✅احکام نگاه حلال و حرام
6نگاه عبادتست
12 نگاهحرام ست
🔸نگاه های حرام:
۱. نگاه به چهره ی آرایش کرده ی زن؛
۲. نگاه به زیورآلات زن (نگاه به محل زینت)؛
۳. نگاه به عکس بی حجاب زن آشنا؛10
۴. نگاه به عکس های مهَیّج؛
۵. نگاه با ریبه (ترس افتادن به حرام) به محارم؛
۶. نگاه كردن مرد به بدن نامحرم (چه با قصد لذت و چه بدون آن)؛
۷. نگاه کردن مرد با قصد لذت به بدن مرد دیگر و زن به بدن زن دیگر؛
۸. نگاه كردن به عورت دیگرى؛
۹. نگاه به داخل خانه ی دیگران؛
۱۰. نگاه تند به پدر و مادر؛
۱۱. نگاه به فیلم های مبتذل و فاسد (فرقی بین متأهل و مجرد نیست)؛
۱۲. نگاه به چیزی که موجب ضرر به چشم است.
نگاه هایی که عبادت است🔸
1. نگاه به قرآن
2. نگاه به كعبه
3. نگاه به سادات
4. نگاه به عالم
5. نگاه به پدر و مادر
به دريا
🔹مسأله
https://eitaa.com/Chastity/522
May 11
🔰امام حسین«ع» و غیرتورزی و پاسداری از حریم خانواده
✍یکی از اموری که #اسلام بسیار در مورد آن #سفارش کرده، غیرتمندی و دفاع از حریم خانواده است.
🔹 طبیعتاً انسان هرقدر #غیرتمندتر باشد، میزان #دفاع او از حریم خانواده بیشتر خواهد بود.
🔹رسول اکرم«ص»فرمودند: «کَانَ إِبرَاهِیمُ أبِی غَیُوراً وَ أَنَا أَغیَرُ مِنهُ وَ أرغَمَ؛(1) ابراهیم (پدرم) غیرتمند بود و من از او غیرتمندترم و خدا بینی مؤمن بیغیرت را به خاک میمالد».
🔹غیرتمندی به درجه ایمان بستگی دارد. حضرت رسول فرمودند: (2) «غیرت مرد عین ایمان اوست».
🔹امام حسین«ع» چون جانشین پیامبر اکرم«ص» و برتر از پیامبران گذشته است، #طبعاً باغیرتترین فرد زمانه خویش است و چون از درجه ایمان بالایی برخوردار است، غیرتش افزون بر دیگران است.
🔹آنچه پیش رو دارید نگاهی است به غیرتمندی امام حسین«ع» و پاسداری از حریم خانواده، با تذکر این نکته که روش ما در بررسی و بیان این بحث #سیر زمانی و #تاریخی است، یعنی سعی میکنیم گام به گام با دوران تاریخی زندگانی ابا عبدالله«ع» حرکت کنیم.
✅غیرت در روایت
➕در منابع اسلامی و روایات از غیرت #تعبیرهای بسیار #دقیقی شده است که هر یک نشاندهنده اهمیت بالای غیرت در زندگی خانوادگی و اجتماعی است.
🔺غیرت عین ایمان است.
🔹رسول اکرم, فرمود: «إِنَ الْغَیرَةَ مِنَ الإِیمَان؛(3) غیرت از ایمان است.»
🔺محبوب خداوند
🔹حضرت صادق«ع» فرمود: «إِنَّ اللَّهَ- تَبَارَکَ وَ تَعَالى- غَیُورٌ یُحِبُ کُلَ غَیُورٍ، وَ لِغَیرَتِهِ حَرَّمَ الْفَوَاحِشَ: ظَاهِرَهَا وَ بَاطِنَهَا؛(4) از آنجا که خدای بلندمرتبه غیور است، هر باغیرتی را دوست دارد. به خاطر غیرت خداوند است که فحشای ظاهری و باطنی حرام شده است.»
🔺هر که میخواهد شود محبوب حق
در غیوری بر همه گیرد سبق
غیور است محبوب پروردگار
که بیغیرتی آورد ننگ و عار
هر آن کس کند حفظ ناموس خویش
ز دربار ایزد برد بهره بیش
🔺نشانه شجاعت و عفت
🔹علی«ع» فرمود: «ثَمَرَةُ الشَّجَاعَةِ الْغَیْرَة؛(5) غیرت میوه شجاعت است.»
🔹و نیز: «قَدرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدرِ هِمَّتِهِ...وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدرِ غَیرَتِه؛ ارزش مرد به اندازه همت اوست و شجاعت او به اندازه غیرتش و عفتش به اندازه غیرتش.»
شجاعت نشانی ز غیرت بُوَد
غیوران همه پاک طینت بُوَد
✅تعریف غیرت
🔹غَیرت #نفرت طبع ناشی از بخل بر شرکت دیگری در امری است که سخت آن را دوست داری. شرکتناپذیری در آنچه که مورد علاقه تو باشد. شریکرانی در امری که آن را دوست داشته باشی.»(6)
🔹غیرت صفتی نفسانی است در انسان که هرگاه احساس کند #محبوب او (اعم از دین، ناموس، اموال...) به #خطر افتاده است، در مقابل آن #عکسالعمل نشان میدهد، از ارزش موردنظر دفاع میکند یا لااقل #ناراحتی و غصّه در او ایجاد میشود.
👈حسن بن ابیالحسن بصری گوید: جماعتی بودیم در عهد حکومت معاویه که برای مأموریتی به بلاد خراسان میرفتیم.
🔹 فرمانده ما مردی بود از تابعین. روزی نماز #ظهر را پشت سر او خواندیم. پس از نماز به منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی گفت: ای مردم! حادثهای بزرگ در اسلام رخ داده که از زمان پیغمبر«ص» تا کنون اتفاق نیفتاده بود.
👈 معاویه #حُجر بن عُدَی را با یارانش به قتل رسانده. حال اگر مسلمانان غیرت دارند، وظیفهشان روشن است و اگر غیرت ندارند از خدا میخواهم مرا هر چه زودتر قبض روح کند که دیگر در چنین دنیایی زنده نمانم. حسن گوید: هنوز عصر نشده بود که صدای شیونی شنیدیم. معلوم شد وی دار فانی را وداع گفته است.»(7)
🔰دفاع از ناموس
🔹معاویه پس از شهادت امام علی«ع» و قرارداد صلحی که با امام حسن«ع» بست، تلاش میکرد در بنیهاشم راههای #نفوذی بیابد و پیوند خویشاوندی برقرار کند، از این رو به فرماندار خود مروان در مدینه نوشت امکلثوم، دختر #عبدالله بن جعفر را برای یزید خواستگاری و مراسمی در مسجد مدینه بر پا کند.
🔹مروان سران بنیامیّه را در مسجد جمع کرد و در یک سخنرانی کوتاه از یزید آلوده دامنِ شرابخوار تعریف و نکاتی را بیان و اظهار امیدواری کرد که این گونه ازدواجها عامل پیوند و دوستی شود.
🔹عبدالله جعفر، همسر حضرت زینب«س» در جواب گفت: «ازدواج این دختر به من ارتباطی ندارد. باید دایی او حضرت امام حسین«ع» تصمیم بگیرد.» امام حسین«ع» در همان اجتماع مسجد و بعد از سخنرانی فریبکارانه مروان به پا خاست و اظهار داشت: «سپاس خداوندی را که ما اهلبیت پیامبر را برای تدوام #دین خود و برای رهبری انسانها برگزید و قرآن و وحی را بر ما نازل کرد. ای مروان! تو سخنرانی کردی و ما شنیدیم.
🔹 اینکه گفتی مهریۀ اُمکلثوم براساس رأی پدرش عبدالله بن جعفر است، هر مقدار که بخواهد تعیین کند. سوگند به جانم، هرگز از سنت رسول خدا«ص» در ازدواج دختران و زنان خاندانش عدول نخواهیم کرد که«بیست اوقیه، معادل480 درهم»است. و این که گفتی قرضهای پدرش را خواهیم پرداخت، راستی در چه زمانی زنان بنیهاشم قرضهای ما را میپرداختند؟
🔹 و اینکه گفتی این ازدواج پیوند بین دو قبیله ایجاد میکند، ما بنیهاشم با شما سران بنیامیه در راه دین خدا دشمنی کردیم و جنگیدیم و هرگز برای رسیدن به دنیا با شما صلح نخواهیم کرد. فامیل بودن ما نتوانست ما را به وحدت برساند، حال چگونه با ازدواج میتوان به وحدت رسید؟ و اینکه گفتی در شگفتم از یزید که چگونه از این دختر خواستگاری میکند؟ بدان کسانی از این دختر خواستگاری میکنند که از یزید و پدر یزید و جدّ یزید برترند. و اینکه گفتی همانا یزید همتای کسی است که همتایی ندارد!. کسی که تا کنون همتای یزید بوده، امروز نیز خواهد بود و چیزی بر آن اضافه نشده است.
آنگاه فرمود:
🔹«تمام جمعیت حاضر در مسجد گواه باشید که من دختر (خواهرم) ام کلثوم دختر عبدالله بن جعفر را به عقد پسر #عمویش قاسم بن محمد بن جعفر در آوردم و مهریه او را چهار صد و هشتاد درهم قرار دادم و برای تأمین زندگی، زمین خود در مدینه (وادی عقیق) را به این دختر بخشیدم.» ؛(8)
🔹در این جریان، با جوشش غیرت ابیعبدالله الحسین«ع»، هم از اهلبیت«ع» و ناموس خاندان عصمت بهخوبی دفاع شد و امام، او را از حریم آلوده یزید و معاویه نجات داد، هم یزید و بنیامیه رسوا شدند.