🔰 حجت الاسلام نامخواه:
اشرافیت فرهنگی کجا شکل میگیرد؟
در دوره پیشین شورای فرهنگی عمومی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، موظف شد تا برآیند نگاههای جبهه فرهنگی انقلابی را دریافت کند؛ اما شورای فرهنگی عمومی هیچ تفاوتی با دورههای پیشین نکرد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی به نسبت قبل و شوراهای فرهنگی، چه در سطح سیاستی و چه در سطح نهادها، در حال تنزل جایگاه هستند و دادههای پیمایشهای ملی درباره سنجش نگرش ایرانیان، بهراحتی این مسئله را نشان میدهد که چقدر نقش ساختارهای رسمی، سیاستها، تصمیمها و برنامههای رسمی، در فرهنگ عمومی، سالبهسال کم میشود و اگر این ساختار، تن به بازسازی ندهد، بیتردید مجبور به انحلال خواهد شد.
راهحل مسئله فرهنگ، سندنویسی نیست؛اما اگر راهحل سند است،با توجه به این همه آموزه دینی که وجود دارد،سندی برای مقابله با فرهنگ سرمایهداری و نحوه مقابله با شکلگیری سرمایهداری نوشته شود تا هیئت، مسجد صداوسیما و… بدانند چگونه تریبون خود را به سرمایهداری نفروشند. به نظر میرسد راهحل مسئله، بسیار ساده است.
🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک کنید
#اثرسنجی_فرهنگی
#نقد_سازمان_فرهنگی
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🆔@cultural_governance
🔻 خَز شدگی اثرسنجی
🖋مجتبی فرهنگ
اثرگذارسنجی موضوعی است که با «روش ها و ابزارهای گوناگونی» صورت می گیرد.ساده ترین روشی که میتوانیم برای طراحی یک اثرسنجی طراحی کرد، استفاده از الگوی شاخص، سنجه و گویه است.
«شاخص ها» به ما کمک می کند که مسیر رشد و تحول اجتماعی را براساس آن اندازه گیری کنیم و ابعاد دستیابی به اهداف و میزان کیفیت عمل را به نشان می دهد سنجهها اعداد بدست آمده از اندازه گیریها هستند که به صورت نسبت، درصد و میانگین بیان میشوند و با استفاده از آن ها میتوان شاخصها را اندازه گرفت. گویه ها سوالاتی می باشد که براساس شاخص ها و سنجه ها طراحی می شود تا با پرسش سوالاتی بتوانیم به خروجی های کمی و کیفی رسید و به تبیین ابعاد سنجه ها می پردازد.
شاخص ها در هر موضوعی، براساس «چارچوب مفهومی» و «فلسفه وجودی» آن موضوع طراحی می شود. به عبارتی فلسفه و نوع نگاه ما به فرهنگ است که شاخص ها و سنجه های ما را طراحی می کند
با این حال میتوانیم شاخص های عام و فراگیر مسایل فرهنگی را موارد زیر دانست:
میزان و عمق.....
جریان سازی مردمی
تحول معنوی
تولیدات فرهنگی
عدالت فرهنگی
میزان و عمق کنشگری
تحول فرهنگ عمومی
ارتقا عامل فرهنگی
کاهش آسیب های جامعه
تربیت عنصر انقلابی
خلق و صدور گفتمان
هرچند این روش و الگو به عنوان روش مرسوم در سازمان ها و دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما باید در نظر داشت که اثرسنجی دقیق به «شبکه مسائل» می پردازد و «اکوسیستم» یک مسئله را مورد ارزیابی قرار میدهد و از «مطالعات بین رشته ای» استفاده می کند.
