تقابل شجاعانه عالم مجاهد بافقی با رضا خان؛
نهی از منکری که هشت سال کشف حجاب را عقب انداخت
واکنش مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی به حضور زنان بیحجاب دربار در حرم مطهر حضرت معصومه، منجر به هشت سال تأخیر در قانون کشف حجاب شد.
🔹سال ۱۳۱۴رضا خان در تقلیدی کورکورانه از آتاتورک، ممنوعیت حجاب رو اعلام کرد. برخی شواهد نشان میدهد که وی خیلی زودتر از این، قصد چنین کاری را داشت اما آیتالله شیخ محمدتقی بافقی این کار را به تأخیر انداخت. ماجرا از این قرار است که:
نوروز۱۳۰۷ زائران بسیاری به قم رفته بودند تا تحویل سال را در حرم باشند. آن روز همسر شاه و همراهانش بدون حجاب در حرم بودند. وقتی شیخ محمدتقی بافقی خبر رو شنید، یکی از شاگردان خود را فرستاد تا تذکر دهد، اما همسر شاه هیچ اعتنایی نکرد، درنتیجه آیتالله بافقی خودش نزد خانواده شاه رفت و اعتراض کرد.
همسر شاه که عرصه را تنگ دید، به خانه تولیت حرم رفت و این واقعه را به تهران خبر داد، رضا خان با گارد نظامی به قم آمد، با چکمه وارد حرم شد، شیخ محمدتقی بافقی را به شدت کتک زد و به تهران برد.
واکنش تند مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی به حضور زنان بیحجاب دربار در حرم مطهر حضرت معصومه، منجر به هشت سال تأخیر در قانون کشف حجاب شد.
آیتالله شیخ محمدتقی بافقی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فعالیتهای زیادی داشته است، وی بدون ترس و با شجاعت افراد رو نهی از منکر میکرد و در این زمینه افراد عادی یا شاه برای او فرقی نداشتتند.
نقل کردهاند که روزی احمدشاه با رضاخان (که در آن زمان سردار سپه بود) به منزل مرحوم آیتالله حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) رفتند و مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی هم در آن جا حضور داشت؛ ایشان احمدشاه را موعظه کرد که تو باید ریش داشته باشی و ظاهر اسلامی را حفظ کنی. اما رضاخان در دفاع از رئیسش گفت: «آقا شیخ، این فضولیها به تو نیامده».
مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی محکم به سینه او زد و گفت: «خفه شو زندیق، میبینم که بزودی علیه احمدشاه کودتا میکنی، سلطنت تشکیل میدهی، عمامه از سر روحانیت برمیداری و چادر از سر زنان میکشی.» عقدهای که رضاخان از مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی داشت، همینجا بود.
آیتالله شیخ محمدتقی بافقی بعد از به سلطنت رسیدن رضاشاه نیز، در موارد زیادی وی را شفاهی و کتبی امر به معروف و نهی از منکرد کرد.
دوم شهریور سال۱۳۰۶طی بخشنامهای ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکر اعلام شد و در طی اعلامیههایی در سطح شهر قم پخش شد؛ آیتالله شیخ محمدتقی بافقی مردم قم را به تحصن در حرم فراخواند.
او با بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، بر این که اجرای آن بر هر فردی واجب است و هیچ کس حق ندارد از اجرای آن جلوگیری کند، پای فشرد. وی دولت وقت را، دولتی ظالم خواند و حکومت رضاشاه را حکومت فراعنه نامید. پس از این سخنرانی، دولت عقبنشینی کرد و اعلامیهها جمع شد.
تلاشهای مرحوم شیخ محمدتقی بافقی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ثمرات زیادی در شهر قم داشت. برای مثال، او توانسته بود از گشودن مشروبفروشیها در قم جلوگیری کند و همچنین سلمانیهای قم را متعهد کرده بود که ریش مشتریان را نتراشند.
👇👇
امام خمینی در مورد مرحوم شیخ محمدتقی بافقی فرمودهاند: هر کس بخواهد در این عصر مؤمنی را زیارت و دیدار کند که شیاطین تسلیم او میشوند و به دست او ایمان میآورند، مجاهد بافقی را ببیند.
مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی که بعد از برخورد با خاندان پهلوی در سال ۱۳۰۷ در شهر ری در تبعید و تحت محافظت بود، با شنیدن خبر حمله رضاشاه به مردم در مسجد گوهرشاد در سال۱۳۱۴ به خاطر کشف حجاب، سکته کرد و چند ماهی بستری شد. این عالم مجاهد و شجاع، سرانجام در سال ۱۳۲۵ در شهر ری درگذشت.
,۰مروارید عفاف
@Chastity
مرحوم شیخ محمدتقی بافقی و امر به معروف و نهی از منکر
شیخ محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ و جلیل القدر و صاحب مقامات و کرامات و در امربه معروف و نهی از منکر بسیار سختگیر و شجاع و بی باک بود، چنانکه در یکی از حمامهای قدیم دید سرهنگی ریشش را می تراشد. نزدیک آمد و به او گفت: مگر نمی دانی که در اسلام تراشیدن ریش حرام و گناه است؟ چگونه به این گناه اقدام می کنی؟
سرهنگ از جرأت و اهانت ایشان عصبانی شد و کشیده ای به صورت شیخ زد و گفت: به تو چه که من ریشم را می تراشم؟
شیخ باکمال خونسردی مانند پدری دلسوز که فرزندش را نصیحت می کند، طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک سیلی هم به این طرف صورتم بزن، ولی خواهش می کنم ریشت را نتراش.
سرهنگ از مشاهدۀ این حلم و موعظۀ خیرخواهانه از عمل خود پشیمان شد و از سلمانی حمام پرسید: این آقا کیست؟
سلمانی گفت: این آقا شیخ محمد تقی بافقی است.
سرهنگ چون شیخ را شناخت بیشتر ناراحت و پشیمان شد. آمد دست آقا را ببوسد و عذرخواهی نمود و بعد به دست ایشان توبه کرد و بالاخره از نفس پاک شیخ عاقبت بخیر شد.(۲)
قال رسول الله صلی الله علیه وآله: المؤمن مراه اخیه یمیط عنه الذی (۳)
رسول اکرم صلی الله و علیه و آله فرمود: مؤمن برای برادر خویش همانند آیینه است که بدیها را از او دور می سازد.
————————————–
پی نوشت ها :
۱٫ امالی شیخ صدوق، ص ۱۶۲
۲٫ مردان علم در میدان عمل، ص ۲۶۹
۳٫ اخلاق فلسفی، ج۱، ص ۳۶۵
,۰مروارید عفاف
@Chastity
✋سکوت ملت ایران در اعدام شیخ فضل الله
از سه گونه گناه باید استغفار کرد؛ اینها به درد ما می خورد؛ من و شما در کارهای مدیریتی هم به آن نیاز داریم. غفلت از اینها خسارتهای بزرگی را بر ما وارد کرده است و می کند.
سه جور گناه وجود دارد:.. . نوع سوم، گناهان جمعی ملتهاست.
بحث یک نفر آدم نیست که خطایی انجام دهد و یک عده از آن متضرر شوند؛گاهی یک ملت یا جماعت مؤثری از یک ملت مبتلا به گناهی می شوند.
این گناه هم استغفار خودش را دارد. یک ملت گاهی سالهای متمادی در مقابل منکر و ظلمی سکوت می کند و هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد؛ این هم یک گناه است؛
شاید گناه دشوارتری هم باشد؛ این همان «انّ الله لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم» است؛ این همان گناهی است که نعمت های بزرگ را زایل می کند؛
این همان گناهی است که بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملتهای گنهکار مسلط می کند.
ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که #مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بالای دار بکشند و دم نزدند؛ دیدند که او را بااینکه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود،
به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غرب گرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند- که هنوز هم یک عده قلمزن ها و گوینده ها و نویسنده های ما همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار و تکرار می کنند- پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضا شاه را تصویب کردند.
آن ها یک عده آدم خاص نبودند؛ این یک گناه ملی و #عمومی بود. «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة»؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی که مرتکب گناهی شدند، نمی شود؛
مجازات عمومی است؛ چون حرکت عمومی بوده؛ و لو همه ی افراد در آن شرکت مستقیم نداشتند. همین ملت آن روزی که به خیابان ها آمدند و سینه شان را مقابل تانک های محمدرضا پهلوی سپر کردند و از مرگ نترسیدند؛
یعنی تحمل و صبر و سکوت گناه آلود پنجاه ساله را تغییر دادند، خدای متعال پاداش آنها را داد؛ حکومت ظلم ساقط شد، حکومت مردمی سر کار آمد؛ وابستگی ننگ آلود سیاسی از بین رفت، حرکت استقلال آغاز شد و ان شاءاللَّه ادامه هم دارد و ادامه پیدا خواهد کرد و این ملت به توفیق الهی و به همت خود، به آرمانهای خودش خواهد رسید. این به خاطر این بود که حرکت کرد. بنابراین گناه نوع سوم هم یک طور استغفار دارد.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۸۴/۰۸/۰۸
,۰مروارید عفاف
@Chastity
نهی از منکر برادران حضرت یوسف علیه السلام
گاهی وقتا #تذڪر ما باعـث اصلاح گناهڪار نمیشـه ، مثـل تذکر لاوے ولی گناهشون کمتر میشه
تا چهل پنجاه سال لاوی خیال میکرد تذکر اون روزش، هیچ تاثیری نداشته❗️
.
.مقابله با بت پرستی و ترویج توحید و نجات مردم از قحطی و..
.
.
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
۰مروارید عفاف
@Chastity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️چهار فلسفه ی مهم حجاب⚠️
‼️+نکته های مهمی از شهید مطهری‼️
💦مروارید عفاف
https://eitaa.com/fatemi222/3635
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🌐آیه لا اکراه فی الدین یعنی چی؟آیا به این معنیست که حجاب در اسلام آزاده؟
🎙 استاد #قرائتی
#حجاب
#عفاف_حجاب🌸
@Chastity