eitaa logo
مسجد ۱۴ معصوم روستای صرم
202 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
4.7هزار ویدیو
96 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نوزدهم فروردین روز شرف الشمس هر ساله نوزدهم فروردین روز شرف شمس نامیده می شود که در آن بازار حک دعای شرف شمس بر روی نگین انگشتر که منسوب به امیرالمومنین علیه السلام است، داغ می شود. در حالی که بهتر است بدانیم حداقل تا هفت قرن، از روایت منسوب به امیرالمومنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی شیعه، هیچ مطلبی وجود ندارد! و اولین کتابی که این حدیث را آورده، کتاب مصباح مرحوم کفعمی است که آن هم این روایت را بدون ذکر سند نقل کرده است! مراجع عظام شیعه، حرز شرف الشمس را بی اعتبار دانسته و تنها برخی عمل به آن را با حسن نظر و از باب رجاء و امید ثواب، بی اشکال دانسته اند. حتی با فرض اثبات چنین حدیثی در منابع روایی شیعه، محققین علم نجوم معتقدند شرف الشمس زمانیست که شمس در نوزده درجه برج حمل قرار گیرد و منظور روز نوزدهم فروردین نیست! همچنین با فرض یاد شده، در ترسیم و نوشتن شرف الشمس های موجود در بازار اختلاف شدیدی وجود دارد. برای تاثیر حکاکی مورد نظر، آداب خاصی باید رعایت شود که انجام آن برای همه مشتریان در یک نصف روز ممکن نیست! به جای استفاده از انگشتری غیر معتبری مثل شرف شمس، می توان از انگشتر های عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کرد که هم فضیلت بیشتری دارند و هم خواص آنها با احادیث معتبر نقل شده است. پرهیز از امور خرافی، توکل بر خداوند متعال و توجه به هدایت‌ و ارشادات حضرات معصوم(ع) از جمله مسائلی هستند که ما را از توسل به مسائل غیر واقعی بی‌نیاز می‌کنند .
نجاست موش بسیاری از مردم موش زنده را نجس می دانند. در حالی که موش از حیوانات نجس نیست و مانند گربه و خرگوش است که فقط مرده آن و فضله اش نجس است. پرسش: اگر موش زنده وارد غذا شود و زنده بیرون آید , آیا غذا پاک است. پاسخ :پاک است ولی آلوده است.1 1. استفتائات جدید آیت ا... مکارم
هدایت شده از شهدای ایران
▪️مراسم غُسل، کفن، دفن با بسیجی‌هاست! 🔺حتما در تاریخ ثبت کنید؛ در جهانی که سالمندان و اموات کرونایی را بیخیال در خیابان‌ها ول می‌کنند، ولی در ایران بسیجی‌ها و طلّاب حتّی جنازه‌ی مُردگان را هم با ارزش و کرامت انسانی، به خاک می‌سپارند. 💢کانال خبری #شهدای_ایران ✅ @shohadayeiran57
مرحوم فَشَندی می‌گوید: ‌در مسجد ... اعمال را به جا آورده بودم و با همسرم می‌آمدم. دیدم آقایی نورانی داخل صحن شده‌ و قصد دارند به طرف مسجد بروند. با خود گفتم: این سیّد نورانی در این هوای گرم تابستان از راه رسیده و تشنه است. ‌ظرف آبی به دست ایشان دادم. پس از آشامیدن، ظرف آب را پس دادند. ‌گفتم آقا، شما دعا کنید و فرج (علیه السّلام) را از خدا بخواهید تا امر نزدیک شود. ‌فرمودند: شیعیانِ ما به اندازه‌ی آب‌خوردنی ما را نمی‌خواهند! اگر ما را بخواهند، می‌کنند و ما می‌رسد. ‌ 📚شیفتگان حضرت مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، جلد۱، صفحه۱۵۵
🍃بسمـ اللهـ الرحمنـ الرحیمـ 🍃 🇮🇷 📖 زندگینامه و خاطراتِ "شهید محمد حسین یوسف الهی": 🔸دوران دبیرستان(به روایت مادر) صفحات ۴۰_۳۹ 🦋 《دبیرستان شریعتی 》 همانطور که همسرم تعریف می کرد،مو به تنم راست شده بود.😧 خدایا اگر محمّدحسین را در حال نوشتن می گرفتند چه بلایی سرش می آمد؟ از همسرم پرسیدم: _شما نپرسیدید اگر نیروها می آمدند شما چطور می خواستید همدیگر را خبر کنید؟🤔 گفت: +چرا سوال کردم؛ علیرضا گفت:"قرار بود اگر اتّفاقی افتاد، من فریاد بزنم و محمّدحسین خودش را در جایی مخفی کند." -خب سوال نکردی عکس العمل مدیر مدرسه👨‍💼 چه بود؟ آن ها بویی نبردند که این کار محمّدحسین است؟ +چرا از او سوال کردم، پاسخ داد: "فردا صبح وقتی ما وارد خیابان مدرسه🏫 شدیم،از ابتدا تا انتهای خیابان نیرو گذاشته بودند..؛ غوغایی بر پا شده بود، گشت شهربانی👮‍♂ رفتارها را زیر نظر داشت. مستخدم مدرسه🧔 با شلنگ آب افتاده بود به جان سنگ سفیدِ سر درِ مدرسه تا آن را پاک کند، امّا فایده ای نداشت. شروع کرد به سابیدن آن ،باز هم آن طور که باید و شاید پاک نشد!! مسئولین مدرسه دست و پای خود را گم کرده بودند، چون قرار بود استاندار به مناسبت بازگشایی مدرسه ها سخنرانی کند، امّا هنوز هیچ مقدّماتی فراهم نشده بود. خوشحالی در چشمان من و محمّدحسین موج میزد!!!😄 هرچند کسی آن را نمی دید. خلاصه بچّه ها متفرّق شدند و مدرسه🏫 به حالت نیمه تعطیل در آمد." وقتی صحبت های همسرم تمام شد، گفتم: _آقا!! من خیلی نگران محمّد حسین هستم،😔 میترسم این و بی باکی اش کار دستش بدهد. گفت: +وقتی کار را به سپردی نگرانی معنی ندارد.0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 حضرت آیت الله حفظه الله 🎥 | قسمت سیزدهم مجموعه «شرور و بلاها، چرایی و وظیفه‌ی ما»: 3️⃣1️⃣ آیا شرور و بلاها برای همه انسان‌ها گوشمالی و تنبیه است؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز روز چهارشنبه اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی جَعَلَ اللَّیْلَ لِباساً وَالنَّوْمَ سُباتاً وَجَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً لَکَ الْحَمْدُ اَنْ بَعَثْتَنی مِنْ مَرْقَدی وَلَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً حَمْداً دائِماً لا یَنْقَطِعُ اَبَداً وَلا یُحْصی لَهُ الْخَلائِقُ عَدَداً اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ اَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّیْتَ وَقَدَّرْتَ وَقَضَیْتَ وَاَمَتَّ وَاَحْیَیْتَ وَاَمْرَضْتَ وَشَفَیْتَ وَعافَیْتَ وَاَبْلَیْتَ وَعَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَیْتَ وَعَلَی الْمُلْکِ احْتَوَیْتَ اَدْعُوکَ دُعاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسیلَتُهُ وَانْقَطَعَتْ حیلَتُهُ وَاقْتَرَبَ اَجَلُهُ وَتَدانی فِی الدُّنْیا اَمَلُهُ وَاشْتَدَّتْ اِلی رَحْمَتِکَ فاقَتُهُ وَعَظُمَتْ لِتَفْریطِهِ حَسْرَتُهُ وَ کَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَعَثْرَتُهُ وَخَلُصَتْ لِوَجْهِکَ تَوْبَتُهُ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّد خاتَمِ النَّبِیّینَ وَعَلی اَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ وَارْزُقْنی شَفاعَةَ مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلا تَحْرِمْنی صُحْبَتَهُ اِنَّکَ اَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ اَللّهُمَّ اقْضِ لی فِی الاَْرْبَعاءِ اَرْبَعاً اِجْعَلْ قُوَّتی فی طاعَتِکَ وَنَشاطی فی عِبادَتِکَ وَرَغْبَتی فی ثَوابِکَ وَزُهْدی فیما یُوجِبُ لی اَلیمَ عِقابِکَ اِنَّکَ لَطیفٌ لِما تَشاءُ.  [مفاتیح الجنان ]
