eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.9هزار دنبال‌کننده
337 عکس
123 ویدیو
29 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
Philosophy_Summer_School-14000611-1.mp3
50.89M
صوت👆جلسه دهم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (11 شهریور 1400) / @PhilMind ____&&&____ @Brain_Mind
▫️ علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری 📝 دومین همایش مجازی علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری برگزار می‌شود. 🔻 محورها؛ 🔹 چگونگی کاربست وحی در نظریه پردازی در علوم انسانی - اسلامی 🔹علوم انسانی - اسلامی و حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران 🔹 فرآیند کاربردی سازی علوم انسانی - اسلامی 🔹 نقش فلسفه‌های مضاف در تولید علوم انسانی 🔹 اثربخشی علوم انسانی - اسلامی 🔹 علوم انسانی - اسلامی دیجیتال 🔹 وحدت حوزه و دانشگاه 🔹 دانشگاه اسلامی 📆 زمان برگزاری همایش: 20 تا 25 آذرماه سال 1400 ☎️ تماس: 09373209646 و 02531156869 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی 🔰 گروه پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌کند: ▪️حجت الاسلام دکتر به عنوان ارائه‌دهنده، حجت الاسلام دکتر به عنوان دبیر علمی حضور خواهند داشت. ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30 🆔 @iictchannel
🧠 از نگاه دکارت ♻️ ✅یکی از عصب شناسان، گزارش داده که "به نوعی جدایی عمیق بین جسم و ذهن" اعتقاد داشت. ✅این عقیده عملاً مغایر با چیزیست که دکارت می‌اندیشید. او بر این گمان بود که ما در درون خویش چیزهای مشخصی را به تجربه درمی‌یابیم که نباید آن را تنها به ذهن و یا جسم منصوب کرد و نیز اینها از وحدت نزدیک و تنگاتنگ ذهنمان با جسممان ناشی می‌شود. ✅ در مشهورترین نوشته‌هایش در واقع بر تفاوت‌های میان ماده و اندیشه تاکید می‌کرد اما همچنین معتقد بود که در موجودات انسانی ذهن و جسم به طرز اسرارآمیز و تفکیک ناپذیری به هم آمیخته‌اند. او نمی‌توانست توضیح دهد که ذهن و جسم چگونه وحدت می‌یابند اما به وحدتشان کاملاً اطمینان داشت. 📚رویای عصر روشنگری، آنتونی گاتلیب ✍حلقهٔ مطالعاتی پدیدار 🛶 ____&&&____ 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 چینی‌ها پنج سال قبل روباتی برای آموزش نماز به کودکان ساختند که می‌توانست اذکار و افعال نماز را اجرا نماید و اخیراً نیز ایده ادای نمازهای قضای اموات توسط چنین روبات‌هایی را مطرح کرده‌اند. 🕌 فرض کنید روبات نمازخوان بقدری توسعه و ارتقا داده شود که ظاهری انسان‌نما داشته و حرکات و سکنات نماز را نیز بطور کاملاً درست و مطلوب اجرا کند. آیا چنین روباتی را می‌توان بجا آورنده عبادت یا نماز به شمار آورد؟ 🎼 این در واقع ذیل بحث (Intentionality) در مطرح می‌شود. حیث التفاتی همان توانایی ذهن برای اشیاء و دربارگی آن‌هاست. این‌که ذهن ما می‌تواند الان درباره ابژه‌های مختلف – مثلاً روبات‌ها - بیندیشد و آن‌ها را بازنمایی کند و در واقع، معنای آن‌ها را درک کند. 🕋 درست است که نماز بدون توجه به معانی الفاظ آن هم برای ادای تکلیف کافیست؛ اما دست‌کم یک توجه و درک معناشناختی برای صحت نماز لازم است: "نیت" که از ارکان صحت عبادت بوده و به معنای "قصد انجام عبادت/تکلیف" توسط بجا آورنده آنست. آیا روبات نمازخوان توانایی درک و قصد معنای عبادت نماز را دارد؟ 💻 استدلال از جان سرل، یکی از استدلال‌های معروف در رد حیث التفاتی برای کامپیوترها و روبات‌هاست. سرل البته تأکید کرده که این استدلال بمعنای رد هرگونه امکان معناشناسی توسط هوش مصنوعی نیست؛ بلکه امکان آن در رویکردهای محاسباتی و بدن‌مندی (رویکردهای رایج) را زیر سؤال می‌برد.... ‌ @PhilMind ______ @Brain_Mind
💢معاون برنامه‌ریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم خبر داد: 💢آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی 🔹معاون برنامه‌ریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی، از روز دوشنبه ۱۷/‏۰۸/‏۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این فراخوان تا پایان آبان‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. https://www.msrt.ir/fa/news/64611 ♻️ با ما همراه باشید 🆔 @msrt_ir__________ @Brain_Mind
🧠یکی از چالش ها و ایرادهای اصلی به بحث دوگانه‌گرایی، مسئله چگونه ارتباط نفس مجرد با بدن مادی است. این اشکال در زمان دکارت از طرفی برخی مطرح شد. به طور نمونه: 🗣گاسندی:«‌اگر نفس مادی نیست، چگونه می‌تواند بدن را به حرکت وا دارد، چگونه می تواند اعیان جسمانی را درک کند؟» پاسخ دکارت به گاسندی: پیچیدگی این قبیل پرسشها ناشی از یک فرض اشتباه است که به هیچ وقت قابل اثبات نیست، یعنی اینکه اگر نفس و بدن دو جوهر با طبایع مختلف باشند، این امر مانع می شود که آن دو بتوانند بر هم تأثیر بگذارند. پاسخ دکارت به گاسندی در این عبارت به نظر مبهم می‌رسد. ولی وی تلاش می کند اختلاف جوهری بین نفس و بدن را کم‌رنگ کند. 📝همچنین این اشکال توسط در نامه های خود به دکارت طرح گردیده است. الیزابت می پرسد: نفس به دلیل غیر مادی بودن، و غیر ممتد بودن واجد وزن و شکل نمی باشد، از این رو، نفس چگونه می تواند باعث حرکت در مغز شود؟ 💬پاسخ دکارت به ملکه روشن تر از پاسخ به گاسندی است، دکارت در این جا مسئله را مطرح می کند. به باور وی نفس می تواند سبب تغییراتی در بدن شود و بدن نیز می تواند باعث تغییراتی در نفس گردد،‌ به جهت اینکه نفس و بدن با یکدیگر دارند. از این رو دکارت بحث وحدت را برای توجیه تأثیر و تأثر بین نفس و بدن مطرح می کند. این فیلسوف دوگانه‌گرا اتحاد میان نفس و بدن را اتحاد جوهری می نامند. اما نفس و بدن که جواهری متفاوت هستند، چگونه می توانند اتحادی را شکل دهند که طبیعتی بسیط داشته باشند؟ ♻️دکارت با ارائه تشبیهاتی سعی کرد این مسئله را باور پذیرتر کند. اتحاد نفس با بدن همانند: 1.اتحاد وزن با سنگ 2.اتحاد دست با بدن 3.اتحاد گوشت و استخوانها در یک حیوان... این مثال‌ها و تلاش دکارت باز نتوانست به طور کامل دیدگاه وی در مسئله اتحاد نفس و بدن را برای منتقدان موجه جلوه دهد. از این رو، نظریه وی دوباره از طرف برخی مورد نقد واقع شد. 💡 اما دو تن از پیروان دکارتی به نام هنری گُهیر( H.Gounier) و ال، جی بک (L.J.Beck) کوشیدند مسئله اتحاد نفس و بدن را با و ما قبل فلسفی حل کنند. به بیان دیگر ما با تجربه درونی مشاهده می کنیم که احساسات و عواطف مان با بدن مان اتحاد دارند. از این رو، اشکالات و پیچیدگی اتحاد نفس و بدن متوجه مقام فلسفه ورزی است. ✳️خلاصه اینکه از نگاه این دو، دیدگاه دکارت درباره اتحاد نفس و بدن و بین آن دو، یک امر شهودی و تجربی می‌باشد. و اگر به لحاظ فلسفی نتوان این مسئله را حل کرد، مشکل و معضلی را ایجاد نمی‌کند. 📚اقتباس: دیسی رندر، نظر دکارت در باب اتحاد نفس و بدن، ✍️ : مقاله در ذیل بار گذاری می‌شود. در این مقاله نویسنده با نگاه انتقادی به این مسئله پرداخته است.ولی ما نگاه همدلانه به این موضوع داشتیم. ✳️به هر حال، این چالش در حکمت صدرایی با تأمل در حقیقت نفس و بدن، و همچنین قابل رفع هست.... 🆔Brain_Mind@
🔸سلسله نشست‌های الهیات و هوش مصنوعی 🔻نشست سوم: و دین 🔰 بخش بین‌الملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، هسته علوم شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار می‌کند: 🎙با حضور و ارائه: ⏰ شنبه 22 آبان ماه ساعت 19:30 📡 ثبت نام از طریق: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel __&&&_____ 🆔@Brain_Mind
پخش زنده سلسله نشست های مرزهای دانشی- سیاستی: الهیات و هوش مصنوعی با عنوان "هوش مصنوعی و دین " با حضور حجت الاسلام دکتر سید محمد سادات منصوری و دکتر تیموثی شتل شنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰ دریافت با اینترنت کاملا رایگان از تلویزیون اینترنتی پاسخ با آدرس pasokh.tv کاری از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات - حوزه های علمیه heyatonline.ir/heyat/3000
🔸نشست علمی قرآن و علوم شناختی 📌 نخستین پیش نشست همایش بین‌المللی "قرآن و علوم شناختی" 🔰گروه پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: ⏰ سه‌شنبه 25 آبان ماه، ساعت 17:30 📡 ارتباط از طریق: 🌐 www.sbu.ac.ir/web/webinar 🆔 @iictchannel _________________ 🆔@Brain_Mind
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
💯🔊 🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی» 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400 🆔 @iictchannel _____________________ 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠 دسته‌ای از دانشمندان علوم اعصاب خداناباور همچون سعی می کنند تمام تجربیات دینی را با دیدی تقلیل گرایانه بوسیله مغز توضیح دهند. او دستگاهی اختراع کرده به نام کلاه‌خود خدا (God helmet). کار این دستگاه این است که نواحی قشر مخ را به گونه‌ای تحریک کند که فردی که کلاه روی سر او است احساس می‌کند تجربه‌ی دینی برای او رخ داده است. ولی مسئله این است که آیا اگر برای یک پدیده، حتی تبیین علمی معقول هم باشد، ‌کفایت می‌کند برای اینکه بگوییم هیچ تبیین یا علت دیگری برای این موضوع وجود ندارد؟ برای مثال فرض کنید فردی هست که احساس عشق زیادی نسبت به فرد دیگر دارد. حالا فرض کنید فرد عاشق را به آزمایشگاه ببرند و با ارسال سیگنال به مغز او یا تزریق دارو، همان احساس عشق را در او ایجاد کنند. مساله این است که به مجرد ایجاد احساس عشق مصنوعی و آزمایشگاهی، ما می‌توانیم بگوییم عشق واقعی و بیرون آزمایشگاهی، نوعی توهم است؟ آیا مجازیم که ادعا کنیم اساسا معشوقی وجود ندارد و هرچه هست، ساخته ذهن عاشق است؟ ✳️همانطور که برای فرد عاشق، هم در آزمایشگاه و هم در مقابل معشوقه احساس عشق و شیفتگی به وجود می‌آید، می‌تواند در مورد تجربه‌های دینی هم اینگونه باشد. یعنی همانطور که در آزمایشگاه می‌توان حالت تجربه دینی و احساس یگانگی با هستی را ایجاد کرد، می‌توان در مواجهه واقعی یک عارف با خدا نیز آن را قبول کرد. ✍️دکتر جواد درویش مطالب بیشتر🔰🔰🔰 http://www.ensafnews.com/306718 ⛔️☠️تذکر: به دلیل محتوای باطل کلیپ نشر آن برای همه، و یا بدون نقد جایز نیست. 🆔@Brain_Mind
