تقابل شجاعانه عالم مجاهد بافقی با رضا خان؛
نهی از منکری که هشت سال کشف حجاب را عقب انداخت
واکنش مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی به حضور زنان بیحجاب دربار در حرم مطهر حضرت معصومه، منجر به هشت سال تأخیر در قانون کشف حجاب شد.
🔹سال ۱۳۱۴رضا خان در تقلیدی کورکورانه از آتاتورک، ممنوعیت حجاب رو اعلام کرد. برخی شواهد نشان میدهد که وی خیلی زودتر از این، قصد چنین کاری را داشت اما آیتالله شیخ محمدتقی بافقی این کار را به تأخیر انداخت. ماجرا از این قرار است که:
نوروز۱۳۰۷ زائران بسیاری به قم رفته بودند تا تحویل سال را در حرم باشند. آن روز همسر شاه و همراهانش بدون حجاب در حرم بودند. وقتی شیخ محمدتقی بافقی خبر رو شنید، یکی از شاگردان خود را فرستاد تا تذکر دهد، اما همسر شاه هیچ اعتنایی نکرد، درنتیجه آیتالله بافقی خودش نزد خانواده شاه رفت و اعتراض کرد.
همسر شاه که عرصه را تنگ دید، به خانه تولیت حرم رفت و این واقعه را به تهران خبر داد، رضا خان با گارد نظامی به قم آمد، با چکمه وارد حرم شد، شیخ محمدتقی بافقی را به شدت کتک زد و به تهران برد.
واکنش تند مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی به حضور زنان بیحجاب دربار در حرم مطهر حضرت معصومه، منجر به هشت سال تأخیر در قانون کشف حجاب شد.
آیتالله شیخ محمدتقی بافقی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فعالیتهای زیادی داشته است، وی بدون ترس و با شجاعت افراد رو نهی از منکر میکرد و در این زمینه افراد عادی یا شاه برای او فرقی نداشتتند.
نقل کردهاند که روزی احمدشاه با رضاخان (که در آن زمان سردار سپه بود) به منزل مرحوم آیتالله حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) رفتند و مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی هم در آن جا حضور داشت؛ ایشان احمدشاه را موعظه کرد که تو باید ریش داشته باشی و ظاهر اسلامی را حفظ کنی. اما رضاخان در دفاع از رئیسش گفت: «آقا شیخ، این فضولیها به تو نیامده».
مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی محکم به سینه او زد و گفت: «خفه شو زندیق، میبینم که بزودی علیه احمدشاه کودتا میکنی، سلطنت تشکیل میدهی، عمامه از سر روحانیت برمیداری و چادر از سر زنان میکشی.» عقدهای که رضاخان از مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی داشت، همینجا بود.
آیتالله شیخ محمدتقی بافقی بعد از به سلطنت رسیدن رضاشاه نیز، در موارد زیادی وی را شفاهی و کتبی امر به معروف و نهی از منکرد کرد.
دوم شهریور سال۱۳۰۶طی بخشنامهای ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکر اعلام شد و در طی اعلامیههایی در سطح شهر قم پخش شد؛ آیتالله شیخ محمدتقی بافقی مردم قم را به تحصن در حرم فراخواند.
او با بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، بر این که اجرای آن بر هر فردی واجب است و هیچ کس حق ندارد از اجرای آن جلوگیری کند، پای فشرد. وی دولت وقت را، دولتی ظالم خواند و حکومت رضاشاه را حکومت فراعنه نامید. پس از این سخنرانی، دولت عقبنشینی کرد و اعلامیهها جمع شد.
تلاشهای مرحوم شیخ محمدتقی بافقی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ثمرات زیادی در شهر قم داشت. برای مثال، او توانسته بود از گشودن مشروبفروشیها در قم جلوگیری کند و همچنین سلمانیهای قم را متعهد کرده بود که ریش مشتریان را نتراشند.
👇👇
امام خمینی در مورد مرحوم شیخ محمدتقی بافقی فرمودهاند: هر کس بخواهد در این عصر مؤمنی را زیارت و دیدار کند که شیاطین تسلیم او میشوند و به دست او ایمان میآورند، مجاهد بافقی را ببیند.
مرحوم آیتالله شیخ محمدتقی بافقی که بعد از برخورد با خاندان پهلوی در سال ۱۳۰۷ در شهر ری در تبعید و تحت محافظت بود، با شنیدن خبر حمله رضاشاه به مردم در مسجد گوهرشاد در سال۱۳۱۴ به خاطر کشف حجاب، سکته کرد و چند ماهی بستری شد. این عالم مجاهد و شجاع، سرانجام در سال ۱۳۲۵ در شهر ری درگذشت.