در یک تحقیقات در کشور آمریکا، برای اتصال دو شهر از طریق یک پل و ارزیابی شاخص تغییرات اعتیاد بین دو شهر، بیش از 10 سال به مطالعه و اثرسنجی تمامی پیامدها و علت ها پرداخت شده است. حال باید این سوال را پرسید گه چگونه ارزیابی مقوله پیچیده اثرسنجی فرهنگی با این شتاب و بی دقتی در کشور در حال انجام است و آن را ملاک برنامه ریزی های مدیران قرار داده می شود؟
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
💢سلسله نشست های تخصصی با موضوع اثرسنجی فرهنگی
➖با حضور:
🔻حجت الاسلام محمد صادق مهرابی
🔻حجت الاسلام محمد هادی نظیری
📌 پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه
🕗 ساعت ۲۰
🌐 لینک حضور در نشست:
https://meet.google.com/dri-kdmq-frv
🆔 @cultural_governance
🔺مزیت افکارسنجی مبتنی بر شبکه های اجتماعی
✍ محسن فینی زاده، کارشناس ارشد مدیریت رسانه، تحلیلگر و دادهکاو شبکه اجتماعی و فضای مجازی
به صورتی کلی شش مزیت برای افکار سنجی مبتنی بر شبکه ها اجتماعی میتوان بیان کرد
1⃣ فضای مجازی امکان دسترسی به حجم بسیاری از نظرات محیا است. یعنی شما می توانید به یک میلیون نظر در مورد انتخاب شدن فلان مسئول کشور و یا تجربه استفاده از یک کالا به صورت لحظهای دسترسی پیدا کنید؛ در صورتی که در روش های سنتی شما با یک نمونه گیری، نهایتا به چند ده هزار نظرِ یک کشور هشتاد میلیونی در مورد یک نامزد انتخاباتی دسترسی دارید و یا به چند درصد محدود از مصرف کنندگان یک محصول و یا ... .
2⃣ دسترسی لحظهای، مزیت دیگر افکارسنجی شبکه های اجتماعی نسبت به افکارسنجی سنتی است. به صورتی که شما میتوانید در کمتر از چند ساعت از رخداد یک رویداد، افکار مردم و جامعه را نسبت به آن رویداد مورد بررسی قرار دهید.
مثلا در انتخابات سال96 زمانی که قالیباف انصراف داد اصلی ترین سوال این بود، رای او به صندوق کدام کاندیدا رفت و یا بعد از مناظره انتخابات بلافاصله میتوان متوجه شد که در ذهن جامعه، چه کسی با چه موضوعی توانسته پیروز مناظره باشد.
و یا در یک محصول تجاری که با تغییر ظاهر در بازار توزیع شده، به سرعت رصد کرد که چه تغییراتی در نگاه مصرفکننده ایجاد کرده است.
3⃣ سرعت در نتیجه دیگر مزیت افکارسنجی شبکه های اجتماعی است؛ به صورتی که یک پروژه فشرده در مورد نظر سنجی یک رویداد سیاسی ممکن است یک هفته زمان ببرد، که این زمان در صورتی است که کل پروژه با فشار کاری زیاد باشد وگرنه در حالت عادی پروژه ها افکارسنجی و نظر سنجی با وش های سنتی چندین هفته یا ماه زمان میخواهد. در صورتی که در افکارسنجی فضای مجازی، شما میتوانید در کمتر از یک روز نتایج انتخابات را با آخرین تغییرات پیش بینی کنید.
4⃣ آنچه همه ما در فضای مجازی به راحتی مشاهده کردیم، اظهار نظر آزاد کاربران در مورد موضوعات مختلف است. کافی است در یک موضوع مثلا سیاسی یک جستجوی ساده در فضای یک شبکه اجتماعی داشته باشیم، میبینم همه نظرات آزادانه، از همسو ترین نظرات تا مخالف ترین نظرات، بیان میشود؛ از طرف دیگر با توجه به فضایی که کاربر احساس راحتی میکند و فکر میکند هویتش محفوظ است. بدون استرسها و خطاهای پیمایش، آنچه در واقع نظرش هست بیان میکند.
