#تحلیل
کاهش بیش از ۵۵ درصدی تعداد پستهای توییتر فارسی بعد از بازرسی پلیس آلبانی از کمپ منافقین
🔹بعد از بازرسی پلیس آلبانی از کمپ منافقین و ضبط تجهیزات الکترونیکی آنها، سامانه دادهکاوی خورشید با مرور دادههای توییتر فارسی حقایق عجیبی را افشا کرده است!
🔹طبق این اطلاعات میزان تعداد پستهای منتشر شده در یک روز در فضای توییتر فارسی، روز ۳۱ خرداد (یک روز بعد از ضبط تجهیزات منافقین توسط پلیس آلبانی) با کاهشی پیش از ۵۵ درصدی نسبت به روز ۲۸ خرداد از ۱.۹۷۰.۰۷۳ به ۱.۰۸۲.۷۲۱ مورد رسیده است!
🔹این دادهها همچنین افشا میکند که تعداد کل پسندهای توییتر فارسی از ۴.۱۴۰.۵۳۷ به ۲.۵۰۱.۹۱۸ کاهش داشته است!
🔹 براساس اطلاعات دادهکاوی مذکور تعداد پاسخهای درج شده ذیل توییتهای فضای فارسی توییتر نیز با کاهشی تامل برانگیز از ۷۷۰.۷۱۹ مورد به ۱۲.۹۵۹ رسیده است!
🔹اگر روزی امکان شناسایی دقیق تعداد حسابهای سازمان یافته سایر گروههای ضدایرانی مشخص شود و بتوان همه حسابهای رباتیک را هم از کل نمایهها کسر کرد، آن گاه تغییرات شگفتانگیز تر هم خواهد شد!
📲 [ادامه مطلب]
✅ در کانال فناوری های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید:
▶️https://eitaa.com/Cog_threats
مردم به اخبار منفی علاقه ندارند
اما مگه دست خودشونه؟!
♦️شبکه دولتی انگیس بر خلاف رویه مسموم خود علیه افکار عمومی ایران میگوید: «مردم دیگر علاقهای به خواندن اخبار ناراحتکننده و منفی ندارند.»
🔹وبسایت بیبیسی نوشت: در چند سال اخیر، میل به آگاهی از اخبار کاهش شدیدی پیدا کرده. مردم از خبرهای ناراحتکننده مانند ماجراهای جنگ در اوکراین پرهیز میکنند. پژوهشی جهانی نشان میدهد که در شش سال اخیر تعداد افرادی که بهطور جدی پیگیر اخبار بودهاند تا حدود یکچهارم کاهش پیدا کرده است.
♦️بهگزارش مؤسسه رویترز دانشگاه آکسفورد، حدود ۴۸% افراد در سراسر جهان بهطور جدی پیگیر و علاقهمند به اخبار هستند. درحالیکه در سال ۲۰۱۷ این میزان ۶۳ درصد بود. در انگلیس این نسبت بهطور متوسط ۴۳% است که از نسبت جهانی هم کمتر است.
🔹پژوهشگران مؤسسه رویترز اعلام کردهاند که مخاطبان «در ادامه خودداری از قرار گرفتن در معرض اخبار ناراحتکننده برای حفظ سلامت روانی خود بهطور گزینشی از خبرهایی در مورد جنگ در اوکراین و بحران افزایش هزینههای زندگی پرهیز میکنند».
♦️بیش از نیمی (56%) از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردهاند نگران تشخیص درستی و نادرستی اخبار آنلاین هستند که نسبت به گذشته افزایش دو درصدی داشته است.
♦️یکی از دلایل چنین تغییری، رواج و افزایش روزافزون احساس مسموم و ناسالم بودن فضای گفتوگوها و اظهارنظرات در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر است».
🔹این گزارش درباره پرهیز مردم از اخبار منفی در حالی است که بیبیسی غیر از پمپاژ اخبار منفی، جعل خبر دروغین و منفی برای مردم ایران را هم مجاز میشمارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻پيامبر اکرم (ص):
▫️خداوند متعال در روز عيد فطر و عيد قربان ، به زمين با عنايت مى نگرد. پس ، از خانه ها بيرون آييد تا رحمت به شما برسد.
🎉🎉 عید قربان عید بندگی و ایثار و گذشت در راه رضای خدا بر همه مسلمانان مبارک باد .
🌐@Cog_threats
9.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎙 تشخیص خبر جعلی با ۵ سوال
🔎 @Cog_threats
#تحلیل
🖊 یک مصداق زنده از تهدیدات شناختی
🔸 اعتراضاتی را که نیست، ۴ برابر اعتراضاتی که هست پوشش میدهند/ رسانههای فارسیزبان خارجی و رخدادهای اخیر فرانسه
🔹رسانههای خارجی فارسیزبان در حالی بخش معناداری از گزارشهای خود را به ناآرامیهای پایانیافته در ایران متمرکز میکنند که اعتراضات فرانسه در صدر اخبار رسانههای جهان است. در ۴۸ ساعت مورد بررسی، به طور متوسط ۲۰.۷ درصد محتوای تولیدی رسانههای بیگانه به موضوع نخست و تنها ۵.۳ درصد به وقایع کف خیابانهای فرانسه اختصاص داشت.
🔹وقایع امروز فرانسه از جهاتی به رخدادهای سال گذشته ایران شباهت دارد. نحوه درگذشت مهسا امینی که جرقه ناآرامیها در ایران را روشن کرد، نشانه رفتن انگشت اتهام تشدید آشوب به سوی شبکههای اجتماعی، کشیده شدن اعتراض به آشوب و خشونت و...
🔹اینکه رسانههای خارجی فارسیزبان، حجم عمدهای از محتوای خود را به اخبار و مسائل مرتبط با ایران اختصاص بدهند، مسالهای منطقی و مقبول است، با این حال مقایسه میزان محتوای تولید شده در این رسانهها درمورد اعتراضات کنونی فرانسه و اعتراضات پایان یافته ایران، معنادار است.
ادامه متن در [اینجا]
◀️ در کانال فناوری های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید:
🌐 @Cog_threats
💢 فعالیت «تردز» در اتحادیۀ اروپا ممنوع است
🔻 چند ساعت پیش شرکت متا سکوی مشابه توییتر برای ارسال پستهای متنی را معرفی و عرضه کرد. این شبکه اجتماعی که با نام اینستاگرام تردز ارائه شده تفاوت چندانی با توئیتر ندارد. بهگفتۀ مدیرعامل متا این سکو در ۷ ساعت ابتدایی بعد از معرفی توانست ۱۰ میلیون کاربر را جذب کند.
🔻 این درحالی است که این شبکه اجتماعی در کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا ارائه نخواهد شد چون بر اساس قانون GDPR یا مقررات حفاظت از دادههای عمومی اتحادیه، درحال حاضر امکان دانلود اینستاگرام تردز از گوگلپلی و اپاستور در کشورهای اروپایی بهخاطر نگرانی از رعایتنشدن حریم خصوصی کاربران امکانپذیر نیست.
@Cog_threats
#عید_مبارک
🌺🌹🌸🌼🌸🌹
💠 الحمد لله الذی جَعلَنَا مِنَ المُتِمَسِّکینَ بوِلایةَ امیرِالمُؤمِنینَ وَ الأئِمَةِ المَعصومینَ عَلیَھِمُ السَّلام
✳️ عید سعید غدیر خم، عید امامت و ولایت، اتمام دین و اکمال نعمت بر شما و بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.
✅ کانال فناوری های نوظهور تهدیدات شناختی
🌐 @Cog_threats
سوگیریهای شناختی: سوگیری توجه
تمایل به توجه و تمرکز به بعضی محرکها، نشانهها و ملاکها درحالیکه بقیهٔ چیزها همزمان نادیده گرفته میشوند. این سوگیری نه تنها برداشت ما را از جهان و پیرامونمان تحت تأثیر قرار میدهد بلکه ارزیابی ذهنی ما را هم تحت تأثیر قرار میدهد. اشخاص گرفتار این سوگیری مستعد ابتلا به بیماری وسواس، اعتیاد و افسردگی هستند.
برای مثال کسانی که جنبههای منفی و ناراحتکننده چیزها را میبینند دچار سوگیری توجه هستند و مستعد بیماری اضطراب. این سوگیری میتواند بر سیستم حافظه هم اثر مخرب بگذارد. اشخاص در هنگام به خاطر سپاری و به یادآوری وقایع، فقط به جنبههای خاصی توجه میکنند که این مسبب به یادآوری خاطرات به صورت غلط و ناکامل خواهد بود.
✅ کانال فناوریهای نوظهور تهدیدات شناختی
🌐@cog_threats
#ویدئو_سخنرانی
🔹 ویدئوی سخنرانی «پدیدههای موثر بر دستکاری افکار عمومی در شبکههای اجتماعی» توسط آقای مهندس هانی ربیعی، دانشجوی دکتری رایانش امن دانشگاه اصفهان در نشست سه شنبه 30 خرداد ماه ۱۴۰۲
🔹 از سلسله نشست های هم اندیشی فناوری های نوظهور در عرصه تهدیدات شناختی (سه شنبه آخر هر ماه)
🎥 مشاهده ویدئو در آپارات:
https://www.aparat.com/ladanib
🔹 منتظر اطلاعیه نشست تیر ماه باشید....
✅ در کانال فناوری های نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید:
▶️https://eitaa.com/Cog_threats
هدایت شده از Dr Moh
#نشست_مجازی
سلسله نشستهای ماهیانه هماندیشی فناوریهای نوظهور در عرصه تهدیدات شناختی (سه شنبه های آخر هر ماه)
🔹موضوع نشست تیرماه: دستکاری روانشناختی (مهندسی افکار) در شبکههای اجتماعی
🔸ارائه دهنده: خانم مهندس زهرا باقرینسب، دانشجوی دکتری نرم افزار دانشگاه اصفهان
🔹زمان: سه شنبه 27 تیرماه ۱۴۰۲ ساعت 16
🔸آدرس نشست مجازی:
https://vroom.ui.ac.ir/b/zza-rxp-rqo-9zp
🔸بایگانی ویدئوی سخنرانی نشست های قبلی:
https://www.aparat.com/ladanib
—————————
گروه پژوهشی تحلیل امنیت مدل مبنا (دانشگاه اصفهان) و انجمن رمز ایران
✅ در کانال فناوریهای نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید:
▶️https://eitaa.com/Cog_threats
مراحل کمپین شناختی
1- تعریف هدف: در این مرحله باید هدف های دقیقی برای کمپین شناختی تعریف شود که میتواند شامل جمعآوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات، کاهش تأثیر دشمن و یا اطلاع رسانی به جمعیت باشد.
2- تعیین مخاطب هدف: در این مرحله، باید مخاطبان مورد نظر کمپین شناختی مشخص شوند. این مخاطبان میتوانند شامل دشمنان، جمعیت، نیروهای امنیتی، و یا هر گروه دیگری باشند که برای انجام هدف مورد نظر نیاز به تحلیل شوند.
3- انتخاب و تعیین روشهای جمعآوری اطلاعات: در این مرحله، باید روشهای مختلف جمعآوری اطلاعات تعیین شود. این روشها میتوانند شامل تجسس، جاسوسی، انتشار اطلاعات کاذب و یا هر روش دیگری باشند که برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز استفاده میشود.
4- تحلیل اطلاعات: در این مرحله، اطلاعات جمعآوری شده تحلیل میشوند تا به دست آوردن طرح و برنامههای دقیق برای دستیابی به هدف مورد نظر کمک کند.
5- انتشار اطلاعات: در این مرحله، به اطلاع رسانی به مخاطبان مورد نظر پرداخته میشود. این اطلاعات میتواند شامل انتشار اخبار و یا اطلاعات کاذب، نشر اطلاعات مخفی و یا اطلاعاتی که برای دشمن مفید نیست، باشد.
6- اقدامات اجرایی: در این مرحله، اقداماتی برای اجرای طرحها و برنامههای تعیین شده انجام میشود. این اقدامات میتواند شامل اقدامات نظامی، سیاسی، و یا اقداماتی دیگری باشد که برای دستیابی به هدف مورد نظر انجام میشود.
—————————
✅ در کانال فناوریهای نوظهور تهدیدات شناختی عضو شوید:
▶️https://eitaa.com/Cog_threats