,۰مروارید عفاف
@Chastity
مرحوم شیخ محمدتقی بافقی و امر به معروف و نهی از منکر
شیخ محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ و جلیل القدر و صاحب مقامات و کرامات و در امربه معروف و نهی از منکر بسیار سختگیر و شجاع و بی باک بود، چنانکه در یکی از حمامهای قدیم دید سرهنگی ریشش را می تراشد. نزدیک آمد و به او گفت: مگر نمی دانی که در اسلام تراشیدن ریش حرام و گناه است؟ چگونه به این گناه اقدام می کنی؟
سرهنگ از جرأت و اهانت ایشان عصبانی شد و کشیده ای به صورت شیخ زد و گفت: به تو چه که من ریشم را می تراشم؟
شیخ باکمال خونسردی مانند پدری دلسوز که فرزندش را نصیحت می کند، طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک سیلی هم به این طرف صورتم بزن، ولی خواهش می کنم ریشت را نتراش.
سرهنگ از مشاهدۀ این حلم و موعظۀ خیرخواهانه از عمل خود پشیمان شد و از سلمانی حمام پرسید: این آقا کیست؟
سلمانی گفت: این آقا شیخ محمد تقی بافقی است.
سرهنگ چون شیخ را شناخت بیشتر ناراحت و پشیمان شد. آمد دست آقا را ببوسد و عذرخواهی نمود و بعد به دست ایشان توبه کرد و بالاخره از نفس پاک شیخ عاقبت بخیر شد.(۲)
قال رسول الله صلی الله علیه وآله: المؤمن مراه اخیه یمیط عنه الذی (۳)
رسول اکرم صلی الله و علیه و آله فرمود: مؤمن برای برادر خویش همانند آیینه است که بدیها را از او دور می سازد.
————————————–
پی نوشت ها :
۱٫ امالی شیخ صدوق، ص ۱۶۲
۲٫ مردان علم در میدان عمل، ص ۲۶۹
۳٫ اخلاق فلسفی، ج۱، ص ۳۶۵
,۰مروارید عفاف
@Chastity
✋سکوت ملت ایران در اعدام شیخ فضل الله
از سه گونه گناه باید استغفار کرد؛ اینها به درد ما می خورد؛ من و شما در کارهای مدیریتی هم به آن نیاز داریم. غفلت از اینها خسارتهای بزرگی را بر ما وارد کرده است و می کند.
سه جور گناه وجود دارد:.. . نوع سوم، گناهان جمعی ملتهاست.
بحث یک نفر آدم نیست که خطایی انجام دهد و یک عده از آن متضرر شوند؛گاهی یک ملت یا جماعت مؤثری از یک ملت مبتلا به گناهی می شوند.
این گناه هم استغفار خودش را دارد. یک ملت گاهی سالهای متمادی در مقابل منکر و ظلمی سکوت می کند و هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد؛ این هم یک گناه است؛
شاید گناه دشوارتری هم باشد؛ این همان «انّ الله لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم» است؛ این همان گناهی است که نعمت های بزرگ را زایل می کند؛
این همان گناهی است که بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملتهای گنهکار مسلط می کند.
ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که #مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بالای دار بکشند و دم نزدند؛ دیدند که او را بااینکه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود،
به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غرب گرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند- که هنوز هم یک عده قلمزن ها و گوینده ها و نویسنده های ما همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار و تکرار می کنند- پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضا شاه را تصویب کردند.
آن ها یک عده آدم خاص نبودند؛ این یک گناه ملی و #عمومی بود. «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة»؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی که مرتکب گناهی شدند، نمی شود؛
مجازات عمومی است؛ چون حرکت عمومی بوده؛ و لو همه ی افراد در آن شرکت مستقیم نداشتند. همین ملت آن روزی که به خیابان ها آمدند و سینه شان را مقابل تانک های محمدرضا پهلوی سپر کردند و از مرگ نترسیدند؛
یعنی تحمل و صبر و سکوت گناه آلود پنجاه ساله را تغییر دادند، خدای متعال پاداش آنها را داد؛ حکومت ظلم ساقط شد، حکومت مردمی سر کار آمد؛ وابستگی ننگ آلود سیاسی از بین رفت، حرکت استقلال آغاز شد و ان شاءاللَّه ادامه هم دارد و ادامه پیدا خواهد کرد و این ملت به توفیق الهی و به همت خود، به آرمانهای خودش خواهد رسید. این به خاطر این بود که حرکت کرد. بنابراین گناه نوع سوم هم یک طور استغفار دارد.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۸۴/۰۸/۰۸
,۰مروارید عفاف
@Chastity
نهی از منکر برادران حضرت یوسف علیه السلام
گاهی وقتا #تذڪر ما باعـث اصلاح گناهڪار نمیشـه ، مثـل تذکر لاوے ولی گناهشون کمتر میشه
تا چهل پنجاه سال لاوی خیال میکرد تذکر اون روزش، هیچ تاثیری نداشته❗️
.
