📘 کتاب #آوای_درد با ترجمه:
#رضا_قلیخان_شقاقی_سرابی ،
#قدیمیترین ترجمهی فارسی به دست آمده از:
#اللهوف_علی_قتلی_الطفوف ؛
مقتل امام حسین (ع) به روایت :
#سید_بن_طاووس است.
📘 دستیابی به مقتلی جامع و صحیحالسند و معتبر برای جامعهٔ شیعهٔ ایران، دغدغهای بهجا بوده است و گویا تا پیش از این کتابی که اکنون در دست است، اللهوف سید بنطاوس به طور کامل، به فارسی ترجمه نشده بوده است. آنچه مسلم است اینکه این کتاب را قدیمیترین و شاید نخستین ترجمهٔ فارسی از لهوف دانستهاند.
📘 این اثر برای کسانی که به دنبال #مقتل خوانی صحیح و معتبر از واقعه عاشورا و مقام حسین بن علی (ع) هستند، بهترین منبع است.
#کتب_حسینی
#سوال ؟!
پیامی این روزها منتشر میشود که شیعیان چرا برای حسین #سیاه می پوشید پوشیدن لباس سیاه زشت و لباس دشمنان خدا است چنان که شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه می اورد( ج1 ص251)
♦️پاسخ
❗️آن روایت شیخ صدوق از حیث سند مرسل بوده و قابل استدلال نیست . از سوی دیگر اگر سند ان را نیز بپذیریم با توجه به سایر روایات ناظر به کراهت پوشش سیاه در نماز خواندن است .
📚وسائل الشیعه ج4 ص382 باب 19
🔷از سوی دیگر حکم کراهت در پوشش سیاه از برخی چیزها برداشته شده است مانند عمامه،عبا،چادر و...
📚الکافی ج3 ص403
💢یکی از مواردی که پوشش سیاه در آن استثنا شده است سیاه پوشی در مصائب اهل بیت می باشد .در این موارد یا اهل بیت خود لباس سیاه می پوشیدند و دیگران را به ان امر می کردند و یا با سکوت و تقریرشان بر سیاه پوشی دیگران صحه می گذاشتند
1⃣سیاه پوشی زنان در شهادت حمزه
« زینب دختر ام سلمه ( ربیبه پیامبر) سه روز بر حمزه گریه کرد و لباس سیاه بر تن کرد ( وپیامبر در این سه روز مانع او نشد) »
📚تهذیب اللغه،ازهری،ج12 ص171
2⃣دستور پیامبر به سیاه پوشی زنان در شهادت جعفر طیار
« اسمائ بنت عمیس می گوید: هنگامی که جعفر به شهادت رسید پیامبر به من فرمود سه روز جامه سیاه بر تن کن»
📚مسند احمد ج6 ص438
3⃣سیاه پوشی امام حسن در شهادت امیر مومنان
♦️ابن ابی الحدید می اورد:
« حسن بن علی در سوگ امیر مومنان جامه های سیاه بر تن کرد و با همین جامه میان مردم امد و برای انان خطبه خواند»
📚شرح نهج البلاغه ج16 ص26
♦️ذهبی نیز به همین گونه نقل میکند
📚سیر اعلام النبلای،ج3 ص267
4⃣سیاه پوشی زنان در شهادت امام حسن
♦️« زنان تا یک سال برای حسن بن علی لباس سیاه پوشیدند»
📚المستدرک،ج3 ص189
4⃣سیاه پوشی امام سجاد و زنان بنی هاشم در سوگ امام حسین
« هیچ زن هاشمی و قریشی نماند مگر اینکه در سوگ شهادت حسین لباس سیاه پوشیده بودند»
📚بحار الانوار ج45 ص196
❗️امام سجاد چنین فرمود:
« همانا من و اهل بیتم برای پدرم لباس عزا به تن مرده ایم»
📚بلاغه الامام علی بن الحسین،ص93
5⃣سیاه پوشی ام سلمه در سوگ امام حسین
♦️« پس از انکه ام سلمه خبر شهادت حسین را شنید در مسجد پیامبر خیمه سیاه بر پا کرد و خود جامه سیاه پوشید»
