی زدند تا دیگری شروع کند. من سلام علیک و احوال پرسی کردم و گفتم: امری داشتید؟
ایشان مطالبی گفتند و من هم جواب دادم. نمی دانم چه مناسبتی داشت که دفعتاً این خواب به ذهنم آمد. به ایشان عرض کردم: آقا شما که در بورسا بودید، من خوابی دیدم، و خواب را عیناً نقل کردم.
وقتی نقل کردم، ایشان دست هایشان را به هم مالید و گفت: «لا حول ولا قوّه الا بالله»، بعد هم گفت: جنگ می شود.
برای من خیلی اعجاب آور بود. آن موقع اصلاً صحبت این چیزها نبود، اصلاً احتمال این که ایشان به ایران برگردد نبود، چه برسد… .
من اصرار کردم که: آقا به چه مناسبتی در این موقعیت و با این وضعیت، چنین مطلبی می فرمایید؟
من خیلی کنجکاوی کردم و فشار آوردم؛ ولی ایشان از گفتن استنکاف کردند. وقتی اصرارم زیاد شد، ایشان تصمیم گرفت که بلند شود و از اتاق برود و با من صحبت نکند. بالأخره به اصرار من فرمودند: یک شرط دارد: به شرط این که تا وقتی من زنده هستم، این را به کسی نگویی!
من گفتم: خدا می داند این خواب دفعتاً یادم افتاد.
فرمودند: این، تخطیطی (نقشه؛ نقشهکشی؛ تعیین حد و مرز) است که پدرت برای ما کشیده و این برنامه، می شود و ما هم باید برویم و جنگ هم می شود و ما هم پیروز خواهیم شد.
این را فرمودند. ما هم گفتیم: چشم! و دیگر دنبال نکردیم.
این مسئله را فراموش کردم، تا این که در سال ۱۳۴۹ که به تهران آمده بودم، ممنوع الخروج شدم. بالأخره انقلاب پیروز شد و آخر شهریور جنگ شروع شد. آبادان محاصره شد. اعلام شد که به آبادان کمک کنید. ما یک کامیون ارتشی جنس بار کردیم برای آبادان و بردیم اهواز. روز آخر مهرماه ۱۳۵۹ رسیدیم آنجا. رفتیم استانداری، آقای مهندس غرضی استاندار بود…
ما هم راه اتفادیم به سمت بندر امام، اسکله ی سی و پنج یا سی و شش. وقتی می رفتیم بندر، از نخلستان ها که رد می شدیم، همین که نگاهم به نخل های شکسته افتاد، یاد آن خواب و تعبیری که امام فرمودند، افتادم… .»
منبع: خاطره های آموزنده، محمّد محمّدی ری شهری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۱ ش، ص ۱۰۹ ـ ۱۱۲
@motaleatehawzavi
آیتاللهالعظمی جوادیآملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»:🔻
🔹جامعهای که داعی عدل دارد اما موحد نیست، جامعه فرعونی است. عدل بدون توحید محقق نخواهد شد
🔹علی علیه السلام که قرآن ناطق و سخنگوی قرآن است.
فرمایش پیامبر این نیست که علی همراه حق است یا حق همراه علی است، بلکه منظور این است که علی عین حق است.
▫️ ما در گام دوم و در گامهای بعدی انقلاب، وظیفه داریم خطرهایی که متوجه نظام و انقلاب است را بررسی کنیم، مثل اینکه چگونه عدل علوی به ظلم اموی تبدیل می شود؟!
داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، رهبر ولو علی بن ابی طالب(ع) باشد، مادامی که مردم در صحنه نباشند شکست قطعی است.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
♻️ لزوم #جوان_گرایی #شورای_عالی_حوزه
☘توصیه مهم مقام معظم رهبری به شورای عالی حوزه در رابطه به جوان گرایی
🔶به جوانان اعتماد کنید؛ به این ها تکیه کنید.
🔶منظورم از جوان، انسان 18 ساله نیست؛ بلکه مرادم فضلای جوان 35 تا 45 ساله است.
🔹عقيده ى من اين است كه جناب آقاى مكارم [1] و آقايان محترم و عزيز اگر بخواهيد اين كار (تحول در حوزه) انجام گيرد، بايد به فضلاى جوان تكيه كنيد؛ بايد اينها را به كار بگيريد، به اينها اعتماد كنيد.
🔹جوان كه عرض مى كنم، مرادم جوان هجده، نوزده ساله، يا بيست ساله نيست؛ فضلاى جوان حوزه، يعنى فضلايى كه سن آنان بين سى وپنج، تا چهل، چهل وپنج است، و هفت هشت سال هم درس خارج رفته اند. اينها فضلاى جوان حوزه اند.
