eitaa logo
برهان انقلاب
338 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 استمداد حوزه سکولار از لشکر fake 🔸 کانال فرید مدرسی در تلگرام درحالی که تا یکی دو روز پیش کمتر از 1400 عضو داشت، به یکباره اعضای آن به حدود 9000 نفر افزایش پیدا کرد. با توجه به اضافه شدن ناخواسته افراد به این کانال، تعداد اعضای آن با سرعتی بالا رو به کاهش است، به گونه‌ای که در کمتر از 40 دقیقه (همانطور که در تصویر مشاهده میکنید)، بیش از 100 نفر از اعضای آن کاسته شده است. بدیهی است که در پایان ممکن است برخی از اکانت‌های غیرفعال و یا نیمه فعال در کانال باقی مانده و موجب افزایش ظاهری اعضای کانال شوند. 🔸 این امر به خوبی نشان دهنده ناکامی این جریان در همراه کردن بدنه حوزوی با خود و نیاز آنان به این امر است، به گونه‌ای که آنان را وادار به روی آوردن به چنین رفتارهایی کرده است. بنابراین بهترین شیوه مقابله جامعه حوزوی با این جریان نیز و دنبال کردن مطالب کانال های آنها بدون عضویت، و از طریق آی دی آنها است. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴لزوم تجدید نظر در روند امتحانات حوزه ✔ حجت الاسلام ابراهیم شفیعی مدیر مدرسه علمیه رشد در نشست شورای علمی گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان: 🔸 در مقررات آموزشی بین نمره 8 تا 12 حق اعتراض دارید و اگر کمتر از 8 و بالاتر از 12 باشید حق اعتراض ندارید. طلبه قسم می‌خورد می‌گوید من یقین دارم 18 کمتر نمی‌شوم در حالی که به او 13 داده اند اما طلبه جرأت ندارد حرف بزند و اعتراضش هم جایی خریدار ندارد؛ کجای نظام آموزشی دنیا این‌گونه است؟ متأسفانه این‌ها چیزهایی است که ما در حوزه‌مان حل نکردیم و خیلی ضعف است؛ یعنی طلبه سر این قضایا این‌قدر سرخورده و خرد می‌شود. 🔸 من که درس خواندم و نمره‌ام را می‌دانم 18، 19 می‌شوم حالا دست مصححی افتاده است که دقت لازم را نکرده است یا پشت صفحه را هم ندیده است. حالا ما از طریقی این موارد را پیگیری می‌کنیم. مسئولان محبت می‌کنند و لطف می‌کنند موارد این‌چنینی، برای ما پرونده را باز میکنند و نگاه می‌کنند، کمک می‌کنند، فراقانونی است یعنی روابطی است ولی باید قانون درست شود، یعنی باید تعریف بشود. ⭕به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 دستور مهم آیت‌الله اعرافی به مدیران حوزه‌های استانهای کشور: 🚨 برنامه ریزی جامع و سریع برای حضور طلاب وحوزویان در عملیات امداد و کمک رسانی به سیل زدگان 🚨 تفویض اختیار به مدیران برای تعطیلی مدارس علمیه به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مدیران حوزه های علمیه استانهای کشور دستور داده که همه توان خود را برای بسیج امکانات و حضور حوزویان در کمک رسانی به سیل زدگان به کار بگیرند که متن آن به این شرح است: حضرات مدیران محترم حوزه های استان های کشور(دامت افاضاتهم) با سلام و ضمن تقدیر از همه مردم و دستگاهها و نهادها و گروه‌های تبلیغی طلاب و فضلا و روحانیت محترم، که تاکنون خدمات ارزنده ای ارائه داده اند، لازم است مدیران محترم استانی و نیز مدیران ارجمند و مراکز و نهادهای حوزه ای و فرهنگی و تبلیغی نقش موثر خود را در این وظیفه الهی و انسانی با شتاب و اتقان بیشتر وبا عنایت به نکات ذیل ایفا نمایند: 1⃣ برنامه ریزی اساسی و سریع در راستای تبلیغ و همه مردم شریف به ویژه جوانان ارجمند در همه نقاط کشور نسبت به امداد و هرگونه کمک رسانی به هموطنان سیل زده و بسیج مساجد و مراکز دینی در این زمینه وتبیین این وظیفه الهی توسط روحانیون سراسر کشور و دعوت عموم جامعه به نشان دادن الگوی برجسته ای از همبستگی و همیاری اسلامی و ملی و انقلابی. 2⃣ جامع و سریع برای حضور طلاب عزیز و روحانیت محترم وحوزویان ارجمند در عملیات امداد و کمک رسانی و تسهیلات لازم برای نقش آفرینی آنان در این زمینه. 3⃣بر ضرورت و هماهنگی و همکاری با نمایندگان محترم ولی فقیه و امامان محترم جمعه و مسئولان گرامی و دستگاه های مسئول و امداد رسانان و نیز نهاد ها و مراکز حوزوی و تبلیغی وگروه های مردمی تاکید می نمایم، ستادهای استانی مراکز حوزوی باید تشکیل و از آن طریق هماهنگی های لازم بعمل آید. 4⃣ به مدیران محترم در استانها در تنظیم برنامه‌ها و و محورهای حضور غیاب و دیگر مسائل قانونی مربوط به مدارس و مراکز حوزه های علمیه تفویض اختیار می شود تا تصمیمات لازم و ضروری اتخاذ نمایند و به اطلاع بخشهای ذیربط مدیریت حوزه های علمیه برسانند. 🔹امید است حوزه های علمیه و روحانیت محترم مانند همیشه و با اخلاص و ایثار و دور از همه هیاهو و شائبه ها در کنار گروه های مردمی. بسیجی و نیروهای مسلح و دستگاه های مسئول، در خدمت به مردم و یاری رسانی به سیل زدگان عزیز و کاهش آلام و رنج آنان موفق باشند و انتظار می رود فعالیت های گسترده طلاب و اساتید و گروه های جهادی و علمای اسلام و ائمه جمعه و جماعات در شمال کشور که تاکنون مایه افتخار بوده است، استمرار و به سایر نقاط گسترش یابد. 🔹فرصت را مغتنم میشمارم و براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) همه مردم شریف و مسئولان محترم کشور و دستگاه های مسئول و روحانیت و حوزه های علمیه را به مجاهدت مستمر و تلاش جهادی برای خدمت خالصانه به مردم عزیز و حل مشکلات سیل زدگان در این شرایط دشوار و نیز زمینه سازی برای پیشگیری از خسارت ها و تلفات حوادث غیر مترقبه فرا می خوانم و حل مشکلات همه مناطق آسیب دیده را از خداوند متعال مسألت دارم. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه متن‌کامل:↙️ http://hawzahnews.com/detail/News/487086 @HawzahNews| حوزه‌نیوز
