📌 سکولارها در خدمت اسرائیلاند
🔻امام موسی صدر
▫️ #آنان_که_می_اندیشند ▫️
🔻کانون اندیشه جوان
🔺 @canoon_org
📌 جنبشهای دانشجویی آفت دارند.
🔹 جنبش دانشجویی نیز مانند هر چیز باارزش دیگری دارای آفتها و تهدیدهایی است.
یکی از مهمترین تهدیدهای جنبش دانشجویی تبدیل تشکلهای دانشجویی به "کارگزاران احزاب سیاسی" یا "مصرفکننده صِرف تولیدات فکری و اندیشهای" آنان است.
🔹 آفت دیگر جنبش دانشجویی "وابستگی و پیروی کورکورانه از قدرت" است.
روز مرگ جریان دانشجویی پیوستگی آن به قدرت است. اما اگر زاویه و فاصله خود را با عناصرِ در قدرت حفظ کند و از موضع آرمانخواهی و نقادی، با ذرهبین به حرکت آنان دقت کند، در تعاملی فعال با قدرت شرکت کرده، نه آنکه پیوستگی و وابستگی به آن پیدا کرده باشد.
🔹 یکی دیگر از آفتهای جنبش دانشجویی "احساسی عملکردن" است.
دانشجو نباید دچار خودبزرگ بینیای شود که احساس کند میتواند فراتر از آرمانهای انقلاب و تعلقات مردم، اقدامات خودش را دنبال کند.
🔹 "رقیبانگاری جریانات دانشجویی نسبت به یکدیگر" مشکل دیگری است که در آن جنبش دانشجویی به جای پرداختن به امور مهم کشور، اجزای آن به شکل درونی شده به خنثیکردنِ اثرات یکدیگر میپردازند.
🔹 یکی دیگر از انحرافهای جریانهای دانشجویی افتادن به ورطه "فعالیتهای بیضابطه و به دور از اخلاق" یا پیگیری فعالیتهای خویش بر پایه اعتقادات و ایدئولوژیهای منسوخ شده شرقی و کمونیستی یا فرقههای بیاساس و منحرف است.
📝 #مشق_آزاد ۲۱ / یار دبستانی من
🗃 کانون اندیشه جوان
➖➖➖➖➖
◽️ در پیامرسانها همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
🔰 #نشست طبقه متوسط در فراز و فرود تحولات ایران
🔻با حضور ابراهیم فیاض، تقی آزادارمکی و احمد نادری
🗓 چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷
🕑 ساعت ۱۴
🔺 خیابان وصال شیرازی. کوچه دکتر فرهنگی (بهنام). پلاک۱۹. کانون اندیشه جوان
▪️ @canoon_org
🔰 ارتش امریکا نویسنده تربیت میکند!
🔻در نهایت ارتش امریکا بر آن شد تا از میان نظامیان با استعداد خود داستاننویس جنگی تربیت کند. این افراد غالبا دارای درجات بالای نظامی هستند؛ با این حال برای منظور و هدفهای خاصی داستان مینویسند.
🔸در این قبیل آثار غالبا شخصیتهای اصلی داستان، افرادی روانپریش و بیماری هستند که به راحتی قتل عام میکنند.
🔸در بسیاری از داستانهای جنگی خواننده به پایانبندی مشخصی نمیرسد. بر این اساس خواننده بر اساس برداشتهای فردی خود به نتیجهگیری دلخواه خود میرسد. جالب این است که غالب نتیجهگیریها منطبق با هدفهای نویسندگان نظامی جنگی امریکاست.
🔸این درحالیست که در داستانهای غرب از زن تنها برای طرح مسائل جنسی و عاشقانه استفاده میشود و زنان کمتر حضور جدی و چندوجهی در داستانها دارند. به همین دلیل غالبا گروههای فمینیستی به داستانهای جنگی معترض هستند.
📚 برشی از كتاب «جستارهایی در ادبیات داستان غرب» / نوشته کامران پارسینژاد / انتشارات كانون انديشه جوان
~~~~~
🔻 در پیامرسانها همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پولشویی، در ۶ دقیقه!
🔰 شفافیت مساله حیاتی برای نظام اقتصادی کشور است؛
اما توسط خودمان یا دیگران؟
#FATF #ویدئو
~~~~~
🔻کانون اندیشه جوان ...
◽️@Canoon_org
🔰 *فلسفه اشراق چگونه پدید آمد؟*
🔸 از هنگامی که موجودی بهنام انسان در جهان زندگی میکرد، اندیشه و فلسفه را نیز با خود به همراه داشت. خردورزی انسان سبب شد گامهای گوناگونی در حوزههای مختلف برداشته شود؛ گاهی در رابطه با صعود انسان به کمال حقیقی و ماوراء و گاهی دربارهی نزول آدمی و زمینگیر شدن در کرهی خاکی دیدگاههایی بیان شده است.
🔹 در قلمرو دین اسلام نیز دیدگاهها و مکتبهایی شکل گرفت تا زمینه را برای شکوفایی و دستیابی فرد به کمال حقیقی فراهم سازد. با توجه به منابع محدود و پیچیدهای که در دسترس وجود داشت؛ بزرگانی همچون: کندی، فارابی و... در سیر فلسفه اسلامی گامهای مقدماتی برداشتند.
این سیر مقدماتی ادامه یافت تا اینکه در قرن ۴ ه.ق نابغهای به نام "ابن سینا" نخستین مکتب در فلسفه اسلامی به نام "فلسفه مشاء" را بنا نهاد.
🔹 روش فلسفی ابنسینا که از آموزههای ارسطو پیروی کرده و در مباحث اسلامی به کار میرفت، جهان غرب را که در پی احیای دوبارهی آموزههای یونانی بودند، تحت تاثیر قرار داد تا جایی که به واسطهی فیلسوف مسلمان جهان غرب یعنی "ابن رشد" که روش مشائی را دنبال میکرد، این تاثیر به اوج خود رسید و تا قرنها ادامه یافت.
شهابالدین سهروردی با مطالعه، تحقیق و خلاقیت ویژهای که داشت، توانست روشی که توسط ابنسینا آغاز شده بود، به سرانجام رسانده و مکتب جدیدی به نام "فلسفه اشراق" که دومین مکتب فلسفی در حوزه اسلام است، بنا نهد.
📚 برشی از كتاب "آواز عقل سرخ" | مروری بر اندیشههای شیخ اشراق | نوشته عباس بخشنده بالی | انتشارات كانون انديشه جوان
~~~~~
📚 @canoon_org
🔰 کودک صحنههای تلویزیونی را زندگی واقعی تلقی میکند!
🔻لوس کیوتو در پژوهشی که دربارۀ تأثیر تلویزیون بر کودکان جامعۀ امریکا انجام داد، اظهار کرده است: مادران مورد تحقیق وی ادعا میکردند فرزندانشان از تلویزیون مسائلی را میآموزند. دستکم بعضی از آنها احساس میکردند که همۀ این آموزشها مفید نبوده و تلویزیون فرزندانشان را دربارۀ موضوعهایی مانند مسائل جنسی و مواد مخدر کنجکاو کرده است.
🔸پژوهشهای بیشماری نيز دربارۀ رابطۀ ميان خشونتهای تلويزيونی و رفتار كودكان انجام شده است. كودك به طور معمول صحنههای تلويزيونی را زندگی واقعی تلقی میکند؛ زیرا هنوز براي تمایز زندگی واقعی از ساختارهای تلويزيونی، آن هم با جاذبۀ مسحوركنندۀ تلويزيون، بسيار كوچك است.
🔸در سال ۱۹۹۶م، پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا در سانتاباربارا هشدار دادند كه «خطر مشاهدۀ صحنههای تلويزيونی خشونتآميز شامل بیقيد شدن نسبت به عواقب خطرناك خشونت از يكسو و از سوی ديگر ايجاد هراس از مورد حمله قرار گرفتن است». افزون بر اين «ديدن صحنههای فراوان خشونت در تلويزيون ضرورتاً منجر به رفتار خشونتآميز از سوی كودک نمیشود، اما اين عقيده را در او به وجود میآورد كه خشونت دارای جايگاهی عادی در زندگی روزمره است و علاوه بر آن، اين ترس را در كودك ايجاد میكند كه در خيابان مورد حمله قرار گيرد».
🔸در علم ارتباطات، به طور معمول به تلویزیون رسانۀ سرد و به رادیو رسانۀ گرم لقب دادهاند. تلویزیون نمیتواند حالت جانبی رادیو را در زندگی فرد داشته باشد؛ تلویزیون تماشاگر را با تمام وجودش جذب برنامه میکند و او را وا میدارد تا از همۀ حواسش برای درک آن استفاده کند یا به عبارت دیگر ایجاب میکند که تماشاگر مدام با او همراه باشد.
📝 بخشی از مقاله «در جستوجوب تسخير ارواح» | عبدالرحیم ولدبیگی | #نشریه_زمانه شماره ۹۹
~~~~~
🔻 در پیامرسانها همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
📖 «...وقتی واقعهای مانند عاشورا که در ذات تکوینی خود خدا محوری، آرمانخواهی، دردمندی و اعتراض را با عالیترین شکل عاطفه و احساس، درهم آمیخته و عمیقترین جراحتها را به عاطفهی تاریخی انسان وارد آورده و دایره شمولی ازلی ابدی دارد، با پدیدهای مانند شعر که در شکل متعالی خود دقیقا از همین ابزارهای عاطفی و حماسی برای تکلم با وجدان جامعه، انسان و تاريخ بهره میگیرد، به هم میرسند، نفخ صوری عظیم در جهان تکلم اتفاق میافتد و شعر و عاشورا، منظومهایی را تشکیل خواهند داد که هر روز نورانیتر و عظیم تر از پیش خواهد درخشید.»
🔻 فرازی از كتاب "شهادتنامه عشاق" | اثر ليلا خجستهراد | انتشارات کانون اندیشه جوان
🔺 @canoon_org
📖 حلقه مطالعاتی آشنایی با طلایهداران اندیشه اسلامی
🔻 با حضور دکتر محمدرضا یقینی
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️ @canoon_org
📖 #متن_خوانی *تمهیدات* عینالقضات همدانی
🔻 با حضور دکتر مهدی فدایی مهربانی
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️ @canoon_org
🔘 #نشست "رانت"
🔺#گزارش این نشست را، در وبسایت کانون اندیشه جوان بخوانید.👇
http://yon.ir/LohZN
➖➖➖➖➖
💠 @canoon_org
🔰 گفتوگوهای سیاسی پیامبر در *مسجد* بود...
🔹 وجود مسجد در روی زمین، به ظهور اسلام منحصر نمیشود، بلکه این مکان مقدس پیش از تولد اسلام هم بر روی زمین وجود داشته و خدای تعالی زمین را از خانه خود خالی نگذاشته است: «مسجد الاقصی» در بیتالمقدس به دست حضرت سلیمان بنا نهاده شد و دیگر پیامبران الهی آن را تعمیر و تجدید بنا نمودند و براساس روایات حدود «مسجد الحرام» توسط دو پیامبر بزرگ الهی حضرت ابراهیم و اسماعیل تعیین شده است.
🔹 مسجد به عنوان مقر اصلی پیامبر اعظم برای آموزش به تازه مسلمانان بود. علاوه بر اینکه ایشان تازه مسلمانان را بصورت انفرادی در مسجد آموزش میداد، گفتوگوهای علمی و فرهنگی را نیز با نمایندگانی که از سوی قبایل و ادیان اعزام میشدند، انجام میداد. کانون اصلی این گفتوگوها و مذاکرهها مسجد بود، هرچند برای سکونت و استراحت این نمایندگان مکانی در نظر گرفته شده بود و عدهای هم بنا به صلاحدید پیامبر اکرم، در منازل انصار اسکان داده میشدند، اما برای بعضی از نمایندگان مانند «ثقیف» به دلیل اقامت طولانی در درون مسجد، محل استراحت برپا کرده بودند.
🔹 پیامبر اکرم در کنار یکی از ستونهای مسجد، که به «اسطوانه الوفود» (ستون هیئتها) معروف است، این نمایندگان را به حضور میپذیرفت و با آنان به مذاکرههای دینی و اجتماعی میپرداخت؛ البته این گفتوگوها جنبه سیاسی هم داشت، ولی معارف اسلامی محور گفتوگوها بود. بدینروی این نمایندگان معمولاً به خاطر گرایش به اسلام، به مدینه میآمدند. اگرچه بعضی از این هیئتها در حضور پیامبر اعظم و در کنار خانه خدا به فخرفروشی میپرداختند و گفتوگوهایی برخلاف ادب و نزاکت بر زبان جاری میکردند، اما ایشان با خلقوخوی عظیم خود، با حوصله و بردباری کامل، به سخنان آنان گوش فرامیداد.
📚 بُرشی از کتاب «مسجد» | نوشته عباس بشیری | در مجموعه کتابهای از نگاه نبوی | انتشارات کانون اندیشه جوان
#بازنشر
~~~~~
🔻 در پیامرسانها همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
📖 #متن_خوانی تاریخ بیهقی
🔻 با حضور کوروش علیانی
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️ @canoon_org
📖 #متن_خوانی نظریه عدالت جان رالز
🔻 با حضور دکتر مصطفی زالی
◽️ کانون اندیشه جوان👇
▪️ @canoon_org
🔰 #نشست بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر
🔻با حضور محمدمهدی مجاهدی، شریف لکزایی
🗓 یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷
🕑 ساعت ۱۴
🔺 دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت، سالن الزهرا (س)
#کانون_اندیشه_جوان
#آنان_که_می_اندیشند
▪️ @canoon_org
🔰 چرا جامعهشناسان پدیده اربعین را نمیبینند؟
🔻ملاک و معیار جامعهشناسان ایرانی برای دیده شدن و ندیده شدن پدیدهها چیست و چه میشود که به برخی از پدیدهها توجه و به برخی دیگر بیتوجهی میشود؟ به عقیده من هر چه پدیدههای جامعه گستردهتر باشد، مغفولتر میشود و در عوض هر چه کوچکتر باشد، کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
🔸جامعهشناسان، پدیدههای عظیمی چون اربعین و جمکران را نمیبینند، در عوض به موضوعات کوچک ادیان دیگر میپردازند. علاوه بر این، به نظر میرسد هر چه پدیدههای ایران آسیبیتر باشد، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد، هر چه اپوزیسیونتر باشد، مطلوبتر میشود و هر چه چالشها و تعارضات را بیشتر نشان دهد، به آن بیشتر توجه میشود. خلاصه اینکه وقتی مسالهمندی با این ویژگیها تعریف شود، پدیدههایی مثل اربعین دیده نمیشود.
🔸در بحث ابقاء و بسط دینداری این موضوع مطرح میشود که کارکرد تجمعات مناسکی اغلب در حد پیروان همان دین است درحالیکه در مورد اربعین پیروان مختلفی به این منسک روی میآورند. علاوه بر این، محو شدن جغرافیا و مرزها را در این پدیده میبینیم. ما با عراقیها پدرکشتگی داشتیم، آنها هم همینطور ولی الآن به طرز عجیبی با آنها احساس قرابت میکنیم. به عبارتی در طول این پدیده احساس خود و دیگری از بین میرود، اگرچه زمانش کوتاه است ولی آثارش عمیق است.
🔸در جامعهشناسی یک مفهوم به نام انبوه خلق (mass) داریم به این معنا که گستره زیادی از جمعیت بدون نظم و برنامهریزی و بر اساس یک هیجان درونی در کنار هم جمع شدهاند، اما کنگره عظیم اربعین با انبوه خلق که در جامعهشناسی مطرح میشود، قابل مقایسه نیست. در پدیده اربعین برخلاف پدیده انبوه خلق پایداری، تداوم و نظم و ترتیب وجود دارد.
🔸علاوه بر آن، حاضرین در این کنگره عظیم، آرامش رفتاری عجیبی دارند. وحدت حداکثری و جهت واحد هم از دیگر ویژگیهای حاضرین در این پدیده است درحالیکه در انبوه خلق آشفتگی وجود دارد. در اربعین افراد خودشان را پالایش میکنند. علاوه بر این، این حرکت برآمده از آگاهی و آگاهیبخش است. پدیده اربعین برخلاف اتفاقی که در انبوه خلق میافتد، غیر مخرب است و از همه اینها مهمتر اینکه کنگره عظیم اربعین یک سرمایه اجتماعی مهم و ارزشمند است.
🔹بخشی از سخنان «علیرضا شجاعی زند» در همایش ملی اربعین
~~~~~
#بازنشر
🔻 در پیامرسانها همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
📚 جلسات #متن_خوانی کانون اندیشه جوان
✔️ قانون ابنسینا
✔️ جمهور افلاطون
✔️ تمهیدات عینالقضات همدانی
✔️ نظریه عدالت جان رالز
✔️ تاریخ بیهقی
▪️ @canoon_org
📸 #گزارش_تصویری | نخستین نشست از همایش #آنان_که_می_اندیشند | #امام_موسی_صدر
۱۳۹۷/۰۷/۲۹
🔸🔸🔸
✅ @canoon_org
📸 #گزارش_تصویری | نخستین نشست از همایش #آنان_که_می_اندیشند | #امام_موسی_صدر
۱۳۹۷/۰۷/۲۹
🔸🔸🔸
✅ @canoon_org