eitaa logo
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
2.2هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
167 ویدیو
113 فایل
🔴کانال‌های اطلاع رسانی دانشگاه👇 🔹روابط عمومی @Bounews 🔸آموزش @Bouedu 🔹پذیرش @Boustud 🔸پژوهش @Bouresearch 🔹فرهنگی @BouCul 🔸خدمات دانشجویی @Bouser
مشاهده در ایتا
دانلود
امام هادی علیه السلام فرمودند: اَلمِراءُ یُفسِدُ الصِّداقَةَ القَدِیمَةَ و یُحَلِّلُ العُقدَةَ الوَثیقَةَ؛ کشمکش و جدال، دوستی کهن را خراب می کند و پیوند استوار را از هم می گسلد. بحارالانوار، ج75، ص 369 شرح حدیث: هرچه دوستی ها را به هم بزند و پیوندها را به جدایی بکشاند. ناپسند است. «جدال»، یکی از این عوامل است. در مجادله و جرّ و بحث، هر کس می کوشد بر حریف خویش پیروز شود و اثبات کند که حق با اوست و حرف او درست است. این مسأله، حسّ غلبه و برتری جویی و تفوّق طلبی را در انسان تقویت می کند و به جداییها و سست شدن پیوندهای دوستی می انجامد. یکی از محرّمات در حال احرام برای حاجیان، «جدال» است. (بقره، آیه 197) حج که باید محیط و فضای دوستی و معنویت و رها شدن از خودخواهی و تکبّر را فراهم آورد، در سایه ی جدال و نزاعهای لفظی، سبب پیدایش اختلاف و تفرقه و جدایی می شود و این با روح حج ناسازگار است. از نشانه های تواضع، یکی هم آن است که انسان با دیگری به جرّ و بحث و جدال بیهوده نپردازد و اگر حق با او هم باشد، جدل را ترک کند و این چون نیازمند پاگذاشتن روی نفسانیّات و مبارزه با خودخواهی است، نشان فروتنی به شمار آمده است. چه بسیار دوستیهای کهن که در اثر جدال، از بین می رود. و چه بسا رشته های مستحکم و ریشه دار رفاقت و روابط حسنه که در پی آن گسسته می شود. از سخنان امام علی علیه السلام نیز این است.«مراء و جدال، بذر و اساس شر و بدی است.»(غررالحکم، حدیث 393).) با افزودن ظرفیت و تحمّل خویش، از جدالهای بی ثمر بپرهیزیم.   منبع: حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی
مباهله در کلام مقام معظم رهبری روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی
گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی از خواهران و برادران دعوت می کند: 💠حسینیه مجازی با عنوان امام حسین (ع) برای جهانیان مراسم سخنرانی و مدیحه سرایی 🏴به زبان انگلیسی 🏴 👈هفتم محرم مورخ دوشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۷ تا ۱۸ آدرس حسینه مجازی: https://b2n.ir/dteculture @BouNEWS
You are invited to participate in the virtual Husainiah entitled as Imam Husain for the World: Civilizational and Systematic Reflections in Imam Husain's Movement to Karbala 💠 Lecture and Mourning in English 🏴 Date &Time: Monday; Aug. 17th 2021 @ 5 p.m to Tehran Time 🔗 https://b2n.ir/dteculture @BouNEWS
مقام معظم رهبری: شما آزادگان، باید هرکدام مثل ستاره‌ای بدرخشید و مظهر و سرمشق و نمونه‌ی وفاداری به آرمانهای اسلام و اصرار بر پیمودن راه انقلاب و کانون روشنگری علیه مطامع استکبار باشید.
