Philosophy_Summer_School-14000611-1.mp3
50.89M
صوت👆جلسه دهم مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (11 شهریور 1400) /
#استدلال_معرفت
#دکتر_مهدی_ذاکری
@PhilMind
____&&&____
@Brain_Mind
▫️ علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری
📝 دومین همایش مجازی علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری برگزار میشود.
🔻 محورها؛
🔹 چگونگی کاربست وحی در نظریه پردازی در علوم انسانی - اسلامی
🔹علوم انسانی - اسلامی و حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران
🔹 فرآیند کاربردی سازی علوم انسانی - اسلامی
🔹 نقش فلسفههای مضاف در تولید علوم انسانی
🔹 اثربخشی علوم انسانی - اسلامی
🔹 علوم انسانی - اسلامی دیجیتال
🔹 وحدت حوزه و دانشگاه
🔹 دانشگاه اسلامی
📆 زمان برگزاری همایش: 20 تا 25 آذرماه سال 1400
☎️ تماس: 09373209646 و 02531156869
#همایش
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی
🔰 گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار میکند:
▪️حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا به عنوان ارائهدهنده، حجت الاسلام دکتر #ابوالحسن_غفاری به عنوان دبیر علمی حضور خواهند داشت.
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
🧠#رابطه_ذهن_بدن از نگاه دکارت
♻️#اتحاد
✅یکی از عصب شناسان، #آنتونیا_داماسیو گزارش داده که #دکارت "به نوعی جدایی عمیق بین جسم و ذهن" اعتقاد داشت.
✅این عقیده عملاً مغایر با چیزیست که دکارت میاندیشید. او بر این گمان بود که ما در درون خویش چیزهای مشخصی را به تجربه درمییابیم که نباید آن را تنها به ذهن و یا جسم منصوب کرد و نیز اینها از وحدت نزدیک و تنگاتنگ ذهنمان با جسممان ناشی میشود.
✅#دکارت در مشهورترین نوشتههایش در واقع بر تفاوتهای میان ماده و اندیشه تاکید میکرد اما همچنین معتقد بود که در موجودات انسانی ذهن و جسم به طرز اسرارآمیز و تفکیک ناپذیری به هم آمیختهاند. او نمیتوانست توضیح دهد که ذهن و جسم چگونه وحدت مییابند اما به وحدتشان کاملاً اطمینان داشت.
📚رویای عصر روشنگری، آنتونی گاتلیب
✍حلقهٔ مطالعاتی پدیدار 🛶
____&&&____
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 چینیها پنج سال قبل روباتی برای آموزش نماز به کودکان ساختند که میتوانست اذکار و افعال نماز را اجرا نماید و اخیراً نیز ایده ادای نمازهای قضای اموات توسط چنین روباتهایی را مطرح کردهاند.
🕌 فرض کنید روبات نمازخوان بقدری توسعه و ارتقا داده شود که ظاهری انساننما داشته و حرکات و سکنات نماز را نیز بطور کاملاً درست و مطلوب اجرا کند. آیا چنین روباتی را میتوان بجا آورنده عبادت یا نماز به شمار آورد؟
🎼 این در واقع ذیل بحث #حیث_التفاتی (Intentionality) در #هوش_مصنوعی مطرح میشود. حیث التفاتی همان توانایی ذهن برای #بازنمایی اشیاء و دربارگی آنهاست. اینکه ذهن ما میتواند الان درباره ابژههای مختلف – مثلاً روباتها - بیندیشد و آنها را بازنمایی کند و در واقع، معنای آنها را درک کند.
🕋 درست است که نماز بدون توجه به معانی الفاظ آن هم برای ادای تکلیف کافیست؛ اما دستکم یک توجه و درک معناشناختی برای صحت نماز لازم است: "نیت" که از ارکان صحت عبادت بوده و به معنای "قصد انجام عبادت/تکلیف" توسط بجا آورنده آنست. آیا روبات نمازخوان توانایی درک و قصد معنای عبادت نماز را دارد؟
💻 استدلال #اتاق_چینی از جان سرل، یکی از استدلالهای معروف در رد حیث التفاتی برای کامپیوترها و روباتهاست. سرل البته تأکید کرده که این استدلال بمعنای رد هرگونه امکان معناشناسی توسط هوش مصنوعی نیست؛ بلکه امکان آن در رویکردهای محاسباتی و بدنمندی (رویکردهای رایج) را زیر سؤال میبرد....