🔹درست كه فكر مى كنيم، میبینیم اينها خيلى هم جوان نيستند. آن روز جمعى از آقايان اينجا تشريف داشتند، گفتيم خوب؛ شما آقايانى كه حالا مثلًا هفتاد سال، شصت وپنج سال سنّتان است، آن وقتى كه اين كارها انجام مى گرفت- اشاره كرديم به اوايل نهضت- چند سالتان بود؟ فرض كنيد سى سال قبل از اين، شما چهل سال، چهل ودو سال، چهل وپنج سال داشتيد؛ حالا هم به همان چهل سال، چهل ودو سال، چهل وپنج ساله ها كه هستند- كم هم نيستند و خوب هم هستند- اعتماد كنيد؛ به اينها تكيه كنيد، به اينها مسئوليت و اختيار بدهيد و بگذاريد كار كنند.
📅 بيانات معظم له در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه ى علميه ى قم 29/ 06/ 1376
________
[1. حضرت آیت الله مکارم از اعضای شورای عالی حوزه وقت بودند.]
نقل از: 🆔 @feghahat
#جوان_گرایی_در _مدیریت_حوزه
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
🔴با جوان امروز و نسل جدید چگونه برخورد کنیم؟
✔️حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده:
🔹کار علما در آخرالزمان سخت است، برخی از افراد، تحولات فرهنگی که در عصر جدید به وجود آمده را آنقدر مهم میدانند که بیان میکنند ما با انسانهای جدیدی روبرو هستیم؛ چراکه با وجود ابزار جدید، عقل تضعیف شده و احساسات جای آن را پر کرده است.
🔹هرچه امکانات بیشتر می شود، تمرکز انسان ها پایین تر رفته و توجهات کمتر می شود؛ تلویزیون رسانه ضد تمرکز است و علاوه بر این برخی خصلت ها در رسانه های جدید وجود دارد.
🔹نوع ارتباط رسانه های جدید تصویری به نحوی است که بر روی احساسات مردم کار میکنند؛ نسل رسانه های جدید، نسل انسانهای بی حوصله و احساساتی است.
🔹 ما با پدیدههایی که امروز وجود دارد، چگونه باید برخورد کنیم؟ اگر در مدرسه دو دانش آموز پسر یا دو دانش آموز دختر نزد ما آمده و بگویند ما همجنسگرا هستیم چه باید بکنیم؟
مواجهه ما باید به نحوی باشد که او قید دین را نزند؛ همچنین نباید به نحوی مواجهه کنیم که فکر کنند کار آنان اشکال ندارد؛ موقعیت جدید برای ما یک موقعیت سخت و صعب بوده و سابقه نداشته است.
🔹دین حداکثری آرمانی است که باید بالای سر ما باشد؛ اما هنگامی که در میدان عملیات میآییم، باید ببینیم قدر مقدورمان از تدین چه مقدار است و بر روی قدر مقدورمان نسبت به متدین ساختن جامعه فعالیت کنیم.
🔹فاصله از دین شریعتی، چهل تکه بودن هویت نسل جدید، خودآیین بودن انسان مدرن از جمله ویژگیهای نسل جدید است.
🔹نسل امروز نماز میخواند؛ اما در کنار آن دوست دختر هم دارد؛ یا شخص بیحجاب است؛ اما میبینیم که زیارت عاشورای او هم ترک نمی شود؛ این وضع نسل جدید امروز ماست که با آن مواجه هستیم.
🔹نتیجه مواجهه با نسل جدید باید هدایت او باشد؛ نه گارد و موضوع بحث شما؛ ژست من و شما نباید به گونهای باشد که موضع استعلا برای آنان تداعی شود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴پخت و پز مرجعیت در نشریه خیمه
🔸ماهنامه خیمه وابسته به محمد رضا زائری اخیراً به معرفی مراجع احتمالی آینده در حوزه علمیه قم پرداخته است. این مجله در حالی از سید حسن خمینی(!!!)، علوی بروجردی، مهدی هادوی، میر سید محمد یثربی، سید هاشم حسینی بوشهری و... به عنوان گزینه های احتمالی مرجعیت در آینده نام میبرد که اسمی از آیت الله شب زنده دار به میان نیاورده است. بعید نیست که این اقدامات، تلاشی برای برجسته سازی یک طرز تفکر خاص در حوزه علمیه برای دستیابی قدرت مرجعیت در آینده باشد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
💢تشکیک در ولایت فقیه، خطری بزرگ برای حوزه است/ لازم است طلاب به مسائل روز مجهز شوند
📌آیتالله محمدمهدی شب زندهدار، در دیدار نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس:
🔹یکی از وظایف فضلای حوزه این است که در باب ولایت فقیه مطالعه عمیق و دقیق داشته و آن را برای طلاب و غیرطلاب بیان کنند؛ ما امروز این خطر را در حوزه میبینیم و اگر این تشکیک در حوزه جای بیفتد، خطر بزرگی است.