امام صادق (ع) چهار صفت در وصف حضرت عباس (ع) به کار می‌برد. اولین توصیف این است که حضرت می‌فرمایند: کسی می‌تواند یار امام باشد، که «تسلیم» بودن جزو ویژگی‌های اخلاقش باشد؛ یعنی فرد با تمام وجود تابع امام باشد. اکنون امام عصر (عج) قائم است اما ما بی‌تفاوت نشسته‌ایم. وقتی امام در بین ما نیست ما باید در تلاش باشیم مقدمات ظهور را فراهم کنیم. حضرت عباس (ع) وقتی دید امام حسین (ع) به سمت کربلا می‌رود ننشست فقط دعا کند، بلکه همراه امام شد. تسلیم بودن یعنی هر گامی امام بر می‌دارد ما هم همان گام را برداریم، نه اینکه بگوییم دلمان چه می‌گوید. تسلیم بودن یعنی خواسته امام را بر دیگران ترجیح دادن و این در وجود حضرت عباس (ع) بود. نکته دوم درباره شخصیت رفتاری حضرت عباس (ع) این بود که ایشان «تصدیق» بودند، یعنی با جان و دل تمام مباحث را می‌پذیرفتند و این رفتار یک گام فراتر از تسلیم است. نمونه آن را می‌توانیم اینگونه مطرح کنیم؛ مثلاً گاهی فرزندان از روی اجبار حرف پدر و مادر را گوش می‌کنند و گاهی از دل و جان، حضرت عباس (ع) در مقام جان دادن و گوش فرا دادن به دستورات امام تصدیق‌گر بودند. یعنی هر آنچه خواست امام بود را با دل و جان قبول داشتند. حتی در زمانی که لازم بود امام گفت میدان نرو، نرفت و اطاعت محض کرد. سومین ویژگی حضرت «وفا» بود. یعنی اینکه همیشه می‌گوئیم الگوی وفا حضرت ابوالفضل یعنی چه؟ یعنی اینکه فرد با تمام وجود قدم بردارد اما همواره خود را بدهکار بداند. وفا یعنی در مقام یاری رساندن همواره خود را بدهکار بدانیم نه طلبکار. نکته بعدی در رفتار حضرت «نُصحِ به خلف نبی» است. در اینجا نصیحت برای امام؛ به معنای نصیحت کردن امام نیست بلکه به معنی خیرخواهی است. یعنی کار را زیباتر و بیشتر از آنچه که خواستند، انجام بدهد. یعنی حضرت همواره خیرخواه بودند و همواره خیر دیگران را در نظر می‌گرفتند و خواسته دیگران را بر خواسته خود ترجیح می‌دادند و درصدد بودند دست بندگان را در تمام مراحل بگیرند. حضرت عباس (ع) جوانمردی صاحب نظر بودند که در کمتر از ۱۳ سالگی در صفین شمشیر می‌زدند و از جوانی دلیر و دلاور بودند اما وقتی به کربلا می‌رسند در مسیر، امام تمام مراحل زندگی خود را طی کرده و تابع امام هستند.
گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار می کند : 🏴🏴 الحسینیة الافتراضية 🌏 الامام الحسين ( ع) للعالم: محاضرة يوم الثامن من شهر محرم الحرام البصيرة؛ اهميتها و دورها في كربلاء 💠شيخ قاسم السميري 🏴يوم الثلاثاء ١٧ اغطسطس ٢٠٢١ ١٧ بتوقيت طهران GMT 12.30 https://b2n.ir/dteculture @dteculture
گروه آموزشی فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار می کند представляет учебный отдел по исламским культуре и отношении специольного центра Ахунд Хурасани. امام حسین برای جهانیان Имам Хусейн (а) для миров سخنرانی نهم محرم به زبان روسی лекция девятого месяца Мухаррам на русском языке موضوع:اهداف و انگیزه های قیام امام حسین علیه السلام در روز عاشورا на тему: цели и мотивации восстания Имама Хусейна (ДБМ) в день Ашура حجت الاسلام و المسلمین جیحون ممدف مبلغ مذهبی بین المللی с шейхом Джейхун мамедов религиозный международный агитатор چهارشنبه 27مرداد1400 ساعت17 به وقت تهران в 17:00 по тегерану в среду 18 Августа 2021 года. https://b2n.ir/dteculture @dteculture
💠 مجموعه پوسترهای فرازهایی از زیارت عاشورا (۹) ⬛️ اَللّهُمَّ ارْزُقْنى شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ 🔹چرا با خواندن این زیارت، در نهایت به خودمان اجازه می‌دهیم که شفاعت حضرت حسین(ع) را از خدا طلب کنیم!؟ 🔸به این دلیل که زیارت عاشورا یک بیعت‌نامه است، یک انتخاب است، یک جهت‌گیری است، یک پایبندی و تعهد است. 🔹انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه؛ من با شما هستم. دل سپرده به شما و دوست دارنده شما. من با شما هستم و با هر که با شماست. و دشمنم با هر که دشمن شماست و بیزارم از هر که دشمنی کند با شما. و این مِهر و قهر با من است تا قیامِ قیامت. 🔰شفاعت یعنی معیّت، یعنی با هم بودن؛ طلب شفاعت یعنی من که در این جهان با شما بودم، رخصت دهید که در آن جهان هم با شما باشم. 💡با ما همراه باشید 👈 نشر حداکثری 🆔 @medar_farhangi
