✅ تنفیذ بهمثابه یکپارچگی ارکان نظام
🔹تنفیذی که از سوی رهبری انجام میشود خود فینفسه و بهتنهایی واجد یک معنای مستقل است و این است که رهبری ضمن تأیید انتخابات و تأیید صلاحیت فرد برای پست ریاستجمهوری، اعلام میکند که از رئیسجمهور بهعنوان نماینده ملت پشتیبانی خواهد کرد و به طور غیرمستقیم رأی ملت را نیز تأیید میکند.
🔹معنای تنفیذ در قانون اساسی ما این است که همه ارکان نظام به هم پیوستهاند و یک مجموعه را تشکیل میدهند و مجموعهای است که به رهبری ولیفقیه است و ولیفقیه ناظر بر مجموعه قوا و دستگاههاست که درمورد برخی مستقیم و درمورد برخی غیرمستقیم نظارت، هماهنگی و تأیید انجام میشود.
🔹ممکن است تأثیر تنفیذ در انتخابات و کار کشور مستقیم و بهظاهر نباشد، ولی اولاً یک تأیید رسمی و قانونی از انتخابات و انتخاب مردم و صلاحیت شخص است و دوم اینکه رئیسجمهور باید بداند از لحاظ اعتبار شأن خود را از رهبری گرفته است.
⏰ ۲ روز تا #تنفیذ_چهاردهم
👈 ادامه را بخوانید
╰❀🥀❀╯
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جزئیات توقف حرکت قطارها در فرانسه
🔹خبرنگار صداوسیما: نخستوزیر دولت موقت فرانسه برای شناسایی عاملان خرابکاری، ستاد بحران تشکیل داده. درپی این اتفاق شماری از تماشاگران به افتتاحیه المپیک نخواهند رسید.
╰❀🥀❀╯
✅ روایت رئیسجمهور منتخب از چهار قدم برای تعیین کابینه دولت جدید
🎤 دکتر پزشکیان رئیسجمهور منتخب در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR:
۱- قدم اوّل این بود که به تمام جریانات، گروهها و شخصیّتهای سیاسی اعلام کردیم که افراد مورد نظر خودشان را که میتوانند به دولت کمک بکنند معرّفی کنند.
۲- گفتیم اساتید مدیریّت دانشگاهی یک سری شاخصهایی را برای اینکه بتوانیم این آدمها را انتخاب بکنیم دربیاورند؛ یک سری شاخص را درآوردند که حتّی ما این شاخصها را اعلام کردیم.
۳- قدم سوّم این بود که این افرادِ معرّفیشده را بر اساس شاخصها پالایش کنیم و برایشان نمره بگذاریم.
۴- بعد هم وقتی پالایش شد، نهایتاً مشورت و هماهنگی لازم را ما خدمت مقام معظّم رهبری انجام بدهیم تا بتوانیم به آن نهایتِ چیزی که دنبالش هستیم برسیم.
👈 متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید
╰❀🥀❀╯
🌹إِلٰهِى عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكىٰ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ.
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِى الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ .
يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِىُّ، يَا عَلِىُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيانِى فَإِنَّكُما كافِيانِ، وَانْصُرانِى فَإِنَّكُما ناصِرانِ.
يَا مَوْلانا يَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
╰❀🥀❀╯
نکته تفسیری صفحه ۹۱:
چرا در قرآن تدبّر نمی کنید؟:
ما به قرآن احترام می گزاریم، آن را می بوسیم و در جای مناسبی قرار می دهیم. سوره های آن را حفظ و با صدای زیبا تلاوت می کنیم و از خواندن و شنیدن آن لذّت می بریم. اینها همه خوب و مهم است؛ امّا آیا از محتوای این پیام مهم نیز خبر داریم؟ آیا تا به حال در معنای آیاتش اندیشیده ایم؟ خداوند در این آیه به ما پیغام می دهد و از ما می پرسد که «چرا در آیات قرآن تدبّر نمی کنید؟». پیشوایان ما نیز بیش از هر کاری در مورد قرآن، ما را به اندیشه در مفاهیم والای آن دعوت کرده اند. خداوند در آیه ی 121 سوره ی بقره می فرماید: «کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده ایم، آن را چنان که شایسته است، می خوانند. آنان واقعاً به قرآن ایمان دارند.» امام صادق(ع) در توضیح این آیه فرموده است: «منظور این است که آیات قرآن را با دقّت و شمرده بخوانند و حقایق آن را بفهمند و به احکام آن عمل کنند. به مژده های آن امیدوار و از بیم های آن ترسان باشند. از داستان های آن عبرت بگیرند. به دستورهایش گردن نهند و از آنچه که نهی کرده، بپرهیزند. به خدا سوگند، منظور از شایسته خواندن قرآن، حفظ کردن آیات و یاد گرفتن حروف و تلاوت سوره ها و فرا گرفتن اعشار و اخماس آن [تقسیماتی که در قرآن و سوره های آن می شود؛ مانند تقسیم به سی جزء یا چهار حزب و...] نیست.
برخی از مردم، حروف قرآن را حفظ کردند؛ امّا احکام و دستورهایش را ضایع کردند. منظور این است که در آیات قرآن بیندیشند و به احکامش عمل کنند.»[۱] واقعیت این است که قرآن با همه ی ارج و احترامی که در میان مسلمان ها دارد، هنوز جایگاه حقیقی خود را در میانشان پیدا نکرده است. همه ی کسانی که قرآن را در سفره های عقدشان می گذارند، آیا در زندگی مشترک خود به دستورهای آن توجّه می کنند؟ همه ی کسانی که قرآن را در وسیله های نقلیه ی خود می آویزند آیا در هنگام رانندگی به دستورهای آن در مورد احترام به دیگران و توجّه به حقوق آنان عمل می کنند؟ همه ی کسانی که قرآن را در قسمت بالای خانه ی خود می نهند، آیا به توصیه های آن در زندگی عمل می کنند؟ پس من و تو ای مسلمان، باید به خود بیاییم و تصمیمی جدّی بگیریم که این پیام مهم را به گونه ای دیگر بررسی کنیم. مبادا عمری از ما بگذرد و از محتوای کتاب آسمانی خویش بی خبر باشیم! به یاد داشته باشیم که آورنده ی این پیام الهی فرموده است: «قرآن، انسان را از گمراهی باز می دارد، هدایتش می کند، چشمانش را باز می گشاید، راه حق را به او نشان می دهد و از لغزش نگه می دارد. قرآن در تاریکی های جهان، نور و روشناییست. قرآن، مردمان را از هلاکت نجات می دهد و از دنیا به زندگی خوب آخرت می رساند. در قرآن، کمال دین شماست و هیچکس از قرآن کناره نگرفت مگر اینکه به دوزخ رسید.»[۲] البته نخستین گام برای تدبّر در قرآن، انس پیدا کردن با آن به وسیله ی تلاوت مستمر و دائم آیات آن است؛ تلاوتی آگاهانه و با دقّت. پیشوایان ما نیز بر هر دو مطلب، یعنی تلاوت قرآن و تدبّر در آن، بسیار تأکید کرده اند.
۱- المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱, ص۲۶۶
۲- تفسیر کنز الدقائق و بحرالغرائب، ج۹، ص۳۹۱
@Boshra_pb