بگذارید راحت تر منظورم را بیان کنم، وقتی یک مصاحبه کننده از افراد بپرسد آیا در یک رویداد سیاسی مانند انتخابات شرکت میکنید اکثر نزدیک به تمام افراد میگویند شرکت میکنند درصورتیکه در فضای انتخابات شاید مشارکت حقیقی، کمتر باشد. یعنی بعضی از افراد با اینکه در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما به دلایل مختلف، نظر خودشان را در مصاحبه مخفی میکنند که تا حدودی باعث خطا درنتیجه میشود. در صورتی که در فضای مجازی با توجه به امکان مجهول کردن هویت، این خطا در سطح پایینی قرار دارد.
5⃣ جامعیت و ”تمام شماری” محتواها در فضای مجازی، موضوعی است که در علم داده تا حدودی امکان پذیر شده است و این موضوع در حال پیشرفت است. در شرکت های مختلف، شاهد تلاش های قابل توجهی در جهت کمک گرفتن از هوش مصنوعی در موضوع علم داده بودهام. به صورتی که هوش مصنوعی بتواند با خوانش محتوا جهت گیری و یا موضوع یک محتوا و یا متن را به صورت کمی یا کیفی سنجش کند و یا حتی در بعضی موارد تحلیل احساسات کند.
6⃣ جامعیت تحقیق افکارسنجی در فضای مجازی از دو نظر قابل توجه است:
اول باتوجه به فضای عمومی امروز مردم در مورد همه چیزی که سهمی در افکار عمومی داشته باشد.
در شبکه های اجتماعی تولید محتوا میشود به صورتی که در طول یک روز چندین میلیون توییت، چندین میلیون پست تلگرام و چندین میلیون پست در اینستاگرام توسط کاربران ایرانی تولید میشود.
دوم تعداد حضور ایرانی ها در فضای مجازی است، که طبق آخرین بررسی که توسط ایسپا در اسفند ۹۸ انجام شده نشان میدهد، از حدود هشتاد میلیون ایرانی حدود ۶۸ درصد جمعیت فعال در یکی از شبکههای اجتماعی مجازی هستند.
جالب است بدانید که تعداد کاربران حاضر در اینستاگرام حدود 30تا40 میلیون، تعداد اکانت های تلگرام، حدود پنجاه میلیون و بیش از ده میلیون اکانت فارسی فیس بوک داریم. که این تعداد کاربر نشان میدهد تعداد قابل توجهی از افراد فعال جامعه، در شبکه های اجتماعی حضور دارند و اظهار نظر میکنند.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔺جنگ چالدران در رویارویی با غرب
🖋️مجتبی فرهنگ
داستان جنگ چالدران را شنیده اید.جنگ چالدُران، نخستین جنگ دولتهای صفوی و عثمانی در سال ۹۲۰ به فرماندهی شاه اسماعیل اول و شاه سلیم اول بود. لشکریان ایرانی، اسبهایی فربه و سواراکارانی قوی داشتند، بر خلاف نیروهای عثمانی که اسب ها و سربازانی خسته داشتند، اما این جنگ به شکست ایرانیان منجر شد چراکه اسلحه ایرانیان کمانهای چاچی و گرزهای آهنین بود و توپخانه و قشون پیاده نداشتند.
نبرد تمدنی انقلاب اسلامی با غرب درعرصه جنگ فرهنگ از «حیث ابزاری» بی شک شبیه این جنگ می باشد. انقلاب اسلامی با محور حق گرایی و فطرت دینی خویش، آنجور که باید برای تحول فرهنگ در کشور و تمام دنیا برنامه ریزی بکند، نتوانسته ورود داشته باشد و در لایه هایی شکست های سنگینی را خورده است.
دشمن برای طراحی عملیات های نرم بر علیه گفتمان انقلاب اسلامی دیگر از «پیمایش های ملی» استفاده نمی کند! بلکه به شناخت واقعی و تک تک مردم یک جامعه روی آورده است و با ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی، بع «شناخت لحظه ای از مخاطب» نائل شده است و در انتها برای هر منطقه طرح ریزی مختص هر بوم خود را، در دستور کار خود دارد.
بگذارید با یک مثال این موضوع را روشن تر کنیم. استارتاپ هایی شبیه Lily A که در عرصه فروش لباس کار میکنند با استفاده از هوش مصنوعی به فروش و سود زیادی دست یافته اند. یک مشتری با ورود به سایت فروشگاه این استارتاپ و تنها با اسکرول کردن(بالا و پایین کردن صفحه مجازی) مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت ممکن است خریدی را انجام نمی دهد اما بعد از یک هفته، این فروشگاه برای آن خریداری که هیچ خریدی نکرده است، لباس هایی را ارسال می کند!!!
این استارتاپ ها به علت اینکه از رفتار های فضای مجازی و دیتا ماینینگ ها توانسته است «ذائقه مخاطب» را بهتر از خودش می شناسد و توانسته است به یک استارتاپ موفق در دنیا تبدیل شود!
برنامه ریزی امروز در کشور چند صباحی است که از مدل های ملی به برنامه های منطقه محور منتقل شده است اما مسئله این است که به علت «فقدان جامعه آماری»، این حوزه به برنامه های «محله محور و مخاطب محور» خود را ارتقا نداده است.
هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار یاری رسان در این نبرد تمدنی در کشورمان، هنوز در ابتدائیات دیتا ماینیگ و ویژیولایزینگ(بصری سازی) مانده است و نتوانسته است وارد عرصه ی علوم اجتماعی شود.امروزه نیاز کشورمان این موضوع است که با «سنجش های لحظه ای» و «پیامدسنجی تکانه ای» تحلیل صحیح از اثرات کنشگری ستادها و دستگاه ها ارائه داده شود و مبتنی بر «اثرگذاری ها»، «برنامه ها» را تدوین کنیم
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
📔📔 کتاب فرهنگ، رشد و سیاست اقتصادی منتشر شد.
✒️ کتاب حاضر با عنوان Culture, Growth and Economic Policy نوشته پاناگیتیس پتراکیس به همت دکتر محمد سلیمانی و محمد وجدانی در اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه ترجمه شده است.
در سالهای اخیر تلاش های متعددی در زمینه تببین روابط میان فرهنگ و اقتصاد صورت پذیرفته است و کتاب حاضر نیز در پرتو پیمایش ارزش ها و مولفه های فرهنگی جامعه، موفق شده است تا با ترکیبی از روش شناسی های کمی و کیفی، به بررسی و تشریح اثرات اقتصاد فرهنگ بپردازد. این کتاب ضمن به تصویر کشیدن پیامدهای اقتصادی فرهنگ در مسیر رشد و توسعه جوامع ، تلاش کرده است تا شواهد تجربی معتبری را نیز در زمینه جایگاه فرهنگ در اقتصاد فراهم آورد.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
19.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شاخص اثرسنجی از منظر شهید اوینی
فروش فیلم همان فرهنگ سینمارفتن نیست
سیدمرتضی آوینی
سخنرانی آوینی تمام شد و نوبت به سوال و جواب رسید. خودش بعدها گفت: «جماعت بدجوری برآشفته بود.» این جمله توصیفی کامل از جو پر سوءتفاهم و کمطاقت جلسه است. همه سوءتفاهمهایی که آن شب بین مرتضی آوینی و حاضران بود، هنوز در گفتوگوهای سینمایی ما برقرار است.
از بهترین جاهای جلسه بحث جعفر پناهی است. او میگوید: فیلمهایی که شما (آوینی) طرفدار آن هستید (مثلا دیدهبان و مهاجر) نتوانسته مخاطب را جذب کند. آوینی پاسخ میدهد که؛ «فروش فیلم» ملاک ارزیابی نیست.
موضع مرتضی آوینی، بحث و نقد و سیاستگذاری سینماست اما ملاک سوال کننده(گان) جایی حلقه کوچک انگارههای روشنفکری است و جایی هم مخاطب عام، فروش و اقتصاد سینما! آوینی عزم و نیروی آن داشت که از ذات چیزها، از نو بپرسد اما مخاطبان او چه در گفتوگوها و مباحثات و چه در موضع مدیریت و سیاستگذاری اندازه این حرفها نبودند، و متاسفانه هنوز هم نیستند.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔻دو آسیب مهم در پیمایش سنجی ملی
🖋مجتبی فرهنگ
«پیمایش ها و امایش ها» یک منبع برای اثرسنجی اقدامات فرهنگی می باشد که توسط سازمان های ملی و یا مراکز خصوصی در حال انجام می باشد. هر چند منابع اثرسنجی دارای نقاط ضعف و آسیب هایی بوده که درصدد برطرف کردن آن باید برآمد:
۱. در فرآیند تحول مکاتب مختلف علوم اجتماعی، تا اواسط دهه ۷۰ قرن بیستم، جایگاه فرهنگ با رویکردهای بازارمحور و کارکردگرایانه بوده و به عنوان مثال در تحلیلهای مارکسیستی، جز تعاریف روبنایی و به آن به مثابه یک «کالا» برخورد میشده است. از دهه ۸۰ به بعد با رویکردی مواجه میشویم که دانشمندان رشتههای مختلف اعم از جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی و نقد ادبی سعی میکنند، فرهنگ را به جایگاه اصلی خودش در مطالعات علوم اجتماعی و زیربنایی بودن آن برگردانند.
نظریات جدید فرهنگی امروزه دیگر از رویکرد «زیربنایی و روبنایی» به «شبکه بناهای اجتماعی» روی آورده است. اگر قائل به این باشیم که جامعه به مثابه یک اکوسیستم زنده است و دارای ارتباط موثر بین شبکه های خرد و زیرین آن وجود دارد بایستی در وضعیت شناسی جامعه به تمام اضلاع نگریست. آمایش های و پیمایش ها ملی در جهت شناخت مقوله فرهنگ به شکل محوری به «چرخش مباحث فرهنگی» اشاره میکند و از شناخت سایر مولفه های دیگر ماننده مباحث اقتصادی، سیاسی و ... چشم نظر می کند و اساسا در فرهنگ را جدای از مولفه های دیگر می داند!
۲. در پیمایش انجام شده در حوزه دین، دیدگاهها و نظریههای فلسفی، جامعهشناختی و روانشناختی متعددی در مورد دین مطرح گردیده است. از «دیدگاه فلسفی» فرد زمانی دیندار تلقی میشود که با سوالها و مسائل وجودی و ماوراء طبیعی از جمله منشاء و مقصد به وجود آمدن هستی روبرو شود و برای آنها پاسخی مناسب بیابد. از دیدگاه «جامعهشناختی» دین به عنوان یک نهاد اجتماعی دارای کارکردهای اساسی مانند انضباط، انسجام، حیاتبخشی و خوشبختی آفرین است که فقدان آن بقای جامعه را مخدوش میسازد. از دیدگاه «روانشناختی» نیز به دین و دینداری بخصوص کارکردهای بهداشت روانی و رواندرمانی دین توجه ویژهای صورت گرفته است. اتفاقی که در این پیمایش سنجی ها که رخ میدهد «دریافت کیفی» و «استنباط کمی» و این موضوع ما را به شک وا می دارد که آیا روش صحیحی است یا خیر؟
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔺مدل سنجش دینداری گلاک و استارک
🖋عاطفه کریمی
از میان مدلهای مختلف سـنجش دینداری، مدل گلاک و استارک از نـقصهای کـمتری برخوردار است و به همین دلیل بـسیاری از مـحققان از این الگو استفاده کردهاند.
علامه جعفری نیز در تـأیید مـدل گلاک و استارک برای سنجش دینداری میگوید: «به نظر میرسد این تقسیمبندی [مدل گلاک و استارک] درباره جنبههای مختلف دینگرایی یکی از عـالیترین تـقسیمبندیهایی اسـت که در این زمینه انجام شده و لذا توجه بـه آن بـرای مـحققان ضـرورت درجـه اول دارد. بـدون این تقسیمبندی، جامعهشناسی دین قطعا ناقص خواهد بود.
گلاک و استارک معتقدند که اگرچه تمامی ادیان در جزئیات با یکدیگر تفاوت هایی دارند، اما در میان آن ها عرصههای مـشترکی وجود دارد که این عرصهها را می توان در ۵ بعد مورد بررسی قرار داد. این ابعاد عبارتند از عبارتند از:
۱- بعد اعتقادی
۲- بعد مناسکی
۳- بعد تجربی
۴- بعد فکری
۶- بعد پیامدی.
۱- بعد اعتقادی یا ایدئولوژیکی باورهایی را در بر می گیرد که انتظار می رود پیروان آن دین بدان ها اعتقاد داشته باشند. گلاک و استاک این باورها را در هر دین خاص، به سه نوع تقسیم کرده اند. باورهای مسلم که ناظر به شهادت دادن به وجود خداوند و معرفی دات و صفات اوست. باورهای غایتگرا که هدف و خواست از خلقت انسان و نقش انسان در راه نیل به این هدف را باز می نمایانند، باورهای زمینه ساز که روش های تأمین اهداف و خواست خداوند و اصول اخلاقی را که بشر برای تحقق آن اهداف باید به آن ها توجه کند در بر می گیرند.
۲- شعائر یا مناسک دینی عبارت است از آداب ورسوم معین یا رفتارهای نمونهای در میان معتقدان هر دین، یا بهطور کلی مـراسمی کـه هر دین از پیروان خود انتظار دارد که آنها را بهجا آورند. یکی از نکات مهم در اعمال یا رفتارهای دینی مناسکی، وجه سمبلیک یا نمادین آن هاست. مناسک دینی اساساً سمبلیک اند و یکی از اهداف عمده ی آن ها، واجد حالات و ملکات اخلاقی شدن است.
۳- بعد تجربی، این بعد در تصورات و احساسات مربوط به برقراری رابطه با وجودی هم چون خدا که واقعیت غایی یا اقتدار متعالی است، ظاهر می شود.
۴- بعد فکری یا دانش دینی، اطلاعات و دانش اساسی در مورد دین و کتاب مقدس را که انتظار می رود پیروان، آن ها را بدانند، شامل می شود.
۵- بعد پيامدى يا آثار دينى، شامل پيامدهاى بـاور، عـمل، تجربه و دانش دينى در زندگى روزمرهى فرد معتقد و روابط او با سايرين است. گویههای این مفهوم، ثروت حـق ثـروتمندان، پاداش دادن فـقرا در روز آخرت، حکمت خدا و ثروتمند شدن ثروتمندان و متوسل شدن به استخاره در تعارضات پیش آمده در زنـدگی را شـامل مـیشود.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
⭕️جهت دسترسی به پیمایش های ملی به سایت رصد فرهنگی مراجعه کنید. این سامانه پیمایش های زیر را در اختیار مخاطبین گزارده است:
۱. گزارش توصیفی و تحلیلی وضعیت فرهنگی و هنری
۲. ارزشها و نگرشهای مردم استان ها
۳. مصرف کالاهای فرهنگی استان ها
ادرس سامانه👇
🌐https://ircud.ir
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
⭕️ #اطلاعیه_مهم
📚 #پیش_فروش | مجموعه کتب الگو
🔰(الگونمایی و تجربه نگاری حلقه های میانی موفق )
💠 به اطلاع شما مخاطبین و فعالین فرهنگی عزیز میرساند:
میتوانید سفارش خرید خود را تا میلاد حضرت معصومه (س)(انتهای اردیبهشت) ثبت کنید و علاوه بر ۲۰ درصد #تخفیف_عیدانه از #ارسال_رایگان نیز بهره مند شوید.
📦 تاریخ تحویل مجموعه از #دهه_کرامت
🔥 برای پیش خرید و کسب اطلاعات بیشتر به ادمین کانال امتداد در پیام رسانها مراجعه کنید
🌟 #الگو
🌟 #امتداد
🌟 #تجربه_نگاری
🌟 #پیش_فروش
🔻کانال #امتداد را دنبال کنید👇
🆔 @mtedad_org