eitaa logo
ادبیات‌فارسی دکترهاتفی‌اردکانی
1.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
327 ویدیو
1.6هزار فایل
این کانال در اردیبهشت 1399به قصد دانش‌افزایی و تعالی زبان و ادبیّات‌فارسی دانش آموختگان، دبیران و دانش‌آموزان متوسّطهٔ دوم، جهت بهره برداری علاقه‌مندان به ادب پارسی، راه‌اندازی شد. پاسخگویی به سوالات شما: @GhHatefi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس درس اول نگارش3_خاطره نگاری_مدرس هاتفی اردکانی_شهریور99
دوازده مقام در موسیقی قدیم عبارت بودند از : راست  - اصفهان -  عراق -  نوا - بزرگ -  بوسلیک -  حجاز -  عشاق - حسینی - زنگوله - راهوی(رهاوی) - زیر افکند البته در این اسامی و حتی تعداد مقامات و شعبه ها ، اختلاف نظرهایی در همان دوران وجود داشته است ، که شاید این تفاوت نگاه ، ریشه در تفاوت مکاتب موسیقی ایران داشته باشد . پس از تغییر سیستم موســــــیقی ایران از ۱۲ مقام به هفت دستـگاه فعلی ، از این ۱۲مقام « بعضی از آنها امروزه جزو مـحورهای اصلی دستـگاه ها  است ، و بعـضی از آنها به پنج آواز ... منتقل شده ، و بعضی از آنها نیز از ردیف رسمی ایران بیرون برده شده و هم اکـنون در موسیقی مناطق مختلف ایران به حیات خود ادامه میدهد . » هر دستگاه موسیقی ایرانی ، توالی ای از پرده های مختلف موسیقی ایرانی است که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال میدهد . هر دستگاه از تعداد بسـیاری گوشه تشکیل شده است و معمولا بدین شیوه ارایه میـشود که از در امد دستگاه آغاز میکنند ، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارایه کار میرسند ،سپس با فرود به گوشه های پایانی و ارایه ی تصنـیف و سپس رنگی ، اجرای خود را به پایان میرسانند . ▪ هـفت دستگاه ردیــف موسیقی عبارتند از : ۱) دستگاه ماهور ۲) دستگاه شور ۳) دستگاه سه گاه ۴) دستگاه چهار گاه ۵) دستگاه راست پنجگاه ۶) دستگاه همایون ۷) دستگاه نوا ▪ آواز هـــــا : ۱) آواز ابوعطا ۲) آواز بیات ترک ۳) آواز افشاری ۴) آواز دشتی ۵) آواز بیات اصفهان و البته (آواز بیات کرد) اما استاد وزیری در مورد تقسیم بندی دستگاه ها به گونه ای دیگر عمل میکند : ۱) ماهور (راست پنجگاه از منعلقات آن است) ۲) همایون (اصفهان از ملحقات آن است ) ۳) سه گاه ۴) چهار گاه ۵) شور (که بعلاوه ابو عطا ، بیات ترک ، افشاری و دشتی، نوا نیز از شعب آن است)
4_5967433977743542015.pdf
287.1K
معنی کامل درس اول فارسی دوازدهم @dars_e_farsi
تقدیم به ادبیاتی‌ها؛ می‌خواستم "آدم" شوم "رومی" مرا دیوانه کرد "قیصر" قرارم را ربود با خویشتن بیگانه کرد در "مدرسه" مستم گرفت "خیام" را دستم گرفت "غزّالی" آمد عقل را منع از می و پیمانه کرد اندیشه شد مانند ِ کوه چون شعر ِ "ناصر" باشکوه "قَطران" به سبک ِ زلزله شهر ِ مرا ویرانه کرد هر جا که حرف از یار بود بوی ِ خوش "عطار" بود "بابایِ عریان" خویش را پیراهن ِ پروانه کرد در لشکر ِ "خسرو" به دشت روزی به "شیرینی" گذشت "مجنون" بیابان‌گرد بود داغ ِ مرا سالانه کرد "سعدی" ز چشم و کام گفت از پسته و بادام گفت "فاضل" انار ِ عشق را با دست‌هایم دانه کرد "حافظ" برایم باده ریخت یک قطره بر سجّاده ریخت از مسجدم بیزار ساخت پابسته‌یِ می‌خانه کرد "صائب" صفای ِ سینه داد "جامی" می ِ دیرینه داد "بیدل" دل ِ آیینه را راهی ِ حیرت‌خانه کرد تا "انوری" از "بلخ" گفت "خاقانی" از "ری" تلخ گفت "نیما" ز جنگل‌های ِ "یوش" گوشم پر از "افسانه" کرد "فردوسی" از "رستم" سرود مردانه و محکم سرود گنجشککان ِ "شاملو" بر بام ِ قلعه لانه کرد "فایز" شقایق هدیه داد "سهراب" قایق هدیه داد "سیمین" تعارف پسته‌ی ِ خندان ولی دزدانه کرد دست ِ گنهکار ِ "فروغ" گیسویِ شعرم را کشید از آسمانِ بی‌کسی "پروین" سرم را شانه کرد یک چند بودم "منزوی" از چشم ِ شورانگیز او یک چند روحم با "امید" در خوان ِ هشتم خانه کرد از "رودکی" تا "شهریار" سلطان بر اسبی بی‌مهار رد شد ز رود ِ زندگی قصد ِ زن و کاشانه کرد مهدی رستمی.
4_430325585273684221.pdf
24.82M
دستور مفصل امروز از خسرو فرشیدورد
دستور زبان گیوی و انوری جلد یک و دو👆👆
4_5972059180779964545.pdf
324.8K
فایل pdf ستایش فارسی2 تهیه و تدوین علی احسان پور. 🌺🌺🌺
4_5944857761324992210.pdf
565.8K
تهیه وتنظیم : اقای آرش یاری گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷 کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame11112
4_5895388568527831495.m4a
10.51M
: خانم راحله اسکندری ،شهریار گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_5944857761324992212.pdf
493K
تهیه وتنظیم : اقای آرش یاری گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷 کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112