⁉️ سوال
فلسفه و دلایل صلح امام حسن (ع) با معاویه چه بود ؟
✅ پاسخ :
❗️امام مجتبى در پاسخ شخصى که به صلح آن حضرت اعتراض کرد، عوامل و موجبات اقدام خود را چنین بیان نمود:
🔷من به این علت حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر یارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب مى شناسم و بارها آنها را امتحان کرده ام.
❗️آنها مردمان فاسدى هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان هاى خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى کنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند.»
📚بحار الانوار ج44 ص147
❗️پیشواى دوم که از سستى و عدم همکارى یاران خود به شدت ناراحت و متاثر بود، روزى خطبه اى ایراد فرمود و طى آن چنین گفت:
«در شگفتم از مردمى که نه دین دارند و نه شرم و حیا. واى بر شما معاویه به هیچ یک از وعده هایى که در برابر کشتن من به شما داده، وفا نخواهد کرد. اگر من با معاویه بیعت کنم، وظایف شخصى خود را بهتر از امروز مى توانم انجام بدهم، ولى اگر کار به دست معاویه بیفتد، نخواهد گذاشت آیین جدم پیامبر را در جامعه اجرا کنم.
❗️به خداسوگند (اگر به علت سستى و بی وفایى شما) ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم، یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید و گرفتار انواع اذیت ها و آزارها خواهید شد.
🗯هم اکنون گویى به چشم خود مى بینم که فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده و درخواست آب و نان خواهند کرد؛ آب و نانى که از آن فرزندان شما بوده و خداوند آن را براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده و از حق خود محروم خواهند ساخت».
❗️آنگاه امام افزود:
«اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدابا من همکارى مى کردند، هرگز خلافترا به معاویه واگذارنمی کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حراماست....».
📚جلائ العیون،ج1 ص345
❗️امام مجتبى که ماهیت پلید حکومت معاویه را بخوبى مى شناخت، روزى در مجلسى که معاویه حاضر بود، سخنانى ایراد کرد و ضمن آن فرمود: «سوگند به خدا، تا زمانى که زمام امور مسلمانان در دست بنى امیه است، مسلمانان روى رفاه و آسایش نخواهند دید».
📚شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج16 ص28
❗️و این، هشدارى بود به عراقیان که بر اثر سستى و به امید راحتى و آسایش، تن به جنگ با معاویه ندادند، غافل از اینکه در حکومت معاویه هرگز به امید و آرزوى خود دست نمى یابند.
📚سیره پیشوایان،ص130
❗️این بیانات پرده از چهره این رویداد تاریخی بر می دارد و نشان می دهد که:
1⃣امام خواهان صلح نبود بلکه بخاطر فقدان یاور و سستی مردم کوفه صلح را پذیرا شد
2⃣صلح نشانه حسن روابط با معاویه و پیروان او نبوده است و همانطور که پیامبر گرامی در حدیبیه ناچارا با مشرکین کفار سازش کرد ،امام حسن نیز بنا بر دلائل گفته شده ناچارا با معاویه سازش کرد
📚راهنمای حقیقت،ص609
🔴تحریف امام حسن(ع) توسط روحانی، برای چندمین بار!
🔻روحانی: "عدهای اومدن به امام حسن(ع) گفتن چرا صلح کردید؟ حضرت گفتن مردم صلح رو میخواستن!"
🔺استاد رحیمپور ازغدی: "به امام حسن(ع) خیلی ظلم کردیم، خیانتهای خودمون رو به امام حسن(ع) نسبت دادیم.
به امام(ع) گفتن تسلیم بشیم تا نسل بعد راحت زندگی کنن، امام حسن(ع) فرمودند: میبینم فرزندان شما رو که آب و غذا خودشون رو از دشمن گدایی میکنند."
