eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
41.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰خواب پادشاه 💢آموزه‌هایی از این دست که مردم خاورمیانه برای دموکراسی «آماده» نیستند یا اسلام با یک نظام حکومتی دموکراتیک «سازگار» نیست، از برجسته‌ترین مضامین شرق‌‌شناسانه‌ای هستند که در مباحث دانشگاهی و سیاسی مطالعات خاورمیانه رخنه کرده است. تعاریفی که بیش از آنکه از سوی کشور های غربی مطرح شود از بلندگو حاکمان عربی مستبد مطرح است. روایتی که مسیر اسلام خوب را در نظام پادشاهی تعریف می کند. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
⭕️ شریعتی اهتمام بالایی به حقانیت شیعه و ضرورت جریان آن در زوایای جامعه دارد؛ اما در بیان مطالب و ارائه نظریه ها دچار آسیب هایی است که مانع پذیرش کامل دیدگاه های او می شود. 💢 نگاه گزینشی به تشیع: شریعتی شیعه را تنها به مکتب «نه» و «مبارزه» توصیف کرده است؛ در حالی «آری»؛ هم که تشیع حقیقی هم «نه» است و هم انقلاب اسـت هـم اصلاحات؛ هم فرهنگ است و هم ایدئولوژی؛ هم نهضت است و هم نظام؛ هم علم است هم عمل. 🔻 فروکاستن شیعه به یک حزب سیاسی: تبيين عناصر شیعه به عنوان یک حزب نشانگر اشتغال ذهنی شریعتی برای حضور فعال شیعه در صحنه جامعه است؛ اما هرگز نمیتوان تشیع را در قالب تشکل سیاسی گنجاند. حزب یعنی یک تشکل سیاسی که با تکیه بر مردم به حکومت میرسد؛ حال آنکه تشیع فرهنگی الاهی و برنامه جامع زندگی حق پرستانه، رو به کمال و بیانگر راه و رسم تحصیل سعادت دنیوی و اخروی انسان است. 🔺 نقد یک جانبه فقه شیعه: شریعتی عنصر مصلحت را نابود کننده شیعه میداند؛ در حالی مصلحت در فرهنگ شیعه ،اولاً معنایی خاص داشته و غیر از مصلحت اندیشی است؛ و ثانياً، ائمه معصومین اهتمام بالایی به تأمین مصالح امت داشته اند و تدبيرها و تاکتیک های ایشان برای تأمین همین هدف بوده است. 🔷 نفی همه جانبه صفویه: شریعتی در مقایسه تشیع علوی با تشیع صفوی، آنچه نماد بی مسئولیتی خمود دین گریزی نفاق و معامله شیطانی با دین و تشیع است را به صفویه نسبت داده است؛ اما باید پرسید آیا صفویه در هیچ زمینه ای توفیق و اثر ارزشمندی نداشته است؟ این سخن به معنای تصویب قاطع صفویه نیست. صفویه دارای مشکلات مهمی در عرصه فرهنگ و سیاست بوده است؛ آلودگی های دربار و تردد افراد ناصالح و تفویض اختیار به ناشایستگان و حاکمیت ریا و خدعه در مقاطعی از این دوره قابل انکار نیست؛ اما می توان امتیازاتی نیز برای آن برشمرد. 🔶 نقصان در گزارش تاریخی: شریعتی در گزارش تاریخ تشیع تنها قیام های مسلحانه مانند قیام سربداران را ارزشمند شمرده است؛ حال آنکه بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی بودند که با پیروی از پیشوایان معصوم، به جای قیام مسلحانه به قیام فکری و علمی دست زدند. 🔷 نبود مدرک در برخی سخنان: شریعتی در کتاب «زن» معروفی را ذکر میکند که «الطرق الي الله بعدد نفوس الخلائق»؛ و مقصودش را با استناد به این جمله به اسلام نسبت میدهد؛ حال آنکه این جمله نه روایت است و نه آیه؛ بلکه جمله ای مشهور میان عرفاست و با منابع روایی و دینی شیعه ارتباطی ندارد. 📖 کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
50.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اجبار برجام 💢با خروج آمریکا از برجام بار دیگر تحریم های زیادی به ایران متحمل شد. تحریم هایی که بیش از هر چیز بخش های اقتصادی، تولیدی و صنعتی ما را تحت الشعاع قرار داد. نظام اقتصادی متصل به به واردات مواد اولیه، همواره از مشکلات بخش های تولیدی کشور ما بوده است. واردات بی رویه ای که ممکن است سیاست خارجه ما را تحت تاثیر خود قرار دهد... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 یکی از عوامل بروز طنز اجتماعی - سیاسی در هر جامعه، شکاف و فاصله میان طبقات اجتماعی، به ویژه میان طبقه قدرت و طبقات و گروه های پایین‌تر اجتماعی است. طنز با قرار گرفتن میان شکاف و گسل های اجتماعی، قدرت نمایی می‌کند و یکی از مهم‌ترین اهداف اصلی خود را اصلاح نقش گروه های اجتماعی و ترمیم این شکاف قرار می‌دهد. درست است که طنز اعتراض پیدا و خشم پنهان گروه‌های فروتر به گروه های فراتر است، اما هرگز به سوی خشونت میل نمی‌کند. 🔷 با این همه، اجتماعی که بستر مناسب طنز واقع می‌شود، جای غمگینی است؛ از این رو، طنز و مطایبه برای جامعه، مانند زنگ خطر و هشداری است که از گسل‌های اجتماعی حکایت می‌کند و برای پرهیز از خشونت و بحران‌های آتی باید انرژی نهفته در آن را جدی گرفت. 📖 ماهنامه ، شماره ۱۳۰ و۱۳۱ 📌@canoon_org
🔶 در دوره محمد رضا شاه، او در راستای روحیات جاه طلبانه خود و با نمایش چهره های دموکراتیک از ایران احزاب سیاسی دولتی را بنا نهاد و این، آغاز مرحله‌ای جدید در مسیر فعالیت های حزبی ایران بود. تحزب در ایران قدمت زیادی ندارد. اولین بار پس از مشروطه بود که به تبع وقوع تغییراتی در ساختار سیاسی ایران و شکل گیری مجلس، زمینه تشکیل احزاب فراهم آمد. اما دوران حکومت رضاشاه به رکود و در نهایت فروپاشی احزاب منجر شد. 🔷 با سقوط رضاشاه وقوع جنگ جهانی دوم و اشغال ایران از سوی متفقین، تغییراتی جدید به وجود آمد و سبب احیای مجدد فعالیت احزاب در ایران شد؛ چنانکه از زمان سقوط رضا شاه تا کودتای بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲، شاهد فعالیت های گسترده ای از احزاب هستیم اما احزاب علیرغم رسالتی که بر عهده گرفته بودند و باید به منافع کلی کشور توجه می‌کردند، متأسفانه اهداف و منافع شخصی گروهی و طبقه ای و حتی نفوذ خارجی را برگزیدند و همین مساله باعث تضعیف احزاب شد. 📖 ماهنامه ، شماره ۳۸ 📌@canoon_org
🔶 در این زمینه، کتاب به قلم تالیف شده است. این کتاب به تعریف مرگ و حقیقت آن و نیز چگونگی نظام برزخی پرداخته و آیات و روایات موجود در این باره را بیان می‌کند. کتاب حاضر که محصولی از انتشارات کانون اندیشه جوان می باشد، دفتر دوم از سلسله دروس استاد شجاعی در مورد معادشناسی است. 📖 کتاب عروج روح، با تحلیلی گویا و روان و ضمن پرهیز از پیچیده گویی، به تشریح حقیقت مرگ به عنوان سرفصل آغاز حرکت به سوی خداوند می پردازد. همچنین با استفاده از اصطلاحات فلسفی و سیر منطقی در طرح مباحث خود و نیز ویژگی قرآن محور بودن و جامعیت مسائل، به چگونگی نظام برزخی، بدن برزخی، عالم قبر و عالم برزخ، فشار در برزخ، چگونگی و چرایی آزمون برزخی و تکامل برزخی پرداخته است. 📌@canoon_org
🔶 در واقع گونه ای اعتراض به پیامدهای ویرانگر کودتای مرداد سال ۱۳۳۲ بود که بسیاری از فعالیت های فرهنگی و سیاسی را به یکباره در اقول مطلق فرو برد. شاعران در این ،عصر اعتراضات خود را با وجود اختناق و سانسور گسترده به گونه های مختلف گاه به صورت نیمه آشکار و زمانی به شیوه غیر مستقیم بیان کردند. 🔷 سمبولیسم یکی از شیوه های ناآشکار برای مبارزه با سانسور بود، اما ادبیات سیاه و رمانتیک گونه ای مبارزه آشکار و پنهان و البته تا حدی منفی با انسداد سیاسی بود که عصيان و اعتراض شاعر را با تمرکز بر پیامدهای مخرب ناشی از کودتا در حوزه مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی بازگو می کرد دو تن از مشخص ترین چهره های این جریان را می توان و (البته در اولین دوره شاعری اش تا قبل از انتظار «تولدی دیگر» دانست. 💢این دو چهره و شاعران ،پیرو آنان با اعراض از سیاستی که سرنوشتی جز شکست نداشت پایه گذاران شعری بودند که صدای اعتراضشان در پس کفر و گناه پنهان و آشکار بود وضعیت فرهنگی آن روزگار حدود دهۀ سی به گونه ای بود که تمایلات و اعتراضات کفرگویانه و گناه آلود جایگزین بیان سیاسی شده بود و اتفاقاً از سوی حکومت تقویت و تشویق میشد. 📌@canoon_org
🔶 با گسترده شدن مفهوم بورس اوراق بهادار و نیز به دلیل موفقیت به دست آمده در این زمینه به تدریج بورس کالا نیز در بسیاری از کشورها شکل گرفت. 💢برخلاف بورس اوراق بهادار بورس کالا مکانی است که در آن کالاهای (فیزیکی) مختلف با حجم بالا و به صورت عمده مورد معامله قرار می گیرند؛ بنابراین میتوان بورس کالا را بازارهای سنتی توسعه یافته و نظام‌مند تلقی کرد که در آن با استفاده از سازوکار حراج خریدوفروش کالاها صورت می پذیرد کالاهای مورد معامله در بورس کالا می تواند شامل کالاهای کشاورزی (پنبه، گندم، کنجاله و...)، فلزات (فولاد، مس، روی و... کالاهای گران بها (طلا) پلاتین و نقره کالاهای پتروشیمی پلی اتیلن پلی پروپیلن و...) و نفت باشد. هر بورس کالا به تناسـب شـرایط هـر کشـوریک یا مجموعه ای از این کالاها را مورد معامله قرار میدهد 📖کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی 🌺از این باد آر مدد خواهی چراغ دل برافروزی 🌺به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی 🌺به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی 🔸یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ 🔸یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ 🔸یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ 🔸حوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🔷 حلول سال نو و بهار طبیعت را خدمت تمام شما همراهان گرامی کانون اندیشه جوان تبریک عرض می نماییم. سالی سرشار از معنویت، دانایی و سلامت را برای شما آرزومندیم.امیدواریم در سال نو گام های موثری در کنار هم برداریم. 📌 @canoon_org
🌱سال «جهش تولید با مشارکت مردم» 🔶مسئله‌ی تولید مسئله‌ی مهمّی است و به همین جهت امسال هم روی مسئله‌ی تولید تکیه میکنم و توقّع دارم، انتظار دارم که ان‌شاءالله یک جهشی در کار تولید اتّفاق بیفتد امسال، و بِجد اعتقاد دارم که این جهش بدون مشارکت مردم و بدون حضور مردم اتّفاق نخواهد افتاد. اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. 🔷در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم» این شعار امسال است. امیدواریم ان‌شاءالله این شعار به بهترین وجهی تحقّق پیدا کند. برنامه‌ریزان کشور برنامه‌ریزی کنند، صاحب‌نظران همکاری فکری کنند و فعّالان اقتصادی به نحو عملی در این کار ان‌شاءالله مشارکت کنند. 📌@canoon_org