💠 حدیث روز 💠
🏴 عاقبت ریختن اشک برای اهل بیت (ع)
🔻امام حسین علیهالسلام:
من دمعت عيناه فينا قطرة بوأه الله عز و جل الجنة
💎 چشمان هر كس در مصيبتهاى ما قطرهاى اشك بريزد، خداوند او را در بهشت جاى مىدهد.
📚 احقاق الحق، ج ۵، ص ۵۲۳
🌺حکم شرعی امروز 🌸
وصیت محضری
بسیاری از مردم فقط وصیت محضری را می پذیرند.
در حالی که وصیت میت را باید عمل کرد، به هر کیفیت که باشد، چه به زبان و چه به نوشته محضری و غیر محضری.
توضیح المسائل مراجع ج2 ص57 م2695
🔸 حدیث داریم که شیطان با سه طایفه کاری ندارد. آنهایی که یاد خدا میکنند، آنهایی که هنگام سحر بلند میشوند و استغفار میکنند و آنهایی که از ترس خدا هنگام سحر گریه و انابه میکنند.
🔹 آیتالله مجتهدی (ره)
#درس_اخلاق
✳ در عاشورا به امام حسین(ع) سر سوزنی ضرر نزدند!
🔻 #ضرر و خسران این است که انسان آنچه را که برایش آفریده شده، از دست بدهد. این ضرر است. اما اگر آن مطلب را حفظ کند، دیگر نمیتوانند هیچ ضرری به او بزنند. اگر انسان خودش به خودش ضرر نزند، هیچ کس نمیتواند به او ضرر بزند. دیگران میتوانند به کسی #ظلم کنند ولی نمیتوانند به او ضرر برسانند. در #عاشورا به حسینبنعلی علیه السلام سر سوزنی ضرر نزدند، بلکه به خودشان ضرر زدند. خودشان ورشکست شدند. سودهایی که حسینبنعلی علیهماالسلام در عاشورا برده، چه کسی برده است؟
👤 #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚 از کتاب #آیینه_تمام_نما
نه فقط ماهِ محرم ، همهی سال عزاست
بهر آنکس که به هر صبح و شبش میگریَد
لأَندُبَنَّک صَباحاً و مَساءً
و لأَبکینَّ عَلَیک بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً.
[زیارتناحیه مقدسه]
هر صبح و شام
بر تو گریه و شیون میکنم
و در مصیبت تو به جای اشک
خون می گریم ....
#آجرک_الله_یا_بقیة_الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا حقيقت داره کسي رو که شب جمعه خاک کنند سوال و جواب شب اول قبر نداره؟
❁﷽❁❁﷽❁❁﷽❁❁﷽
✍️پاسخ:
شب و روز جمعه در بین ایام هفته از یک امتیاز و شرافت خاصی برخوردار است که یکی از آنها این است که اگر انسان مؤمنی در این وقت از دنیا رفت به برکت و شرافت آن برخی از مشکلات و حوادث عالم قبر و برزخ از او برداشته می شود.
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد، دعاها را مستجاب می کند، حوایج را بر می آورد و ...[1] در این باره روایاتی در منابع دینی آمده است که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می شود:
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ رَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ عَذَابَ الْقَبْرِ.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که در شب یا روز جمعه بمیرد، عذاب قبر از او برداشته می شود.[2]
همین طور از امام صادق (ع) روایت شده است:
قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ مَاتَ مَا بَیْنَ زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ یَوْمِ الْخَمِیسِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ أَمِنَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ.
کسی که بین ظهر روز پنج شنبه تا روز جمعه از دنیا برود، از فشار قبر در امان خواهد بود.[3] به همین مضمون نیز روایاتی وارد شده است؛
وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع...وَ مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مَنْ مَاتَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أُعْتِقَ مِنَ النَّارِ.
کسی که در روز جمعه از دنیا برود عذاب قبر از او برداشته و از عذاب جهنم آزاد می شود.[4]
با وجود این روایات؛ به جهات مختلف نمیتوان این روایات را به صورت کلی پذیرفت، بلکه باید آنها را مشروط به وجود شرایط مختلف کرد؛ زیرا اصل و قوام امور بر اعمال و اعتقادات انسانها پیریزی شده است و اگر امور دیگری دخیل میباشند؛
بر اساس این اصل هستند. مرگ در زمانی مشخص، یک امر اختیاری برای انسان نیست و انسان در آن نقشی ندارد؛ حال چگونه میتوان پذیرفت که امری غیر اختیاری چنین ثمراتی برای انسان داشته باشد. علاوه بر این؛ بسیاری از انسانهای فاسد و فاسق در شب و روز جمعه مردهاند؛ حال چگونه میتوان تنها به جهت مرگ در این زمان خاص، امتیازات مطرح شده در روایات را برای آنان نیز عمومیت داد.