👈میبینید چقدر شبیه این روزهای ماست؟ آب خوردن مردم رو هم به برجام گره زدن و تسلیم شدن، و الان دارن معیشت مردم رو از آمریکا گدایی میکنن...
⁉️ آقای روحانی، شما نخوندید که امام حسن(ع) رو فرماندهان خیانتکاری مثل عبید الله بن عباس، مجبور به پذیرش صلح کردن؟
مراقب باشیم که همان نقش را در تاریخ بازی نکنیم ...
⁉️ #سوال
شبهه مشهوری است که اگر امام رضا علم غیب داشت و می دانست که #انگوری که مامون برایش آورده سمی است چرا از آن خورد ❓
آیا خوردن به همراه آگاهی خود کشی محسوب نمی شود ❗
✅ #پاسخ
روشن است که طبق ادله قطعی از آیات قرآن و سنت، #امامان بزرگوار ما دارای آگاهی غیبی بوده اند ؛
👌و امام رضا علیه السلام نیز با آگاهی از سمی بودن انگور و انار فراهم شده توسط مامون ، آن را تناول کرد ؛
اما چنان که بارها گفته ایم ، امامان گرامی ما #مطیع محض خداوند هستند ، آنان مامور بودند تا بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کنند و مجاز به عمل کردن موافق با علم غیب نبودند .
🔷 امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند»
📚بحار الانوار ج5 ص114
⬅️ اگر آنان مشکلات و #گرفتاری های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی جهانیان باشند.
⬅️ اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟
⁉️ آیا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی #غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و جهاد و بردباری را بدهد؟
⬅️ چون امامان #الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند.
اهل بیت مطیع #محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند.
⬅️ آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های #معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند و می دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند.
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414
📚معانی الاخبار ص279
⬅️ در #روایتی آمده است:
« زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند»
یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓
امام پاسخ داد:
«اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
✅ با این توضیحات دیگر جای این اشکال نمی باشد که چرا امام رضا علیه السلام با وجود آگاهی غیبی از انگور زهر آلود خورد ، زیرا ایشان اجازه استفاده از علم غیب و ترتیب اثر دادن به آن را در امور شخصی و عادی خود نداشته است .
⬅️ البته از برخی نصوص استفاده می شود که مامون امام رضا علیه السلام را به خوردن زهر وادار کرد و امام علیه السلام به اجبار مامون تن به خوردن انگور سمی داد.
💠 بنابراین : امامان و پیشوایان معصوم هنگامى که مى خواستند چیزى را بدانند مى دانستند»
مرحوم کلینى در این زمینه بابى در اصول کافى دارند تحت عنوان «امامان هر گاه اراده مى کردند چیزى را بدانند مى دانستند»
📚الکافی،ج1 ص528
⬅️ این بیان در مورد علم پیامبران و امامان بسیارى از مشکلات را نیز حل مى کند، از جمله اینکه :
⁉️ چرا حضرت علی به حکمیت تن داد ؟
⁉️چرا مثلا امام حسن از کوزه زهر آلود آب نوشید؟ و ...
✅ در تمام این موارد ممکن است گفته شود: آنها اگر مى خواستند بدانند مى دانستند، ولى آنها مى دانستند که خداوند براى امتحان یا مصالح دیگر به آنها اجازه نداده است آگاهى پیدا کنند.
🔹️ با ذکر یک مثال مى توان این مسأله را روشن ساخت:
⬅️ اگر کسى نامه اى به دست دیگرى بدهد که در این نامه اسامى افراد زیادى یا مقامات آنها ذکر شده باشد، و یا حقایق مکتوم دیگرى در آن آمده باشد.
او اگر بخواهد از این حقائق با خبر بشود در نامه را باز مى کند و آگاه مى شود ولى تا در نامه باز نشده از آنها با خبر نیست،
ضمناً شخص بزرگى که نامه را به دست او داده گشودن در نامه را موکول به اذن و اجازه خود کرده است.»
📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص249
#سم
#علم_غیب
⁉️ بشارت خروج از صفر و مژده بهشت ...
آيا احاديث زیر درست است؟
– پیامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) که مي فرمايد: «هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم».
– پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هرکس حلول ماه ربیع الاول را به دیگران مژده دهد، من بهشت را به او مژده خواهم داد.»
✅ پاسخ :
1. آنچه زمينه ساز آن شده تا چنين مطلبي از سوی برخی بيان شود عبارت است از: حديث با لفظ «من بشّرني بخروج صفر بشّرته بالجنّة».
چنين حدیثی #صحيح_نيست و #سنديت_ندارد .
2. حديث با لفظ «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة».
آنچه در احاديث با این لفط آمده است بشارت بهشت به جناب #ابوذر در ماه #آذر رومی هست نه در ماه صفر! و علاوه بر آن اين بشارت شخصی است و مخصوص جناب ابوذر است و معنای خاص به خود را دارد، همانطور که از اين روايت بدست ميآيد و هدف پيغمبر بوده، معرفی جايگاه ويژه جناب ابوذر به ديگران بوده است. بنابراین قابل تعمیم نبوده و عمومی نيست.
3. چنین مطلبی با #اعتقادات_شیعیان #همخوانی_ندارد ؛ اینکه مثلا شخصی ظالم و فاسق باشد اما بدون جبران و توبه کردن، صرفا بخاطر بشارت دادن خروج از ماه صفر ، اهل بهشت گردد.
#ایام_محسنیه ❌
حجت الاسلام حسن فاظل پیشه:
❤ جان به قربان پسر سوم حضرت زهرا(سلام الله علیها)، حضرت محسن(علیه السلام)؛
✅ اگر ارادت با دهگی صرفا اثبات میشود پس لازم است دهه حسنیه، سجادیه، باقریه و... گرفت!
که با این حساب برای سیدالشهدا باید چندین صده گرفت!
چرا که👈ملائک، انبیاء، پیامبراکرم، حضرت صدیقه، ائمه هدی، اولیاء و اوصیاء همه گریه کن سیدالشهدا بودند و تاکید داشتند بر عزای سیدالشهدا!
استادعزیز
برادر گرامی
هیچ کس نگفته
و
هیچ جا نیامده
که ارادت با دهگی اثبات میشود ⁉️
طریق حزن ما هم به مثابه تمام ابعاد زندگیمان برگرفته از دین است.
آنچه جزء قرآن، سنت و عقل است بر چشم ما جا دارد و آنچه نیست، لازم است تصحیح شود!
✅ #طریقت ما برآمده از #شریعت ماست وگرنه ما را به مقصد نخواهد رساند!
#دهه_محسنیه ❌
➡️[Brackets]⬅️
🆔️:BracketsMoharam
#سوال
❔می گویند ایام ابتدایی ماه #ربیع روزهای #حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که #خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان #سقط شد .بر پایه این استدلال #دهه_محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد؟
👌پاسخ؛
❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣در این شکی نیست که پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان در معرض بیشترین مصیبت ها در طول عمر شریفشان بوده اند .
❗️امام باقر فرمود:
« شدیدترین مردم از حیث بلا و مصیبت پیامبران سپس جانشینان آنها هستند»
📚الکافی ج2 ص253
👌پیامبر گرامی فرمود:
«هیچ پیامبری به مانند من مورد اذیت و مصیبت واقع نشد»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص247
🗯مصایب پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان اختصاص به یک روز و دو روز نبوده است بلکه انان در تمام عمر گرفتار اذیت ها و آزارها و محاصره ها و زندان ها و پرخاشگری ها و مانند آن بوده اند.