💠 مجموعه پوسترهای فرازهایی از زیارت عاشورا (۱۰) ⬛️ و ثَبِّتْ لى قَدَمَ صِدْق عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🔹خدایا نزد خودت گام های راستین مرا همراه حسین(ع) و اصحاب حسین(ع) محکم گردان؛ یعنی طلب تداوم این معیت و همراهی. 🔰 عصاره حرف زائر در زیارت عاشورا این است که: ✅ اگر من در کربلا حضور می‌داشتم، بی تردید به یاری حسین(ع) می‌شتافتم، ✅ و از این پس هم در هر جنگ و جدال، میان هر حق و باطلی متعهدم که از حق و حقیقت و آزادگی و حُریت دفاع کنم و با ظلم و باطل بجنگم. 💡با ما همراه باشید 👈 نشر حداکثری 🆔 @medar_farhangi
قیام های بعد از عاشورا👇👇
◼ ️بعد از واقعه عاشورا حدودا 3 مرتبه 3 گروه به ندای امام حسین علیه السلام لبیک گفتند : 🔹 گروه اول بودند همانهایی که روز عاشورا و قبل از آن سکوت کردند همگی قیام کردند تقریبا همه کشته شدند 5000 نفر « ولی » . 🔹 گروه دوم مردم بودند بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود 10000 نفر یزید گفت لشکری که به مدینه حمله کند 3 روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برایش حلال است آورده اند اهل بیت امام سجاد(ع) را در این زمان از مدینه خارج کردند،در یک صحرا، تا در مدینه شاهدجنگ نباشند. ولشکریان جنایتکار یزید ازهیچ جنایت وخیانتی کوتاهی نکردند و 10000 نفرهم شهید شدند. *« اما »* . 🔹 گروه سوم بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود 15000 نفر شکست خورد و حدود 7000 نفر هم از اسرا گردن زده شدند . مجموعا حدود 20000 نفر کشته شد ، «اما »* . 🔹مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین علیه السلام همراهیش نکردند و مردمی که هنگام ورود امام حسین علیه السلام به کوفه کمکش نکردند ، همه بعد ها به کمک امام رفتند ,«ولی » . 🌸 امام سجاد هم استقبال خاصی از این حرکتها نمی کردند «چون ». 🔹حدود 35000 نفر کشته شدند «اما » . ☝️خیلی فرق هست بین آن 72 نفری که به موقع به یاری امامشان رفتند با این 35000 نفری که بعد از شهیدشدن امام حسین(ع)قیام کردند . 👌ما باید مراقب باشیم از امام خودمان عقب نیفتیم . ️الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ» (۱) 👈 چه نامی ماندگارتر از نام حضرت حسین(ع)؟ بسم رب الحسین... 🔸ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ (ذاریات، ۵۶) من جن و انس را نیافریدم، جز براى این که عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند) 🔹ما را برای عبادت و بندگی خلق نموده است. هدف از زندگی، بندگی خدا برای رسیدن به هدف است؛ باید حرکت کرد با برنامه، با نقشه، با الگو . 🔰از نتیجه زندگی بزرگانِ خیر و شر هویداست که زندگی بدون الگو یا با الگوی غلط محکوم به رکود، پوچی و فناست و زیستن با اسوه و الگوی صحیح نه تنها جاری، بلکه ماندگار و ابدی به طول قرنهاست. ✅ وجود قدسی امام حسین(ع) فرمودند: عملِ من، سرمشق شماست. الکامل فی التاریخ، ج ۲، ص ۵۵۳ 💡با ما همراه باشید 👈 نشر حداکثری 🆔 @medar_farhangi
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ» (۲) 👈 در اهمیت "توبه و پذیرش توبه ..." 🔸در روز عاشورا افرادی از لشکر عمر بن سعد جدا شدند و به سپاه امام حسین(ع) پیوستند؛ امام(ع) در برخورد با توبه‌کنندگان به گذشته آنان رجوع نکرد. ✅ برای نمونه؛ در جواب حُّر که نگران بخشوده شدنش توسط امام است، می‌فرماید: خداوند توبه تو را می پذیرد، فرود آی». 🔹در برخی کتب تاریخی تعداد این افراد، حدود ۳۰ نفر ذکر شده که نامشان در طومار شهدای کربلا می باشد. 💡با ما همراه باشید 👈 نشر حداکثری 🆔 @medar_farhangi
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ» (۳) 👈 در اهمیت "پوشش و انتخاب لباس ..." 🔸هنگامى كه امام حسين(ع) عزم ميدان كرد، فرمود: برايم جامه كهنه‌اى بياوريد كه كسى به آن رغبت نكند، تا آن را زير لباس‌هايم بپوشم و بعد از شهادتم مرا برهنه نكنند، زيرا مى دانم پس از شهادت لباس‌هايم ربوده خواهد شد. 🔹لباس تنگ و كوتاهى آوردند ولى امام آن را نپوشيد و فرمود: اين لباس اهل ذمّه [كفّار اهل كتاب یا به تعبیری اهل خواری] است؛ لباس بلندترى آوردند، امام (ع) آن را پوشيد، سپس با بانوان حرم خداحافظى كرد. 🔺هذا لِباسُ أَهلِ الذِّمَّه 📚 المناقب، ابن شهر آشوب: جلد ۴، صفحه ۱۰۹ 💡با ما همراه باشید 👈 نشر حداکثری 🆔 @medar_farhangi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 Call for International Students' Admissions 🔴 Baqir al-Olum University invites applications from well-qualified students from around the world for their Masters programs. 🔴 Register here: https://b2n.ir/e48178 🔴 List of Majors offered: https://b2n.ir/j14029 🔴 More about the university: https://b2n.ir/b41175 🔴 Contact us by WhatsApp: +989908149747 @BouNEWS