📚عیون الاخبار و فنون الاثار ،ص109
♦️از سوی دیگر نیز می توان بر سیاه پوشی در مصیبت اهل بیت استدلال کرد و آن اینکه طبق روایات صریح و روشن عزاداری برای اهل بیت دارای رجحان و افضیلت است
📚بحار الانوار ج44 ص269 باب 32
❗️از سوی دیگر پوشش سیاه نماد حزن و عزاداری می باشد لذا قائل به رجحان پوشش سیاه در عزاداری اهل بیت می توان شد( دقت کنید)
♦️چنان که مرحوم بحرانی می اورد:
« بعید نیست که به دلیل روایات مستفیض در امر به عزاداری اهل بیت حکم به رجحان پوشش سیاه و عدم کراهت ان شویم زیرا پوشش سیاه نماد حزن است»
📚الحدائق الناضره ج7 ص116
#سیاه_پوشیدن
#کراهت
#رنگ_مشکی
➡️[Brackets]⬅️
🆔️:@BracketsMoharam
📘 کتاب #توضیح_الرسائل_کربلا
به قلم : #سید_علی_اصغر_علوی و محمد غلام قوام آبادی .
📘 در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم:
«پاسخهای زیادی به معمای تاریخی «قلوبهم معک و سیوفهم علیک» داده شده است: دلهایی با او و شمشیرهایی بر او؟!
📘 این سطور تلاشی است برای حل این معادله عجیب تاریخ که در مورد کوفیان گفتهاند؛ «دلهایی با حسین، شمشیرهایی بر حسین!» و بررسی فرضیه نداشتن «عزم» و نیز کاوشی در اطراف این مفهوم، نقشی که عزم در حرکتآفرینی به سمت نقطه مطلوب ایفا میکند و جایگاه آن برای تحقق اهداف؛ بحثی که نسبت به آن جهالت و یا غفلت اساسی میشود و حجابی برای رسیدن از دانایی به توانایی انسانها است.
این رساله به دنبال پاسخی برای یک درد تاریخی شیعه خواهد بود: چرا سرنوشت، قاتلان امام حسین را از مردمان «کوفه» انتخاب کرد؟ چرا قلم تقدیر حتی یک نفر را از «شام» به کربلا نیاورد و تماماً کوفیانی را در مقابل امامشان قرار داد که ادعای محبت او و انتظار آمدنش را داشتند؟»
#کتب_حسینی
نظریه #مارپیچ_سکوت میگوید :
#جریان_رسانه ای با #حذف تدریجی #مخالفان خود، میتوانند هر روز تعداد بیشتری را به #خاموشان_جامعه اضافه کنند !
خاموشانی که به دلایلی مثل :
طرد شدن ، تنهایی ، حفظ آبرو و شان اجتماعی ، غلبه اکثریت و ...
عطای " خود بودن " را بر لقایش می بخشند .
#پناهیان
⁉️ شعار «بهشتی، طالقانی رو تو کشتی» از کجا آمد؟!
🔻سیدعلیرضا بهشتی:
🔹 مسعود رجوی و عدهای دیگر به دیدن آقای بهشتی می آیند. در آن جلسه صحبت شان این بود که ما احساس میکنیم بعد از مرحوم آیتالله طالقانی، میتوانیم با شما همکاری داشته باشیم.
🔹آقای بهشتی خطاب به آنان میگوید که من از ابتدا با شما بر سر دو مسئله موضع داشتهام، اگر شما این دو مشکل را حل کنید، بعد از آن من مانعی در همکاری با شما نمیبینم:
1⃣ یکی اینکه باید در خصوص مبانی فکریتان با یکدیگر بحث کنیم. چراکه مرحوم بهشتی معتقد بود که آنها اساساً مارکسیسم را درست نفهمیدهاند و مفاهیمی چون جامعه توحیدی که از جانب آنان مطرح میشد، مشکل مبنایی داشت؛ لذا به تعبیر مرحوم بهشتی، بخشی از مشکلات، مربوط به اختلافات فکری است.
2⃣ مشکل دوم؛ این است که شما صداقت ندارید و در رفتار و گفتارتان خیلی دروغ میگویید. اگر قبول دارید که در مواضع تان صداقت نداشتهاید، این را به مردم اعلام کنید و این قدم اول در اثبات صداقت تان است.
🔹آنها نپذیرفتند و ماجرای شعار «بهشتی بهشتی، طالقانی رو تو کُشتی» پس از این جلسه قوت گرفت و بر دیوارهای شهر نقش بست.
📘 مجموعه ۱۰ جلدی #قصه_کربلا روایتهای داستانی کوتاه #مهدی_قزلی از واقعه عاشورا و حوادث منجر به آن است که در آن نویسنده با انتخاب برخی از تاثیرگذارترین بخشهای داستانی از واقعه عاشورا آنها را در قالب داستانهای کوتاهی که توام با تصویرگریهای زیبا است در قالب ۱۰ مجلد کتاب تالیف کرده است.
📘 روایت داستانی قزلی در این مجموعه روایتی متصل و در عین حال مستقل است. به بعارت سادهتر داستانهای روایت شده توسط وی در این مجموعه کتاب داستانهای مستقل هستند که از منظر غایت روایت و خط سیر داستانی همگی با یکدیگر در ارتباط هستند و همین مساله است که این مجموعه را رد میان آثار مشابه به اثری در خور اعتنا و بدیع مبدل کرده است.
#کتب_حسینی
[بِراکِت]
📘 مجموعه ۱۰ جلدی #قصه_کربلا روایتهای داستانی کوتاه #مهدی_قزلی از واقعه عاشورا و حوادث منجر به آن اس
📚 عناوین مجلد ۱۰ گانه کتاب #قصه_کربلا :
1️⃣ #کتاب_اول مجموعه به نام «فصل امام» نامگذاری شده و در آن از زوایای مختلف به شخصیت امام حسین (ع) پرداخته شده است.
2️⃣ در #کتاب_دوم این مجموعه (فصل علمدار) به زندگی و رشادت های حضرت ابوالفضل (ع) پرداخته شده و همچنین سرگذشت و وقایع مربوط به زندگی حضرت علی اکبر (ع) .
3️⃣ در #کتاب_سوم با عنوان «فصل پیام بر دوباره» آمده است.
4️⃣ نویسنده برای #کتاب_چهارم این مجموعه هم عنوان «فصل صبر» را انتخاب کرده که در آن به سرگذشت و ابعاد مفهوم صبر در زندگی حضرت زینب (ع) پرداخته است.
5️⃣ در #کتاب_پنجم به شهر کوفه و بی وفایی ساکنان آن اختصاص پرداخته شده است.
6️⃣ البته در ادامه و در #کتاب_ششم به یاران با وفای امام حسین(ع) پرداخته شده که با عنوان «فصل یاران» رشادت های این یاران کم اما با وفا را نشان می دهد.
7️⃣ در #کتاب_هفتم با نام «فصل دشمنان» به حق ناشناسی حرامیان اشاره شده است.
8️⃣ در ادامه و در #کتاب_هشتم ، فصل اسارت است که وقایع دردناکی را در پی دارد.
9️⃣ #کتاب_نهم به فصل انتقام اختصاص یافته و در آن به ابعاد مختلف قیام مختار ثقفی اشاره شده است.
🔟 آخرین فصل این مجموعه یعنی #کتاب_دهم «فصل عاشقی» است؛ فصلی که در آن مناسبات عقلی و عرفی و شرعی مراعات می شود ولی روابط جنس دیگری دارد؛ جنسی لطیف و روشن. در این روایت روابط بین یاران با هم، یاران با امام، امام با اهل حرم و همه با خدا بر اساس عشق است.
#کتب_حسینی