❓با این وجود آیا ما باید تمام طول سال را به خاطر مصایب آن بزرگواران عزاداری کنیم و همگان را هم تشویق به آن کنیم و از شادی کردن پرهیز دهیم در حالی که خود اهل بیت چنین نکردند❔
2⃣در روایات متعددی امر به شادی و تفریح کردن شده است که اگر بگوییم باید تمام طول سال اندوهگین و عزادار باشیم توجیه مناسبی برای روایات شادی نخواهیم داشت .
3⃣آنچه از روایات استفاده می شود آن است که برگزاری دهه عزاداری تنها برای امام حسین توصیه شده است و دلیلی برای برقراری دهه عزاداری برای سایر اهل بیت از روایات استفاده نمی شود .
4⃣این که بخواهیم در طول سال مردم را به بهانه های مختلف وادار به برقراری مجالس عزاداری و گریه و اندوه کنیم با آن که دلیلی خاص بر این سخن از سیره اهل بیت بدست نمی آید طولی نمی کشد که این کار سبب دوری مردم از دین و احیای شعائر الهی می شود و برای مردم نوعی دل زدگی دینی ایجاد می شود و گناه آن نیز بر گردن مسببان می باشد.
❗️امام رضا فرمود:
«هرکس سنت ناپسندی بنیان نهد که سبب دوری مردم از دین شود گناه آن و گناه هرکسی که با عمل او گمراه شده است بر ذمه مسبب اصلی می باشد»
📚بحار الانوار ج2 ص24
5⃣حضرت علی فرمود:
« خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با حزن و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند»
📚الخصال ج2 ص635
❗️قدر متقین از این نوع روایات آن است که شب و روز شهادت اهل بیت دارای قداست است و همگان باید احترام آن را نگه دارند و به عزاداری بپردازند اما در غیر این ساعات دلیل خاصی از روایات برای برگزاری مراسم عزاداری از اهل بیت نداریم به جز آنچه برای عزاداری کردن برای امام حسین وارد شده است.
6⃣برخی از محققان با اقامه ادله معتقدند که شهادت حضرت محسن در روز جمعه دوم ربیع الاول بوده است.
📚شبهات فاطمیه ،عصیری ص444
7⃣بله در طول سال هر روز و هرشبی که بر انسان می گذرد انسان می تواند مصایب اهل بیت را برای خود بازگو کند و اشک بریزد چنان که امام صادق فرمود:
« هرکس برای مصایب ما قطره اشکی بریزد خداوند صورتش را بر آتش جهنم حرام می کند و تمام گناهانش را می بخشد »
📚بحار الانوار ج44 ص285
👌اما با توجه به نکات فوق الذکر دلیلی برای اجبار مردم به برگزاری عزاداری برای اهل بیت به غیر از شب و روز شهادت آن بزرگواران نمی باشد .
#دهه_محسنیه ❌
➡️[Brackets]⬅️
🆔️:BracketsMoharam
پلاکاردهایی که در تظاهرات های حمایت از جنگ در #قراباغ حمل میشود:
⬅️ پرچم #اسرائیل !
⬅️ پرچم #ترکیه !
⬅️ «آذربایجان جنوبی ایران نیست».
از همان ابتدا مشخص بود که هدف ترکیه و اسرائیل از این جنگ فقط قراباغ نیست.
شیرین هانتر استاد تبریزی دانشگاه جرج تاون در چند روز پیش در مقاله ای روشن کرده بود که هدف اشغال و حمله به #تبریز و #نا_امن_سازی_ایران است.
#قراباغ
#ارمنستان 🇨🇴
#آذربایجان 🇦🇿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 #برگی_از_یک_کتاب
📘 نام کتاب : " مجموعه آثار "
✍ نویسنده : " شهید مرتضی مطهری "
(جلد۲۱)
📑 انتشارات : " صدرا "
📖 توضیحات :
#نقدِ_دین
انسان #باید در هر چیزی که از دیگران میشنود #نقّاد باشد ، یعنی آن را #بررسی و #تجزیه و #تحلیل کند .
