eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
♨️ فراخوان مقاله‌ی همایش #آنان_که_می_اندیشند 🔸بازخوانی و بررسی آراء و اندیشه‌های امام موسی صدر 🔹م
💢 در سلسله همایشهای برگزار میشود: 🔸 بازخوانی و بررسی آراء و اندیشههای امام موسی صدر در محورهای: ➖ بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر ➖ صدر و زیست مومنانه در جهان امروز ➖ از ملیگرایی تا جهانوطنی ➖جنبش محرومان و مطالبه عدالت اجتماعی ➖ راهی جز گفتوگو نیست؛ بررسی دیدگاه سید موسی صدر 📆 مهلت ارسال مقالات: تا بیست دی ماه ۱۳۹۷ 🔻پژوهشگران، اساتید و دانشجویان ارجمند میتوانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک دبیرخانه همایش به آدرس canoon@iict.ac.ir ارسال نمایند. 🔸گفتنیست مقالات باید شرایط مقاله علمی-ترویجی را داشته باشند. 📞 جهت کسب اطلاع بیشتر می توانید با شماره ۸۸۹۶۰۵۳۶ داخلی ۱۱۳ تماس حاصل نمایید. ~~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان ♦️ @Canoon_org
🔰 فردید و انقلاب اسلامی 🔹 در نگاه فردید، رابطه‌ی‌ ما با موقعیت تاریخی‌مان _یعنی بازگشت به خویشتن_ در چارچوب نوعی فلسفه‌ی تاریخ فهم می‌شود كه در آن فلسفه‌ی تاریخ، حتی مسئله و موضوع ما تحت ‌عنوان یك موضوع تاریخی خاص نگریسته نمی‌شود و بازگشت به خود در ایران را ،بخشی از طرح تاریخی بازگشت تاریخی بشر می‌داند. 🔹 از نظر من، این بُعد فكر فردید، بعد جالب و بسیار بدیع فكر اوست كه البته به هایدگر بر می‌گردد و انطباق‌اش بر شرایط ایران كار فردید است. انقلاب اسلامی را می‌توان به انحاء متفاوتی فهمید: حادثه‌ای جزئی و خاص در یك محل یا یك منطقه، یك انتقال قدرت، یك تحول سیاسی، ... و نهایتاً انقلاب عمیقی كه در برهه‌ای خاص از تاریخ انجام گرفت كه نه با یك جمعیت و یا یك تاریخ محلی بلكه با كل بشریت و تاریخ بشری سروكار دارد. 🔹فردید در چارچوب فهم هایدگری توانست انقلاب اسلامی را در این معنای اخیر از انقلاب فهم كند و بعد تاریخی عظیمی موقعیت تاریخی ما و از جمله انقلاب اسلامی را فهمیده و آن را به‌عنوان حلقه‌ای از تطور تاریخی بشر معرفی نماید. لذا است كه با نگاه فردید، هیچ جایی برای بازگشت مدرنیته گذاشته نمی‌شود و گسست، گسستی كامل و قطعی است. 🔻 بریده‌ای از سخنان دکتر حسین کچوئیان در همایش ، بررسی و نقد آراء و اندیشه‌های ۱۳۸۷ ~~~~~ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
✍ چرا شیعیان عمان ادعای کار سیاسی ندارند؟ 🔻 شخصیت‌های مختلفی از شیعیان عمان هستند که در رده‌های متفاوت دولتی مشغول به کار و فعالیت هستند. با ‌این‌حال باید به این نکته بسیار مهم هم توجه کرد که در عمان، شیعیان ادعای کار سیاسی ندارند. 🔸به دليل در اقليت بودن و نيز فضای حاكم بر عمان، شيعيان هیچ‌گونه فعالیت سیاسی ندارند و به همين دليل از مؤسسه يا تشکل سیاسی هم برخوردار نيستند. 🔸بيشتر فعالیت‌های شيعيان اين سرزمين فرهنگی و مذهبی است. نكته مهم در اين زمينه آن است كه بيشتر آنها دارای تحصیلات عالیه هستند كه گروهی در مدارس خود عمان به اين مدارج تحصيلی رسيده‌اند و گروهی ديگر در شهرهای مذهبی ديگر كشورها. در ايران هم در شهر قم می‌توان عمانی‌های دنبال تحصيل را ديد. 