eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
خانم دکتر خادمی.pdf
708.4K
🔸اگر خوانش و فهم افراد از حوزۀ فرهنگ صحیح نباشد و فرد سکان بخشی از حوزۀ فرهنگ را در دست بگیرد، در جریان غالب فرهنگ غربی هضم میشود. | | 🆔️@Cultural_governance
آقای دکتر دخانچی.pdf
573.3K
هر زمان که دربارۀ فرهنگ سخن می گوییم دربارۀ اقتصاد و سیاست نیز حرف میزنیم. این سه حوزه از رابطۀ جدایی و همنشینی پیروی میکنند. | 🆔@Cultural_governance
معرفی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از حیث جایگاه سیاستگذاری و تدوین نقشه راه برای حرکت دستگاه‌های مختلف مهم‌ترین نهاد عرصه فرهنگ و علمی این مرزوبوم به‌شمار می‌رود. شورایی که هر کدام از اعضای آن می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در تدوین سیاست‌های کلی داشته باشند. جهت بررسی سوابق اعضای شورای عالی انقلاب کلیک نمایید👇 🌐yun.ir/hkd3q5 | 🆔‌@Cultural_governance
ساختار فرهنگی جامعه دچار آسیب‌های جدی شده است ✍️سیدباقری وقتی از بازسازی ساختار فرهنگی جامعه صحبت می‌شود و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند بدین معناست که ساختار فرهنگی دچار آسیب‌های جدی شده است و نیازمند بازنگری جدی در ریشه‌ها و عناصر مختلف آن است. به نظر می‌رسد یکی از مبناهای مهمی که در این بازسازی نیازمند واکاوی است مبنای عدالت و نقش آن در ساخت فرهنگ کشور است. درواقع وقتی از بازسازی فرهنگی آن صحبت‌ می‌کنیم نخستین دغدغه‌ای که ایجاد می‌شود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به طور بایسته و شایسته می‌توانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند. در این زمینه به نظر می‌رسد یکی از اساسی‌ترین عواملی که به‌طور جدی و عمیق دارای منشاء اثر است قدرت‌ها هستند. قدرت ممکن است در چند سطح مورد ملاحظه قرار گیرد: سطح نخست وجه آشکار آن است که قابل مشاهده بوده و می‌تواند مانع بسیاری از تصمیم‌گیری‌های افراد در جامعه شود یا آنان را به تصمیم‌گیری‌های دیگر وادار نماید؛ سطح دیگر نیمه‌مستقیم و نیمه آشکار است که کاملا قابل مشاهده نیست و ممکن‌ است برخی از زوایای آن نهفته باشد؛ سطح سوم، وجه پنهان آن است که به رغم ناپیدایی آن در جامعه نقش زیادی ایفا و ایجاد می‌کند و سطح چهارم آن است که علاوه بر سطوح قبل،‌ سازنده فرهنگ،‌ ارزش و دانش‌ها نیز می‌باشد. کار مهم قدرت که گاه توجه زیادی هم به آن نمی‌شود، علاوه بر پیچیدگی‌های قبل، همین وجه است. قدرت‌ها نقشی انکارناپذیر در ایجاد فرهنگ و ساختار فرهنگی جامعه دارند. تمرکز بیش از حد قدرت در همه ابعاد حتی در نقش‌آفرینی حوزة فرهنگ، جامعه را دچار آسیب‌های جدی می‌کند؛ لذا باید توجه داشت دولت‌ها با تمام قدرتی که دارند، ولی مردم نقشی اثرگذار در ساخت فرهنگ ایفا می‌کنند و تصور این‌که همه چیز باید دست دولت باشد صحیح نیست و مردم نیز چنین تصوری را برنتافته و تمرکز زیاد بر آن نظام عادلانه فرهنگی را دچار آسیب می‌کند. مردم وقتی احساس کنند از درون خودشان یک باور و اندیشه به وجود می‌آید از آن حمایت می‌کنند و زمینه‌های بهتر و بیشتری را برای رسیدن به هدف اصلی فراهم می‌کنند. مثلا فیلمسازی که از حمایت‌های دولت بهرمند است و در راستای سیاست‌های قدرت فیلم‌ می‌سازد کمتر از فیلم‌هایی که به طور خودجوش و البته طبق معیارهای صحیح تولید شده، دارای اقبال می‌شود. این امر یعنی کاستن نقش دولت و حضور فعال مردم در عرصه فرهنگ و فرهنگ‌سازی می‌تواند از طریق اعطای حقوق اندیشمندان،‌ متفکرین و منتقدین و معترضین ایفا شود و به ایجاد یا بازسازی ساختار فرهنگی کمک کند. نکته مورد ملاحظة دیگر این که باید در جامعه تلاش شود برای رسیدن وداشتن یک جامعة عقلانی که به دور از احساسات اندیشه‌های ناب را نهادینه نماید و مورد مهم دیگر این که به‌هرحال هنوز در جامعة ما دولت بسیاری از شاهراه‌ها و گلوگاه‌های ثروت و قدرت را در دست دارد و افرادی که در ساختار کنونی قدرت هستند غالبا مدافع ساختار می‌باشند و برای این‌که این بازسازی به شکل درست‌تری انجام شود باید ضمن کاستن از این قدرت یک پشتیبانی عمیق از نهادهای خودجوش همچون احزاب و غیره بشود. باید تلاش کرد در این بازسازی ترکیبی از نیروهای جوان و سازمان‌های مردم‌نهاد که بیرون از ساختار قدرت هستند بتوانند در این عرصه نقش‌آفرینی کنند و تا این اتفاق رخ ندهد نباید انتظار وضعیت‌ عادلانه‌ای در حوزه فرهنگ داشت. | 🆔‌@Cultural_governance
🔰مهم‌ترین حوزه‌ی کاستی‌زا فرهنگی حوزه تعالیم است ✍️جباران 🔸عوامل کاستی‌زای فرهنگی اجتماعی را در پنج حوزه می‌توان مورد بررسی و ملاحظه قرار داد که البته این پنج حوزه دارای حصر عقلی نیست و جنبه استقرایی دارد. از مهم‌ترین حوزه‌های کاستی‌زا حوزه تعالیم است که به مجموعه خصلت‌ها، ارزش‌ها و راهکارهای تعاملی اطلاق می‌شود که ملت در امتداد نسل‌های پی‌درپی حفظ می‌کند. بد اخلاقی در این حوزه در جامعه ما به سه عامل اصلی منحصر می‌شود: نخستین عامل به تک‌زیستی و شیوه‌معاش ما مربوط می‌شود؛ عامل دوم بداخلاقی‌های مستند به ناامنی در جامعه است و عامل سوم حاصل استبداد مستمر در جامعه است. 🔸این بداخلاقی‌های در حوزه تعالیم میراث چندهزارساله‌ای است که در جامعه ما رسوخ یافته است و برای علاج آن فقط از دولت یا نهادها نمی‌توان انتظار داشت، بلکه نیازمند یک عزم جدی و ملی است و نخبگان جامعه باید با برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت دقیق اقدامی همه‌جانبه داشته باشند که البته توسط حکومت صرفاً نظارت شود و نخبگان هم توجه داشته باشند که فقط استبداد را علاج کردن کفایت نمی‌کند بلکه باید زمینه‌هایی فراهم کنند که ذهنیت و توهم استبداد هم در جامعه از بین برود. برای این کار نیازمند آن هستیم که چند مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد. 🔹اولاً باید به نحوی ساختارسازی کرد که هیچکس جرأت اختلال‌گری پیدا نکند و هیچ حقی سلب نشود؛ فضای نقد گسترش یابد و به مردم رشد عقلانی و اطلاعاتی داده شود و مردم فضای گفتگو داشته باشند و فضای اخلاق خرج یک نفر و یک گروه و یک قشر خاص نشود. در این صورت مردم نیز اعتمادشان را به قوه‌ها و نیروهای حاکم در جامعه استوار خواهند کرد. مراعات قانون در همه سطوح خصوصاً سطح حاکمیت باید لازم‌الاجرا شود تا مردم نیز عادت ثانویه‌شان عمل به قانون گردد. برای رفع استبداد و ناامنی و حتی توهم اینها باید مردم اطلاعات کاملاً صحیح و دقیقی از داخل و خارج جامعه خود بدون هیچگونه دخل و تصرفی داشته باشند. 🔹حوزه دیگر که آن‌هم بسیار مهم است حوزه آموزش است. یعنی چیزهایی که برای یاددادن افراد جامعه در حوزه اخلاق لازم است. متاسفانه در حوزه اخلاق هنوز ما وامدار یونان هستیم و سبک و منهج و مکتب اخلاقی منسجمی نداریم. این مسئله اگر در مقایسه با علم فقه در نظر گرفته شود فهم آن راحت‌تر خواهد بود. ما منابع روایی فقه را چندده بار تدوین کرده‌ایم، ولی در حوزة اخلاق هنوز منابع روایی‌مان را نتوانسته‌ایم در یک اثر مستقل جمع‌ کنیم. شاید از عوامل این کاستی زهدورزی‌هایی است که مانع از تدوین چنین آثاری در حوزه اخلاق شده است. دلیل دیگر عدم تدوین صحیح اخلاق است که آن را در ذیل فقه قرار داده‌ایم همان‌طور که برخی اخلاق را به معنای مستحبات دانسته‌اند. در واقع هنوز جایگاه اخلاق به درستی مشخص نشده است. عامل دیگر اینکه اخلاق بر خلاف برخی دانش‌های دیگر بازدهی دنیایی ندارد. در سنت علمی معاصر اخلاق خیلی ضعیف اموزش داده می‌شود و نسبت عددی تولیدات اخلاقی ما نسبت به کشورهای مشابه اصلاً قابل مقایسه نیست. 🔸ما چندان نشریات و مجلات مختص اخلاق هنوز در کشور نداریم، رشته‌های اخلاق و درس‌های مدون و ساختارمند در حوزه‌ها مشاهده نمی‌شود و متخصصان اخلاق در مراجع تصمیم گیری جامعه جایگاهی ندارند، لذا در کتاب‌های آموزشی ما هم خبری از اخلاق نیست و آموزش‌ها در سطح ضعیف و سخیفی ارائه می‌شود. گذشته از این عوامل عدم وجود شایسته‌سالاری و بستگی‌های جناحی در امر آموزش و عدم وزانت تریبون‌های عمومی ارشادی و تبلیغی و عدم حمایت حاکمیت از ضعفای جامعه نیز از موارد آسیب‌زای در امر آموزش می‌باشند. حوزه معیشیت، مرجعیت اخلاقی و حوزه سیاسی اداری کشور از دیگر حوزه‌های کاستی‌زاست که دلایل و عوامل مختص به خود را دارد. | 🆔‌@Cultural_governance
🔰در سیاست‌های فرهنگی عمدتاً نگاه‌ها از بالا به پایین به حوزه فرهنگ بوده است ✍️پورفرد تاکنون در ساختارهای فرهنگی کشور تشکل‌های مردمی و مستقل جایگاه چندان مناسبی نداشته و در سیاست‌های فرهنگی عمدتاً نگاه‌ها از بالا به پایین به حوزه فرهنگ بوده و با مداخله‌های دولت و نهاد قدرت سعی شده فرهنگ‌سازی، کنترل و تنظیمات فرهنگی از سوی نهاد رسمی قدرت صورت گیرد و در واقع فرهنگ به عنوان عرصه‌ای برای سیاست بوده است. به‌لحاظ وضعیت بودجه‌ای نیز جامعه در وضعیت نامناسبی قرار دارد چون هم بودجه‌های فرهنگی کاهش داشته، هم اختصاص بودجه‌های موجود دچار پراکندگی‌های فراوانی بوده ضمن اینکه موازی‌کاری‌های زیادی در نهادهای فرهنگی مشاهده می‌شود و نتایج عملیاتی تحول فرهنگی را در سطح جامعه به شکل عینیت‌یافته مشاهده نمی‌کنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد مهمی که تصدی‌گری فرهنگ را در جامعه دارد عملا نتوانسته است گره‌گشایی قابل توجهی را در این عرصه ایفا نماید. شاید بتوان علاج این آسیب‌های مهم فرهنگی را گذر از تفکر دولتی به تفکر غیردولتی دانست و گرانیگاه این امر، اعتماد به عاملیت جمعی و سازمان‌های مردم‌نهاد است. زیرساخت‌های قوام‌بخش فرهنگ و عملیاتی کردن هندسة فرهنگی توسط این نهادهای مهم انجام می‌شود. این موضوع با تاروپود نظام ما نمی‌سازد؛ اینکه بگوییم مردم هرچه می‌خواهند به آن سمت برود. این نمی‌شود. باید دید مشکل را چگونه می‌توان حل کرد؟ اگر برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها هم به مردم واگذار شد هجمه پیش‌آمده را چه خواهید کرد؟ مردمی که قرار است مدیریت فرهنگی را برعهده بگیرند اگر به سمت دیگری گرایش پیدا کردند، چطور می‌خواهید مدیریت کنید؛ این خطر وجود دارد که مسوولان از تصدی‌گری عاملیت جمعی می‌ترسند و این مسئله لاینحل باقی می‌ماند. به نظرم در بعد نظری ما تلاش نکرده‌ایم این مشکل حل بشود چه برسد به بُعد عملی. اگر عاملیت جمعی وسط بیاید با سازوکار خاصی به اهداف جمهوری اسلامی در عرصه فرهنگ نزدیک می‌شویم. نکته دیگر اینکه در عرصه فرهنگ، چنددرصد از اجتماع ما با مقوله فرهنگ آشنا هستند؟ برخی از مدیران ما حتی با مقوله فرهنگ بیگانه هستند. حتی روحانیت ما در قبال برخی مسایلی که خلاف شرع پیش می‌آید اظهارنظر نمی‌کنند. فقدان نگرش فرهنگی در نزد عاملیت جمعی مشکل‌زا است. برای این مشکل چه باید کرد؟ این مشکل را دوباره تکرار می‌کنیم. جایی که عاملیت دولتی برکار بوده است به خاطر اینکه نگرش درستی به فرهنگ وجود نداشته است باز مشکل داریم. | | 🆔‌@Cultural_governance
🔰مجموعه گزارشات مرکز پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی با موضوع: 1️⃣ساختار فرهنگی کشور 🌐yun.ir/jrzfdb 2️⃣بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 🌐yun.ir/ir6t04 3️⃣فرهنگ پژوهی 🌐yun.ir/2xao91 | 🆔‌@Cultural_governance
بررسی نسبت حکمرانی فرهنگی با فضای مجازی ایده حکمرانی و کنترل در ذات و بنیاد اینترنت و فضای مجازی قرار دارد. می‌توان گفت که اینترنت یعنی خودِ حکمرانی. yun.ir/tquyl | 🆔‌@Cultural_governance
🔸معایت تخصیص بودجه برای تولید محتوا 🔹بودجه ۲ هزار میلیاردیِ تولید محتوای فضای مجازی ختم به خیر می‌شود؟👇 🌐yun.ir/oddnma 🆔‌@Cultural_governance
محتوای سینمای خانگی که مخاطبش مردم داخل ایران هستن پر شده از تجمل گرایی افراطی که باعث دلسردی مردم و به رخ کشیدن اختلاف طبقاتی میشه؛ در مقابل سینمای جهانیمون که برای جایزه هویتش رو فروخته محتواش میشه فلاکت و اعتیاد و تجاوز! 👤 زهرا دین محمد👩🏻‍🎓 | 🆔‌@Cultural_governance
⭕️ اشتراک ماهیانه فیلیمو بی سروصدا از ۹۹ هزارتومان به ۱۲۵ هزارتومان رسید! این پلتفرم نمایش خانگی با حذف رقبا و انحصارگرایی در حوزه پخش فیلم و سریال موفق به کسب چنین جایگاهی در میان مخاطبان شده‌ و هم اکنون که مخاطب بسیاری جذب کرده‌ بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده، نرخ خود را چندین برابر کرده‌است. از طرفی وقتی هیچ نظارتی از سوی هیچ نهادی بر قیمت گذاری و عملکرد این پلتفرم‌ها وجود ندارد، دست مصرف کننده برای احقاق حقش به جایی بند نیست. | 🆔‌@Cultural_governance
⭕️ وضعیت استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در ایران 🆔‌@Cultural_governance
🔺نمایش مخاطب 🔹ابتذال یک نمایش تئاتر | | 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰این صدا را بشنوید... 🌱سردار باقری سخن می گوید... | هشتگ جدید👆ان شاءلله هر روز 🆔@cultural_governance
⭕️ پیامد عجیب و قابل پیش بینی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻نامه جمعی از معلمان به رهبر انقلاب: متاسفانه با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی دروس ‌عمومی (ادبیات فارسی، زبان فارسی، معارف اسلامی، عربی و زبان قرآن، زبان خارجی) از نظر اهمیت از دروس شیمی و فیزیک و ریاضی در درجه‌ پایین‌تری قرار گرفته‌ است. تنها رسانه‌ای شدن این مصوبه سبب شده‌ است که امسال که هنوز این مصوبه جهت ابلاغ به امضای ریاست محترم جمهور نرسیده‌ است، دانش‌آموزان در کل کشور، دروس فرهنگ‌ساز را بی‌ارزش تلقی‌ کنند و دیگر تمایل زیادی به مطالعه این دروس از خود نشان ندهند و کلاس درس را جدی نگیرند. در بسیاری از مدارس نیز به معلمان این دروس به دلیل کم‌اهمیت شدن درسشان بی‌مهری‌ می‌شود که این امر با تکریم معلم که از اصول اخلاق و دینداری است، منافات فراوانی دارد. این مصوبه کنکوری شورا، کنکور را حذف نمی‌کند بلکه فقط با تبعیض قائل‌شدن بین دروس عمومی و دروس اختصاصی در کنکور، درپی القای این پیام به جوانان کشور است که نه زبان قرآن چندان مهم است و نه فرهنگ ایرانی - اسلامی اهمیت خاصی دارد، بلکه مهم این است که ایشان فقط توانایی حل چند مسأله ریاضی و شیمی را داشته باشند تا در آینده موفق باشند. 🆔‌@Cultural_governance
مدیریت فرهنگی با مدیریت انتظامی متفاوت است! 🖊ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی صدا و سیما در گفتگو با آرش فهیم؛ 🔸متأسفانه برخی از مدیران میانی صداوسیما، در حد و اندازه مسئولیتی که به عهده می گیرند نیستند؛ طبیعتا این گونه از مدیران توان مفاهمه و تعامل با نخبگان و هنرمندان مطرح را ندارند. 🔸من فکر می کنم تأثیرگذاری صداوسیما در زمینه اخبار هنوز هم پا برجاست و بخش عمده جامعه ما از طریق برنامه های خبری رادیو یا تلویزیون به اطلاعات روزمره خودشان می رسند، اما تأثیرگذاری رسانه ملی در حوزه سریال ها و برنامه های سرگرم کننده نسبت به گذشته بسیار افت کرده است 🔸بیشتر سریال‌ها خنثی و بدون چالش محتوایی به آنتن می‌رسند و در نتیجه نمی‌توانند جریان ساز باشند. وقتی یک سریال مثل «گاندو» با وجود بعضی نقاط ضعف ساختاری پخش می‌شود، چون از وضعیت خنثی فاصله گرفته و درباره مسائل و چالش‌های روز جامعه حرف‌هایی برای گفتن دارد و اصطلاحا افشاگری می‌کند، می‌تواند هم مخاطب خاص و سیاستمداران را به خودش معطوف کند و هم اینکه بین عامه مردم موج ایجاد کند. 📎farhangesadid.com/0001dK | 🆔‌@Cultural_governance
🔸دولت کفایت فرهنگی ندارد! 🔸اصل سیاستگذاری فرهنگی، گفتمان درست فرهنگی است 🔸بیش از نود درصد کل عملکرد جناب روحانی در عرصه فرهنگ را ناموفق می‌دانم! 🔸به همان اندازه که دولت درکی از مسائل فرهنگی ندارد، شهرداری تهران هم هیچ درکی از مسائل فرهنگی ندارد! 🔸نهاد‌های مرتبط نه توانائی و نه روحیه و نه عزم همراهی در این زمینه را دارند. 🔹پژوهشگر حوزه فرهنگ با تاکید بر فقدان توانایی در گفتمان سازی فرهنگی، گفت: دولت آقای روحانی در همه بخش‌ها شعار سپردن کار به اهالی آن کار، را مطرح کرد! این یعنی دولت و هدفگذاری کلی حکومت و نظام یک امر تماشاچی گونه و تشریفاتی یا کم اثر و بی خاصیت است! 🌐farhangesadid.ir/0000ka | 🆔‌@Cultural_governance
گزارش لایو حسنی و لشگری.pdf
614K
🌐تعدد ساختارهای فرهنگی؛ تعامل یا تقابل؟ 🔸این گفت وگو به محورهای ذیل پرداخته میشود: محورها _ تشتت در ساختار فرهنگی _ تعدد در سیاست گذاری _ لزوم ایجاد قوۀ عاقله در فرهنگ 🆔@cultural_governance 🆔https://ble.ir/1400_3_9