eitaa logo
فناوری‏‌های نوظهور تهدیدات شناختی
662 دنبال‌کننده
187 عکس
70 ویدیو
12 فایل
آدرس ادمین کانال: @tahdid_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 جنگ رسانه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از شاعران فرمودند «امروز تأثیر رسانه‌ها در عقب راندن دشمن بیشتر از موشک و پهپاد است.هرکس رسانه قوی‌تر داشته باشد در اهدافی که دارد موفق‌تر خواهد بود»  🔶 در گذشته بشر تصور می‌کرد که بمب‌ اتمی قویترین و مخربترین سلاح‌ است، اما امروز به تجربه ثابت شده که قویترین و تاثیرگذارترین سلاح، رسانه است و نه بمب اتم، زیرا بر خلاف بمب‌ها و سلاح‌ها که افراد را حذف می‌کنند، رسانه می‌تواند افراد را از جبهه روبرو حذف و به جبهه‌ی خودی بیفزاید. لذا رسانه با کمترین هزینه، بالاترین بهره‌برداری را برای صاحبان خود به ارمغان می‌آورد. اندیشکده رند معتقد است در جنگ فردا (امروز) کسی که بزرگ‌ترین بمب‌ها را داشته باشد پیروز نیست، بلکه کسی که بهترین روایت را دارد پیروز جنگ است! ✅ قدرت‌های سلطه‌گر با بهره‌گیری از بیشترین حجم اطلاعات و انتقال آن‌ها، اهداف خود را در خارج از مرزهای سرزمینی جستجو می‌کنند و به همین منظور رسانه‌های قدرتمندی برای انتقال اطلاعات و تفکرات استعماری خود به مردم جهان راه‌اندازی می‌کنند و هر روز تعداد آن‌ها در حال افزایش است. اکنون به جرأت می‌توان گفت که حفظ و گسترش قدرت استکباری نظام سلطه به حضور و ظهور رسانه‌هایشان در این دنیای دیجیتال وابسته است. جنگ، جنگ رسانه‌ای است؛ هر کس رسانه‌ی قوی‌تری داشته باشد، در اهدافی که دارد، موفّق‌تر خواهد بود. 🖊 مصطفی علیجان‌زاده —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
🌸به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام🌸 ⏩جنگ روایت ها در صلح امام حسن (ع)_حامد کاشانی 🔸یکی از شیوه های رایج طواغیت عالم، از صدر اسلام تا کنون، تحریف واقعیت ها است. تحریف واقعیت گاهی عامل درونی دارد، گاهی عامل بیرونی. 🔸 پس تحریف واقعیت یک روش رایج هست اما چه کسانی از تحریف واقعیت اثر می پذیرند؟ 🔸 در ماجرای صلح امام حسن(ع)، جدای از جنگ شمشیرها، معاویه، جنگ روایت ها و تحریف واقعیت ها را به راه انداخته بود. 🔸 امام حسن (ع)، امام جهاد تبيين بود، یکی در مقابل تحریفاتی که معاویه به راه انداخته بود و یکی در مقابل خودی هایی، که دچار سوء تفاهم شده بودند و نمی توانستند واقعیت صلح امام حسن(ع) را درک کنند. 🌐 برای خواندن متن و شنیدن صوت کامل سخنرانی حجه الاسلام کاشانی در مورد جنگ روایت ها به صفحه شخصی ایشان در [اینجا] مراجعه فرمایید. —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی 🥀 🖤 رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: سر تا پای زندگی امیرالمؤمنین جهاد مخلصانه است. از هنگام نوجوانی که اسلام آورد تا شصت و سه سالگی که به شهادت رسید. ◼️ شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین، حضرت علی ابن ابیطالب علیه‌السلام تسلیت باد. ‌‌‎ —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
💢 پایان عصر شبکه‌های اجتماعی؟ یادداشت اکونومیست| ترجمه محمد رهبری «شبکه‌های اجتماعی دیگر چندان اجتماعی نیستند»؛ این ایده یادداشت مهمی است که هفته‌نامه اکونومیست مدتی قبل منتشر کرد. بر اساس این گزارش، فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی، به گروه‌های خصوصی در پیام‌رسان‌ها (مثل واتس‌اپ و تلگرام) منتقل شده و محتوای درون شبکه‌های اجتماعی (مثل توئیتر و اینستاگرام) با محتوای افراطی جایگزین شده است. امری که مشکلاتی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ایجاد خواهد کرد. خلاصه این یادداشت با کمی تغییر را در ادامه می‌توانید