🔰 آیین تکریم و معارفه مدیر عامل کانون اندیشه جوان برگزار شد
💢 با حضور آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیین تکریم و معارفه مدیران پیشین و فعلی کانون اندیشه جوان برگزار شد.
📋 گزارش خبری :
در آیین تکریم و معارفه مدیران پیشین و فعلی کانون اندیشه جوان چه گذشت؟
📸گزارش تصویری:
گزارش تصویری آیین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون اندیشه جوان
#آیت_الله_رشاد
#علیرضا_نادعلی
#محسن_رحیمی
#سید_حمیدرضا_میررکنی
#عطالله_باباپور
#کانون_اندیشه_جوان
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
#آیین_تکریم_و_معارفه
📌@canoon_org
🔰سید حمیدرضا میررکنی مدیر عامل کانون اندیشه جوان شد
🔶 ایشان با حکم آیت الله رشاد به عنوان مدیر عامل جدید کانون اندیشه جوان منصوب شد.
این حکم در مراسم تودیع و معارفه مدیر عاملان سابق و جدید کانون اندیشه جوان تقدیم حمیدرضا میررکنی شد.
🔷 از سوابق وی می توان به قائم مقامی مرکز هنری و رسانهای سلوک، عضو تحریریه ماهنامه سوره، عضویت در موسسه علم و سیاست اشراق و سردبیر برنامه تلویزیونی کلمه اشاره داشت.
⭕️میررکنی همچنین دارای سوابق و فعالیت های تشکیلاتی و علمی می باشد که از آن جمله موارد زیر قابل اشاره است:
-درباب آنچه میباید پیش از آموختن فلسفه بیاموزیم . ترجمه دو رساله از فارابی
-منطق سنجش حدیث . تحلیل و بررسی شیوه اعتبارسنجی رجالی در خصوص احادیث توحیدی و اخلاقی
-یاد استاد؛ مجموعه مصاحبات با شاگردان مرحوم آیتالله -پهلوانی (تعلیق و گردآوری)
-الفتنامه(ملامحسن فیض کاشانی)؛ تصحیح و تعلیق
💢جهت مطالعه متن حکم سید حمیدرضا میررکنی، اینجا را بخوانید.
#آیت_الله_رشاد
#محسن_رحیمی
#سید_حمیدرضا_میررکنی
#کانون_اندیشه_جوان
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
📌@canoon_org
🔷 در نزد ارسطو هم عقل در یک سلوک صرفاً عقلانی و بی آنکه از سوی غیب فراخوانده شود یا مورد موهبت و لطف قرار گیرد یا به انکشاف و شهود دست یابد، یک استدلالی برای فهم کلیات را طی می کند و در نظر ارسطو این «#کلیات» وجود عینی ندارند، بلکه محصول انتزاع از محسوسات هستند.
🔶 عقل ارسطویی تقریباً یک عقل جزوی است اما عقل جزوی معرفت جو و نه کارافزا و صرفاً حسابگر و استیلاجو است. عقل ارسطویی نیز در خود نحوی خود بنیادی پنهان دارد و عقل منقطع از وحی و شهود است.
💢 معنای افلاطونی «#عقل» بیش از معنای ارسطویی آن به عقل قدسی نزدیک است هر چند که در هر دو اینها در یک نگاه کلی صور مختلف اجمالاً #عقل_ناستوی (جزوی) معرفت جو هستند؛ عقل افلاطونی - ارسطویی عقل جزوی اعداد اندیش معرفت جو است یعنی هدف غایی عقل (برخلاف #عقل_کارافزای دکارتی بیکنی) نه تصرف در هستی و استیلاجویی که کسب معرفت و درک عقلانی عالم با ابزار استدلال قیاسی و اعداد اندیشی و بی مدد از نور هدایت غیب و شهود است.
📖 کتاب #چند_یادداشت_تئوریک اثر #شهریار_زرشناس
#معرفی_کتاب
#آموزش_مفاهیم
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
47.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چالش های پسا برجامی
💢 در حالیکه غرب در رویای «پایان تاریخ» به سر میبرد، جهان به تدریج با «آغازی در تاریخ» مواجه شده است. بدون شک نظام بین الملل دیگر تک قطبی نیست. با این اوصاف اما مسئله ارتباط با آمریکا و دیگر قدرت های بین المللی همواره از مهم ترین مسائل کشور ما در مواجه با این کشور ها بوده است. چالشی که در عصر حاضر و پس از ملغی شدن یک طرفه برجام نیز همچنان بر سیاست خارجه ما حکم فرما است...
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#ترامپ
#بایدن
#کالک
#دانشگاه
#دانشجو
#محمد_فخرا
#انتخابات_آمریکا
#میر_جواد_میر_گلویی_بیات
#گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی
#نشست_گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔷 آیت الله خامنهای در اواسط دهه عدالت و پیشرفت، از « #اقتصاد_مقاومتی » به عنوان الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی سخن به میان آوردند. یکی از نکات مهم درباره اقتصاد مقاومتی، تبیین هویت اسلامی این الگو و همچنین تبیین رابطه آن با مفاهیم هم طراز آن همچون #اقتصاد_تاب_آوری، #اقتصاد_اسلامی و #الگوی_اسلامی ایرانی پیشرفت است.
🔶 #آیت_الله_خامنهای اقتصاد مقاومتی را اقتصادی میداند که از استحکام درونی برخوردار است و به رغم تحریمهای اقتصادی پیش رو، روند رو به رشد خود را با قدرت ادامه میدهد.
⭕️ در نگاه ایشان، اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دارای استحکام، مقاوم، انعطافپذیر، غیر شکننده، مستحکم، تاثیر ناپذیر از سوی دشمن میباشد که آسیبپذیریهای آن کاهش یافته است این نگاه اقتصاد مقاومتی را میتوان در چارچوب رویکرد اسلامی به نظام اقتصادی مطلوب تبیین کرد .
💢 در نظام اقتصادی اسلام، در کنار توجه به اهمیت رشد اقتصادی و عدالت به هدف محوری استحکام و امنیت اقتصادی نیز توجه شده است.
📖 کتاب #خاکریز_اقتصادی نوشته #محمد_جواد_توکلی
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
41.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰خواب پادشاه
💢آموزههایی از این دست که مردم خاورمیانه برای دموکراسی «آماده» نیستند یا اسلام با یک نظام حکومتی دموکراتیک «سازگار» نیست، از برجستهترین مضامین شرقشناسانهای هستند که در مباحث دانشگاهی و سیاسی مطالعات خاورمیانه رخنه کرده است. تعاریفی که بیش از آنکه از سوی کشور های غربی مطرح شود از بلندگو حاکمان عربی مستبد مطرح است. روایتی که مسیر اسلام خوب را در نظام پادشاهی تعریف می کند.
#شابک
#پادشاهی
#دموکراسی
#شرق_شناسی
#معرفی_کتاب
#حسین_حمیدی
#عربستان_سعودی
#استعمار_و_نام_گذاری_جغرافیایی
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰خواب پادشاه 💢آموزههایی از این دست که مردم خاورمیانه برای دموکراسی «آماده» نیستند یا اسلام با یک ن
خواب پادشاه .mp3
6.77M
🎧 صوت کلیپ «خواب پادشاه» را بشنوید.
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
⭕️ شریعتی اهتمام بالایی به حقانیت شیعه و ضرورت جریان آن در زوایای جامعه دارد؛ اما در بیان مطالب و ارائه نظریه ها دچار آسیب هایی است که مانع پذیرش کامل دیدگاه های او می شود.
💢 نگاه گزینشی به تشیع: شریعتی شیعه را تنها به مکتب «نه» و «مبارزه» توصیف کرده است؛ در حالی «آری»؛ هم که تشیع حقیقی هم «نه» است و هم انقلاب اسـت هـم اصلاحات؛ هم فرهنگ است و هم ایدئولوژی؛ هم نهضت است و هم نظام؛ هم علم است هم عمل.
🔻 فروکاستن شیعه به یک حزب سیاسی: تبيين عناصر شیعه به عنوان یک حزب نشانگر اشتغال ذهنی شریعتی برای حضور فعال شیعه در صحنه جامعه است؛ اما هرگز نمیتوان تشیع را در قالب تشکل سیاسی گنجاند. حزب یعنی یک تشکل سیاسی که با تکیه بر مردم به حکومت میرسد؛ حال آنکه تشیع فرهنگی الاهی و برنامه جامع زندگی حق پرستانه، رو به کمال و بیانگر راه و رسم تحصیل سعادت دنیوی و اخروی انسان است.
🔺 نقد یک جانبه فقه شیعه: شریعتی عنصر مصلحت را نابود کننده شیعه میداند؛ در حالی مصلحت در فرهنگ شیعه ،اولاً معنایی خاص داشته و غیر از مصلحت اندیشی است؛ و ثانياً، ائمه معصومین اهتمام بالایی به تأمین مصالح امت داشته اند و تدبيرها و تاکتیک های ایشان برای تأمین همین هدف بوده است.
🔷 نفی همه جانبه صفویه: شریعتی در مقایسه تشیع علوی با تشیع صفوی، آنچه نماد بی مسئولیتی خمود دین گریزی نفاق و معامله شیطانی با دین و تشیع است را به صفویه نسبت داده است؛ اما باید پرسید آیا صفویه در هیچ زمینه ای توفیق و اثر ارزشمندی نداشته است؟ این سخن به معنای تصویب قاطع صفویه نیست. صفویه دارای مشکلات مهمی در عرصه فرهنگ و سیاست بوده است؛ آلودگی های دربار و تردد افراد ناصالح و تفویض اختیار به ناشایستگان و حاکمیت ریا و خدعه در مقاطعی از این دوره قابل انکار نیست؛ اما می توان امتیازاتی نیز برای آن برشمرد.
🔶 نقصان در گزارش تاریخی: شریعتی در گزارش تاریخ تشیع تنها قیام های مسلحانه مانند قیام سربداران را ارزشمند شمرده است؛ حال آنکه بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی بودند که با پیروی از پیشوایان معصوم، به جای قیام مسلحانه به قیام فکری و علمی دست زدند.
🔷 نبود مدرک در برخی سخنان: شریعتی در کتاب «زن» معروفی را ذکر میکند که «الطرق الي الله بعدد نفوس الخلائق»؛ و مقصودش را با استناد به این جمله به اسلام نسبت میدهد؛ حال آنکه این جمله نه روایت است و نه آیه؛ بلکه جمله ای
مشهور میان عرفاست و با منابع روایی و دینی شیعه ارتباطی ندارد.
📖 کتاب #شریعتی_دین_و_جامعه به کوشش #عبدالحسین_خسرو_پناه و #مهدی_عبداللهی
#مسئله
#صفویه
#شریعتی
#شیخ_مفید
#فقه_شیعه
#شیخ_صدوق
#شیخ_طوسی
#شیعه_شناسی
📌@canoon_org
50.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اجبار برجام
💢با خروج آمریکا از برجام بار دیگر تحریم های زیادی به ایران متحمل شد. تحریم هایی که بیش از هر چیز بخش های اقتصادی، تولیدی و صنعتی ما را تحت الشعاع قرار داد. نظام اقتصادی متصل به به واردات مواد اولیه، همواره از مشکلات بخش های تولیدی کشور ما بوده است. واردات بی رویه ای که ممکن است سیاست خارجه ما را تحت تاثیر خود قرار دهد...
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به بیست و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#ترامپ
#بایدن
#کالک
#دانشگاه
#دانشجو
#محمد_فخرا
#انتخابات_آمریکا
#میر_جواد_میر_گلویی_بیات
#گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی
#نشست_گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔶 یکی از عوامل بروز طنز اجتماعی - سیاسی در هر جامعه، شکاف و فاصله میان طبقات اجتماعی، به ویژه میان طبقه قدرت و طبقات و گروه های پایینتر اجتماعی است. طنز با قرار گرفتن میان شکاف و گسل های اجتماعی، قدرت نمایی میکند و یکی از مهمترین اهداف اصلی خود را اصلاح نقش گروه های اجتماعی و ترمیم این شکاف قرار میدهد. درست است که طنز اعتراض پیدا و خشم پنهان گروههای فروتر به گروه های فراتر است، اما هرگز به سوی خشونت میل نمیکند.
🔷 با این همه، اجتماعی که بستر مناسب طنز واقع میشود، جای غمگینی است؛ از این رو، طنز و مطایبه برای جامعه، مانند زنگ خطر و هشداری است که از گسلهای اجتماعی حکایت میکند و برای پرهیز از خشونت و بحرانهای آتی باید انرژی نهفته در آن را جدی گرفت.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره ۱۳۰ و۱۳۱
#طنز
#قدرت
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
🔶 در دوره محمد رضا شاه، او در راستای روحیات جاه طلبانه خود و با نمایش چهره های دموکراتیک از ایران احزاب سیاسی دولتی را بنا نهاد و این، آغاز مرحلهای جدید در مسیر فعالیت های حزبی ایران بود. تحزب در ایران قدمت زیادی ندارد. اولین بار پس از مشروطه بود که به تبع وقوع تغییراتی در ساختار سیاسی ایران و شکل گیری مجلس، زمینه تشکیل احزاب فراهم آمد. اما دوران حکومت رضاشاه به رکود و در نهایت فروپاشی احزاب منجر شد.