.مقابله با بت پرستی و ترویج توحید و نجات مردم از قحطی و..
.
.
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
۰مروارید عفاف
@Chastity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️چهار فلسفه ی مهم حجاب⚠️
‼️+نکته های مهمی از شهید مطهری‼️
💦مروارید عفاف
https://eitaa.com/fatemi222/3635
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🌐آیه لا اکراه فی الدین یعنی چی؟آیا به این معنیست که حجاب در اسلام آزاده؟
🎙 استاد #قرائتی
#حجاب
#عفاف_حجاب🌸
@Chastity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍کارشناس کرهای بررسی میکند:
✅چگونه هزاران زن کرهای به دست آمریکا به #بردگی_جنسی کشانده شدند؟!
#مهمات_جنگ_نرم
#غرب_بدون_روتوش
مروارید عفاف
@Chastity
.
🌴امیرالمومنین #امام_علی علیه السلام میفرمایند: چه بسیار است عبرتها و چه کم هستند عبرت گیرندگان🌴
《ما أکثَرَ العِبَرَ وَ أقَلَّ اِلاعتِبارَ》
مردم میخوانند سرنوشت پیشینیان را، گذشتگان را ولی از آن عبرت نمیگیرند.❌
میخواهم جامعه اسلامی را برای شما مثال بزنم که اگر از سرنوشت آن عبرت نگیریم ما هم خدایی نکرده به سرنوشت آنها دچار خواهیم شد😢
جامعه اسلامی متمدن، جوامع اسلامی شکوفا شده، جوامع اسلامی به اوج رسیده، ولی متاسفانه به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر ✖️ استحاله شده و از بین رفته، دچار مسخ شده!☠
و آن در کمال تعجب، مدینه النبی است!😳
مدینه، بعد از پیامبر(ص) اتفاقات عجیبی
برایش میافتد، به واسطهی اینکه مردم بعد از رسول الله تدریجاً امر به معروف و نهی از
منکر را کنار میگذارند و رها میکنند و این باعث انزوای امیرالمومنین علی علیه السلام میشود.😔
جمله عجیب و تامل برانگیزی است از #مقام_معظم_رهبری، اینطور میفرمایند که:👇👇
مدینه ای که اولین پایگاه تشکیل حکومت اسلامی بود بعد از اندک مدتی به مرکز بهترین موسیقی دانان و آوازه خوانان و معروفترین رقاصان تبدیل شد، پناه برخدا!😰
تا جایی که وقتی در دربار شام (بنی امیه) میخواستند بهترین مُغَنّیان را خبر کنند یعنی اهل غِنا و طَرَب و..، از مدینه آوازه خوان و نوازنده میآوردند. 💃
خیلی عجیب است ها!🤯
این جسارت پس از صد یا دویست سال بعد انجام نگرفت، در همان حول و حوش شهادتِ
جگرگوشه، فاطمه زهرا سلام الله علیها، نور چشم پیامبر(ص) و حتی قبل از آن در زمان معاویه اتفاق افتاد.
بنابراین مدینه مرکز فساد و فحشا شد!🤭
ببینید! اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنیم جمهوری اسلامی ایران که جای خود، دارد🤗
مدینه النبی شده بزرگترین فاحشه خانه ی عربستان، آقازاده ها و بزرگ زاده ها و حتی بعضی از جوانان وابسته به بیت بنی هاشم نیز دچار این فساد و فحشاها شدند. خیلی تعبیر عجیبی است!😵
بعد حضرت آقا میفرمایند: این مخصوص مدینه هم نبود، جاهای دیگر هم به همینگونه
فسادها مبتلا شد.
علت⁉️ آسیب شناسی⁉️🤔
#مقام_معظم_رهبری میفرمایند: یکی از مسائلی که عامل اصلی چنین قضیه ای شد، این بود که رواج دنیا طلبی و فساد و فحشا، (غیرت دینی) و(حساسیتِ مسئولیت ایمانی) را گرفت‼️
کسی غیرت دینی داشته باشد چه کار میکند؟
امر به معروف و نهی از منکر میکند! کسی احساس مسئولیت ایمانی داشته باشد امر به معروف و نهی از منکر میکند!✅
#مقام_معظم_رهبری میفرمایند: اینکه ما اینقدر روی مسئله فساد و فحشا و روی نهی از منکر کردن برای جلوگیری از اینها تاکید میکنیم، به خاطر این است!
⚠️مدینه النبی هم استحاله میشود! وای به حال جمهوری اسلامی!
مدینه، بنیانگذار کبیرش، معمار کبیر انقلابش پیامبر بود! صادر اول آفرینش بود نه امام خمینی (ره) !
ما که بنیانگذار انقلابمان حضرت امام است، مدینه بعد از رسول خدا (ص) ، امیرالمومنین علی علیه السلام را داشت!
ما مقام معظم رهبری را داریم. اینها هم بالاخره شعاع آن نور هستند اما آن کجا؟! این کجا؟!
فکر نکنیم خدا با ما عقد اخوت بسته است، ما استثناء هستیم! نمیدانم، نخیر!🤚✋
خدا عاشق چشم و ابروی هیچ کسی نیست!
برای نگه داشتن اسلام بااااید آستین همت بالا بزنیم و فرائض قطعی و فوری فراموش شده ی دینمون رو احیاء و بهش عمل کنیم💪
فکر نکنیم صرفا با دخیل بستن به مستحبات و ادعیه و استغاثه نجات خواهیم یافت از این فتنه هاااا...☝️
به عمل کار برآید...💪
1⃣ انتظار فرج بهترینِ اعمال است (انتظار فرج نوعی عمل است، بی عملی نیست)
2⃣ امر به معروف و نهی از منکر هم بهترین فرائض است.
نتیجه👈 بهترین عمل، برای تحقق فرج، امر به معروف و نهی از منکر است😊
مروارید عفاف
@Chastity
🔴اقدام قابل تحسین یک شهروند در حمایت از فزهنگ عفاف و حجاب
💦مروارید عفاف
https://eitaa.com/fatemi222/3635
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از تبیان گناباد
مسابقه از کتاب ستاره هاچیدنی نیستند
https://eitaa.com/Tebyangonabad/37518
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک کار فرهنگی تمیز در مازندران که تهیه آن بالغ بر سه ماه طول کشیده است
#جهاد_تبیین
🇮🇷 @Tebyangonabad2
👈این حجاب همسر محمد صلاح فوتبالیست مصری است که خیلی ها بخاطر او در انگلیس در حال مسلمان شدن هستند.
👈محمد صلاح در یکی از بزرگترین تیم های جهان، لیورپول بازی می کند
👈 محمد صلاح در کنار زمین و در مهد بی دینی، انگلیس نماز می خواند و بین دو نیمه در ماه رمضان افطار می کند و بهترین بازی را دارد و خیلی ها بخاطر بازی محشرش وگل هایی که برای طرفداران تیم خود به ثمر می رساند مسلمان شده اند⁉️
👈با بازیکنان اسرائیلی دست نمی دهد⁉️
👈مقایسه کنید با اوضاع فوتبالیست های ایران و همسرانشان که الگوی مردم جهان در دین داری ودفاع از مظلوم هستند⁉️
#حجاب
#شهدا
مروارید عفاف
@Chastity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خرمشهر اینجاست! جهانآرا کجاست؟
🖊 مهدی جمشیدی
۱. یک هفتۀ اول پس از بیستوششم فروردین، شاید کشف حجاب بیش از پنج درصد کاهش پیدا کرد. شال هم نه بهعنوان حجاب، بلکه برای احتیاط به دور گردن اضافه شد. اما بعد از این یک هفته، و احساس شعاری و تبلیغی بودن هشدار سردار رادان، وضع به گذشته بازگشت؛ بلکه جسارت و بیحیایی، فزونی بیشتری گرفت. اکنون تا حد زیادی، وضع کشف حجاب، عادی و بهنجار شده است. مشاهدۀ روزانۀ حدود ده درصد کشف حجاب و حتی کشف بدن، در حال تثبیتشدن از نظر روانی و فکری است. کشف حجاب، آشکار و آسوده و در همهجا است. البته بعضی از اینان در درونشان، حس نگرانی به وجود آمده که نظام قصد برخورد دارد و در کمین ما نشسته است و چهبسا از راه برسد. با این حال، وضع همچنان مانند گذشته است؛ به این معنی که روند، دوباره صعودی شده است اما با شیب کم.
