19.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شاخص اثرسنجی از منظر شهید اوینی
فروش فیلم همان فرهنگ سینمارفتن نیست
سیدمرتضی آوینی
سخنرانی آوینی تمام شد و نوبت به سوال و جواب رسید. خودش بعدها گفت: «جماعت بدجوری برآشفته بود.» این جمله توصیفی کامل از جو پر سوءتفاهم و کمطاقت جلسه است. همه سوءتفاهمهایی که آن شب بین مرتضی آوینی و حاضران بود، هنوز در گفتوگوهای سینمایی ما برقرار است.
از بهترین جاهای جلسه بحث جعفر پناهی است. او میگوید: فیلمهایی که شما (آوینی) طرفدار آن هستید (مثلا دیدهبان و مهاجر) نتوانسته مخاطب را جذب کند. آوینی پاسخ میدهد که؛ «فروش فیلم» ملاک ارزیابی نیست.
موضع مرتضی آوینی، بحث و نقد و سیاستگذاری سینماست اما ملاک سوال کننده(گان) جایی حلقه کوچک انگارههای روشنفکری است و جایی هم مخاطب عام، فروش و اقتصاد سینما! آوینی عزم و نیروی آن داشت که از ذات چیزها، از نو بپرسد اما مخاطبان او چه در گفتوگوها و مباحثات و چه در موضع مدیریت و سیاستگذاری اندازه این حرفها نبودند، و متاسفانه هنوز هم نیستند.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔻دو آسیب مهم در پیمایش سنجی ملی
🖋مجتبی فرهنگ
«پیمایش ها و امایش ها» یک منبع برای اثرسنجی اقدامات فرهنگی می باشد که توسط سازمان های ملی و یا مراکز خصوصی در حال انجام می باشد. هر چند منابع اثرسنجی دارای نقاط ضعف و آسیب هایی بوده که درصدد برطرف کردن آن باید برآمد:
۱. در فرآیند تحول مکاتب مختلف علوم اجتماعی، تا اواسط دهه ۷۰ قرن بیستم، جایگاه فرهنگ با رویکردهای بازارمحور و کارکردگرایانه بوده و به عنوان مثال در تحلیلهای مارکسیستی، جز تعاریف روبنایی و به آن به مثابه یک «کالا» برخورد میشده است. از دهه ۸۰ به بعد با رویکردی مواجه میشویم که دانشمندان رشتههای مختلف اعم از جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی و نقد ادبی سعی میکنند، فرهنگ را به جایگاه اصلی خودش در مطالعات علوم اجتماعی و زیربنایی بودن آن برگردانند.
نظریات جدید فرهنگی امروزه دیگر از رویکرد «زیربنایی و روبنایی» به «شبکه بناهای اجتماعی» روی آورده است. اگر قائل به این باشیم که جامعه به مثابه یک اکوسیستم زنده است و دارای ارتباط موثر بین شبکه های خرد و زیرین آن وجود دارد بایستی در وضعیت شناسی جامعه به تمام اضلاع نگریست. آمایش های و پیمایش ها ملی در جهت شناخت مقوله فرهنگ به شکل محوری به «چرخش مباحث فرهنگی» اشاره میکند و از شناخت سایر مولفه های دیگر ماننده مباحث اقتصادی، سیاسی و ... چشم نظر می کند و اساسا در فرهنگ را جدای از مولفه های دیگر می داند!
۲. در پیمایش انجام شده در حوزه دین، دیدگاهها و نظریههای فلسفی، جامعهشناختی و روانشناختی متعددی در مورد دین مطرح گردیده است. از «دیدگاه فلسفی» فرد زمانی دیندار تلقی میشود که با سوالها و مسائل وجودی و ماوراء طبیعی از جمله منشاء و مقصد به وجود آمدن هستی روبرو شود و برای آنها پاسخی مناسب بیابد. از دیدگاه «جامعهشناختی» دین به عنوان یک نهاد اجتماعی دارای کارکردهای اساسی مانند انضباط، انسجام، حیاتبخشی و خوشبختی آفرین است که فقدان آن بقای جامعه را مخدوش میسازد. از دیدگاه «روانشناختی» نیز به دین و دینداری بخصوص کارکردهای بهداشت روانی و رواندرمانی دین توجه ویژهای صورت گرفته است. اتفاقی که در این پیمایش سنجی ها که رخ میدهد «دریافت کیفی» و «استنباط کمی» و این موضوع ما را به شک وا می دارد که آیا روش صحیحی است یا خیر؟
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔺مدل سنجش دینداری گلاک و استارک
🖋عاطفه کریمی
از میان مدلهای مختلف سـنجش دینداری، مدل گلاک و استارک از نـقصهای کـمتری برخوردار است و به همین دلیل بـسیاری از مـحققان از این الگو استفاده کردهاند.
علامه جعفری نیز در تـأیید مـدل گلاک و استارک برای سنجش دینداری میگوید: «به نظر میرسد این تقسیمبندی [مدل گلاک و استارک] درباره جنبههای مختلف دینگرایی یکی از عـالیترین تـقسیمبندیهایی اسـت که در این زمینه انجام شده و لذا توجه بـه آن بـرای مـحققان ضـرورت درجـه اول دارد. بـدون این تقسیمبندی، جامعهشناسی دین قطعا ناقص خواهد بود.
گلاک و استارک معتقدند که اگرچه تمامی ادیان در جزئیات با یکدیگر تفاوت هایی دارند، اما در میان آن ها عرصههای مـشترکی وجود دارد که این عرصهها را می توان در ۵ بعد مورد بررسی قرار داد. این ابعاد عبارتند از عبارتند از:
۱- بعد اعتقادی
۲- بعد مناسکی
۳- بعد تجربی
۴- بعد فکری
۶- بعد پیامدی.
۱- بعد اعتقادی یا ایدئولوژیکی باورهایی را در بر می گیرد که انتظار می رود پیروان آن دین بدان ها اعتقاد داشته باشند. گلاک و استاک این باورها را در هر دین خاص، به سه نوع تقسیم کرده اند. باورهای مسلم که ناظر به شهادت دادن به وجود خداوند و معرفی دات و صفات اوست. باورهای غایتگرا که هدف و خواست از خلقت انسان و نقش انسان در راه نیل به این هدف را باز می نمایانند، باورهای زمینه ساز که روش های تأمین اهداف و خواست خداوند و اصول اخلاقی را که بشر برای تحقق آن اهداف باید به آن ها توجه کند در بر می گیرند.
۲- شعائر یا مناسک دینی عبارت است از آداب ورسوم معین یا رفتارهای نمونهای در میان معتقدان هر دین، یا بهطور کلی مـراسمی کـه هر دین از پیروان خود انتظار دارد که آنها را بهجا آورند. یکی از نکات مهم در اعمال یا رفتارهای دینی مناسکی، وجه سمبلیک یا نمادین آن هاست. مناسک دینی اساساً سمبلیک اند و یکی از اهداف عمده ی آن ها، واجد حالات و ملکات اخلاقی شدن است.
۳- بعد تجربی، این بعد در تصورات و احساسات مربوط به برقراری رابطه با وجودی هم چون خدا که واقعیت غایی یا اقتدار متعالی است، ظاهر می شود.
۴- بعد فکری یا دانش دینی، اطلاعات و دانش اساسی در مورد دین و کتاب مقدس را که انتظار می رود پیروان، آن ها را بدانند، شامل می شود.
۵- بعد پيامدى يا آثار دينى، شامل پيامدهاى بـاور، عـمل، تجربه و دانش دينى در زندگى روزمرهى فرد معتقد و روابط او با سايرين است. گویههای این مفهوم، ثروت حـق ثـروتمندان، پاداش دادن فـقرا در روز آخرت، حکمت خدا و ثروتمند شدن ثروتمندان و متوسل شدن به استخاره در تعارضات پیش آمده در زنـدگی را شـامل مـیشود.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
⭕️جهت دسترسی به پیمایش های ملی به سایت رصد فرهنگی مراجعه کنید. این سامانه پیمایش های زیر را در اختیار مخاطبین گزارده است:
۱. گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری
۲. ارزشها و نگرشهای مردم استان ها
۳. مصرف کالاهای فرهنگی استان ها
ادرس سامانه👇
🌐https://ircud.ir
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
⭕️ #اطلاعیه_مهم
📚 #پیش_فروش | مجموعه کتب الگو
🔰(الگونمایی و تجربه نگاری حلقه های میانی موفق )
💠 به اطلاع شما مخاطبین و فعالین فرهنگی عزیز میرساند:
میتوانید سفارش خرید خود را تا میلاد حضرت معصومه (س)(انتهای اردیبهشت) ثبت کنید و علاوه بر ۲۰ درصد #تخفیف_عیدانه از #ارسال_رایگان نیز بهره مند شوید.
📦 تاریخ تحویل مجموعه از #دهه_کرامت
🔥 برای پیش خرید و کسب اطلاعات بیشتر به ادمین کانال امتداد در پیام رسانها مراجعه کنید
🌟 #الگو
🌟 #امتداد
🌟 #تجربه_نگاری
🌟 #پیش_فروش
🔻کانال #امتداد را دنبال کنید👇
🆔 @mtedad_org
✅ برنامه ریزی براساس میدان و ماموریت محور کردن دانشگاه ها
💠 مقام معظم رهبری(مدظله العالی):
🔴 یک مسئلهی دیگر، مسئلهی #نقشهی_جامع_علمی است. خب، نقشهی جامع علمی بالاخره بعد از فرازونشیبهای زیاد، تصویب شد و ابلاغ شد و عمل شد؛ منتها این نقشهی جامع علمی را باید در اجزای مهم، اجرائی کنیم.
⬅️ این جزو همان چیزهایی است که شما تا در میدان نروید و ملاحظهی میدانی نکنید، نمیتوانید تشخیص بدهید که چقدر نقشهی جامع علمی عمل شد. چه رشتههایی اولویّت دارند؟ چه تعداد دانشجو برای رشتههای مورد اولویّت لازمند و برای رشتههایی که اولویّت ندارند لازم است؟ همهی اینها را باید نقشهی [جامع] علمی برای ما معیّن کند. در کدام مناطق از کشور، چه رشتههایی بایستی مورد توجّه قرار بگیرند براساس نیازها
🔺️خب، این طبعاً #آمایش_سرزمینی وزارت علوم را لازم دارد؛ وزارت علوم باید آمایش سرزمینیای را داشته باشد برای خودش تا بداند که در کجا، دانشگاه چه چیزی لازم دارد.
⬅️ دوستان، آقایان وزیران محترم که گزارش دادند، راجع به #ماموریت_محور کردن دانشگاهها بحث کردند؛ این بسیار فکر خوبی است؛ این را من تأکید میکنم که حتماً این کار انجام بگیرد؛ منتها این کار مقدّمات دارد.
🔺️چهجوری میشود #ماموریت_محور کرد یک دانشگاه را در فلان شهرستان دور یا نزدیک، یا فلان مرکز استان؟ اینها چیزهایی است که جزئیّاتش را *#نقشهی_علمی به ما بایستی بیان بکند.
🔷️ بیانات در دیدار رؤسای دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری ( ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ )
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔺اثرسنجی اقدامات عالیترین شورای فرهنگی کشور
🖋سینا اکبری مفرد
جلسهای را تصور کنید به ریاست رئیس دولت و با حضور سران سایر قوا، شش تن از وزیران، ریاست برخی کمیسیونهای مجلس، ریاست سازمانهای صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، برنامه و بودجه، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین برخی اساتید مطرح دانشگاهی و شخصیتهای علمی. همه این شخصیتها که هر کدام وزنهای محسوب میشوند، گرد یک میز نشستهاند. چه مسئلهای دارای چنین اهمیت و گستردگی است که نیاز به حضور همه این اشخاص کنار هم دارد؟ احتمالا درست حدس زدهاید؛ فرهنگ!