@PhilMind
______
@Brain_Mind
💢معاون برنامهریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم خبر داد:
💢آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی
🔹معاون برنامهریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی، از روز دوشنبه ۱۷/۰۸/۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این فراخوان تا پایان آبانماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
https://www.msrt.ir/fa/news/64611
♻️ با ما همراه باشید
🆔 @msrt_ir✅
__________
@Brain_Mind
#دوگانهگرایی_دکارتی
#چالش_ارتباط_نفس_بدن
#اتحاد_نفس_بدن
🧠یکی از چالش ها و ایرادهای اصلی به بحث دوگانهگرایی، مسئله چگونه ارتباط نفس مجرد با بدن مادی است. این اشکال در زمان دکارت از طرفی برخی مطرح شد. به طور نمونه:
🗣گاسندی:«اگر نفس مادی نیست، چگونه میتواند بدن را به حرکت وا دارد، چگونه می تواند اعیان جسمانی را درک کند؟»
پاسخ دکارت به گاسندی: پیچیدگی این قبیل پرسشها ناشی از یک فرض اشتباه است که به هیچ وقت قابل اثبات نیست، یعنی اینکه اگر نفس و بدن دو جوهر با طبایع مختلف باشند، این امر مانع می شود که آن دو بتوانند بر هم تأثیر بگذارند.
پاسخ دکارت به گاسندی در این عبارت به نظر مبهم میرسد. ولی وی تلاش می کند اختلاف جوهری بین نفس و بدن را کمرنگ کند.
📝همچنین این اشکال توسط #ملکه_الیزابت در نامه های خود به دکارت طرح گردیده است. الیزابت می پرسد: نفس به دلیل غیر مادی بودن، و غیر ممتد بودن واجد وزن و شکل نمی باشد، از این رو، نفس چگونه می تواند باعث حرکت #روح_حیوانی در مغز شود؟
💬پاسخ دکارت به ملکه #بوهمیا روشن تر از پاسخ به گاسندی است، دکارت در این جا مسئله #اتحاد_نفس_بدن را مطرح می کند. به باور وی نفس می تواند سبب تغییراتی در بدن شود و بدن نیز می تواند باعث تغییراتی در نفس گردد، به جهت اینکه نفس و بدن #اتحاد_ذاتی با یکدیگر دارند. از این رو دکارت بحث وحدت را برای توجیه تأثیر و تأثر بین نفس و بدن مطرح می کند.
این فیلسوف دوگانهگرا اتحاد میان نفس و بدن را اتحاد جوهری می نامند. اما نفس و بدن که جواهری متفاوت هستند، چگونه می توانند اتحادی را شکل دهند که طبیعتی بسیط داشته باشند؟
♻️دکارت با ارائه تشبیهاتی سعی کرد این مسئله را باور پذیرتر کند.
اتحاد نفس با بدن همانند:
1.اتحاد وزن با سنگ
2.اتحاد دست با بدن
3.اتحاد گوشت و استخوانها در یک حیوان...
این مثالها و تلاش دکارت باز نتوانست به طور کامل دیدگاه وی در مسئله اتحاد نفس و بدن را برای منتقدان موجه جلوه دهد. از این رو، نظریه وی دوباره از طرف برخی مورد نقد واقع شد.
💡 اما دو تن از پیروان دکارتی به نام هنری گُهیر( H.Gounier) و ال، جی بک (L.J.Beck) کوشیدند مسئله اتحاد نفس و بدن را با #شهود و #حس_درونی ما قبل فلسفی حل کنند. به بیان دیگر ما با تجربه درونی مشاهده می کنیم که احساسات و عواطف مان با بدن مان اتحاد دارند. از این رو، اشکالات و پیچیدگی اتحاد نفس و بدن متوجه مقام فلسفه ورزی است.
✳️خلاصه اینکه از نگاه این دو، دیدگاه دکارت درباره اتحاد نفس و بدن و #تعامل_علّی بین آن دو، یک امر شهودی و تجربی میباشد. و اگر به لحاظ فلسفی نتوان این مسئله را حل کرد، مشکل و معضلی را ایجاد نمیکند.