🔹نظام حوزه طلاب را بر اساس مباحث فقهی و اصولی تربیت میکند که درست بوده و فقه و اصول ستون فقرات حوزه است؛ اما طلاب احتیاج به معلومات فراتر از این مباحث در تعامل با جامعه دارند؛ جامعه امروز غیر از جامعه 40 یا 50 سال پیش است و اطلاعات گوناگونی در آن وجود دارد که روحانی نباید از این اطلاعات غافل باشد.
🔹خوب است که در جلسات طلاب و فضلا، اطلاعات روز در موضوعات مختلف به آنان ارائه شود و باید از فرصتهایی که در حوزه درس برقرار نیست، استفاده کرد تا طلاب مسلح به مباحث روز شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/iPUjyZ
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اگر انقلاب خمینی نبود در تاریکی و ظلمات بودیم
حسن دلیل در خانوادهای سنی مذهب متولد شد در دانشگاه ملک سعود شهر ریاض #عربستان تحصیل کرد اما در نهایت به مکتب #اهل_بیت علیهمالسلام گروید وی با حضور در خبرگزاری حوزه به تفصیل ماجرای زندگیاش را تعریف کرد...
▶️ @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹اینجا دانشگاه مفید است. بدل آقامیری را با لباس روحانیت دعوت کردند تا تولدش را جشن بگیرند و بهنام بانی پخش کنند.
#دانشگاه_مفید (که تلاش برخی اساتید آن برای عرفی سازی دین به روشنی مشهود است) مدتهاست با حوزه و فقاهت نسبتی نداشته است و ادعای آن مبنی بر نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی توهمی بیش نیست، اما با پشتوانه مثل #شفقنا و انتشار پرتکرار اخبار و مصاحبه با اساتید آن به عنوان یک جریان حوزوی تا به امروز ادامه حیات داده است.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛#رحیم_پور_ازغدی را رمی کردید و جاهل خواندید؛ با #انتقادات_رهبری چه می کنید؟!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟!(272)
🔻زمانی که امثال آقای ازغدی بحث سکولار حوزوی رو مطرح میکنند و میگویند حوزه نتوانسته پاسخ نیازهای دینی جامعه رو بدهد؛ بزرگان و علما ایشون را محکوم کردند و بعداز تملق های بسیار از حوزه گفتند ایشان از خدمات فراوان حوزه به جامعه خبر ندارد.
🔻اما آیا رهبری هم ازاین همه خدمات حوزه اطلاع ندارند که در دیدار اخیرشان با موسسه عالی فقه وعلوم اسلامی اینگونه فرمودند:
«اگر چنانچه نهادسازها یعنی مثلا بانک مرکزی یک نهاد است یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است؛ اگرچنانچه برای مدیریت اسلامی خودش سوالی پیدا کند به کی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند؛ این الان اتفاق نمی افتد یعنی این کار وجود ندارد؛ یک نمونه اش رو مثلا ملاحظه کنید که غالبا خیلی خیلی خیلی خیلی این نادر است شبیه این نمونه که مثلا فرض کنید که یه روزی پاکستانی ها در صدد بر آمدن بانک اسلامی درست کنند فراخوان دادند به دانشمندان اسلامی که مرحوم شهید صدر اون کتاب" البنک لا ربوی " را نوشتند و فرستادند خوب این یک نمونه است حالا البنک لا ربوی چقدر جواب نهاد بانک را در دنیای امروز میدهد اون یه بحث دیگری است که حالا ممکنه نواقصی داشته باشد اما بالاخره یه پاسخی داده شد؛ شما چند نمونه از این پاسخها سراغ دارین؟ خیلی کم ؛
خیلی کم اگر دومی سومی داشته باشد مسلما دهمی ندارد؛ خوب اینها در حالی که حوزه این توان رو دارد.»
🗓 ۹۷/۱۲/۱۳
نقل از: 💻 @Khamenei_ir
#تحول_در_حوزه
#حوزه_انقلابی
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
🔴دانشگاه مفید و اما و اگرها⁉️‼️
🔷دانشگاه مفید با رویکرد آموزشی، یکی از زیرمجموعه های موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین(ع) است که مرحوم آیت الله موسوی کریمی مشهور به موسوی اردبیلی با هدف رفع یکی از نیازهای جدی حوزه علمیه قم بنیان گذاردند و از سال ۱۳۶۸ ریاست عالیه این دانشگاه را بر عهده گرفتند.
🔹بر طبق اساسنامه دانشگاه مفید، اعضای هیات امنای آن در سال ۶۸ متشکل از شش نفر بودند؛
۱- آقایان عبدالکریم موسوی اردبیلی۲- اکبر هاشمی رفسنجانی۳- میرحسین موسوی۴- محمد خاتمی ۵- علی محقق داماد ۶- استاندار قم.
🔹در بین این اعضا آقایان موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی مرحوم شدند میر حسین موسوی و خاتمی از قطار انقلاب پیاده شدند و اسم خود را در دفتر ریزشهای انقلاب ثبت کردند. از هیات امنای فوق آقای محقق داماد و شخصیت حقوقی استاندار محترم قم باقی ماندند.
البته این جای سوال است که با وجود مسئولیت سنگین اجرایی کلان شهر قم، استاندار چقدر و چگونه می تواند در این دانشگاه وقت بگذارند و یا تاثیرگذار باشند.
🔸بعد از فوت مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، مهر ایشان در یک مراسم نمادین توسط بیت و فرزندان آن مرحوم شکسته شد و در مدت زمان کوتاهی، فرزندان آن مرحوم و طیف حاکم در دانشگاه مفید ، هیات امنای جدید را تعیین کردند که عبارتنداز؛ سید علی محقق داماد، محمدعلی صدیقی، سید مسعود موسوی اردبیلی، میرسعید موسوی اردبیلی، سید علی موسوی اردبیلی، مسعود ادیب، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، محمدرضا یوسفی شیخ رباط، مجید رضایی، استاندار قم، نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فناوری.
🔸در بین اعضاء فوق سه تن از پسران مرحوم موسوی اردبیلی(مسعود، میرسعید و علی)، عضو هیات امنا شدند. آقای یوسفی و مسعود ادیب نیز که از اعضای شورای مرکزی مجمع غیرقانونی و فتنه گر محققین هستند. این تشکل در فتنه ۸۸ نقش مهمی در به آشوب کشیدن کشور و صدور بیانیه های مختلف در حمایت از فتنه گران داشت به نحوی که تصاویر حضور آنان نیز در آشوبهای تهران ثبت شده است.
🔸 مسعود ادیب از فعالان جریان فتنه و همچنین از مهره های اصلی جریان منتظری است که با برخی از موسسات خارجی فعال در حوزه ادیان ارتباط داشته و به برخی از کشورها رفت و آمد داشته و هم اکنون در کشور کانادا سکونت دارد. مسعود موسوی کریمی نیز به کانادا رفت و آمد دارد.
🔸در دانشگاه مفید افراد فتنه گر دیگری همچون ایازی، فاضل میبدی، علی موسوی، موسویان، شریعتمداری، شفیعی، ادیب، پویا و فیرحی و...فعال هستند. همچنین بخشی از منتسبین جریان منتظری در دانشگاه مفید فعالیت دارند.
🔸آنچه که واقعا جای تامل دارد قرارگرفتن بخشی از سرمایه ها و جوانان کشور در دست این طیف در دانشگاه مفید و جهت دهی و ذهنیت سازی این طیف دگراندیش برای آنان می باشد.
🔸اینکه عده ای در دانشگاه مفید تحت عنوان گفتگوی ادیان و ... با مراکز خارجی مراوده دارند و به کشورهای مختلف رفت و آمد دارند دستاوردش، جای سوال دارد.
🔸سوال بعدی اینکه با توجه به اهداف بیان شده توسط متولیان این دانشگاه، نتیجه و دستاورد فعالیتها و مواضع افراد موثر در این دانشگاه، برای حوزه علمیه قم چیست؟!!!
🔸سوال بعدی این است که چرا تا به حال شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سر و سامان دادن به این دانشگاه ورود نکرده است؟
🔸 با بررسی عملکرد دانشگاه مفید و تطبیق آن با اهداف تعیین شده در اساسنامه، شاید بتوان گفت این دانشگاه دچار انحراف از اهداف اولیه خود شده است.
#حوزه_تراز_انقلاب_اسلامى
#دگراندیشان_حوزوی
📷 http://yon.ir/BW03n
🆔 @hawzah_enghelabi
🔴جایگاه فلسفه و کلام در تحول علوم انسانی
✔️حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد اصغری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹گاهی برای فرار از سکولاریسم، در دام ظاهرگرایی میافتیم و گاه برای بر حذر بودن از ظاهرگرایی، در تلهی سکولاریسم؛ باید به یک ساز و کار منطقی و درست برسیم.
