دعای روز
روز چهارشنبه
اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی جَعَلَ اللَّیْلَ لِباساً وَالنَّوْمَ سُباتاً وَجَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً لَکَ الْحَمْدُ اَنْ بَعَثْتَنی مِنْ مَرْقَدی وَلَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً حَمْداً دائِماً لا یَنْقَطِعُ اَبَداً وَلا یُحْصی لَهُ الْخَلائِقُ عَدَداً اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ اَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّیْتَ وَقَدَّرْتَ وَقَضَیْتَ وَاَمَتَّ وَاَحْیَیْتَ وَاَمْرَضْتَ وَشَفَیْتَ وَعافَیْتَ وَاَبْلَیْتَ وَعَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَیْتَ وَعَلَی الْمُلْکِ احْتَوَیْتَ اَدْعُوکَ دُعاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسیلَتُهُ وَانْقَطَعَتْ حیلَتُهُ وَاقْتَرَبَ اَجَلُهُ وَتَدانی فِی الدُّنْیا اَمَلُهُ وَاشْتَدَّتْ اِلی رَحْمَتِکَ فاقَتُهُ وَعَظُمَتْ لِتَفْریطِهِ حَسْرَتُهُ وَ کَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَعَثْرَتُهُ وَخَلُصَتْ لِوَجْهِکَ تَوْبَتُهُ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّد خاتَمِ النَّبِیّینَ وَعَلی اَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ وَارْزُقْنی شَفاعَةَ مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلا تَحْرِمْنی صُحْبَتَهُ اِنَّکَ اَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ اَللّهُمَّ اقْضِ لی فِی الاَْرْبَعاءِ اَرْبَعاً اِجْعَلْ قُوَّتی فی طاعَتِکَ وَنَشاطی فی عِبادَتِکَ وَرَغْبَتی فی ثَوابِکَ وَزُهْدی فیما یُوجِبُ لی اَلیمَ عِقابِکَ اِنَّکَ لَطیفٌ لِما تَشاءُ.
[مفاتیح الجنان ]
زیارت روز
روز چهارشنبه : زیارت حضرت امام کاظم امام رضا امام جواد امام هادی علیهم السلام
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلِیاءَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا حُجَجَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا نُورَ اللهِ فی ظُلُماتِ الاَْرْضِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعَلی آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ بِاَبی اَنْتُمْ وَاُمّی لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللهَ مُخْلِصینَ وَجاهَدْتُمْ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّی أتاکم الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ اَعْداءکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ اَجَمْعَینَ وَاَنَا اَبْرَأُ اِلَی اللهِ وَاِلَیْکُمْ مِنْهُمْ، یا مَوْلایَ یا اَبا اِبْراهیمَ مُوسَی بْنَ جَعْفَر یا مَوْلایَ یا اَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسی یا مَوْلایَ یا اَبا جَعْفَر مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ یا مَوْلایَ یا اَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّد اَنَا مَوْلیً لَکُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَجَهْرِکُمْ مُتَضَیِّفٌ بِکُمْ فی یَوْمِکُمْ هذا وَهُوَ یَوْمُ الاَْرْبَعاءِ وَمُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونی وَ اَجیرُونی بِآلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.
[مفاتیح الجنان ]
صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضالین
گمراهان، خود بستر وزمينهى انحراف را فراهم و گمراه كنندگان، از اين بسترها و شرايط آماده، استفاده مىكنند. بسترهاى انحراف در قرآن عبارتند از:
١. هوسها. «اتّخذ الهه هَواه واضلّه اللّه»
٢. بتها. «جعلوا لِلّه انداداً لِيضلّوا عن سبيله»
٣. گناهان. «وما يضلّ به الا الفاسقين»
٤. پذيرش ولايت باطل. «انّه من تولاّه فانّه يضلّه»
٥. جهل و نادانى. «و ان كنتم من قبله لمن الضّالّين»
پرتوی از نور، صفحه 36
عن امیرالمؤمنین علیه السلام: قالَ رجُلٌ للنبی صلی الله علیه و آله: یا رسولَ اللّهِ، عَلِّمنی عَمَلًا لا یحالُ بَینَهُ و بَینَ الجَنَّةِ. قالَ: لا تَغضَبْ، و لا تَسألِ الناسَ شَیئا.[۱]
از امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده که: مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: ای رسول خدا! مرا کاری بیاموز که میان آن کار و بهشت حایلی نباشد. حضرت فرمود: خشمگین مشو و از مردم چیزی مخواه
قبلا مطرح شد که انسان همه نیازهای خودش را از خدا بخواهد حتی علوفه گوسفند و نمک غذا.
مطلبی که امروز مطرح میکنیم این است که انسان از کسی چیزی نخواهد. نیاز خواهی نکردن از دیگران از مکارم اخلاقی است. انسان اگر از خدا هر چیزی را خواهد ممدوح است ولی از دیگران نباید چیزی خواست. در این رابطه روایات متعددی داریم که روایت فوق یکی از نمونههای آن است. در روایت دیگری آمده که آن حضرت بهشت را برای ابوذر ضمانت فرمودند، به شرط آن که هیچ چیز از مردم نخواهد، حتی اگر تازیانهاش به زمین افتاد، خودش پیاده شود و آن را بردارد.
در روایت دیگر آمده عدهای آمدند به محضر حضرت و از ایشان خواستند که بهشت را برای آنها تضمین بفرماید حضرت فرمودند: به شرطی بهشت را برای شما ضمانت میکنم که از کسی چیزی نخواهید. این کریمه اخلاقی مورد توجه خیلی از اهل مراقبت بوده است. امام راحل هم چنین خصوصیتی داشتهاند و از اطرافیان خود _ همسر و فرزندان و... ¬_ چیزی طلب نمیکردند و اگر بطور مثال آب میخواستند خودشان بلند میشدند و آن کار را انجام میدادند. ما هم سعی کنیم اگر بالجمله نمیتوانیم به این رهنمود اخلاقی عمل کنیم فی الجمله عمل کنیم.
ا.........................
[۱]. میزان الحکمه، ج۵، ص۱۶۶.
مرغ دل ما میل پریدن دارد
وصف رخ یار ما شنیدن دارد
برگو تو به مصریان بیائید همه
این یوسف زهراست که دیدن دارد
خون کمتر از سکه
برخی فکر می کنند خونی که در نماز خشکیده شده، پاک نیز هست.
در حالی که پاک نیست، فقط نماز گزار می تواند با آن خون، نماز بخواند.1
مساله: خونی که در نماز خشکیده شده خون بدن انسان «در اثر زخم و بریدگی» و خون حیوانات حلال گوشت است. در صورتی که به اندازه یک اشرفی «سکه» بیشتر نباشد.
1. توضیح المسائل مراجع , ج1 , م848
هفت قدم
برخی از مردم تصور می کنند بین وضو اگر بیش از هفت قدم راه بروند و بعد مسح بکشند وضویشان باطل می شود.
در حالی که اندازه معینی در وضو وارد نشده است، فقط باید موالات «پی در پی بودن» کار های وضو محفوظ باشد. بنابراین اگر شخصی بعد از شستن صورت و دست ها مقداری که عرفاً پی در پی بودن وضو محفوظ باشد راه برود، وضویش صحیح است، حتی اگر بیش از هفت قدم راه برود.
.