🔸 حجت الاسلام و المسلمین میر احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، امروز برای عرض خدا قوت به طلاب، روحانیون و بسیجیان حمیدیه، در جمع آنها حضور یافت و کلاس درس خود را به صورت عملی اجرا کرد. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، امروز پا به پای طلاب جهادی برای امداد رسانی به مردم سیل زده، گونی حمل کرد و به ساخت سیل بند کمک کرد. 🔸تصاویر فوق توسط یکی از طلاب مدرسه علمیه حمیدیه، به ثبت رسیده است. @motaleatehawzavi
🔸وقتی طبل #جهاد در راه خدا نواخته شود، دوران حکومت #عشق آغاز می‌گردد. چرا که جز عشاق کسی حاضر به فداکاری و از جان گذشته‌گی نیست. دوران جهاد دوران حکومت عشق است و این‌جا مهبط #عقل است و معلوم است که حکومت عشق نباید هم چندان پای‌دار باشد. #سیدمرتضاآوینی @motaleatehawzavi
حضور بدون تشریفات حجت الاسلام رئيس قوه قضائيه در ميان مردم در نماز جمعه تهران. @motaleatehawzavi
هدایت شده از آنتی‌تز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
😊 واکنش برخی سلبریتی ها به حضور روحانیون😂 ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! پس آخوندا چیکار می کنن؟! (بی شماره تا ریا نشه) 😂😊😂 💠 با همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
🔴 نفوذی ها علیه انقلاب و حوزه های علمیه کم نیستند/ فتنه ها علیه روحانیت چندین برابر شده است ✔ حجت الاسلام نجم الدین طبسی 🔸 طبق کتب تاریخی از زمان ابوحمزه ثمالی،نجف اشرف پایگاه حوزه علمیه بوده است . ابوحمزه ثمالی پدر سه شهید و سلمان زمان خود و فقیهی وارسته بود، در ادامه ، شیخ طوسی بود که حوزه علمیه نجف اشرف را قوت بخشید. مرحوم شیخ طوسی عالمی است که شیعه وامدار آن است، این عالم پایگاه اصلی حوزه های علمیه را در نجف اشرف بنا نهاد. 🔸در گذشته سلفی ها فشار زیادی به بغداد و شیعه وارد کردند، اما با این وجود در زمان امام حسن عسکری(ع) به تعبیر رهبر معظم انقلاب شیعه از نظر جمعیت و اقتدار و قوت حوزه های علمیه از دوران قبل قوی تر بود. 🔸 در دوران مرحوم شیخ طوسی، فشار سلفی ها علیه شیعه بسیار بسیار سنگین شد تا جایی که چندین بار کتابخانه مرحوم شیخ طوسی که ۸۰ هزار کتاب خطی داشت به آتش کشیده شد که در نهایت ایشان مجبور به مهاجرت به نجف شد که همراه با او طلبه ها اعم از سنی و شیعه به نجف اشرف مهاجرت کردند و سپس کارهای بزرگ کردند. 🔸 البته امروز هم حوزه های علمیه کارهای وارسته ووالایی می کنند، ولی توقعات هم زیاد است و باید در فضای امروز بیشتر کار کرد؛ امروز وضعیت با شرایط سخت شیخ طوسی ها و دوران مستبد پیش از انقلاب فرق کرده است. در آن زمان با فشار سخت، علما اعتقادات و حوزه های علمیه را حفظ کردند، لذا وظیفه امروز ما مشخص است که چه باید بکنیم. 🔸 دشمنان به نام حوزه در حوزه ها، علیه حوزه نیرو نفوذ کرده اند ؛ نفوذی علیه نظام و انقلاب وحوزه های علمیه کم نیست. @motaleatehawzavi
هدایت شده از روزنه
محمد سروش محلاتی را بهتر بشناسیم/صفحه ۱ از ۲ در حاشیه عدم حضور آقای اعرافی در نشست مشترک با سروش محلاتی در مؤسسه فهیم 💥اختصاصی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جناب آقای سروش محلاتی٬ از زوایای گوناگون قابل بحث و بررسی است؛ حیثیت سیاسی، علمی، ارتباطات خاص و... . در این کوتاه‌نوشت تنها نکاتی را از مجموعه‌فکری او انتخاب کرده‌ایم و بررسی جامع و پایه‌ای را به ظرفیت‌های تفصیلی‌تر واگذار می‌کنیم: ۱. محدود کردن اختیارات معصومین(علیهم‌السلام): مطالعه آثار سروش محلاتی نشان می‌دهد که او با روش فقهی و استفاده از ادبیات علمی رایج در علوم انسانی سکولار٬ در قالب «نفی دیکتاتوری»٬ دایره اختیارات معصوم را محدود می‌کند و اراده عرف را بر آن ذوات مقدسه تحمیل می‌کند: « حکومت حتی بر مبنای نصب الهی و در حق امام معصوم حقی است که به امام برای مردم تعلق گرفته و از قبیل حق ولی در نکاح باکره رشیده است...به دلیل آن‌که آنان(عرف) در زندگی‌شان دست‌خوش تحول شده و گاه صعود و گاه سقوط می‌کند لذا آنان حق دارند که درباره شخص فرمانروا تصمیم بگیرند از این رو تا وقتی شهروندان او را به عنوان شایسته حکمرانی شناسایی نکرده‌اند مسؤولیت حمایت و اطاعت از او را ندارند... متفکرانی که در هیچ شرایطی استبداد را توجیه‌پذیر نمی‌دانند اساسا چنین حقی را حتی برای امام معصوم هم به رسمیت نمی‌شناسند و بدون آن‌که جواز زور را مشروط به مصلحت کنند امام معصوم را حتی با این قید و شرط برای قهر و غلبه آزاد نمی‌دانند.»(دین و دیکتاتوری-مقاله دوم) طبق این دیدگاه جامعه زمان امیرالمؤمنین(ع) نسبت به تلاش برای به حکومت رسیدن ایشان هیچ مسؤولیتی نداشتند چراکه معاذالله ایشان را به عنوان شخص شایسته حکمرانی شناسایی نکرده بودند. البته این مبنا از او که شیفته هاشمی رفسنجانی است بعید نیست چراکه طبق نقل سروش آن شخصیت هم چنین مبنایی داشت: «آقای هاشمی از روز اول به پدیده قدرت نگاه زمینی و واقع‌بینانه داشت ...و الهی بودن حکومت از نظر ایشان، با الهی بودن پدیده‌های دیگر از قبیل ازدواج یا مالکیت فرقی نمی‌کند... زمینی بودن در این تحلیل به معنی این است که خداوند اجازه حکومت بدون خواست مردم را نداده است. سؤال: آیا چنین نظریه‌ای به دوران حضور پیشوایان معصوم هم قابل تسویه و تعمیم است؟ پاسخ: از نظر آقای هاشمی همین‌طور است.»(آیت درایت-هاشمی و نگاه زمینی به قدرت-مصاحبه با نسیم بیداری) ناگفته پیداست که وقتی کسی حکومت را در عداد مالکیت (آن هم با نگاه فقه فردی موجود) می‌آورد، در اصل حکومت را به طور کامل به عرف سپرده و شارع را به صرف ممضی تقلیل داده است ممضی که البته گاهی اوقات حاشیه‌ای هم بر نظر عرف می‌زند. ۲. عقب‌افتاده و ترسو نشان دادن فقها: یکی از مناطق حساس شیعه، ارتباط وثیق میان مرجعیت و مقلدین است. ارتباطی حساس که همگان باید مراقب حفظ آن باشند. اما آقای سروش محلاتی با تعمیم برخی رفتارهای جزئی فقها، که چه بسا آن نیز دارای حکمتی بوده باشد، فقها را عقب‌افتاد و ترسو و بی‌تدبیر جلوه داده است. به گونه‌ای که انگار فقها فوبیای ابزار نو دارند و هر چیز تازه‌ای ببینند نگران می‌شوند و تحریمش می‌کنند و به همین خاطر جناب سروش به مقلدین (که از دید ایشان به خلاف فقها شخصیت‌های عاقل و متعادلی هستند) توصیه می‌کند که نباید در این زمینه‌ها به کلام فقها توجه کنند: «مروری بر دیدگاه‌های فقها درباره ابزارهای نو و وسائل جدید حکایت دارد از نوعی برخورد محتاطانه و توأم با نگرانی... دین‌داران باید با تشخیص قلمرو تقلید صحیح که به حوزه «احکام» مربوط است، در قلمرو مصادیق از عقل و دانش خود استفاده کنند و به دور از تقلید باطل، آگاهانه و بر اساس تحقیق تصمیم‌گیری کرده و در مصادیق (مانند ماهواره) منتظر فتوای حلال یا حرام از سوی فقها نمانند؛ زیرا آنان غالبا یا با تأخیر و احتیاط، نظر می‌دهند و چه بسا در شرایطی که ابزارهای نو کاملا شیوع پیدا کرده و فراگیر شده و دیگر مخالفت با آن‌ها هم فایده‌ای ندارد، فتوا به حلیت می‌دهند!»(دولت و اجرای شریعت-مقاله هفتم) 🔸تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید👇 @rozaneebefarda ادامه در پست بعد
هدایت شده از روزنه
محمد سروش محلاتی را بهتر بشناسیم/صفحه ۲ از ۲ در حاشیه عدم حضور آقای اعرافی در نشست مشترک با سروش محلاتی در مؤسسه فهیم 💥اختصاصی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 لینک بخش نخست: https://eitaa.com/rozaneebefarda/954 ۳. نسبی‌گرایی در احکام اجتماعی اسلام شکی نیست که بسیاری از احکام اجتماعی اسلام اقتضائی است و در صورت عدم مانع اجرا می‌شود. امّا جناب سروش با نگاه غیراصولی به این قاعده، کلیه احکام اجتماعی و حتی اخلاقی را نسبی جلوه می‌دهد: «در پندار بسیاری از اهل شریعت گزاره‌های شرعی... از جنس گزاره‌های ریاضی است. این تشابه از آن جهت است که در گزاره‌های ریاضی همین که موضوع و حکم در ذهن تصور شود برای «اثبات حکم» کافی است. مثلا وقتی عدد ۴ را در نظر می‌گیریم و مفهوم زوج بودن را هم درک می‌کنیم، بلافاصله می‌توانیم حکم کنیم که «۴ زوج است» ... بر این قیاس در احکام شرعی نیز وقتی حکم بر موضوع خود قرار می‌گیرد و مثلا می‌گوییم «قمار حرام است» این نسبت میان موضوع و محمول در همه جا و در همه شرایط یکسان است... ولی از نظر فقها این تحلیل کاملا عوامانه و جاهلانه است. نه فقط در احکام اجتماعی شرع به چنین جزمیت و تصلبی باور ندارد بلکه در احکام اخلاقی نیز چنین رویکردی را نمی‌پذیرد... احکام اخلاقی نیز وقتی تأثیراتش از زندگی فردی فراتر می‌رود و در زندگی جمعی و روابط انسان‌ها با یکدیگر مطرح می‌شود تصلب خود را از دست می‌دهد و تحت تأثیر شرایط «تغییر» می‌یابد.»(دولت و اجرای شریعت-مقاله پنجم) ۴. مقابله با اجرای احکام اسلامی جناب سروش محلاتی جواز تدریجی بودن بیان احکام شرع را به تدریجی بودن اجرای احکام شرعی توسط دولت مستقر تسری می‌دهد. آیا چنین تعدّی از منابع فقهی؛ استحسان نیست؟ : « عجیب است به رغم داشتن پیشوای معصوم و داشتن رهبری با قدرت معنوی فوق‌العاده و احکامی که حتی سخت‌ترین آن‌ها مثل سنگسار و قصاص پیش از این نیز در آن جامعه اجرا می‌شد و از نظر عرفی پذیرفته شده بود، دولت پیامبر اسلام را «دولت دوره گذار» بدانیم که هدف خود را اجرای همه دستورات شرعی نمی‌دانست اما دولت اسلامی در عصر حاضر را به رغم محروم بودن از آن امتیازات، دولت «پس از دوره گذار» و دولتی مسؤول اجرای شریعت در همه زمینه‌ها بدانیم و چنین بار سنگینی را بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ها بر عهده این دولت بدانیم»(دولت و اجرای شریعت-مقاله دوم) ۵. مقابله با احکام اسلامی-دیه آقای سروش محلاتی با بی‌اعتنایی به ظرفیت دین به بازتولید منطق غربی در قالب فقهی می‌پردازد. غرب نگاه اسلام به دیه را صحیح نمی‌داند پس طبق الگوی فکری او باید حکم اسلامی دیه تغییر کند. او در نشست «فقه‌پژوهی دیه»-تهران ۱۳۹۶ سخنانی داشت که به حدّی تحریف‌آمیز بود که واکنش آیت‌الله سبحانی را برانگیخت: «اخيراً در نشستى پيرامون مقادير ديه در اسلام «فرضيه»اى مطرح شد و حاصل آن اين كه، اين مقادير احتمالاً حكم موقت بوده و مى توان مقدار ديه را به صورت ديگر نيز تعيين كرد. در اين مورد از حضرت آية الله العظمی سبحانى نظرخواهى شد، معظم له با نگارش اين مقاله به تحليل اين نظريه مى پردازند...» آیت‌الله سبحانی با استدلال‌های متقن فقهی فرضیه سروش را رد می‌کنند که به علت تفصیلی بودن آن پیوند را جهت مطالعه قرار می‌دهیم. ایشان در پایان خطاب به سروش محلاتی و هم‌کیشان او می‌فرمایند: «به علاقمندانى كه گمان مى كنند بر كرسى نوآورى نشسته اند يادآور مى شوم اجتهاد و استنباط كار آسانى نيست. مرحوم شيخ انصارى در باب انسداد باب علم مى گويد: رزقنا الله الاجتهاد فانّه أشدّ من طول الجهاد، بنابراين نبايد با يك سطحى نگرى ...يك چنين فرضيه اى را مطرح كرد و ذهن جوانان را نسبت به احكام نورانى اسلام متزلزل ساخت .»( https://b2n.ir/85857 ) بررسی شخصیت سروش محلاتی از ابعاد دیگر نیز امکان‌پذیر است: مثل تند و عصبی برخورد کردن او با مخالفان و فحاشی به آنان با الفاظی مثل «متحجر، خشک‌مغز، ساده‌لوح، خشن، متعصب، باغیرت بی‌فکر، متدین به دین دولتی ، تندو خو، فاصله گرفته از ادب و منطق و...» که در کتاب دولت و اجرای شریعت مقالات دوم و سوم و دیگر کتب او یافت می‌شود. در هر صورت بررسی ابعاد دیگر را به فضاهای تفصیلی‌تر وامی‌گذاریم و همان خواسته آیت‌الله سبحانی را تکرار می‌کنیم و از او می‌خواهیم« با سطحی‌نگری ذهن جوانان را نسبت به احکام نورانی اسلام متزلزل نکند.» 🔸تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید👇 @rozaneebefarda
🔴 نخبگان در حوزه بمانند/پیشرفت های سپاه و ارتش آمریکا را عصبانی کرده است/آنچه آمریکا را عصبانی کرده، قدرت علمی و پیشرفت های سپاه و ارتش است که بر کسی پوشیده نیست. ✔️ آیت الله جوادی آملی  🔸لازم است نخبگان در حوزه ها بمانند و به امر تحقیق و تالیف مشغول باشند، نهال فروشی از بزرگترین آفات حوزه ها است، شما مسئول هستید که مواظب باشید استعدادهای راقی و برتر چه در طلبه های خواهر و چه در طلبه های برادر از دست حوزه نرود، باید کار سید مرتضی در مدیریت حوزه علمیه نجف را انجام دهیم، او با زنده کردن وقف، آن را در خدمت پرورش طلبه های با استعداد قرار داد و اگر امروز همه حوزه های علمیه در سرتا سر جهان بر سر سفره حوزه علمیه نجف نشسته اند به همین علت است. 🔸ما ترجمان لازم داریم و نه ترجمه، ما جریانی لازم داریم که حرف ما را دقیق بفهمد و دقیق آن را منتقل کند و حرفهای دیگران را نیز به همین شکل به ما برساند، با تبلیغ به تنهایی مشکل حل نمی شود، تبلیغ تاثیر موضعی دارد، این سرمایه وجود دارد که یک جریان عظیم ترجمان، آموزه های جهانی اسلام را که در جای جای قرآن کریم به آنها تاکید شده است، به درستی بفهمد و به درستی به جهانیان منتقل نمایند. 🔸 قبل از انقلاب، نیروهای مسلح ما، انباردار آمریکایی ها در منطقه بودند و آنها حتی اجازه نمی دادند که قطعات سلاح ها و هواپیماها را مهندسین ما تعویض نمایند و لذا آنچه امروز آمریکا را خفه و عصبانی کرده است، این قدرت علمی و پیشرفت های بی تعارف سپاه و ارتش است که بر کسی پوشیده نیست. @motaleatehawzavi
🔴کمپین درخواست به دلیل نفرت پراکنی‌های او علیه روحانیت و درخواست بررسی نقش وی در قتل طلبه همدانی 🔹صدها نفر با امضای یک کمپین خواستار رسیدگی قضائی به توئیت مهناز افشار شدند. امضاکنندگان می‌گویند اظهارات حاشیه‌ساز این سلبریتی در فضای مجازی زمینه‌ساز کشته شدن طلبه همدانی شده است. شما نیز با امضای این کمپین از خون ریخته شده طلبه مظلوم همدانی دفاع کنید. 📲مشاهده کمپین در لینک زیر: 👉 fars.me/6728
🔴دیدار رمضانی طلاب و خطری که آن را تهدید میکند 🔸به فضل خدا پس از سالها انتظار، طلاب و روحانیون حوزه علمیه برای نخستین بار در ماه مبارک رمضان به دیدار حضرت آیت الله خامنه‌ای شرف‌یاب خواهند شد، که این دیدار –هر چند با تأخیر- میتواند گره‌گشای بسیاری از ابهامات طلاب درباره هویت طلبگی و افق‌های درخشان و مورد انتظار از روحانیت باشد، ابهاماتی که بسیاری از طلاب هر روز و در لا‌به‌لای روزمرگی زندگی طلبگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما آن‌چه بیش از هر چیز دیگری این فرصت طلایی و استثنایی را می‌تواند به تهدید تبدیل کند، دخالت‌های نابجای نهادهای ذیربط در ساماندهی این‌گونه جلسات است. اگرچه جلسات دانشجویان با رهبر انقلاب به دلیل وجود تشکلهای مستقل دانشگاهی در فضایی کاملا آزادانه، مطالبه‌گرانه و نقادانه برگزار می‌شود، اما خطر برخوردهای سلیقه‌ای و ممیزی مطالبات طلاب و فیلتر کردن دغدغه‌های –ولو نادرست- آنان به دلیل عدم وجود تشکل‌های مستقل، در رابطه با دیدار حوزویان وجود دارد. لذا از جناب آقای نماینده جدید رهبر معظم انقلاب در امور روحانیت انتظار می‌رود که با نظارت و دقت‌نظر خود از فضای آزاد حوزه علمیه قم پاسداری کنند و در طلیعه مسؤولیت خود، شروع فصلی امیدوار کننده از رابطه روحانیت و انقلاب را به همگان نوید دهند. ضمن آن‌که از جامعه حوزوی انتظار می‌رود نسبت به تهدیدات مذکور حساس بوده و در صورت وقوع آن، نسبت به بازخواست نهادهای دخیل اقدام نمایند. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸 خبر مهم سایت ! 🔹 متأسفانه سایت شفقنا منتسب به بیت آیت الله سیستانی، توسط یکی از اعضای سابق ستاد میرحسین موسوی اداره می‌شود و گاه و بیگاه به انتشار اخبار جهتدار در حوزه دین و روحانیت و برجسته‌سازی عناصر معلوم‌الحال می‌پردازد. لازم به ذکر است که انتشار تصویر پلاکارد «استخر فرح به انتظارت» در جریان تجمع فیضیه -که پیش از سخنرانی جمع شده بود- توسط همین خبرگزاری مخابره شد و هزینه‌های زیادی را به نظام و جریان انقلابی تحمیل کرد. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔸تصویر بالا نشان میدهد که #شفقنا، خبرگزاری فعال در حوزه دین و روحانیت، نسبت به سران فتنه چه دیدگاهی دارد. 🔸از حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین #شهرستانی که همواره در مسئولیت خطیر خود سرچشمه برکات فراوانی بوده اند انتظار داریم، تا با بازنگری در هیئت تحریریه این خبرگزاری نسبت به سوءاستفاده از بیت معظم مرجعیت اقدام لازم را مبذول فرمایند. همچنین انتظار میرود که نقش سید مجتبی حسینی متوسل (جانشین کمیته تبلیغات میرحسین موسوی) مدیر فعلی این خبرگزاری در جهتگیری های شفقنا بررسی و در صورت لزوم نسبت به تغییر وی اقدام شود. 🔸مطالعات حوزوی پیشتر نمونه های دیگری از رفتارهای نامناسب شفقنا را گوشزد کرده بود. @motaleatehawzavi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حاشیه‌سازی یا اغتنام فرصت دیدار با رهبری 📝 لزوم رعایت انصاف در نقد 🖋 علی مهدوی 🔹 پس از سالها انتظار و آرزو قرار است طلاب نیز سهمی از دیدارهای رمضان رهبر معظم انقلاب داشته باشند. چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت برای این دیدار تعیین شده است. 🔹 اما متاسفانه برخی انقلابیون دلسوز و دغدغه‌مند بجای دیدن نیمه پر لیوان، مدیریت حوزه علمیه را به انواع انتقادها گرفته‌اند: اینکه چرا دیر اعلام شده است؛ اینکه چرا از هر مدرسه، دو نفر انتخاب شدند. حتی کار به گمانه‌زنی هم کشیده شده است که حتما قرار است خروجی این دیدار و مباحث طلاب کنترل‌شده و کانالیزه باشد!! 🔹 غافل از اینکه طرح چنین مباحثی در فضایی که مدیر حوزه علمیه برای اولین بار توانسته است چنین دیداری را فراهم کند؛ بی‌سلیقگی است؛ کم نیستند خواصی که از فرصت فراهم‌شده برای دیدار با رهبری، گله دارند. لذا نباید اصل قضیه تضعیف شود. 🔹 بدیهی است که متن سخنرانی طلاب باید توسط کارگروهی بررسی شود تا پژواک صدای همه طلاب از آن شنیده شود؛ یا مطالب دور از ادب در آن نباشد؛ اما این هم باید توسط این کارگروه رعایت شود که چینش سخنرانان و متون ایشان باید بازتاب همه سلایق حوزوی باشد؛ نه یک سلیقه خاص. پس اصل وجود چنین کارگروهی به معنای کانالیزه شدن نیست. 🔹 به‌نظر می‌رسد باید به مسؤولین فرصت تجربه داد و کمی هم صبر گزید. کما اینکه دیدارهای دانشجویی و نحوه چینش سخنرانها و نوع سخنرانی آنها از تجربه طولانی برخوردار است. مناهج به عنوان یک رسانه مستقل بارها انتقاداتی به مدیریت داشته است؛ اما صرف تحقق دیدار سالیانه طلاب در رمضان، خبر پر برکتی است. #مناهج @Manahejj
🔴 ماهی گرفتن از آب گل آلود قتل طلبه همدانی ✔ شهاب الدین مهدوی 🔸 سایت اخیراً در یکی از یادداشت‌های خود به موضوع قتل طلبه همدانی پرداخته و مدعی شده است که موضوع قتل وی توسط یک لات قداره‌کش با بحث‌ها و نزاعات درون حوزوی در ارتباط است. 🔹 این سایت در مطلبی، سه اتفاق حوزوی مهم این روزهای کشور، شامل؛ «بازداشت تعدادی از طلاب معترض به برنامه‌های مدیریتی حوزه علمیه اصفهان»، « آیت‌الله اعرافی در موسسه فهیم در پی اعتراض برخی کانال‌های حوزوی» و «اخراج یکی از طلاب مدرسه علمیه حقانی به خاطر اعتراض به حضور استاد علیدوست و برخی انتقادها به »، را نتیجه کمرنگ شدن فرهنگ گفتگو و تحمل نظر مخالف در حوزه‌های علمیه دانسته است که در سطح جامعه به اشکال ناگوار اینچنین تبلور یافته است. 🔸 اگرچه از میان سه اتفاق فوق تنها یک مورد مربوط به جریان انقلابی است و دو مورد دیگر مورد انتقاد شدید جامعه حوزوی واقع شده است اما به هر حال نکته‌ای که در این‌جا باید بدان توجه داشت آن است که حوزه انقلابی هیچگاه با تضارب آراء در چارچوب‌ صحیح مخالف نبوده و نیست، بلکه آنچه نسبت به آن حساس است، میدان دادن به عناصر معلوم‌الحالی است که به رسمیت شناختن آن‌ها معنایی جز پاگذاشتن بر روی مسلمات حوزه علمیه ندارد. 🔹 بگذارید از مباحثات شروع کنیم. نگارنده اگرچه عناصری مانند جناب آقای نجمی مدیریت مباحثات را با برخی دیگر از اعضای مباحثات متفاوت می‌بیند و ایشان را فردی خوش‌فکر و معتقد به شمار می‌آورد، اما متأسفانه به نظر می‌رسد که مباحثات توسط برخی از اعضای هیئت تحریریه و حتی خارج از آن‌ خط‌دهی می‌شود. مثلا مباحثات بارها به انتشار مطالب و نظرات کسی اقدام کرده است که بارها با شبکه‌های معاند و از جمله شخص مصاحبه داشته، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده، از حقوق بهائیان دفاع کرده و بهشت را برای نیکوکاران از همه ادیان دانسته است. همین شخص بارها نیز در مؤسسه فهیم حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداخته است و سخنان او در کانال‌ها و وبسایت‌های شخصی دیگر اعضای هیئت تحریریه مباحثات منعکس شده است. 🔸 از خط دهی به مباحثات گفتیم. جریان انقلابی حق دارد نسبت به روابط برخی سیاسیونی که هیچ ارتباط و علقه‌ای با حوزه ندارند نگران باشد. مثلاً کاملاً بجاست که ما نسبت به برخی ارتباطات میان ، روزنامه‌نگاری که پیش‌تر بر سر موضوع حکم دادگاه آقاجری به حبس محکوم شده است و با روشنفکرانی هم‌چون عبدالکریم سروش و عباس عبدی مرتبط بوده است و هم‌اکنون در نشریه‌ای مشغول به فعالیت است () که مروج افکار منحرفانه روشنفکران غرب‌زده می‌باشد (کافی است این نشریه را تورق کنید)، با برخی از اعضای مباحثات –و من جمله آقای نجمی- حساس باشیم. حق داریم نسبت به حضور برخی عواملی که علناً با بیت آیت‌الله منتظری روابط وثیق دارند و یا کسانی که پیشتر با تابوشکنی و انتساب مطالبی به حوزویان در ملأ عام، آنان را هوسران جلوه داده بودند، در هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشیم. آزادی فکری به معنای نفی خط‌کشی و صف‌بندی و بستن راه‌های نفوذ نیست. آنچه مع الأسف در مباحثات مشاهده میشود. 🔹 در پایان نگارنده این وجیزه را به هیئت تحریریه مباحثات ارسال می‌کند و امیدوار است که در راستای پاسداشت شعار مباحثات مبنی بر لزوم آزادی فکری و شنیدن حرف مخالف به انتشار آن در تارنمای خود اقدام نماید. در ضمن مستندات ادعاهای موجود در این نوشتار نزد نگارنده موجود است که در صورت لزوم ارائه خواهد شد. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴 ماهی گرفتن از آب گل آلود قتل طلبه همدانی ✔ شهاب الدین مهدوی 🔸 سایت #مباحثات اخیراً در یکی از یاد
🔴پاسخ جناب آقای احمد نجمی، مدیر سایت مباحثات به یادداشت کانال مطالعات حوزوی برادر ارجمند جناب آقای شهاب‌الدین مهدوی سلام علیکم از یادداشت و نقد محترمانه شما نسبت به بنده و مجموعه سایت مباحثات سپاسگزارم. قطعا موظف هستیم در قبال مطالبی که آداب نقد را رعایت می‌کنند پاسخگو باشیم. متاسفانه پیش از این برخی رسانه‌ها تصورات و شنیده‌های خود را به صورت گزاره قطعی مطرح کرده و چیزی جز اتهام وارد نکرده‌اند. سعی می‌کنم به صورت خلاصه به سوالات شما پاسخ دهد: 🔹درباره گفت‌وگوهای متعدد با فردی سوال کرده‌اید که«بارها با شبکه‌های معاند از جمله مسیح‌علی‌نژاد مصاحبه کرده، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده و از حقوق بهائیان دفاع نموده و ...» به نظر می‌رسد مصداق این موارد جناب آقای محمدعلی ایازی باشند. مباحثات تنها یک مصاحبه با ایشان در موضوع حج انجام داده‌است و دو مطلب نقل قول در بخش سایر رسانه‌ها درباره مسائل قرآنی است. قطعا این مصاحبه به منزله تایید همه‌ی نظرات ایشان نبوده و این مسئله در رسانه‌ها یک امر کاملا بدیهی است. هم‌اکنون رسانه‌های نظام با افراد مختلفی گفت‌وگو دارند که در مسائل دیگر از جمله سیاسی هیچ تفاهم نظری ندارند. اما اگر نسبت سیاسی ما با ایشان مورد سوال باشد می‌توانید به مطالب سایت درباره مجمع محققین و مدرسین با عنوان«هویت سیاسی با تابلوی حوزه» و همچنین عملکرد طیفی از حوزویان در وقایع سال 88 مراجعه فرمائید. 🔹درباره ارتباط اینجانب و سایت مباحثات با آقای «فرید مدرسی» سوال کرده‌اید. بنده و سایت مباحثات هیچ ارتباط سازمانی، فکری و ... با ایشان ندارم. وجود دوستان مشترک رسانه‌ای و حوزوی و یا حضور بنده و ایشان در برخی مجالس ترحیم و ... امری طبیعی است. 🔹 درباره همکاری فردی سوال کرده‌اید که«مطلب تابوشکن و هوس‌ران جلوه‌دادن طلاب» را منتشر کرده‌است. احتمال زیاد اشاره شما به گزارشی حول موضوع «ماجرای صیغه کردن طلاب و ..» در وبلاگ شخصی یکی از اعضای تحریریه است. این مطلب که نظر کاملا شخصی ایشان بوده به اواسط دهه هشتاد مربوط می‌شود.ایشان چند شماره دبیر تحریریه مجله حاشیه و تا سال 92 سردبیر مجله صالحین وابسته به سازمان بسیح و همچنین همکاری خبری با خبرگزاری حوزه بودند. با توجه به توانمندی‌های فوق چند سال است که گفت‌وگوهای متعددی برای سایت مباحثات انجام می‌دهند. 🔹 درباره گرایشات سیاسی یا فکری برخی از اعضای تحریریه سوال کرده‌اید. بیان صریح این نکته ضروری است که هر رسانه پاسخگوی مطالب منتشره در خروجی خود است و چنانچه در خروجی خود انحراف یا مطلب نادرستی وجود داشته باشد باید پاسخگو باشد. هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند نظرات شخصی خبرنگاران را تضمین کند.( در این باره می‌توانید نظر مدیران برخی رسانه‌های حوزوی یا ملی مانند خبرگزاری فارس و تسنیم و ... را جویا شوید). از سوی دیگر وجود دیدگاه‌های مختلف را برای شکل‌گیری یک نگاه همه جانبه و کلان در مباحثات مغتنم می‌دانیم. 🔹در پایان مجددا از عنایت و لطف شما سپاسگزاریم و امیدوارم دغدغه‌های سایر عزیزان هم مانند مطلب اخیر شما بدون پیش داوری و وارد کردن اتهامات بوده تا فضای پاسخگوئی هم فراهم باشد 🔹این مطلب جهت انتشار در کانال شما و سایر کانال‌هایی که مطلب اولیه را منتشر کرده‌اند تقدیم می‌شود. ضمن اینکه بنده آمادگی دارم به صورت حضوری هم با یکدیگر به صورت صریح و دقیق درباره دغدغه‌های مختلفی که دارید گفت‌وگو کنیم. احمد نجمی مدیرمسئول سایت مباحثات @motaleatehawzavi
برهان انقلاب
🔴پاسخ جناب آقای احمد نجمی، مدیر سایت مباحثات به یادداشت کانال مطالعات حوزوی برادر ارجمند جناب آقای
🔴 پاسخ کانال مطالعات حوزوی به جوابیه جناب آقای احمد نجمی برادر عزیز، جناب آقای احمد نجمی با تشکر از پاسخ سریع و روشن شما، نکاتی را لازم به عرض می‌دانم: 🔸 نگارنده معتقد است که استدلال حضرت عالی درباره مصاحبه با برخی افراد مبنی بر اینکه «مصاحبه به معنای تأیید همه نظرات ایشان نیست» خالی از نوعی مغالطه نیست. مصاحبه با یک شخص به معنای به رسمیت شناختن وی به عنوان یک شخصیت شاخص و علمی است. حال سؤال آن است که شخص مزبور به واسطه کدام ویژگیها و صلاحیت‌های علمی –جز داشتن برخی نظرات شاذ- به عنوان مصاحبه‌شونده انتخاب شده است؟ و اساساً آیا پیشنهاد چنین مصاحبه‌ای توسط شخص شما داده شده است یا همان خط فکری که از وجود آن در مباحثات سخن گفتیم؟ 🔹 ضمن آن‌که در همان مصاحبه مذکور، سخنان ناروایی بیان شده است. ایشان در همان مصاحبه می‌گوید: «یک سوء تفاهمی شده که ما الزاماً باید در حج برائت از مشرکین داشته باشیم. ثانیاً برائت از مشرکین جزو اصول فقهی حج ما نیست؛ هیچ فقیهی در بحث اعمال و مناسک آن را جزو شرایط صحت و قبولی حج ندانسته است که ما باید حتماً برائت از مشرکین داشته باشیم؛ آن هم به این نحوی که مرسوم است که به این و آن لعن و مرگ بفرستیم. مثلاً اگر یکی از مصادیق آن مشرکین روسیه باشد؛ آیا ما اجازه می‌دهیم که مثلاً برائت از مشرکین روسی را عده‌ای در ایران راه بیاندازند؟ آن‌وقت چطور توقع داریم که کسانی بخواهند در آن‌جا این‌گونه شعار بدهند؟» 🔸 و در ادامه می‌افزاید: «هیچ فقیهی از گذشته تا به امروز نگفته است که یکی از واجبات یا حتی مستحبات حج این است که برائت از مشرکین بکنید. حتی مرحوم امام(ره) هم که آن‌وقت این پیام تاریخی را دادند، در مباحث فقهی حج خودشان چنین حرفی را مطرح نکرده‌اند. ما باید حج ابراهیمی را بر بستر صلح و آرامش و ارتباط دوستانه بین مسلمانان برگزار کنیم و اگر کشوری که ما میهمان او هستیم چنین رفتاری را جایز نمی داند، به زور و اجبار نخواهیم آن را انجام دهیم. باید در حج سعی بر هماهنگی و همراهی داشت؛ نه این‌که هر روز بر آتش کینه و جنگ بیافروزیم؛ رفتارهای ناقض قوانین کشور میزبان نقض غرض حج است» 🔹 اما درباره ارتباط مباحثات با فرید مدرسی، لازم به ذکر است که بنده نیز مدعی وجود ارتباط سازمانی نشده‌ام، بلکه صرفا از این امر سخن گفته‌ام که حوزه علمیه حق دارد نسبت به وجود برخی ارتباطات میان وی و برخی از اعضای هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشد. البته ممکن است سؤال شود که مگر چه اشکالی در این نحوه از ارتباطات هست؟ پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی مفصل‌تر پرونده فرید مدرسی است که در صورت نیاز ارائه خواهد شد. 🔸 درباره مطلب آقای رضا تاران نیز باید گفت که مطلب مذکور مربوط به دهه هشتاد نبوده بلکه به سال91 مربوط می‌شود. ضمن آن‌که حتی از مطالب دیگری که ایشان در سالیان اخیر به شکل گسترده و بدون هرگونه نقادی در کانال شخصی خود منتشر کرده است، تمایل به برخی نحله‌های روشنفکری مانند تفکر مصطفی ملکیان استشمام می‌شود. افزون بر این همانگونه که گفته شد، اگرچه نسبت شما با انقلاب اسلامی برای بنده روشن است، اما برخی دیگر از اعضای هیئت تحریریه ارتباطات وثیقی با بیت آیت الله منتظری دارند. به هر حال، مباحثات نمی‌تواند یک رسانه قائم به شخص آقای نجمی باشد، بلکه برآیندی از مجموعه تفکرات اعضای هیئت تحریریه است و همانطور که در یادداشت قبل نیز بیان شد، صرف شکل‌گیری نگاه همه‌جانبه نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای به رسمیت شناختن اندیشه‌هایی باشد که هیچ نسبتی با سنت حوزوی ندارند. از این که حقیر را قابل دانستید و پاسخ گفتید سپاسگزارم شهاب الدین مهدوی @motaleatehawzavi
هدایت شده از روزنه
هوای تازه در حوزه علمیه نکاتی پیرامون دیدار رمضانیه طلاب با مقام معظم رهبری 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در نخستین رمضان دهه پنجم انقلاب اسلامی، اتفاقی بزرگ برای حوزویان رقم خورده است؛ دیدار با رهبر. گرچه شوربختانه برخی مخالفان دزدانه تلاش کردند به حاشیه برود، و بعضی دوستان به این فضا دامن زدند، اما اصل این جلسه اتفاق بزرگی است با برکاتی ماندگار که اثر و ثمرش را در آتیه دور، دوست و دشمن خواهد دید. دیدار تاریخی طلاب با رهبر، در رابطه حوزه و نظام اسلامی است که به نظر می رسد قبل از هرچیز، تکلیف حوزویان را در گام دوم انقلاب اسلامی روشن خواهد نمود. پاسخ به سمپاشی سکولارها و بدخواهان و بازگشایی افقی تازه در پیش روی طلاب، مجموعا محتوای این دیدار را تالی تلو امام خمینی قرار خواهد داد که تا سالها چراغ راه خواهد بود. حرکت کند و ناهمگام با تحولات داخلی و بین المللی، نیروی جوان حوزه را به خستگی و در مواردی با بحران هویت و تردید در اثربخشی، مواجه کرده است و از این رو، این دیدار پنجره ای جدید به روی طلاب جوان است که هوای تازه ای را به فضای حوزه وارد خواهد کرد. @rozaneebefarda
🔴 داستان ارز 4200 تومانی دریافتی خیریه مرتبط با دانشگاه مفید 🔸 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آخرین لیست دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی، اعلام کرده است که خیریه امیرالمؤمنین در سال 97، مجموعا به ارزش بیش از 9 میلیون دلار ارز دریافت کرده است. 🔹 البته خیریه امیرالمؤمنین چنین مطلبی را از اساس تکذیب کرده است و مدعی شده است که چنین ارزی را دریافت نکرده و طی نامه‌ای به بانک مرکزی اصلاح لیست ارائه شده را خواستار شده است اما بانک مرکزی تاکنون واکنشی نشان نداده است. 🔸 دانشگاه مفید یکی از توابع خیریه امیرالمؤمنین است که برخی اساتید آن بر استقلال حوزه تأکید دارند و در صورت عدم واکنش بانک مرکزی باید نسبت به اظهارات خود پاسخگو باشند. @motaleatehawzavi
هدایت شده از بر پا
آثار مقوله در علوم حوزوی 🌱شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند. 🌱امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، را معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند. 🌱مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است. 🌱اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او و یا را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. است. مساله به تعبیر فقهی و به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد. 🌱در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در و هم به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد. 🌱متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد. @ali_mahdiyan
🔴دو تقاضا از نشست دوره‌ای اساتید 🔸چندی قبل در جریان نامه‌نگاری آیت‌الله یزدی به آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله)، بیانیه هایی هم از جانب نشست دوره‌ای اساتید و هم به صورت مستقل از سوی برخی شخصیت‌های نشست صادر شد که با اهانت‌آمیز قلمداد کردن این نامه، اقدام آیت‌الله یزدی را محکوم کردند. همان موقع بود که در ضمن یادداشتی از برخی سران نشست دوره‌ای اساتید تقاضا کردیم که شما نیز به منظور حفظ حرمت مرجعیت و نیز جلوگیری از پراکندگی و تضعیف قدرت مرجعیت تا زمانی که مراجع بزرگوار تقلید در قید حیات هستند و یا در میان هم‌نسلان شما فقهایی سرآمد در علم و عمل وجود دارند از انتشار فتاوای فقهی خود در فضای مجازی و حقیقی خودداری کنید. اکنون که بار دیگر موضوع اعلام مرجعیت چند تن از اعضای نشست دوره‌ای اساتید مورد توجه جامعه حوزوی قرار گرفته است، افزون بر آن‌چه گفته شد، به نشست دوره‌ای پیشنهاد می‌کنم که برای رفع هرگونه شائبه و حفظ فضای یکپارچه حوزه علمیه، مسؤولیت واریز شهریه اساتید محترم حوزه علمیه را به نهادهای مرتبط دیگر (مانند مرکز خدمات حوزه) واگذار کند و این نشست تنها به پیگیری امور صنفی اساتید بپردازد. بدیهی است که با محقق ساختن این دو تقاضا هم نشست دوره‌ای به اهداف خود –تسهیل اخذ شهریه برای اساتید و حذف صف‌های طولانی شهریه برای آنان- دست می‌یابد و هم فضای ملتهب امروز حوزه قدری تلطیف می‌شود . @motaleatehawzavi
🔴 حوزه اجتهاد را غلط معنا کرده است/ آینده امری بینابین است/ دغدغه‌های فرهنگی را بروند از همان کسی مطالبه کنند که معادل بیش از 100 مؤسسه فرهنگی به او بودجه داده‌اند ✔ حجت الاسلام دکتر در گفتگو با برنامه چهارسو: 🔸 «جوامع امروز ارگانیک، پیچیده و کلان هستند و اداره آن مقتضی ظهور فقهی است به نام که بتواند نظامات کلان را درک کند. 🔹 به اعتقاد من حوزه را غلط معنا کرده است. معنای اجتهاد فعلی این است که با متد و روش احکام را از متون و منابع استنباط کنیم، اما بنده معتقدم اجتهاد فقط استنباط احکام از منابع نیست، بلکه علاوه بر آن توانمندی استمرار و و به امر مستنبط است. 🔸 علم در با تولید می‌شود. فقیه تا عرصه اجرا را درنیابد، درک وجدانی و عینی نخواهد داشت. 🔹 فقیه قرار است باشد، نه اینکه لزوماً در همه زمینه ها باشد. مدیریت اسلامی در خود مبانی فقه وجود دارد و انشعاب های تخصصی هم اگر هست از همان دین گرفته شده است. 🔸 من غرب را دست‌کم نگرفته‌ام و نمی‌گیرم، اما اینکه هژمون عالم ما شده است، به این معنا نیست که ظرفیت‌های عالم اسلامی برای مواجهه و در آن قفل شده است. 🔹 غیبت امام زمان(عج) موانع گوناگون ایجاد می‌کند، اما بنده به آنچه که آقای درباره غیبت معصوم تقریر می کند، قائل نیستم. حتی دیدگاه برخی مستشرقین هم نسبت به دوره غیبت بسی فعال تر از تقریری است که افرادی مانند ایشان دارند. 🔸 در چند سال اخیر آمارهایی با عنوان بودجه نهادهای حوزوی منتشر شد، اما بعداً مشخص گردید است و مسئول مربوطه در حد وزیر رسماً آمد و عذرخواهی کرد، اما این خبر را در هیچ کدام از رسانه ها منعکس نکردند. 🔹 به علت فقدان بودجه در آستانه تعطیلی است. بروید ببینید آنجا چگونه اداره می شود. 🔸 به یک فرد بودجه ای اختصاص داده اند که معادل بودجه بیش از صد موسسه فرهنگی قم است. الان هم بروند دغدغه های فرهنگی را از همان فرد مطالبه کنند. 🔹 یک جاهایی هم وزرا بلدند که چگونه بر سر حوزه و نظام کلاه بگذارند. ادعا کرده است که شورای عالی فقهی دارد، اما با بررسی مشخص شد فقط یک نفر است، آن هم یک طلبه پایه هفت. 🔸 در نسل بعدی حوزه امری بینابین است، البته با غلبه نسل سنتی. امروز در قم هژمونی است، اما جامعه هم تا جایی صبر می کند و احترام می گذارد و پیش‌بینی من این است که این جریان به زودی نه از درون حوزه بلکه از درون اجتماع خواهد شد.» 📹 مشاهده فیلم کامل مصاحبه: aparat.com/v/h5sYA ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد./چرا برخی در فضای مجازی يک مدرّس و استاد انقلابی را مورد تهمت قرار می دهند؟ 🔲واکنش استاد فاضل لنکرانی به انتقادات عده ای از طلاب در فضای مجازی به برخی از اساتید و مدرسین حوزه 🔸چرا در حوزه عده اي هرچند يک نفر در فضاي مجازي به راحتي بزرگان حوزه و علما و اساتيد حوزه را آماج تهمت هاي سياسي و غير سياسي قرار مي‌ دهند؟ 🔸آيا اين اخلاقي است که ائمه به ما ياد داده اند؟ مردم وقتي ببينند در حوزه هرچند يک طلبه در فضاي مجازي هرچه مي‌ خواهد مطرح مي‌ کند، اين حوزه را الگوي اخلاقي خود قرار نمي دهند و حرف من و شما را نمي پذيرند، امروزه هم جامعه بشري هم مسئولين و هم حوزه هاي علميه شديدا به مسائل اخلاقي نياز دارند. 🔸ما وقتي حرف از ضرورت مسائل اخلاقي در حوزه مي‌ زنيم غفلت نشود که نسبت به مسائل اساسي اسلام و انقلاب و نظام بي تفاوت باشيم بلکه همه بايد در اين موارد حساسيت داشته باشيم، اين يک مسأله اي است که در رگ و پوست ما وجود دارد ولي انسان وقتي مي‌ خواهد حرف بزند بايد در آن تفکر کند و مسائل اخلاقي را در نظر داشته باشد و مدام به کار ديگران کار نداشته باشد. 🔸کسي در حوزه داريم که انقلابي، مدرس و استاد هست، چرا برخي به راحتي او را در معرض تهمت ها قرار مي‌ دهند؟ اگر حوزه به اين نحو باشد مردم آن را قبول نمي کنند؛ عزت و ذلت به دست خدا است و به اراده اين گروه و آن گروه نيست که کسي بالا برود يا پايين بيايد، اما چرا عده اي بايد به دنبال زمين زدن يک گروه و بالا بردن گروه ديگري باشند. 🔸هرچند قالب و اکثريت حوزه ما مراجع و رهبر معظم انقلاب هستند و مردم آنها را الگوي خود مي دانند ولي وقتي مردم مي‌ بينند يک عده اي از طلاب به جاي اين که ايجاد الفت در جامعه بشري بکنند به دنبال ايجاد اختلاف درخود حوزه هستند و مدت ها به دنبال اين کارها باشند از حوزه سرخورده مي‌ شوند و ديگر از حوزه اخلاق نمي پذيرند. 🔸خاک بر سرکسي که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد تمام ارزش يک طلبه اين است که گوشه اي از وجود امام مجتبي(ع) در وجود او تبلور پيدا کند، اين لباس مقدس در دست ما امانت است، چرا به راحتي همديگر را متهم مي‌ کنيم؟ و باب افترا را باز مي گذاريم؟ 🆔 @feghahat