بخوانید: بیش از ۲۰ سال از زمانی که فیس‌بوک متولد شد و دنیای جدیدی را خلق کرد، گذشت؛ اما حالا پس از ۲۰ سال از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها دستخوش دگرگونی عمیقی شده‌اند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جادوی عجیب شبکه‌های اجتماعی آنلاین ترکیب تعاملات شخصی با ارتباطات جمعی بود. اکنون این ترکیب، دوباره به دو قسمت تقسیم شده است. حالا مشاهده آخرین وضعیت دوستان در شبکه‌های اجتماعی جای خود را به ویدیوهایی از افراد غریبه داده است که شبیه تلویزیون است. پست‌های عمومی به طور فزاینده‌ای به گروه‌های بسته در پیام‌رسان‌ها منتقل می‌شود. شبکه‌های اجتماعی در حال تحول هستند و همین امر اکنون مشکلاتی را ایجاد کرده است. این موضوع مهمی است، زیرا مردم اینترنت را از طریق شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌کنند. استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بیش از یک چهارم ساعت بیداری را شکل می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی علاوه بر سرگرم کننده بودن، محل بحث آنلاین و کمپین‌های سیاسی هستند. ویژگی بارز شبکه‌های اجتماعی جدید این است که دیگر چندان اجتماعی نیستند. با الهام از TikTok، برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک به طور فزاینده‌ای ترکیبی از کلیپ‌هایی را ارائه می‌کنند که توسط هوش مصنوعی انتخاب شده است؛ آن هم بر اساس رفتار تماشای کاربر و نه ارتباطات اجتماعی آن‌ها. در ضمن مردم کمتر از گذشته پست می گذارند. از سال ۲۰۲۰، سهم آمریکایی‌هایی که می‌گویند از انتشار مطالب مربوط به زندگی روزانه‌شان به صورت آنلاین لذت می برند از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته است. چراغ‌های «میدان شهر دیجیتال» در حال خاموش شدن است. البته برخی از نتایج این اتفاق خوشایند است. فعالان سیاسی می گویند که برای جلب نظر گروه‌های خصوصی در پلتفرم‌هایی نظیر واتس‌اپ یا تلگرام، باید پیام‌های خود را ملایم‌تر کنند. یک پست تحریک‌آمیز که ممکن است در توئیتر به‌خوبی لایک بگیرد، ممکن است در گروه واتس‌اپی والدین مدرسه دافعه ایجاد کند. اکنون به‌نظر می‌رسد که گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی، برای سلامت روان نوجوانان مناسب‌تر باشد چرا که زندگی‌شان در فضای عمومی مورد تجزیه و تحلیل دیگران قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این، پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ و تلگرام از این جهت مفیدتر هستند که پست‌ها را بر اساس ترتیب زمانی نشان می‌دهند نه بر اساس الگوریتمی که ایجاد هیجان کند و این نیز برای سلامت روان بهتر است. در دنیای جدید شبکه‌های اجتماعی، کاربران، بیشتر به گروه‌های کوچک در پیام‌رسان‌ها متمایل شده‌اند. اما این دنیای جدید مشکلات خود را به همراه دارد. اگرچه گفت‌وگوهای رمزگذاری‌شده در گروه‌های کوچک در تلگرام یا واتس‌اپ، به حفظ جان انسان در نظام‌های اقتدارگرا کمک می‌کند، اما این گروه‌ها محیط مناسبی برای پخش دروغ‌ها هستند. سیاستمداران در هند از واتساپ برای پخش دروغ‌ها استفاده کرده‌اند در حالی که این دروغ‌ها در شبکه‌های باز مانند فیس‌بوک، حذف می‌شدند. در سمت دیگر، به نظر می‌رسد الگوریتم‌های شبکه باز (مثل توئیتر و اینستاگرام) که توسط رفتار کاربران هدایت می‌شوند، افراطی‌ترین ویدیوها را پخش می‌کنند تا واکنش مخاطب را بگیرند. در گذشته، برای اینکه چیزی در یک شبکه اجتماعی وایرال شود، مردم مجبور بودند آن را به اشتراک بگذارند. اما اکنون آنها آن را صرفاً با تماشا کردن یک ویدئو، به وایرال شدن آن کمک می‌کنند، زیرا الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به محتوایی که بیشترین تعامل را جذب می‌کند، پاداش می دهد. این شرایط جدید به کسانی مانند ترامپ یا تاجران اطلاعات نادرست، سود خواهد رساند چرا که آن‌ها بهتر از هر کس می‌توانند از مخاطب واکنش بگیرند؛ در این وضعیت جدید، محتوایی که با deep fake تولید شده باشد به‌راحتی وایرال می‌شود. آنچه از ظهور اخبار جعلی مهم‌تر است، کمبود اخبار واقعی در شبکه‌های اجتماعی است. از زمان تغییر جهت شبکه به سمت سرگرمی ، اخبار تنها ۳ درصد از آنچه مردم در آن می بینند را تشکیل می دهد. در سراسر شبکه‌های اجتماعی، تنها ۱۹ درصد از بزرگسالان داستان‌های خبررا به اشتراک می گذارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش ۲۶ درصدی داشته است. ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
❤️ عاشقانه ای برای روز آخر ماه عاشقی ... روز اول بی‌هوا قلب مرا دزدید و رفت روز دوم آمد و اسم مرا پرسید و رفت روز سوم آخ! خالی هم کنار لب گذاشت دانه‌ی دیوانگی را در دلم پاشید و رفت روز چارم دانه‌اش گل داد و او با زیرکی آن غزل را از لبم، نه از نگاهم چید و رفت با لباس قهوه‌ای آن روز فالم را گرفت خویش را در چشم‌های بی‌قرارم دید و رفت او که طرز خنده‌اش خانه خرابم کرده بود با تبسم حال اهل خانه را پرسید و رفت تا بچرخانم دلش را نذرها کردم ولی جای دل، از بخت بد، دلبر خودش چرخید و رفت زیر باران راه رفتن، گفت می‌چسبد چقدر! با همین حالش به من حال دعا بخشید و رفت استجابت شد، چه بارانی گرفت آن‌شب ولی بی‌ من او بارانیش را پا شد و پوشید و رفت روز آخر بی‌دعا، بی‌ابر هم باران گرفت دید اشکم را، نمی‌دانم چرا خندید و رفت! شعر از قاسم صرافان - شاعر اهل بیت @cog_threats
🔸توسعه یک پایگاه داده برای اعتبارسنجی محتوا با هدف اعتبارسنجی محتوای برخط و با توجه به این موضوع که پیشرفت هوش‌مصنوعی منجر به افزایش انتشار محتوا یا تصاویر جعلی شده است، یک فناوری جدید موسوم به “پایگاه داده محتوای جعلی” (DBKF) توسط اتحادیه اروپا توسعه یافته است که به روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و سایر ذینفعان کمک می‌کند تا صحت هرگونه محتوا را تعیین کنند. این فناوری، بخشی از یک طرح قدیمی‌تر موسوم به WeVerify محسوب می‌شود که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین شده و در حال حاضر، گسترده‌تر شده است. فناوری DBKF، با استفاده از تجزیه‌وتحلیل متن، شبیه‌سازی بصری و فناوری‌های معنایی (semantic)، قابلیت‌های جستجوی قدرتمندی را فراتر از جستجوی صرفا یک کلمه کلیدی ارائه می‌کند و صحت یک محتوا را برای کاربر مشخص می‌سازد. این فناوری به جستجوی چندزبانه مجهز است و به کاربران اجازه می‌دهد نتایج حاصل از اعتبارسنجی محتوا را به هفت زبان به صورت همزمان دریافت کنند. گفتنی‌ست این فناوری فقط برای متخصصان یا خبرگان تهیه نشده است و عموم افراد می‌توانند برای حصول اطمینان از هرگونه محتوا، از آن استفاده کنند. —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نامه‌ عجیبی که سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام را برهم ریخت! 📚 برشی از سخنرانی حجت الاسلام راجی 💠 شایعه پذیر بودن مردم یکی از آسیب پذیری های مهم در جنگ شناختی است! 🔸کمک به رفع چالش شایعه پذیری مهمتر از واکنش نسبت به انتشار شایعات است. راه حل چیست؟ ارتقاء سواد رسانه ای و تفکر انتقادی. 