eitaa logo
ادبیات‌فارسی دکترهاتفی‌اردکانی
1.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
327 ویدیو
1.6هزار فایل
این کانال در اردیبهشت 1399به قصد دانش‌افزایی و تعالی زبان و ادبیّات‌فارسی دانش آموختگان، دبیران و دانش‌آموزان متوسّطهٔ دوم، جهت بهره برداری علاقه‌مندان به ادب پارسی، راه‌اندازی شد. پاسخگویی به سوالات شما: @GhHatefi
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5983222290408540859.pdf
13.02M
۳۰۰ سوال قرابت فارسی دوازدهم +جواب تشریحی
4_5978609607201786370.pdf
499.2K
جزوه کلمات همآوا ،بسیار عالی
4_5954057473898842813.pdf
474.5K
جدول کل مجازها در کنکورهای بیست سال اخیر نیازی به دانستن « علاقه» مجاز نیست
4_6012585646076464234.pdf
848.6K
بهترین جزوه وزن و قافیه مخصوص دانش آموزان انسانی.
4_5866115952633973545.mp3
4.79M
مستندی کوتاه در پنج دقیقه 🔸——————————— 🔺زندگی و آثار محمدابراهیم باستانی پاریزی ۳ دی ۱۳۰۴ پاریز – ۵ فروردین ۱۳۹۳ تهران تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه، استاد دانشگاه تهران 🔹 همراه با صداهایی از ادیب ارزنده 🔸——————————— تهیه و تالیف: محمدحسینی باغسنگانی روایت و اجرا : بهروز رضوی 📟 گسترش دهید و دوستان را فرا بخوانید پیوستن به کانال چراغداران: t.me/Chraghdaran گروه چراغداران: https://t.me/cheraghdaran کانال سخن و سخنوران: https://t.me/SokhanoSokhanvaran ☝️
@shafiei_kadkani ـــــــــــــــــــــــ اسطوره چیست؟ ▪️اسطوره، خبر، حکایت، قصّه یا روایتی است که معمولاً نشانه‌ای از نوعی اعتقاد مابعدالطبیعی و نوعی جهان‌بینی است در دوره‌ای که فرهنگ سینه به سینه منتقل می‌شد. اسطوره دنیای مشترک هر قوم بود: پیشامدهای خوشایند و ناخوشایند، مفید و خطرناک را تمهید می‌کرد، رابطهٔ انسان (و قوانین این رابطه) را با نیروهای مابعدالطبیعه رقم می‌زد، جهان فرهنگی بنیاد می‌گذاشت و با این فرهنگْ تصویری از عشق و نفرت، ثروت و قدرت، امرجنسی، مرگ و ترس و جز آن می‌ساخت. اشیا، طبقات اجتماعی، اصناف و خانواده و مشاهدهٔ طبیعت وارد یک دستگاه و نظام عظیم الهی – فلکی می‌شوند و خود منشأ تفکّر دربارهٔ جهان دیگر، آفرينش، اصل انسان و مقام او در عالم هستی و علت نیکی و بدی می‌گردند. بدين‌گونه معتقداتی در باب مابعدالطبیعه و طبیعت و اجتماع و اخلاق و جز‌ آن ساخته می‌شود. اسطوره، بیان و نمودگاری است از شناخت انسان از جهان که اکثراً گذشته از صورت ظاهری برای انسان دارای معنایی باطنی و پنهان نیز است، اسطوره از جهان، طبیعت، خدایان، دیوها و خلاصه از زندگی مادی و معنوی انسانِ پیشین سخن می‌گوید. عقاید دوره‌های عتیق را دربارهٔ هستی از راه نظریه‌های مدون نمی‌توان دانست، بلکه از راه اساطیر و آداب و رسوم، نماد و سرگذشت‌ها (که خود اساطیری هستند) می‌توان دریافت. وقتی از اساطیر صحبت می‌کنیم خواه‌ناخواه به دین نیز توجه می‌کنیم، زیرا اسطوره‌ها اکثراً به ادیان تکامل‌یافتهٔ بعدی راه یافته‌اند؛ دین‌های هندی یا سامی از این بابت مثال‌های خوبی هستند. ادیان، بخش بزرگی از فرهنگ بشری را تشکیل می‌دهند خواه کسی مذهبی باشد و خواه نباشد بسته به محیطی که در آن زندگی می‌کند، از میراث فرهنگی خاصی بهره‌مند است که دین در ساختن آن نقشی اساسی داشته و دارد. راه دیگر ارتباط با اسطوره فرهنگ غیردینی است، یعنی فرهنگی که هدف اولیهٔ آن تعیین رابطه انسان با مابعدالطبیعه و عالم بالا نیست: ادبیات، موسیقی، نقّاشی غیرمذهبی، قصّه‌ها و باورهای عامیانه، هنر و فولکلور و «معرفت» غیرعلمی. انسان پیشین از راه اساطیر به طبیعت و مابعدالطبیعه معرفت می‌یافت. پس، اسطوره وسیله‌ای است برای معرفت به تاریخ و فرهنگ خود اساطیر و، حتی، برای حصول معرفت به جهان ذهنی‌ای که انسان امروز در آن به سر می‌برد. رابطهٔ حماسه با اساطیر به‌حدی است که شناخت حماسه بدون آگاهی از اساطیر ممکن نیست. اساساً اسطوره سرچشمهٔ حماسه است. درآمدی به اساطیر ایران، بخش اول زنده‌یاد استاد شاهرخ مسکوب
12.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آرامگاه خواجه نظام الملک توسی و فرزندانش و همچنین ملکشاه سلجوقی در اصفهان👆👆
ادبیات‌فارسی دکترهاتفی‌اردکانی
آرامگاه خواجه نظام الملک توسی و فرزندانش و همچنین ملکشاه سلجوقی در اصفهان👆👆
آرامگاه خواجه نظام‌الملک معروف به دارالبطیخ مربوط به دوره سلجوقیان -قرن۱۳ ه‍.ق است و در اصفهان، متری قیام (سبزه میدان)، خیابان ولی عصر، کوچه سلطان سنجر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۹۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در این مکان خواجه نظام‌الملک و نیز سلطان سنجرملکشاه به خاک سپرده شده‌اند.
ادبیات‌فارسی دکترهاتفی‌اردکانی
آرامگاه خواجه نظام‌الملک معروف به دارالبطیخ مربوط به دوره سلجوقیان -قرن۱۳ ه‍.ق است و در اصفهان، متری
اینجا کوچه پاچنار دارالبطیخ یا به لهجه اصفهانی دالبطی است خواجه ی طوسی و ملکشاه و همسرش و چندتن از پسران در آن محل مدفونند چنار بسیار بلندی در بخش بیرونی این قبور وجود داشت که در سال ۵۸ افتاد و خانه ای را خراب کرد این مقبره در ۱۵ متری خانه ما قرار داشت و در نزدیکی قبرستان محله ی خان که بعدها کوچه خواجه نظام الملک نام گرفت و دبستان خواجه نظام الملک هم بر روی قبرستان ساخته شد که قدمتی ۱۹۰ ساله دارد و امروز نامش به دهخدا تغییر کرده و من دوره دبستان را در آن جا گذرانده ام.