جهت مطالعه این یادداشت کلیک نمایید.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
⭕️مراکز ارائه دهنده آمار ها و پیمایش های ملی فرهنگی
🌐http://www.ispa.ir
🔸ایسپا خبرگزاری دانشجویان ایران
🌐https://www.farsnews.ir/dana
🔸مرکز افکارسنجی فارس
🌐https://www.keyou.ir
🔸کیو آنالیتکز
🌐https://iribresearch.ir/fa
🔸مرکز تحقیقات صدا و سیما
🌐https://srtc.ac.ir
🔸پژوهشکده امار
🌐https://www.amar.org.ir
🔸درگاه ملی آمار
🌐https://data.tehran.ir
🔸مرکز افکارسنجی تهران
🌐https://ircud.ir
🔸مرکز رصد فرهنگی
🌐https://namafar.ir
🔸نمافر
🌐https://mafa.eadl.ir
🔸مرکز آمار قوه قضائیه
🌐https://ssicenter.mcls.gov.ir
🔸مرکز آمار وزارت کار
کلید واژه (شناسایی و اولویت بندی مشکلات)جست و جو زده شود
🌐https://rc.majlis.ir/fa/report
🔸پژوهشکده مطالعات راهبردی
جهت دریافت با شماره ۰۲۱۸۸۸۰۲۴۷۷
تماس گیرید
🌐https://risstudies.org
🔸مرکز استراتژیک ریاست جمهوری
اسم استان جست و جو زده شود
🌐https://www.css.ir/fa
🔸مساله شناسی استان های کشور
🌐https://saman.mcls.gov.ir/fa/atlas
🔸موسسه بینا
🌐https://binainst.com/
🔸تارنمای آمار و اطلاعات فرهنگی
🌐http://taaf.acecr.ac.ir/fa
#آمایش
#پیمایش
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔻لهویات فرهنگی، درآمدی بر ابزارهای اثرسنجی
🖋مجتبی فرهنگ
هر تهاجمی نظامی باقتضاء جغرافیا، زمان و جبهه ای که در آن است از امکانات متناسب استفاده می کند. عملیات های نظامی مستلزم تهیه «گرای دقیق» و شناسایی اطلاعات عملیات منطقه ای می باشد که با پیدا کردن آن «عملیات های سنگین توپخانه ای» شروع خواهد شد. نبرد در عرصه فرهنگ هم دارای شباهت های این چنینی است. تهاجم فرهنگی که هدف تغییر آن «ذهنیت ها و خواست ها و سبک ها» می باشد از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند و برای مقابله به مثل با این تهاجامات باید متناسب با «نقاط عملیات زن دشمن» و وضعیت «مخاطب خودمان» دست به عملیات های آفندی و پدافندی زد وگرنه پاتک ها و عملیات ها در نقطه درستی بر زمین نخواهد نشست و اقدامات ما جزو «لهو و یا یک شوی فرهنگی» چیزی نخواهد بود.
با این مقدمه اگر به اتمسفر غالب اقدامات فرهنگی کشور بنگریم و فارغ از سویه های محتوایی و نوع برنامه ریزی ها بر وجه ابزارهای فرهنگی متمرکز شویم، ابزارها و قالب ها تمرکزشان بیشتر بر لایه «برنامه ریزی های فرهنگی» می باشد و به «ابزارهای پسینی» در خط فرایندی عملیات فرهنگی، توجهی غالبا نمیشود. این مسئله به عنوان یک خواسته رهبری در دیدار های عمومی و خصوصی بسیار مورد تاکید بوده است که به اثرسنجی و ارزیابی محصولات، اقدامات، ساختارها برآییم و لازمه اینکار استفاده از ابزارهای درخور آن می باشد.
ایشان می فرمایند:«ما فقط دلمان به این خوش نباشد که حالا کتابی را تولید کردیم؛ البتّه بلاشک تولید کتاب یا تولید فیلم و تولید هنری مهم است؛ منتها در کنار این، پیدا کردن مخاطب یا به یک معنا تولید مخاطب [هم] مهم است. سعی کنید کتاب را بتوانید به ذهن مخاطبین برسانید».۱۳۹۵/۰۹/۱۵
ایشان تصریح دارند که برای تولیدات فرهنگی مخاطب آن را پیدا کنیم و یا آن مخاطب را بسازیم و اثرات این تخاطب و رفت و امدهای بین «تولید کننده فرهنگی» و «مخاطب فرهنگی» را مورد سنجش قرار دهیم. موضوع و مسئله در این رهنمود این است که تخاطب شما به مرحله «بازخوردگیری» و به مرحله «بازآرایی» برسد و این فرآیند مرتب ادامه یابد. یکی از الزامات تحقق خواسته ایشان، استفاده از روش ها و ابزارهایی است که «جریان کنشگری» را مورد اثرسنجی قرار دهد. با نگاهی جامع میتوان ابزارهای اثرسنجی را در سه لایه ذیل برشمرد:
🔸ابزارهای اثرسنجی کنشگری های شخصی
بوم ها
بازی و معما
آزمون ها
مصاحبه
مناظره
ایفای نقش
شبیه سازی میدانی
چک لیست ارزیابی
کارخواست حل مساله
🔸ابزارهای اثرسنجی کنشگری برنامه ها
نظرسنجی
مباحثه
ارایه شفاهی دست اندرکاران
میزان استقبال
جلسات نخبگانی
اجرای پایلوت
چک لیست ارزیابی
تجربیات مدون و شفاهی
🔸ابزارهای اثرسنجی کنشگری های ملی
هوشی مصنوعی
آمایش های و پیمایش ها
کانون های ارزیابی
مطالعات موردی
فراخوان کشنگری
همان طور که شاهد هستیم، وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور بسیار جدی است! با توجه به آنچه گذشت و تقریبا همه ما از آن آگاهیم، بی برنامگی و کوتاهی و بی توجهی یک قسم از ناکارآمدی های فرهنگی می باشد و زاویه دیگر این ناکارآمدی ها انجام عملیات نااثرگذار است که پر تکرار و مداوم در حال انجام است و علت آن «عقلانیت شهودی» و «نا اثرسنج» مدیران فرهنگی کشور می باشد.
ما به دوره ای تعلق داریم که فرهنگ را این خطر تهدید می کند که با ابزارهای فرهنگی در حال نابودسازی آن هستند و می توانیم باهمین ابزارها به اصلاح آن پرداخت. مسئله این است که کدامین ابزار «اثرگذار و اثرسنج» است و تمرکز خودمان را بیشتر بر ابزارهای اثرسنج گذارده تا با اصلاح فرآیند ها، «بازدهی فرهنگی» بیشتری را رقم بزنیم.
#اثرسنجی_فرهنگی
ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
💠 ظرفیتهای حکمرانی فضای مجازی کشور و فقدان آمارهای دیجیتال
🔹 یکی از مهمترین موانع پیشرفت کشور در موضوع فضایمجازی، فقدان «آمار و شاخصهای ارزشیابی» وضعیت واقعی فضایمجازی کشور است. این مهم که در ادبیات دانشگاهی، در زمره ظرفیتهای تحلیلی حکمرانی محسوب میشود، خود منشأ بسیاری از اختلافات و مجادلات سیاسی میان مسئولین فضایمجازی کشور است و بهتبع آن بسیاری از فرصت سوزیها و اتلاف منابع ملی به وجود میآید.
🔸 اکنونکه دولت مشغول تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه است، سزاوار است تا تولید آمارهای دیجیتال در بخشهای مختلف اجتماعی و اقتصادی برنامهریزی گردد. در ادامه مروری بر شاخصهای جهانی سنجش وضعیت فضایمجازی خواهیم داشت.
✍🏻 به قلم جواد آزادی
📄 برای مطالعه متن کامل یادداشت میتوانید به این نشانی مراجعه کنید
#اثرسنجی_فرهنگی
#امایش
#پیمایش
🆔@cultural_governance
🔮 چرا ابزاری جهت ارزیابی اسناد ملی برای اقامه عدالت نداریم؟
💫 عدالتِ سندی، عدالتِ شاخصی
📝 منتشرشده در روزنامه فرهیختگان
🔹 توجه به #شاخصها برای ارتقای کیفیت و #اثربخشی اسناد ملّی بهمنظور بهبود عدالت اجتماعی در این موقعیت، نه یک امر لوکس و دهنپُرکن، بلکه اولویتی واجب و راهبردی است.
🔸سابقه #سندنویسی در کشور ما به حدود ۲۰ سال گذشته باز میگردد. زمانی که اولین #سند_چشمانداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران که افق و دورنمای #حرکت_ملّی تا سال ۱۴۰۴ را ترسیم میکرد، با تلاش #نخبگان_دانشگاهی و از طریق پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام به رهبری انقلاب ارائه و پس از اصلاحاتی توسط ایشان ابلاغ شد. پس از آن نیز حجم زیادی از اسناد ملّی در زمینههای مختلف – سیاستهای کلان، نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند الگوی پایه پیشرفت و… – از سوی نهادها، شوراهای عالی و مسئولان مختلف تصویب و ابلاغ شد. فارغ از هرگونه #قضاوت محتوایی پیرامون اجزا و واژگان استفاده شده در آنها، این نوشتار به سه وجه بارز و نقص فاحش در این فرآیند و خروجیهای متأثر از آن اشاره میکند:
🔹 شروع طوفانی، غروب غمانگیز
نوشتن اسناد در هر کشوری بیش از آنکه یک فعالیت #اداری تلقی شود، ناشی از یک #نیاز_حقیقی و با بهرهگیری از #تکنولوژی خاصی انجام گرفته است. اگرچه که تولد و تکامل این فناوری یکشبه نبوده اما تلاش کرده است تا در هر دوره زمانی نقایص و ضعفهای خود را برطرف کند. اساساً این فناوری با بهرهگیری صرف از #واژگان خوب، زیبا، ارزشمند و ارزشی چون عدالت، آزادی، حقوق عامه، پیشرفت و…. متفاوت بوده و مبتنی بر حرکت تدریجی به سمت اهداف مطلوب همراه با ارزیابیهای دورهای منظم شکل گرفته است. اجازه بدهید قبل از آنکه این فناوری را کمی تبیین کنیم، دو #سبک سندنویسی گفتهشده را در قالب دو شکل به گونه دیگری بیان کنیم:
🔸 در شکل ملّی، بهطور معمول و با برجسته شدن موضوعی خاص در دستگاه سیاستگذاری-اجرایی، سریعاً متخصصان آن حوزه گرد هم جمع شده و مجموعه اهداف مطلوب و بسیار خوبی را برای مجریان و نهادهای مسئول بهعنوان وظیفه و #تکلیف مشخص میکنند که اتفاقاً بسیار مطلوب و لازم نیز هست. سپس برخی از این اسناد تبدیل به #قانون یا الزامی قانون میشوند. مسئولان هر حوزه نیز بهطور نسبتاً منظمی از کلیدواژههای اسناد مذکور بهوفور استفاده کرده و برنامهریزیهای کوتاه و بلندمدت خود را مبتنی بر آنها میدانند. پس از مدتی نیز فرد یا نهاد خاصی نیز پیگیری جدی درباره اهداف تعیین نشده نکرده و وضعیت تولیدشده بهعنوان بستر مشاجرات و قضاوتهای صحیح و غلط قرار میگیرد که اوج آن را میتوان در رقابتهای انتخاباتی و تعریفها یا مذمتهای آتشین هر کاندیدا نسبت به اهداف و آرمانهای مختلف در کشور- سبک زندگی، معنویت، فساد ستیزی، خودکفایی، استقلال ملّی و….- مشاهده کرد...
🔹 ادامه مطلب را در اینجا مطالعه نمائید.
✍ سید علیرضا سجادیه
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
637757689293246165.pdf
8.34M
🔰گفتاری درباره ی آمایش سنجی
علوم انسانی عصر حاضر برای همه فعالیتهای فرهنگی سنجه و استاندارد خاص خود را دارد. با توجه به اینکه در ایران وحدت رویه برنامهریزی کلان آمایش فرهنگی هنوز محقق نشده است، تمام شاخصها و استانداردهایی که توسط دستگاهها و اشخاص مختلف طراحی شده است اعتبار و جامعیت کلی را ندارد و از دستگاهی به دستگاه دیگر شاخص و استانداردها متغیر است.
لذا در صورت تدوین برنامه کلان آمایش فرهنگی کشور شاخصها و استانداردها قابلسنجش نیز قابل طراحی و اجراست.
#امایش_فرهنگی
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance