ادبیاتفارسی دکترهاتفیاردکانی
کتاب فرم شناسی غزلیات کلیم کاشانی، پنجمین اثر پژوهشی غلامرضا هاتفی اردکانی است که در قطع وزیری(17×24) با 650 صفحه و جلد ضخیم شومیز، در خرداد ماه 1399 از سوی انتشارات "آرتاکاوا" با شمارگان پانصد نسخه و قیمت 450000ریال به چاپ رسید.
این کتاب در بردارنده چهار فصل است که مؤلف علاوه بر تحلیل زندگانی ادبی کلیم کاشانی، مشهور به خلاق المعانی ثانی، شاعر غزل سرای قرن یازدهم ه. ق. به شرح و تحلیل 590 غزل این شاعر بنام زبان فارسی سبک هندی، براساس مبانی و اصول "فرم گرایی" همت گماشته است.
نویسنده، هاتفی اردکانی، در این اثر ادبی، به نقد و بررسی عناصر زبانی و ادبی(هنرسازه ها) همچنین انواع موسیقی، هنجار گریزی و تصویرپردازی و تحلیل محتوایی بهترین ابیات از غزلیات 590 گانه این شاعر برجسته و صاحب نام زبان فارسی، پرداخته است.
این پژوهش ادبی در شناساندن هر چه بیشتر چهره ادبی و فلسفی کلیم کاشانی در ایران و خارج از مرزهای ایران، به ویژه هندوستان، از نقش ویژه ای برخوردار است.
هدایت شده از غلامرضا هاتفی اردکانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس درس اول علوم وفنون ادبی3_تاریخ ادبیات قرنهای دوازدهم و سیزدهم_دوره بازگشت و بیداری_مدرس هاتفی اردکانی_شهریور99
هدایت شده از غلامرضا هاتفی اردکانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس درس اول نگارش2_ اجزای نوشته_مدرس هاتفی اردکانی_شهریور99
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس درس اول نگارش3_خاطره نگاری_مدرس هاتفی اردکانی_شهریور99
هدایت شده از غلامرضا هاتفی اردکانی
دوازده مقام در موسیقی قدیم عبارت بودند از :
راست - اصفهان - عراق - نوا - بزرگ - بوسلیک - حجاز - عشاق - حسینی - زنگوله - راهوی(رهاوی) - زیر افکند
البته در این اسامی و حتی تعداد مقامات و شعبه ها ، اختلاف نظرهایی در همان دوران وجود داشته است ، که شاید این تفاوت نگاه ، ریشه در تفاوت مکاتب موسیقی ایران داشته باشد .
پس از تغییر سیستم موســــــیقی ایران از ۱۲ مقام به هفت دستـگاه فعلی ، از این ۱۲مقام « بعضی از آنها امروزه جزو مـحورهای اصلی دستـگاه ها است ، و بعـضی از آنها به پنج آواز ... منتقل شده ، و بعضی از آنها نیز از ردیف رسمی ایران بیرون برده شده و هم اکـنون در موسیقی مناطق مختلف ایران به حیات خود ادامه میدهد . »
هر دستگاه موسیقی ایرانی ، توالی ای از پرده های مختلف موسیقی ایرانی است که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال میدهد . هر دستگاه از تعداد بسـیاری گوشه تشکیل شده است و معمولا بدین شیوه ارایه میـشود که از در امد دستگاه آغاز میکنند ، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارایه کار میرسند ،سپس با فرود به گوشه های پایانی و ارایه ی تصنـیف و سپس رنگی ، اجرای خود را به پایان میرسانند .
▪ هـفت دستگاه ردیــف موسیقی عبارتند از :
۱) دستگاه ماهور
۲) دستگاه شور
۳) دستگاه سه گاه
۴) دستگاه چهار گاه
۵) دستگاه راست پنجگاه
۶) دستگاه همایون
۷) دستگاه نوا
▪ آواز هـــــا :
۱) آواز ابوعطا
۲) آواز بیات ترک
۳) آواز افشاری
۴) آواز دشتی
۵) آواز بیات اصفهان
و البته (آواز بیات کرد)
اما استاد وزیری در مورد تقسیم بندی دستگاه ها به گونه ای دیگر عمل میکند :
۱) ماهور (راست پنجگاه از منعلقات آن است)
۲) همایون (اصفهان از ملحقات آن است )
۳) سه گاه
۴) چهار گاه
۵) شور (که بعلاوه ابو عطا ، بیات ترک ، افشاری و دشتی، نوا نیز از شعب آن است)
4_5967433977743542015.pdf
287.1K
معنی کامل درس اول فارسی دوازدهم
@dars_e_farsi
تقدیم به ادبیاتیها؛
میخواستم "آدم" شوم "رومی" مرا دیوانه کرد
"قیصر" قرارم را ربود با خویشتن بیگانه کرد
در "مدرسه" مستم گرفت "خیام" را دستم گرفت
"غزّالی" آمد عقل را منع از می و پیمانه کرد
اندیشه شد مانند ِ کوه چون شعر ِ "ناصر" باشکوه
"قَطران" به سبک ِ زلزله شهر ِ مرا ویرانه کرد
هر جا که حرف از یار بود بوی ِ خوش "عطار" بود
"بابایِ عریان" خویش را پیراهن ِ پروانه کرد
در لشکر ِ "خسرو" به دشت روزی به "شیرینی" گذشت
"مجنون" بیابانگرد بود داغ ِ مرا سالانه کرد
"سعدی" ز چشم و کام گفت از پسته و بادام گفت
"فاضل" انار ِ عشق را با دستهایم دانه کرد
"حافظ" برایم باده ریخت یک قطره بر سجّاده ریخت
از مسجدم بیزار ساخت پابستهیِ میخانه کرد
"صائب" صفای ِ سینه داد "جامی" می ِ دیرینه داد
"بیدل" دل ِ آیینه را راهی ِ حیرتخانه کرد
تا "انوری" از "بلخ" گفت "خاقانی" از "ری" تلخ گفت
"نیما" ز جنگلهای ِ "یوش" گوشم پر از "افسانه" کرد
"فردوسی" از "رستم" سرود مردانه و محکم سرود
گنجشککان ِ "شاملو" بر بام ِ قلعه لانه کرد
"فایز" شقایق هدیه داد "سهراب" قایق هدیه داد
"سیمین" تعارف پستهی ِ خندان ولی دزدانه کرد
دست ِ گنهکار ِ "فروغ" گیسویِ شعرم را کشید
از آسمانِ بیکسی "پروین" سرم را شانه کرد
یک چند بودم "منزوی" از چشم ِ شورانگیز او
یک چند روحم با "امید" در خوان ِ هشتم خانه کرد
از "رودکی" تا "شهریار" سلطان بر اسبی بیمهار
رد شد ز رود ِ زندگی قصد ِ زن و کاشانه کرد
مهدی رستمی.
4_430325585273684221.pdf
24.82M
دستور مفصل امروز از خسرو فرشیدورد
هدایت شده از Fateme Fatahi
کتاب دستور زبان فارسی1- انوری و گیوی.pdf
3.07M
هدایت شده از Fateme Fatahi
کتاب دستور زبان فارسی2- انوری و گیوی.pdf
3.51M