eitaa logo
ادبیات‌فارسی دکترهاتفی‌اردکانی
1.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
327 ویدیو
1.6هزار فایل
این کانال در اردیبهشت 1399به قصد دانش‌افزایی و تعالی زبان و ادبیّات‌فارسی دانش آموختگان، دبیران و دانش‌آموزان متوسّطهٔ دوم، جهت بهره برداری علاقه‌مندان به ادب پارسی، راه‌اندازی شد. پاسخگویی به سوالات شما: @GhHatefi
مشاهده در ایتا
دانلود
تدریس درس دوازدهم فارسی2- کاوه دادخواه، مدرس عباسعلی کمالی اردکانی دبیر ادبیات و کارشناش ارشد زبان و ادبیات فارسی.
تدریس درس دوازدهم از کتاب علوم و فنون ادبی2-مدرس هاتفی اردکانی هیجدهم فروردین99
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس یازدهم علوم و فنون ادبی2-مدرس هاتفی اردکانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس دهم علوم و فنون ادبی2-مدرس هاتفی اردکانی
تحلیل کامل درس +کارگاه خود ارزیابی به کوشش : بانو نسربن رفیعی، بانو زهرا غریب زاده براساس چاپ ۹۸ گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame11
✏️✏️تشخیص و استعاره چه ارتباطی با هم دارند ؟ ✔️برای پاسخ گویی باید در نظر داشت که در استعاره وجه شبه و ادات تشبیه حذف می شود و براساس این که مشبه فقط بماند یا مشبه به ، دو نوع استعاره داریم ، اگر مشبه به فقط بماند در آن صورت استعاره مصرحه نام دارد ؛مانند این که در ادبیات ، سرو ، ماه و بت را استعاره از معشوق دانسته اند . اما اگر مشبه بماند و مشبه به حذف شده استعاره مکنیه خواهد بود و اگر این مشبه به محذوف ، انسان باشد در آن صورت ، تشخیص خواهد بود ؛مثلا اگر بگوییم ، (ابر در گریستن مانندانسان است )و در این حالت یکی از ویژگی های انسان را که گریستن باشد به ابر نسبت دهیم ، درعین حال که استعاره داریم ، تشخیص هم داریم ❌پس فراموش نکنید : هر تشخیصی استعاره است اما هر استعاره ای تشخیص نیست @dars_e_farsi
📌📌دانش آموزان علوم انسانی 📌جدول ترتیبی تاریخ ادبیات ، بسیار عالی @dars_e_farsi
🔴🔴🔴آرايه ی تناقض(پارادوکس) هرگاه دو مفهوم متضاد را به هم نسبت دهيم يا آن دو را در يك چيز جمع كنيم ، آرايه‌ی متناقض نما شكل می گيرد. 🔴 تناقض معادل پارادوکس است که در فارسی به "بیان نقیضی" یا "متناقض‌نما" "ناسازنما" و "خلاف آمد"نیز تعبیر شده است.دکتر شفیعی کدکنی نخستین بار در" شاعر آینه ها" از تناقض می گوید. نمونه:👇👇   🔶دولت فقر خدايا به من ارزانی دار  كاين كرامت سبب حشمت و تمكين من است 👈دولت فقر   🔶گوش ترحّمي كو كز ما نظر نپوشد       دست غريق يعني فرياد بی صداييم    👈فرياد بی صدا   🔴 تناقض به دو شيوه  به كار  می رود: ۱) به صورت تركيب اضافی يا وصفی:   👈دولت فقر/فرياد بی صدا ۲) به صورت غير اضافی و در جمله يا بيت به کار می رود. (از طریق معنی در کل بیت آن را در می یابیم.) نمونه👇👇 چون غمت را نتوان يافت مگر در دل شاد         ما به امّيد غمت خاطر شادی طلبيم  👈يافتن غم در دل شاد 🔴تفاوت تضاد و تناقض تضاد یا طباق یعنی اینکه واژگانی را که در معنی با هم ناسازی و ناسازگاری دارند، در سخن بیاوریم برای مثال: «بعضی از بچه ها خواب و بعضی بیدار بودند»، بین «خواب» و «بیدار» آرایه تضاد است. اما پارادوکس، جمع دو امر متضاد با هم است؛ مثلاً اگر بخواهیم از همان تضاد بالا پارادوکس بسازیم؛ بدین گونه است: خفتگان بیدار(برای اصحاب کهف) یا آن ها خفتگانی بیدار بودند.  🔴🔴نمونه ها و مثال ها 🔶از خلاف آمد عادت بطلب كام ، كه من    كسب جمعيت از آن  زلف پريشان كردم 🔹جمعیت را در پریشانی یافتن 🔶ز كوی يار می آيد نسیم باد نوروزی              از اين باد ار مدد جويی ، چراغ دل  بر افروزی 🔹روشن کردن چراغ بوسیله‌ی باد 🔶 از اين "سدّ روان" در  ديده ی شاه  زهر موجی هزاران نيش می رفت 🔶به پاس يك دل ابری ، دو چشم باراني    "پر است خلوتم" از يك حضور نورانی 🔶كنار نام تو لنگر گرفت كشتي عشق      بيا كه ياد تو "آرامشی است طوفانی" 🔶كسي كه وسعت او در جهان نمی گنجيد  به خانه ی دل من آمده است مهمانی 🔶غرّش باد "آواز های خاموشی" را  افسار گسيخته كرده بود . 🔶"صدای سنگين سكوت" در سرسرا پيچيده بود . 🔶در نا اميدی بسی اميد است        🔶" از تهی سرشار"  / جويبار لحظه ها جاری است 🔶اگرت "سلطنت فقر" ببخشند ای دل  كمترين ملك تو از ماه بود تا ماهی 🔶چشم دل باز كن كه جان بيني         "آن چه ناديدنی است، آن بينی" 🔶هرزه گویی و جهانگردی نه کار عارف است  کیست عارف؟"رهروِ بنشسته ، گویایِ خموش" 🔶اگر گویا و پیدایی یکی خاموش پنهان شو  خوشا "خاموش گویا و خوشا پیدای پنهانی" 🔶"دردِ بی دردی" ز ما خواهد برآوردن دمار    دردِ عشقی تا "به درد، این درد را درمان کنیم" 🔶از دشمنان برند شکایت به دوستان       چون "دوست، دشمن است" شکایت کجا بریم؟ 🔶به یاد کاکل پرتاب و زلف پرچینش    دل من است که "هم جمع و هم پریشان است" 🔶لباس عافیتی است اگر در این عالم  که دست خلق از آن کوته است،عریانی است 🔹"عریانی لباس است." 🔶"بی عمر زنده ام" من و اين بس عجب مدار روز فراق را که نهد در شمار عمر 🔹۱- بی عمر زنده بودن۲- روزی که در شمار عمر نيست. 🔶گدای کوی تو از هشت خلد مستغنی است اسير عشق تو از هر دو عالم آزاد است 🔹۱- گدای مستغنی۲- اسير آزاد 🔶هر شبنمی درين ره صد بحر آتشين است دردا که اين معما شرح و بيان ندارد 🔹شبنمی که صد بحر آتشين است. "بحر آتشين" 🔶وقت آن شيرين قلندر خوش که در اطوار سير "ذکر تسبيح ملک در حلقه زنار داشت" 🔹حافظ زنار را مقابل تسبيح و به تلويح علامت کفر می شمارد و با وجود بستن زنار، تسبيح و ذکر فرشتگان را بر لب دارد. 🔶روزگاری است که سودای بتان دين من است غم اين کار نشاط دل غمگين من است 🔹غم سبب نشاط است. 🔶به آب روشن می عارفی طهارت کرد علي الصباح که ميخانه را زيارت کرد 🔹به می طهارت کردن👈جمع آن با طهارت تناقض دارد. 🔶مبین حقیر گدايان عشق را کاين قوم شهان بی کمر و خسروان بی کلهند 🔹گدايی و در عين حال شاه بودن 🔶چه عذر بخت خود گويم که آن عيار شهرآشوب به تلخی کشت حافظ را و شکر در دهان دارد 🔹شکر در دهان داشتن و به تلخی کشتن 🔶با دلارامي مرا خاطر خوش است کز دلم يک باره برد آرام را 🔹دلارامی که آرام دل را برده است. 🔶شراب خورده و خوی کرده می روی به چمن که آب روی تو آتش در ارغوان انداخت 🔹آب آتش افکند. 🔶صوفی مجلس که دی جام و قدح می شکست باز به يک جرعه می، عاقل و فرزانه شد 🔹با جرعه ی می عاقل شدن 🔶هر کسی رویی به سویی برده‌اند وین عزیزان "رو به بی‌ سو" کرده‌اند 🔶هر کبوتر می‌پرد زی ‌جانبی وین کبوتر "جانب بی جانبی"🍀 تهیه و تنظیم: نورمحمدی علوم وفنون ادبی @amirnormohamadi1976
⭕️⭕️یک جزوه عالی دیگر برای آموزش املا کلمات مهم و هم آوا با معنی و نمونه کاربردی @dars_e_farsi
📌📌دانش آموزان علوم انسانی 📌جدول مقایسه سبک ها ، بسیار عالی @dars_e_farsi