🔹ما باید با یافتههای جدید علوم آشنا باشیم کما اینکه فلاسفه سلف ما چنین بودند. امروزه فلسفه با علوم غریبه است و این یکی از عوامل رکود فلسفه است. آشنایی فلسفه با علوم باعث طرح مسائل جدید در برابر آن میشود و زمینه تحول در آن را فراهم میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/iwLf78
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴بعضیها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه در دیدار با حضرت آیتالله نوری همدانی گفت:
🔹علم اصول، علم پایه در حوزه است و بدون آن نمیتوان احکام را استنباط کرد.
🔹علم اصول میتواند در علوم دیگر؛ مانند کلام، تفسیر و ... نقش آفرین باشد، اما متأسفانه به نام و عناوین مختلف از جمله اینکه تدریس علم اصول طولانی شده و یا علم اصول نمیتواند نیاز روز را پاسخگو باشد، کتاب اصول مرحوم آخوند را مورد هجمه قرار میدهند و این هجمهها در حالی است که کتاب درسی که جایگزین مناسبی برای کفایه باشد، معرفی نشده و وجود ندارد و این هجمه تنها خسارت به حوزه و باعث بی انگیزگی طلاب است.
🔹هجمه دیگر بیثمره نشان دادن کتاب اصول است. این مسئله نیز باعث بی انگیزگی طلاب میشود.
🔹انجمن اصول فقه حوزه به دنبال این است روزی را به عنوان مهمترین علم حوزوی در تقویم جمهوری اسلامی مشخص کند. این امر هم نیازمند حمایت مراجع تقلید و بزرگان است.
🔹هم اکنون 96 درصد اساتید حوزه با این مسئله که روزی برای علم اصول در تقویم در نظر گرفته شود، موافقت خود را اعلام کردهاند.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴بعضیها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند ✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه ح
🔴 چه کسی علم اصول را بیشتر تخریب میکند!
🔹 نگارنده نه با آقای اکبرنژاد علقهای دارد و نه نظرات ایشان را صحیح و قابل پذیرش میداند، اما نمیتواند نسبت به اظهارات اخیر رئیس انجمن اصول فقه حوزه بیتفاوت باشد.
🔹 جناب آقای محمدی رئیس انجمن اصول فقه در دیدار آیت الله نوری همدانی فرمودهاند که برخی به دنبال تخریب علم اصول هستند و با هجمه به کتب اصولی و بیثمره جلوه دادن مباحث علم اصول موجبات خسارت به حوزه و بیانگیزگی طلاب را فراهم میآورند.
🔹 بسیار مایه تأسف است که حوزهای که باید محل پاسخگویی و رفع شبهات و ابهامات باشد به محلی برای سخنان شعارگونه تبدیل شده است. حقیقت آن است که تخریب علم اصول توسط انجمن علم اصول کمتر از تخریب آقای اکبرنژاد نیست. شبهه را باید با دلیل پاسخ داد و نه با شعار! من به عنوان طلبهای ساده وقتی میبینم که انجمن اصول فقه حوزه و دیگر بزرگان حوزوی در برابر درخواستهای مکرر مؤسسه فقاهت مبنی بر برگزاری جلسه آزاد اندیشی و نقد و بررسی ادعاهای آقای اکبرنژاد، طفره میرود و حاضر به نشان دادن اشکالات و خطاهای فکری آقای اکبرنژاد و از بین بردن شبهه از اذهان طلاب جوان نیستند، بدیهی است که متهم اصلی را انجمنی میدانم که از قبول این پیشنهاد طفره میرود نه آقای اکبرنژاد که نظری را که هرچند اشتباه بدان رسیده است، آزادانه ابراز مینماید.
🔹 شاید ادعاهای آقای اکبرنژاد حق نباشد، اما مقصر بیانگیزگی طلاب شما هستید که با کوتاهی در پاسخگویی به شبهاتی که ذهن بسیاری از طلاب را درگیر کرده است، زمینه گرفتار شدن آنها به این مشکلات را فراهم کردهاید.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
💢وقتی ما میگوييم انقلاب اسلامی هدفاش تمدن نوين اسلامی است، يعنی نبايد آنرا به يك پديده سياسی تقليل دهيم. انقلاب اسلامی سعی كرد حيات و زندگی را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابی درست كنيم، بلكه میخواستيم يك پديدهای ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرطاش تشكيل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است.
(بیانات در دیدار با جمعی از تمدنپژوهان / 11 بهمن 1397)
@motaleatehawzavi