۲. در حال حرکت به سمت طبیعیشدگی و هنجارشدگی هستیم. آنقدر تعلل کردند که تا حدی وضع، به نفع آنها تثبیت شده است. غیرتها و حساسیتها، ساییده شدهاند و این گروهکهای فرهنگی، بخشی از جامعه شدهاند. در واقع، خودشان را در جامعه جا کردهاند و در پی جایابی ساختاری نیز هستند. اینان جامعه را از آنِ خود کردهاند و بخش متدین نیز بیش از گذشته، ناچار است در فضاهای گلخانهای بخزد و از واقعیتهای فرهنگیِ بیرونی بگریزد، مبادا که دامنش به معاصی اینان، آلوده شود. این همان کاری است که دربارۀ «مدارس» انجام شد و در اثر آن، مدارسِ خاصِ حزباللهیها و مؤمنان ایجاد گردید. مدارس اینان از مدارس دیگران جدا شد و اینک کار جدایی، به «جامعه» هم کشیده شده است. انقلابیها، هرچه بیشتر در حال منزویشدن هستند و خود را پنهان میکنند. مدسه و جامعه را نمیپسندند اما به جای «مواجهه» و «اصلاح»، میگریزند و برای خود، «باغچههای فرهنگی» ایجاد میکنند؛ ناکام در جامعهپردازی توحیدی و راضی به باغچهپردازی مصنوعی. از خودسازی به جامعهپردازی عبور نکردهاند، چه رسد به اینکه بخواهند تمدّنسازی کنند. منطق تقیّه و گریختن و پنهانشدن و بیرونکشیدن گلیم خویش را از آب آموختهاند و بس.
۳. نیاز نیست که قانون حجاب در مورد همه «اجرا» شود تا سخن از «امکان» و «قابلیت»، معنا داشته باشد. شاید دربارۀ حدود بیست درصد، اعمال «قدرت» (اجرای قانون) موضوعیت داشته باشد. بقیۀ افراد با مشاهدۀ اِعمال قدرت، تمکین و همراهی خواهند کرد. برای اینان، «اقتدار» کافیست و حاجت به قدرت نیست. ازاینرو، بیست درصد اِعمال «قدرت» و هشتاد درصد تجلی «اقتدار»، ما را از گردنه عبور خواهد داد. کار دولت، بسته به اقتدار است؛ اقتدار که فرویخت، همهچیز مباح میشود. واقعیت اجتماعی، صفر و صدی نیست، بلکه با مواجهههای پیوستاری و متنوّع، گرههایی که به ظاهر کور هستند، گشوده میشوند. در جنگ ترکیبی، باید چندلایه و چندسویه عمل کند و اهرمهای مختلف را به کار گرفت.
۴. بسیاری از ساختارها، چندان در خدمت غایات دینی نیستند. تسهیلگر نیستند، بلکه گاه مانع هستند؛ هرچه که بتوانند بازدارندگی ایجاد میکنند. سبک زندگیِ ما نیز در بخش مهمی، زیر نفوذ «ساختارهای تجدّدی» هست؛ حتی در لایۀ خُرد. فقط تحلیل ارزشهای معطوف به ازدواج و انتخاب همسر، کافی است که تغییر ساختارهای ذهنی را نشان بدهد. از ازدواج تا اشرافیت در زندگی تا فرزندآوری تا پوشش تا مصرف و خرید و پاساژ و سلبریتی و فضای مجازی و لذت و بدن و بینی و گونه و ... در هم تنیده شدهاند و تجدّد را میزایند؛ آن هم در ابعاد ساختاری. در بند هفتمِ بیانیۀ گام دوم، تعبیر «نفوذ سبک زندگی غربی» به کار برده شده است. اولاً نفوذ و ثانیاً نفوذ ساختاری. تجدّد، ما را محاصره کرده است و میخواهد بیش از گذشته، سرزمینهای فرهنگی ما را اشغال کند. خرمشهر اینجاست. جهانآرا کجاست؟!
۵. ما دچار فقر «فهم عالمانه و دینی» هستیم. چندان شناخت درستی از گرهها و گرانیگاهها در دست نیست. باید این فهم را تولید و تکثیر کرد؛ چون ادبیات متناسب با این فهم، ذهنیتها را تغییر خواهد داد. باید تعبیر دینی و انقلابی از دردها و درمانها ارائه داد. رسالت نخبگان فکری، آفرینش همین فهمهای قدسی است تا به واسطۀ آنها، راه گشوده شود. راهکارها هم وابسته و مشروط به فهمها هستند. حتی فهم ما از ماهیت حجاب هم متوقف مانده است و ازاینرو، روایتهای نو ایجاد نکردیم. تغییر انفسی، تغییر در فهم نیز هست و اغلب باید از «فهم» به «وجود» رسید.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi