💢 فراخوان سومین رویداد بینالمللی نوآوری اربعینی روشنا
🔻 اندیشکده راهبردی اربعین با همکاری مراکز فرهنگی سومین رویداد بینالمللی را با شعار نوآفرینی در افق نور و در سه بخش برگزار می کند:
📝 مدرسه رویداد؛ شناسایی، رشد و رقابت ایدههای نوآورانه اربعینی
📝 رویداد حمایت؛ شناسایی و حمایت از محصولات و خدمات نوآورانه ارائه شده در اربعین ۱۴۰۱
📝 رویداد روایت؛ اهدای جایزه به راویان و ثبتکنندگان ایدههای نوآورانه در مسیر پیادهروی در اربعین ۱۴۰۱
🔰 محورهای موضوعی:
🔹 اربعین نورانی: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط با معنویت، نورانیت و حوزة فرهنگی اربعین
🔹 اربعین شیرین: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط
با امور رفاهی و خدماتی اربعین
🔹 اربعین الهامبخش: ایدهها، محصولات و خدمات ملهم
از اربعین برای حکمرانی و سیاستگذاری بهتر
🔹 دانشگاه و اربعین: ایدهها، محصولات و خدمات مرتبط مشارکت دانشگاهیان در اربعین
....
📆 مهلت ارسال آثار: دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱
✅ ارسال آثار از طریق مراجعه به وبسایت rowshana40.ir و ارسال پیام پیام به شناسه @rowshana40
#رویداد
🆔@cultural_governance
🔸چرخه های معیوب و بحران آفرین اجتماعی
پرده١: دختری از متروی حقانی در حال خروج است، حجابش از نظر عوامل گشت ارشاد اشکال دارد، توبیخ می شود و سوار بر ون!
پرده٢: دختر روی صندلی های ون نشسته و زن ها و بانوان دیگر با تفاوت هایی در میزان پوشش کنارش، بعضی هاشان حرفه ای هستند و می دانند که باید بروند برای ارشاد در جلسه ای و شاید هم راههایی بلد هستند برای جستن که به وقتش بدل خواهند زد!
پرده٣: دختر جوان خودش را مقایسه می کند و مسیر طی می شود، به خیابان وزرا می رسند و بسوی جلسه توجیهی می روند. شاید سوال در ذهنش این باشد که جلسه توجیهی چیست؟ بعدش چه اتفاقی می افتد؟
پرده ۴: سالن جلسه توجیهی در حال پر شدن است، دختر از نوع رفتارش مشخص است که تا بحال به همچین مکان هایی نیامده یا اگر هم امده باشد خیلی برایش عادی نیست
پرده ۵: او برای پرسیدن سوال که مگر حجابش چه اشکالی دارد که اینجا آوردنش اقدام می کند و مامور نیروی انتظامی زن برخوردش تند است و احتمالا جوابش اینکه: "حالا می فهمی برای چه اینجا آوردنت و تکلیفت مشخص می شود و برو بشین"
پرده ۶: مامور زن این برخورد و جملات را شاید روزی چندین بار به امثال همین دختر گفته و چیزی نشده است... اما ناگهان ورق برمی گردد، به قول ما روانشناسی خوانده ها یک حمله عصبی وحشت بار (پنیک) برای دختر ایجاد می شود، سطح حمله بالا است، دختر و سیستم ایمنی قدرت تحمل همه این فشار ها ندارد و بدن خالی می کند و به یک باره فرو می ریزد
پرده ٧: مثل همیشه رسانه های ما جا می مانند تا کار به بحرانی ترین نقطه برسد، خبر بستری شدن، سکته مغزی و نارسایی کلیوی فراگیر می شود و بعد هم داغی بر دل خانواده ای می نشیند البته نه به این سادگی بلکه با دنیایی از بهت و غصه و...
پرده٨: دستورات از بالا و پایین و چپ و راست می رسد، اما بدبختی ماجرا اینجاست دوباره امنیتی ها مسئول پیگیری می شوند و آخر این درام معلوم نیست، چند نفر توبیخ، اخراج، غرامت و...
پرده٩: گزارش امنیتی به گوش مردم می رسد، اما هیچگاه از منظر اجتماعی ماجرا بررسی نمی شود، یعنی اصلا نمی خواهیم که بررسی بشود
پ.ن.١: مسئولان محترم کشور، ما نه ضدانقلابیم و نه با آن ها که میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند همراه، اما بدانید این مسیر به نتیجه نمی رسد، آن روزی که مجبور می شوی که کوتاه بیایی از خیلی چیزها دیر است، بیا عاقل باش این چرخه معیوب را بشکن، راه حل مسایل اجتماعی از گذرگاهی امنیتی نمی گذرد، بازی نخور و بازی نکن و بازی نده
پ.ن.٢:ما اصلا نمیتوانیم حال خانواده داغدیده را بفهمیم، اصلا
🖌علیان
#زنان | #حجاب | #مهسا_امینی
🆔@cultural_governance
دیدگاهی اولیه در مورد بودن یا نبودن گشت ارشاد!!!
🖌محمد رحمانی
#زنان | #حجاب | #مهسا_امینی
🆔@cultural_governance
هدایت شده از ژورسان
🔹کارخانه ترول، پشت پرده ماجرای مهساامینی
🔺حادثۀ تلخ درگذشت خانم مهسا امینی، گزنده و غمبار بود و کام همۀ ما را تلخ کرد؛ چنانکه روح حاکم بر بسیاری از واکنشها، حاکی از تأثّر نسبت به از دست رفتن جان شریف ایشان بود.
✍️ژورسان
#عملیات_روانی | #مهسا_امینی
🆔@journalist_resane
🔔 فراخوان هماندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم
«هم اندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم»، از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و چند نهاد حوزوی فراخوان شد.
مهلت ارسال:
🗓 ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱
اطلاعت بیشتر در:
https://hawzahnews.com/xbT3n
#فراخوان
🆔@cultural_governance
♦️شورای عالی انقلاب فرهنگی: زنگ هشدار درگذشت مهسا امینی را جدی بگیرید
🔹 دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به درگذشت خانم مهسا امینی و واکنشها، تحلیلها و حوادث پس از آن بیانیهای صادر کرد:
🔹 وقتی به وظایف درست عمل نمیشود، پیامدها و اقدامات مهندسی شده دشمن نمایان میشود و تازه هشیار میشویم که چه اقدامات ناگواری در فضای اجتماعی افتاده است.
🔹 از مجموعه مصوباتی که در مورد حجاب و عفاف در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است کمتر از ۱۰ درصد جنبه کنترلی دارد، ۹۰ درصد مصوبات جنبه تعلیم و تربیت، فرهنگ سازی، تقویت دانش، آگاهی بخشی و ترویج الگوهای سالم زندگی در میان نسل جوان دارد. از مجموعه مصوبات بیشترین وظایف برعهده صدا و سیما، آموزش و پرورش و سایر دستگاههای فرهنگی است.
🔹 ماجرای خانم مهسا امینی زنگ هشداری برای تمامی دستگاههای مسئول برای انجام وظایف عمدتا فرهنگی و معرفت افزایی است، تا در آینده شرمنده مردم و خانوادههای ایرانی نباشیم.
#زنان | #حجاب | #مهسا_امینی | #گشت_ارشاد
🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرده های کنار رفت !!
مساله هیچ وقت حجاب نبوده !
صحبت های شاهین نجفی
عقیده دارند جمهوری اسلامی به خاطر جنا.یاتش باید برود ! دقت کنید ! به خاطر جنا.یاتش! خب حتما به ذهنتان می آید به به چه نایس و خوب ! اینها مخالف خشونت و قت.ل و اع.دا.مند ! اما وقت صحبت هایشان رو میشنوید می بینید راه حلشان فقط قتل عام تمام حامیان حکومت است !
این افراد اگر به سر کار بیایند به هیچ مخالفی رحم نمیکنند!
#زنان | #حجاب | #مهسا_امینی | #گشت_ارشاد
🆔@cultural_governance
Screenshot_Twitter_Milad_Mirkamali.jpg
2.07M
گزارش داده کاوی و آنالیز کلید واژه #مهسا_امینی در فضای مجازی
#زنان | #حجاب | #مهسا_امینی
#گشت_ارشاد
🆔@cultural_governance
🔅حجاب؛ فاصله بینش عرفی تا دانش شرعی!
❓چه باید کرد؟/ بخشی از مصاحبه حجة الاسلام قنبریان
▫️ما دو کار در حوزه امر به معروف و نهی از منکر داریم:
اول "یدعون الی الخیر" است. و دوم در ادامه آن "یامرون بالمعروف" است. این دو مترادف با همدیگر نیستند. دعوت به خیر یک چیز است و امر به معروف چیز دیگر است.
یدعون الی الخیر در تعابیر فقها تحت عناوین "ارشاد جاهل" یا "تنبیه غافل" یا "هدایت گمراه" آمده است. توضیح اینکه بعضی وقت ها ممکن است یکی از دستورات شرعی یا دسته ای از دستورات شرعی مان، در بستر جامعه دچار شک و شبهه شود که از قضا مناسبات مدرن در این مورد خیلی نقش دارد. وقتی زندگی از اساس تغییر می کند هم برخی موضوعات احکام از اساس تغییر می کند و بالتبع احکام آن نیز عوض می شود؛ و هم اینکه درصدی ازمکلفین نسبت به احکام در این "بستره جدید زندگی"، دچار شبهه می شوند. اینجا مدام گفتن امر به معروف، کار درستی نیست. اول باید ارشاد جاهل صورت بگیرد. "امر"(مواجه حقوقی) نیز در ارشاد جاهل نیامده است؛ فلذا می توان از همین رسانه ها استفاده کرد و دست به رفع شبهه زد. با جامعه باید حرف بزنیم.
🔺چند مثال بزنم: در بررسی آماری ای در سال65، قریب 86درصد پاسخ دهنده گان گفته اند که رعایت نکردن حجاب از طرف مردم عیب است. در سال71 جواب مردم به همین سوال به 41درصد تنزل کرده است. (۲)
مشخص می شود که در این بازه زمانی یک سری شبهاتی وارد شده است که بحث ارشاد جاهل یا یدعون الی الخیر اینجا وسط می آید که کار فرهنگ سازی است. پیش از آنکه گشت ارشاد یا مجوز بخواهد؛ فرهنگ سازی لازم دارد که امر یا بکن-نکن در آن نیست. پس ابتدائاً قرائت درستی از آن مساله باید بشود و سپس امر به معروف بر آن مترتب شود. چرا که فقها می گویند کسی که حکم را نمی داند یا درباره آن دچار شبهه شده است اول از همه باید این مرحله را طی کند و بعد اگر اصرار بر آن کار داشت نوبت به امر به معروف می رسد.
🔺 پژوهش دیگری مثلاً که در مورد دختران دانشجو انجام گرفته است اینگونه است که فقط 42درصد دیدگاه مثبتی در مورد پوشش پا دارند؛ در حالی که یکی از مسئله های شرعی، پوشاندن پاست. 54درصد معتقدند که همه بدن جز دست و صورت باید پوشیده باشد(۳) که مشخص می شود 46درصد دیگر چنین تلقی ندارند.
من این دو آمار را خواندم تا بگویم بینش عرفی جامعه حتما منطبق بر مساله شرعی نیست. ارشاد جاهل -که کاری فرهنگی است- تلاش برای این انطباق است. جهالت نیز که اینجا می گویم سویه منفی ندارد بلکه منظورم این است که حکم دچار شبهه شده است.
🔺ادامه دارد...
...........................................
1)متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید:
http://media.qudsonline.ir/d/2020/09/14/0/1005304.pdf
#حجاب | #زنان
🆔 @Cultural_governance
💠تعلل 26 دستگاه در اجراي 300 وظيفه ايجابي براي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب
✍️هادی قطبی
🔺۳۰۰ وظيفه ايجابي بر عهده ۲۶ دستگاه اجرايي گذاشته شده تا حجاب و عفاف را در جامعه تقويت كنند؛ اما فقط كافي است اطرافمان را خوب نگاه كنيم، حتي لباس مناسبي براي خانمهايي كه انتخابشان لباس پوشيده است در ويترين مغازهها پيدا نميشود. مغازهدارها ميگويند: «مانتوهاي بلند دكمهدار مشتري ندارد؛ اول بايد تقاضا باشد تا ما بتوانيم عرضهكننده باشيم».
🔺براي ايجاد تقاضا نيازمند فرهنگ سازي هستيم و اين امر به عهده 26 دستگاه اجرايي گذاشته شده است. اما به راستي! اين روزها دستگاههاي اجرايي مصوبه حجاب و عفاف چه ميكنند؟ مسؤولان و كارشناسان فرهنگي جامعهمان كجا بودند كه اينطور سليقه نسل جوان در پوشش و حجاب برگشته است؟
#هادیـقطبی
متن کامل مقاله را اینجا بخوانید:
🌐https://b2n.ir/k86042
#حجاب | #زنان
🆔 @Cultural_governance
🔅فرهنگی کردن حجاب
پذیرش تکثر فرهنگی/ بخشی از مصاحبه حجة الاسلام قنبریان با روزنامه قدس
▫️نکته لطیفی که اینجا وجود دارد این است که ما تمام دستورات و معروف هایی که داریم به تعبیر فقهی از «واجبات توقیفیه» نیستند. مثلاً نماز از واجبات «توقیفیه» است یعنی کسی حق ندارد در آن کم یا زیاد کند و نماز را آنگونه که تشریع شده باید خواند. اما انصافاً بسیاری از معروف ها در شریعت ما تشریع و یا امضا شدند -که در حوزه مسائل اجتماعی است- توقیفی نیستند. مثلا حکم حجاب گفته است که غیر از دست و صورتت، بقیه پوشیده باشند. فرهنگ ها و عرفها با تکثرات اقلیمی و فرهنگی این حکم را عمل می کنند...
🔺اینکه ما رنگ را نیز جز شرع کنیم، خطایی است که ما انجام می دهیم. گفتن اینکه چادر حجاب برتر است، در قالب «یدعون الی الخیر» هیچ ایرادی ندارد ولی اینکه بگوییم فقط این حجاب است، کار اشتباهی است.
🔺 متحد الشکل کردن نه به شکل رضاخانی و نه به شکلی که مدنظر برخی در جمهوری اسلامی است، نشدنی است.
آیا درست است که بخواهد همه فرهنگ های کرد و بلوچ و ترک و خوزستانی را به شکل و فرم واحد دربیاورد؟
🔺ازقضا اینجا می بینیم که یک مسئله شرعی، لباس فرهنگی هم می پوشد و به شکل ازمنه مختلف و فرهنگ های مختلف نیز در می آید بدون اینکه از قدسیت بیافتد. یعنی کماکان عرفی به معنای سکولار، نشده است و شرعی بودن و ماخذ الهی داشتن آن سرجای خودش است؛ اما پوستین فرهنگی و اقلیمی نیز پوشیده است. این از آن لطایفی است که اگر لحاظ کنیم، آنوقت تکثر ها نیز جواب می گیرد...
▫️نکته لطیف دیگر تعبدی نبودن بسیاری از احکام اجتماعی اسلام است. باز از همان حجاب مثال می زنم:
اصل این جلباب، حجاب برتر بوده است. مثلاً در دوران هخامنشی نیز این جلباب بوده و شما نیز در آثار به جای مانده از آن دوران می بینید. حالا اگر کسی بخواهد آن را بعنوان میراثی باستانی داشته باشد، هیچ ایرادی ندارد. چرا که این ها دیگر جز واجبات تعبدی نیز نیست که قصد قربت در آن شرط باشد. در "واجبات توصلی" رسیدن به نتیجه، مطلوب است؛ قصدش و نیتش مهم نیست. در مورد حجاب مثلاً فقط باید وجه و کفین دیده شوند حالا دیگر می خواهید به قصد قربت باشد یا به قصد پاسداشت میراث ملی یا هرچیز مشروع دیگر.
۱)متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید:
🌐media.qudsonline.ir/d/2020/09/14/0/1005304.pdf
#حجاب | #زنان
🆔 @Cultural_governance
🔴متن کامل گزارشهای استانی موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران منتشر شد
ircud.ir
🔸این گزارشها دستاورد پیمایشی است که پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است.
🔸گزارشهای استانی این پیمایش به سه پرسش پاسخ میدهند: ۱. شهروندان استان چه «فعالیتهای فرهنگی» انجام میدهند و به چه میزان؟ ۲.شهروندان استان چه «کالاهای فرهنگی» مصرف میکنند و به چه میزان؟ و ۳. شهروندان استان در روزهای عادی و تعطیل، چه میزان اوقات فراغت دارند و آن را چگونه میگذرانند؟
#رصد_فرهنگی
🆔@Cultural_governance
💢فراخوان ارسال ایده
◾️حادثۀ تلخ درگذشت خانم مهسا امینی، گزنده و غمبار بود و کام همۀ ما را تلخ کرد؛ چنانکه روح حاکم بر بسیاری از واکنشها، حاکی از تأثّر نسبت به از دست رفتن جان شریف ایشان بود. این مسئله بسیاری از کنشگران و فعالین عرصه حجاب را به این فکر واداشته است که چگونه میتوانیم مساله حجاب و گشت ارشاد را متناسب با فضای جامعه و موازین دین دستخوش تغییرات قرار دهیم.
♨️این فراخوان به منظور دریافت طرحهای کاربردی عملیاتی برای گسترش فرهنگ حجاب و تحول در مساله گشت ارشاد و شیوه های امر به معروف می باشد.
شما علاقهمندان میتوانید ایده های خود را در قالب یادداشت، در مورد پدیده گشت ارشاد، شیوه های امر به معروف و حجاب در جامعه ایران اعم از هشتگزدن و جمعآوری امضا و پتیشن، به نشانی زیر ارسال کنید👇
📲@admin_governance
🔅تمد🔅
🆔 @Temod_uni
May 11