حال که مشخص شد منظور از این روایات، مطلق انسانها نیستند؛ باید به دنبال مراد این دسته از احادیث باشیم.
امام باقر(ع) میفرماید: «شخصی که در روز جمعه بمیرد، در حالیکه به حق ما اهل بیت آگاه باشد؛ خداوند او را از آتش جهنم رهایی میبخشد و او را از عذاب دور میکند».[5] این روایت که برخی آنرا از امام صادق(ع) نیز نقل کردهاند[6] نشان میدهد که مرگ در این زمان، تنها کمککننده میباشد.
اگر انسان در زندگی خود راه درست را پیموده باشد و در عین حال خطاهای اندکی از او سر زده باشد، مردن در این ایام به او کمک خواهد کرد. طبیعی است که برخی ایام دارای شرایطی هستند که خداوند آنها را مبارک گردانیده و در آن زمانها رحمت الهی، شامل افراد بیشتری میشود؛ لذا پیامبر اسلام(ص) فرمود: «براى پروردگار شما در دوران عمرتان، نسیمهاى رحمتى است ...».[7]
[1] الکافی، ج 3، ص 414،
[2]منلایحضرهالفقیه، ج 1، ص 138، ح 371
[3] همان، ح 372،
[4] همان، ح 373.
[5]. کافی، ج 3، ص 415.
[6]. الاختصاص، ص 130.
[7]. کشف الأسرار، ج 8، ص 116،
📣📣 توجه توجه
🌹السلام علی الشیب الخضیب🌹
قرائت زیارت ناحیه مقدسه علیه السلام
جمعه 7 شهریور ساعت 18 رسمی
در جوار امامزادگان روستای صرم
🔔🔔 لطفا جهت رعایت دستورالعمل های بهداشتی حتما با خود زیر انداز و ماسک و آب آشامیدنی و کتاب دعا همراه داشته باشید
💫 احادیثی در مورد اهمیت بسیار زیاد و فوق العاده امر به معروف و نهی از منکر
بخش دوم (آخر)
🔸 امام صادق(علیه السلام):
كسى مى تواند امر به معروف و نهى از منكر كند كه داراى سه صفت باشد:
۱ـ به آنچه امر مى كند عمل كند و از آنچه نهى مى كند اجتناب نمايد.
۲ ـ در امر كردن و نهى نمودن ميانه روى را پيشه خود كند.
۳ ـ از روى دلسوزى و مهربانى و با مدارا امر و نهى كند.
(وسایل الشیعه ج۱۶ ص۱۵۰ ح۲۱۲۱۰)
🔸 امام علی(علیه السلام):
كسانى كه مردم را به كارهاى نيك امر مى كنند و خود آن را انجام نمى دهند و كسانى كه مردم را از كارهاى زشت باز مى دارند اما خود مرتكب آن مى شوند مورد لعن و نفرين هستند.
(منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خوئی) ج۱۰ ص۱۸۳)
🔸 امام علی(علیه السلام):
ديگران را از منكر باز داريد و خود نيز از آن دورى كنيد زيرا شما مأمور شده ايد كه اوّل خودتان منكر را ترك كنيد بعد نهى از منكر نمائيد.
(منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خوئی) ج۷ ص۲۵۰)
🔸پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله):
بد مردمى هستند كسانى که امر به معروف ونهى از منكر نمى كنند.
(نوادر(راوندی) ص۲۶ بحارالانوار(ط-بیروت) ج۲۲ ص۳۱۱ ح۱۲)
🔸 پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله):
امر به معروف كنيد و از كارهاى زشت نهى كنيد و گرنه عذاب خدا همه شما را فراخواهد گرفت.
(وسایل الشیعه ج۱۶ ص۱۳۵ ح۲۱۱۷۳)
🔸 امام رضا(علیه السلام):
رسول خدا صلي الله عليه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خداوند اعلان جنگ داده اند.
(کافی(ط-الاسلامیه) ج۵ ص۵۹ ح۱۳)
🔸 حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآله):
هركس ديگرى را به كار نيكى امر كند يا او را از كار زشتى باز دارد يا اينكه او را به خيرى راهنمائى نمايد و يا اشاره به امر خيرى داشته باشد در آن كارنيك شريك خواهد بود.
(خصال ص۱۳۸ ح۱۵۶ وسایل الشیعه ج۱۶ ص۱۲۴ ح۲۱۱۴۷)