صِرف اینکه یک حرفی در میان مردم شهرت پیدا می کند ، خصوصاً که با یک بیان زیبا و قشنگ باشد ، دلیل بر این نیست که انسان حتماً باید آن را بپذیرد و قبول کند . به ویژه در امر #دین و آنچه که مربوط به دین است ، انسان باید #نقّاد باشد .
📚 #معرفی_کتاب
فارغ از #درست ✅ یا #غلط ❌ بودن استیضاح...
⚠️ به راستی بعد از استیضاح، برکناری یا محاکمه ی روحانی ...
⁉️ آیا نمی گویند قالیباف و رئیسی #انتقام انتخابات را از روحانی گرفتند ؟
⁉️ آیا روحانی با استیضاح خود ، شروع به #مظلوم_نمایی و انداختن ضعف مدیریت خود به گردن دیگران نخواهد کرد ؟
نخواهد گفت اگر #گذاشته_بودند بمانم ، همه چیز را درست میکردم !
⁉️ آیا در انتخابات زودهنگام ( ۲ ماه بعد از استیضاح )، مردم #فریب مظلوم نمایی و تبلیغات همفکران و حامیان روحانی را نخواهند خورد ؟
و افرادی همچون : ظریف ، جهانگیری ، لاریجانی ، محسن رفسنجانی ، حسن خمینی ، آخوندی ، جهرمی و امثال چهره های این جریان فکری را #انتخاب نخواهند کرد !
‼ آیا مردم به این سطح از آگاهی و تحلیل درست سیاسی رسیده اند که :
#مرعوب دروغ هایی همچون #دیوار در پیاده رو و #جنگ نشوند ...
و #فریب وعده هایی همچون ورود #زنان به ورزشگاه و #کنسرت و #رفع_حصر و #ربنا را نخورند ...
جناب رمضان زاده خیلی شیک و البته ناخواسته 😊
پُشت پرده ی قرمز شدن بورس را لو دادند 😉
#گروگانگیری_اقتصاد توسط #دولت
#بورس
قیمت ها را به روز کنید ✔
دلار : ۳۰ هزار تومان
سکه : ۱۶ میلیون تومان
#هاشمی بعد از رای آوردن روحانی :
الان دیگه راحت میتونم بمیرم !!!
#خاتمی :
رای به روحانی عزیز را تَکرار کنید !!!
#حسن_خمینی :
جا داره که یکبار دیگر به دولت جناب آقای روحانی اعتماد کنیم !!!
🍃 برگی_از_یک_کتاب
📘 نام کتاب : " رشد "
✍ نویسنده : " علی صفایی حائری "
📖 توضیحات :
#بازی_با_کلمات
خُسر ، #رُشد ، تکامل هم از آن کلمه هایی هستند که #بسته_بندی_شده به ما هدیه شده اند ، بدون آنکه آنها را یافته باشیم با آنها به #بازی نشسته ایم .
در برابر دیگران که میگویند برای چه #آفریده شده ایم ، خیلی پرطمطراق و شتاب زده میگوییم برای #تکامل . و طرف بدون اینکه مفهومی از #خودش ، از #استعدادهایش ، از نقص ها و کمبودها و نیازهایش و از شکل گرفتن ها و به اوج رسیدنِ استعدادهایش در نظر داشته باشد ، زبانش بند می آید ... و مبهوت نگاه میکند .
و اگر عصیانگرتر و طوفانی تر باشد با خستگی میپرسد ، خُب اصلاً تکامل برای چه ؟ #چرا_تکامل_پیدا_کنیم؟ من نمیخواهم به کمال برسم .
این هر دو عکس العمل از آنجا مایه میگیرند که هنوز #معناها را ندیده ، به کلمه ها رسیده ایم و به جای همپایی و همراهی ، کلمهها را به یکدیگر هدیه داده ایم و مطالب را بسته بندی شده برای هم پرت کرده ایم .
📚 #معرفی_کتاب