🔸دلایل بسیاری وجود دارد که مانع از فعالیت‌های سیاسی شیعیان در عمان می‌شود؛ از يك‌سو فضای سیاسی این کشور به گونه‌ای است که اجازه هیچ گونه فعالیت سیاسی را نه تنها به شیعیان، بلکه به هیچ گروهی نمی‌دهد؛ از سوی‌ديگر خود شیعیان هم مطالبات سیاسی ندارند که از طریق فعالیت‌های سیاسی در پی احقاق حق خود باشند. 🔸از همين‌رو بیشتر فعالیت‌های شیعیان عمان فعالیت‌های فرهنگی است كه اجازه آن را هم دولت به آن‌ها داده است. با توجه به همين آزادی مذهبی است كه شيعيان عمان در مساجد و حسینیه‌های متعددی كه در عمان دارند مانند همه شیعیان امور دینی و مذهبی خود را انجام می‌دهند. 🔹بخشی از گفتگوی «حسن خاکرند» با نشریه ، شماره ۱۰۵ ~~~~~~ کانون اندیشه جوان👇 ♦️ @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عامل اصلی کودتای ۲۸ مرداد چیست؟ 🔻 گفتگو و پاسخ حسین دهباشی در نشست عملیات آژاکس درباره کودتای ۲۸ مرداد‌ #بازنشر ~~~~~ ▫️ همراه ما باشید... ✖️ @canoon_org
کانون اندیشه جوان
♨️ فراخوان مقاله‌ی همایش #آنان_که_می_اندیشند 🔸بازخوانی و بررسی آراء و اندیشه‌های امام موسی صدر 🔹م
💢 در همایش‌های برگزار می‌شود: 🔸محورهای همایش بازخوانی و بررسی آراء و اندیشه‌های امام موسی صدر: ⬛️ محورهای اصلی: ➖ بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر ➖ صدر و زیست مومنانه در جهان امروز ➖ از ملی‌گرایی تا جهان‌وطنی ➖جنبش محرومان و مطالبه عدالت اجتماعی ➖ راهی جز گفت‌وگو نیست؛ بررسی دیدگاه سید موسی صدر ⬛️ محورهای فرعی: ➖ اندیشه‌های اقتصادی امام موسی صدر ➖ زن در اندیشه امام صدر ➖ سیره تعلیم و تربیتی امام صدر ➖ امام موسی صدر و تقریب مذاهب و ادیان ➖ جهان چهارم: امکانات و اقتضائات حضور در آن ➖ امام موسی صدر و اسلام و مواجهه با تجدد ➖ امام صدر و انقلاب اسلامی ➖ مقاومت در اندیشه امام موسی صدر ➖ آزادی از نگاه امام موسی صدر 📆 مهلت ارسال مقالات: تا بیست دی ماه ۱۳۹۷ 🔻پژوهشگران، اساتید و دانشجویان ارجمند می‌توانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک دبیرخانه همایش به آدرس canoon@iict.ac.ir ارسال نمایند. 🔸گفتنی‌ست مقالات باید شرایط مقاله علمی-ترویجی را داشته باشند. 📞 جهت کسب اطلاع بیشتر می توانید با شماره ۸۸۹۶۰۵۳۶ داخلی ۱۱۳ تماس حاصل نمایید. ~~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان ♦️ @Canoon_org
🔰 دویست‌وهشتادوهفت روز رابطه با امریکا 🔹 سیاست‌ها و اظهارنظرهای اعضای برجسته نهضت آزادی در قالب دولت موقت در رابطه با ضرورت استمرار روابط با امریكا در حالی صورت می‌گرفت كه امام خمینی(ره) به‌عنوان رهبر نهضت اسلامی مردم ایران بر محدودكردن و سپس قطع روابط با امریكا تاكید داشتند. 🔹امام همواره معتقد بودند كه «امریكا از انگلیس بدتر، انگلیس از امریكا بدتر، شوروی از هر دو بدتر، همه از هم بدتر و پلیدترند» اما از آنجا كه در آن ایام سروكار كشور بیش از همه با امریكایی‌ها بود، ایشان نیز بیشتر گرفتاری‌های ما را از ناحیه دولت امریكا می‌دانستند و به‌همین‌دلیل رابطه ایران و امریكا را رابطه مظلوم با ظالم می‌خواندند. 🔹امام خمینی برخلاف اعتقاد دولت موقت به برقراری روابط حسنه با امریكایی‌ها، خواهان اتخاذ مواضعی اصولی و نیز مقاومت در برابر نفوذ امریكا بودند. این اعتقاد امام به قدری راسخ بود كه حتی خود امریكایی‌ها معترف شدند كه: «نظریات امام خمینی(ره) تقریبا تحت تسلط رد هرگونه دخالت خارجی و به‌ویژه امریكایی قرار گرفته است» 🔹 عملكرد امام‌ خمینی(ره) به‌گونه‌ای بود كه سازش با امریكا را برای تمام گروه‌ها و شخصیت‌هایی كه به غرب گرایش داشتند عملا غیرممكن ساخته بود. به اعتراف امریكایی‌ها «مذاكره به روش معمول با امام خمینی (ره) مفهومی ندارد. در او جایی برای سازش و مصالحه وجود ندارد.» ▫️ بخشی از مقاله "دویست‌وهشتادوهفت روز رابطه با امریکا" / علی راکی / شماره۲۶ ~~~~~ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
📌 بازگشت به اصالت و خویشتن خویش در کلام امام موسی صدر ▫️ #آنان_که_می_اندیشند ▫️ 🔻کانون اندیشه جوان 🔺 @canoon_org
🔰 بزرگِ معمارانِ مشائی فلسفه اسلامی 🔸بعد از فارابی فلاسفه ديگری مكتب مشائی را رشد و تقويت كردند اما فلسفه مشاء با «ابن سينا» به اوج كمال خود رسيد. ابن سينا سرآمد فلاسفه مشاء است. كتاب‌های «شفاء»، «اشارات»، «نجات»، «مبدأ و معاد»، «عيون الحكمه» و «دانش‌نامه علايی» تنها بعضی از كتب مهم فلسفی اوست كه اعتبار و اتقان خود را تاكنون حفظ كرده و همچنان از منابع مهم علم فلسفه به شمار می‌رود. ابن سينا مكتبی را كندی و فارابی شروع كرده ‌بودند، توسعه داد و به سرحد كمال رساند. او الاهيات ارسطويی را با افكار نوافلاطونی درآميخت و به اين ترتيب مراتب هستی به عنوان افاضات يک سلسله عقول از مبدأ يكتا جلوه‌گر شد. ابن سينا به تبع فارابی بحث وجود را بسط داد، ابواب نوينی در آن گشود و آن را اساس فلسفه اسلامی نمود. تمايز بين وجود و ماهيت و جهات سه‌گانه وجوب، امكان و امتناع كه در كتب ابن سينا ديده می‌شود در حالی اساس فلسفه اسلامی شد كه در فلسفه ارسطو از آن‌ها خبری نبود. 🔹 ابن سينا در محيط فكری وحی اسلامی می‌زيست و مسلمان بود، پس مسأله وحدت مبدأ، خلقت عالم، نبوت، معاد و علم خداوندی به جزئيات نزد او به صورت خاصی جلوه‌گر می‌شد. او سعی داشت در اين امور اصول فلسفه يونانی را با معارف اسلامی تلفيق كند. ابن سينا هنگامی كه از طريق استدلال به حل برخی مسائل از قبيل معاد جسمانی نائل نشد به عجز خود اقرار كرد و تصريح نمود كه تنها راه رسيدن به اين گونه حقايق پيروی از تعاليم آسمانی است. 🔹 فلسفه مشائی تركيبی است از فلسفه ارسطو و افكار شارحان اسكندرانی او و فلسفه نوافلاطونيان، مخصوصاً فلوطين؛ اين تركيب در دامان تفكر اسلامی و به دست ابن سينا به مرحله پختگی رسيد. شيخ همواره سعی می‌كرد تا دين و فلسفه را تلفيق دهد و اين سعی او خصوصاً در تفسيرهايی كه بر سوره‌های قرآن نوشته مشهود است. وی در فلسفه خود به تعاليم اسلامی كه عالم را قائم به حقيقتی فراتر از خود می‌داند، معاد را امری حتمی می‌شمارد و توحيد را اساس همه حقايق می‌انگارد، توجه كامل داشته است. 📚 برشی از كتاب «حكمت جاودانه» / نوشته حسن معلمی / انتشارات كانون انديشه جوان ~~~~~ 🔻 @canoon_org
💠 شادی آزادی از دست دیکتاتور و غم اشغال سرزمین 🔸 در هفدهم سپتامبر نیروهای شوروی و انگلستان تهران را اشغال و كلیه تاسیسات نظامی و راه‌آهن را متصرف شدند و بلافاصله مقدمات حمل اسلحه و مهمات از خلیج فارس به دریای خزر را به وسیله راه‌آهن سراسری ایران فراهم نمودند. 🔸 اتباع آلمان نیز به دست قوای دشمن افتادند و نیمی از آنان به بازداشتگاه‌های سیبری و بقیه به استرالیا تبعید شدند. در جریان حمله متفقین و اشغال كشور، هم‌پیمانان ایران در پیمان سعدآباد، كوچكترین اقدامی به نفع ایران ننمودند و بی‌فایده بودن این پیمان منطقه‌ای عملا به اثبات رسید. از سوی دیگر متفقین با اینكه عملیاتشان برخلاف كلیه موازین و اصول بین المللی بود، ولی عملا خیالشان از فعالیت آلمانی‌ها در خاورمیانه كه چاه‌های نفت و راه‌های ارتباطی این منطقه را به خطر انداخته بودند، آسوده شد. 🔹 ایرانیان نیز كه در مدت بیست سال حكومت دیكتاتوری رضاخان از آزادی محروم و از حوادث بین المللی بی‌خبر بودند، یكبار دیگر شاهد اشغال مصیبت بار كشورشان از سوی بیگانگان گردیدند. 🗞 برشی از مقاله "پل پیروزی متفقین" / سیدعلی بهبهانی / ، شماره ۲۴ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
📝 روشنفکر و روشنفکری از نگاه دكتر شريعتی 🔹 روشنفكر در يك كلمه، كسی است كه نسبت به «وضع انسانی» خودش در زمان و مكان تاريخی و اجتماعی‌ای كه در آن است خودآگاهی دارد و اين «خودآگاهی» جبراً و ضرورتاً به او احساس يك مسئوليت بخشيده است. 🔹 روشنفكر خودآگاه مسئول است كه اگر تحصيل‌كرده هم باشد مؤثرتر است و اگر نباشد شايد كم‌اثرتر. ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
🔰 اوضاع آشفته ایران و شروع جنگ جهانی 🔹 آغازگر اصلی جنگ جهانی دوم آدولف هیتلر، یك جوان نظامی اتریشی الاصل بود كه با اولتیماتومی كه به كشورهای همجوار داد، جنگ را آغاز كرد. اما در ایران، در حالیكه تمام شرایط و اوضاع نشان می‌داد كه رضاشاه رژیم خود را كاملا مستقر كرده و از هیچ سو خطری تهدیدش نمی‌كند، در آن سوی دنیا حادثه‌ای رخ داد كه تاثیرات آن به زودی به ایران نیز رسید. 🔹جنگ جهانی دوم در حالی با حمله ارتش هیتلر به لهستان آغاز شد كه رژیم ایران برای مبارزه با عوارض آن از همیشه ضعیف‌تر بود. رجالی كه در سال‌های سخت جنگ جهانی اول مملكت را حفظ كرده بودند، دیگر زنده نبودند. مستوفی الممالك و مشیرالدوله درگذشته بودند، تیمورتاش و نصرت‌الدوله و داور كه همچون فروغی، قوام‌السلطنه، مخبرالسلطنه، موتمن الملك كه ممكن بود بتوانند كاری انجام دهند در گوشه‌ای به كارهای كشاورزی و یا فعالیت‌های ادبی می‌پرداختند. تقی‌زاده و حكیم‌الملك نیز در اروپا به سر می‌بردند و ماسون‌ها نیز از دور رضاخان به دست خودش پراكنده شده بودند. 🔹 قزاق سوادكوهی می‌خواست با اعلام بی‌طرفی، كشور و رژیم را از گزند حوادث جنگ جهانی مصون نگاه دارد. جنگ دوم جهانی زمانی آغاز شد كه رژیم ایران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ ایران به اروپا مرتبط و وابسته بود. صنایع نوپای ایران در آن زمان بیشتر با مدیریت و حضور فعال خارجی‌ها و به‌ویژه آلمان‌ها ساخته می‌شد. برای تعمیر، اداره و تهیه لوازم اولیه این كارخانجات نیاز به اروپایی آرام بود چرا كه تجارت خارجی هر دم فزونی می‌گرفت. 🗞 برشی از مقاله "پل پیروزی متفقین" / سیدعلی بهبهانی / ، شماره ۲۴ ~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید... 🔺 @canoon_org
📌 سکولار زندگی کردن در نگاه امام موسی صدر ▫️ ▫️ 🔻کانون اندیشه جوان 🔺 @canoon_org
📝 ایران، پل پیروزی متفقین 🔹 با حمله آلمان‌ها به شوروی و آشكار شدن نقشه آن‌ها برای رسیدن به خلیج فارس و اشغال شبه قاره هند و مراكز نفتی خاورمیانه، متفقین عبور از خاك ایران را مطمئن‌ترین و كوتاه‌ترین راه كمك به اتحاد شوروی دانستند. 🔹چرچیل -نخست وزیر وقت بریتانیا- در خاطرات خود به اهمیت ارتباطی ایران كه بهره‌گیری از آن، متفقین را از راه دشوار اقیانوس منجمد شمالی بی‌نیاز می‌ساخت، اشاره كرده است. در جریان جنگ جهانی دوم، متفقین از طریق راه‌آهن سراسری ایران و سایر راه‌های ارتباطی كشور، حدود پنج و نیم میلیون تن اسلحه، مهمات، مواد غذایی و دارو را به شوروی منتقل كردند. برخی از محققان براین باورند كه سیل كمك‌های سرازیر شده از مسیر ایران به شكست آلمان‌ها در استالینگراد انجامید و به همین جهت متفقین ایران را پل پیروزی خواندند. 🗞 برشی از مقاله "پل پیروزی متفقین" / سیدعلی بهبهانی / ، شماره ۲۴ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▪️بله: lish.ir/KoP‌
🔰 جایگاه مردم در حكومت (۱) 🔹 حضرت امام (ره) برای نقش مردم در حكومت اهمیت ویژه‌ای قائل بودند؛ به‌‌گونه‌ای كه می‌فرمودند: «میزان، رای مردم است.» اما درخصوص این كه منظور از این جمله چیست، مباحث زیادی درگرفته كه در كل، این مباحث را می‌توان در دو طیف دسته‌بندی كرد. 🔹 طیف اول با استفاده از قاعده‌ی لطف این جمله را تفسیر می‌كنند. بدین‌معنا كه آنان می‌گویند: حضرت امام (ره) می‌فرمودند فلسفه ارسال رسل هدایت مردم است و تمام انبیاء و ائمه برای این منظور آمده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت كه انبیاء به نوعی خدمتگزار مردم هستند و فلسفه رهبری الهی، هدایت و خدمت به مردم می‌باشد و علت تعیین شروط و وظایف سخت برای رهبریت از سوی خدا، آن است كه به مردم لطمه‌ای وارد نشود. 🔹 بر این اساس می‌توان گفت یكی از موارد لطف آن است كه به خواست مردم توجه داشته باشیم و آنان را در اموری كه به خود آنان مربوط است مشاركت دهیم و از همین رو بود كه خداوند به رسولش می‌فرمود: «و امرهم شوری بینهم» «و شاورهم فی الامر»؛ در حالی‌كه پیامبر اكرم (ص) پس از مشورت با مردم و عمل به خواست آنان در جنگ احد با شكست مواجه گردید. اما باز هم خداوند فرمود آنها را عفو كن و با آنان مشورت كن؛ زیرا راه‌حل مشكلات مردم، مشاركت دادن خود آنان در امور است و رهبر تلاش می‌كند مردم را به نحو درست هدایت كند و ابزارهای مشاركت سالم را فراهم كند و لذا حضرت امام (ره) با تشكیل نهادهای مشاركتی مثل احزاب، شوراها، مجلس و . . . مخالفتی نداشتند. ... 🗞 برشی از مقاله "انقلاب امام خمینی؛ مشروطه نائینی" / نجف لک‌زایی / ، شماره ۲۶ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️بله: lish.ir/KoP‌
🔰 جایگاه مردم در حكومت (۲) 🔹 ... اما طیف دوم، در استنباط خود از این جمله، به نظریه فلسفه تاریخ حضرت امام‌ (ره) استناد می‌كنند كه در آن ایشان معتقدند كه در سراسر تاریخ دو جریان وجود داشته است: مستكبران و مستضعفان. انبیاء و رهبران الهی در گروه مستضعفان قرار دارند كه خداوند به آنان (مستضعفان) توصیه می‌كند در امور دینی و دنیوی پشتیبان و یاور هم باشند؛ چنانكه بسیاری از مظاهر دینی چون نماز جماعت، نماز جمعه و عیدین، حج، تولی و تبری، بر جنبه عینی این همیاری در قالب مشاركت مردمی و حضور تشكیلاتی دلالت دارد. ضمن آنكه حضرت امام (ره) به جبر قائل نبودند و معتقد بودند كه انسان مختار آفریده شده و به اختیار خود می‌تواند اعمال عبادی و بندگی الهی را به جا آورد و یا ترك كند؛ یعنی اعتقادی كه حضور و مشاركت اختیاری مردم در انجام امور نیك و ترك اعمال خلاف را توجیه می‌كند؛ «تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان»؛ كه مبنای فقهی حضرت امام(ره) در بحث تكلیف و قدرت نیز بر همین اساس توضیح داده می‌شود؛ چون حضرت امام (ره) مبنای تكلیف را بر اختیار می‌دانستند و معتقد بودند چنانچه انسان مختار نباشد، تكلیف نیز معنی پیدا نخواهد كرد. 🔹 گفتنی است كه تاكید امام بر حضور و مشاركت مردم و لزوم این امر، از باب حكم حكومتی بود و ایشان نظریه خود را از این منظر مطرح كردند و میزان را رای مردم دانستند. نقش حكم حكومتی آن است كه مطابق مصلحت، حكمی را كه در شرع نیامده ارائه می‌كند و لذا ایشان با حكم حكومتی خویش به نوعی می‌خواست به رای مردم اعتبار بخشد و آنان را بر سرنوشت خود حاكم سازد و لذا می‌توان گفت نظریه حضرت امام (ره) نه بر مردم‌داری دینی بلكه بر مردم‌سالاری دینی اطلاق دارد؛ بویژه آن‌كه ایشان در ضمن این قبیل سخنان خود همواره تاكید می‌كردند كه «مردم اسلام را می‌خواهند.» 🗞 برشی از مقاله "انقلاب امام خمینی؛ مشروطه نائینی" / نجف لک‌زایی / ، شماره ۲۶ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▪️بله: lish.ir/KoP‌
♨️ فراخوان مقاله‌ی همایش #آنان_که_می_اندیشند 🔸بازخوانی و بررسی آراء و اندیشه‌های امام موسی صدر 🔹مهلت ارسال مقالات: تا بیستم دی‌ماه ۹۷ ➖ اطلاعات بیشتر در وب‌گاه کانون اندیشه جوان www.canoon.org ✖️ @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معامله قرن 💠 بزرگ‌ترین معامله آمریکا درحال شکل‌گیری‌ست... 🔻 اهداف و پشت‌پرده این معامله چیست؟ ✖️ @canoon_org
🔰 دولت موقت استعفا داد... 🔹 بازرگان فردی میانه‌رو، معتقد به اصلاحات دموكراتیك و سیاست گام‌به‌گام بود و از اقدامات انقلابی استقبال چندانی نمی‌كرد. این در حالی بود كه جامعه ایران، شدیدا از هیجانات فزاینده انقلابی متاثر بود و توده جامعه، اقدامات انقلابی را طلب می‌نمود. براین‌اساس، می‌توان به علت درخواست حضرت امام (ره) از مردم برای حمایت از دولت بازرگان و نیز حمایت خود ایشان از این دولت پی برد. 🔹 باتوجه به تفاوت‌های ساختاری دیدگاه مهندس بازرگان و اعضای كابینه وی ـ كه اكثرا از اعضای نهضت آزادی ایران و جبهه ملی ایران بودند و سیاست گام‌به‌گام و تغییر تدریجی را ترویج می‌كردند ـ با دیدگاه طیفی كه به‌تدریج به نیروهای خط امام موسوم شدند و بر تغییرات و اقدامات سریع و انقلابی اصرار داشتند، دیری نگذشت كه اتحاد سیاسی و وحدت ناشی از شرایط ویژه انقلابی برای سرنگونی حكومت پهلوی، كم‌رنگ‌تر شد و جناح‌بندیهای جدیدی در ساختار رسمی جمهوری اسلامی پدید آمد و پس از آن، اختلاف‌نظرها به اختلافات سیاسی و رقابت سیاسی تبدیل شد. 🔹 در كنار این وضعیت، مسائل و مشكلات عدیده‌ای كه از پی‌آمدهای انقلاب بود، چهره خود را نمایان ساخت. همچنین برخی اختلاف‌نظرهای جدی در بین اعضای كابینه دولت موقت نیز پدید آمد كه به استعفای چند تن آن‌ها از جمله كریم سنجابی، كاظم سامی و شریعتمداری منجر شد. در مجموع، تاكید بیش از حد دولت موقت بر حركت گام‌به‌گام و واقع‌گرایی افراطی در شرایطی كه توده جامعه در اوج انقلابی‌گری و خواستار اقدامات انقلابی بود، باعث شد كه دولت موقت پیش از آنكه به انجام همه ماموریتهای محوله از طرف رهبر انقلاب (ره) نائل آمد، در چهاردهم آبان ۱۳۵۸ استعفای خود را به شرح زیر به ایشان تقدیم كند: ➖ «. . . با كمال احترام معروض می‌دارد پیرو توضیحات مكرر گذشته و نظر به این‌كه دخالت‌ها، مزاحمت‌ها، مخالفت‌ها و اختلاف‌نظرها انجام وظایف محوله و ادامه مسئولیت را برای همكاران و اینجانب مدتی است غیرممكن ساخته و در شرایط تاریخی حساس حاضر، نجات مملكت و به ثمررساندن انقلاب بدون وحدت كلمه و وحدت مدیریت میسر نمی‌باشد. بدین‌وسیله استعفای خود را تقدیم می‌دارد تا به نحوی كه مقتضی می‌دانند كلیه امور را در فرمان رهبری گیرند و یا داوطلبانی را كه با آن‌ها هماهنگی وجود داشته باشد مامور تشكیل دولت فرمایند. باعرض سلام و دعای توفیق. [امضاء] مهدی بازرگان.» 🔹 قبل از این نیز بازرگان چندبار استعفا كرده بود ولی پذیرفته نشده بود، اما این‌‌بار حضرت امام خمینی‌ (ره) در پانزدهم آبان استعفای او را پذیرفت و طی حكمی شورای انقلاب را مامور ادامه ماموریت‌های محوله به دولت موقت نمود. لذا دولت موقت باعنوان «دولت موقت شورای انقلاب» به وظایف خود ادامه داد. امام خمینی (ره) در این حكم قاطعانه خواستار انجام اقدامات انقلابی برای حل مشكلات موجود شده بود: ➖ «. . . لازم به تذكر است كه با اتكا به خداوند متعال و اعتماد به قدرت ملت عظیم‌الشان باید امور محوله را خصوصا آنچه مربوط است به پاكسازی دستگاه‌های اداری و رفاه حال طبقات مستضعف بی‌خانمان به‌طور انقلابی و قاطع عمل نمایند.» 🗞 برشی از مقاله "شاهکار دولت موقت!" / سجاد راعی گلوجه / ، شماره ۲۶ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
استدعاء مقالة لمؤتمر #اولئک_الذین_یتفکرون قراءة وتحليل لآراء وأفكار الإمام موسى الصدر موعد لتقدیم المقالات:حتى ١ كانون الثاني كحدّ أقصى لمزید من المعلومات یرجی الرجوع الی موقع التالی: www.canoon.org
کانون اندیشه جوان
استدعاء مقالة لمؤتمر #اولئک_الذین_یتفکرون قراءة وتحليل لآراء وأفكار الإمام موسى الصدر موعد لتقدیم ال
المحاور: دراسة أسلوب الإمام موسى الصدر في العمل المؤسسي و التنظيمي الصدر و نمط العيش الإيماني في العالم المعاصر من القومية إلى العالمية حرکة المحرومين والمطالبة بالعدالة الإجتماعية لا سبيل سوى الحوار؛ دراسة رؤية الإمام موسى الصدر دعوة لإرسال المقالات: بإمكان الأساتذة، والباحثين، وطلاب الجامعات وطلاب الحوزات العلمية الأفاضل إرسال مقالاتهم ضمن المحاور المقترحة إلى إيميل الأمانة العامة للمؤتمر على العنوان canoon@iict.ac.ir حتى ١ كانون الثاني كحدّ أقصى. يجب أن تنطوي المقالات على خصائص المقالة البحثيّة.
🔴 ظرفیت محدود ❗️ کارگاه آموزشی یک روزه «کلیدهای فهم #رسانه_های #عربی» دکتر #مسعودفکری باشگاه #توانا اعطاء گواهی معتبر از #خبرگزاری_فارس ثبت نام: Tavana.farsnews.ir 02188911668_02188911850
📌 امام موسی صدر زمینه و فرهنگ همکاری مردم لبنان با امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را فراهم کرد. 🔻گفتاری از سید حسن نصرالله ▫️ #آنان_که_می_اندیشند ▫️ 🔻کانون اندیشه جوان 🔺 @canoon_org
🔰 برخی نمی‌فهمند قرآن و حدیث عقلانی است. 🔸 برخلاف گفتۀ مستشرقین که می‌گویند فلسفه از خارج آمده است و در اسلام هیچ اصالتی ندارد، فکر فلسفی اسلامی کاملاً اصیل است. افزون بر این آ‌‌‌ن‌ها می‌گویند فلسفه چون عقلانی است و این چیزی که بهش فلسفۀ اسلامی گفته می‌شود به فرض هم که وجود داشته باشد، چون مستند به قرآن و حدیث است و قرآن و حدیث نقلی است، پس این فلسفه هم نقلی است. از آن‌سو فلسفه که نقلی نمی‌شود فلسفه باید عقلی باشد، پس فلسفۀ اسلامی، اگر هم وجود داشته باشد، فلسفه نیست. 🔻 این نمی‌فهمد این معنا را که درست است که فلسفۀ اسلامی مستند به قرآن و حدیث است، ولی خود قرآن و حدیث عقلانی است. این را نمی‌فهمد. متوجه‌اید؟ می‌گوید چیزی به اسم فلسفۀ اسلامی وجود ندارد. فلسفۀ اسلامی همان فلسفۀ یونانی است که به خط عربی نوشته می‌شود یا از سمت راست نوشته می‌شود. یونانی از چپ نوشته می‌شود این از راست نوشته می‌شود! این یک. 🔸 دوم به فرض هم اگر چیزی به اسم فلسفۀ اسلامی موجود باشد، چون مستند به قرآن و حدیث است، فلسفه نیست کلام است. بنده می‌گویم پیش از اینکه ترجمۀ فلسفۀ یونانی آغاز شود و بیاید در حوزۀ اسلامی، در اسلام تفکر اصیل فلسفی وجود داشت. درست است که مستند به قرآن و حدیث است، ولی خود این قرآن و حدیث عقلانی است. به چه زبانی بگویم. حدیثی است به نام عمران صابی از حضرت رضا (ع)؛ یک شخصی به اسم عمران صابی در مجلس مأمون مناظره می‌کند می‌گوید: «هل کان الکائن معلومٌ فی نفسه عند نفسه؟» این‌گونه شروع می‌شود، می‌گوید: آیا این خدا علم داشت یا نداشت. مباحث علم حضوری و حصولی را مطرح می‌کند. در زمان حضرت رضا (ع) هنوز دورۀ آغاز ترجمۀ فلسفۀ یونان است. نهایتاً آن دوران ترجمه است. هنوز نظام فلسفه‌ای به دست فارابی تأسیس نشده است، ولی مباحث بسیار، بسیار مهم دقیقی درباب علم حضوری و حصولی طرح می‌شود. 🔸 مباحثی دیگر طرح می‌شود درباب «وحدت شخصیۀ وجود» که ام‌المسائل عرفان و فلسفه است. اصلاً فلسفه و عرفان دائرمدار وحدت شخصیه است. از حضرت می‌پرسد که آیا حق تعالی در آن مقام شامخ به غیر خودش علم داشت؟ حضرت می‌فرمایند علم وقتی است که بخواهد اشیا را از همدیگر جدا کند. شما وقتی به چیزی علم پیدا می‌کنید چگونه پیدا می‌کنید؟ وقتی که این را از آن جدا کنید. این را بگویید این، آن را بگویید آن. حضرت فرمودند چیزی غیر از او نبود، می‌خواست به چه چیزی عالم باشد؟ یعنی اثبات وحدت شخصیه! 🗞 بخشی از گفتگوی زمانه با منوچهر صدوقی‌سها | منتشر شده در شماره ۱۰۰ | با عنوان اتحاد جهل و غرض در کتمان اصالت فکر فلسفی ➖➖➖➖➖ ◽️ در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 «بعثت خون» مجموعه‌ پادکست‌های کوتاه به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان (ع) 🔺 کانون اندیشه جوان 🔻 @canoon_org