📚اقتباس: دیسی رندر، نظر دکارت در باب اتحاد نفس و بدن،
✍️ : مقاله در ذیل بار گذاری میشود. در این مقاله نویسنده با نگاه انتقادی به این مسئله پرداخته است.ولی ما نگاه همدلانه به این موضوع داشتیم.
✳️به هر حال، این چالش در حکمت صدرایی با تأمل در حقیقت #مادی_مجردی نفس و بدن، و همچنین #اتحاد_ماده_صورت قابل رفع هست....
🆔Brain_Mind@
🔸سلسله نشستهای الهیات و هوش مصنوعی
🔻نشست سوم: #هوش_مصنوعی و دین
🔰 بخش بینالملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، هسته علوم شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهشهای مجلس برگزار میکند:
🎙با حضور و ارائه:
#سیدمحمد_سادات_منصوری
#تیموثی_شتل
#قاسم_محمدی
⏰ شنبه 22 آبان ماه ساعت 19:30
📡 ثبت نام از طریق:
🌐 iict.ac.ir/events
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
__&&&_____
🆔@Brain_Mind
پخش زنده سلسله نشست های مرزهای دانشی- سیاستی: الهیات و هوش مصنوعی با عنوان "هوش مصنوعی و دین "
با حضور حجت الاسلام دکتر سید محمد سادات منصوری و دکتر تیموثی شتل
شنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰
دریافت با اینترنت کاملا رایگان از تلویزیون اینترنتی پاسخ با آدرس pasokh.tv کاری از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات - حوزه های علمیه
heyatonline.ir/heyat/3000
🔸نشست علمی قرآن و علوم شناختی
📌 نخستین پیش نشست همایش بینالمللی "قرآن و علوم شناختی"
🔰گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده مطالعات میانرشتهای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند:
🎙با حضور:
#سید_محمد_سادات_منصوری
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ سهشنبه 25 آبان ماه، ساعت 17:30
📡 ارتباط از طریق:
🌐 www.sbu.ac.ir/web/webinar
#نشست
#همایش_قرآن_و_علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
_________________
🆔@Brain_Mind
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی»
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
_____________________
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠#کلاه_خود_خدا
#پرسینگر
#خدا_در_مغز
دستهای از دانشمندان علوم اعصاب خداناباور همچون #پرسینگر سعی می کنند تمام تجربیات دینی را با دیدی تقلیل گرایانه بوسیله مغز توضیح دهند. او دستگاهی اختراع کرده به نام کلاهخود خدا (God helmet). کار این دستگاه این است که نواحی قشر مخ را به گونهای تحریک کند که فردی که کلاه روی سر او است احساس میکند تجربهی دینی برای او رخ داده است.
ولی مسئله این است که آیا اگر برای یک پدیده، حتی تبیین علمی معقول هم باشد، کفایت میکند برای اینکه بگوییم هیچ تبیین یا علت دیگری برای این موضوع وجود ندارد؟
برای مثال فرض کنید فردی هست که احساس عشق زیادی نسبت به فرد دیگر دارد. حالا فرض کنید فرد عاشق را به آزمایشگاه ببرند و با ارسال سیگنال به مغز او یا تزریق دارو، همان احساس عشق را در او ایجاد کنند. مساله این است که به مجرد ایجاد احساس عشق مصنوعی و آزمایشگاهی، ما میتوانیم بگوییم عشق واقعی و بیرون آزمایشگاهی، نوعی توهم است؟ آیا مجازیم که ادعا کنیم اساسا معشوقی وجود ندارد و هرچه هست، ساخته ذهن عاشق است؟
✳️همانطور که برای فرد عاشق، هم در آزمایشگاه و هم در مقابل معشوقه احساس عشق و شیفتگی به وجود میآید، میتواند در مورد تجربههای دینی هم اینگونه باشد. یعنی همانطور که در آزمایشگاه میتوان حالت تجربه دینی و احساس یگانگی با هستی را ایجاد کرد، میتوان در مواجهه واقعی یک عارف با خدا نیز آن را قبول کرد.
✍️دکتر جواد درویش
مطالب بیشتر🔰🔰🔰
http://www.ensafnews.com/306718
⛔️☠️تذکر: به دلیل محتوای باطل کلیپ نشر آن برای همه، و یا بدون نقد جایز نیست.
🆔@Brain_Mind
Alameh Tabatabaei.mp3
17.57M
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت نشست فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره)
🎙 با ارائه:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه 1400
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
__________________
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اهمیت_هوش_مصنوعی
مقام معظم رهبری
در هوش مصنوعی باید به ده کشور اول دنیا
برسیم
🆔@Brian_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأثیر هوش مصنوعی در توسعه فهم قرآن و روایات
🔹 حجت الاسلام محمد علی قدسپورنخبه حوزوی و فعال در زمینه #هوش_مصنوعی درباره تأثیر این فناوری در #توسعه_فهم_قرآن_و_روایات و تأثیر آن در تحول مطالعات علوم انسانی میگوید.
tn.ai/2612070
@TasnimNews
______________
🆔@Brain_Mind
💡چند نکته درباره مطالب کلیپ بالا⬆️⬆️⬆️
#نقد_هوشی_مصنوعی_خبره
✅این محقق گرامی با تعریفی که از هوش انسان و هوش مصنوعی ارائه داد، مشخص میشود از منظر ایشان عملکرد هوش انسان صرفا در تحلیل دادهها و استدلال خلاصه میشود. از این رو ،وی از این مطلب پل زد به هوش مصنوعی، که کار آن نیز پردازش اطلاعات می باشد.
✅به بیان دیگر، ایشان در تعریف هوش فرمودند: یک سیستم یک ورودی و داده را از بیرون میگیرد و روی آن پردازش و تحلیل انجام میدهد و سپس متناسب با آن رفتاری از آن سر میزند. پس به یک معنا هوش انسان و ربات این گونه عمل می کنند.
✅این مطلب از یک سو، نگاه فیزیکالیستی و کارکردی در فلسفه ذهن را به مخاطب القا می کند که انسان نیز همانند هوش مصنوعی عمل میکند، در حالی که طبق استدلال جان سرل انسان درک محتوا دارد. ولی ماشین نمی تواند درک معنا و محتوا داشته باشد. یا با استفاده از دیدگاه چالمرز درباره آگاهی، هوش مصنوعی نمی تواند آگاهی پدیداری داشته باشد.
✅از سوی دیگر، ایشان در تعریف هوش مصنوعی خبره گفتند: یعنی «پیاده کردن تفکر فرد خبره در ماشین»
❓❓آیا می توان تفکر یک انسان را در یک ماشین هوشمند پیاده کرد؟ آیا حقیقت و قدرت استدلال و استنتاج در ربات و انسان یکی هستند؟ آیا ربات نیز همانند انسان قدرت انتخابگری بین مفاهیم و معانی مختلف را دارد؟
اینها و مسایل دیگری که از لوازم دیدگاه وی میباشد، باید در جای خود مورد بحث فلسفی و عقلی قرار گیرد.
مطلب ادامه دارد...🔰🔰🔰
________________
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
🆔@Brain_Mind
ادامه بحث بالا⬆️⬆️⬆️
✅این نگاه به هوش مصنوعی که می تواند آیات حول یک موضوع را بررسی و تفسیر کند، لازمه اش به نوعی تقویت قول هوش مصنوعی قوی می باشد یعنی هوش مصنوعی ذهمند می باشد. در حالی که بنابر نظر نگارنده هوش مصنوعی قوی(ذهمند) بنابر مبانی دینی و فلسفه اسلامی امکان تحقق ندارد. هر چند ماشین به لحاظ پیچیدگی و پیشرفت به حدی برسد که در برخی کارکردها از انسان معمولی جلو بزند. یعنی قدرت تحلیل و استدلال و حافظه اش فراتر از انسان عادی باشد. ولی باز هم هوش مصنوعی هست نه هوش حقیقی. (توضیح بیش از این، در این نوشتار نمی گنجد).
✳️بله اگر منظور جستجوی کلمات و مترداف ها باشد که این کار در نرم افزارهای نور در حال انجام است. هوش مصنوعی در این زمینه فقط کار جستجو را تسهیل می کند. و این همان استفاده از هوش مصنوعی ضعیف میباشد. اما در نهایت تفسیر و تفکر فقط کار انسان است.
✅افزون براین، در فتوا دادن و تفسر آیات، و به معنای دیگر تولید علوم انسانی، مؤلفه های بسیاری دخیل است، یکی جمع کردن شواهد و داده های در حول یک موضوع یا مسئله می باشد، که از فنآوری هوش مصنوعی در این زمینه می توان استفاده کرد، اما جنبه مهم دیگر تجزیه و تحلیل این داده ها و اخبار و روایت هست، در این جنبه نیز تا حدی هوش مصنوعی نیز می تواند یاری رساند. به طور مثال فلان روای که مشهور به کذب هست و اسم آن در برخی راویات آمده، ماشین همه این روایات را به عنوان خبر ضعیف کنار بگذارد، یا با رنگ خاصی مشخص کند.
✳️اما جمع بندی نهایی و تجزیه تحلیل و صدور فتوا کار هوش مصنوعی نیست. به دیگر سخن، فهمیدن معانی بیان و بلاغت، کنایه، در مقام تقیه بودن، حقیقت و مجاز، محکم و متشابه، ظاهر و باطن، نص و غیر نص، یقینی و غیر یقینی و مواردی دیگر که نیاز به درک محتوا دارد، در این موارد هوش مصنوعی نمی تواند کارایی آنچنانی داشته باشد.
🌐کانال نوروساینس و فلسفه ذهن: مباحثی نوین در حوزه علومشناختی
__________________
🆔@Brain_Mind
◽️ آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر اثر حجتالاسلام قائمینیا
🔰 به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
🔹آیین رونمایی از کتاب “الهیات سایبر” با حضور و سخنرانی آیتالله علیاکبر رشاد، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، و حجتالاسلام والمسلمین #علیرضا_قائمی_نیا (مولف کتاب) در تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
#الهیات_سایبر
🆔 @iictchannel
◽️حوزهها تحولات جدید در حوزه فضای مجازی و هوش مصنوعی را جدی بگیرند
🔰 سخنرانی آیتالله #علی_اکبر_رشاد در آیین رونمایی از کتاب ارزشمند "الهیات سایبر"
🔹موضوعات نو و جدید در سطح خرد زیاد داریم که خیلی در تکامل زندگی بشر مؤثر نیستند ولی این نو، همه سطوح و لایههای زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده و آینده را به شدت دگرگون خواهد کرد. نام نویسنده هم همواره با نوآوری همراه است و دیدن چهره او این صفت را برای ما تداعی میکند.
#الهیات_سایبر
🆔 @iictchannel
◽️سیستم مجازی در آینده انسان را مدیریت میکند
🔰 سخنرانی حجتالاسلام #عبدالحسین_خسروپناه در آیین رونمایی از کتاب ارزشمند "الهیات سایبر"
🔹کتاب الهیات سایبر حاصل یک عمر کار و مشقت نویسنده آن است که باید از آنها حمایت شود چرا که این کتاب به موضوعات جدیدی می پردازد و انسان پس از فهم این مباحث باید ساعت ها مطالعه و تفکر کند تا بتواند چنین کتابی را تولید کند.
#الهیات_سایبر
🆔 @iictchannel
◽️نقش نظریه اعتباریات در کتاب الهیات سایبر
🔰 سخنرانی حجتالاسلام #علیرضا_قائمی_نیا در آیین رونمایی از کتاب ارزشمند "الهیات سایبر"
🔹یکی از مهمترین هدف های من از نگارش این کتاب این است که مردم به سایبر به عنوان ابزار ساده نگاه نکنند. بر همین اساس اصل ایده این اثر در سال ۱۳۹۵ شکل گرفت اما اکنون با حجم گسترده ای از ترجمه علوم شناختی، سایبری و هوش مصنوعی مواجه هستیم که باید نسبت به آنها رویکرد انتقادی داشت.
#الهیات_سایبر
🆔 @iictchannel
—————————-
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺#معرفی_کتاب
📚#الهیات_سایبر
💠 ویژه برنامه تلویزیونی "دوربین افق"
🎥 گزارشی ویژه از آیین رونمایی از کتاب ارزشمند "الهیات سایبر"
🖥 شبکه افق سیما
🔸🔶 مشاهده با کیفیت برنامه از طریق لینک زیر:
📺 telewebion.com/episode/2713536
🆔 @iictchannel
____________________
🌐کانال نوروساینس و فلسفه ذهن: ارائه مباحث نوین در حوزه علوم شناختی و انسانشناسی
🔰🔰🔰
🆔@Brain_Mind