🔷 با سقوط رضاشاه وقوع جنگ جهانی دوم و اشغال ایران از سوی متفقین، تغییراتی جدید به وجود آمد و سبب احیای مجدد فعالیت احزاب در ایران شد؛ چنانکه از زمان سقوط رضا شاه تا کودتای بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲، شاهد فعالیت های گسترده ای از احزاب هستیم اما احزاب علیرغم رسالتی که بر عهده گرفته بودند و باید به منافع کلی کشور توجه میکردند، متأسفانه اهداف و منافع شخصی گروهی و طبقه ای و حتی نفوذ خارجی را برگزیدند و همین مساله باعث تضعیف احزاب شد.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره ۳۸
#ایران
#دموکراتیک
#احزاب_سیاسی
#محمد_رضا_شاه
#جنگ_جهانی_دوم
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
🔶 در این زمینه، کتاب #عروج_روح به قلم #محمد_شجاعی تالیف شده است. این کتاب به تعریف مرگ و حقیقت آن و نیز چگونگی نظام برزخی پرداخته و آیات و روایات موجود در این باره را بیان میکند. کتاب حاضر که محصولی از انتشارات کانون اندیشه جوان می باشد، دفتر دوم از سلسله دروس استاد شجاعی در مورد معادشناسی است.
📖 کتاب عروج روح، با تحلیلی گویا و روان و ضمن پرهیز از پیچیده گویی، به تشریح حقیقت مرگ به عنوان سرفصل آغاز حرکت به سوی خداوند می پردازد. همچنین با استفاده از اصطلاحات فلسفی و سیر منطقی در طرح مباحث خود و نیز ویژگی قرآن محور بودن و جامعیت مسائل، به چگونگی نظام برزخی، بدن برزخی، عالم قبر و عالم برزخ، فشار در برزخ، چگونگی و چرایی آزمون برزخی و تکامل برزخی پرداخته است.
#معاد
#برزخ
#فلسفه
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
🔶 در واقع گونه ای اعتراض به پیامدهای ویرانگر کودتای مرداد سال ۱۳۳۲ بود که بسیاری از فعالیت های فرهنگی و سیاسی را به یکباره در اقول مطلق فرو برد. شاعران در این ،عصر اعتراضات خود را با وجود اختناق و سانسور گسترده به گونه های مختلف گاه به صورت نیمه آشکار و زمانی به شیوه غیر مستقیم بیان کردند.
🔷 سمبولیسم یکی از شیوه های ناآشکار برای مبارزه با سانسور بود، اما ادبیات سیاه و رمانتیک گونه ای مبارزه آشکار و پنهان و البته تا حدی منفی با انسداد سیاسی بود که عصيان و اعتراض شاعر را با تمرکز بر پیامدهای مخرب ناشی از کودتا در حوزه مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی بازگو می کرد دو تن از مشخص ترین چهره های این جریان را می توان #نصرت_رحمانی و #فروغ_فرخزاد (البته در اولین دوره شاعری اش تا قبل از انتظار «تولدی دیگر» دانست.
💢این دو چهره و شاعران ،پیرو آنان با اعراض از سیاستی که سرنوشتی جز شکست نداشت پایه گذاران شعری بودند که صدای اعتراضشان در پس کفر و گناه پنهان و آشکار بود وضعیت فرهنگی آن روزگار حدود دهۀ سی به گونه ای بود که تمایلات و اعتراضات کفرگویانه و گناه آلود جایگزین بیان سیاسی شده بود و اتفاقاً از سوی حکومت تقویت و تشویق میشد.
#سمبولیسم
#معرفی_کتاب
#آموزش_مفاهیم
#کودتای_28_مرداد
📌@canoon_org
🔶 با گسترده شدن مفهوم بورس اوراق بهادار و نیز به دلیل موفقیت به دست آمده در این زمینه به تدریج بورس کالا نیز در بسیاری از کشورها شکل گرفت.
💢برخلاف بورس اوراق بهادار بورس کالا مکانی است که در آن کالاهای (فیزیکی) مختلف با حجم بالا و به صورت عمده مورد معامله قرار می گیرند؛ بنابراین میتوان بورس کالا را بازارهای سنتی توسعه یافته و نظاممند تلقی کرد که در آن با استفاده از سازوکار حراج خریدوفروش کالاها صورت می پذیرد کالاهای مورد معامله در بورس کالا می تواند شامل کالاهای کشاورزی (پنبه، گندم، کنجاله و...)، فلزات (فولاد، مس، روی و... کالاهای گران بها (طلا) پلاتین و نقره کالاهای پتروشیمی پلی اتیلن پلی پروپیلن و...) و نفت باشد. هر بورس کالا به تناسـب شـرایط هـر کشـوریک یا مجموعه ای از این کالاها را مورد معامله قرار میدهد
📖کتاب #آشنایی_با_بازار_سرمایه_ای_اسلامی به کوشش #سید_عباس_موسویان و #ابوذر_سروش
#کالا
#توسعه
#اوراق_بهادار
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی
🌺از این باد آر مدد خواهی چراغ دل برافروزی
🌺به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی
🌺به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی
🔸یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
🔸یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ
🔸یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ
🔸حوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
🔷 حلول سال نو و بهار طبیعت را خدمت تمام شما همراهان گرامی کانون اندیشه جوان تبریک عرض می نماییم. سالی سرشار از معنویت، دانایی و سلامت را برای شما آرزومندیم.امیدواریم در سال نو گام های موثری در کنار هم برداریم.
#نوروز
📌 @canoon_org
🌱سال «جهش تولید با مشارکت مردم»
🔶مسئلهی تولید مسئلهی مهمّی است و به همین جهت امسال هم روی مسئلهی تولید تکیه میکنم و توقّع دارم، انتظار دارم که انشاءالله یک جهشی در کار تولید اتّفاق بیفتد امسال، و بِجد اعتقاد دارم که این جهش بدون مشارکت مردم و بدون حضور مردم اتّفاق نخواهد افتاد. اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصهی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم.
🔷در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم» این شعار امسال است. امیدواریم انشاءالله این شعار به بهترین وجهی تحقّق پیدا کند. برنامهریزان کشور برنامهریزی کنند، صاحبنظران همکاری فکری کنند و فعّالان اقتصادی به نحو عملی در این کار انشاءالله مشارکت کنند.
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴وفات نخستین بانوی لبیک گوی رسالت، نماد کرامت و آبروی نجابت، حضرت خدیجه کبری(س) را تسلیت می گوییم.🏴
📌@canoon_org
🔶 تاريخ پيدايش شيعه به زمان پيامبر(ص) بازمیگردد. البته سقيفه مقطع بسيار مهمی برای تاريخ تشيع بود و باعث شد شيعيان بهصورت محسوستر از اميرالمومنين(ع) حمايت كنند، اما بايد گفت همينکه گفته میشود عدهای در سقيفه از امام علی(ع) حمايت کردند، مشخص میشود که اين موضوع سابقهای داشته است؛ چرا يکباره از امام علی(ع) حمايت کردند؟ پس اين تفکر ريشه در زمان قبل از سقيفه، يعنی زمان حيات پيامبر(ص) دارد.
🔷 چون پيامبر(ص) بحث جانشينی علی(ع) را مطرح کرده بود، اينها حاضر نشدند بيعت كنند و برای اعتراض در سقيفه گفتند: ما جز امام علی(ع) با کسی بيعت نمیکنيم. با همين اقدام مشخص میشود که اين مقوله زمينه داشته است. نکته ديگر اين است که عدهای در زمان پيامبر(ص) به شيعة علی معروف بودند؛ چنانکه اشعری قمی در «المقالات و الفرق» اين نکته را نقل كرده است که بعضي از اصحاب مثل #ابوذر، #سلمان، #مقداد و #عمار به شيعة علی معروف بودند.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره 126 و 127
#شیعه
#سقيفه
#امام_علی(ع)
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام حسن مجتبی (علیه السلام) :
🔶 كسى كه قرآن بخواند زود يا دير دعايى مستجاب دارد.
📖 بحارالأنوار، ج۹۳، ص۳۱۳، ح۱۷
🌸ولادت کریم اهل بیت امام حسن علیه السلام مبارک باد🌸
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 بنیاد فرح پهلوی توسط فرح دیبا همسر پهلوی دوم با بیان این ضرورت که فضای کلی جامعه ایرانی در دهه سی نیازمند تلطیف و توجه به موضوعات هنری است، بنا نهاده شد. این بنیاد در واقع مغز متفکر سیاست گذاری فرهنگی دربار محسوب می شد.
🔷 مهم ترین اطرافیان فرح پهلوی رضا قطبی لیلی امیر ارجمند فرخ غفاری، بیژن صفاری کامران دیبا سردار ،افخمی نادر اردلان و جمعی از متخصصان معماری و شهرسازی نقاشان، مجسمه سازان نظریه پردازان مسائل اجتماعی و فرهنگی و تاریخی و.... بودند که به تدریج به بسیاری از مسئولیت ها دست یافتند و امتیازات ویژه ای به دست آوردند.
⭕️ این سازمان ها شامل رادیو و تلویزیون جشن هنر شیراز جشن های فرهنگ و هنر مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سازمان نمایشگاه ها و کارگاه ،نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارکستر سمفونیک سینمای ،آزاد فستیوال سینمای کودکان، فستیوال بین المللی فیلم ،تهران موزه های تهران، تئاتر شهر ..... بود.
🔻در عصر پهلوی دوم کاخ (جوانان توسط فرح پهلوی که به نوعی مجری برنامه های فرهنگی غرب در ایران بود افتتاح شد. او تلاش کرد با ایجاد فضاهای سرگرم کننده برای ،جوانان از تمایل آنان به سمت سیاست جلوگیری کند در بنای کاخ کتابخانه، سینما، کافه تریا اتاق های شطرنج و موسیقی و بیلیارد تعبیه شده بود و هر روز در سالن اجتماعات آن برنامه های متنوع از قبیل فیلم و کنسرت و سخنرانی اجرا می شد.
💢 حمایت از هنرمندان با گرایش های چپ مانند #فرخ_غفاری با توجه به گرایشات چپ گرایانه شخص فرح دیبا در دستور کار قرار گرفت. در سال های آخر فعالیت بنیاد رست حمایت از آثاری که انتقاداتی از حکومت داشتند گرفته شد و فیلمهای «سایه های بلند باد اثر بهمن فرمان آرا و بن بست پرویز صیاد اکران شدند. این آثار با اساس سلطنت شاه مشکلی نداشتند و تنها مخالفتی جزئی با شیوه حکمرانی او بیان می کردند.
📖کتاب تاریخ سینمای ایران #فیلم_نامه به کوشش #محمد_حسن_شاهنگی
#هنر
#پهلوی
#فرهنگ
#فرح_پهلوی
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸یا رَفیقَ مَن لا رَفیقَ لَهُ
🔸ای رفیق آن کس که رفیق ندارد
🙏 در این شب های قدر ما را از دعای خیر خود بی نصیب نفرمایید 🙏
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ماه تا آمد که بردارد سری از سجده گاه
◾️قصـــه شــــق القمــــــر بار دگر تکـــــرار شد
🏴سالروز ضربت خوردن امام علی علیه السلام تسلیت باد🏴
📌@canoon_org
🔶 رويكردی كه در تاريخنگاری معاصر #ايران، بهويژه دوره #مشروطه، مد نظر قرار گرفته رد مداخله بيگانه در رويدادهای اين دوره يا افراط در سهم اين عامل در امور#ايران است؛ آنچه به طرح تئوری توطئه يا رد آن و توهم پنداشتنش منجر شده است.
🔷 براي آنكه از اين افراط و تفريط بر حذر بود، بايد مرز بين تئوری توطئه و تاكتيكهای قدرتهای خارجی در سرنوشت سياسی ايران را تشخيص داد. چون اصولاً يک ديدگاه اصلاً چيزی به نام توطئه را منكر میشود؛ حالآنكه بديهی است که هنگام تحولات سياسی جوامع، قدرتهای سياسی مسلط در حوزههايی که منافعی دارند و #استعمارگر هستند، براي تأمين منافعشان در مديريت سياسی و در طرحهای اقتصادی آن كشور نفوذ میكنند تا مانع تصميمگيریهای سياسی و اقتصادی نخبگان آن كشور در جهت خلاف منافع آنها شوند.
💢 گاه انكار مطلق توطئه، خود توطئهای است برای اینکه توطئهها و تاكتيكهای مديريت استعماری در كشور پنهان بماند. اما ازسوی ديگر این سادهانگاری که هر كاری در هر كشور، زير سر قدرتهای سلطهگر است و هيچ بستر اجتماعی ندارد و افراد جامعه هيچ گونه رفتار و اقدام مستقلی ندارند، هم نوعی رويكرد غيرعلمی و غيرعقلانی است.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره ۱۵ و ۱۶
#تاریخ
#تاريخ_نگاری
#تاریخ_معاصر
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org