eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 همه جز یهود حیوان‌اند! 🔹یکی از مهم‌ترین مباحث درباره صهیونیسم، مسئله نژادپرستی آنان است که از آن دم می‌زنند و حتی به آن مباهات می‌کنند. بعضی از عقاید آن‌‌ها اینچنین است: 🔹 ۱. ارواح یهود از ارواح دیگران برتر است؛ زیرا ارواح یهود جزو خداوند است، چنان‌که فرزند جزو پدرش است. روح‌های یهود نزد خداوند عزیزتر است؛ زیرا ارواح دیگران، شیطانی و مانند ارواح حیوانات است. 🔹 ۲. بهشت مخصوص یهود است و هیچ کس به جز آن‌ها داخل آن نمی‌شود، ولی دوزخ، جایگاه مسیحیان و مسلمانان است. 🔹۳. اسرائیلی نزد خداوند بیش از فرشتگان، محبوب و معتبر است. اگر یک نفر غیریهودی یک یهودی را بزند، باید او را کشت. چنان‌که انسان بر حیوانات فضیلت دارد، یهود هم بر اقوام دیگر برتری دارد. 🔹۴. هرگاه یهودی و اجنبی شکایت داشته باشند، باید حق را به جانب یهودی داد، اگرچه باطل باشد. حیات و زندگانی دیگران ملک یهود است، چه رسد به اموال آن‌ها. 🔹۵. ما ملت برگزیده خداوندیم. از این رو، خداوند برای ما حیوانات انسانی آفریده است، مانند مسیحیان و مسلمانان و بوداییان تا بر آن‌ها سوار شویم. ~~~~~ 🔺 همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
💬 آنچه در پس ماست و آنچه در پیش ماست، در برابر آنچه درون ماست، بسیارناچیزاست! □□□□□ 💠 کانون اندیشه جوان👇 ✖️ @canoon_org
📚 علم سطحی، فلسفه بی‌تاثیر! 🔹 «مشکلی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم این است که محیط‌های علمی ما از بحث‌های مبنایی که سرانجام آنها به سؤالات فلسفی می‌انجامد گریزان هستند و محیط‌های فلسفی‌مان اصلا مایل نیستند به ابعاد و مشکلات فلسفی علوم توجه کنند و در حل آنها تلاش کنند. این کار، محیط‌های علمی را از عمق و محیط‌های فلسفی را از نفوذ و تاثیرگذاری محروم می‌سازد.»
کانون اندیشه جوان
📚 علم سطحی، فلسفه بی‌تاثیر! 🔹 «مشکلی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم این است که محیط‌های علمی ما
📖 بخشی از کتاب "علم، دین و فلسفه"؛ دکتر مهدی گلشنی؛ انتشارات کانون اندیشه جوان ▫️▫️▫️▫️▫️ کانون اندیشه جوان👇 🔻 @canoon_org
💭 خشم محصول توقع و تعصب است. هرگونه توقع و تعصب نشان از انسانی است که رشد نیافته است. ▫️▫️▫️▫️▫️ 🔻 @canoon_org
📚 یوزف روی زمین نشست. روی در روی رود نیل. استر نیز شانه به شانه او. یوزف به دوردست نیل چشم دوخت؛ استر هم. یوزف سراسر سخن شد و استر سراپا گوش: یکی از خدمتکارها گفت زنی عرب. دیگری گفت زنی مصری. بالاخره فهمیدم که یک زن مصری مرا به دنیا آورده. در خانه بزرگی که سلطنت پدرم از گوشه گوشه آن محسوس بود. همسر پدرم نمی توانست مادر شود. برای همین پدرم با مادر من که یکی از زیباترین خدمتکاران خانه بود، ازدواج کرد. قرار بود بعد از به دنیا آوردن من، او برای همیشه از زندگی آن‌ها برود. قرار بود او فقط ابزاری باشد برای آمدن من به این دنیای بی‌رحم. اما وقتی مرا به دنیا آورد به سختی بیمار شد. بعضی‌ها گفتند حافظه‌اش را از دست داد. بعضی‌ها گفتند دیوانه شد. هر چه بود تا سه سالگی من در آن خانه ماند. تا زمانی که من کلمات را یاد گرفتم. روزی که پدرم و همسرش در خانه نبودند، من در کنار او بازی می‌کردم. خدمتكارها به من گفته بودند که او دیوانه است و من از او پرسیدم که آیا راست است که تو دیوانه‌ای. همه پرده‌های اتاق را کشید. وقتی مطمئن شد که کسی صدای او را نمی‌شنود مرا در آغوش گرفت و گریه کرد. آهسته در گوشم گفت: من تو را به دنیا آورده‌ام یوزف. تو پسر من هستی. من خودم را به دیوانگی زده‌ام تا بگذارند در کنارت بمانم. اما من فقط سه سال داشتم. من چیزی از معادلات میان انسان‌ها نمی‌دانستم. من درکی از جهان اطرافم نداشتم. با آن‌که او را بیش از همسر پدرم دوست داشتم. اما چند شب بعد، وقتی بر سر مسواک زدن، از همسر پدرم تندی دیدم، بر سر او فریاد زدم که من مادر خودم را می‌خواهم. به او گفتم که می‌دانم این زن مرا به دنیا آورده. همین یک جمله کافی بود تا تمام خدمتکاران خانه اخراج شوند و وحشتناک‌تر از آن، این‌که همین یک جمله کودک سه ساله برای همیشه مادرش را از او گرفت... ♨️ [بی‌واسطه | محبوبه زارع | کانون اندیشه جوان] ~~~~~ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 🔻 @canoon_org
🗯 چیزی که برخی از مردمان جهان باید نجات دهند؛ وطن‌شان نیسـت! خودشان است؛ زیرا بیشتر آن‌ها در عمق نادانی توهم دانایی دارند! #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻همراه ما باشید... ✖️ @canoon_org
💬 ما به دنبال آزادی بیرونی هستیم، اما آزادی حقیقی رهاشدن از زندان قید و بندها و افکار و عقاید و رفتارهای اشتباه است. #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻 همراه ما باشید... ➕ @canoon_org
🔰 چگونه زنان به ترویج فرویدیسم کمک کردند؟ 🔹شریعتی معتقد است، استثمار جهانی برای دستیابی به مقاصد پلید خود دیدگاه‌هایی مانند فرویدیسم (آزادی جنسی) را مطرح کرد که مخاطب اصلی آن نسل جوان به خصوص زنان بودند، از سوی دیگر، روی مسئله مواد مخدر سرمایه‌گذاری کرد تا به هر شکل ممكن اجازه ندهد که نسل جوان متوجه سرنوشت خود باشد. در واقع از آنجا که بهترین راه تخدیر یک ملت، تخدیر علمی و فکری اوست و زمینه مساعد چنین سلب هویتی در جامعه‌های شرقی و اسلامی به خصوص در بین جوانان وجود داشت.... 🔹در کنار ترویج این روش پلید از سوی غرب، کسانی در دنیای شرق به خصوص بین کشورهای اسلامی ناخودآگاه هم‌گام با غربی‌ها زمینه را برای پذیرش چنین مکتب ضداخلاقی فراهم کردند. گروهی که با تکیه بر سنت‌های ارتجاعی غیرفکری و با تعصب‌های منحط به دنبال حفظ خود در مقابل این هجوم بودند، ولی بدون اینکه متوجه باشند، این کارشان باعث ایجاد عقده شد. 🔹وقتی فرویدیسم زن را به بیرون از خانه دعوت می‌کند، در مقابل آن، دیدگاه ارتجاعی با تحمیل قیود و محروم‌کردن زن از تمامی حقوق انسانی و مذهبی خود، به دعوت فرویدیسم کمک می‌کند و زن را برای فرار از خانه و پناه بردن به دامان آن آماده می‌کند. 🔹به اعتقاد دکتر، در استعمار کشورهای شرقی، زن به دلیل روح حساس و نیز به دلیل جایگاه خاصش در چنین کشورهایی، عاملی قوی برای رساندن آنها به مقصود پلیدشان بود. زن در این جوامع، به نام مذهب و سنت، بیش از همه رنج می‌برد؛ از تحصیل علم و بسیاری حقوق انسانی مانند امکانات اجتماعی و پرورش روح و اندیشه محروم است و حتی حقوقی را که اسلام به او داده است، به نام اسلام از وی گرفته‌اند. به دلیل این دو عامل، زنان خیلی زودتر از مردان پذیرای جلوه‌های نو «شبه تمدن» جدید شده، سنت‌ها و نظام قديم و همچنین روابط اجتماعی _ اخلاقی و ارزش‌های معنوی، و از همه مهم‌تر، کمیت و کیفیت مصرف را تغییر دادند. 🔹از سوی دیگر، دنیای غرب در معرفی الگو برای زنان شرقی، هرگز زنان موفق در زمینه‌های علمی، هنری و بشری را معرفی نمی‌کند؛ چرا که نظام سرمایه‌داری غربی هرگز نمی‌پسندد دختران ما، اروپایی فکر و کار کرده، اندیشمند، آزاد و تولیدکننده تربیت شوند؛ لذا تصویر ما از زن اروپایی، بر زن اروپایی موجود در ایران منطبق است، نه زن موجود در اروپا. 🔹البته دکتر منکر وجود زنان فاسد در غرب نیست، بلکه معتقد است چنین زنان آلوده‌ای، اولا، همه زنان اروپایی و غربی نیستند؛ و در ثانی، چنین زنانی در جاهای مخصوصی هستند. از نظر استعمار غربی، ما تنها حق شناخت آن دسته از زنان اروپایی را داریم که فیلم‌ها، مجله‌ها، تلویزیون‌ها و رمان‌های جنسی به عنوان تیپ کلی زن اروپایی معرفی می‌کنند؛ اما زنان و دختران محقق، آزادی‌خواه، بشردوست و علاقه‌مند به هنر، علم، ادبیات، فلسفه و... هرگز به ما معرفی نمی‌شوند و استحمار نو که زمینه استعمار نو می‌باشد، از چنین زنانی سخن نمی‌گوید. ♨️ 📚 [شریعتی، دین و جامعه | عبدالحسین خسروپناه، مهدی عبداللهی | کانون اندیشه جوان] ~~~~~ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 🔻 @canoon_org ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
💭 بزرگترین لذت در زندگی، انجام دادن کاری‌ست که دیگران می‌گویند "تو قادر به انجام آن نیستی... !" #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔺 کانون اندیشه جوان 👇 ✖️ @canoon_org
💠 بهترین هديه‌ برای دیگران زمان است. وقتی برای دیگران زمان می‌گذاریم در حقیقت قسمتی از زندگی‌مان را می‌بخشیم که دیگر قابل به دست آوردن نیست... #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید... ◽️ @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پولشویی، در ۶ دقیقه! 🔰 شفافیت مساله حیاتی برای نظام اقتصادی کشور است؛ اما توسط خودمان یا دیگران؟ ~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان ... ◽️ @canoon_org
💭 تنها زمانى صبور خواهى شد، كه صبر را يک قدرت بدانی نه يك ضعف... #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان ... ▫️ @Canoon_org
📚 انقلاب اسلامی و نسبتش با انقلاب فرانسه ... ! 🔻رهبران اصلی انقلاب فرانسه، یعنی اعضای مهم کلوپ‌های ژیروندن و ژاکوبن، از اعضای لژهای فراماسونری بودند و شعار اصلی انقلاب فرانسه برگرفته از آموزه‌های فراماسونری بود. 🔸 آرای لیبرالی فرانسوا ماری ولتر و شارل منتسکیو الهام‌بخش اصلی شعارها و اندیشه حاکم بر انقلاب فرانسه شد. ژان ژاک روسو، فیلسوف فراماسونر رادیکال مبلغ دموکراسی اومانیستی، بر پایه مفهوم اراده جمعی نیز از وجهی دیگر بر انقلاب فرانسه تأثیر گذاشت که این تأثیرگذاری بیشتر از مجرای ژاکوبن‌هایی چون ربسپیر بود. 🔸ادبیات حاکم بر انقلاب فرانسه تماما اومانیستی و مدرنیستی بود و ایدئولوژی اصلی تأثیرگذار و الهام‌بخش آن، لیبرالیسم کلاسیک بود. طیف اصلی رهبران آن نیز، فراماسونرهایی بودند که به دنبال تأسیس یک رژیم سیاسی منطبق با افق سرمایه‌داری مردن بودند. شعار محوری این انقلاب نیز برگرفته از آموزه‌های فراماسونری بود. 🔸 آنچه رهبران انقلاب تحت عنوان «اعلامیه حقوق بشر و شهروند» منتشر کردند نیز برخلاف شعارهای پرطمطراق بشردوستانه‌اش، اساسا بر پایه نحوی تفسیر اومانیستی از انسان و فراتر از آن بر اساس نحوی تفسیر لیبرالیستی از بشر به عنوان یک اتم قائم به خود که با نیازها و اتقضائات نفسانی‌‌اش تعریف می‌شد و به عبارتی تجسم سوبژکتیویسم هابزی-دکارتی بود، قرار داشت. 🔸وقتی از مفهوم «بسط» صحبت می‌شود و انقلاب اسلامی به عنوان بسط انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه مطرح می‌شود، در واقع از نحوه سنخیت ذاتی میان دو انقلاب نام برده می‌شود. میان یک انقلاب اومانیستی-لیبرالیستی که با رهبری فراماسونرها و تحت هدایت شعارهای فراماسونی به منظور بر سر کار آوردن یک رژیم سیاسی لیبرالی و گشودن فضا برای تحکیم و بسط سرمایه‌داری مدرن در سالهای اوج عصر ظلمانی به اصطلاح روشنگری صورت گرفته است، با انقلاب اسلامی ایران که طلیعه‌دار عبور تاریخی از عصر سیطره اومانیسم و مدرنیته است، سنخیت ذاتی وجود ندارد که بتوان دومی را بسط اولی انگاشت. ♨️ 📚 [گفتگو با امروز | شهریار زرشناس | کانون اندیشه جوان] ~~~~~ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
💭 آدمیان در راه کسبِ ثروت هزار بار بیشتر می‌کوشند، تا در راه کسبِ فرهنگ؛ آنچه هستیم بیشتر موجب سعادتمان می‌شود, تا آنچه داریم! #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 💠 کانون در پیام‌رسان‌ها👇 🔻 @Canoon_org
🔰روی خوش نیچه به قدرت‌گرایی 🔻نیچه هدف نهایی اخلاق را قدرتمند ساختن انسان می‌داند. هدف نهایی در اخلاق قدرت، ساختن انسانی است که نگاهی بدبینانه به زندگی مادی و دنیایی نداشته باشد. این امر، ایده‌آل حضور یا ظهور انسان یا تمدنی سرشار از قدرت و فارغ از همه ضعف‌ها و نقصان‌هاست. این نقصان‌ها زاییده اخلاقی است که با طرح مفهومی توهمی به نام خداوند در انسان و جامعه به وجود می‌آیند. با طرد چنین اخلاقی خود به خود انسان به زندگی باز می‌گردد و از ضعف‌ها و انفعال‌ها و قواعد گوسفندپرور که خاص اخلاق مسیحی است، نجات پیدا می‌کند و این یعنی ابَر انسان. 🔸نیچه می‌گوید: ابَر انسان پدید نخواهد آمد مگر آنکه افراد برتر دلیری کنند و همه ارزش‌ها را واژگون کنند و لوح‌های کهن ارزش‌ها را بشکنند، به ویژه لوح‌های مسیحی را و از درون زندگانی و قدرت سرشار خود، ارزش‌های تازه بیافرینند. ارزش‌های تازه به انسان والا جهت و هدفی خواهد بخشید که ابر انسان به اصطلاح، مظهر شخصی آن است. 🔸یکی از مشکلات اساسی این نظریه آن است که نیچه لذت را امری حاشیه‌ای برای حس قدرت تلقی می‌کند. در حالی که اگر در کنار قدرت احساس لذت وجود نداشته باشد، انسان هرگز به دنبال قدرت نمی‌رود. اساسا انسان موجودی لذت‌طلب است و تا در جایی و در امری از امور دنیایی لذتی را سراغ نداشته باشد، به دنبال آن نمی‌رود. بنابراین باید نظریه قدرت نیچه را به نظریه لذت فروکاهید. 🔸مشکل دیگری که این رویکرد دارد به نظریه متافیزیکی آن برمی‌گردد که قائل به مرگ خداست. اینکه یا ماوراء طبیعت را حذف کنیم و یا حتی با فرض وجودش آن را در زندگی بی‌ارتباط و بی‌ارزش بشماریم و انسان را به قدرت و لذت دنیایی مشغول داریم، مسأله‌ای است که ابتدا باید از طریق استدلال و برهان منطقی و فلسفی به اثبات آن بپردازیم. اگر در این فرایند تحلیل منطقی و فلسفی به بن‌بست رسیدیم و اثبات خدا و ماوراء طبیعت امکان نداشت، آن وقت می‌توان از دنیا و جایگزینی آن برای آخرت، خدا و ماوراء طبیعت سخن گفت. 🔸اما خوشبختانه نظام‌های محکم فلسفی وجود دارند که توانسته‌اند به ماوراء طبیعت بپردازند و از ارتباط آن با انسان و معناداری زندگی و شوریدگی و عشق آدمی در مواجهه با این بخش از هستی سخن بگوید. بنابراین خدا آنگونه که نیچه تلقی می‌کند برای زندگی خطرناک نیست بلکه در رأس هرم هستی قرار دارد. ♨️ 📚 بخشی از کتاب [اخلاق دین‌مدار و دنیاگرا | بهروز محمدی منفرد، بیژن منصوری | انتشارات کانون اندیشه جوان] ~~~~~ به کانون اندیشه جوان بپیوندید! 👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
💭 کسی که بینایی را خلق کرده، یقینا بیناست... یک کور نمی‌تواند بینایی را خلق کند؛ پس او تو را می‌بیند، از او کمک بخواه...! #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان👇 ◽️ @canoon_org
🔰 ابن سیرین كسی را گفت: چگونه‌ای؟! گفت: چگونه است حال كسی كه پانصد درهم بدهكار است، عیالوار است و هیچ چیز ندارد؟ ابن سیرین به خانه خود رفت و هزار درهم آورد و به وی داد و گفت: پانصد درهم به طلبكار بده و باقی را خرج خانه كن و لعنت بر من اگر پس از این حال كسی را بپرسم! گفتند: مجبور نبودی كه قرض و خرج او را بدهی. گفت: وقتی حال كسی را بپرسی و او حال خود بگوید و تو چاره‌ای برای او نیندیشی، در احوالپرسی منافق باشی... ~~~~~ 🔹 کانون در پیام‌رسان‌ها... ➕ @canoon_org
🔰 سینما زبان خود را دارد! 🔹 زبان مشترک در سینما زبان داستان است. زبان داستان در سینما گوشه‌ها و زاویه‌های عجیبی ندارد زیرا زبان نوپایی است و از عمق زیادی بهره‌مند نیست، به‌خصوص در مورد سینمای ما که در تلاشیم به یک زبان بومی برسیم. 🔹 در جهان، زبان سینما عمری نزدیک به ۱۰۰ سال دارد و حالا حالاها باید کار و تلاش شود تا به یک زبان عمیق برسد. درست است که زبان سینما با زبان داستان، تئاتر و موسیقی اشتراکاتی دارد اما در عین حال هیچ کدام از آن‌ها نیز نیست. با اینکه زبان سینما نسبت به هنرهای دیگر اغواکنندگی بیشتری دارد و به تکامل نیز نرسیده است، نسبت به دیگر زبان‌های هنری گسترش، برد و جذابیت بیشتری دارد. مثلا ما در شعر و صنایع ادبی به ابداعات زیادی دست یافته‌ایم اما صنایع و بدایع سینما هنوز به پای تحولات و کاوش‌های درونی شعر نرسیده و با توجه به زمان پیدایش آن نیز نباید انتظار فراوانی از آن داشت. 🔹 سینما بیشتر بر اساس جذابیت‌های ظاهری بنا شده است. مثلا برنامه‌هایی که براساس جذابیت انتقادی بنا شده و اگر انتقاد را حذف کنند دیگر جذابیتی برایشان باقی نمی‌ماند، سینما هم همینطور است. سینما عناصر گوناگونی دارد، مثلاً جذابیت اکشن، جذابیت معمایی و از همه سختتر جذابیت شناخت که جذابیت در شخصیت‌پردازی و شناخت آدمی است و به جرات می‌توان گفت که اگر خوب پرداخت بشود، مردم‌شناسی و آدم‌شناسی از همه جذابتر است و این نکته یک کشش در آدمی است. 🔹 شما مسئلة جذابیت را می‌توانید به خوبی در کتاب‌های روانشناسی حس کنید. مردم به برخی از این کتاب‌ها، که به تحلیل شخصیت آدم‌ها می‌پرد‌ازد، بسیار علاقه‌مندند زیرا به کشش درونی آن‌ها نزدیک‌تر است، در سینما هم باید به این موارد توجه کرد. 📰 بخشی از مقاله "جذابیت پاک در سینما" | رقیه پرند‌آور | ۱۲۸و۱۲۹ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
‌ ‌ ‌ ♨️ #نشست "بررسی جامعه شناختی وضعیت دین‌داری در ایران" 🔻با حضور جبار رحمانی و صابر جعفری 🗓 چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷ 🕧 ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔺خیابان وصال شیرازی، کوچه دکتر فرهنگی(بهنام)، پلاک ۱۹، کانون اندیشه جوان، سالن اجتماعات ♦️ @Canoon_org
‌ دو دسته از مردم همیشه در بدبختی به سر می‌برند، آن‌هایی که حرف هیچکس را گوش نمی‌دهند «افراد خودرای»؛ آن‌هایی که به حرف هـمـه گوش می‌دهند «افراد دهن‌بین» #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔺همراه ما باشید‌... ✖️ @canoon_org
💭 انسان نباید هیچوقت از اینکه در اشتباه بوده است، خجل و شرمسار باشد، هر چه باشد، امروز عاقل‌تر از گذشته شده است. #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻 کانون اندیشه جوان... ◽️ @canoon_org
‌ ‌ ‌ ♨️ #نشست "جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی" 🔻با حضور سیده‌فاطمه مقیمی و لیلاسادات زعفرانچی 🗓 دوشنبه ۲۵ تیر ۹۷ 🕧 ساعت ۱۰ صبح 🔺خیابان وصال شیرازی، کوچه دکتر فرهنگی (بهنام)، پلاک ۱۹، کانون اندیشه جوان، سالن اجتماعات ♦️ @Canoon_org
🔰 فرهنگ جدید؛ محصول مشترک سنّت و مدرنیته! 🔹 واقعیت خشن عصر ما آن است كه دیگر در هیچ كشوری نمی‌توان از فرهنگ اصیل و ملّی و سنّت پیشین، همچون واقعیت‌هایی دست‌نخورده و تام‌وتمام، سخن گفت؛ زیرا فرهنگ و سنّت در اختلاط با مدرنیته متحول می‌شوند، ولی این تحول فقط در فرهنگ ملّی و سنّت پدید نمی‌آید. 🔹 در واقع به همین شكل مدرنیته نیز واقعیت پیشین، یعنی تماماً غربی خود را از دست می‌دهد. این تحول اهمیت فراوان دارد و اغلب از دید پژوهشگران پنهان می‌ماند. در واقع تركیب‌های نو مجموعه‌ای جدیدند كه از پیش وجود نداشته‌اند؛ نه فرهنگ ملّی به معنای اصیل است نه مدرنیته به معنای غربی، بلكه تركیب هر دوی آنهاست. 🔹 در این تركیب، هم فرهنگ ملّی وجود دارد و هم مدرنیته، اما هر دوی آنها در فضایی جدید، به شکلی جدید پدیدار می‌شوند. 🔹 در طرح تركیب‌های جدید، از نظریۀ هولیسم (Holism) كه نظریه‌ای فلسفی است استفاده شده است. براساس این نظریه «تمام»، جمع سادۀ اجزای تشكیل‌دهندۀ آن نیست، بلكه چیزی بیش از آن است. به عبارت دیگر، هولیسم بر آن است كه هر یك از اجزای تشكیل‌دهندۀ یك كل، از هنگامی كه در آن كل قرار می‌گیرند، به واقعیت جدیدی بدل می‌شوند كه واقعیت آن كل است. اجزا در ترکیب وضعیت و كیفیت پیشین خود را از دست می‌دهند؛ زیرا در كل معادلۀ جدیدی از زیست را می‌پذیرند كه از مجموعۀ آن كل ملهم می‌شود. هرچند آن معادله قوانین خود را از اجزای تشكیل‌دهنده‌اش می‌گیرد، امر قرار گرفتن چند جزء در كنار هم در یك كل، سازمانی از روابط را پدید می‌آورد كه كاركرد پیشین هر یك از اجزا را متحول می‌كند. در نتیجه قانون كل برتر از قوانین هر یك از اجزاست. 🔹 بنابراین ملاحظه می‌شود كه مسئله آن نیست كه در مقابل ورود مدرنیته به ایران، فرهنگ ملّی یا حتی سنّت از بین می‌رود، بلكه مسئله آن است كه این فرهنگ و آن سنّت شکل جدیدی به خود می‌گیرند، به پدیدۀ مقاومتی بدل می‌شوند، و خودبه‌خود و به‌ناگزیر به تركیبی جدید با اجزای وارداتی مدرنیته وارد می‌گردند. 📰 بخشی از مقاله "مدرنیته‌ای که به ما رسید" | حمید آفاق | ۷۰ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
💭 تعصب چشم‌های بینا را نابینا و گوش‌های شنوا را ناشنوا می‌کند. #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان... 🔺 @Canoon_org