🔷 کتاب «پایان جامعه، آغاز جمع» منتشر شد 🔹 ترجمه کتاب «پایان جامعه، آغاز جمع» که در بردارنده مقالاتی درباره اندیشه برونو لاتور، اندیشمند و نظریه‌پرداز فرانسوی است، از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) در 422 صفحه به چاپ رسید. 🔹 مشروح خبر: https://b2n.ir/z79746 @BouNEWS
🔷 کتاب «طرح جامع تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد 🔹کتاب «طرح جامع تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» به قلم احمد فلاح‌زاده و با نظارت محسن الویری در 439 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد. 🔹 مشروح خبر: https://b2n.ir/t62803 @BouNEWS
🔷 کتاب « چالش‌های کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق عدالت سیاسی؛ راهبردها و راهکارها » منتشر شد 🔹 کتاب «چالش‌های کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق عدالت سیاسی؛ راهبردها و راهکارها» به قلم علی محمدی ضیاء در 335 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد. 🔹 مشروح خبر: https://b2n.ir/m71693 @BouNEWS
🔷 انتصاب مدیر جدید گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمین سید احسان رفیعی علوی طی حکمی از سوی ریاست دانشگاه باقرالعلوم (ع) به عنوان مدیر گروه فقه مضاف این دانشگاه منصوب شد. 🔹 مشروح خبر: https://b2n.ir/u25092 @BouNEWS
💠 حضور "رایزن فرهنگی ایران در عراق" در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفتر تبلیغات اسلامی، به منظور بررسی زمینه‌های همکاری علمی مشترک با مراکز علمی عراق 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
🔷 کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه، مفاهیم، نظریه‌ها و راهکارها» منتشر شد 🔹 کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه، مفاهیم، نظریه ها و راهکارها» به کوشش احمد فلاح‌زاده در 237 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد. 🔹 مشروح خبر: https://b2n.ir/s78661 @BouNEWS
🔷 کتاب «مأخذ‌شناسی توصیفی تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه با رویکرد مأخذشناسی چند‌زبانه» منتشر شد 🔹 کتاب «مأخذ‌شناسی توصیفی تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه با رویکرد مأخذشناسی چند‌زبانه» به کوشش احمد فلاح‌زاده در 253 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد. 🔹 مشروح خبر: https://b2n.ir/z28053 @BouNEWS
📣 رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران🇮🇷 در بغداد با همکاری دانشگاه های برتر عراق🇮🇶 و ایران🇮🇷 از جمله دانشگاه باقر العلوم علیه السلام با شعار «امام حسین علیه اسلام مظهر تمدن امت اسلامی» برگزار می کند: 🔆همایش«جایگاه اربعین حسینی🔆 🔆در تأسیس تمدن نوین اسلامی»🔆 محورهای همایش: ✅مطالعات اجتماعی زیارت اربعین ✅مطالعات سیاسی زیارت اربعین ✅مطالعات نظری اعتقادی زیارت اربعین ✅مطالعات فرهنگی ادبی زیارت اربعین مهلت ارسال مقالات📚: روز دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ 🎦📶همایش مجازی روز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰🕗 از طریق لینک ذیل قابل مشاهده است. Https://meet.google.com/peh-hpdp-vcn 🎁 شایان ذکر است به مقاله برتر در هر یک از محورهای همایش مبلغ 300000 💵دینار عراقی و سفر✈️ به مشهد مقدس🕌 اهدا می شود. 👈 با توجه به محدودیت زمانی تا برگزاری همایش، چکیده مقالات نیز مورد قبول واقع می‌شود. ارسال مقالات در ایتا: @international_affairs_BOU امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @BouNEWS
🔷 انتشار کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب» 🔹 کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب» به قلم یارعلی کرد فیروزجایی و حسن عبدی از اساتید گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم (ع) از سوی انتشارات سمت و با مشارکت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد. 🔹 مشروح خبر: https://b2n.ir/y68809 @BouNEWS