Alameh Tabatabaei.mp3
17.57M
💯🔊 🔰 صوت نشست فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره) 🎙 با ارائه: ⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه 1400 🆔 @iictchannel __________________ 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأثیر هوش مصنوعی در توسعه فهم قرآن و روایات 🔹 حجت الاسلام محمد علی قدس‌پورنخبه حوزوی و فعال در زمینه درباره تأثیر این فناوری در و تأثیر آن در تحول مطالعات علوم انسانی می‌گوید. tn.ai/2612070 @TasnimNews ______________ 🆔@Brain_Mind
💡چند نکته درباره مطالب کلیپ بالا⬆️⬆️⬆️ ✅این محقق گرامی با تعریفی که از هوش انسان و هوش مصنوعی ارائه داد، مشخص می‌شود از منظر ایشان عملکرد هوش انسان صرفا در تحلیل داده‌ها و استدلال خلاصه می‌شود. از این رو ،وی از این مطلب پل زد به هوش مصنوعی، که کار آن نیز پردازش اطلاعات می باشد. ✅به بیان دیگر، ایشان در تعریف هوش فرمودند: یک سیستم یک ورودی و داده را از بیرون می‌گیرد و روی آن پردازش و تحلیل انجام می‌دهد و سپس متناسب با آن رفتاری از آن سر می‌زند. پس به یک معنا هوش انسان و ربات این گونه عمل می کنند. ✅این مطلب از یک سو، نگاه فیزیکالیستی و کارکردی در فلسفه ذهن را به مخاطب القا می کند که انسان نیز همانند هوش مصنوعی عمل می‌کند، در حالی که طبق استدلال جان سرل انسان درک محتوا دارد. ولی ماشین نمی تواند درک معنا و محتوا داشته باشد. یا با استفاده از دیدگاه چالمرز درباره آگاهی، هوش مصنوعی نمی تواند آگاهی پدیداری داشته باشد. ✅از سوی دیگر، ایشان در تعریف هوش مصنوعی خبره گفتند: یعنی «پیاده کردن تفکر فرد خبره در ماشین» ❓❓آیا می توان تفکر یک انسان را در یک ماشین هوشمند پیاده کرد؟ آیا حقیقت و قدرت استدلال و استنتاج در ربات و انسان یکی هستند؟ آیا ربات نیز همانند انسان قدرت انتخاب‌گری بین مفاهیم و معانی مختلف را دارد؟ اینها و مسایل دیگری که از لوازم دیدگاه وی می‌باشد، باید در جای خود مورد بحث فلسفی و عقلی قرار گیرد. مطلب ادامه دارد...🔰🔰🔰 ________________ کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
ادامه بحث بالا⬆️⬆️⬆️ ✅این نگاه به هوش مصنوعی که می تواند آیات حول یک موضوع را بررسی و تفسیر کند، لازمه اش به نوعی تقویت قول هوش مصنوعی قوی می باشد یعنی هوش مصنوعی ذهمند می باشد. در حالی که بنابر نظر نگارنده هوش مصنوعی قوی(ذهمند) بنابر مبانی دینی و فلسفه اسلامی امکان تحقق ندارد. هر چند ماشین به لحاظ پیچیدگی و پیشرفت به حدی برسد که در برخی کارکردها از انسان معمولی جلو بزند. یعنی قدرت تحلیل و استدلال و حافظه اش فراتر از انسان عادی باشد. ولی باز هم هوش مصنوعی هست نه هوش حقیقی. (توضیح بیش از این، در این نوشتار نمی گنجد). ✳️بله اگر منظور جستجوی کلمات و مترداف ها باشد که این کار در نرم افزارهای نور در حال انجام است. هوش مصنوعی در این زمینه فقط کار جستجو را تسهیل می کند. و این همان استفاده از هوش مصنوعی ضعیف می‌باشد. اما در نهایت تفسیر و تفکر فقط کار انسان است. ✅افزون براین، در فتوا دادن و تفسر آیات، و به