🔸 شهید مطهری (ره) در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام کلیدهای رفع این چالش را به نقل از ابن سینا بیان کرده است : 《 دو جمله خوب از بوعلی سینا در این زمینه هست كه هردو در كتاب [اشارات] است. یكی اینكه: مَنْ تَعَوَّدَ اَنْ یُصَدِّقَ بِغَیْرِ دَلیلٍ فَقَدِ انْخَلَعَ مِنْ كَسْوَةِ الاِْنْسانِیَّةِ. هركس كه عادت كرده حرف را بدون دلیل قبول كند، او از لباس آدمی بیرون رفته؛ یعنی آدم حرف را بدون دلیل نمی پذیرد. نقطه مقابلش: كسانی كه عادت دارند هرچیزی را بی دلیل انكار كنند؛ این هم بد است. می گوید: كُلُّ ما قَرَعَ سَمْعَكَ مِنَ الْعَجائِبِ فَذَرْهُ فی بُقْعَةِ الاِْمْكانِ ما لَمْ یَذُدْكَ عَنْهُ قائِمُ الْبُرْهانِ. اگر یك چیز عجیبی شنیدی، مادامی كه دلیلی بر امكان یا عدم امكانش نداری رد نكن و قبول هم نكن، بگو ممكن است باشد. انسان واقعی آن است كه قبول و ردش بر معیار دلیل باشد و هرجا كه دلیل نبود «لاادری» و «نمی دانم» بگوید.》 🔸 برای رفع این چالش مهم، از خودمان شروع کنیم و با ارسال این پیام به دوستانمان نقشی در اصلاح جامعه داشته باشیم ... —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
🪑میزگرد دانشجویی با موضوع فیلترینگ (آری یا خیر) 🗓 سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ⏰ساعت؛ ۱۲:۳۰ (بعد از نماز ظهر و عصر) 🕧 🏢 دانشگاه اصفهان، دانشکده مهندسی کامپیوتر (ساختمان انصاری)، تالار دکتر براآنی 💢حضور برای عموم آزاد است. ⭕️پخش زنده از طریق کانال خانه آزاداندیشی صفا در ایتا به آدرس: @safa_isf —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
با سلام و احترام ضمن تبریک سال جدید و با آرزوی موفقیت و بهروزی اعضای محترم در این سال، بدینوسیله به آگاهی می‌رساند در ادامه برگزاری وبینارهای تخصصی انجمن رمز ایران، سی‌ونهمین وبینار با موضوع: «روش‌های یادگیری ماشین جهت بررسی اصالت تصاویر در مقابل حملات خصمانه» توسط آقای دکتر احسان نوروزی، استادیار دانشگاه راونزبورن لندن (انگلستان) در تاریخ سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 15 الی 16:30 برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی زیر و با انتخاب گزینه میهمان در این وبینار شرکت نمایند: https://vc.sharif.edu/ch/isc ضمناً به اطلاع می‌رساند ویدئوهای وبینارهای قبلی در نشانی زیر قابل مشاهده‌اند: https://www.aparat.com/Irancrypt با تشکر و آرزوی سلامتی و موفقیت همگان از طرف دبیرخانه انجمن رمز ایران —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
🔹 ویدئوی سخنرانی «فیلترینگ؛ بله یا خیر؟» توسط آقای دکتر بهروز ترک لادانی، استاد گروه مهندسی نرم افزار دانشگاه اصفهان در نشست سه شنبه 4 اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ 🎥 مشاهده ویدئو در آپارات: https://www.aparat.com/v/r1xeC 🎥 بایگانی ویدئوی سخنرانی های گروه پژوهشی در آپارات: https://www.aparat.com/ladanib —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats
44.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 آزمایش همنوایی سالامون اش سولومون اش در سال ۱۹۰۷ در ورشو به دنیا آمد. اش روانشناس پرآوازه‌ای بود که در زمینه‌ی روانشناسی اجتماعی فعالیت می‌کرد. او در سال‌های ۱۹۵۰ به دلیل آزمایش معروف خود شهرت یافت. این آزمایش که «آزمون همنوایی اش» نامیده می‌شود، نشان می‌دهد که فشار اجتماعی می‌تواند به راحتی موجب شود فرد چیزی را بگوید که آشکارا غلط است! از این آزمایش برای بررسی اینکه افراد به چه میزان از گروه اکثریت اطاعت می‌کنند یا در مقابل آن مقاومت می‌کند و اثر چنین تأثیراتی بر باورها و عقاید چیست استفاده می شود. همنوایی در واقع نوع خاصی از سوگیری ها یا خطاهای ادراکی انسانهاست. در جنگ شناختی از خطاهای ادراکی انسانها برای انجام عملیات روانی هدفمند، سوء استفاده می شود. —═✾ گروه پژوهشی تهدیدات شناختی و امنیت نرم (دانشگاه اصفهان - انجمن رمز ایران) ✾═— ✅ در کانال فناوری‏ های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید: ▶️https://eitaa.com/Cog_threats