زیارت روز روز چهارشنبه : زیارت حضرت امام کاظم امام رضا امام جواد امام هادی علیهم السلام اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلِیاءَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا حُجَجَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا نُورَ اللهِ فی ظُلُماتِ الاَْرْضِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعَلی آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ بِاَبی اَنْتُمْ وَاُمّی لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللهَ مُخْلِصینَ وَجاهَدْتُمْ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّی أتاکم الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ اَعْداءکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ اَجَمْعَینَ وَاَنَا اَبْرَأُ اِلَی اللهِ وَاِلَیْکُمْ مِنْهُمْ، یا مَوْلایَ یا اَبا اِبْراهیمَ مُوسَی بْنَ جَعْفَر یا مَوْلایَ یا اَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسی یا مَوْلایَ یا اَبا جَعْفَر مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ یا مَوْلایَ یا اَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّد اَنَا مَوْلیً لَکُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَجَهْرِکُمْ مُتَضَیِّفٌ بِکُمْ فی یَوْمِکُمْ هذا وَهُوَ یَوْمُ الاَْرْبَعاءِ وَمُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونی وَ اَجیرُونی بِآلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.  [مفاتیح الجنان ] 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضالین گمراهان، خود بستر وزمينه‌ى انحراف را فراهم و گمراه كنندگان، از اين بسترها و شرايط‍‌ آماده، استفاده مى‌كنند. بسترهاى انحراف در قرآن عبارتند از: ١. هوسها. «اتّخذ الهه هَواه واضلّه اللّه» ٢. بت‌ها. «جعلوا لِلّه انداداً لِيضلّوا عن سبيله» ٣. گناهان. «وما يضلّ‌ به الا الفاسقين» ٤. پذيرش ولايت باطل. «انّه من تولاّه فانّه يضلّه» ٥. جهل و نادانى. «و ان كنتم من قبله لمن الضّالّين» پرتوی از نور، صفحه 36
عن امیرالمؤمنین علیه السلام: قالَ رجُلٌ للنبی صلی الله علیه و آله: یا رسولَ اللّهِ، عَلِّمنی عَمَلًا لا یحالُ بَینَهُ و بَینَ الجَنَّةِ. قالَ: لا تَغضَبْ، و لا تَسألِ الناسَ شَیئا.[۱] از امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده که: مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: ای رسول خدا! مرا کاری بیاموز که میان آن کار و بهشت حایلی نباشد. حضرت فرمود: خشمگین مشو و از مردم چیزی مخواه قبلا مطرح شد که انسان همه نیازهای خودش را از خدا بخواهد حتی علوفه گوسفند و نمک غذا. مطلبی که امروز مطرح می‌کنیم این است که انسان از کسی چیزی نخواهد. نیاز خواهی نکردن از دیگران از مکارم اخلاقی است. انسان اگر از خدا هر چیزی را خواهد ممدوح است ولی از دیگران نباید چیزی خواست. در این رابطه روایات متعددی داریم که روایت فوق یکی از نمونه‌های آن است. در روایت دیگری آمده که آن حضرت بهشت را برای ابوذر ضمانت فرمودند، به شرط آن که هیچ چیز از مردم نخواهد، حتی اگر تازیانه‌اش به زمین افتاد، خودش پیاده شود و آن را بردارد. در روایت دیگر آمده عده‌ای آمدند به محضر حضرت و از ایشان خواستند که بهشت را برای آنها تضمین بفرماید حضرت فرمودند: به شرطی بهشت را برای شما ضمانت می‌کنم که از کسی چیزی نخواهید. این کریمه اخلاقی مورد توجه خیلی از اهل مراقبت بوده است. امام راحل هم چنین خصوصیتی داشته‌اند و از اطرافیان خود _ همسر و فرزندان و... ¬_ چیزی طلب نمی‌کردند و اگر بطور مثال آب می‌خواستند خودشان بلند می‌شدند و آن کار را انجام می‌دادند. ما هم سعی کنیم اگر بالجمله نمی‌توانیم به این رهنمود اخلاقی عمل کنیم فی الجمله عمل کنیم. ا......................... [۱]. میزان الحکمه، ج۵، ص۱۶۶.
مرغ دل ما میل پریدن دارد وصف رخ یار ما شنیدن دارد برگو تو به مصریان بیائید همه این یوسف زهراست که دیدن دارد
خون کمتر از سکه برخی فکر می کنند خونی که در نماز خشکیده شده، پاک نیز هست. در حالی که پاک نیست، فقط نماز گزار می تواند با آن خون، نماز بخواند.1 مساله: خونی که در نماز خشکیده شده خون بدن انسان «در اثر زخم و بریدگی» و خون حیوانات حلال گوشت است. در صورتی که به اندازه یک اشرفی «سکه» بیشتر نباشد. 1. توضیح المسائل مراجع , ج1 , م848
هفت قدم برخی از مردم تصور می کنند بین وضو اگر بیش از هفت قدم راه بروند و بعد مسح بکشند وضویشان باطل می شود. در حالی که اندازه معینی در وضو وارد نشده است، فقط باید موالات «پی در پی بودن» کار های وضو محفوظ باشد. بنابراین اگر شخصی بعد از شستن صورت و دست ها مقداری که عرفاً پی در پی بودن وضو محفوظ باشد راه برود، وضویش صحیح است، حتی اگر بیش از هفت قدم راه برود. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان مذهبی چگونه می‏توانیم حقایق را آن گونه که هست، ببینیم؟ پاسخ : قرآن می‏فرماید: اتقوا الله و یعلمکم الله ( سوره بقره،آیه 282.) از خداوند پروا کنید تا خداوند، حقیقت را به شما بیاموزد. تقوی به معنای دوری از انواع بدی‏ها و زشتی‏هاست. آری، افراد آلوده از درک بسیاری حقایق محرومند. کسی که تعصب قومی، حزبی، نژادی و... دارد، حق را آنگونه که هست نمی‏فهمد، مثل کسیکه عینک سرخ گذاشته و همه چیز را سرخ می‏بیند و شلغم را لبو می‏پندارد و اگر عینک سبز بگذارد، کاه را علف می‏بیند. اگر آینه را صیقل دهیم، عکس را درست نشان می‏دهد. آئینه دل نیز باید صیقلی باشد تا معارف را درک کند. دل‏های کینه دار مثل ظرف‏های آلوده است که اگر آب تمیز هم در آن ریخته شود، آلوده می‏شود. گناه غباری است که نمی‏گذارد انسان واقع بین باشد.
جرعه ای از نهج البلاغه حکمت سوم البُخلُ عارٌ وَ الجُبنُ مَنقَصَهٌ، وَ الفَقرُ یُخرِسُ الفِطَنِ عَن حُجَّتِهِ، َو المُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلدَتِهِ، وَ العَجزُ آفَهٌ: وَ الصَّبرُ شَجاعَهٌ وَ الزُّهدُ ثَروَهٌ و الوَرَعٌ جُنَّهٌ: تنگ نظری و بخل ننگ است ترس یک نوع کمبود است فقر و نداری انسان زیرک را از بیان دلیلش لال می‌کند و بینوا در شهر خود غریب است عجز و درماندگی آفت است شکیبایی شجاعت است زهد و بی اعتنایی به دنیا ثروت است ورع و پارسایی سپر و محافظ انسان است.