معنای دیگر تولید علوم انسانی، مؤلفه های بسیاری دخیل است، یکی جمع کردن شواهد و داده های در حول یک موضوع یا مسئله می باشد، که از فن‌آوری هوش مصنوعی در این زمینه می توان استفاده کرد، اما جنبه مهم دیگر تجزیه و تحلیل این داده ها و اخبار و روایت هست، در این جنبه نیز تا حدی هوش مصنوعی نیز می تواند یاری رساند. به طور مثال فلان روای که مشهور به کذب هست و اسم آن در برخی راویات آمده، ماشین همه این روایات را به عنوان خبر ضعیف کنار بگذارد، یا با رنگ خاصی مشخص کند. ✳️اما جمع بندی نهایی و تجزیه تحلیل و صدور فتوا کار هوش مصنوعی نیست. به دیگر سخن، فهمیدن معانی بیان و بلاغت، کنایه، در مقام تقیه بودن، حقیقت و مجاز، محکم و متشابه، ظاهر و باطن، نص و غیر نص، یقینی و غیر یقینی و مواردی دیگر که نیاز به درک محتوا دارد، در این موارد هوش مصنوعی نمی تواند کارایی آن‌چنانی داشته باشد. 🌐کانال نوروساینس و فلسفه ذهن: مباحثی نوین در حوزه علوم‌شناختی __________________ 🆔@Brain_Mind
◽️ آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر اثر حجت‌الاسلام قائمی‌نیا 🔰 به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد. 🔹آیین رونمایی از کتاب “الهیات سایبر” با حضور و سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، و حجت‌الاسلام والمسلمین (مولف کتاب) در تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. 🆔 @iictchannel
◽️حوزه‌ها تحولات جدید در حوزه فضای مجازی و هوش مصنوعی را جدی بگیرند 🔰 سخنرانی آیت‌الله در آیین رونمایی از کتاب ارزشمند "الهیات سایبر" 🔹موضوعات نو و جدید در سطح خرد زیاد داریم که خیلی در تکامل زندگی بشر مؤثر نیستند ولی این نو، همه سطوح و لایه‌های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده و آینده را به شدت دگرگون خواهد کرد. نام نویسنده هم همواره با نوآوری همراه است و دیدن چهره او این صفت را برای ما تداعی می‌کند. 🆔 @iictchannel
◽️سیستم‌ ‌مجازی در آینده انسان را مدیریت می‌کند 🔰 سخنرانی حجت‌الاسلام در آیین رونمایی از کتاب ارزشمند "الهیات سایبر" 🔹کتاب الهیات سایبر حاصل یک عمر کار و مشقت نویسنده آن است که باید از آنها حمایت شود چرا که این کتاب به موضوعات جدیدی می پردازد و انسان پس از فهم این مباحث باید ساعت ها مطالعه و تفکر کند تا بتواند چنین کتابی را تولید کند. 🆔 @iictchannel
◽️نقش نظریه اعتباریات در کتاب الهیات سایبر 🔰 سخنرانی حجت‌الاسلام در آیین رونمایی از کتاب ارزشمند "الهیات سایبر" 🔹یکی از مهمترین هدف های من از نگارش این کتاب این است که مردم به سایبر به عنوان ابزار ساده نگاه نکنند. بر همین اساس اصل ایده این اثر در سال ۱۳۹۵ شکل گرفت اما اکنون با حجم گسترده ای از ترجمه علوم شناختی، سایبری و هوش مصنوعی مواجه هستیم که باید نسبت به آنها رویکرد انتقادی داشت. 🆔 @iictchannel —————————- 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📚 💠 ویژه برنامه تلویزیونی "دوربین افق" 🎥 گزارشی ویژه از آیین رونمایی از کتاب ارزشمند "الهیات سایبر" 🖥 شبکه افق سیما 🔸🔶 مشاهده با کیفیت برنامه از طریق لینک زیر: 📺 telewebion.com/episode/2713536 🆔 @iictchannel ____________________ 🌐کانال نوروساینس و فلسفه ذهن: ارائه مباحث نوین در حوزه علوم شناختی و انسان‌شناسی 🔰🔰🔰 🆔@Brain_Mind